quote:
Volgeboekte Maud zingt maar weinig
Ze zingt nauwelijks nog, hoewel ze er net vier optredens voor 60.000 toeschouwers op heeft zitten: "Als gastzanger bij René Froger. Kicken, man." Ook na de Idols - uitzendingen gaat Maud nog als een trein: "Het komende halfjaar ben ik helemaal volgeboekt." Morgen staat eindelijk de huldiging in Nijmegen op het programma.
Is er leven na Idols? Voor Maud wel degelijk. En als kersverse bekende Nederlander hoeft de Nijmeegse daar niet eens zoveel voor te laten zien.
Dankzij de Idols-gekte is alleen al het vertonen van haar gezicht in een winkelstraat voldoende voor hordes op drift geraakte voorbijgangers. "In Nijmegen is dat erger dan in Amsterdam. Daar zijn de mensen meer gewend aan bekende Nederlanders."
Het klinkt als een cliché, maar het is niet anders. Maud leeft sinds ze de Idols-finale verloor van Boris, in een roes. Van hot naar her gaat het: "Ik heb intussen kleren liggen op drie adressen in Nederland."
Ze opent winkels, 'doet' interviews en fotosessies, tapt op verzoek pilsjes en schiet hardlopers weg. Binnenkort verschijnt ze op de voorkant van twee magazines. Ineens ook komt ze zichzelf tegen in Privé en Weekend: "Daaraan moest ik nog het meeste wennen."
Niet aan de foto's: "Als hockeyster in de eredivisie was ik wel gewend aan mijn gezicht in de krant. Maar dat is wat anders dan dat ze dingen over je schrijven die niet kloppen. Er ontstaat een verkeerd beeld waar je je niet tegen kunt verweren."
Vreemd genoeg komt het nauwelijks meer van datgene waarmee ze verder carrière wil maken: zingen. Onlangs nog trad ze met twee liedjes op als gastzanger in vier concerten van René Froger in de Arena: "Voor 60.000 toeschouwers. Dat was kicken, man." Maar het was een uitzondering.
"Ik mag niet zomaar covers zingen", verklaart ze de stilgevallen stembanden, "dus moet ik eerst werken aan een eigen repertoire."
Maar door al haar nevenactiviteiten heeft ze geen tijd om daarover na te denken.
Verontschuldigend: "Het komt er gewoon niet van."
Daarbij is ze niet tevreden met zomaar wat liedjes: "Ik wil wel echt iets goeds neerzetten."
Wat daarbij kan helpen, is het platencontract dat ze inmiddels heeft afgesloten met BMG. "Samen denken we na over een nieuwe single en een nieuw album", laat Maud weten. We hoeven ons niet al te veel zorgen te maken.
"Nederlandstalig moet het worden", aldus Maud. "Een beetje middlespeed, á la Marco Borsato, maar dan een tintje moderner. Hoe? Dat weet ik nog niet."
Dat de tijd begint te dringen, weet ze zelf ook wel.
"Mijn management (een bureau van Idols-jurylid Edwin Jansen - red.) heeft me voor het komende half jaar helemaal volgeboekt." De prijs voor een half uur Maud is niet gering: "Vierduizend euro." En dat terwijl niet eens bekend is wát ze gaat zingen, voorwaar een prestatie.
Mauds volgeboekte agenda is er ook debet aan dat morgen pas de langverwachte huldiging plaatsvindt in haar woon- en geboorteplaats Nijmegen.
Door een vervelend misverstand ging een eerdere huldiging (tijdens de zeepkistenrace) niet door: "Ik had andere dingen gepland, maar bij de gemeente dachten ze dat ik overspannen was. Ik mankeerde niets, maar kreeg ineens wel allemaal beterschapskaartjes."
Nijmegenaren dachten al dat het Maud naar het hoofd was gestegen omdat ze de inhuldiging voor andere zaken zou hebben laten schieten. Niets is minder waar, stelt ze. "Ik vind Nijmegen echt een superstad. Ik vind het juist hartstikke leuk om hier op te treden."
Dat ze met beide benen op de grond staat, bewijst Mauds afwijzing van een rondrit door de stad in een cabriolet: "Ik hou niet van al die glamour. Laat mij maar gewoon zingen, dan vind ik het goed genoeg."
bron:de gelderlander/Mediawatchers
Leuk!