abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19429865
Overspoeld worden met 50.000 mensen? Er zijn miljoenen studenten aan de turkse universiteiten.
  woensdag 26 mei 2004 @ 20:55:18 #152
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_19430520
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:07 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

Liever arm en trots, dan dat ik iedereens kont moet aflikken voor een goede economie
Vandaar dat al die Turken in Europa zitten .
Inclusief jij.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  woensdag 26 mei 2004 @ 21:12:17 #153
52589 sjun
uit solidariteit
pi_19431001
Nog meer over de onerderwijswet:
quote:
'Felle moslim Erdogan laat zijn masker vallen'

Istanbul - Met ontbloot bovenlichaam staat de Turkse premier Erdogan naast een tiener die gekleed gaat als imam en een schooltas vasthoudt. Het is een spotprent. In de begeleidende tekst zegt Erdogan: 'We geven ons fundamentalistisch uiterlijk door aan onze kinderen. Ze zullen het in de toekomst hard nodig hebben'.

Met de azijnzure tekening hekelt de Turkse krant Cumhuriyet de gloednieuwe onderwijswet die het Turkse parlement deze week aannam. De wet vermindert de beperkingen voor leerlingen van streng-religieuze middelbare scholen. Cumhuriyet luidde meteen de noodklok en niet als enige. Op straat, in de universiteiten en in het leger - welke laatste toeziet op de scheiding van kerk en staat - lopen de gemoederen op.

Veel Turken zeggen dat Erdogan die ooit - en met zoveel woorden - afrekende met zijn fundamentalistisch verleden, nu zijn masker heeft laten vallen. Als de onderwijswet van kracht wordt, mogen leerlingen van streng-islamitische scholen voortaan college lopen op een universiteit naar eigen keuze. Dat betekent, aldus de critici, de komst van imam-dokters, imam-advocaten en dito onderwijzers. Tot dusver was voor dergelijke leerlingen alleen een theologische studie weggelegd.

In enkele Turkse steden werd de nieuwe wet met gejuich ingehaald, zoals in Istanbul waar vrouwen met hoofddoeken het leger opriepen zich niet met het onderwijs te bemoeien. Elders in Turkije gingen duizenden Turken de straat op om te protesteren.

Staatsgreep
Tugay Sen, lid van de Arbeiderspartij en voorzitter van de jongerenbeweging in Istanbul, stuurde deze week jongeren de straat op om handtekeningen op te halen tegen de wet. Die treedt pas in werking als president Sezer zijn handtekening zet. Sen verwacht dat de president niet zal tekenen. Maar dat houdt de AKP-partij van Erdogan niet tegen, meent hij. ,,Een veto van Sezer betekent alleen dat de wet een beetje wordt aangepast. De APK zal doordrukken.''

Volgens liberaal Turkije vormt de nieuwe wet een dekmantel voor de islamisering die Erdogan in stilte voorstaat. Enkele weken geleden stemden de Turken bij gemeenteraadsverkiezingen nog massaal op de AKP. Tugay: ,,Ik hoop dat de Turken nu wakker zijn. Anders wordt het hier een soort Iran.'' Merkwaardig noemt hij de EU-reactie. ,,De EU ziet de wet als een hervormingswet. Dat alle leerlingen nu dezelfde kansen krijgen. Zo wil de AKP het ook doen overkomen. Misschien dat er een staatsgreep komt. Maar daar los je niks mee op.''
Bron: Fidan Ekiz in: "Felle moslim Erdogan laat zijn masker vallen", Rotterdams Dagblad, zaterdag 15 Mei 2004

Ik ben benieuwd wat het nu werkelijk betekent. Indien Turkije een moslimstaat zou worden dan wil de bevolking dat kennelijk. Het zou kunnen zijn dat er nog wat zaken plaatsvinden waardoor Turkije niet kan voldoen aan de richtlijnen voor EU-lidmaatschap. Dat hoeft echter niet. Als ik dit berichtje lees dan lijkt het erop dat geseculariseerden bang zijn voor hun bevoorrechte positie in de turkse samenleving en daarom toneel maken totdat het leger ingrijpt.

Hoe zie jij dit Hiz?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  woensdag 26 mei 2004 @ 21:31:04 #154
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_19431486
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 21:12 schreef sjun het volgende:
Merkwaardig noemt hij de EU-reactie. ,,De EU ziet de wet als een hervormingswet. Dat alle leerlingen nu dezelfde kansen krijgen. Zo wil de AKP het ook doen overkomen. Misschien dat er een staatsgreep komt. Maar daar los je niks mee op.''
Tja, de domme naiviteit vd Europeanen weer. De Turken weten al 100 jaar hoe te handelen met het tuig der moslimfundamentalisten. Helaas de EU nog niet... op Frankrijk na.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_19432826
quote:

Indien Turkije een moslimstaat zou worden dan wil de bevolking dat kennelijk.
Nee, slechts 10% van de Turken zijn ortodox-moslim. En slechts de helft daarvan
is extreem-moslim. De rest, dus 90% van de bevolking is seculier (ja dat krijg je
na 5 generaties en 100 jaar secularisme). De reden dat Erdogan gekozen is
omdat hij korte metten zou maken met bureacratie in Turkije. Hetzelde voorbeeld
heb je ook in Nederland gehad met Pim Fortuyn. Hij kreeg proteststemmen. Als de waarheid bekend wordt wordt hij gewoon niet meer herkozen. Moslim partijen bestaan al 100 jaar in Turkije, maar nooit gekozen. Het waren altijd de liberale partijen. Het waren dus proteststemmen.
pi_19434991
quote:
[..]

Bron: Fidan Ekiz in: "Felle moslim Erdogan laat zijn masker vallen", Rotterdams Dagblad, zaterdag 15 Mei 2004

Ik ben benieuwd wat het nu werkelijk betekent. Indien Turkije een moslimstaat zou worden dan wil de bevolking dat kennelijk. Het zou kunnen zijn dat er nog wat zaken plaatsvinden waardoor Turkije niet kan voldoen aan de richtlijnen voor EU-lidmaatschap. Dat hoeft echter niet. Als ik dit berichtje lees dan lijkt het erop dat geseculariseerden bang zijn voor hun bevoorrechte positie in de turkse samenleving en daarom toneel maken totdat het leger ingrijpt.

Hoe zie jij dit Hiz?
Ik zie dit als een sterk staaltje hysterie. Ten eerste gaat het aantal 'moslim' studenten volledig onder in de totale groep van studenten die hiervan gaat profiteren. Zoals je ook al in het stuk dat jij citeert kunt zien gaat het gewoon om de normale keuzevrijheid van mensen die een school hebben bezocht bij het bepalen van hun vervolgstudie. De kans dat die mensen (groot deel is overigens vrouw) imam worden is natuurlijk vele malen groter als ze een theologie studie gaan kiezen dan wanneer die mensen naar een rechtenstudie gaan.

Mijn mening is dat fundamentalisten die de genoemde beroepsgroepen willen infiltreren echt wel slim genoeg zijn om dat te doen ondanks de oude wetgeving.

Als je dit naar een Nederlandse situatie zou vertalen dan zou het een beetje zo zijn dat iedereen die naar een bijzondere (christelijke) school is geweest alleen maar theologie mag kiezen voor een vervolgstudie. De nieuwe wet zou het dan nu mogelijk maken om als je naar een VWO van christelijke signatuur was gegaan je ook andere vakken mocht kiezen voor je verdere studie.
pi_19436589
goed nieuws..

ANKARA - The Minimum Wage Fixing Commission will hold its first meeting on May 28 to set the new minimum wage which will be valid as of July 1, 2004.
New minimum wages, which will be valid for six months, will be fixed after the meetings of the commission.
The Minimum Wage Fixing Commission is comprised of five workers, five employers and five representatives of the government.
While the Confederation of Turkish Labor Unions (Turk-Is) represents workers at the commission, employers are represented by the Confederation of Employers' Unions (TISK).

The current net minimum wage is 303 million 79 thousand 500 Turkish liras (TL) (iets meer dan 200 Euro) for workers who are above 16 years and 257 million 940 thousand TL for workers who are under 16 years.

.. eindelijk opslag
pi_19439786
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 23:36 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik zie dit als een sterk staaltje hysterie. Ten eerste gaat het aantal 'moslim' studenten volledig onder in de totale groep van studenten die hiervan gaat profiteren. Zoals je ook al in het stuk dat jij citeert kunt zien gaat het gewoon om de normale keuzevrijheid van mensen die een school hebben bezocht bij het bepalen van hun vervolgstudie. De kans dat die mensen (groot deel is overigens vrouw) imam worden is natuurlijk vele malen groter als ze een theologie studie gaan kiezen dan wanneer die mensen naar een rechtenstudie gaan.

Mijn mening is dat fundamentalisten die de genoemde beroepsgroepen willen infiltreren echt wel slim genoeg zijn om dat te doen ondanks de oude wetgeving.

Als je dit naar een Nederlandse situatie zou vertalen dan zou het een beetje zo zijn dat iedereen die naar een bijzondere (christelijke) school is geweest alleen maar theologie mag kiezen voor een vervolgstudie. De nieuwe wet zou het dan nu mogelijk maken om als je naar een VWO van christelijke signatuur was gegaan je ook andere vakken mocht kiezen voor je verdere studie.
Ik had uit de berichtgeving begrepen dat die tahips (?) te vergelijken zijn met een imam-opleiding, niet met Nederlands "speciaal onderwijs". Of heb ik dat fout?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_19446489
-post gedeeltelijk ge-edit-
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 13:06 schreef ClioSporT het volgende:

We zijn hier misschien gekomen met "niets", maar mijn opa en mijn vader zijn nu eenmaal mensen die bereid zijn om keihard te werken voor hun geld.
...en zo is de Nederlandse staat ook opgebouwd, met hard werken. Daarnaast hebben ze o.a.:
-in slaven gehandeld
-hele bevolkingsgroepen over de kling gejaagd (trefwoord Atjeh o.a.)
-hele koloniën uitgezogen

en hier vervolgens:
-hun excuses over aangeboden
-monumenten over opgericht
-herstelbetalingen uitgekeerd
-de betrekkingen met betreffende landen aangehaald

Het verschil met Turkije zou dus neerkomen op:
-het überhaupt ontkennen van de beestachtigheden tegen de omgebrachte bevolkingsgroepen
-het niet uitkeren van herstelbetalingen
-de betrekkingen met betreffende bevolkingsgroepen laten verslechteren

Tel dus op een onrendabele economie plus een lange geschiedenis van mensenrechtenschendingen die willens en wetens niet rechtgezet wordt plus een ideologie die het nationalisme en daaraan inherent de staat draaiende houdt die enige introspectie niet toestaat en het lijkt me duidelijk dat er nog heel wat moet gebeuren voordat we een afgezant uit Ankara kunnen verwelkomen.

[ Bericht 32% gewijzigd door Sidekick op 27-05-2004 17:17:16 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 27 mei 2004 @ 17:14:03 #160
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19451102
Aantal flames en offtopics verwijderd. ClioSporT wordt dringend verzocht normaal te gaan doen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_19451912
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:08 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik had uit de berichtgeving begrepen dat die tahips (?) te vergelijken zijn met een imam-opleiding, niet met Nederlands "speciaal onderwijs". Of heb ik dat fout?
Ja dat zie je fout, er zitten ook vrij veel vrouwen op, en die worden gegarandeerd geen imam.
pi_19452094
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 14:22 schreef Mwanatabu het volgende:
-post gedeeltelijk ge-edit-
[..]

...en zo is de Nederlandse staat ook opgebouwd, met hard werken. Daarnaast hebben ze o.a.:
-in slaven gehandeld klopt, en ook niet zo'n beetje ook...
-hele bevolkingsgroepen over de kling gejaagd (trefwoord Atjeh o.a.) klopt ook...
-hele koloniën uitgezogen yup...

en hier vervolgens:
-hun excuses over aangeboden Wel zo netjes...
-monumenten over opgericht Daar hebben ze wat aan....
-herstelbetalingen uitgekeerd
-de betrekkingen met betreffende landen aangehaald Zoals met elk land wil Nederland met ex-kolonies een goede band hebben. Maar dit is ook niet altijd het geval geweest (Suriname onder Bouterse bijv. maar da's logisch...

Het verschil met Turkije zou dus neerkomen op:
-het überhaupt ontkennen van de beestachtigheden tegen de omgebrachte bevolkingsgroepen Welke omgebrachte bevolkingsgroepen?
-het niet uitkeren van herstelbetalingen Waarom herstelbetalingen? Turkije/Ottomaanse Rijk heeft ook veel goeds gedaan. Heeft Frankrijk en Spanje ook herstelbetalingen gedaan aan Nederland? Trouwens, de situatie in het M.O. is alleen maar verslechterd sinds de val van het Ottomaanse Rijk en de inmenging van westerse landen die vervolgens daar de boel koloniseerden. Een ander verschil is dat Nederland destijds echt zijn kolonies uitzoog, en de bewoners kregen er weinig voor terug.
-de betrekkingen met betreffende bevolkingsgroepen laten verslechteren En de betrekkingen, komt dat niet van twee kanten?
pi_19453387
quote:
HeyFreak schreef
...en zo is de Nederlandse staat ook opgebouwd, met hard werken.
Daarnaast hebben ze o.a.:
-in slaven gehandeld klopt, en ook niet zo'n beetje ook...
-hele bevolkingsgroepen over de kling gejaagd (trefwoord Atjeh o.a.) klopt ook...
-hele koloniën uitgezogen yup...

en hier vervolgens:
-hun excuses over aangeboden Wel zo netjes...
-monumenten over opgericht Daar hebben ze wat aan....
Het helpt de nabestaanden wel degelijk dat de Nederlandse staat zijn fouten toegeeft. Het maakt niets meer ongedaan, bedoel jij ws.
quote:
-het überhaupt ontkennen van de beestachtigheden tegen de omgebrachte bevolkingsgroepen Welke omgebrachte bevolkingsgroepen?
-Koerden (waarbij de rol van de PKK uiteraard niet te ontkennen is. Maar het is nooit goed te praten dat er burgers willekeurig worden gedood, opgepakt of gemarteld zoals tot op de dag van vandaag gebeurt)
-Pontische Grieken
-Armeniërs
-Arabieren
Kortom: alles wat niet zuiver Turks is

[quote
-het niet uitkeren van herstelbetalingen Waarom herstelbetalingen? Turkije/Ottomaanse Rijk heeft ook veel goeds gedaan. Heeft Frankrijk en Spanje ook herstelbetalingen gedaan aan Nederland? Trouwens, de situatie in het M.O. is alleen maar verslechterd sinds de val van het Ottomaanse Rijk
en de inmenging van westerse landen die vervolgens daar de boel koloniseerden.
[/quote]
Ben ik het niet mee eens. Ik zie meer in de moderne seculiere staat Turkije (zonder een aantal misstanden zoals eerder genoemde)
quote:
Een ander verschil is dat Nederland destijds echt zijn kolonies uitzoog, en de bewoners kregen er weinig voor terug.
Is weinig verschil met wat de Ottomanen uit Syrië bijv. wisten te halen. Daarnaast zijn de al eerder genoemde bevolkignsgroepen onteigend en uit hun eigen land gezet.
quote:
-de betrekkingen met betreffende bevolkingsgroepen laten verslechteren En de betrekkingen, komt dat niet van twee kanten?
Tuurlijk. Maar de grens tussen Turkije en Armenië zit feitelijk maar van één kant dicht.

In het kort: mijn grootste problemen met deelname van Turkije zijn de gebrekkige economie en de manier waarop de (leger)staat met zijn verleden, informatievoorziening daaromtrent en andersdenkenden (zoals minderheden) omgaat en is gegaan. Zodra deze misstanden uit de weg zijn geruimd zie ik juist een grote rol voor Turkije binnen de EU. Maar zolang de kemalistische denkwijze daar de enige toegestane is vind ik dat daar vooralsnog geen sprake van kan zijn: ik wil geen land zonder vrijheid van meningsuiting met een leger dat feitelijk controleert wat getolereerd wordt en wat niet.
pi_19463352
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 17:14 schreef Sidekick het volgende:
Aantal flames en offtopics verwijderd. ClioSporT wordt dringend verzocht normaal te gaan doen.
Jij zou eens wat objectiever moeten lezen en niet alleen mij een waarschuwing geven.
Mijn vader mijn opa en ik worden beledigd door een garnaal en jij vind het nodig om mij te waarschuwen, achterlijk mens.
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
  vrijdag 28 mei 2004 @ 01:50:32 #165
52589 sjun
uit solidariteit
pi_19463452
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:41 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

Jij zou eens wat objectiever moeten lezen en niet alleen mij een waarschuwing geven.
Mijn vader mijn opa en ik worden beledigd door een garnaal en jij vind het nodig om mij te waarschuwen, achterlijk mens.
Laat die laatste twee woorden ff weg, dat scheelt je mogelijk een ban..
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_19463819
Nee, want dit is al de zoveelste keer dat zoiets gebeurt en telkens voelen die mod's zich geroepen om mij een waarschuwing te geven..
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
  vrijdag 28 mei 2004 @ 07:24:52 #167
90365 Sater
hoipoloi
pi_19464153
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 17:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja dat zie je fout, er zitten ook vrij veel vrouwen op, en die worden gegarandeerd geen imam.
Maar wél hodja [godsdienstleraar] als ik het wel heb? Er schijnt in de Turkse literatuur een hodja te figureren vergelijkbaar met onze Tijl Uilenspiegel. Ziehier een Europese overeenkomst.
Trouwens: Troje ligt op Thracisch, thans Turks, grondgebied. Tegenstanders van aansluiting bang dat Ankara het paard van Troje laat herleven?
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_19464355
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 07:24 schreef Sater het volgende:

[..]

Maar wél hodja [godsdienstleraar] als ik het wel heb? Er schijnt in de Turkse literatuur een hodja te figureren vergelijkbaar met onze Tijl Uilenspiegel. Ziehier een Europese overeenkomst.
Trouwens: Troje ligt op Thracisch, thans Turks, grondgebied. Tegenstanders van aansluiting bang dat Ankara het paard van Troje laat herleven?
Thracië is volledig aan de Europese kant, Troje ligt in het Aziatische deel van Turkije.

En die scholen waar we het over hebben bedreigen het seculiere karakter van Turkije net zo min als een school met de bijbel de nederlandse staat bedreigt.
pi_19464392
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 02:51 schreef ClioSporT het volgende:
Nee, want dit is al de zoveelste keer dat zoiets gebeurt en telkens voelen die mod's zich geroepen om mij een waarschuwing te geven..
Turken denken na, alleen over hun trots.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 08:46:46 #170
90365 Sater
hoipoloi
pi_19464588
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 08:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Thracië is volledig aan de Europese kant, Troje ligt in het Aziatische deel van Turkije.

En die scholen waar we het over hebben bedreigen het seculiere karakter van Turkije net zo min als een school met de bijbel de nederlandse staat bedreigt.
Thracië verkeerd getraceerd. Foei Sater! Onderstreep je opmerking over scholen. Hoewel?
Worden Turkse scholen niet extra in de gaten gehouden juist om het seculiere karakter te waarborgen?
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2004 @ 12:40:49 #171
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19469693
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:41 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

Dat lok je zelf toch uit, man.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2004 @ 12:43:04 #172
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19469738
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 08:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Waar ligt het voormalige vermeende Troje nu precies, dat vind ik wel interessant.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:39:00 #173
90365 Sater
hoipoloi
pi_19471079
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 12:43 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Waar ligt het voormalige vermeende Troje nu precies, dat vind ik wel interessant.
Troje lag in Klein - Azië. Het was het centrum van het antieke landschap Troas. Één van de middelpunten van de aegeïsche beschaving.. Hellenen beschouwen Trojaanse oorlog als historisch feit. Door hen omstreeks 1200 voor Christus gedateerd.
pi_19472486
Troje ligt vlak bij de Hellespont (de zeestraat tussen Egeïsche zee en de zee van Marmara), ongeveer 5 km landinwaarts. In de provincie Çanakkale. Het is een archeologische opgravingsplek die bezocht kan worden ook.

kijk hier
pi_19473053
Troye ligt in NoordWest-Turkije. Dicht bij de stad Canakkale. Die plek wordt jaarlijks door veel toeristen bezocht. Een houten voorbeeld (op ware grootte) van de paard van Troye vind je daar bijvoorbeeld ook.

Sinds de laatste decenia zijn er veel onderzoeken geweest naar de Trojanen. De Turken zouden afkomstig zijn van de Troyanen en de Hititen. De Romeinen zagen zich zelf ook afkomstig van de Trojanen. Toen Ataturk in Canakkale de oorlog won tijdens de 1e WO, zei hij: "We hebben de wraak van Hektor genomen". De Ottomaanse sultans zagen zichzelf als afstammelingen van Troye. Sultan Mehmet die Constantinopel veroverde schreef bijv. in een brief het volgende aan de ptriarch: "We hebben hetzelfde bloed met de Italianen, toch zien ze ons als vijanden, dit snap ik niet". (Omdat de Romeinen zichzelf als afstammelingen van Troye zagen).

Genetisch is aangetoond dat de Turken die in Turkije wonen daar al duizenden jaren wonen en afkomstig zijn van de Troyanen, Grieken en Hitieten. Dat de Turken met spleetoigen uit Centraal-Azie naar Anatolie kwamen en zich daar vermeerderden klopt niet. De 'oorspronkelijke' inwoners zijn door hen geislamiseerd. De spleetoog Turken zijn later uitgestorven.

Dus de oprichters van de Ottomaanse Rijk en de huidige Turken, zijn genetisch niet Turks, maar het woord wordt slechts gebruikt ter aanduiding van 'het burger van een land zijn'. Net als dat een Amerikaan ook geen ras is. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat Turken Troyanen zijn (en Hitieten). Dit zou betekenen dat de Italianen, Turken en Fransen dezelfde afkomst hebben in Troye. (Fransen omdat er bewijzen zijn gevonden dat ze volgers zijn van een Troyaanse generaal Francus).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')