Ik kan me goed voorstellen dat aanhangers van Pim Fortuyn 2 jaar na dato nog altijd woedend zijn over de moord. Verwachtingen die niet ingelost werden, hun voorman die het leven ontnomen werd. Ik vond en vind de moord zinloos, ben van mening dat het nooit had moeten gebeuren, maar ik vind het erg twijfelachtig dat er mensen zijn die 2 jaar na dato nog beweren dat met Fortuyn die dag de democratie, de tolerantie en de vrijheid van meningsuiting is vermoord. Alsof we nu in een dictatuur leven...quote:4 mei: dodenherdenking
5 mei: bevrijdingsdag
6 mei: dood van de democratie, tolerantie en vrijheid van meningsuiting
Ik kan die emoties best begrijpen, vooralsnog hou ik het op de "bijtijdse reanimatie". Aangezien het huidige kabinet wel goed van aanpakken weet. Iets wat vooral de opkomst van Pim in de kaart heeft gespeeld is dat de gevestigde orde letterlijk vakantie vierde terwijl er verkiezingen op komst waren.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:15 schreef Kozzmic het volgende:
Is de democratie dood, is ze bijtijds gereanimeerd, is ze ernstig ziek of is ze nooit echt ziek geweest?
Laten we eerlijk zijn, zonder Pim was die partij natuurlijk ook maar een ongeregeld zooitje ! Hij was net de pappa die op ze kinderen moest passen. Het ging de mensen om hem, niet om de LPF. Dat die partij destijds zo groot werd, was puur uit protest-stemmen, vlak na de moord op Pim.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:17 schreef Harry_Sack het volgende:
beetje raar, de lpf heeft toch alle kans gehad om in kabinet Balkenende 1 te bewijzen dat het een volwaardige partij is. Of waren ze stiekem zelf tegen democratie?
Tuurlijk, het fenomeen Pim was niet meer dan een brok emotie. Dat werkt op de korte termijn en iedereen kan zich er een beetje in vinden.. Vergelijk het met voetbal; Nederland is geselecteerd voor het WK en heeft nog een paar wedstrijden te spelen tot het kampioenschap. Daarna is het over.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:19 schreef Stuart het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, zonder Pim was die partij natuurlijk ook maar een ongeregeld zooitje ! Hij was net de pappa die op ze kinderen moest passen. Het ging de mensen om hem, niet om de LPF. Dat die partij destijds zo groot werd, was puur uit protest-stemmen, vlak na de moord op Pim.
Er waren juist veel mensen die níét meer stemden na de moord. Eerdere enquetes van marjon de hond (?) en het CBS vertelden ons dat ze 33 zetels zouden krijgen. Dat zijn er 7 meer dan na de moord op pim fortuyn het gaval was.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:19 schreef Stuart het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, zonder Pim was die partij natuurlijk ook maar een ongeregeld zooitje ! Hij was net de pappa die op ze kinderen moest passen. Het ging de mensen om hem, niet om de LPF. Dat die partij destijds zo groot werd, was puur uit protest-stemmen, vlak na de moord op Pim.
Toch was het wel duidelijk dat er veel mensen uit emotie op LPF hebben gestemd, anders was die partij niet zo afgeslacht in zetelaantal na de herverkiezing.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:28 schreef EdwardSeepers het volgende:
[..]
Er waren juist veel mensen die níét meer stemden na de moord. Eerdere enquetes van marjon de hond (?) en het CBS vertelden ons dat ze 33 zetels zouden krijgen. Dat zijn er 7 meer dan na de moord op pim fortuyn het gaval was.
Marjon = Maurice!!quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:28 schreef EdwardSeepers het volgende:
[..]
Er waren juist veel mensen die níét meer stemden na de moord. Eerdere enquetes van marjon de hond (?) en het CBS vertelden ons dat ze 33 zetels zouden krijgen. Dat zijn er 7 meer dan na de moord op pim fortuyn het gaval was.
Net als bij alle andere partijen. Vraag aan 100 PvdAstemmers waarom ze PvdA stemmen.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:19 schreef Stuart het volgende:
[..]
Het ging de mensen om hem, niet om de LPF.
Hoe verklaar je dan dat hij volgens de peilingen van vlak voor zijn dood meer zetels had?quote:Dat die partij destijds zo groot werd, was puur uit protest-stemmen, vlak na de moord op Pim.
quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:43 schreef Sidekick het volgende:
[...]
De moord herdenken en waken over het recht van meningsuiting. Dat zou de boodschap moeten zijn denk ik.
Omdat er ook nog mensen verder dachten dan stemmen uit protest of sympatie. Weinig zinvol om symbolisch op een overleden persoon te stemmen. Mensen welke de intentie hadden op hem te stemmen, zijn of niet gaan stemmen, of zijn bijv. VVD gaan stemmen (denk ik).quote:Op dinsdag 4 mei 2004 22:03 schreef sizzler het volgende:
[..]
Net als bij alle andere partijen. Vraag aan 100 PvdAstemmers waarom ze PvdA stemmen.
[..]
Hoe verklaar je dan dat hij volgens de peilingen van vlak voor zijn dood meer zetels had?
Nooit echt ziek geweest. Het was meer een aanval van hypochondrie die velen ineens parten speelde en sorry, Fortuyn was niet de democratie, wat zijn aanhangers ook mogen beweren.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:15 schreef Kozzmic het volgende:
Ik kreeg vandaag een mail van de website PimFortuyn.com met de volgende tekst...
Is de democratie dood, is ze bijtijds gereanimeerd, is ze ernstig ziek of is ze nooit echt ziek geweest?
het was natuurlijk ook niet zomaar 1 gek.. het was een haatcampagne door de politiek en de media die sinds de tweede wereldoorlog niet meer is voorgekomen, ik denk dat niemand dat kan ontkennenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 22:21 schreef calvobbes het volgende:
Het zou pas moord op de democratie zijn als Beatrix of Kok Fortuyn vermoord had. De actie van 1 idioot kun je moeilijk als moord op, zoiets groots als, de democratie zien vind ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |