Zeg dat tegen een geflipte professor en binnenkort hebben we rellende apenquote:Op woensdag 5 mei 2004 14:42 schreef Ype het volgende:
In ieder geval, logisch.
Er is vrij weinig extra genetica nodig om van een chimpansee iets meer menselijks te maken.
Het grootste verschil is de omvang van de hersenen en vooral de cerebrale cortex. Een klein genetisch verschil kan die al dermate groter maken, dat er veel hogere intelligentie ontstaat.
Zover dus ook de missing link.
Of geef ze gewoon bananenbier. Schijnt ook erg goed te helpen.quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:43 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Zeg dat tegen een geflipte professor en binnenkort hebben we rellende apen.
Qua sociale omgang verschillen we inderdaad vrij weinig van chimpansees ja.quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:57 schreef maxso het volgende:
Ik geloof dit best wel want onder ons mensen lopen er nog veel rond met een verstand van ee aap![]()
![]()
![]()
![]()
Mensen zijn voor 99.4% chimpansees.quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:36 schreef Sisyphus het volgende:
Chimpansees zijn voor 99,4 procent mensen
Chimps maken gebruik van vruchten die in de zon hebben liggen gisten. Niet alleen chimps trouwens, ook olifanten maken dankbaar gebruik van natuurlijke alcohol.quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:53 schreef Ype het volgende:
[..]
Of geef ze gewoon bananenbier. Schijnt ook erg goed te helpen.
Valt wel mee. Onze 'intelligentie' is te danken aan ontwikkelde abstracte communicatie. Als puur natuur Homo Sapiens zonder moderne maatschappij en ontwikkeling zit je op ongeveer hetzelfde niveau als andere primaten. Het verschil is niet zo groot.quote:Op woensdag 5 mei 2004 17:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dan zit er toch wel heel veel intelligentie in die 0,6%.
Het is iig in overeenstemming met punctuated equilibrium. Kleine genetische verschillen kunnen opeens voor een doorbraak zorgen waardoor deze nieuwe soort qua survival opeens ver boven de andere vergelijkbare soorten uitstijgt. Of opeens in staat blijkt een niche in het ecosysteem te kunnen benutten.quote:Op woensdag 5 mei 2004 17:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dan zit er toch wel heel veel intelligentie in die 0,6%.
Lijkt me van niet. Verschil tussen 2 mensen is al 0,5%quote:Op woensdag 5 mei 2004 19:50 schreef Ype het volgende:
[..]
Als het echt zo zou zijn, zouden blanken niet met negers kinderen kunnen krijgen.
Je hebt volkomen gelijk i've gone to farquote:Op woensdag 5 mei 2004 20:00 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb een paar ongepaste opmerkingen en reacties daarop verwijderd. digitaLL, als je met zulke opmerkingen wil wegkomen moet je met heel goede bronnen komen, of anders je mond houden.
Dat is eng man, een paard en een ezel zijn namelijk te kruisen. Dit zou kunnen betekenen dat men ook een chimp en een mens zou kunnen kruisenquote:Op woensdag 5 mei 2004 14:36 schreef Sisyphus het volgende:
"Al moeten we daarvoor zes miljoen jaar terug, in de natuur ken ik maar twee wezens die op een even gemeenschappelijke voet leven als mens en chimpansee en dat zijn het paard en de ezel."
Vraagje aan de TS: Kun je misschien een link geven naar waar dit bericht staat of anders de datum van de verschijning van dit artikel. Een genetische onderzoek, in 2002, aan het California Institute of Technology toonde dat het ging om minder dan 95 procent en dus niet 99,4%. Vóór dit onderzoek dacht men in de wetenschappelijk wereld dat ging om 98,5% (zie bron onder) maar jou bericht spreekt van 99,4%. Dus ik vraag me af, is dit een nieuwe onderzoek?quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:36 schreef Sisyphus het volgende:
DETROIT - Chimpansees ...............
(LVDB, De Gentenaar)
Nee, dat laat het niet zien. Dat maak jij er graag vanquote:Op woensdag 5 mei 2004 23:13 schreef There_is_only_One het volgende:
Ook laat het zien dat we gemaakt zijn door dezelfde Maker die ongeveer dezelfde technieken heeft gebruikt om ons te scheppen, net zoals een ontwerper dezelfde symbolen gebruikt om verschillende schakelingen in verschillende tekeningen te maken.
de BBC had dit 20 mei 2003 als nieuwsquote:Op woensdag 5 mei 2004 23:13 schreef There_is_only_One het volgende:
Maar nogmaals aan de TS: link of datum van het artikel graag.
Dat is op zich een goeie vraag. Voor zover ik weet zijn apen en mensen onderling niet vruchtbaar, wat dan betekent dat ze niet tot dezelfde soort behoren.quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:06 schreef Lexie het volgende:
Stel he, als ik nou een aap neuk, krijg ik dan een muilmens, of een muilaap?
Was ook de eerste vraag die in me opkwam toen ik in de openingspost de vergelijking met paarden en ezels las. Tja, ook ik heb altijd begrepen dat onderlinge bevruchting niet mogelijk is, maar wie weet....? Zal toch wel onderzoek naar gedaan worden? Of is dit iets waarvan we de uitkomst eigenlijk niet willen weten?quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:15 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Dat is op zich een goeie vraag. Voor zover ik weet zijn apen en mensen onderling niet vruchtbaar, wat dan betekent dat ze niet tot dezelfde soort behoren.
