quote:Amsterdammers balen van filmopnamen
door Rick Pullens
www.telegraaf.nl
AMSTERDAM, dinsdag
Bewoners van de Amsterdamse binnenstad zijn de vele filmopnamen voor hun deur meer dan zat. Ondanks hun duurbetaalde parkeervergunning moeten zij keer op keer plek maken voor cameraploegen die de felbegeerde parkeerplaatsen opeisen voor productiewagens en crew.
Ook de komende dagen is het weer raak en mag Amsterdam zich heel even Hollywood aan de Amstel noemen: grote delen van de grachtengordel worden dan volledig opgeslokt door de Amerikaanse productie Ocean´s Twelve, waarin internationale sterren zoals Julia Roberts, Brad Pitt, George Clooney en Matt Damon spelen.
De keerzijde van de medaille is dat het centrum het tijdelijk met honderden parkeerplaatsen minder moet doen. Met borden worden bewoners er op gewezen hun auto vooral niet voor de deur te parkeren aangezien een wegsleepregeling geldt.
De eerste opnamen voor Ocean´s Twelve worden morgen bij het Pulitzer Hotel aan de Prinsengracht gemaakt. Omdat vandaag de voorbereidingen al beginnen, moet dit deel van de binnenstad het dus meerdere dagen vrijwel zonder parkeerplekken doen.
Het gaat niet alleen om de Prinsengracht, tussen Raadhuisstraat en Elandsgracht, maar ook om delen van de Keizersgracht en de verderop gelegen Elandsgracht, waar de materiaalwagens komen te staan. De Keizersgracht wordt bovendien afgesloten voor al het verkeer.
In een brief aan de bewoners en bedrijven adviseert filmmaatschappij Warner Bros om de auto tijdens de draaiperiode in een parkeergarage neer te zetten.
'Als u uw bonnetjes bewaart en ons contacteert, komen wij met u afrekenen' zo luidt de boodschap.
Veel bewoners kunnen het aanbod echter nauwelijks waarderen. Dit is toch te gek voor woorden. Wij betalen ons scheel voor een parkeervergunning en dan krijgen zij zomaar tientallen plekken toegewezen, reageert Tonneke van Lachterop die al jaren op de Elandsgracht woont.'Of je het geld van de parkeergarage uiteindelijk terugkrijgt, moet je nog maar zien.'
De Amsterdamse Tonneke van Lachterop toont de brief van Warner Bros Productions. Het Stadsdeel Centrum heeft tientallen parkeerplaatsen aan de filmmaatschappij afgestaan. Maar nu kan Tonneke met haar dure parkeervergunning haar auto niet kwijt.
FOTO: HANS PETERS
Ja, maar een tijdelijke maatregel overrulet dus weer de ontheffing. Blijkbaar.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 08:09 schreef gebruikersnaam het volgende:
een parkeer vergunning is toch een ontheffing om te parkeren waar je normaal niet mag parkeren, en een ontheffing gaat toch boven de borden
Je moet het wel voorschieten, wat is het, 30 euro per dag?quote:Op dinsdag 4 mei 2004 08:14 schreef GiSH het volgende:
ik zal m'n geld terug eisen...
Wat is daar leuk aan? En waarom moet dat weer ten koste van diegenen die gewoon werken en wonen in dat Amsterdam? Puur om een paar rijke figuren nog rijker te maken. En dat geld terugkrijgen lijkt me ook 1 grote leugen.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 08:07 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind dat ze zeuren. Het is toch leuk dat Amsterdam in films terugkomt.
Ze zeggen ook niet dat je je geld terugkrijgt. Ze zeggen dat ze met je komen afrekenenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 08:47 schreef wonko het volgende:
Wat is daar leuk aan? En waarom moet dat weer ten koste van diegenen die gewoon werken en wonen in dat Amsterdam? Puur om een paar rijke figuren nog rijker te maken. En dat geld terugkrijgen lijkt me ook 1 grote leugen.
Ah, opdonderen omdat anderen misbruik willen maken van je woonomgeving. Lekkere instelling.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 09:06 schreef Lod het volgende:
[..]
Ze zeggen ook niet dat je je geld terugkrijgt. Ze zeggen dat ze met je komen afrekenen. En jammer voor de bewoners, ze wonen op een populaire plek. Dan moeten ze maar verhuizen.
Woopdidoo zie je de mensen daar al juichen dan ?quote:Op dinsdag 4 mei 2004 08:07 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind dat ze zeuren. Het is toch leuk dat Amsterdam in films terugkomt.
Het leven is kut, deal with it.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 09:09 schreef wonko het volgende:
[..]
Ah, opdonderen omdat anderen misbruik willen maken van je woonomgeving. Lekkere instelling.
da's altijd zo, bij heel veel opnames die in naarden/bussum zijn gamaakt begint m'n schoonmoder te flippenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 09:18 schreef PankPinther het volgende:
wedden dat als die film op tv is ze dan allemaal zeggen "kijk da's bij mij voor de deur... kijk kijk kijk... daar ligt de poep van m'n hond"
Hou ze gewoon aan die afspraak, pleur je auto in de Europarking (vlakbij de Elandsgracht) en declareer de kosten.quote:'Of je het geld van de parkeergarage uiteindelijk terugkrijgt, moet je nog maar zien.'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |