abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18904759
Chimpansees zijn voor 99,4 procent mensen

DETROIT - Chimpansees hebben zoveel menselijk genetisch materiaal en trekjes in zich dat we ze best een trapje hoger rangschikken. "Ze verdienen zonder meer hun plaats als leden van dat selecte gezelschap dat wij Homo, mens, noemen", zeggen wetenschappers van de Wayne State-universiteit van Detroit.
Eerder dit jaar hadden antropologen al de orang-oetang in de hiërarchie een bank vooruit gezet, nu wordt ook de chimpansee opgewaardeerd. Aan de basis daarvan ligt een vergelijkende studie van 97 genen bij mens, chimpansee, gorilla, orang-oetang en muis.
"Het genen-onderzoek heeft aangetoond dat de life code van chimpansees voor 99,4 procent overeenstemt met die van de mens", zegt projectleider Derek Wildman. "Het verschil met de andere onderzochte wezens is veel groter. De gorilla en de orang-oetang worden met lengten geklopt en tussen mens en muis was en wordt het nooit iets."
Volgens Wildman bestaat er geen twijfel over dat mensen en chimpansees van een gemeenschappelijke voorouder afstammen.
"Al moeten we daarvoor zes miljoen jaar terug, in de natuur ken ik maar twee wezens die op een even gemeenschappelijke voet leven als mens en chimpansee en dat zijn het paard en de ezel."

(LVDB, De Gentenaar)

Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 5 mei 2004 @ 14:37:23 #2
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_18904787
edit

[ Bericht 92% gewijzigd door Schorpioen op 05-05-2004 19:54:45 ]
  woensdag 5 mei 2004 @ 14:42:14 #3
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_18904893
In ieder geval, logisch.
Er is vrij weinig extra genetica nodig om van een chimpansee iets meer menselijks te maken.
Het grootste verschil is de omvang van de hersenen en vooral de cerebrale cortex. Een klein genetisch verschil kan die al dermate groter maken, dat er veel hogere intelligentie ontstaat.
Zover dus ook de missing link.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_18904938
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 14:42 schreef Ype het volgende:
In ieder geval, logisch.
Er is vrij weinig extra genetica nodig om van een chimpansee iets meer menselijks te maken.
Het grootste verschil is de omvang van de hersenen en vooral de cerebrale cortex. Een klein genetisch verschil kan die al dermate groter maken, dat er veel hogere intelligentie ontstaat.
Zover dus ook de missing link.
Zeg dat tegen een geflipte professor en binnenkort hebben we rellende apen .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_18904947
Je moet een keer naar Monkey Business kijken, echt goed is dat...
  woensdag 5 mei 2004 @ 14:53:55 #6
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_18905166
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 14:43 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Zeg dat tegen een geflipte professor en binnenkort hebben we rellende apen .
Of geef ze gewoon bananenbier. Schijnt ook erg goed te helpen.
pi_18905259
Ik geloof dit best wel want onder ons mensen lopen er nog veel rond met een verstand van ee aap
  woensdag 5 mei 2004 @ 14:59:00 #8
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_18905286
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 14:57 schreef maxso het volgende:
Ik geloof dit best wel want onder ons mensen lopen er nog veel rond met een verstand van ee aap
Qua sociale omgang verschillen we inderdaad vrij weinig van chimpansees ja.
Alleen hebben wij ipv. stokken en stenen nukes, MOAB's en kruisraketten.
pi_18907470
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 14:36 schreef Sisyphus het volgende:
Mensen zijn voor 99.4% chimpansees.
JD was hier
  woensdag 5 mei 2004 @ 17:14:52 #10
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_18908588
Ben benieuws wat 'There can be only one' hiervan vindt. 8)
I mean no harm
  woensdag 5 mei 2004 @ 17:16:09 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_18908619
Dan zit er toch wel heel veel intelligentie in die 0,6%.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_18911375
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 14:53 schreef Ype het volgende:

[..]

Of geef ze gewoon bananenbier. Schijnt ook erg goed te helpen.
Chimps maken gebruik van vruchten die in de zon hebben liggen gisten. Niet alleen chimps trouwens, ook olifanten maken dankbaar gebruik van natuurlijke alcohol.

Anyway, ik hoop dat de tijd aanbreekt dat er geen proeven meer worden gedaan op hogere, sociale wezens. What the heck, alle dieren. Maar dat primaten worden gebruikt komt akelig dichtbij de praktijken van Dr Josef Mengele. Die mening heeft niets met aaibaarheidsfactoren te maken overigens.
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_18911431
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 17:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
Valt wel mee. Onze 'intelligentie' is te danken aan ontwikkelde abstracte communicatie. Als puur natuur Homo Sapiens zonder moderne maatschappij en ontwikkeling zit je op ongeveer hetzelfde niveau als andere primaten. Het verschil is niet zo groot.
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
  woensdag 5 mei 2004 @ 19:40:56 #14
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_18911501
* Undergod mompelt iets over duimen
Noise is all relative to the silence preceding it
  woensdag 5 mei 2004 @ 19:44:29 #15
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18911598
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 17:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het is iig in overeenstemming met punctuated equilibrium. Kleine genetische verschillen kunnen opeens voor een doorbraak zorgen waardoor deze nieuwe soort qua survival opeens ver boven de andere vergelijkbare soorten uitstijgt. Of opeens in staat blijkt een niche in het ecosysteem te kunnen benutten.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_18911988
Ik heb een paar ongepaste opmerkingen en reacties daarop verwijderd. digitaLL, als je met zulke opmerkingen wil wegkomen moet je met heel goede bronnen komen, of anders je mond houden.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 5 mei 2004 @ 20:00:47 #17
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18912004
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 19:50 schreef Ype het volgende:

[..]

Als het echt zo zou zijn, zouden blanken niet met negers kinderen kunnen krijgen.
Lijkt me van niet. Verschil tussen 2 mensen is al 0,5%
Bron;
http://www.pbs.org/wgbh/nova/genome/program_t.html
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  woensdag 5 mei 2004 @ 20:03:31 #18
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18912083
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:00 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb een paar ongepaste opmerkingen en reacties daarop verwijderd. digitaLL, als je met zulke opmerkingen wil wegkomen moet je met heel goede bronnen komen, of anders je mond houden.
Je hebt volkomen gelijk i've gone to far
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:04:06 #19
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18913588
quote:

"Al moeten we daarvoor zes miljoen jaar terug, in de natuur ken ik maar twee wezens die op een even gemeenschappelijke voet leven als mens en chimpansee en dat zijn het paard en de ezel."  
Dat is eng man, een paard en een ezel zijn namelijk te kruisen. Dit zou kunnen betekenen dat men ook een chimp en een mens zou kunnen kruisen
  woensdag 5 mei 2004 @ 22:25:23 #20
64288 Bensel
Ladderzat
pi_18916119
Weten jullie al, dat er een gen is, die 'overmatig' haargroei regelt? Bij de mens staat die uit, maar er is/was een familie in Mexico, die dat GEN wel hadden aanstaan. Resultaat: lang donker haar, overal op het lichaam. En dat kwam door 1 gen.. 1 gen is zo'n 400 bp, de mens heeft een paar miljard bp, chimps net zo veel. Reken maar uit hoeveel procent verschil dat is . Wat ik hiermee wil zeggen is dit: om 1/10e procent van een miljard te veranderen, ben je al een miljoen nodig.. (ik hoop dat ik hier niet een beschamende rekenfout maak. 6/10e is dus al zes miljoen basenparen. Dat is best nog wel een hele hoop. Maar goed. een groot gedeelte daarvan zal ook wel in het junk DNA liggen, en niet in het echte functionele gedeelte van het genoom. (ongeveer 80%is junk, als ik het nog weet)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_18916134
I knew it all along..
  woensdag 5 mei 2004 @ 23:13:42 #22
83835 There_is_only_One
He is known through reason!
pi_18917441
quote:

DETROIT - Chimpansees ...............

(LVDB, De Gentenaar)
Vraagje aan de TS: Kun je misschien een link geven naar waar dit bericht staat of anders de datum van de verschijning van dit artikel. Een genetische onderzoek, in 2002, aan het California Institute of Technology toonde dat het ging om minder dan 95 procent en dus niet 99,4%. Vóór dit onderzoek dacht men in de wetenschappelijk wereld dat ging om 98,5% (zie bron onder) maar jou bericht spreekt van 99,4%. Dus ik vraag me af, is dit een nieuwe onderzoek?

New Scientist vermelde in 2002 dit:

"It has long been held that we share 98.5 per cent of our genetic material with our closest relatives. That now appears to be wrong. In fact, we share less than 95 per cent of our genetic material, a three-fold increase in the variation between us and chimps."

Verder vermeld New Scientist het volgende, wat zeer belangrijk is om te weten betreft dit onderzoek:

"The result is only based on about one million DNA bases out of the three billion which make up the human and chimp genomes, says Britten. "It's just a glance," he says."

Bron: [url]http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992833[/b]

Verder wil ik ook het volgende opmerken: volgens onderzoek, vermeld in New Scientist in 1999, is de overeenkomst tussen de DNA van een bepaald soort wormen (Nematoda) voor 75% gelijk aan die van de mens. Wil dit zeggen dat we ook dichte familie zijn van de vormen? Ook de DNA van kippen en fruitvliegen blijken grote gelijkenis te vertonen met die van de mens. De DNA van een bepaald soort fruitvlieg en die van de mens, bleek uit een onderzoek, voor 60% gelijk te zijn. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. De overeenkomst in dna zegt niks over evolutie. Dat de DNA onder verschillende soorten gelijk is komt omdat we van dezelfde lucht, water gebruik maken en ongeveer hetzelfde voedsel nuttigen. Met andere woorden we moeten het samen doen met de bronnen hier op aarde. Ook laat het zien dat we gemaakt zijn door dezelfde Maker die ongeveer dezelfde technieken heeft gebruikt om ons te scheppen, net zoals een ontwerper dezelfde symbolen gebruikt om verschillende schakelingen in verschillende tekeningen te maken.

Maar nogmaals aan de TS: link of datum van het artikel graag.
Eeuwigheid is al begonnen
pi_18918490
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 23:13 schreef There_is_only_One het volgende:

Ook laat het zien dat we gemaakt zijn door dezelfde Maker die ongeveer dezelfde technieken heeft gebruikt om ons te scheppen, net zoals een ontwerper dezelfde symbolen gebruikt om verschillende schakelingen in verschillende tekeningen te maken.
Nee, dat laat het niet zien. Dat maak jij er graag van
fokschaap
pi_18918564
Stel he, als ik nou een aap neuk, krijg ik dan een muilmens, of een muilaap?
pi_18918603
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 23:13 schreef There_is_only_One het volgende:

Maar nogmaals aan de TS: link of datum van het artikel graag.
de BBC had dit 20 mei 2003 als nieuws

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3042781.stm
fokschaap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')