abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2004 @ 08:02:48 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_18873599
quote:
Amsterdammers balen van filmopnamen

door Rick Pullens
www.telegraaf.nl

AMSTERDAM, dinsdag
Bewoners van de Amsterdamse binnenstad zijn de vele filmopnamen voor hun deur meer dan zat. Ondanks hun duurbetaalde parkeervergunning moeten zij keer op keer plek maken voor cameraploegen die de felbegeerde parkeerplaatsen opeisen voor productiewagens en crew.
Ook de komende dagen is het weer raak en mag Amsterdam zich heel even Hollywood aan de Amstel noemen: grote delen van de grachtengordel worden dan volledig opgeslokt door de Amerikaanse productie Ocean´s Twelve, waarin internationale sterren zoals Julia Roberts, Brad Pitt, George Clooney en Matt Damon spelen.
De keerzijde van de medaille is dat het centrum het tijdelijk met honderden parkeerplaatsen minder moet doen. Met borden worden bewoners er op gewezen hun auto vooral niet voor de deur te parkeren aangezien een wegsleepregeling geldt.
De eerste opnamen voor Ocean´s Twelve worden morgen bij het Pulitzer Hotel aan de Prinsengracht gemaakt. Omdat vandaag de voorbereidingen al beginnen, moet dit deel van de binnenstad het dus meerdere dagen vrijwel zonder parkeerplekken doen.
Het gaat niet alleen om de Prinsengracht, tussen Raadhuisstraat en Elandsgracht, maar ook om delen van de Keizersgracht en de verderop gelegen Elandsgracht, waar de materiaalwagens komen te staan. De Keizersgracht wordt bovendien afgesloten voor al het verkeer.
In een brief aan de bewoners en bedrijven adviseert filmmaatschappij Warner Bros om de auto tijdens de draaiperiode in een parkeergarage neer te zetten.

'Als u uw bonnetjes bewaart en ons contacteert, komen wij met u afrekenen' zo luidt de boodschap.
Veel bewoners kunnen het aanbod echter nauwelijks waarderen. Dit is toch te gek voor woorden. Wij betalen ons scheel voor een parkeervergunning en dan krijgen zij zomaar tientallen plekken toegewezen, reageert Tonneke van Lachterop die al jaren op de Elandsgracht woont.'Of je het geld van de parkeergarage uiteindelijk terugkrijgt, moet je nog maar zien.'

• De Amsterdamse Tonneke van Lachterop toont de brief van Warner Bros Productions. Het Stadsdeel Centrum heeft tientallen parkeerplaatsen aan de filmmaatschappij afgestaan. Maar nu kan Tonneke met haar dure parkeervergunning haar auto niet kwijt.
    FOTO: HANS PETERS
  •   Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2004 @ 08:07:06 #2
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_18873616
    Ik vind dat ze zeuren. Het is toch leuk dat Amsterdam in films terugkomt.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 08:08:10 #3
    72545 Megumi
    Go Rin No Sho
    pi_18873620
    Geef de bewoners gelijk.
    Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
    pi_18873627
    een parkeer vergunning is toch een ontheffing om te parkeren waar je normaal niet mag parkeren, en een ontheffing gaat toch boven de borden
    Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
      Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2004 @ 08:10:00 #5
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_18873629
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 08:09 schreef gebruikersnaam het volgende:
    een parkeer vergunning is toch een ontheffing om te parkeren waar je normaal niet mag parkeren, en een ontheffing gaat toch boven de borden
    Ja, maar een tijdelijke maatregel overrulet dus weer de ontheffing. Blijkbaar.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 08:14:24 #6
    70795 GiSH
    waiting for sun
    pi_18873660
    ik zal m'n geld terug eisen...
    Made love to an Angel, but her wings are in the way
      Redactie Frontpage dinsdag 4 mei 2004 @ 08:15:01 #7
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_18873664
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 08:14 schreef GiSH het volgende:
    ik zal m'n geld terug eisen...
    Je moet het wel voorschieten, wat is het, 30 euro per dag?
    pi_18873866
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 08:07 schreef SunChaser het volgende:
    Wat is daar leuk aan? En waarom moet dat weer ten koste van diegenen die gewoon werken en wonen in dat Amsterdam? Puur om een paar rijke figuren nog rijker te maken. En dat geld terugkrijgen lijkt me ook 1 grote leugen.
    Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
    Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
    Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 08:50:14 #9
    72545 Megumi
    Go Rin No Sho
    pi_18873884
    Trouwens met een beetje pc soep je zo een leuk decor in elkaar.
    Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 08:51:18 #10
    52007 FLeSH-
    ViLog.nl
    pi_18873888
    beetje gezeik.. wees blij dat er af en toe dit soort dingen zijn, brengt alleen maar geld in et laadje voor amsterdam !
      dinsdag 4 mei 2004 @ 08:58:52 #11
    15768 CaPS_
    Hatzee!
    pi_18873940
    Wel beetje rare regeling voor de bewoners. Zij hebben van doen met de Gemeente Amsterdam wat betreft die parkeervergunning, niet met Warner Bros. Als de Gemeente Amsterdam nu een beetje vooruitgedacht had en alvast een andere parkeergelegenheid geregeld had (ik neem aan dat zo'n garage wel een of andere abonnement mogelijkheid heeft), had het probleem van toch een behoorlijk bedrag voorschieten voor een of andere film niet bestaan.

Amsterdam had dat dan later zelf weer met Warner Bros kunnen verrekenen. Dat maakt het ergens anders parkeren nog niet leuk natuurlijk, maar het was alvast minder vervelend. Leuker kunnen we het niet maken ;-)
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:06:42 #12
    13250 Lod
    Sapere aude!
    pi_18873998
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 08:47 schreef wonko het volgende:
    Wat is daar leuk aan? En waarom moet dat weer ten koste van diegenen die gewoon werken en wonen in dat Amsterdam? Puur om een paar rijke figuren nog rijker te maken. En dat geld terugkrijgen lijkt me ook 1 grote leugen.
    Ze zeggen ook niet dat je je geld terugkrijgt. Ze zeggen dat ze met je komen afrekenen . En jammer voor de bewoners, ze wonen op een populaire plek. Dan moeten ze maar verhuizen.
    GNU Terry Pratchett
    pi_18874026
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 09:06 schreef Lod het volgende:

[..]

Ze zeggen ook niet dat je je geld terugkrijgt. Ze zeggen dat ze met je komen afrekenen . En jammer voor de bewoners, ze wonen op een populaire plek. Dan moeten ze maar verhuizen.
    Ah, opdonderen omdat anderen misbruik willen maken van je woonomgeving. Lekkere instelling.
    Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
    Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
    Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:10:54 #14
    34992 ByteMe
    Guinness is good for you!
    pi_18874036
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 08:07 schreef SunChaser het volgende:
    Woopdidoo zie je de mensen daar al juichen dan ?

Vindt het belachelijk dat dat zomaar kan. Ze hadden wel even van te voren mogen overleggen met de mensen die die parkeerplekken huren, en ze een alternatief aanbieden.
    "You're running Linux!" I gasp. - "Yes." - "Why?" - "Well, it's developed by thousands of people!" - "So was the Black Death, but that doesn't mean you want to expose yourself to it!"
    pi_18874133
    wedden dat als die film op tv is ze dan allemaal zeggen "kijk da's bij mij voor de deur... kijk kijk kijk... daar ligt de poep van m'n hond"
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:20:14 #16
    13250 Lod
    Sapere aude!
    pi_18874157
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 09:09 schreef wonko het volgende:

[..]

Ah, opdonderen omdat anderen misbruik willen maken van je woonomgeving. Lekkere instelling.
    Het leven is kut, deal with it.
    GNU Terry Pratchett
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:21:00 #17
    7921 X-Ray
    is opgekankerd
    pi_18874169
    Dit topic nu op de radio bij Evers
    Nou dag he allemaal
    Niet te veel huilen he?
    Gegen die Mauer und Abschießen
    pi_18874215
    Al die Amsterdammers zitten altijd te zeiken dat er in hun dorp wél wat te doen is. En dan is er inderdaad wat te doen, moet er weer even gezeurd worden dat het koekblik niet voor de deur kan staan. Als je niet wil dat je buurtje in de picture staat verhuis je toch gewoon naar Almere-buiten, genoeg mensen die wel in A'dam willen wonen en dit graag op de koop toe zouden nemen.