Dank je wel Viola.quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:07 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
de BBC had dit 20 mei 2003 als nieuws
http://news.bbc.co.uk/1/h(...)m
www.vandale.nlquote:Op donderdag 6 mei 2004 09:25 schreef Rietvaerder het volgende:
Volgens mij zitten sommige mensen hier zich echt uit te sloven d.m.v. dure woordjes en moeilijke zinnen om intelligent te lijken
\quote:Op donderdag 6 mei 2004 09:25 schreef Rietvaerder het volgende:
Volgens mij zitten sommige mensen hier zich echt uit te sloven d.m.v. dure woordjes en moeilijke zinnen om intelligent te lijken
En ook gewoon tot een andere familie. Ik vind de conclusie die hier getrokken word te belachelijk. Chimpansees mogen dan wel verwant zijn maar niet zo verwant dat ze tot hetzelfde geslacht behoren. Als dat wel zo was zouden ze wel zelfstandig kunnen denken.quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:15 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Dat is op zich een goeie vraag. Voor zover ik weet zijn apen en mensen onderling niet vruchtbaar, wat dan betekent dat ze niet tot dezelfde soort behoren.
Dat kunnen ze ook. Je kunt chimpansees zelfs taal aanleren. Gebarentaal dan, maar ze kunnen het goed genoeg om hun behoeften uit te beelden.quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:28 schreef Djaser het volgende:
[..]
En ook gewoon tot een andere familie. Ik vind de conclusie die hier getrokken word te belachelijk. Chimpansees mogen dan wel verwant zijn maar niet zo verwant dat ze tot hetzelfde geslacht behoren. Als dat wel zo was zouden ze wel zelfstandig kunnen denken.
Ooit weleens in een circus geweest? Dieren kun je van alles aanleren. Papegaaien kun je leren woorden of zelfs hele zinnen na te praten. Honden kun je dmv woorden of gebaren leren trucjes te doen, dolfijnen die zeer intelligent kunnen reageren op gebaren van mensen enz.quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:51 schreef Ype het volgende:
[..]
Dat kunnen ze ook. Je kunt chimpansees zelfs taal aanleren. Gebarentaal dan, maar ze kunnen het goed genoeg om hun behoeften uit te beelden.
V.w.b. dolfijnen: Ook daarvan is dan ook aangetoond dat ze zéér intelligent zijn. Niet zo gek dus.quote:Op donderdag 6 mei 2004 14:46 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Ooit weleens in een circus geweest? Dieren kun je van alles aanleren. Papegaaien kun je leren woorden of zelfs hele zinnen na te praten. Honden kun je dmv woorden of gebaren leren trucjes te doen, dolfijnen die zeer intelligent kunnen reageren op gebaren van mensen enz.
Probeer het eens en post de resultaten !quote:Op donderdag 6 mei 2004 15:25 schreef Pie.er het volgende:
Is het eigenlijk wel zo dat mensen en chimpansees onderling niet vruchtbaar zijn?
Ik had het dan ook over het zelf gebruiken van die kennis. Geen kunstje.quote:Op donderdag 6 mei 2004 14:46 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Ooit weleens in een circus geweest? Dieren kun je van alles aanleren. Papegaaien kun je leren woorden of zelfs hele zinnen na te praten. Honden kun je dmv woorden of gebaren leren trucjes te doen, dolfijnen die zeer intelligent kunnen reageren op gebaren van mensen enz.
Dus intelligentie is niet alleen voorbehouden aan de apen en mensen.quote:Op donderdag 6 mei 2004 16:05 schreef Jane het volgende:
V.w.b. dolfijnen: Ook daarvan is dan ook aangetoond dat ze zéér intelligent zijn. Niet zo gek dus.
Nee hoor, hoeven niet alleen kunstjes te zijn. Honden en katten kunnen perfect aangeven wanneer ze bijvoorbeeld willen eten doordat hen bijvoorbeeld een gebaar is geleerd om aan te geven dat ze willen eten. Ook kunnen hen gebaren worden geleerd om aan te geven dat ze uitgelaten willen worden. Enz. Dit zijn geen kunstjes. Er wordt hen wat aangeleerd wat ze vervolgens toepassen om aan te geven dat dat hun wens is op een bepaald moment.quote:Inderdaad kunnen allerlei dieren kunstjes aangeleerd worden. In de meeste gevallen echter blijft het daarbij. Kunstjes. Bijvoorbeeld bij papegaaien. Het is niet meer dan klanknabootsing. Nadoen dus.
Onzin. Ik kan me nog een uitzending herinneren van NG waarin een vogelsoort stenen gebruikt om noten te kraken. Ik ben ff snel op het net wezen zoeken en kwam deze 1ste site tegen, waarin het volgende wordt beweerd:quote:Chimpansees zijn ook de enige primaten, naast de mens, die werktuigen gebruiken in hun dagelijks (wilde) leven.
Heeft iemand dat beweerd dan?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 15:26 schreef There_is_only_One het volgende:
Dus intelligentie is niet alleen voorbehouden aan de apen en mensen.
En ook hierbij geldt: Het gaat erom in hoeverre dat ontwikkeld is. Intelligentie en het vermogen te leren en toepassen kennen gradaties.quote:Nee hoor, hoeven niet alleen kunstjes te zijn. Honden en katten kunnen perfect aangeven wanneer ze bijvoorbeeld willen eten doordat hen bijvoorbeeld een gebaar is geleerd om aan te geven dat ze willen eten. Ook kunnen hen gebaren worden geleerd om aan te geven dat ze uitgelaten willen worden. Enz. Dit zijn geen kunstjes. Er wordt hen wat aangeleerd wat ze vervolgens toepassen om aan te geven dat dat hun wens is op een bepaald moment.
Wat begrijp je niet aan het woord 'primaten'?quote:Onzin. Ik kan me nog een uitzending herinneren van NG waarin een vogelsoort stenen gebruikt om noten te kraken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |