Vroeger heb ik wel eens slikfoto's laten maken, dan moet je een radioactief papje doorslikken. Dat is ook niet echt een pretje. Maar ik neem aan dat ze zo'n onderzoek niet zonder reden doen. Maar goed, vragen kost niks.quote:Op woensdag 28 april 2004 23:22 schreef Nouk het volgende:
Heeft iemand wel eens een maagonderzoek gehad, met behulp van Endoscopie?
En wat zijn de ervaringen met deze manier van onderzoek doen? Ik moet zelf volgende week ondergaan, zo'n slang in je keel, het idee is niet zo prettig. Ervaring gezocht dus
En weet misschien iemand of er ook andere manieren zijn van maagonderzoek, dan kan ik misschien hiernaar vragen in het ziekenhuis...
Ja dat is zo. Het zal ook allemaal wel best meevallen.quote:Op woensdag 28 april 2004 23:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Vroeger heb ik wel eens slikfoto's laten maken, dan moet je een radioactief papje doorslikken. Dat is ook niet echt een pretje. Maar ik neem aan dat ze zo'n onderzoek niet zonder reden doen. Maar goed, vragen kost niks.
Even slikken en weer doorgaan dus.quote:Op woensdag 28 april 2004 23:25 schreef Nouk het volgende:
Ja dat is zo. Het zal ook allemaal wel best meevallen.
Dit soort reacties zijn okayquote:Op woensdag 28 april 2004 23:26 schreef floopzz het volgende:
Ik heb het gehad... Het valt eigenlijk best wel mee. Het is even tegennatuurlijk, en als de slang eenmaal zit moet je vooral proberen te ontspannen. Als je nl. gespannen bent voel je die slang nog beter in je keel zitten. Probeer je niet te druk te maken, het is zo gedaan!
Via je neus, dat klinkt wel nog enger. Maar m'n moeder heeft zo'n horrorverhaal opgehangen, zij heeft het ook gehad en ging hyperventileren en stikte bijna door die slang. Vandaar dat ik het nog maar even hier vraagquote:Op woensdag 28 april 2004 23:27 schreef Denise6087 het volgende:
Ik heb kortgeleden een duodenoscopie gehad, waarmee ze met een slangetje via je neus naar je maag gaan. het is idd niet erg prettig , maar als zij de verdovende gelei een beetje op tijd inbrengen valt het wel mee. En het is idd wat ze zeggen, het onderzoek doen ze niet voor niks, en het duurt niet eeuwig.![]()
Thanxquote:Op woensdag 28 april 2004 23:27 schreef DuchessX het volgende:
Ieuw dat lijkt me erg akelig, zo'n slang in je keel...sterkte!
Ja het is idd een gastroscopie, maar omdat ik dan alleen m'n dunne darm en begin van m'n twaalvingerige darm moet laten onderzoeken heet het een endoscopie, tenminste zo begreep ik het. Je slokdarm laten verdoven klinkt ook wel weer vreemd, daar heeft die vrouw van de balie iig niets over gezegd. Ik moet alleen maar een kijkonderzoek, dus geen hapje uit m'n maagquote:Op woensdag 28 april 2004 23:32 schreef Bluezz het volgende:
Je hebt het over gastroscopie.
Je kan je slokdarm laten verdoven.. maar er zijn ook veel mensen die ervoor kiezen dat niet te doen...ontspanning is ook hier weer erg belangrijk.
De verpleegkundigen die je bijstaan en die de internist assisteren zijn doorgaans erg alert op hoe je je voelt, en helpen je er echt heel goed bij.
Het ligt eraan of je een bioptie moet laten doen (een klein hapje uit je maag o.i.d. op kweek moet laten zetten) en mijn ervaring is dat de patient's ervaring van een gastroscopie heel erg verschillend is.
Het kan echt heel erg meevallen hoor!!
Het is nogal verwarrend, al die termen.quote:Op woensdag 28 april 2004 23:37 schreef Nouk het volgende:
[..]
Ja het is idd een gastroscopie, maar omdat ik dan alleen m'n dunne darm en begin van m'n twaalvingerige darm moet laten onderzoeken heet het een endoscopie, tenminste zo begreep ik het. Je slokdarm laten verdoven klinkt ook wel weer vreemd, daar heeft die vrouw van de balie iig niets over gezegd. Ik moet alleen maar een kijkonderzoek, dus geen hapje uit m'n maag
Ik zal proberen rustig te blijven en hopen dat het meevalt
mijn neus zit vaak verstopt en ik hyperventileer, zijn ze daar ook op voorbereid?quote:Op woensdag 28 april 2004 23:53 schreef Bluezz het volgende:
[..]
en vooral door te ademen en luister naar de aanwijzingen van de VP.
Staat er bij jou ook zo'n onderzoek gepland dan?quote:Op donderdag 29 april 2004 02:07 schreef laffer het volgende:
mijn neus zit vaak verstopt en ik hyperventileer, zijn ze daar ook op voorbereid?
(serieuse vraag)
* Naggelwauz heeft precies hetzelfde meegemaakt (12 vingerige darm + hapjes) en vond het ook niet prettig en zou het absoluut niet weer willen ondergaan..quote:Op donderdag 29 april 2004 22:26 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ik heb wel eens een maagslang gehad ja, die helemaal tot mijn 12-vingerige darm ging (daar werden ook "hapjes" uit genomen, waar je overigens niets van voelt)
Ik ging er heel relaxt naar toe, maar ik moet eerlijk toegeven dat het gruwelijk tegen viel.
Ik stikte zowat, want als je zo'n slang in je keel hebt, moet je ineens op een andere manier gaan ademhalen, en dat hadden ze me niet uitgelegd
Ik wil je niet bang maken hoor, want het kan best zo zijn dat het voor jou niet zo'n erge ervaring is, maar voor mij wel....
Vraag of je een roesje krijgt, ik had er om gevraagd (ze hadden me het zelfs beloofd!) en toch kreeg ik er op het allerlaatste moment geen. Een roesje kan het onderzoek vergemakkelijken denk ik.
Het is doorbijten...leuk is anders.
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, en als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.....
nou, ik heb al een geruime tijd last van m`n maag en ik ga nog maar niet naar de dokter omdat ik bang ben voor zo`n onderzoek.quote:Op donderdag 29 april 2004 07:56 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Staat er bij jou ook zo'n onderzoek gepland dan?
Bij jou zal het wat meer tijd vergen, w.s. eerst wat neusdruppels.. en misschien een klein roesje, gewoon vragen en duidelijk aangeven waar je mee zit
Je huisarts stuurt je niet meteen door als je voor de eerste keer met maagklachten komt hoor.quote:Op vrijdag 30 april 2004 02:15 schreef laffer het volgende:
nou, ik heb al een geruime tijd last van m`n maag en ik ga nog maar niet naar de dokter omdat ik bang ben voor zo`n onderzoek.
Hehe daar had m'n moeder ook last van, daar ben ik dus wel bang voor, maar ik zal van dat ademhalen dus zeker nog vragen, ook van dat roesje trouwens, bedankt voor de info, de rest van de mensen ook trouwensquote:Op donderdag 29 april 2004 22:26 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ik ging er heel relaxt naar toe, maar ik moet eerlijk toegeven dat het gruwelijk tegen viel.
Ik stikte zowat, want als je zo'n slang in je keel hebt, moet je ineens op een andere manier gaan ademhalen, en dat hadden ze me niet uitgelegd
Alsjeblieftquote:Op zaterdag 1 mei 2004 02:48 schreef Nouk het volgende:
Hehe daar had m'n moeder ook last van, daar ben ik dus wel bang voor, maar ik zal van dat ademhalen dus zeker nog vragen, ook van dat roesje trouwens, bedankt voor de info, de rest van de mensen ook trouwens
Maar niet proberen te slikken lijkt me opzich niet echt handig, dan loopt je mond toch over op een gegeven momentquote:Op zaterdag 1 mei 2004 18:37 schreef Juuhuut het volgende:
Heb het ook ooit gehad. Wat je vooral niet moet doen, is proberen te slikken als die slang eenmaal in je keel zit. Allereerst maak je dan de meest onmogelijk kokhalsbewegingen en ga je daarvan al zowat over je nek en ten tweede beweegt de slang dan dusdanig dat de internist geen goed beeld meer heeft van je maag. Als je eenmaal op die tafel ligt, moet je gewoon je ogen dichtdoen en je concentreren op je ademhaling (door je neus). Hoe rustiger je blijft, hoe korter het hele onderzoek duurt. En dat is wel zo prettig, want zo'n onderzoek is al vervelend genoeg.
Tja, ik weet niet hoe blij je precies met z'n roesje moet zijn. Het enige verschil is namelijk dat ik achteraf nu gewoon niet meer weet wat er gebeurd is. Dus achteraf gezien vind ik het geen nare ervaring omdat ik me niks kan herinneren. Terwijl ik me die 10 min. best heel naar en ellendig gevoeld kan hebben. Overigens schijn je ook te ontspannen van dat roesje, dus das wel mooi meegenomen.quote:Op maandag 3 mei 2004 21:55 schreef Hanneke1983 het volgende:
Pizza Shooter; gelukkig dat jij een injectie ( = roesje) kreeg. Ik kreeg die dus nietBij mij zat die slang er zo'n 25 min in, een ramp! Jij hebt geluk gehad
Denk je dat de arts nog nooit een blote kont gezien heeftquote:Op maandag 3 mei 2004 22:22 schreef NB_TD het volgende:
Dus niet alleen verdoving, maar lichte narcose?? Dat klinkt wel beter, want ik vind t toch tamelijk genant in mn blote kont bij zo'n arts![]()
thxx bleuzz, ik zal dan toch maar eens naar de huisarts gaan!quote:Op vrijdag 30 april 2004 14:09 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Je huisarts stuurt je niet meteen door als je voor de eerste keer met maagklachten komt hoor.
Die heeft ook zelf nog wat middeltjes om het te verhelpen.
Is het echt hardnekkig kunnen jullie in overleg altijd nog andere dingen proberen.
Vergeet niet, jij bent de baas bij de huisarts
Ja, dat roesje is dan misschien een optie.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:07 schreef De_Baazz het volgende:
thxx bleuzz, ik zal dan toch maar eens naar de huisarts gaan!
ik heb die klachten al een paar jaar maar ik ben gewoon best wel bang voor zo`n maagonderzoek.
ik lees in dit topic iets over een "roes" dat lijkt me dan wel wat eventueel.
(ik heb een andere nickname genomen, gtzz laffer)
Heb je er wel om gevraagd?quote:Op maandag 3 mei 2004 23:42 schreef milagro het volgende:
Bij ouderen en kinders willen ze nog wel een roesje geven, dat heb ik nooit gehad , ook niet bij de voor mij zeer pijnlijke darmonderzoeken
Ja, maar ik kreeg hem niet.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:34 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Heb je er wel om gevraagd?
quote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:35 schreef milagro het volgende:
Ja, maar ik kreeg hem niet.
