metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 18:10 |
Nou ik heb dus echt de balle verstand van auto's, maar sinds ik mn rijbewijs heb gehaald wil k me er meer in verdiepen, en paar vrienden van me, praten zon beetje altijd over auto's en weten er ook wel wat van af Maar toen ik ze vroeg wat dat liter getal van de motor nou precies inhoudt kon niemand me en verklaring geven... haha moest toen wel lachen maargoed, MIJN verklaring was dat bv bij een 1.8 er constant 1.8 liter in de motor ( cilinders ) zit, maar kan iemand me vertellen waar het precies voor staat? | |
Tjabbo | vrijdag 30 april 2004 @ 18:11 |
hier staan zo'n beetje alles beschreven: [Hoe zit dat met...]De V in motoraanduidingen. | |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 18:12 |
bedankt! | |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 18:23 |
Zat ik er toch wel beetje in de buurt ![]() het is niet 2 liter maar 2000cm3 wat er in princiepe per "omwelteling" van de cillinders verplaats kan worden. Maar ik begrijp het nu wel! en de rest van het verhaal was ook wel interressant om eens te weten ![]() | |
Herr.Flick | vrijdag 30 april 2004 @ 18:29 |
quote:Een cilinder wentelt niet om. ![]() | |
Tjabbo | vrijdag 30 april 2004 @ 18:29 |
quote:okay! mooi dat je het snapt. ![]() Heb het zelf geschreven ![]() zoek eens op "hoe zit dat met..." topics. er zijn er meer. en stuk voor stuk interessant als je echt iets weten wilt. ![]() | |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 18:45 |
quote:Zeer duidelijke taal voor mij iig! Ben ik al het doen ![]() Kwil me zowieso binnenkort een auto gaan kopen, dus kwil er wel wat meer over weten | |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 18:47 |
quote:De as waar de cilinders aanvast zitten wel ![]() Ik probeer je nu nix te vertellen ofzo, tis puur voor mezelf, anders vergeet ik het weer ![]() | |
hollander172 | vrijdag 30 april 2004 @ 19:44 |
quote:Die as heet een krukas en zit niet aan de cilinders vast maar aan de zuigers. De inhoud is de uiterste inhoud voor de compressieslag. CC's hebben overigens niks te maken met optrekken, PK's ook niet maar koppel (nm) wel. Ook de overbrenging heeft een grote invloed, ik kan zo een auto aanpassen zodat die 0-100 binnen 3 seconden klaart maar harder dan 100 zal ie dan ook niet lopen. | |
Fluts | vrijdag 30 april 2004 @ 19:56 |
CC's en koppel niets met elkaar te maken. Right.... Dream on. ![]() | |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 20:02 |
quote:Uh jah klopt ![]() maar in het artikel staat dat het wel te maken heeft met optrekken en snelheid ?!? Who shall I Believe? | |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 20:03 |
quote:Ik heb dus waarschijnlijk gelezen hoe groter de cillinderinhoud, of heb ig begrepen dat het met de CC te maken had... | |
Fluts | vrijdag 30 april 2004 @ 20:11 |
Een motor met een grote inhoud kan gemakkelijker veel koppel maken. Koppel druk je uit in nm of lb-ft. Je kunt zeggen dat de kracht is die je auto in beweging zet, pk's houden hem in beweging. Voor een goed beeld kun je op autotrack.nl kijken naar de specifiacties van verschillende auto's. | |
Fluts | vrijdag 30 april 2004 @ 20:12 |
CC = cubieke centimeter = motorinhoud (In amerikaans CID = cubic inch displacement = motorinhoud) | |
hollander172 | vrijdag 30 april 2004 @ 20:16 |
quote:Lees nog eens terug sukkel, ik schreef dat CC's niks te maken hebben met snel optrekken en dat juist het koppel te maken heeft daarmee. CC's en koppel zijn enigzins verbonden met elkaar maar dat gaat lang niet altijd op. | |
hollander172 | vrijdag 30 april 2004 @ 20:24 |
quote:Zwart/wit gezien wel. Ik wil het niet lastiger voor je maken maar echt zwart/wit is (auto)techniek niet helaas. Bekijk het verschil van bijv. een diesel en een benzine motor eens in de karakteristiek. Motoren worden ontwikkeld voor een bepaald doel, zo kan het voorkomen dat een dikke diesel in een offroad niet ver voorbij de 100PK komt maar wel een enorm koppel heeft. Een motorfiets haalt tegenwoordig een dikke 100PK uit maar 600CC maar heeft weer weinig koppel. Een auto met 600CC zal een vermogen hebben van iets van 30PK maar weer wat meer koppel. (anders kan je nooit invoegen op de snelweg.) Okee het zijn geen ideale voorbeelden maar het geeft hopelijk de verhoudingen een beetje weer. | |
Fluts | vrijdag 30 april 2004 @ 20:24 |
quote:Die as heet een krukas en zit niet aan de cilinders vast maar aan de zuigers. De inhoud is de uiterste inhoud voor de compressieslag. CC's hebben overigens niks te maken met optrekken, PK's ook niet maar koppel (nm) wel. Ook de overbrenging heeft een grote invloed, ik kan zo een auto aanpassen zodat die 0-100 binnen 3 seconden klaart maar harder dan 100 zal ie dan ook niet lopen. Hallo ![]() Doe ff je huiswerk voordat je met stront gaat gooien. | |
hollander172 | vrijdag 30 april 2004 @ 20:29 |
quote:Ik heb weinig zin om hier nog op in te gaan eigenlijk, je kan beter mijn baan overnemen denk ik. Ik zit de godganse dag tussen motorblokken en dacht dat ik redelijk op de hoogte was maar volgens een Fluts van Fok! dus niet. ![]() Leer jij het hem maar, daar wordt ie vast veel wijzer van. ![]() | |
Fluts | vrijdag 30 april 2004 @ 20:31 |
quote:Tuurlijk heeft pk vs Nm met heel veel meer dingen te maken. Voor zover het ontopic is, het gaat hier om motorinhoud: Dit is een interessant artikel, er staan wel veel technische (Engelse) termen in. Carcraft tech article: Horsepower Vs Torque What’s The Difference, Why It Matters, And How To Get It http://www.carcraft.com/techarticles/868/ | |
Fluts | vrijdag 30 april 2004 @ 20:37 |
hollander172 > Ik weet lang niet alles van motoren, maar je bewering dat cc's niets met koppel te maken hebben klopt niet. Misschien was het mijn verkeerde interpretatie van je post, of een fout in jouw zinsconstructie, toch zie ik geen reden voor 'name calling'. Misschien kunnen we de TS iets leren zonder elkaar af te troeven.. | |
Cyberdogg | vrijdag 30 april 2004 @ 20:45 |
quote:De krukas zit aan de drijfstangen vast en die zitten aan de zuigers vast, wijsneus. | |
DJ-Maurits | vrijdag 30 april 2004 @ 20:50 |
quote:De krukas zit aan de drijfstangen vast en die zitten aan de pistonpennen en die zitten weer in de zuigers, wijsneus.. ![]() | |
Fluts | vrijdag 30 april 2004 @ 21:07 |
Ik wilde dit nog aanhalen, maar volgens mij is hollander172 zijn post al genoeg afgekraakt. Iemand interesse in een 3seconde 0-100 auto, hollande can make it happen ![]() ![]() | |
hollander172 | zaterdag 1 mei 2004 @ 10:24 |
quote:Als je het zo bekijkt zitten er ook nog lager(schalen) tussen. Zo kan je op elke slak wel zout gaan leggen. @fluts, het is mijn werk en van daaruit kan je zeggen dat het vergroten van de cilinderinhoud geen lineair verband houdt met koppel of vermogen. Als jij daar anders over denkt staak ik hierbij de discussie. Het was ook niet persoonlijk bedoeld tegen jou maar er zitten gewoon wat ernstige denkfouten in hoe jij de theorie beschrijft. Je gaat ook zomaar voorbij aan de configuratie van de motor, tweetakt of viertakt? Aantal cilinders? Druklading ja/nee? Soort brandstof? Enz. Ik hoef me niet te bewijzen, ik verdien er mijn brood mee. ![]() | |
scollon | zaterdag 1 mei 2004 @ 18:03 |
quote:eh ik wil niet veel zeggen maar 2000cm3 en 2.000 liter zijn gelijk hoor | |
Cyberdogg | zaterdag 1 mei 2004 @ 18:04 |
quote:Waarom gebruik je verschillende talen door elkaar? ![]() ![]() | |
hollander172 | zaterdag 1 mei 2004 @ 19:32 |
quote:Het kan ook zijn dat het een vlaming is, die gebruiken dit woord gewoon. Net als bijv. naft en masoet? (spelling zal verkeerd zijn maar elke vlaming begrijpt wat ik bedoel.) | |
metallicattim | zaterdag 1 mei 2004 @ 19:34 |
Masoet is cola met bier toch? Heb ik op graspop geleerd in 2003 ![]() | |
hollander172 | zaterdag 1 mei 2004 @ 21:54 |
quote:Masoet is olie, Naft is benzine. Je mag het van mij naar binnen kieperen maar ik weet niet of je de volgende morgen nog wakker wordt. Een kater zal je er best van krijgen denk ik... | |
yup | zondag 2 mei 2004 @ 00:46 |
quote:Volgens mij zit het zo, een moderne 16v motor (bijv. 1.8i 16v) kan ook evenveel koppel maken als een grotere 16v motor, maar het is alleen op een hoger toerental dan bijv. een 2.0i 16v... Toch? Grotere motoren hebben vaak koppel op lagere toerentallen... Toch? | |
DJ-Maurits | zondag 2 mei 2004 @ 00:48 |
quote:Omdat ik geil op alliteratie... pistonpen bekt veel lekkerder... ![]() | |
metallicattim | zondag 2 mei 2004 @ 01:38 |
quote:haha nou ok dan.... het lijkt er dan iig op, want ik moest er meteen aan denken ![]() |