abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 mei 2004 @ 10:32:12 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_18899064
quote:
Disney Forbidding Distribution of Film That Criticizes Bush
ASHINGTON, May 4 ? The Walt Disney Company is blocking its Miramax division from distributing a new documentary by Michael Moore that harshly criticizes President Bush, executives at both Disney and Miramax said Tuesday. The film, "Fahrenheit 911," links Mr. Bush and prominent Saudis ? including the family of Osama bin Laden ? and criticizes Mr. Bush's actions before and after the Sept. 11 terrorist attacks.

Disney, which bought Miramax more than a decade ago, has a contractual agreement with the Miramax principals, Bob and Harvey Weinstein, allowing it to prevent the company from distributing films under certain circumstances, like an excessive budget or an NC-17 rating. Executives at Miramax, who became principal investors in Mr. Moore's project last spring, do not believe that this is one of those cases, people involved in the production of the film said. If a compromise is not reached, these people said, the matter could go to mediation, though neither side is said to want to travel that route.

In a statement, Matthew Hiltzik, a spokesman for Miramax, said: "We're discussing the issue with Disney. We're looking at all of our options and look forward to resolving this amicably." But Disney executives indicated that they would not budge from their position forbidding Miramax to be the distributor of the film in North America. Overseas rights have been sold to a number of companies, executives said.

"We advised both the agent and Miramax in May of 2003 that the film would not be distributed by Miramax," said Zenia Mucha, a company spokeswoman, referring to Mr. Moore's agent. "That decision stands." Disney came under heavy criticism from conservatives last May after the disclosure that Miramax had agreed to finance the film when Icon Productions, Mel Gibson's company, backed out. Mr. Moore's agent, Ari Emanuel, said Michael D. Eisner, Disney's chief executive, asked him last spring to pull out of the deal with Miramax. Mr. Emanuel said Mr. Eisner expressed particular concern that it would endanger tax breaks Disney receives for its theme park, hotels and other ventures in Florida, where Mr. Bush's brother, Jeb, is governor.

"Michael Eisner asked me not to sell this movie to Harvey Weinstein; that doesn't mean I listened to him," Mr. Emanuel said. "He definitely indicated there were tax incentives he was getting for the Disney corporation and that's why he didn't want me to sell it to Miramax. He didn't want a Disney company involved." Disney executives deny that accusation, though they said their displeasure over the deal was made clear to Miramax and Mr. Emanuel. A senior Disney executive elaborated that the company had the right to quash Miramax's distribution of films if it deemed their distribution to be against the interests of the company. The executive said Mr. Moore's film is deemed to be against Disney's interests not because of the company's business dealings with the government but because Disney caters to families of all political stripes and believes Mr. Moore's film, which does not have a release date, could alienate many. "It's not in the interest of any major corporation to be dragged into a highly charged partisan political battle," this executive said.

Miramax is free to seek another distributor in North America, but such a deal would force it to share profits and be a blow to Harvey Weinstein, a big donor to Democrats. Mr. Moore, who will present the film at the Cannes film festival this month, criticized Disney's decision in an interview on Tuesday, saying, "At some point the question has to be asked, `Should this be happening in a free and open society where the monied interests essentially call the shots regarding the information that the public is allowed to see?' "

Mr. Moore's films, like "Roger and Me" and "Bowling for Columbine," are often a political lightning rod, as Mr. Moore sets out to skewer what he says are the misguided priorities of conservatives and big business. They have also often performed well at the box office. His most recent movie, "Bowling for Columbine," took in about $22 million in North America for United Artists. His books, like "Stupid White Men," a jeremiad against the Bush administration that has sold more than a million copies, have also been lucrative. Mr. Moore does not disagree that "Fahrenheit 911" is highly charged, but he took issue with the description of it as partisan. "If this is partisan in any way it is partisan on the side of the poor and working people in this country who provide fodder for this war machine," he said.

Mr. Moore said the film describes financial connections between the Bush family and its associates and prominent Saudi Arabian families that go back three decades. He said it closely explores the government's role in the evacuation of relatives of Mr. bin Laden from the United States immediately after the 2001 attacks. The film includes comments from American soldiers on the ground in Iraq expressing disillusionment with the war, he said. Mr. Moore once planned to produce the film with Mr. Gibson's company, but "the project wasn't right for Icon," said Alan Nierob, an Icon spokesman, adding that the decision had nothing to do with politics.

Miramax stepped in immediately. The company had distributed Mr. Moore's 1997 film, "The Big One." In return for providing most of the new film's $6 million budget, Miramax was positioned to distribute it. While Disney's objections were made clear early on, one executive said the Miramax leadership hoped it would be able to prevail upon Disney to sign off on distribution, which would ideally happen this summer, before the election and when political interest is high.
Nav een sarcastische opmerking over de vrijheid van meningsuiting in Amerika ("land of the free"):

Disney is een groot bedrijf met ongetwijfeld politieke belangen. Het is aan hun de keuze of ze een film uitbrengen of niet, met welke reden ze besluiten tot het wel of niet uitbrengen is hun zaak. Zij doen wat ze denken dat het best voor de maatschappij is.

Michael Moore heeft het recht een docu te maken, en heeft dat ook gedaan. Hij heeft het recht zijn vrijheids van meninguiting te gebruiken en heeft dat gedaan. Tja, dat Disney vervolgens niet zijn werk wil uitbrengen is hun keuze en dat maakt Amerika niet minder "vrij"

Gibson kon bijvoorbeeld ook geen grote maatschappij vinden die zijn jezusfilmpje wilden distribueren en zo zijn er tal van voorbeelden.

De opmerking dat dit "bewijst" dat Amerika helemaal niet zo'n vrij land is slaat uiteindelijk nergens op. Kijk, als Bush's regering persoonlijk hadden verboden om die docu uit te brengen dan zou zo'n opmerking terecht geweest zijn. Nu is Michael Moore gewoon een van de vele amerikanen die een film heeft gemaakt en die aanbiedt bij een maatschappij en vervolgens afgewezen wordt.

[ Bericht 3% gewijzigd door MikeyMo op 05-05-2004 10:39:24 ]
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  Moderator woensdag 5 mei 2004 @ 10:36:58 #2
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_18899138
Ik hoop dat we de film toch nog snel in de bios kunnen zien. Ik heb de andere films van Moore ook gezien en ze zijn naast heel informatief ook erg onderhoudend. Aan de kijker de taak om zwakke re argumenten met een korreltje zou te nemen...
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  woensdag 5 mei 2004 @ 11:08:26 #3
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_18899720
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 10:32 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Nav een sarcastische opmerking over de vrijheid van meningsuiting in Amerika ("land of the free"):

---
De opmerking dat dit "bewijst" dat Amerika helemaal niet zo'n vrij land is slaat uiteindelijk nergens op.
Waarom suggereer je dan dat ik dat zou hebben gezegd
Ik heb nergens gezegd dat het 'bewijst' dat Amerika geen vrij land is
Ik maakte door de opmerking wèl kenbaar dat ik het bezwaarlijk vindt dat de broer van de president blijkbaar in een positie kan verkeren dat hij grote bedrijven dusdanig onder druk kan zetten dat ze bepaalde gevoelige materie uit hun catalogus weren.

O, die link broer-broer had je in je betoog even weggelaten.

Ik zit ernstig te wachten op deze film, en een flink aantal Amerikanen ook. En inderdaad, uiteindelijk krijgt Moore wel een distributie in Amerika, en daarom is het des te jammer dat dit gebeurt. Het is namelijk volkomen zinloos en het werpt vragen op.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 5 mei 2004 @ 11:09:48 #4
136 V.
pi_18899754
Klik hier om twee screenshots te zien uit Fahrenheit.

Niet erg interessant overigens, dacht eerst dat het fragmenten waren, sorry.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 5 mei 2004 @ 11:20:06 #5
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_18899968
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 11:08 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat het 'bewijst' dat Amerika geen vrij land is
Ik maakte door de opmerking wèl kenbaar dat ik het bezwaarlijk vindt dat de broer van de president blijkbaar in een positie kan verkeren dat hij grote bedrijven dusdanig onder druk kan zetten dat ze bepaalde gevoelige materie uit hun catalogus weren.