Ouderen, kids en heeeeeeeeeeeeeeeeel bange mensjes
Hey, de eerste keer moest ik hem zelf inslikken
Ik zie er zeker onwijs stoer en koelbloedig uit of zo
Ze zijn er niet zo scheutig mee, omdat narcose nu eenmaal veel bijwerkingen geeft, hoofdpijn, duizeligheid enz, zelfs tot weken/maanden na de ingreep. En als je veel last heb na het onderzoek van de narcose, zullen ze je moeten opnemen, en dat kost dan weer handenvol geld. Vandaar dat veel artsen zoiets hebben van: "bijt maar even op je tanden"quote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:39 schreef Bluezz het volgende:
Ik zal nog eens navragen waarom ze niet zo scheutig 'kunnen' zijn met die lichte verdovingen.
Misschien is er wel een reden voor..
Ow! Heb je me geprobeerd te mailen? Ik heb niks van je ontvangen, maar het emailadres in mn profiel klopt wel!quote:Op dinsdag 4 mei 2004 13:57 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ik heb je gemaild, NB_TD
Tenminste....als je email klopte
Als je niks hebt ontvangen, laat het me even weten, want dan stuur ik 'm opnieuw
M'n vader moet sinds een jaar of vier, 2 keer per jaar een colonscopie.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 20:42 schreef NB_TD het volgende:
Maar over die colonscopiehoor ik heel veel pijnlijke dingen. Als ze mij gaan onderzoeken, wil ik gewoon helemaal weg zijn en zeker geen pijn voelen, want daar ben ik dus heel bang voor. Je hoort ook verhalen van mensen dat hun darmen die slang totaal niet accepteren en dat het onderzoek alleen maar moeizamer verloopt
Bedanktquote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:09 schreef Stephanie_l het volgende:
[..]
M'n vader moet sinds een jaar of vier, 2 keer per jaar een colonscopie.
De eerste keer gingen ze maar een stukje naar binnen en kreeg hij geen roesje, hij vond het niet echt pijnlijk en kon het tv-schermpje zien hoe mooi roze zijn darmen waren![]()
De keren daarop heeft hij wel een roesje gekregen omdat ze een stuk verder moesten kijken en hij heeft er al die keren totaal niks van gevoeld of gemerkt.
Ik zou gewoon vragen om een roesje, kans is groot dat ze dat bij een colonscopie wel doen denk ik.
M'n nicht moest een tijdje terug een gastroscopie en ze krieg ineens een paniekaanval toen ze met die slang aankwamen en toen is dus besloten het een andere keer met een roesje te proberen![]()
Oh dat is dus het verschil tussen Endoscopie en Gastroscopie? Ik moet dus Endoscopie, en dat is weer het rottigst. Maar zo'n roesje lijkt me ook wel rottig eigenlijk, vooral al shet niet snel uitwerkt, om daar nog 2 uur te liggen heb ik ook geen zin in. Ik ga er denk ik maar zelf niet om vragen, tenzij zij het dus aanraden. Door al die verhalen die van iedereen wordt je er gewoon bang van. Iedereen komt aan met 'bijna-stik-ervaringen' enzo. Iehwlquote:Op dinsdag 4 mei 2004 10:28 schreef greatgonzo het volgende:
even dingen duidelijk maken, voor gastroscopie (maag) wordt inderdaad meestal niet een roesje gegeven, dat is vaak maar heel even onprettig, daarna ben je het vervelende gevoel meestal weer kwijt.
Endoscopie (darmen) is daarintegen veel pijnlijker, en als je er zelf om vraagt kun je meestal wel een roesje krijgen
[..]
Ze zijn er niet zo scheutig mee, omdat narcose nu eenmaal veel bijwerkingen geeft, hoofdpijn, duizeligheid enz, zelfs tot weken/maanden na de ingreep. En als je veel last heb na het onderzoek van de narcose, zullen ze je moeten opnemen, en dat kost dan weer handenvol geld. Vandaar dat veel artsen zoiets hebben van: "bijt maar even op je tanden"
Als je echter erg opziet tegen het onderzoek, en bang bent voor de pijn, zou ik gewoon vragen aan je arts of er een mogelijkheid is dat je een roesje kan krijgen
Okay dat is ook wel eens fijn om te horen, bedanktquote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:56 schreef loezzie het volgende:
Ik heb ook diverse malen een gastroscopie gehad.. ik stond de laatste keer na 15 minuten weer buiten de deur.. zoals al eerder geschreven; probeer jezelf te ontspannen.. des te eerder sta je weer buiten en des te minder weerstand. wat ik zelf het ergste vond is de slang die langs je huig gaat. daar kreeg ik kokhalsneigingen van..je denkt dat je gaat stikken.. maar dat hoort erbij en je stikt echt noiet !! bij mij gingen ze naar mijn dunne darm, vandaar dat ik ze mijn maag met lucht moesten volpompen. daar had ik later last van: buikpijn en winden laten..
Als ze je keel etc verdoven moet je meestal wat langer blijven. Bij volwassenen zijn ze daar sowieso niet echt vóór zeg maar .. ik wilde ook graag een verdoving / roesje.. dat kreeg ik niet.. voordeel; ik was zo weer buiten ...
In de loop der jaren heb ik 10 van deze onderzoeken gehad en.. ik moet zeggen het valt echt reuze mee !! Sterkte in ieder geval !!
Ach, ik heb er toen nog een uur half wakker gelegen, maar daar weet ik achteraf ook niks meer van. Het tast gewoon je geheugen aan, althans bij mij. Dus ik kan me geen slang of wat dan ook herinneren. Overigens ben ik na dat uur gewoon opgestapt en tegen de zuster gezegd dat ik weg was. Kon wel vrij goed lopen.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 21:48 schreef Nouk het volgende:
[..]
