Zeker waar! Maar informative pagina's kunnen ook uit eigen ervaring van de schrijver geschreven zijn? Of uit ervaringen van anderen?quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:13 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Hele goede vraag. Ik "doe" niet echt aan het spirituele. Heb ook niet het gevoel dat ik iets mis daardoor maar qua kennis over het spirituele draagt slowchat zeker bij. Ik vind persoonlijke ervaringen van mensen die je kent veel "krachtiger" dan informatie pagina's op bijvoorbeeld internet.
Soort zoekt soort hequote:Verder is dit leuk/verslavend om te doen (slowchatten) en je wordt dus als het ware steeds weer naar het spirituele toegetrokken en waar je mee omgaat raak je mee besmet.
quote:Daarnaast is het gewoon interessant om te kijken hoe anderen over dingen denken en een andere overtuiging hebben. En zoals Geartsjuh zegt leer dan ook jezelf meer kennen idd.
Valt wel mee toch?quote:Beetje lastig uitleggen allemaal![]()
Mooiquote:Op woensdag 5 mei 2004 14:24 schreef Geartsjuh het volgende:
Geld terug krijgen
Véél geld![]()
Ik ook.quote:Wijze woorden.. ? Ben nog maar een paar uurtjes wakker hoor.
Veel ja, niet te veel. Als het geen slowchat was geweest had het een post van 23 alinea's geweestquote:Het is slowchat he.. ?
Je denkt te veel na..![]()
Ah, weer een waar ik over na moet denken. Heerlijkquote:Op woensdag 5 mei 2004 14:44 schreef iteejer het volgende:
Wat zijn wijze woorden? Wat doen die, wat veranderen die?
Is het uitspreken van wijze woorden een lesje opdreunen voor de wijze-woorden-bron, of is het een interactief contact waarbinnen die 'wijsheid' steeds meer vorm krijgt, en op een gegegeven ogenblik 'klaar' is en als een onder woorden te brengen geheel naar buiten komt?
Voor mij gaat het laatste op iig
Amen. Jij snapt hetquote:Op woensdag 5 mei 2004 14:51 schreef ReCreative het volgende:
Wijze woorden zijn woorden zijn, uiteraard, gebaseerd op wijsheid. Wijsheid is toegepaste kennis. Het lesje opdreunen is het uitspreken van kennis. Wijsheid is het toepassen van die kennis, het ervaren, er over nadenken, aanpassen, wederom ervaren, en vormen tot een combinatie van kennis en zijn toepassing, in een geheel dat voor jou klopt en van toepassing is.
Als dat zo is, waarom heb ik het bovenstaande dan al eens eerder ergens gelezen in een boek dat volgens mij niet van jouw hand is?quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:51 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Ah, weer een waar ik over na moet denken. Heerlijk.
Wijze woorden zijn woorden zijn, uiteraard, gebaseerd op wijsheid. Wijsheid is toegepaste kennis. Het lesje opdreunen is het uitspreken van kennis. Wijsheid is het toepassen van die kennis, het ervaren, er over nadenken, aanpassen, wederom ervaren, en vormen tot een combinatie van kennis en zijn toepassing, in een geheel dat voor jou klopt en van toepassing is.
Kennis is wijsheid van anderen. Wijsheid is kennis van jezelf.
Wat er staat profileer ik niet als wijsheid, dat geldt overigens voor de meeste van mijn posts. Dit is inderdaad kennis, maar kennis die ik ten dele toepasquote:Op woensdag 5 mei 2004 15:07 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom heb ik het bovenstaande dan al eens eerder ergens gelezen in een boek dat volgens mij niet van jouw hand is?
Wijze woorden zijn als ANWB bordjes die wegen aangeven, tegenovergestelde zijn geen bordjes waardoor je in een doodlopende straat kan belanden of besluiteloos ronddwaalt. Of nog erger; hetzelfde bordje 10.000x zien en nog stug doorgaan in dezelfde rotonde.quote:Op woensdag 5 mei 2004 14:44 schreef iteejer het volgende:
Wat zijn wijze woorden?
Ze laten je nadenken over iets wat je niet kent, wat daarvoor niet aanwezig was in jouw beleving. Ze leren je zwemmen in een oceaan van informatie, een brij van interpretaties. Wijze woorden is als een sleutel voor het slot van inspiratie, je leert de Vlinderslag om sneller vooruit te komen of laten je juist zien dat het ook best okay is lekker in een strandstoel te luierenquote:Wat doen die,
jouw zelf en de wereld om je heenquote:wat veranderen die?
Altijd weer dat eenzijdig denkenquote:Is het uitspreken van wijze woorden een lesje opdreunen voor de wijze-woorden-bron, of is het een interactief contact waarbinnen die 'wijsheid' steeds meer vorm krijgt, en op een gegegeven ogenblik 'klaar' is en als een onder woorden te brengen geheel naar buiten komt?
Voor mij gaat het laatste op iig
quote:Ik ga de belastingdienst vandaag even oplichten
De oplichtster die de fraudeur beschuldigtquote:Op woensdag 5 mei 2004 15:07 schreef Geartsjuh het volgende:
Als dat zo is, waarom heb ik het bovenstaande dan al eens eerder ergens gelezen in een boek dat volgens mij niet van jouw hand is?
Wijsheid is ook geen kennis van jezelf. Wijsheid is toegepaste kennis. Het is net dat stapje verder dan kennis. Kennis toegepast in een ervaring wordt wijsheid.quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:10 schreef iteejer het volgende:
Ja, dat snap ik allemaal ook welJullie hebben het imo over kennis. Maar wat is dan het verschil tussen kennis en wijsheid? Wat RC zei ('wijsheid is kennis van jezelf'), ben ik het niet mee eens. Ik weet hoe ik mijn tv aan moet zetten. Dat zou ik toch geen wijsheid willen noemen.
Kennis uit boeken is niet hetgeen ik zoek. Ik heb zelf enige duizenden boeken, waarvan een paar honderd over het paranormale/magie etc. Waaronder enkele oude en akelig kostbare originele stukken. En ja, heb ik allemaal gelezen.quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:10 schreef ReCreative het volgende:
Het is overigens informatie uit verschillende boeken, plus mijn eigen gedachten daarover. Tenzij er een boek bestaat waar dit ook zo staat, dan is het natuurlijk GMTA.
Kennis is je geheugen en wijsheid is de kunst verbindingen/verbanden te leggen tussen die verschillende fragmenten in je geheugen.quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:10 schreef iteejer het volgende:
Ja, dat snap ik allemaal ook welJullie hebben het imo over kennis. Maar wat is dan het verschil tussen kennis en wijsheid? Wat RC zei ('wijsheid is kennis van jezelf'), ben ik het niet mee eens. Ik weet hoe ik mijn tv aan moet zetten. Dat zou ik toch geen wijsheid willen noemen.
quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:13 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Kennis is je geheugen en wijsheid is de kunst verbindingen/verbanden te leggen tussen die verschillende fragmenten in je geheugen.
jummiequote:Op woensdag 5 mei 2004 15:13 schreef iteejer het volgende:
Waaronder enkele oude en akelig kostbare originele stukken. En ja, heb ik allemaal gelezen.
quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:12 schreef livEliveD het volgende:
[..]
[..]
De oplichtster die de fraudeur beschuldigt[afbeelding]
Tis dat jij het zegt, ik wou het niet zeggenquote:Op woensdag 5 mei 2004 15:15 schreef Geartsjuh het volgende:Nee dat is gewoon je brein gebruiken.
duhquote:Op woensdag 5 mei 2004 15:15 schreef Geartsjuh het volgende:Nee dat is gewoon je brein gebruiken.
Dan is het toch de ervaring waardoor jij wijsheid verkrijgt ipv de kennis uit de boeken?quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:13 schreef iteejer het volgende:
Toch is mij gebleken dat contact met (de juiste) anderen, en het aanwezig zijn op de juiste plaatsen, tot meer kan leiden dan al die boeken bij elkaar.
Mmmmm. Ok wat denken jullie dan van het volgende?quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:13 schreef iteejer het volgende:
Kennis uit boeken is niet hetgeen ik zoek. Ik heb zelf enige duizenden boeken, waarvan een paar honderd over het paranormale/magie etc. Waaronder enkele oude en akelig kostbare originele stukken. En ja, heb ik allemaal gelezen.
Toch is mij gebleken dat contact met (de juiste) anderen, en het aanwezig zijn op de juiste plaatsen, tot meer kan leiden dan al die boeken bij elkaar.
Klinkt meer als intelligentie dan wijsheid?quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:17 schreef The_Shining het volgende:
[..]
duh
maar je kennis is je fysieke element, je geheugen door je brein
wijsheid is de bewegingen die je geest kan maken die verschillende cellen met elkaar te laten communiceren.
quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:19 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mmmmm. Ok wat denken jullie dan van het volgende?
Is het niet zo dat die boeken enzo je de ingredienten geven maar de interactie met anderen ervoor zorgt dat je die ingredienten gebruikt en verbindt tot (nieuwe) "wijsheid"![]()
okay.. kennis is het opdreunen van wat iemand anders zegt zonder dat jij zelf dat persé zo hebt ervaren, die persoon praat je na vanwege de status die anderen hem/haar toekennen. Je kent een fragment van de waarheid van die persoon, dat wil niet zeggen dat je het object waar die kennis op slaat ook wezenlijk begrijpt met je intellect.quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:16 schreef iteejer het volgende:
Tis dat jij het zegt, ik wou het niet zeggen
Pcies! Bovendien kun je ook nog 's de "verkeerde" verbanden leggen.quote:Op woensdag 5 mei 2004 15:15 schreef Geartsjuh het volgende:Nee dat is gewoon je brein gebruiken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |