abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:55:18 #1
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16218843

De 'V' en 'v' aanduidingen
Geplaatst en geschreven door: Tjabbo.


Je hoort het vaak mensen zeggen. "Het is een V6", of "Een vette V8 motor".

Maar wat is het nu precies? Hieronder een uitleg welke hopelijk wat duidelijkheid scheppen kan:

cylinders
V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cylinders in de motor van een auto (of motorfiets). Wij hebben tegenwoordig standaard alleen maar een 4 cylinder, maar dat staat er niet op. Deze is niet in V vorm, maar bij dit motortype staan de cylinders naast elkaar.(een "in-lijn" motor)

V6 betekend dus 6 cylinders. V8 betekend 8 cylinders.
Daarnaasts staat de V voor de vorm waarin ze staan. Je kunt een motor met zes cylinders naast elkaar hebben. (een zes-in-lijn, of ook wel straight-six genoemd) of een V6, dan staan de cylinders schuin tegenover elkaar in een V vorm.

Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.

de W motor

Tegenwoordig zijn er ook auto's met een W motor in plaats van een V motor. De W is echter een dubbele V, dus er zijn zeg maar 3 rijen cylinders naast/onder elkaar, in plaats van 2. Dit om in een kleine ruimte toch een grote motor te kunnen plaatsen, waarbij je toch de beschikking houdt over een goed gebalanceerde motor.

Een vier-in-lijn motor. (standaard in de meeste auto's) :

Een V6 motor:

Een W (8 cylinder) motor

Kleppen
Ook hoor je vaak praten over een "16 klepper" of "8 klepper".
Waar staat dat nou eigenlijk voor?

Motoren hebben inlaat en uitlaatkleppen. 2 of 4 kleppen per cylinder.(1 of 2 om brandstof erin te laten, en 1 of 2 om het residu er weer uit te laten)
Vandaar de 'v' [achter het getal. 16v, of 8v. ook 20v bestaat uiteraard.

De v staat hier voor valves, in het nederlands dus kleppen.
Let ook op de schrijfvorm, deze 'v' is met een kleine letter.

Naast de "even" kleppers (8, 16, 20) heb je ook "oneven" kleppers.
(12v bijvoorbeeld)
Bij deze motoren is er een oneven aantal kleppen voor het inlaatgedeelte, waarbij dit aantal altijd groter is dan het aantal voor het "uitlaat" gedeelte.
Bijv. bij een 12v heb je dus 2 kleppen voor het inlaten, en 1 voor het uilaten.


Over het algemeen zijn de 16kleppers (16v) motoren wat zuiniger dan de 8 kleppers (8v) .

De motoren hebben uiteraard een inhoud. De maximale inhoud van een motor staat vaak achterop de auto. je hoort wel eens van een "1.4", een "1.6" of "2.0", (spreek de punt ook uit!). Dit is hetzelfde als wanneer we praten over een "veertienhonderd", een "zestienhonderd" of een "twee liter". De inhoud wordt gemeten in de maat cc. (kubieke centimeter)
De inhoud van de motor is afhankelijk van de "Boring en Slag".
Zeg maar, de doorsnee van de Cylinder, en de lengte van de zuigers.
De totale inhoud is de maximale hoeveelheid (gemeten in cm3) dat een motor kan verplaatsen als hij 1 keer "rond" is.
Voor een 4 cylinder zal het dus 2 keer rond moeten om alle cylinders 1 keer te laten werken. (2 toeren!)

Hoe groter de motorinhoud, hoe meer kracht de motor heeft en hoe harder de auto kan "trekken". Ook is een grotere motorinhoud beter voor je snelheid

Hoe kun je het zien? tja, meestal staat het achterop de auto.
Soms zelfs in het kentekenbewijs. Anders kun je altijd de dealer vragen die hoort het te weten.

Voor een completere uitleg over hoe een verbrandingsmotor werkt, zie hier: [Hoe zit dat met...]De werking van de motor .
Voor mensen die engels niet schuwen kan meer informatie worden verkregen op How Stuff Works
De illustraties zijn ook van die site afkomstig.

Feedback graag in het volgende topic:
[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 16:59]

  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:55:32 #2
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16218852
Een iets uitgebreider verhaal over het andere soort motor, de BOXER!

Automotoren zijn er in verschillende soorten en maten. 4-cilinder, 6-cilinders, 16-kleppen, 24-kleppen, diesel en benzine. Een van de meest fundamentele verschillen is echter de opstelling van de cilinders/zuigers ten opzichte van elkaar en de krukas. Zeg maar de basisarchitectuur van het blok.

De v-motor heeft waarschijnlijk de meeste prestige en het beste borrelpraatimago. Een lijnmotor is vrij normaal en een boxer is een vreemde eend in de bijt. Wat zijn nou de overwegingen van de onderwerper en wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende concepten?


Allereerst, hoe zitten de motoren fundamenteel in elkaar? Een lijnmotor heeft alle cilinders op een rij. Een v-motor heeft twee cilinder rijen die een hoek maken ten opzichte van elkaar: ze staan in een v-vorm. Een boxermotor heeft de cilinders in twee rijen precies tegeonover elkaar, onder een hoek van 180 graden. Daar begint meteen al de verwarring, een boxermotor is namelijk niet zo maar een v-motor die helemaal is opengevouwen tot 180 graden. Een boxer heeft een compleet andere krukas-layout en onstekingsschema. Ferrari had vroeger zo'n opgevouwen v-motor en noemde die niet geheel terecht Berlinetta Boxer.

een boxer motor:

Om even kort door de bocht te gaan: de boxermotor heeft qua motorloop de beste prestaties. De boxermotor is het meest trillingvrij en heeft mechanisch de beste verhoudingen. Dat komt doordat de tegenover elkaar liggende zuigers altijd precies in tegengestelde richting bewegen, met exact dezelfde snelheid zodat ze elkaars reactiekrachten opheffen. Niet voor niets ligt er in de auto der auto's een boxermotor... (De Porsche 911 -959, 964, 993, 996- dus).


De boxermotor heeft echter als nadeel dat het blok heel breed en plat is en dat past niet in elke auto. De volgende keuze is dan de lijnmotor. De lijnmotor loopt beter dan de v-motor. Weinig motoren evenaren de fabelachtige loop van een BMW M3 blok, een 6-cilinder in lijn. De lijnmotor heeft als nadeel tov de boxermotor dat de zuigers op en neer bewegen en elkaar niet 'dempen'. Het blok van een lijnmotor trilt dus op en neer door de zuigerbewegingen.


Nu is een 4-cilinder lijnmotor nog wel een redelijk compact blok zodra er echter een 6 of 8 cilinder nodig is, wordt een lijnmotor als snel vrij lang. En dat past weer slecht in de motorruimte van de auto. In dat geval kan een fabrikant kiezen voor een v-motor. De motor wordt daardoor iets breder maar ook veel korter. De krukas kan veel korter worden voor hetzelfde aantal cilinders. Een v-motor heeft 'draaitechnisch' echter alleen maar nadelen ten opzichte van de lijn en de boxer: de zuigers heffen elkaars bewegingen niet op (zoals bij de boxer) en de zuigers laten de motor niet alleen op en neer trillen (zoals bij een lijnmotor) maar ook nog heen en weer. De beweging van de zuigers van een v-motor hebben namelijk een horizontale en een verticale component: meer graden van vrijheid in het systeem. En dat is ongewenst.


Een bijzondere motor is VR-motor. Dit is een motor met een hele kleine blokhoek, ofwel een bijna lijnmotor. Nog vreemder is een W-motor, twee V-motoren naast elkaar, met twee krukassen met tegengestelde draairichting. Of een enkele krukas, zoals de nieuwe W-motor van volkswagen.


Een andere bijzondere motor is de platte v-motor. Dit is een v-motor met 180 blokhoek zodat de zuigers net als bij de boxer tegenover elkaar liggen. In de platte v-motor heffen de zuigers elkaars reactiekrachten echter niet op zoals in een boxermotor. De zuigers bewegen niet in gespiegelde paren. Ferrari had ooit een 12 cilinder platte v: de Berlinetta Boxer.


Nu kan je natuurlijk niet zomaar stellen dat een 6-cilinderboxer altijd de beste motor is. En dat een 6-cilinder lijnmotor altijd beter loopt dan een 6-cilinder v-motor. Er zijn nog veel, veel meer overwegingen die meespelen. Het aantal cilinders maakt bijvoorbeeld ook uit, hoe meer, hoe trillingvrijer de loop. Of de verhouding slag en boring, welke heel erg bepalend is voor de maximale toerentallen. Echter in principe gaat het wel op: de boxermotor loopt beter dan de lijnmotor die op zijn beurt weer beter loopt dan de v-motor. De v-motor is een echte compromismotor. Maar klinkt wel lekker...

pi_16218901
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ??????
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:58:50 #4
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16218958
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:57 schreef Mr_Average het volgende:
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ??????
De werking van een V5 is hetzelfde als die van een V6
Alleen heeft deze motor een cylinder minder.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:00:16 #5
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16219002
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:57 schreef Mr_Average het volgende:
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ??????
van bovenaf:

[]------
------[]
[]------
------[]
[]------


rish!

[Dit bericht is gewijzigd door rishi120 op 13-01-2004 14:01]

Signature
pi_16219011
Beetje raar dan, twee cylinders links en 3 rechts ? Met dezelfde clinderinhoud, of de ene kant 2/3 van de ander ?
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:02:20 #7
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16219059
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:00 schreef Mr_Average het volgende:
Beetje raar dan, twee cylinders links en 3 rechts ? Met dezelfde clinderinhoud, of de ene kant 2/3 van de ander ?
Ze hebben allemaal exact dezelfde cylinderinhoud.
En inderdaad, aan de ene kant 3, en aan de andere kant 2 cylinders.
pi_16219089
ik had al een boxer, nu weet ik ook hoe hij werkt

't gaat hier btw in mijn geval om een
1.3 boxer motor, met carba(e)rateurs, maar wel 90 pk

[Dit bericht is gewijzigd door t0n op 13-01-2004 14:04]

pi_16219116
Dat is dan toch wat minder gebalanceerd dan een 6 cylinder ? Is wel opmerkelijk.

(PS ik heb ook een tijd met een boxer gereden 33 1,4 QO. Zoop olie, maar wel mooi ding )

[Dit bericht is gewijzigd door Mr_Average op 13-01-2004 14:06]

  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:04:51 #10
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16219129
En je bent 'vergeten' dat sommige (mercedes, Hyundai) 3 of (VAG) 5 kleppen per cilinder gebruiken
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:05:09 #11
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_16219137
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:57 schreef Mr_Average het volgende:
Ik zag vanmorgen een Audi A4 met daarop V5 ??????
Audi levert een aantal motoren met 5 kleppen per cillinder, dus waarschijnlijk bedoelden ze dat.

Edit: nu ik ook wat andere reacties zie, zal het waarschijnlijk wel een V-motor zijn. Al heb ik er nog nooit van gehoord en ben ik toch redelijk op de hoogte van Audi-producten

[Dit bericht is gewijzigd door JAG op 13-01-2004 14:08]

There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
pi_16219151
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:04 schreef Mr_Average het volgende:
Dat is dan toch wat minder gebalanceerd dan een 6 cylinder ? Is wel opmerkelijk.
Mee eens, maar een v5 heeft dan (meestal) 20 kleppen.
Wat daar de reden van is kan ik me wel iets bij indenken, maar ik laat 't een ander vertellen...

Anders ga ik wellicht op me bek

pi_16219289
Tsja , vroeger was dat V16, maar ik neem aan dat er meer dan 5 kleppen inzitten. Misschien was het het een 1 cilinder 5 klepper.
pi_16219345
Als je dan toch bezig bent over de werking van motoren,dan moet je eigenlijk niet de rotatiemotor (wankel) vergeten
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:15:15 #15
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16219435
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:11 schreef Corona1972 het volgende:
Als je dan toch bezig bent over de werking van motoren,dan moet je eigenlijk niet de rotatiemotor (wankel) vergeten
'k post zo de werking van de normale en diesel motor... maar wankel mag idd niet vergeten worden!
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:18:46 #16
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_16219549
Veelvouden van vier cylinders zijn het meest efiicient aangezien een 4-takt motor, vier fasen kent. Met vier cylinders kan je in elke fase een cylinder laten werken zodat de motor het beste uitgebalanceerd is.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:19:45 #17
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16219588
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:05 schreef t0n het volgende:

[..]

Mee eens, maar een v5 heeft dan (meestal) 20 kleppen.
Wat daar de reden van is kan ik me wel iets bij indenken, maar ik laat 't een ander vertellen...

Anders ga ik wellicht op me bek


Ze zorgen wel voor de balans in de V5. maar inderdaad is een V6 beter gebalanceerd en loopt dus iets mooier.

Het kleppen verhaal is simpel.
als er 4 kleppen per cylinder zijn (2 voor in en 2 voor uitlaat) dan heb je dus 5 Cylinders x 4 kleppen per cylinder = 20v. 20 kleppen dus.

Mijn verhaalt mist inderdaad de motoren waarbij je 3 kleppen per cylinder hebt. Dan heb je dus 2 kleppen voor het inlaten, en 1 klep voor het uitlaten bij de cylinder.

De oudere japanners, zoals de oudere corolla's hebben 12 kleppers.
dat zijn 4 cylinder motoren met 3 kleppen per cylinder.

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 14:26]

pi_16219617
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant...

hoe zit dat dan....


Ook heb je 302, 354 en 428

En leg gelijk dan ook even uit hoe de rotatie motor werkt of ook wel wankel motor genoemd.
En het grootste nadeel van een boxer is de eenzijdige zuigerslijtage, maar dat effe terzijde.


Succes

[Dit bericht is gewijzigd door Mustang_driver op 13-01-2004 14:22]

  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:21:54 #19
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16219672
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:20 schreef Mustang_driver het volgende:
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant...

hoe zit dat dan....


Ook heb je 302, 354 en 428


Succes


[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic

Mogen daar de grapjes en de slowchat in aub

pi_16219679
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:19 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Ze zorgen wel voor de balans in de V5. maar inderdaad is een V6 beter gebalanceerd en loopt dus iets mooier.

Het kleppen verhaal is simpel.
als er 4 kleppen per cylinder zijn (2 voor in en 2 voor uitlaat) dan heb je dus 5 Cylinders x 4 kleppen per cylinder = 20v. 20 kleppen dus.

Mijn verhaalt mist inderdaad de motoren waarbij je 3 kleppen per cylinder hebt. Dan heb je dus 1 klep voor het inlaten, en 2 kleppen voor het uitlaten bij de cylinder.

De oudere japanners, zoals de oudere corolla's hebben 12 kleppers.
dat zijn 4 cylinder motoren met 3 kleppen per cylinder.


lama,niet goed opgelet
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:23:34 #21
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16219714
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:22 schreef Corona1972 het volgende:

[..]

En audi (V.A.G.)dan,met hun 5 kleppen per cylinder?


3 inlaat, 2 uitlaat

en Tjabbo: het is 2 inlaat en 1 uitlaat

The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 13 januari 2004 @ 14:24:38 #22
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16219926
Toch eens proberen dan zo'n V5. Ken wel een 5 cylinder in lijn ( Volvo S60 ) en V6 ( Alfa 75 3.0 V6 ) en 4 cylinder in lijn ( huidig bakkie ).
pi_16223922
* t0n zal tzt sounds van Boxer motor beschikbaar stellen.

btw, topic titel naar:
De techniek van verschillende motoren?

  dinsdag 13 januari 2004 @ 16:33:33 #25
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_16224253
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 14:20 schreef Mustang_driver het volgende:
Ik heb een 289 en het staat op de zijkant...

hoe zit dat dan....


Ook heb je 302, 354 en 428

En leg gelijk dan ook even uit hoe de rotatie motor werkt of ook wel wankel motor genoemd.
En het grootste nadeel van een boxer is de eenzijdige zuigerslijtage, maar dat effe terzijde.


Succes


Is dat ook niet de cilinderinhoud, maar dan in "cubic inches"??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')