Het landgoed Kernhem bij Ede is een magische plek met een lange historie. Er gaan bijzondere legenden rond in het gebied, bovendien bevinden zich er bijzonder veel historische punten. Het is een zeer krachtige plek, waar erg veel leylijnen samenkomen. Al met al, in combinatie met het Suske en Wiske album dat in 1991 verscheen, interesseerde deze locatie mij al heel lang.
Vandaag ben ik er heen geweest om ervaringen op te doen en te kijken of ik alle punten waarover ik had gelezen terug kon vinden.
Een fotoverslag.
Een nieuw topic, mocht het oude topic over magische plaatsen ergens nog gevonden worden dan mag deze wat mij betreft wel verplaatst worden
.Het stripverhaalIn 1991 schreef en tekende Paul Geerts het Suske en Wiske album "Het Witte Wief" (nr 227). Vele elementen uit het landschap zijn er in verwerkt, net als de legenden die er over het gebied in omloop zijn. Waar dat van toepassing is, heb ik bij de beschreven objecten een link gelegd naar het stripverhaal.
Legende: het Witte WiefDe bekendste legende uit deze streek is die van het Witte Wief. Volgens een verhaal is zij een freule die ooit in het kasteel woonde en verliefd werd op een ridder. De ridder vetrok echter en is niet meer teruggekeerd. De freule is in verdriet gestorven en zou nog altijd op het landgoed rondzwerven om haar geliefde te zoeken. Ook vandaag de dag nog zijn er regelmatig meldingen van de verschijning van het Witte Wief.
Behalve het Wief zijn er nog vele andere manifestaties die regelmatig waargenomen worden, ook fotografisch. Lichtbollen en orbs, maar ook een soort mist wordt met regelmaat in het bos gezien.
Volgens het stripverhaal is het Witte Wief de geliefde van de hogepriester, die gescheiden werden door Wodan waardoor het Wief nog steeds ronddwaalt in de bossen. Door toedoen van Suske en Wiske worden de twee weer herenigd.
Legende: Onderaardse GangenEen andere legende vertelt over het aanwezig zijn van vele ondergrondse gangen in het gebied.
Vanuit Kernhem zou een gang lopen naar een heuvel in het bos bij Kalverkamp. Enige tijd geleden is de ingang van deze gang gevonden, maar de rentmeester gaf geen toestemming het te betreden. Ook zou er een gang lopen naar de nabijgelegen Paasberg.
De Edenaren doen erg geheimzinnig over de aanwezigheid van de gangen. Er moeten nog oude inwoners zijn die op de hoogte zijn van het gangenstelsel.
Huize KernhemKernhem is een huis gebouwd in 1803 in neo-classicistische stijl. Het is statig, maar eenvoudig vormgegeven. In de eerste helft van de 19e eeuw werd het bewoond door Anna Maria Moens. In 1970 is het huis geschonken aan de gemeente.
Het huis is gebouwd op de fundamenten van een kasteel. Het huis is gebouwd op een leycentrum met een zeer negatieve uitstraling met een uitstralingsdoorsnede van 220 meter. Op ongeveer 70 meter westelijk van het huis bevindt zich een parallelcentrum met een positieve uitstraling.
Het centrum ligt op de leylijn van Sneek naar Helmond.
![]()
Het landgoedDe lanen in het landgoed Kernhem zijn aangelegd in Barokke stijl in de periode 1730-1735. De belangrijkste laan is de doolhoflaan die aan weerszijden voorzien is van een dubbele rij beuken. Volgens Ed Vos volgt de laan precies een leylijn die het huis en het doolhof met elkaar verbindt. Mijn eigen waarnemingen bevestigen dat wel, hoewel de lijn meer merkbaar was in westelijke richting dan ten oosten van het huis.
De HeksenbolDe Heksenbol staat in het kruidentuintje vlak bij het huis. Het verhaal gaat dat een heks niet in de bol kan kijken, en ter plekke verschrompelt als hij of zij dat wel doet. Het is geplaatst om heksen dus op afstand te houden.
De ViskomDe Viskom is een kuil met water op het landgoed ten westen van het huis. Het is vergelijkbaar met het Solse Gat, qua uitstraling maar ook qua vorm, een groter en een kleiner deel met elkaar verbonden door een versmalling.
Het is de kuil waar Suske en Wiske in het stripverhaal op aanraden van het Witte Wief inspringen op aan Udo de Boze te ontkomen. Udo de Boze is trouwens een historische figuur: hij is de oudst bekende heer van Kernhem en bezat in 1453 het gebied als leengoed van de Hertog van Gelre.
![]()
De HanenpolDe Hanenpol of Hanenburcht is een heuvel in het bos ten westen van het huis. Het is omringd door een gracht. Samen met de Viskom vormde dit in de bronstijd een zonneschouwplaats waar men de loop van de zon gedurende het jaar kon volgen.
De BloedsteenEén van de meest fascinerende elementen binnen het landgoed is de bloedsteen. Een legende vertelt dat wanneer er met volle maan in geprikt wordt dat er bloed uit de steen komt. De steen ligt precies in het midden van het pad en kan al van verre gezien worden. De steen heeft een bijzondere uitstraling.
Vroeger zou de steen gediend hebben als offerplaats. De steen ligt niet meer op de oorspronkelijke plek, het 's Gravenbergje.
Volgens het stripverhaal is de steen de verschijningsvorm van de priester, die in de steen veranderd is door Wodan omdat hij geen kinderen wilde offeren. Nadat met de originele lans van Wodan in de steen gestoken is verscheen de priester weer, en kon hij verenigd worden met het Witte Wief.
![]()
Het 's GravenbergjeRond het 's Gravenbergje is in 1735 het doolhof aangelegd. De heuvel ligt een tiental meter ten oosten van de bloedsteen.
Volgens sommige verhalen zou de heuvel een inwijdingsplaats zijn geweest. Helderzienden hebben onafhankelijk van elkaar aangegeven dat er rituele inwijdingen hebben plaatsgevonden in de tijd van de Kelten. Andere verhalen vertellen dat de heuvel een offerplaats was, waar men offerde op de bloedsteen die vroeger op de heuvel lag. Ook is er op de heuvel een zonnegod aanbeden door een in het wit geklede priesteres.
Een ander verhaal vertelt dat de heuvel een grafheuvel is uit de Bronstijd (plm. 1500 v. Chr.)
Hoewel het niet geheel duidelijk wordt uit het stripverhaal, is deze heuvel vermoedelijk de plaats waar Suske en Wiske bijna zijn geofferd aan Wodan. In het verhaal is de heuvel voorzien van een Stonehenge-achtige ombouw.
![]()
EnergieDe energie is in het gebied bijzonder sterk, zwaar aanvoelend. Er zijn erg veel hotspots en alle beschreven punten hebben een bijzondere uitstraling. Ik ben niet ervaren genoeg om meer te vertellen dan alleen de constatering, maar dat is voldoende om te plek enorm interessant te maken.
In de herfst zijn er in het bos erg veel Heksenkringen. Fotografisch zijn er regelmatig verschijningen vastgelegd rond die kringen, waarschijnlijk deva's die hun energie aan het gebied verstrekken door er een spiraliserende vorm overheen te leggen, om vervolgens weer terug te keren in het centrum van de Heksenkring.
ConclusieGezien de bijzondere energie in het landgoed, de vele verhalen en de vele plekken, zou het best een aardige plek kunnen zijn 's nachts eens te bezoeken om wat foto's te nemen of het Wief waar te nemen.
Bij voorkeur met volle maan, dan kan ik meteen even in de steen prikken en bovendien kun je de weg een beetje zien dan. Maar ik denk dat er wel meer mensen op de combinatie Kernhem/Volle Maan afkomen i.v.m. meditaties e.d. Misschien is het een leuke locatie voor een meet.
Als iemand nog aanvullingen of andere legendes of eigen ervaringen heeft, dan kan dat mooi hier geplaatst worden
![]()
.
[ Bericht 0% gewijzigd door ReCreative op 02-05-2004 19:11:43 ]