Oh dat is dus het verschil tussen Endoscopie en Gastroscopie? Ik moet dus Endoscopie, en dat is weer het rottigst. Maar zo'n roesje lijkt me ook wel rottig eigenlijk, vooral al shet niet snel uitwerkt, om daar nog 2 uur te liggen heb ik ook geen zin in. Ik ga er denk ik maar zelf niet om vragen, tenzij zij het dus aanraden.
Ik zag er onder andere door verhalen op Fok! best wel tegenop, maar onthoud goed dat die reacties ook maar selectief zijn en het ook wel aangedikt kan zijn. Maar goed, een roesje is nooit een overbodige luxe volgens mij.quote:Door al die verhalen die van iedereen wordt je er gewoon bang van. Iedereen komt aan met 'bijna-stik-ervaringen' enzo. Iehwl![]()
Volgende week moet ik voor een schildklierpunctie, dan kan ik misschien nog even vragen wat die endoscopie precies inhoud.
nou ik moet a.s vrijdag Nouk, dus daarna kan ik je vertellen hoe het was, ik krijg overigens een gastroscopie, eigenlijk maakt het me niet veel uit hoe erg het is, het zal niet zo lang duren, en iedere dag maagpijn is nog altijd vervelender, dus ik hoop gewoon dat ze een oorzaak vinden.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 22:00 schreef Nouk het volgende:
[..]
Okay dat is ook wel eens fijn om te horen, bedankt
Ja dat hoop ik ook voor je, als ze een oorzaak vinden kunnen ze er tenminste wat aan doenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 23:25 schreef Bouncer2002 het volgende:
[..]
nou ik moet a.s vrijdag Nouk, dus daarna kan ik je vertellen hoe het was, ik krijg overigens een gastroscopie, eigenlijk maakt het me niet veel uit hoe erg het is, het zal niet zo lang duren, en iedere dag maagpijn is nog altijd vervelender, dus ik hoop gewoon dat ze een oorzaak vinden.
enorrumquote:Op woensdag 5 mei 2004 19:32 schreef Hanneke1983 het volgende:
Leuk man, ziek zijn
T'is een hele daginvullingquote:Op woensdag 5 mei 2004 19:35 schreef vdo28 het volgende:
[..]
enorrum![]()
Je moet wat te doen hebben he...quote:Op woensdag 5 mei 2004 22:04 schreef Hanneke1983 het volgende:
[..]
T'is een hele daginvulling
Je hebt geen baan meer nodig
Bedankt..quote:Op woensdag 5 mei 2004 19:11 schreef Hanneke1983 het volgende:
Nouk, als je jouw email even geeft, mail ik je iets belangrijks over endoscopie
Nee, ik kreeg wel een blaadje mnet wat informatie, dat ik bijvoorbeeld 24 uur van tevoren niet mag eten enzo, daar stond wat uitleg bij maar zo onduidelijk dat ik er niets van begreep.quote:Op woensdag 5 mei 2004 12:22 schreef BUG80 het volgende:
Ik heb netjes een folder gekregen met info toen ik de afspraak maakte, jij niet? Daar stond een hoop in en dat stelde me ook wel gerust.
en dan mag je nog blij zijn dat je tegenwoordig snel buiten staat. toen ik jaar of 10 geleden een darmbioptie kreeg kon het nog wel eens 3 uur (!!!) duren ..quote:Op woensdag 5 mei 2004 19:18 schreef vdo28 het volgende:
Ik krijg binnenkort een darmbiopt..
Zelfde verhaal: Met slangetje door mond, naar maag en daarna naar de darm
Datzelfde als loezie dus...
waarvoor moest jij heen dan?quote:Op donderdag 6 mei 2004 11:09 schreef loezzie het volgende:
[..]
en dan mag je nog blij zijn dat je tegenwoordig snel buiten staat. toen ik jaar of 10 geleden een darmbioptie kreeg kon het nog wel eens 3 uur (!!!) duren ..
Maar goed er zit een groot verschil tussen een gastroscopie en een endoscopie...
Sterkte voor iedereen die binnenkort naar jet zkh moet (gelukkig hoef ik zelf pas weer over een paar jaar)
donequote:Op donderdag 6 mei 2004 10:47 schreef Nouk het volgende:
[..]
Hanneke; [censuur]
Bedankt..
Thanx, kan je je quote ff fixen, mail weghalenquote:Op donderdag 6 mei 2004 11:14 schreef Hanneke1983 het volgende:
[..]
done
Wat slecht dit zeg... kennelijk verschilt dit nogal per ziekenhuis. Wat een schildklier punctie inhoud weet ik ook niet, maar daar zal toch wel wat op te vinden zijn via Google?quote:Op donderdag 6 mei 2004 10:50 schreef Nouk het volgende:
[..]
Nee, ik kreeg wel een blaadje mnet wat informatie, dat ik bijvoorbeeld 24 uur van tevoren niet mag eten enzo, daar stond wat uitleg bij maar zo onduidelijk dat ik er niets van begreep.
Ik moet ook een schildklierpunctie volgende week woensdag en ik weet niet eens wat het inhoud, geen informatie gehad, niets. Dus toen ik vandaag toch naar het ziekenhuis moest ging ik maar even vragen bij die bali of ze informatie hadden, maar dat hadden ze niet en ze wist ook niet wat het inhield![]()
ik ook.. (maar das een andere discussie / topic)..quote:Op donderdag 6 mei 2004 11:10 schreef vdo28 het volgende:
[..]
waarvoor moest jij heen dan?
Ik voor onderzoek naar coeliakie
Is daar al een ander topic voorquote:Op donderdag 6 mei 2004 12:08 schreef loezzie het volgende:
[..]
ik ook.. (maar das een andere discussie / topic)..
volgens mij niet.. maar dit topic ging niet over coeliakie, maar ging over een gastroscopie.. nu valt die vraag een beetje weg..quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:10 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Is daar al een ander topic voor
Ik heb er wel eens op gezocht maar kon niks vinden...
Maar je snapt toch wel dat ik het interessant vind om te weten of jij coeliakie hebt of niet, en wat de aanleiding was voor zo'n biopt...quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:26 schreef loezzie het volgende:
[..]
volgens mij niet.. maar dit topic ging niet over coeliakie, maar ging over een gastroscopie.. nu valt die vraag een beetje weg..
dat snap ik wel, maar ik kan het niet zo 1,2,3, in een verhaal neerzetten.. mail me anders maar op ......quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:28 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Maar je snapt toch wel dat ik het interessant vind om te weten of jij coeliakie hebt of niet, en wat de aanleiding was voor zo'n biopt...![]()
Mail is onderweg...quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:35 schreef loezzie het volgende:
[..]
dat snap ik wel, maar ik kan het niet zo 1,2,3, in een verhaal neerzetten.. Edit: adres weggehaald.
Ja idd, de voorlichting van dit ziekenhuis is echt bagger, maar goed ik had al even gegoogled en kreeg toen vrijwel geen resultaten, ik zal straks nog wel even zoeken, want een beetje weten wat er gaat gebeuren zou wel fijn zijn. (bijv. of je verdoofd wordt, kan je daarna wel gewoon naar huis rijden ofzo).quote:Op donderdag 6 mei 2004 11:56 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Wat slecht dit zeg... kennelijk verschilt dit nogal per ziekenhuis. Wat een schildklier punctie inhoud weet ik ook niet, maar daar zal toch wel wat op te vinden zijn via Google?
Aaaahh nog steeds niks gehad......... Misschien een typfoutje ofzo in mn mailadresquote:Op woensdag 5 mei 2004 19:11 schreef Hanneke1983 het volgende:
Nouk, als je jouw email even geeft, mail ik je iets belangrijks over endoscopie
NB_TD ik heb je weer een mail gestuurd. Hopelijk komt ie nu wel aan. Zo nee; laat even weten
Dit berichtje was overigens van mijquote:Op donderdag 6 mei 2004 17:55 schreef Toemoegirl het volgende:
[..]
Aaaahh nog steeds niks gehad......... Misschien een typfoutje ofzo in mn mailadres![]()
naoual_worlds@hotmail.com
heb je het nu ontvangen?quote:Op donderdag 6 mei 2004 17:56 schreef NB_TD het volgende:
[..]
Dit berichtje was overigens van mij
Je raadt het alquote:Op vrijdag 7 mei 2004 13:38 schreef Hanneke1983 het volgende:
[..]
heb je het nu ontvangen?
Haha okay gelukkig dat het meeviel, het flauwvallen d'r na is wel wat minder dan. Ik zie het welquote:Op vrijdag 7 mei 2004 22:35 schreef Bouncer2002 het volgende:
nou
het zit er weer op
het ging eigenlijk best snel, daadwerkelijk oinderzoek duurde misschien 2 minuten ofzo, dat was idd niet echt leuk, maar ook niet heel erg. Gewoon een vervelend gevoel en je moet constant kokhalzen. maar je kan gewoon ademen enzo.
Leukste was dat ik na de behandeling even moest wachten in de wachtruimte, daar ben ik ongeveer 3 keer flauwgevallen :-). Leuk voor de mensen die na mij kwmaen, die zullen ook wel gedacht hebben van "ik wil niet meer" Maar dat lag niet aan het onderzoek, maar meer aan de spanningen en de gedachte van wat er allemaal pcies gebeurd was.
Maar maak je maar niet te druk, het valt wel mee![]()
alsjeblieftquote:Op zaterdag 8 mei 2004 13:29 schreef NB_TD het volgende:
Bedankt Hanneke![]()
![]()
dat flauwvallen dat heb ik alleen, dat heb ik ook al bij bloedprikken enzo, kan gewoon niet tegen die ziekenhuizen. Maar je valt dus niet flauw door dat onderzoek hoor.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:41 schreef Nouk het volgende:
[..]
Haha okay gelukkig dat het meeviel, het flauwvallen d'r na is wel wat minder dan. Ik zie het wel
Met een roesje valt er sowieso niet veel flauw te vallen, maar dat doen ze misschien niet altijd.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 17:06 schreef Bouncer2002 het volgende:
[..]
dat flauwvallen dat heb ik alleen, dat heb ik ook al bij bloedprikken enzo, kan gewoon niet tegen die ziekenhuizen. Maar je valt dus niet flauw door dat onderzoek hoor.
Aleen als je daar gevoelig voor bent
Ha ik had het over mn coloscopie die ik morgen moet ondergaan. Dan moet mn hele dikke darm leeg zijn. Ikhad geen zin om daar nog een apart topicje over te openenquote:Op dinsdag 11 mei 2004 18:57 schreef Bouncer2002 het volgende:
welke voorbereiding?
je krijgt een slokje spul te drinken tegen schuimvorming, en een spray in je keel, als verdoving
en dan begint het onderzoek meteen.
Daarnaast vind ik het knap als je over je nek kan gaan als je niks gegeten hebt![]()
Nee hebben ze niet geaccepteerd! Ik was woedend, want van al die liters bittere zooi ga ik echt over mn nek! Constant de neiging om over te gevenquote:Op dinsdag 11 mei 2004 19:27 schreef Hanneke1983 het volgende:
NB TD, heb je geen phosphoral gekregen???
Sterkte..quote:Op dinsdag 11 mei 2004 20:58 schreef Nouk het volgende:
Sterkte B_TD, ik moet morgen m'n schildklierpunctie ondergaan, dat zal wel meevallen opzich, ik zal morgen even posten hoe t is gegaan
quote:Op dinsdag 11 mei 2004 20:55 schreef NB_TD het volgende:
Bedankt voor je steun!![]()
Ik zit nu aan de twee liter![]()
ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 11 mei 2004 20:58 schreef Nouk het volgende:
Sterkte B_TD, ik moet morgen m'n schildklierpunctie ondergaan, dat zal wel meevallen opzich, ik zal morgen even posten hoe t is gegaan
Vandaag, maar ik maak er maar drie liter van denk ik. 1zakje is namelijk goed voor 20kg lichaamsgewicht en ik weeg 60kg dus vandaarquote:Op dinsdag 11 mei 2004 21:51 schreef Hanneke1983 het volgende:
[..]
dat vind ik echt heel erg knap van je!!
zet 'm op, je bent al op de helft!
en lekker wat bouillon tussendoor of een theetje zonder suiker
moet je deze 4 liter vandaag op krijgen of morgen ook nog een deel?
[..]
ik ben benieuwd
ik zal aan jullie allebei denken morgen!!!!
Ik heb Crohn en Bechterew.quote:Op donderdag 13 mei 2004 08:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
Prednison heeft veel kapot gemaakt bij mij. Zowel voor mijn spieren, gewrichten, huid en immuumsysteem. Ik heb bijvoorbeeld hierdoor 10 maanden op krukken moeten lopen! Dus voorkom lange gebruik (rond de 6 maanden) van prednison met een hoge dosering....(35 tot 45 mg per dag) Beperk het tot een maandje of 2.
Hoe lang zit jij al aan de prednison en met wleke dosering?
Kan er niets geregeld worden met antibiotica ofzo? Die behandeling is beter qua bijwerkingen dan prednison en wordt niet gauw toegepast maar werkt meestal wel. En anders zijn er nog middelen zoals sulfalazine, mesalazine etc
Heb je Crohn? Want ik hoor vaak dat daar ook gewrichts/spierklachten bij "horen" in meer of mindere mate....
Lastige situatie danquote:Op donderdag 13 mei 2004 09:05 schreef milagro het volgende:
[..]
Ik heb Crohn en Bechterew.
De medicijnen voor Bechterew kan ik niet meer slikken omdat die de Crohn erger maken en ik kom net uit het ziekenhuis (drie weken opgenomen geweest) en ik wil natuurlijk niet meer terug voorlopig zo niet nooit meer)
Ik slik een hele riedel medicijnen nu, want het was goed mis.
Prednison zit nu op 40 mg (was 60 in het ziekenhuis) nog, maar dat wordt met 5 mg per 2 weken afgebouwd naar 15.
(Bij een eerdere opname kreeg ik 90 mg!! Ik sliep niet meer, was compleet hyper toen).
Verder slik ik Azathioprine (125 mg), Asacol (4 x 800 mg) , en dan nog kalium en maagtabletten (vanwege al die rauw op je dak medicijnen).
En dan nog Salofalk en Entocort klysma's
Het is een dagtaak bijna
Die Azathioprine moet tzt de prednison gaan vervangen, aangezien die medicijnen pas na bepaalde tijd hun werking gaan doen, slik ik nu beide.
Sterkte!!! Hoop dat alles goed gaat...quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:09 schreef Nouk het volgende:
Morgen m'n gastroscopie! Na die actie van vorige week ben ik er niet meer echt bang voor, het lijkt me sterk dat het nog erger kan zijn (Dat houd ik mezelf maar voor)..
K moet pas smiddags, maar na afloop zal ik iig laten weten hoe het gegaan is
Dit onderzoek krijg ik dus ook binnenkort (gluten-intolerantie), en ik hoop met heel mij hart dat ik het wel heb. Dan kan ik weer door met mijn leven..quote:Op woensdag 19 mei 2004 21:31 schreef Nouk het volgende:
Okay, nou het viel best mee. Het was natuurlijk wel kut toen die slang erin ging. Ik had het zonder verdoving gedaan omdat ik al zowat flauw viel van de honger, ik had het onderzoek pas om 3 uur en mocht de hele dag niet eten. En als ik die verdoving nam dan kon dat nog 2 uur niet, dus vandaar dat we eerst gingen proberen zonder verdoving, en stja het is een kutgevoel, je hebt de hele tijd het gevoel dat je moet kotsen maar het is zo voor bij en dan is het ook gelijk over. En het blijkt dus dat ze dit onderzoek gingen doen omdat ze vermoeden dat ik overgevoelig ben voor gluuten, dat hoop ik dus niet. Het is dus echt ff kut, maar als het gebeurd is dan valt het best allemaal mee.
Ja dat las ik net ook op internet ja, hopen dat dat het niet is dan.quote:Op woensdag 19 mei 2004 23:57 schreef milagro het volgende:
glutenintolerantie als in coeliakie , dat lijkt me ook niet echt plezierig
dan mag je bijna niets eten qua brood, koekjes en alles waar tarwe enzo in zit, want gluten vind je overal in
dacht ik
-Malaise na inspanning, meestal in de vorm van misselijkheid.quote:Op woensdag 19 mei 2004 23:45 schreef Nouk het volgende:
Hey vdo, ik moest dit dus ook ondergaan om te kijken of ik overgevoelig ben voor gluuten, dat denkt de internist...
Maar dat zit toch in brood enzo? En wat zijn precies jouw klachten dan?