Altijd dat gehuil van die Nederlanders.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:24:40 #19
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_18874222
    quote:
    Op dinsdag 4 mei 2004 09:18 schreef PankPinther het volgende:
    wedden dat als die film op tv is ze dan allemaal zeggen "kijk da's bij mij voor de deur... kijk kijk kijk... daar ligt de poep van m'n hond"
    da's altijd zo, bij heel veel opnames die in naarden/bussum zijn gamaakt begint m'n schoonmoder te flippen

*oh kijk dat is op de larense brink opgenomen, en dat is hierachter in de veste en dat...
    [b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:30:27 #20
    21157 sioux_
    lost in space
    pi_18874306
    mijn parkeerplaats, wat doe je???
    pi_18874343
    Het gaat om de manier waarop de 1 veel moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen, en schijnbaar een ander zo iets voor elkaar krijgt. Dat klopt niet, en daardoor krijg je scheve verhoudingen.
    Ik kan me de kritiek van de bewoners heel goed voorstellen. En dat diezelfde bewoners in de bioscoop toch trots zijn dat hun huissie in de film te zien is, doet daar verder niks aan af.
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:37:38 #22
    15080 static
    03.09.2006 - 11:35
    pi_18874407
    Ik heb het hier gehad met o.a. Baantjer en jaarlijks die fucking Parade.

Kijk, bij een eenmalig iets als Baantjer, of een super-grote productie als Oceans parkeer ik wel een stukje verderop; persoonlijk vind ik het altijd wel leuk om Amsterdam op de een of andere manier terug te zien in een film e.d.

Maar een freakshow zoals 'De Parade' - welke een jaarlijks terugkerend evenement is - mogen ze van mij onmiddellijk verplaatsen naar buiten een woonwijk; voor mijn part of de parkeerterreinen van de Arena ofzo.
    Die ellende trekt duizenden bezoekers per dag; dat doe je gewoon niet in een woonwijk.
    Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
      dinsdag 4 mei 2004 @ 09:51:50 #23
    10721 dolfg
    RegiZeur
    pi_18874640
    Het is allemaal echt verschrikkelijk.
    In zo'n retepopulaire stad wonen.

Wat een geneuzel zeg. Ocean's 12 wordt in Amsterdam opgenomen en wat gaan de bewoners doen: zeuren en zeiken.

Ik zou als filmmaatschappij zeggen: steek die lokatie maar in je hol, we gaan wel naar Brussel.
    Ook een leuke stad en iets 'mondialer' van instelling dan het kneuterige Amsterdam.
    [i]Rare jongens, die Nederlanders....[/i]
      dinsdag 4 mei 2004 @ 10:13:07 #24
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_18875003
    Tjongejonge, je kan een paar dagen je auto niet kwijt bij je in de buurt (voor de deur is eigenlijk altijd onmogelijk).
    Grote stukken van de stad liggen al anderhalf jaar open waardoor je er niet eens door kan. Wees blij dat dit van korte duur is, en je weet ook precies wanneer het voorbij is. Bewoners van de Overtoom zou het als muziek in de oren hebben geklonken.

Willen ze ook een schadevergoeding omdat ze op Koninginnedag hun auto niet kwijt kunnen omdat half Nederland een feestje komt bouwen?
    quote:
    'Of je het geld van de parkeergarage uiteindelijk terugkrijgt, moet je nog maar zien.'
    Hou ze gewoon aan die afspraak, pleur je auto in de Europarking (vlakbij de Elandsgracht) en declareer de kosten.
    Mocht er inderdaad niet betaald worden, bel gewoon De Telegraaf/AT5/Breekijzer/Kassa/Pistolen Paultje en ga ze stalken.
    [b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
    GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
    :P
      dinsdag 4 mei 2004 @ 10:18:47 #25
    14376 BlaatschaaP
    Elephant of joy.
    pi_18875129
    Ik kan me het gemekker van sommige bewones goed voorstellen. Als je dan al een zware dag achter de rug hebt en gewoon naar huis toe wilt maar je opeens je auto op een aantal km afstand moet gaan parkeren en dan nog naar huis toe moet lopen is dat niet leuk.

Maar toch zou ik het geweldig vinden hoor, Ocean's Twelve voor de deur .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')