O, die link broer-broer had je in je betoog even weggelaten.

Ik zit ernstig te wachten op deze film, en een flink aantal Amerikanen ook. En inderdaad, uiteindelijk krijgt Moore wel een distributie in Amerika, en daarom is het des te jammer dat dit gebeurt. Het is namelijk volkomen zinloos en het werpt vragen op.

V.
Ik reageerde enkel op de opmerking 'In the land of the free... tralalala'

ach wat Moore betreft: hij heeft wel een grappige aanpak, je moet het alleen niet serieus nemen. Overigens is het wel steeds hetzelfde kunstje wat hij flikt. Gaat vervelen. BfC vond ik wel goed en amusant, maar dan zie je hem vervolgens op TV weer precies dezelfde tirade houden en vervolgens zie je weer boeken waarin hij tegen Bush ageert en nu weer deze docu.

Tja, van Theo van Gogh verwacht men zo nu en dan ook iets anders dan het eeuwige gemoslimbash, ik van Michael Moore dus ook.
[..]
  woensdag 5 mei 2004 @ 11:21:03 #6
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_18899990
Ik zie het probleem niet. Hij hoeft die film toch alleen maar in zijn shared folder te slepen om hem te distribueren?
  woensdag 5 mei 2004 @ 11:28:23 #7
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_18900140
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 11:21 schreef Miwe het volgende:
Ik zie het probleem niet. Hij hoeft die film toch alleen maar in zijn shared folder te slepen om hem te distribueren?
daarom!

distribueren is zo makkelijk, maar oh wacht... dan verdient hij er niets aan
[..]
  woensdag 5 mei 2004 @ 12:25:22 #8
93474 Sasandra
Mary Poppins
pi_18901580
Soms krijg ik zin om Disney te boycotten. Ze maken zulke leuke films, maar ze zijn aan de andere kant zo.....laf(?) zo..Ronald McDonald. It's a small world after all.
A spoonful of sugar...
  woensdag 5 mei 2004 @ 16:14:02 #9
136 V.
pi_18906986
Van Moore's site:
quote:
For nearly a year, this struggle has been a lesson in just how difficult it is in this country to create a piece of art that might upset those in charge (well, OK, sorry -- it WILL upset them...big time. Did I mention it's a comedy?).
Whehehe.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  Redactie Frontpage woensdag 5 mei 2004 @ 20:24:14 #10
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_18912639
Dit is een instant hit. Kan altijd nog uitlekken op ftp servers enzo
  Redactie Frontpage woensdag 5 mei 2004 @ 20:26:48 #11
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_18912710
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 11:28 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

daarom!

Tuuk wel. Hij schrijft succesvolle boeken. Schrijft hier weer een boek over.
pi_18912794
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:24 schreef SunChaser het volgende:
Dit is een instant hit. Kan altijd nog uitlekken op ftp servers enzo
Dat doet ie ook vast wel als hij het niet via de reguliere wegen kan doen.
  woensdag 5 mei 2004 @ 20:45:21 #13
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_18913166
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 10:32 schreef MikeyMo het volgende:
De opmerking dat dit "bewijst" dat Amerika helemaal niet zo'n vrij land is slaat uiteindelijk nergens op. Kijk, als Bush's regering persoonlijk hadden verboden om die docu uit te brengen dan zou zo'n opmerking terecht geweest zijn. Nu is Michael Moore gewoon een van de vele amerikanen die een film heeft gemaakt en die aanbiedt bij een maatschappij en vervolgens afgewezen wordt.

Ze verbieden het inderdaad niet, ze staan het toe om hem daarna langs alle kanten tegen te werken. En dan gebruiken ze een "we hebben hem toch laten maken" argument om zo te laten uitschijnen dat er wel degelijk een totale vrijheid van meningsuiting is.

"Gewoon" een Amerikaan die een film heeft gemaakt die spijtig genoeg voor hem afgewezen wordt? Echt niet, hoor.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_18927624
Het bewijst inderdaad niet dat Amerika geen vrij land is.

Wat het WEL bewijst is dat de Amerikaanse overheid veel minder macht over Amerika heeft dan iedereen denkt. Het bewijst dat de bedrijven minstens evenveel macht hebben als de Amerikaanse overheid. Het bewijst dat als de Amerikaanse overheid iets wil, ze in feite toestemming moeten vragen aan het bedrijfsleven. Dat ze dus niet de opperbaas zijn in het land en dat ze dus niet op een juiste manier het volk kunnen representeren.

Feitelijk bewijst het dat de VS helemaal geen democratie is, maar een dictatuur van het bedrijfsleven.

En dat is precies wat Mr. Moore probeert te bewijzen.

'Kapitalisme' en 'Democratie' gaan niet samen. Kapitalisme is onverenigbaar met Democratie, net als Communisme onverenigbaar is met Democratie. In een volledig kapitalistische staat gaat geld voor het individu. Net als in een volledig communistische staat het algemeen goed voor het individu gaat.
pi_18927722
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 11:28 schreef MikeyMo het volgende:
Het probleem is natuurlijk wel dat hij Miramax $6 miljoen schuldig is... Het is niet een kwestie van distributie, het is een kwestie van aandeelhouderschap, return-on-investment. Als Michael zelf die $6 miljoen had gehad, dan had hij die niet van Miramax geleend...

Je kunt je afvragen waarom Michael geen $6 miljoen heeft, terwijl zijn films en boeken best succesvol zijn.
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:32:07 #16
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_18927783
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:29 schreef RetepV het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk wel dat hij Miramax $6 miljoen schuldig is... Het is niet een kwestie van distributie, het is een kwestie van aandeelhouderschap, return-on-investment. Als Michael zelf die $6 miljoen had gehad, dan had hij die niet van Miramax geleend...

Je kunt je afvragen waarom Michael geen $6 miljoen heeft, terwijl zijn films en boeken best succesvol zijn.
tis financieel gezien niet handig om alleen met je eigen geld te gaan gokken. nu Mirmax geld erin heeft gestoken moeten ze zelf ook met disney gaan praten omdat ze anders hun geld kwijt zijn.. al zou miramax dat niet gedaan hebben dan zouden ze gewoon tegen moore hebben gezecht "sorry jongen maar zoek maar een andere distropartij"
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:33:11 #17
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_18927817
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:29 schreef RetepV het volgende:

[..]

Michael Bay betaalt zijn $100.000.000 filmpjes ook niet uit eigen zak, dat doet de filmmaatschappij.

Mel Gibson zat met z'n Passion in een soortgelijk schuitje en die heeft hem zelf betaald.
[..]
pi_18927830
Ik vind dat de zaak waar Michael Moore voor werkt een goede zaak is. Er sterven elk jaar duizenden mensen door allerlei gebrek in de VS (honger, hitte, kou). Terwijl Bush het kabinet gewoon nog weer even $25 miljard durft te vragen voor zijn oorlog in Irak. En dat terwijl hij beloofd had dat niet te doen voor zijn verkiezingen. Het is nu wel bewezen dat Bush een politicus is die zonder meer beloftes maakt die hij onmogelijk kan houden. Een onbetrouwbare man dus, je kunt niet vertrouwen op zijn beloftes.
pi_18927924
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:32 schreef werkeend het volgende:

[..]

tis financieel gezien niet handig om alleen met je eigen geld te gaan gokken. nu Mirmax geld erin heeft gestoken moeten ze zelf ook met disney gaan praten omdat ze anders hun geld kwijt zijn.. al zou miramax dat niet gedaan hebben dan zouden ze gewoon tegen moore hebben gezecht "sorry jongen maar zoek maar een andere distropartij"
Inderdaad, daar doelde ik ook een beetje op. Door Miramax de kosten te laten betalen heeft hij er een bondgenoot bij, want hij kon aan zijn water wel voelen wat er stond te gebeuren. Wat dat betreft is Miramax er gewoon in getuind, want ik denk niet dat er daar iemand was die daar over nagedacht heeft . Slim van Moore, maar hij is dan ook geen dom mannetje, hoewel hij wel een sensatiezoeker is (maar da's waarschijnlijk ook wel slim in verband met die afgestompte TV kijkers in de VS, waar wij trouwens ook naartoe gaan).
  FOK!fotograaf donderdag 6 mei 2004 @ 12:40:34 #20
18921 freud
Who's John Galt?
pi_18928001
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 11:08 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat het 'bewijst' dat Amerika geen vrij land is [...]
V.
Dat was een uitspraak van mij geloof ik . En tja, als je als bedrijf een film tegen houdt die kritisch is over Bush, dan kan je dat op twee manieren zien. De film kan door Disney alleen tegen gehouden worden als de inhoud te ranzig is bijvoorbeeld. Aangezien die besproken gronden voor veto niet gelden zie ik dit tegenhouden als censureren en niet als afkeuren van een film om commerciele tegenslag tegen te gaan. Miramax mag zelf inschatten of een film winstgevend is om uit te brengen?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 6 mei 2004 @ 13:27:49 #21
10152 Buffie
There is only one
pi_18929116
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:40 schreef freud het volgende:

[..]

Dat was een uitspraak van mij geloof ik . En tja, als je als bedrijf een film tegen houdt die kritisch is over Bush, dan kan je dat op twee manieren zien. De film kan door Disney alleen tegen gehouden worden als de inhoud te ranzig is bijvoorbeeld. Aangezien die besproken gronden voor veto niet gelden zie ik dit tegenhouden als censureren en niet als afkeuren van een film om commerciele tegenslag tegen te gaan. Miramax mag zelf inschatten of een film winstgevend is om uit te brengen?
Deze censuur heeft alles te maken met het feit dat Disney in Florida zetelt, waar broertje Jeb Bush gouverneur van is. Disney ontvangt jaarlijks miljoenen aan belastinggeld van deze staat en zal dus zo'n kritische film niet gaan uitbrengen, uit angst om Jeb te upsetten (zegt Moore ook op zijn eigen website). Bovendien is Miramax van Disney, dus ze kunnen eigenlijk nergens anders heen... En dit is niet voor het eerst, hij heeft hemel en aarde moeten bewegen om zijn Stupid White Men uitgegeven te krijgen omdat de uitgever ook bang was voor gezeik.

Maw; écht kritisch zijn mag daar blijkbaar niet meer, en dat is nog wel het meest trieste van alles. Land of the free? My ass!
Als chocola een man was, dan zou ik ermee trouwen
  donderdag 6 mei 2004 @ 13:34:35 #22
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_18929216
Lijkt me wel een interessante film Maar je moet wel rekening houden met het feit dat die Micheal Moore zeg maar een soort Marcel van Dam is, maar dan op een positieve manier, hij maakt goeie films.
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_18932752
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 13:34 schreef BdR het volgende:
Lijkt me wel een interessante film Maar je moet wel rekening houden met het feit dat die Micheal Moore zeg maar een soort Marcel van Dam is, maar dan op een positieve manier, hij maakt goeie films.
Ik weet niet voor wie dat een compliment is overigens :-)

Ben nu bezig in 'Handen af van mijn land', zijn laatste boek. Veel info uit het boek wordt volgens mij ook in de film gebruikt. En/of andersom.

Is beetje tendentieus, maar nadat ik Bowling for Columbine heb gezien, geloof ik wel dat Michael Moore het allemaal niet uit zijn duim zuigt.
Take on the situation, but not the torment ...
  donderdag 6 mei 2004 @ 15:57:50 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_18932943
Het bericht wat er op de Frontpage staat klopt niet.
MM was gisteren in BBCNewsnight, en hij vertelde dat het Disney er om ging dat ze de belasting voordelen in Florida niet wouden verspelen (broer bush is gouverneur daar)
Persoonlijk denk ik dat het gewoon een gemaakte hype is, een weekje voor het Cannes festival om veel gratis reclame te krijgen voor deze film.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage donderdag 6 mei 2004 @ 20:20:49 #25
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_18938563
Hij komt uit in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')