M'n ouders hebben een keer een indonesische rijsttafel gemaakt.
Hele dag in de keuken gestaan, was het eindelijk klaar, bleek alles even goor te smaken. Wisten ze niet dat er met "een blokje" trassi (samengeperste, gefermenteerde garnalen) een stukje van 1×1×1 cm wordt bedoeld en hadden ze in plaats van zo'n blokje een stuk toegevoegd zoals je het koopt (tigtig keer meer dan 1×1×1cm)... Die zooi zat zelfs in het nagerecht verwerkt.
en omdat ze onwijs veel spullen hadden gebruikt, waren ze zo'n drie uur bezig met afwassen
![]()
Zelf heb ik wel eens kruidnootjes gemaakt. Wist ik veel dat er met "een theelepeltje" een afgestreken theelepeltje bedoeld werd... Waren hele pittige kruidnootjes
![]()
En 'n keer caramel gemaakt voor door een pudding heen. Daarvoor had ik suiker in een pan gedaan en dit bruin laten worden. Volgens het recept moest je er vervolgens water bij doen zodra het bruin genoeg was. Dan stopt het bruinen gelijk en lost de suiker na een poosje in het water op, waarna je een stroop krijgt. Deze stroop kan je vervolgens gaan inkoken tot hij de juiste dikte heeft. Da's iig het idee.
Het bruinen van de suiker ging prima (kan je ook niets aan fout doen). Ik had met de waterkoker alvast kokend water klaar staan (want het moest toch inkoken, kan ik maar beter gelijk kokend water toevoegen, hè?). En in het recept stond dat je het water moest toevoegen via een deksel wat scheef op de pan geplaatst was.... Vond ik nogal onzin.... Dus toen de suiker bruin genoeg was, gooide ik het kokend hete water op de suiker... En toen deed het van "whoosh" en knalde het water en stukjes suiker met een rotgang de pan uit... Bruinende suiker is namelijk best wel gloeiend heet. En als je er dan kokend water opgooit, kookt het best wel agressief...
![]()
En 'k trok hele gekke bekken toen ik probeerde de deksel op de pan te gooien...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.