Aha, ik las ook op gezondheidsplein.nl dat coeliakie voor gewichtsverlies kan zorgen, ik heb juist last van gewichtstoename, dus het lijkt me niet dat ik een intolerantie voor gluten heb, maar goed, we wachten het af.quote:Op donderdag 20 mei 2004 09:33 schreef vdo28 het volgende:
[..]
-Malaise na inspanning, meestal in de vorm van misselijkheid.
-Lichte duizeligheid, soms hoofdpijn aan de slapen na inspanning. Koortsig.
-Vermoeidheid. (ontzettend grillig)
-Lactose-intolerant.
-En ook reageer ik soms op eten (zo lijkt het) met een misselijkheid!!
![]()
k heb dit al een tijdje, het begon met Pfeiffer, nou hoop ik dat Pfeiffer het getriggerd heeft. Ik heb het namelijk meer dan voor over om coeliakie te hebben om van mijn klachten af te komen!
Ehm mensen met coeliakie kunnen ook last hebben van gewichtstoename hoorquote:Op donderdag 20 mei 2004 23:21 schreef Nouk het volgende:
[..]
Aha, ik las ook op gezondheidsplein.nl dat coeliakie voor gewichtsverlies kan zorgen, ik heb juist last van gewichtstoename, dus het lijkt me niet dat ik een intolerantie voor gluten heb, maar goed, we wachten het af.
Jij ook sterkte enzo
Hm okay, want de rest van de symptomen komen wel overeen, nou goed, we wachten het wel afquote:Op vrijdag 21 mei 2004 09:13 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ehm mensen met coeliakie kunnen ook last hebben van gewichtstoename hoor![]()
De symptomen van coeliakie zijn ongelovelijk uiteenlopend daarom is het ook zo moeilijk om een diagnose te stellen..
Dat is ontzettend onnauwkeurig!!!quote:Op zondag 23 mei 2004 08:46 schreef Stephanie_l het volgende:
Bij mij hebben ze gewoon m'n bloed onderzocht om te zien of ik coeliakie had![]()
(en dat had ik dus gelukkig niet)
Hoi Shanna, leuk dat je hier post.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 23:21 schreef sz1983 het volgende:
Hoi,
Ook ik heb een gastrocopie (incusief biopten) gehad, om coeliakie te onderzoeken. Ik had het niet bleek uit de biopten, op het scherm dachten ze even van wel. Een schildklierpunctie heb ik ook gehad, 2 keer, 1e keer was het 100% goedaardig, 2e keer twijfels, daarom is de helft van m'n schildklier verwijderd voor verder onderzoek. Alles bleek achteraf goed. Ik heb veel klachten/symptomen maar het is vrij onduidelijk wat de echte oorzaak is. Ik heb ME/CVS dus (vrij ernstige vorm). Ik hoop dat ze ooit eens vinden wat me echt mankeert.
Iedereen sterkte met de verdere onderzoeken en ik hoop dat er iets uitkomt.
Groetjes
Shanna
Is er wel eens aan Candida gedacht?quote:Op zaterdag 22 mei 2004 23:21 schreef sz1983 het volgende:
Hoi,
Ook ik heb een gastrocopie (incusief biopten) gehad, om coeliakie te onderzoeken. Ik had het niet bleek uit de biopten, op het scherm dachten ze even van wel. Een schildklierpunctie heb ik ook gehad, 2 keer, 1e keer was het 100% goedaardig, 2e keer twijfels, daarom is de helft van m'n schildklier verwijderd voor verder onderzoek. Alles bleek achteraf goed. Ik heb veel klachten/symptomen maar het is vrij onduidelijk wat de echte oorzaak is. Ik heb ME/CVS dus (vrij ernstige vorm). Ik hoop dat ze ooit eens vinden wat me echt mankeert.
Iedereen sterkte met de verdere onderzoeken en ik hoop dat er iets uitkomt.
Groetjes
Shanna
klopt ja, iets van 80% van de bevolking heeft daar last van zonder dat ze het weten, dus een onderzoekje kan dat uitwijzenquote:Op zondag 23 mei 2004 13:46 schreef milagro het volgende:
[..]
Is er wel eens aan Candida gedacht?
CVS kan daar, dacht ik, ook een symptoom van zijn/uit voort vloeien.
Uh? Slokdarm verdoven??? Dat gebeurt dus niet en dat is ook echt onzin want het vervelende gevoel is het doorslikken... je keel dus maar die kunnen ze verdoven met een speciale spray (met lidocaine).quote:Op woensdag 28 april 2004 23:32 schreef Bluezz het volgende:
Je hebt het over gastroscopie.
Je kan je slokdarm laten verdoven.. maar er zijn ook veel mensen die ervoor kiezen dat niet te doen...ontspanning is ook hier weer erg belangrijk.
Waar zit die bobbel dan als ik vragen magquote:Op dinsdag 29 juni 2004 22:38 schreef Nouk het volgende:
Das liefGelukkig dat het een beetje meeviel.
Ik zal ook ff mijn verhaal updaten!
Uit m'n bloedtesten kwam niets, ik heb geen suikerziekte. Uit het maagonderzoek kwam ook dat ik geen coeliakie heb. En tijdens die foto's hebben ze dus een bobbel gevonden, die verder onderzocht moest worden. Ik heb twee keer een onwijs pijnlijke punctie gehad en nog weten ze niet of die knobbel goedaardig of kwaadaardig is, ze hadden steeds te weinig cellen.
Nu ben ik doorgestuurd naar de chirurg, dus waarschijnlijk zal er wel iets aan moeten gebeuren.
