Sanne, je gevoelens zijn heel normaal.
Het klopt wel een beetje dat in het zwangerschaps-topic er veel over andere zaken gesproken wordt, maar dat komt omdat er een ware baby-boom op komst is. En in de periode daarna is het even wat rustiger. Dus we zitten nu allemaal even op een kluitje vragen af te vuren over flesjes en wat ik al wat niet meer. Schroom echter niet om jezelf in deze discussies (lees 'geleuter'
![]()
) te mengen en je vragen te stellen.
We zijn allemaal door die magische 13 weken heen gekomen en kunnen je gevoelens heel goed voorstellen.
Mijn eerste 13 weken waren ook heel erg onzeker. Toen ik net wist dat ik zwanger was begon ik toch weer te vloeien en zeker 2 weken hebben we ons hart vast gehouden. Kwam er later toevallig achter dat in mijn medisch dossier er in die tijd een notitie gemaakt is met de tekst: Miskraam in spe.
Daar krijg ik nog de kriebels van.
Met 7 1/2 week kregen we eindelijk een vaginale echo en daaruit bleek dat het hartje klopte en ons guppie goed groeide. Toen was de grootste ongerustheid weg.
En toch blijft die onzekerheid, zeker in die prille periode, je achtervolgen. Verhalen van vrouwen die alsnog met 14 weken een miskraam kregen, of ineens niet zo'n last meer hebben van je borsten, was genoeg om mij weer aan het twijfelen te brengen.
Maar dat is heel normaal.
Ik ben nu 33 weken zwanger en nog steeds maak ik me, ookal geniet ik eeeeeenorm van mijn zwangerschap, zorgen.
Kindje ligt in een stuit, draait ie wel op tijd?
Straks zit de navelstreng om zijn nek als bij mij!
Misschien kan ik de bevalling niet aan.
Enz.
Enz.
Enz.
En straks als ik bevallen ben, maak ik me vast weer zorgen over of ik het wel goed doe. Kortom die onzekerheid blijft. Je moet alleen leren te relativeren. Er zijn miljoenen vrouwen ons voor gegaan, dus ons zal het ook wel lukken.
Dus meid, geniet van je zwangerschap ookal is het nog zo onwerkelijk. Het enige tastbare bewijs dat je hebt zijn die befaamde 2 streepjes/2 stipjes/+-je. En je voelt je misschien misselijk of moe. Maar als je eenmaal op een echo je kleine gup ziet bewegen voelt het alsof je op wolken loopt.
Sanne, het is echt waar, je bent echt zwanger!!!!