abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18795155
Nou ik heb dus echt de balle verstand van auto's, maar sinds ik mn rijbewijs heb gehaald wil k me er meer in verdiepen, en paar vrienden van me, praten zon beetje altijd over auto's en weten er ook wel wat van af

Maar toen ik ze vroeg wat dat liter getal van de motor nou precies inhoudt kon niemand me en verklaring geven... haha moest toen wel lachen maargoed,

MIJN verklaring was dat bv bij een 1.8 er constant 1.8 liter in de motor ( cilinders ) zit, maar kan iemand me vertellen waar het precies voor staat?
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
  vrijdag 30 april 2004 @ 18:11:04 #2
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_18795185
bedankt!
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_18795362
Zat ik er toch wel beetje in de buurt
het is niet 2 liter maar 2000cm3 wat er in princiepe per "omwelteling" van de cillinders verplaats kan worden.

Maar ik begrijp het nu wel! en de rest van het verhaal was ook wel interressant om eens te weten
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
  vrijdag 30 april 2004 @ 18:29:26 #5
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_18795442
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 18:23 schreef metallicattim het volgende:
Zat ik er toch wel beetje in de buurt
het is niet 2 liter maar 2000cm3 wat er in princiepe per "omwelteling" van de cillinders verplaats kan worden.

Maar ik begrijp het nu wel! en de rest van het verhaal was ook wel interressant om eens te weten
Een cilinder wentelt niet om.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 30 april 2004 @ 18:29:26 #6
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_18795443
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 18:23 schreef metallicattim het volgende:
Zat ik er toch wel beetje in de buurt
het is niet 2 liter maar 2000cm3 wat er in princiepe per "omwelteling" van de cillinders verplaats kan worden.

Maar ik begrijp het nu wel! en de rest van het verhaal was ook wel interressant om eens te weten
okay! mooi dat je het snapt.
Heb het zelf geschreven

zoek eens op "hoe zit dat met..." topics. er zijn er meer. en stuk voor stuk interessant als je echt iets weten wilt.
pi_18795687
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 18:29 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

okay! mooi dat je het snapt.
Heb het zelf geschreven

zoek eens op "hoe zit dat met..." topics. er zijn er meer. en stuk voor stuk interessant als je echt iets weten wilt.
Zeer duidelijke taal voor mij iig!

Ben ik al het doen

Kwil me zowieso binnenkort een auto gaan kopen, dus kwil er wel wat meer over weten
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_18795734
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 18:29 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Een cilinder wentelt niet om.

De as waar de cilinders aanvast zitten wel elke cilinder moet 1 keer "rond", dus op en neer zijn gegaan. hoe meer cc des te sneller trekt de auto op, en des te sneller zallie gaan.

Ik probeer je nu nix te vertellen ofzo, tis puur voor mezelf, anders vergeet ik het weer
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
  vrijdag 30 april 2004 @ 19:44:02 #9
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_18796695
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 18:47 schreef metallicattim het volgende:

[..]

De as waar de cilinders aanvast zitten wel elke cilinder moet 1 keer "rond", dus op en neer zijn gegaan. hoe meer cc des te sneller trekt de auto op, en des te sneller zallie gaan.

Ik probeer je nu nix te vertellen ofzo, tis puur voor mezelf, anders vergeet ik het weer
Die as heet een krukas en zit niet aan de cilinders vast maar aan de zuigers. De inhoud is de uiterste inhoud voor de compressieslag.
CC's hebben overigens niks te maken met optrekken, PK's ook niet maar koppel (nm) wel. Ook de overbrenging heeft een grote invloed, ik kan zo een auto aanpassen zodat die 0-100 binnen 3 seconden klaart maar harder dan 100 zal ie dan ook niet lopen.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_18796908
CC's en koppel niets met elkaar te maken. Right.... Dream on.
pi_18797050
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 19:44 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Die as heet een krukas en zit niet aan de cilinders vast maar aan de zuigers. De inhoud is de uiterste inhoud voor de compressieslag.
CC's hebben overigens niks te maken met optrekken, PK's ook niet maar koppel (nm) wel. Ook de overbrenging heeft een grote invloed, ik kan zo een auto aanpassen zodat die 0-100 binnen 3 seconden klaart maar harder dan 100 zal ie dan ook niet lopen.
Uh jah klopt ik heb de hele tijd in mn hoofd dat de cilinders die dingen zijn wat op en neer bewegen, maar de zuigers bewegen IN de cilinder...

maar in het artikel staat dat het wel te maken heeft met optrekken en snelheid ?!?

Who shall I Believe?
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_18797079
quote:
Hoe groter de motorinhoud, hoe meer kracht de motor heeft en hoe harder de auto kan "trekken". Ook is een grotere motorinhoud beter voor je snelheid
Ik heb dus waarschijnlijk gelezen hoe groter de cillinderinhoud, of heb ig begrepen dat het met de CC te maken had...
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_18797248
Een motor met een grote inhoud kan gemakkelijker veel koppel maken. Koppel druk je uit in nm of lb-ft. Je kunt zeggen dat de kracht is die je auto in beweging zet, pk's houden hem in beweging. Voor een goed beeld kun je op autotrack.nl kijken naar de specifiacties van verschillende auto's.
pi_18797283
CC = cubieke centimeter = motorinhoud
(In amerikaans CID = cubic inch displacement = motorinhoud)
  vrijdag 30 april 2004 @ 20:16:23 #15
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_18797389
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 19:56 schreef Fluts het volgende:
CC's en koppel niets met elkaar te maken. Right.... Dream on.
Lees nog eens terug sukkel, ik schreef dat CC's niks te maken hebben met snel optrekken en dat juist het koppel te maken heeft daarmee.

CC's en koppel zijn enigzins verbonden met elkaar maar dat gaat lang niet altijd op.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  vrijdag 30 april 2004 @ 20:24:20 #16
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_18797560
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:03 schreef metallicattim het volgende:

[..]

Ik heb dus waarschijnlijk gelezen hoe groter de cillinderinhoud, of heb ig begrepen dat het met de CC te maken had...
Zwart/wit gezien wel. Ik wil het niet lastiger voor je maken maar echt zwart/wit is (auto)techniek niet helaas.
Bekijk het verschil van bijv. een diesel en een benzine motor eens in de karakteristiek.

Motoren worden ontwikkeld voor een bepaald doel, zo kan het voorkomen dat een dikke diesel in een offroad niet ver voorbij de 100PK komt maar wel een enorm koppel heeft.
Een motorfiets haalt tegenwoordig een dikke 100PK uit maar 600CC maar heeft weer weinig koppel.
Een auto met 600CC zal een vermogen hebben van iets van 30PK maar weer wat meer koppel. (anders kan je nooit invoegen op de snelweg.)

Okee het zijn geen ideale voorbeelden maar het geeft hopelijk de verhoudingen een beetje weer.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_18797563
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:16 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Lees nog eens terug sukkel, ik schreef dat CC's niks te maken hebben met snel optrekken en dat juist het koppel te maken heeft daarmee.

CC's en koppel zijn enigzins verbonden met elkaar maar dat gaat lang niet altijd op.
Die as heet een krukas en zit niet aan de cilinders vast maar aan de zuigers. De inhoud is de uiterste inhoud voor de compressieslag.
CC's hebben overigens niks te maken met optrekken, PK's ook niet maar koppel (nm) wel. Ook de overbrenging heeft een grote invloed, ik kan zo een auto aanpassen zodat die 0-100 binnen 3 seconden klaart maar harder dan 100 zal ie dan ook niet lopen.


Hallo , koppel is de kracht die massa in beweging zet, dus zorgt voor het optrekken. Je kunt stellen dat hoe meer CC/CID je motor heeft hoe gemakkelijker het veel koppel het kan maken. Jij zegt dat cc's en pk's hier niets mee te maken hebben.
Doe ff je huiswerk voordat je met stront gaat gooien.
  vrijdag 30 april 2004 @ 20:29:34 #18
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_18797661
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:24 schreef Fluts het volgende:

[..]

Die as heet een krukas en zit niet aan de cilinders vast maar aan de zuigers. De inhoud is de uiterste inhoud voor de compressieslag.
CC's hebben overigens niks te maken met optrekken, PK's ook niet maar koppel (nm) wel. Ook de overbrenging heeft een grote invloed, ik kan zo een auto aanpassen zodat die 0-100 binnen 3 seconden klaart maar harder dan 100 zal ie dan ook niet lopen.


Hallo , koppel is de kracht die massa in beweging zet, dus zorgt voor het optrekken. Je kunt stellen dat hoe meer CC/CID je motor heeft hoe gemakkelijker het veel koppel het kan maken. Jij zegt dat cc's en pk's hier niets mee te maken hebben.
Doe ff je huiswerk voordat je met stront gaat gooien.
Ik heb weinig zin om hier nog op in te gaan eigenlijk, je kan beter mijn baan overnemen denk ik. Ik zit de godganse dag tussen motorblokken en dacht dat ik redelijk op de hoogte was maar volgens een Fluts van Fok! dus niet.

Leer jij het hem maar, daar wordt ie vast veel wijzer van.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_18797688
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:24 schreef hollander172 het volgende:

[..]
Motoren worden ontwikkeld voor een bepaald doel, zo kan het voorkomen dat een dikke diesel in een offroad niet ver voorbij de 100PK komt maar wel een enorm koppel heeft.
Een motorfiets haalt tegenwoordig een dikke 100PK uit maar 600CC maar heeft weer weinig koppel.
Een auto met 600CC zal een vermogen hebben van iets van 30PK maar weer wat meer koppel. (anders kan je nooit invoegen op de snelweg.)

Okee het zijn geen ideale voorbeelden maar het geeft hopelijk de verhoudingen een beetje weer.
Tuurlijk heeft pk vs Nm met heel veel meer dingen te maken. Voor zover het ontopic is, het gaat hier om motorinhoud:

Dit is een interessant artikel, er staan wel veel technische (Engelse) termen in.

Carcraft tech article:
Horsepower Vs Torque
What’s The Difference, Why It Matters, And How To Get It

http://www.carcraft.com/techarticles/868/
pi_18797813
hollander172 > Ik weet lang niet alles van motoren, maar je bewering dat cc's niets met koppel te maken hebben klopt niet. Misschien was het mijn verkeerde interpretatie van je post, of een fout in jouw zinsconstructie, toch zie ik geen reden voor 'name calling'. Misschien kunnen we de TS iets leren zonder elkaar af te troeven..
pi_18797961
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 19:44 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Die as heet een krukas en zit niet aan de cilinders vast maar aan de zuigers.
De krukas zit aan de drijfstangen vast en die zitten aan de zuigers vast, wijsneus.
There is no other!
pi_18798033
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:45 schreef Cyberdogg het volgende:

[..]

De krukas zit aan de drijfstangen vast en die zitten aan de zuigers vast, wijsneus.
De krukas zit aan de drijfstangen vast en die zitten aan de pistonpennen en die zitten weer in de zuigers, wijsneus.. .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_18798300
Ik wilde dit nog aanhalen, maar volgens mij is hollander172 zijn post al genoeg afgekraakt.

Iemand interesse in een 3seconde 0-100 auto, hollande can make it happen
  zaterdag 1 mei 2004 @ 10:24:10 #24
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_18806489
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 20:50 schreef DJ-Maurits het volgende:

[..]

De krukas zit aan de drijfstangen vast en die zitten aan de pistonpennen en die zitten weer in de zuigers, wijsneus.. .
Als je het zo bekijkt zitten er ook nog lager(schalen) tussen. Zo kan je op elke slak wel zout gaan leggen.

@fluts, het is mijn werk en van daaruit kan je zeggen dat het vergroten van de cilinderinhoud geen lineair verband houdt met koppel of vermogen. Als jij daar anders over denkt staak ik hierbij de discussie. Het was ook niet persoonlijk bedoeld tegen jou maar er zitten gewoon wat ernstige denkfouten in hoe jij de theorie beschrijft. Je gaat ook zomaar voorbij aan de configuratie van de motor, tweetakt of viertakt? Aantal cilinders? Druklading ja/nee? Soort brandstof? Enz.

Ik hoef me niet te bewijzen, ik verdien er mijn brood mee.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 18:03:39 #25
22658 scollon
Met fiets
pi_18813441
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 18:23 schreef metallicattim het volgende:
Zat ik er toch wel beetje in de buurt
het is niet 2 liter maar 2000cm3 wat er in princiepe per "omwelteling" van de cillinders verplaats kan worden.

Maar ik begrijp het nu wel! en de rest van het verhaal was ook wel interressant om eens te weten
eh ik wil niet veel zeggen maar 2000cm3 en 2.000 liter zijn gelijk hoor
Vanaf nu weer zonder auto
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')