Er is toch nog geen kanker vastgesteld bij je?quote:Die hebben dus niks met die kanker te maken he.
Daar had ik totaal geen last van (dat ik me voelde als een mongool)....quote:Op woensdag 30 juni 2004 14:30 schreef Nouk het volgende:
Ik voelde me echt een mongool toen ik op dat bed lag te kwijlen en te boeren
quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:27 schreef Hanneke1983 het volgende:
NoukHoe gaat het met je
Tsja, zo dus eigenlijk. Morgen naar de chirurg.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 22:38 schreef Nouk het volgende:
Ik zal ook ff mijn verhaal updaten!
Uit m'n bloedtesten kwam niets, ik heb geen suikerziekte. Uit het maagonderzoek kwam ook dat ik geen coeliakie heb. En tijdens die foto's hebben ze dus een bobbel gevonden, die verder onderzocht moest worden. Ik heb twee keer een onwijs pijnlijke punctie gehad en nog weten ze niet of die knobbel goedaardig of kwaadaardig is, ze hadden steeds te weinig cellen.
Nu ben ik doorgestuurd naar de chirurg, dus waarschijnlijk zal er wel iets aan moeten gebeuren.
Sterkte johquote:Op donderdag 1 juli 2004 19:47 schreef Nouk het volgende:
[..]
[..]
Tsja, zo dus eigenlijk. Morgen naar de chirurg.
*herkenbaar*quote:Op woensdag 30 juni 2004 14:30 schreef Nouk het volgende:
Ik voelde me echt een mongool toen ik op dat bed lag te kwijlen en te boeren
Hoelang duurde het bij jou dan? Ik weet eigenlijk niet hoelang t bij mij duurde, niet zo lang denk ik. Maar idd, dat kokhalzen, dat in je keel, dat je het zo d'r in voelt gaan, jakkes. Ik weet niet hoe het met spray was, maar zonder, je moet gewoon constant kotsen zonder dat er wat in je maag zit, vreeeeselijk. Gingen ze bij jou ook kijken voor coeliakie?quote:Op donderdag 1 juli 2004 20:02 schreef blublub het volgende:
[..]
*herkenbaar*
ik heb van de week ook een gastro gehad. ik kreeg wel automatisch die spray, en het duurde veel korter dan ik gewend ben (vanuit mn studie). echt dat kokhalzen, alsof het uit je tenen komt werkelijkwaar....maar gelukkig (of misschien ook wel niet zo gelukkig) zag het er bij mij wel okay uit...
ik heb die spray gehad en die helpt niets , hoorquote:Op donderdag 1 juli 2004 20:04 schreef Nouk het volgende:
[..]
Hoelang duurde het bij jou dan? Ik weet eigenlijk niet hoelang t bij mij duurde, niet zo lang denk ik. Maar idd, dat kokhalzen, dat in je keel, dat je het zo d'r in voelt gaan, jakkes. Ik weet niet hoe het met spray was, maar zonder, je moet gewoon constant kotsen zonder dat er wat in je maag zit, vreeeeselijk. Gingen ze bij jou ook kijken voor coeliakie?
Ja ze zeiden inderdaad dat het voelde alsof het opgezet was zodat je daarna niet mocht eten omdat je niet goed kan slikken en dat je dan kan stikken ofzo.quote:Op donderdag 1 juli 2004 20:09 schreef milagro het volgende:
en mijn keel was niet opgezet trouwens, had jij dat met een eerdere ervaring wel of wa sje dat vertelt?
Ja, het voelde inderdaad gewoon kut, maar pijn deed het niet bij mij.quote:Op donderdag 1 juli 2004 20:16 schreef blublub het volgende:
ik vond het geen hel, maar wel vervelend. dat spraytje voelde bij mij juist niet irritant, alleen maar vies.... ik heb ook heel goed op mn ademhaling gelet en dat ging ook heel goed, maar ik moest toch kokhalzen en t voelde gewoon heel naar
ik vond het geen hel , hoorquote:Op donderdag 1 juli 2004 20:14 schreef vdo28 het volgende:
Verging het mij zo makkelijk?
Als ik die reacties hier lees vond iedereen het een hel?
Ik bleef gewoon ontzettend rustig, controleerde mijn ademhaling..
Het spraytje voelt irritant maar je moet gewoon nuchter blijven.
Ik traande een klein beetje, heel enkeld een beetje kokhalsen en wat boeren, en toen was hij er ook zo maar weer uit..
Ja je mag tot een uur daarna niet eten , ik heb wel gewoon gedronken.quote:Op donderdag 1 juli 2004 20:19 schreef Nouk het volgende:
[..]
Ja ze zeiden inderdaad dat het voelde alsof het opgezet was zodat je daarna niet mocht eten omdat je niet goed kan slikken en dat je dan kan stikken ofzo.
ah okay, ja ik slikte ook gewoon, das helemaal vreemd, zo tegen die slang aan. Gingen ze ook hapjes nemen bij jou?quote:Op donderdag 1 juli 2004 20:22 schreef milagro het volgende:
[..]
Ja je mag tot een uur daarna niet eten , ik heb wel gewoon gedronken.
ik heb trouwens ook gewoon "geslikt" tijdens de behandeling , dus zo lam legt die verdoving je niet, het is denk ik vooral voor de pijn.
nee, het was om een maagzweer of zo te checken, ik slikte toen Movicox (voor reuma) en dat gaf "problemen".quote:Op donderdag 1 juli 2004 20:27 schreef Nouk het volgende:
[..]
ah okay, ja ik slikte ook gewoon, das helemaal vreemd, zo tegen die slang aan. Gingen ze ook hapjes nemen bij jou?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |