Ja, sluit aan op het polytheïsme, echter iedere religie heeft ook een hele ontwikkeling doorgemaakt. Hierbij ging het jodendom meer naar een onpersoonlijke God, de islam van stonde afaan, hoewel daar ook discussies zijn geweest, en het christendom heeft dus een persoonlijke God opgeleverd. Een man ook nog eens.quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:07 schreef discus-man het volgende:
Over het algemeen wordt aangenomen dat het monotheisme is ontwikkeld (in de tijd van) Zarathustra, ergens tussen 1500 en en 600 voor BC. De Islam stamt uit (los uit de pols) c.a 500 na christus. Dus dat idee van die persoonlijke goden is al veeeel ouder dan het christendom.
Aanvankelijk was dat zo, in de loop van de middeleeuwen is dat veranderd.quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:24 schreef discus-man het volgende:
Nu ben ik geen specifieke kenner van het jodendom, maar op mij komt nu juist het jodendom over als een religie die dus heel sterk geloofd in een persoonlijke God. In ieder geval een God met vreselijke slechte sociale vaardigheden. Deze God is jaloers, wraakzuchtig en last-but-not-least een rascistische God. (oeps, nu ben ik een anti-simiet)
Dit is niet de God van het Taoisme. Dit is geen God die bestaat uit pure energie, puur bewustzijn.
Toch?
Als je monotheïsme definieert als het geloof in een God, die heel menselijke eigenschappen heeft, klopt dat wel ongeveer. Als je het algemener beschouwt als het geloof in 1 God, is het Vedische geloof veel ouder. Vervolgens werd in de Puranische tijd elk aspect meer gepersonificeerd totdat men alles zag als aparte goden. En die goden hadden dan weer heel persoonlijke eigenschappen zoals jaloezie ed.quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:07 schreef discus-man het volgende:
Over het algemeen wordt aangenomen dat het monotheisme is ontwikkeld door/ in de tijd van Zarathustra, ergens tussen 1500 en 600 BC. De Islam stamt uit (los uit de pols) c.a 500 na christus. Dus dat idee van die persoonlijke goden is al veeeel ouder dan het christendom.
Wil je hiermee een waardeoordeel uitspreken, of spreekt hieruit een dwingend advies?quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:50 schreef Ryan3 het volgende:
Anders dan bij de joodse en islamitische religie, wordt in het christendom God voorgesteld als een persoonlijke entiteit. Simpel gezegd: omdat de mens naar zijn evenbeeld is geschapen, is God op zijn beurt het evenbeeld van de mens.
De christelijke (meer) gepersonificeerde God zoals iemand al opperde, heeft inderdaad als voordeel dat het ook voor gelovigen met een lager abstractieniveau mogelijk is zich een godsbeeld te creëren. Het is daarbij onontkomelijk dat zo'n gepersonificeerde god menselijke trekjes gaat vertonen. De "ideale god" zou inderdaad onpartijdig moeten zijn; en daarom schuilt in het (persoonlijk) gebed - het in stilte aanroepen van God - in wezen de overtuigingskracht die bepaalt welke voorstelling van God daadwerkelijk manifest islquote:Het gevolg van de persoonlijke God is niet alleen dat-ie ook voor niet-mystiek begaafde gelovigen voorstelbaar is, ook is hij menselijk en dus partijdig.
De Islam als laaste loot aan de stamboom van het monotheïsme, baseert zich evenzo als het joden- en christendom primair op het Oude Testament. (Althans wat daar voor door moet gaan).quote:
De Islam heeft van stonde afaan nooit de conceptie van een verpersoonlijkte God gekend en nagestreefd. Hoewel ook in de Islam vele verschillende denkrichtingen opkwamen en weer zouden ondergaan, was Allah een God die zich boven de partijdigheid van een persoonlijke God zou verheffen.
Je schrijft dat er ook binnen het christendom richtingen (mystici) zijn geweest die aanschurken tegen de onpersoonlijke God.quote:
Natuurlijk zijn er binnen het christendom weldegelijk ook richtingen geweest die aanschurkte tegen de onpersoonlijke God van de moslims en de Grieks-Orthodoxen. Men moet dan denken aan de verschillende mystici.
De constatering die jij maakt lijkt mij uiterst voorbarig. Als je ontwikkeling puur in materialistisch opzicht betracht, gaat jouw vergelijking in elk geval niet op. Je mag toch met enige realiteitszin aannemen, dat de (economische/tecnologische) levensstandaard - ontwikkeld vanuit een specifiek joods-christelijke geloofstraditie - aanzienlijk hoger ligt dan in de meeste islamitische staten!quote:Wat we dus zien is dat het christendom in feite een minder ontwikkelde vorm is dan het jodendom en zeker dan de Islam, omdat zij vast blijft houden aan die persoonlijke, partijdige God, in wiens naam dan ook de meest afschuwelijke dingen gedaan en gedacht worden. De Islam heeft voor wat het goddelijke concept betreft meer gemeen met de Oosterse religie, die zich richt tot verinnerlijking en persoonlijke groei.
Geloof het of niet, maar God is zo manifest als je hem persoonlijk voorstelt![quote]quote:
Mijn vraag is natuurlijk: hoe denken huidige christenen over het godsbeeld. Zit daar verandering in of blijft-ie wat-ie was: een persoonlijke God.
Ik geloof het wel !...quote:Op dinsdag 27 april 2004 23:32 schreef lucida het volgende:
Geloof het of niet, maar God is zo manifest als je hem persoonlijk voorstelt![quote]![]()
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn, waar baseer jij dit op?quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:50 schreef Ryan3 het volgende:
Het gevolg van de persoonlijke God is niet alleen dat-ie ook voor niet-mystiek begaafde gelovigen voorstelbaar is, ook is hij menselijk en dus partijdig.
Ok, wanneer kun je de boodschap van barmhartigheid wel ontvangen? (waarop is jouw mening gebaseerd?)quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:50 schreef Ryan3 het volgende:
Als God alleen de veroordelen van de eigen groep vertegenwoordigt dan kan de mens natuurlijk niet uitstijgen boven zijn eigen vooroordelen en nimmer de boodschap van barmhartigheid ontvangen.
Dat ben ik helemaal eens met diegene die dit schreef. Denk maar eens aan Al-Qaeda.quote:Op woensdag 28 april 2004 10:26 schreef Débrouilleur het volgende:
omdat zij vast blijft houden aan die persoonlijke, partijdige God, in wiens naam dan ook de meest afschuwelijke dingen gedaan en gedacht worden. De Islam heeft voor wat het goddelijke concept betreft meer gemeen met de Oosterse religie, die zich richt tot verinnerlijking en persoonlijke groei."
Hoe kom je daar eigenlijk bij? Ik zie eigenlijk vooral afschuwelijke dingen gebeuren bij de Islam vandaan. De christenen hoor ik niet zo.
Maar waarom is dat minder ontwikkeld? Als het nou gewoon zo is dat wij naar God's evenbeeld zijn geschapen, dan is dat toch niet minder ontwikkeld, dan zijn de anderen religies juist overontwikkeld.....quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:50 schreef Ryan3 het volgende:
Wat we dus zien is dat het christendom in feite een minder ontwikkelde vorm is dan het jodendom en zeker dan de Islam, omdat zij vast blijft houden aan die persoonlijke, partijdige God, in wiens naam dan ook de meest afschuwelijke dingen gedaan en gedacht worden. De Islam heeft voor wat het goddelijke concept betreft meer gemeen met de Oosterse religie, die zich richt tot verinnerlijking en persoonlijke groei.
Het lijkt er sterk op dat Ryan3 zijn uitlatingen baseert op de opvattingen van Karen Armstrong! Wat ik nu interessant zou vinden is, waarom i.p.v. alle energie te stoppen in de (vermeende) verschillen, niet ook eens de aandacht wordt gevestigd op de overeenkomsten tussen deze drie monothe"istische religies! Dus i.p.v. van de zaken op scherp te zetten, een manier vinden waarop de verschillen tegen elkaar kunnen worden opgeheven!quote:Op woensdag 28 april 2004 10:38 schreef ee-04 het volgende:
[..]
Maar waarom is dat minder ontwikkeld? Als het nou gewoon zo is dat wij naar God's evenbeeld zijn geschapen, dan is dat toch niet minder ontwikkeld, dan zijn de anderen religies juist overontwikkeld.....
quote:Op woensdag 28 april 2004 11:23 schreef ABBA het volgende:
[..]
Het lijkt er sterk op dat Ryan3 zijn uitlatingen baseert op de opvattingen van Karen Armstrong! Wat ik nu interessant zou vinden is, waarom i.p.v. alle energie te stoppen in de (vermeende) verschillen, niet ook een de aandacht wordt gevestigd op de overeenkomsten tussen deze drie monothe"istische religies!
Als het jou beter lijkt een uitweg in de geloofsimpasse te vinden door op de verschillen te hameren, wat let je?quote:Op woensdag 28 april 2004 11:29 schreef Débrouilleur het volgende:
Het topic gaat toch juist over de persoonlijke god? Juist in die drie, volgens de TS, zie je dat alleen 't christendom (zou) gelooft (-ven) in een persoonlijke god en de anderen niet. Waarom moet je dan de aandacht vestigen op de overeenkomsten?
[..]
quote:Op woensdag 28 april 2004 11:39 schreef ABBA het volgende:
[..]
Als het jou beter lijkt een uitweg in de geloofsimpasse te vinden door op de verschillen te hameren, wat let je?
De discussie, als ik het goed heb begrepen, richt de aandacht op de verschillende manieren waarop binnen de drie monotheistische godsdiensten wel of niet een gepersonificeerd godsbeeld wordt aanbeden. Volgens de TS zijn er tussen deze drie religies verschillen in de manier waarop God wordt beleden! Ik dacht als er over verschillen kan worden gesproken, waarom niet ook over overeenkomsten. Het lijkt me in dit licht bezien tamelijk overbodig een nieuwe topic hierover te starten - vandaar!quote:Op woensdag 28 april 2004 11:42 schreef Débrouilleur het volgende:
Ik dacht alleen, dat de discussie ging over het geloof in de persoonlijke god, en niet over de overeenkomsten tussen godsdiensten. Maar ik wil best een nieuw topic starten daarover! No problemo!
[..]
Ik begrijp ook niet waar de TS de opvatting vandaan haalt, dat de islam vergeleken bij het christendom - louter vanwege het feit dat de islam geen gepersonificeerde God kent - een beter, meer ontwikkelde godsdienst zou zijn!quote:Op woensdag 28 april 2004 11:53 schreef Débrouilleur het volgende:
Maar verder, overeenkomsten? Tuurlijk,wat betreft bepaalde regels misschien.
Verder zie ik vooral verschillen? Jammer? Ja.
Bedankt voor je mooie woorden, maar ik vrees dat je mij verkeerd hebt begrepen!quote:Op woensdag 28 april 2004 12:09 schreef ABBA het volgende:
Ps. In de reactie van Lucida zie ik een aantal aanknopingspunten die zouden kunnen leiden naar een meer universele godsdienstbeleving - zonder dat ik daar een pleidooi voor een theocratische gezagsvorm in beluister!
De boodschap van barmhartigheid (herinner ook de parabel van de barmhartige Samaritaan) moet voor iedereen gelden, ongeacht welk geloof. Alleen als je via de barmhartigheid bepaalde (innerlijke) grenzen moet overscheiden (waardoor je je vooroordelen overstijgt) dan telt die pas waarlijk. Je ziet dan ook in de geschiedenis van het christendom dat iedere non-conformist werd geëxcommuniceerd of op de brandstapel gegooid. Ook konden in naam van God de meest afschuwelijke dingen gedaan worden. Iets dat in de islam, die ook een lange geschiedenis van non-conformisme kent (anders dan sommige moslims ons doen laten geloven), nimmer gebeurd is. Uiteindelijk zou het christendom hierdoor na verloop van tijd ook de negatie in de vorm van atheïsme opleveren. Zo'n partijdige God, die alleen "goed" is voor aanbidders/volgers en de rest van de mensheid in kommer laat voortbestaan is nu eenmaal zelf niet het toonbeeld van barmhartigheid. (Natuurlijk heeft het ontstaan van atheïsme ook met andere factoren te maken, maar dit terzijde).quote:Op woensdag 28 april 2004 10:20 schreef Unidentified het volgende:
[..]
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn, waar baseer jij dit op?
[..]
Ok, wanneer kun je de boodschap van barmhartigheid wel ontvangen? (waarop is jouw mening gebaseerd?)
Ja, Ryan3 probeert iig zijn kennis te verruimen ipv kleingeestige vooroordelen te spuien tav de islam, zoals jij in ieder topic waar mogelijk doet. Een verzoeningstopic heb ik ook al geopend maar daarin ben jij, anders dan dat je nu doet voorkomen, en velen anderen niet in geïnteresseerd. Verder is het een probaat middel om via analyse van de structurele verschillen op te stijgen naar een synthese. De godsdienst van de toekomst zal idd, om verzoening te bewerkstelligen, af moeten van die partijdige, bijna altijd agressieve, verpersoonlijkte God. Een God die boven de rivalliserende gelovigen staat dus. Een "vage oerkracht", die weliswaar, via de mystiek, door velen (van verschillende culturen) overal op de aarde wordt aanschouwd...quote:Op woensdag 28 april 2004 11:23 schreef ABBA het volgende:
[..]
Het lijkt er sterk op dat Ryan3 zijn uitlatingen baseert op de opvattingen van Karen Armstrong! Wat ik nu interessant zou vinden is, waarom i.p.v. alle energie te stoppen in de (vermeende) verschillen, niet ook eens de aandacht wordt gevestigd op de overeenkomsten tussen deze drie monothe"istische religies! Dus i.p.v. van de zaken op scherp te zetten, een manier vinden waarop de verschillen tegen elkaar kunnen worden opgeheven!
@Ryan3quote:Op woensdag 28 april 2004 13:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, Ryan3 probeert iig zijn kennis te verruimen ipv kleingeestige vooroordelen te spuien tav de islam, zoals jij in ieder topic waar mogelijk doet. Een verzoeningstopic heb ik ook al geopend maar daarin ben jij, anders dan dat je nu doet voorkomen, en velen anderen niet in geïnteresseerd. Verder is het een probaat middel om via analyse van de structurele verschillen op te stijgen naar een synthese. De godsdienst van de toekomst zal idd, om verzoening te bewerkstelligen, af moeten van die partijdige, bijna altijd agressieve, verpersoonlijkte God. Een God die boven de rivalliserende gelovigen staat dus. Een "vage oerkracht", die weliswaar, via de mystiek, door velen (van verschillende culturen) overal op de aarde wordt aanschouwd...
Het wordt volstrekt niet duidelijk wat je met deze onsamenhangende opmerking wil suggereren! Ik heb met Rereformed - hoe zeer ik zijn bijdragen ook op hun waarde weet te schatten - geen binding of affiniteit... Het is bovendien nogal aanmatigend te veronderstellen dat ik niet zou hebben opgelet.quote:Op woensdag 28 april 2004 13:49 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens die "vage oerkracht"-God, was ook de God die Rereformed overhield nadat hij zijn kinderlijke, straffende God inruilde, maar natuurlijk heeft ABBA niet zitten opletten.
Luister eens jij begint direct met schimpscheuten aan mijn adres in deze topic al, dus hoe kun jij nu volhouden dat jij van barmhartigheid vervuld bent. Voor de rest doel ik op de talloze malen waarop jij je, ongetwijfeld als christen, juist niet barmhartig betoont hebt tegenover moslims die in deze of gene topic meedisscussieerden. Zoek maar na. Jouw proza staat in het teken van het afwijzen van alles wat anders is.quote:Op woensdag 28 april 2004 13:52 schreef ABBA het volgende:
[..]
@Ryan3
Loop je niet een beetje te hard van stapel? Waar moet volgens jou uit blijken dat ik in ieder topic mijn "kleingeestige vooroordelen" spui? Ik wil je in herinnering roepen dat ik, niet anders dan jij dat doet, juist de termen barmhartigheid (goddelijke liefde) uitlicht als mogelijke overeenstemming die tot een meer universele verzoening tussen de verschillende wereldgodsdiensten kan leiden! De manier waarop mensen God belijden, zegt niets over de intrisieke kwaliteit van godsvruchtigheid. Jouw opvatting dat de Islam een meer verheven ontwikkeling heeft doorgemaakt dan het 'godsvaste' christendom snijdt geen hout. Uiteindelijk hebben deze godsdiensten het over een en dezelfde God ongeacht hoe zij dat binnen hun religie op afzonderlijke wijze menen te moeten symboliseren! Graaf je jezelf niet te zeer, binnen een door jou zelf opgeworpen verontwaardiging in? Houd daarentegen de dialoog - hoe verschillend de standpunten over en weer ook mogen zijn - open!...![]()
Don't call us, we call you.quote:Op woensdag 28 april 2004 14:14 schreef Megumi het volgende:
Waar kan ik hem persoonlijk bellen.
Moge Gods zegen op u (blijven) rusten!quote:Op woensdag 28 april 2004 14:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Veel meer zetelt de keuze om goed of kwaad te doen dus in mijn eigen inborst. Het kwaad wordt veel minder dan bij de partijdige God geprojecteerd op anderen, want die God is er in principe voor iedereen. Dit leidt ertoe dat mijn godsdienst vooral zal bestaan uit een proces van verinnerlijking (en persoonlijke groei: het overstijgen van mijn vooroordelen) via wat de joden mitzwot noemen.
Ik geloof nooit dat jouw God bereid is om mij zijn zegen te doen toekomen.quote:Op woensdag 28 april 2004 14:32 schreef ABBA het volgende:
[..]
Moge Gods zegen op u (blijven) rusten!
Het lijkt wel alsof hier de geest van de door jou zo verguisde Rereformed rondwaart!quote:Op woensdag 28 april 2004 14:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
het christendom van meet af aan (dwz toen Constantijn christen werd) systematisch een agressieve godsdienst geweest, waarbij de persoonlijke God aanzette tot de nodige bloedoffers. Neem het antisemitisme, neem later de Katharen, neem weer later de godsdienstoorlogen, neem alle barandstapels die in de loop van de geschiedenis ingericht zijn.
Ik zou zeggen geloof jij wat jij wilt geloven - want ook voor jou ligt Zijn genade in het verschiet...quote:Op woensdag 28 april 2004 14:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik geloof nooit dat jouw God bereid is om mij zijn zegen te doen toekomen.
Hoe kom je erbij dat ik Rereformed verguis? Geenszins waar nl. Maar goed allemaal besides the point. Deze topic was niet bestemd voor small talk.quote:Op woensdag 28 april 2004 14:41 schreef ABBA het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof hier de geest van de door jou zo verguisde Rereformed rondwaart!
Ik schreef het lijkt wel alsof... (leren lezen dus)quote:Op woensdag 28 april 2004 14:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat ik Rereformed verguis? Geenszins waar nl. Maar goed allemaal besides the point. Deze topic was niet bestemd voor small talk.
Over small talk gesproken!!!quote:Op woensdag 28 april 2004 14:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik geloof nooit dat jouw God bereid is om mij zijn zegen te doen toekomen.
Deze weergave dient (zeker binnen de historische context) zwaar in twijfel te worden getrokken. We denken aan de oude Egyptenaren die al een God aanbaden, en waarmee Mozes zeer zeker bekend is geweest. Ook het zogenaamd afstand doen door de joodse religie van die ene God, is historisch niet op feiten gebaseerd - het weerspiegelt meer de gedachte dat de Vader de wens van de gedachte is!...quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:50 schreef Ryan3 het volgende:
Hoewel de joodse religie van oorsprong ook van doen had met die persoonlijk God, die een soort oude polytheïstische oorlogsgod à la Apollo was, die het Joodse volk had uitverkoren om alleen hen te dienen, indien zij hem maar aanbaden, maakte de joodse religie zich in de loop van de middeleeuwen van die vastomlijnde conceptie van Jahweh los.
dan lijdt die god wel aan een ernstige vorm van geheugenverlies als we de mythes mogen geloven.quote:Op woensdag 28 april 2004 13:52 schreef ABBA het volgende:
Uiteindelijk hebben deze godsdiensten het over een en dezelfde God ongeacht hoe zij dat binnen hun religie en op afzonderlijke wijze menen te moeten symboliseren!
Je schrijft "alsof de geest van de door jouw zo verguisde Rereformed hier rondwaart". Je zegt dus niet dat het lijkt alsof ik Rereformed verguis, je zegt dat het lijkt alsof de geest van Rereformed hier rondwaart en dat ik Rereformed verguis. Welnu, die verguis ik niet. Dus voortaan goed nadenken voordat je antwoord geef.quote:Op woensdag 28 april 2004 14:55 schreef ABBA het volgende:
[..]
Ik schreef het lijkt wel alsof... (leren lezen dus)
Ik denk dat een nadere discussie met jou ook niet haalbaar is, je weet niets van het onderwerp af.quote:Op woensdag 28 april 2004 15:07 schreef ABBA het volgende:
[..]
Deze weergave dient (zeker binnen de historische context) zwaar in twijfel te worden getrokken. We denken aan de oude Egyptenaren die al een God aanbaden, en waarmee Mozes zeer zeker bekend is geweest. Ook het zogenaamd afstand doen door de joodse religie van die ene God, is historisch niet op feiten gebaseerd - het weerspiegelt meer de gedachte dat de Vader de wens van de gedachte is!...
Ik beschouw een nadere discussie niet vruchtbaar als je blijft vasthouden aan dit soort aperte onzin!
Jouw God is de christeljke wraakgod, die wel raad weet met mensen zoals ik, wat is daar small talk aan? Is gedurende de hele geschiedenis zo geweest. 1 lange litannie van ellende heeft het christendom opgeleverd door het demoniseren van tegenstanders.quote:Op woensdag 28 april 2004 15:00 schreef ABBA het volgende:
[..]
Over small talk gesproken!!!
Wat bedoel je in dit verband met 'eigen groep' (de christenen, de mens in het algemeen?), diezelfde vraag voor 'de mens'.quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:50 schreef Ryan3 het volgende:
Als God alleen de veroordelen van de eigen groep vertegenwoordigt dan kan de mens natuurlijk niet uitstijgen boven zijn eigen vooroordelen en nimmer de boodschap van barmhartigheid ontvangen.
Waarom zou een christen dit niet kunnen?quote:Alleen als je via de barmhartigheid bepaalde (innerlijke) grenzen moet overscheiden (waardoor je je vooroordelen overstijgt) dan telt die pas waarlijk.
Wat het christendom in de eerste plaats altijd geweest is, is een werkzaam organisatie schema om onderscheid te maken tussen "wij" en "zij", om het even in welke configuratie.quote:Op woensdag 28 april 2004 15:56 schreef Unidentified het volgende:
[..]
Wat bedoel je in dit verband met 'eigen groep' (de christenen, de mens in het algemeen?), diezelfde vraag voor 'de mens'.
Tevens spreek je steeds over vooroordelen, over welke vooroordelen heb je het dan (vooroordelen tegenover mensen met een ander religie?)?
[..]
Waarom zou een christen dit niet kunnen?
Jezus (is ook God en Heilige Geest) maakt op aarde meerdere malen duidelijk dat hij komt voor de heidenen. Al zullen christenen wel vooroordelen hebben velen proberen deze te doorbreken om ze in contact te laten brengen met God.quote:Op woensdag 28 april 2004 16:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat het christendom in de eerste plaats altijd geweest is, is een werkzaam organisatie schema om onderscheid te maken tussen "wij" en "zij", om het even in welke configuratie.
Verder wordt God opgetuigt met de kenmerken en dus ook vooroordelen die de gelovige zelf ook heeft. Het weerspreekt de vooroordelen die we tegen die "zij" hebben niet, maar het bevestigt die. Hierdoor hoeft de christen niet verder te kijken dan zijn eigen neus (vooroordelen) lang is.
Overigens kan het gedrag van individuele christenen hiervan afwijken natuurlijk. (Niet te veel, want dan word je ook weer geëxcommuniceerd). Dit stuk probeert de globale psychologische achtergrond te duiden van de principes die worden aangehaald.
Ik denk dat jouw subjectieve weergave uit K. Armstrong nog eens de eenzijdigheid van jouw, en terloops haar betoog onderstreept!quote:Op woensdag 28 april 2004 15:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat een nadere discussie met jou ook niet haalbaar is, je weet niets van het onderwerp af.
Je hebt gelijk! - voor jou komt elke redding te laat!quote:Op woensdag 28 april 2004 15:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jouw God is de christeljke wraakgod, die wel raad weet met mensen zoals ik
Maar als die God vervolgens niet geaccepteerd wordt (of op een andere manier) dan is de wereld te klein. Overigens kun je het huidige christendom niet meer vergelijken met hoe zich e.e.a. in het verleden heeft ontwikkeld. We zitten ook na de Holocaust en dit heeft het christendom ook een ander toontje laten zingen. En ook is het zo dat de Orthodoxe varianten van het christendom (waarin de mysterieuze vage God een rol speelt) weer niet te vergelijken zijn met de Westerse varianten. Daarbij is een belangrijk onderdeel van de theologie natuurlijk gericht op die mensgeworden God, Jezus Christus. Want je noemt het bijna achteloos, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest), maar over dit voor buitenstaanders onbegrijpelijke leerstuk is ook binnen het christendom eeuwenlang georeerd. Wat overblijft is toch de veruiterlijking en verpersoonlijking van het goddelijke ipv verinnerlijking en mystificatie van het goddelijke. Met dit stukje probeer ik een link te leggen tussen veruiterlijking van godsdienst (het objectief kunnen aanwijzen wat goed en kwaad is) en hoe de geschiedenis van bijv. het Westerse christendom zich heeft ontwikkeld. Voorts beweer ik tevens dat veruiterlijking regelrecht tot neagtie, en dus atheïsme, heeft geleid en uiteindelijk tot de seculiere staatsopvatting, die tegenwoordig als heilig gezien wordt. (Overigens natuurlijk niet voor de ware gelovige christen, want die streeft nog steeds naar een theocratie),quote:Op woensdag 28 april 2004 16:10 schreef Unidentified het volgende:
[..]
Jezus (is ook God en Heilige Geest) maakt op aarde meerdere malen duidelijk dat hij komt voor de heidenen. Al zullen christenen wel vooroordelen hebben velen proberen deze te doorbreken om ze in contact te laten brengen met God.
Boeken, ze zijn én blijven de aartsvijanden van de ware gelovigen, hè...quote:Op woensdag 28 april 2004 16:19 schreef ABBA het volgende:
[..]
Ik denk dat jouw subjectieve weergave uit K. Armstrong nog eens de eenzijdigheid van jouw, en terloops haar betoog onderstreept!
God laat niet met zich spotten - ook niet door adepten van K. Armstrong...quote:Op woensdag 28 april 2004 15:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je schrijft "alsof de geest van de door jouw zo verguisde Rereformed hier rondwaart". Je zegt dus niet dat het lijkt alsof ik Rereformed verguis,
waarom zou god niet met zich laten spotten? kom op, iets of iemand als god zal daar toch wel boven kunnen staan?quote:Op woensdag 28 april 2004 16:28 schreef ABBA het volgende:
[..]
God laat niet met zich spotten - ook niet door adepten van K. Armstrong...![]()
Daar is God zelf allerminst rouwig om! Als hij gewicht had moeten hechten aan alles wat over 'Hem' de wereld in wordt geslingerd zou 'Hij' al lang hoorndol zijn geweest...quote:Op woensdag 28 april 2004 15:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
dan lijdt die god wel aan een ernstige vorm van geheugenverlies als we de mythes mogen geloven.
is-ie ook, lees het ot maarquote:Op woensdag 28 april 2004 16:39 schreef ABBA het volgende:
[..]
Daar is God zelf allerminst rouwig om! Als hij gewicht had moeten hechten aan alles wat over 'Hem' de wereld in wordt geslingerd zou 'Hij' al lang hoordol zijn geweest...
Het hele probleem van zijn God is idd dat-ie daar niet boven staat.quote:Op woensdag 28 april 2004 16:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
waarom zou god niet met zich laten spotten? kom op, iets of iemand als god zal daar toch wel boven kunnen staan?
Zijn profeten en exegeten misschien - maar God zelf is boven elke (menselijke) hoon verheven???quote:Op woensdag 28 april 2004 16:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
is-ie ook, lees het ot maar
Probeer het eens uit zou ik zo zeggen, want volgens mij is dat de enige manier waarmee je een antwoord kunt krijgen op de vraag die je stelt...quote:Op woensdag 28 april 2004 16:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
waarom zou god niet met zich laten spotten?
Schriftgeleerden en hun vermeende boekenwijsheid (ongeacht welke signatuur) zijn 'Hem' een gruwel bovenal...quote:Op woensdag 28 april 2004 16:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Boeken, ze zijn én blijven de aartsvijanden van de ware gelovigen, hè....
Want er is maar 1 waarheid in die staat in de Heilige Schrift, de rest is ijdelheid.quote:Op woensdag 28 april 2004 16:55 schreef ABBA het volgende:
[..]
Schriftgeleerden en hun vermeende boekenwijsheid (ongeacht welke signatuur) zijn 'Hem' een gruwel bovenal...![]()
ik ben nog nooit door een bliksemschicht geraakt bijvoorbeeldquote:Op woensdag 28 april 2004 16:51 schreef ABBA het volgende:
[..]
Probeer het eens uit zou ik zo zeggen, want volgens mij is dat de enige manier waarmee je een antwoord kunt krijgen op de vraag die je stelt...![]()
de grap is echter dat hij beweert dat zijn god dezelfde is als alle anderen...quote:Op woensdag 28 april 2004 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het hele probleem van zijn God is idd dat-ie daar niet boven staat.
staat zeker geschreven?quote:Op woensdag 28 april 2004 16:55 schreef ABBA het volgende:
[..]
Schriftgeleerden en hun vermeende boekenwijsheid (ongeacht welke signatuur) zijn 'Hem' een gruwel bovenal...![]()
Dat zijn blasfeme nieuwe inzichten die de Oekemene zich heeft eigen gemaakt om ervoor te zorgen dat de kerken niet helemaal uitgestorven raken. Ik bedoel nog tijdens het tijdperk van de verzuiling zou een Rooms-katholiek het niet in zijn hoofd halen om te beweren dat de gereformeerde God van zijn buurman dezelfde was als die van hem...quote:Op woensdag 28 april 2004 17:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
de grap is echter dat hij beweert dat zijn god dezelfde is als alle anderen...
Jullie God is een karikatuur - volgt u mij (nog)...quote:Op woensdag 28 april 2004 17:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
de grap is echter dat hij beweert dat zijn god dezelfde is als alle anderen...
Er is niets nieuws onder de zon, want er is maar één waarheid en die staat in de 'Heilige Koran' - de rest is ondermaatse afvalligheid...quote:Op woensdag 28 april 2004 17:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Want er is maar 1 waarheid in die staat in de Heilige Schrift, de rest is ijdelheid.
Twee werf onjuist.quote:Op woensdag 28 april 2004 17:29 schreef lucida het volgende:
[..]
Er is niets nieuws onder de zon, want er is maar één waarheid en die staat in de 'Heilige Koran' - de rest is ondermaatse afvalligheid...![]()
Men put uit de zelfde 'goddelijke oerbron' en bezien vanuit dat perspectief kan en wordt een christen door de moslim als afvallige beschouwd!quote:Op woensdag 28 april 2004 18:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Twee werf onjuist.
Christendom kan nooit afvallig zijn van islam, want christendom was er eerst, en dus wordt dat door moslims nooit gezged.
Daarin verschilt het in niets met het christendom, immers ook daar wordt aangeraden alles te onderzoeken, en het goede te behouden - dus niets nieuws onder de zon...quote:Islam staat niet afwijzend tegenover kennis vergaard via de zoekende en onderzoekende Logos.
Mocht je hiermee op Nietzsche doelen, dan sla je de plank volledig mis. Niet het christendom maar zijn God werd voor dood verklaard. Het is overigens niet voor niets dat de meer gematigde moslims tegenwoordig herhaaldelijk pleiten dat de islamtisch geloof mensen als Voltaire en Nietzsche hard nodig heeft.quote:Hoe je het wendt of keert in theorie is de islam een stuk verder ontwikkeld dan het christendom. De islam heeft nooit een aan een bepaalde geslachtsziekte lijdende filosoof nodig gehad om hem pontificaal dood te verklaren,
Het is een en-en situatie, waarbij de innerlijke rijkdom wel degelijk een belangrijke rol speelt, of een religie in staat is (innerlijk) mee te groeien, of dat het zich in een apathische en statische terughoudendheid voor de wereld, versluierd houdt. Nochtans moet ook de sluier - het symbool van de islamitische mystiek - ooit eens uit de doeken worden gedaan?[quote]quote:Dat de islam tegenwoordig de geur van achterstand en kleingeestigheid met zich draagt heeft niet te maken met die godsdienst an sich, maar met historische en sociologische factoren.
Om dezulken voor te zijn schreef Hij zélf de Tien Geboden!quote:Op woensdag 28 april 2004 16:55 schreef ABBA het volgende:
[..]
Omdat alle gelovigen uit die goddelijke oerbron putten, bestaan er juist geen afvalligen, anders dan bij de christenen.quote:Op woensdag 28 april 2004 18:38 schreef lucida het volgende:
[..]
Men put uit de zelfde 'goddelijke oerbron' en bezien vanuit dat perspectief kan en wordt een christen door de moslim als afvallige beschouwd!
Lees eens de naam van de roos van Umberto Eco, zeer illustratief mbt wat ik bedoel. Jorge van Burgos vermoordde liever nog zijn medebroeders en liet de hele bibliotheek in vlammen opgaan dan dat de boeken van de heidense Aristoteles ooit bekend zouden worden aan gelovigen. Zo heeft het christendom alle vooruitgang eeuwenlang tegengewerkt.quote:Daarin verschilt het in niets met het christendom, immers ook daar wordt aangeraden alles te onderzoeken, en het goede te behouden - dus niets nieuws onder de zon...
De christelijke god, waardoor de door mij al eens eerder aangehaalde schijnwereld kon ontstaan, werd door de filosoof die aan een bepaalde geslachtsziekte leed dood verklaard. Dat gematigde moslims dit roepen, gebeurt, vrees ik, onder druk van de omstandigheden. Overigens roepen ze dit niet, maar fluisteren ze dit. De god van de moslims heeft nooit atheïsme opgeleverd, net zoals dit in de Oosterse religies ook nooit is ontstaan (dan alleen door beïnvloeding van het Westen). De oorzaak van het fundamentalisme is vrij profaan en door mij nu al talloze malen in ook andere topics uiteengezet.quote:Mocht je hiermee op Nietzsche doelen, dan sla je de plank volledig mis. Niet het christendom maar zijn God werd voor dood verklaard. Het is overigens niet voor niets dat de meer gematigde moslims tegenwoordig herhaaldelijk pleiten dat de islamtisch geloof mensen als Voltaire en Nietzsche hard nodig heeft.
Bij het godsbeeld van een onpersoonlijke god kan dit dus.quote:Het is een en-en situatie, waarbij de innerlijke rijkdom wel degelijk een belangrijke rol speelt, of een religie in staat is (innerlijk) mee te groeien, of dat het zich in een apathische en statische terughoudendheid voor de wereld, versluierd houdt. Nochtans moet ook de sluier - het symbool van de islamitische mystiek - ooit eens uit de doeken worden gedaan?![]()
Heb meerdere malen de film gezien. Bijzonder beklemmend. De zogeheten ene ware religie ging wel nietsontziend en verwoestend tekeer. Iets waar ook de Katharen over konden meepraten.quote:Op woensdag 28 april 2004 20:04 schreef Ryan3 het volgende:
Lees eens de naam van de roos van Umberto Eco, zeer illustratief mbt wat ik bedoel. Jorge van Burgos vermoordde liever nog zijn medebroeders en liet de hele bibliotheek in vlammen opgaan dan dat de boeken van de heidense Aristoteles ooit bekend zouden worden aan gelovigen. Zo heeft het christendom alle vooruitgang eeuwenlang tegengewerkt.
[..]
Tegen deze al te antropomorfische voorstelling van Allah, en tegen de voorstelling dat alles wat geschiedt de onafwendbare wil van Allah is, bestaat een theologisch verzet, en steeds meer gematigde moslims worden zich hiervan bewust.quote:Op dinsdag 27 april 2004 21:54 schreef Ryan3 het volgende:
Nou het is dus zo dat je kunt zien dat de islam altijd huiverig is geweest om zich te verleiden tot een concept betreffende een persoonlijke God.
Was het de kleingeestige God die de mensen aanstuurde om personen op een brandstapel te gooien... of een zeer foutieve interpretatie van de mens die plachte Gods wegen na te volgen en daarmee tegen de volgende bijbelse uitspraken in te gaan:quote:Op dinsdag 27 april 2004 21:54 schreef Ryan3 het volgende:
Nou het is dus zo dat je kunt zien dat de islam altijd huiverig is geweest om zich te verleiden tot een concept betreffende een persoonlijke God. Het christendom is dat pad wel opgegaan, duidelijk door de "avatara" Jezus, hierdoor kregen we eigenlijk een zeer kleingeestige nare God, die zijn hand niet omdraait voor het op de brandstapel gooien van ketters of zijn ogen sluit als tijdens kruistochten en passant de hele joodse bevolking die men tegenkwam even werd uitgemoord. Het kon allemaal, omdat God onze eigen partijdige verpersoonlijkte God was. Eigenlijk niet beter dan de mens die hem vereerde.
Ja, you definately need to say more! Want diezelfde god zette waslijsten ge- en verboden in de bijbel (OT én NT!) om die-en-die onmiddelijk ter dood te brengen als die-en-die "zonde" werd begaan. En als we niet mogen twijfelen aan de "waarheid" van de geboden die jij noemt, dan mogen we ook niet twijfelen aan de geboden die een paar regels eerder of verder staan, wel? Dus vind je het gek dat "god de schuld krijgt"?quote:Op woensdag 28 april 2004 23:34 schreef -Lotte- het volgende:
need i say more?
God krijgt vaak de schuld... helaas...
het hoeft niet meer, maar als je een homo ziet en je vind het leuk om hem te stenigen mag het natuurlijk welquote:Op donderdag 29 april 2004 12:11 schreef -Lotte- het volgende:
Ik denk dus dat we inderdaad niet hoeven te wijfelen aan de geboden dus.. omdat ik van mening ben dat die oudere geboden niet meer 'perse' nageleefd hoeven te worden.
Werkelijk? En waar staat dat dan? Wat vind je van deze:quote:Op donderdag 29 april 2004 12:11 schreef -Lotte- het volgende:
Zover ik weet heeft Jezus gezegd toen hij stief dat er nieuwe geboden waren gekomen...
Heb je naaste lief boven jezelf en God boven alles. Daarmee deed hij een einde komen aan de mozaische wet, waarin inderdaad een heleboel kleine wetjes stonden.
Ja, dank je de koekoek! Als de mozaische wet niet meer geldt, waarom dan wel de 10 geboden?quote:Ik denk dus dat we inderdaad niet hoeven te wijfelen aan de geboden dus.. omdat ik van mening ben dat die oudere geboden niet meer 'perse' nageleefd hoeven te worden.
Dat mag, maar god zelf vind dat niet. Immers, als almachtige zag hij dit reeds voor de schepping van Adam al aankomen. Dit is dus zijn plan. (quote:Dat god de schuld krijgt vind ik nog steeds raar ja.
God toont zich in de bijbel vooral erg wraak-gericht, niet tegenstaande het in dat licht nogal gratuit aandoende verhaal over 'liefde' en 'vergeving'.quote:Zou het in een perfecte situatie dan de rechtvaardigheid van een God zijn die verkeerd is hierin? Of zou het juist onrechtvaardig zijn als Hij al die dingen toen tolereerde en zich er totaal niet mee bemoeide?
De eeuwige steen des aanstoots! Het is niet dat je leven er per se nog van afhangt, maar je mag ook door bliksemschichten worden getroffen -quote:Op donderdag 29 april 2004 12:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
het hoeft niet meer, maar als je een homo ziet en je vind het leuk om hem te stenigen mag het natuurlijk wel![]()
Dát is de kern van het probleem denk ik: als die god nu eens zélf zou komen oordelen naar zijn zogenaamd oneindig wijze oordeel, dán zou ik het prima vinden! Immers, hij weet -schijnt het- wat goed voor ons is, maar zadelt ons op met een collectie eeuwenoude, zwaar cultureel beinvloede, multi-interpreteerbare teksten, waar boven staat: gij zult niet oordelen!. En dat moeten wij serieus nemen?quote:Op donderdag 29 april 2004 12:29 schreef ABBA het volgende:
De eeuwige steen des aanstoots! Het is niet dat je leven er per se nog van afhangt, maar je mag ook door bliksemschichten worden getroffen -![]()
Zo bezien, vallen Gods geboden niet meer met droge ogen serieus te nemen! Als Jezus zegt: "Wie vrij is van zonde werpe de eerste steen", zet hij in in de kern aan tot het begaan van een zonde!... Immers hoevelen hebben die steen ook daadwerkelijk geworpen? Mensen die hier vervolgens aanstoot aan nemen, nemen het in feite de steen kwalijk, dat zij zich daar aan (pijnlijk) gestoten hebben...quote:Op donderdag 29 april 2004 12:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dát is de kern van het probleem denk ik: als die god nu eens zélf zou komen oordelen naar zijn zogenaamd oneindig wijze oordeel, dán zou ik het prima vinden! Immers, hij weet -schijnt het- wat goed voor ons is, maar zadelt ons op met een collectie eeuwenoude, zwaar cultureel beinvloede, multi-interpreteerbare teksten, waar boven staat: gij zult niet oordelen!. En dat moeten wij serieus nemen?
De kafir bi ni'mat Allah is idd een ongelovige, niet zozeer een atheïst (die bestonden toen niet), maar idd een Schriftbezitter. Mohammed had echter de grootste achting voor de Schriftbezitters. Niet alleen door de Romeinen ook door de nomadische woestijnvolken en -stammen werd met een mengeling van bewondering en afgunst naar m.n. de God van de Joden gekeken. Mohammed leefde als lid van de stam der Koraisjieten in een overgangstijd. De Koeraisjieten hadden nl. hun nomadische gewoonten ingeruild voor permanente bewoning in en rondom Mekka, waar de Ka'ba stond. Doordat de Ka'ba een heilig artefact was voor de heidense religie van de Arabische stammen, mocht men in de omgeving geen geweld gebruiken en moest men zich aan andere richtlijnen houden. E.e.a. werkte in de hand dat Mekka in vrij korte tijd tot een welvarend centrum kon uitgroeien. Wat Mohammed echter zag was dat met de welvaart de oude religie en ook de oude tribale gewoonten en gebruiken langzaam verdwenen en plaats maakten voor meer individualistisch ingestelde normen en waarden. De Arabische stammen hadden dus een religie nodig die hen eenheid en normen en waarden bracht, precies zoals de Schriftbezitters bezaten. Op dit kruispunt van wegen werd in een periode van 23 jaar de Koran aan Mohammed "geopenbaard".quote:Op woensdag 28 april 2004 23:22 schreef lucida het volgende:
[..]
Tegen deze al te antropomorfische voorstelling van Allah, en tegen de voorstelling dat alles wat geschiedt de onafwendbare wil van Allah is, bestaat een theologisch verzet, en steeds meer gematigde moslims worden zich hiervan bewust.
Wie niet (in de Koran) gelooft, - Mohammed zelf was analfabeet - wordt beschouwd als een afgodendienaar of een zgn. schriftbezitter, jood of christen; zij heten allen ongelovigen. De gelovige komt in het paradijs, zowaar een Arabisch woord, dat onder de geneugten die het (hoofdzakelijk de mannen) biedt ook de paradijsjonkvrouwen kent, de ongelovige belandt in de hel.
Misschien dat een verstokte hoerenloper hier zijn heil in ziet en alsnog een gelovige moslim wordt; maar wat het schema van bestraffing versus beloning betreft, verschilt deze voorstelling op geen enkele manier, met het joden- en christendom.
Een al-oud beproefd concept binnen het joden- en christendom, en een onbetwiste 'kernleer' binnen het islamitisch geloof vormt het geloof aan goede en kwade geesten, aan de satan - hoezo dus de islam voorbij 'goed en kwaad'?
Al kent de islam het satansbegrip niet in de joods-christelijke betekenis van het begrip, toch wordt ook het 'kwade' binnen zijn leer gepersonificeerd als een opstandige engel, en leert het de Dag des Oordeels, waarmee het feitelijk in zijn geheel teruggrijpt op de joods-christelijke moraal van 'goed en kwaad'...
Tot de onwrikbare geloofszekerheden rekent de islam het scheppingsverhaal, dat zijn aanvang nam louter door het uitspreken van het machtwoord "Word", en verder de zekerheid, dat Allah (what's in a name!) op gezette tijden vermaners tot de volken heeft gezonden, maar dat deze "goddelijke leermomenten" met de profeet Mohammed zijn voltooiing hebben gevonden.
We zagen het geloof in het paradijs. Maar ook een ander, vrij algemeen, dogma wordt door de islam aangehangen namelijk; het geloof aan het noodlot der mensen, dat in de hemel van tevoren alles al staat opgetekend.
Het is met name deze leer van Allah's ondoorgrondelijke wil - waarmee alles (toch al) is voorbeschikt - die een stempel van vrome onderdanigheid en nederige gehoorzaamheid op de moslim drukt.
De islam zelf daarentegen is een militante godsdienst die streeft naar wereldhegemonie, die de gehele wereld dus aan zich wil onderwerpen. In de kern van de zaak vertegenwoordigt het de fanatiek-religieuze onverzettelijkheid, waarmee het ideologisch front voor de huidige heilige oorlog wordt gevormd.![]()
Wat ik dus zeg, is dat door de ontwikkeling van het concept van de verpersoonlijkte God, al die "mooie" ver- en geboden letterlijk in het tegendeel zijn komen te verkeren. Zo ontstond er zoiets als "de slechte christen".quote:Op woensdag 28 april 2004 23:34 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Was het de kleingeestige God die de mensen aanstuurde om personen op een brandstapel te gooien... of een zeer foutieve interpretatie van de mens die plachte Gods wegen na te volgen en daarmee tegen de volgende bijbelse uitspraken in te gaan:
* Gij zult niet moorden ( ook niet eentje voor het vaderland )
* Bid voor je vijanden ( en niet of ze dood neervallen )
* Het is niet aan de aardse mens om te oordelen ( Brandstapels? )
* Vergeef ons onze schulden.. zoals wij ook onze schuldenaars hebben vergeven ( in plaats van grote leger ergens op af te sturen )
* Hieraan herkent gij mijn dicipelen, dat ze liefde onder elkaar hebben ( go paus... zegen nog wat wapens in )
enz...
need i say more?
God krijgt vaak de schuld... helaas...
Goede aanvulling! God zij dank is ook de toonzetting weer wat aangenamer...quote:Op donderdag 29 april 2004 14:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De kafir bi ni'mat Allah is idd een ongelovige, niet zozeer een atheïst (die bestonden toen niet), maar idd een Schriftbezitter. Mohammed had echter de grootste achting voor de Schriftbezitters. Niet alleen door de Romeinen ook door de nomadische woestijnvolken en -stammen werd met een mengeling van bewondering en afgunst naar m.n. de God van de Joden gekeken. Mohammed leefde als lid van de stam der Koraisjieten in een overgangstijd. De Koeraisjieten hadden nl. hun nomadische gewoonten ingeruild voor permanente bewoning in en rondom Mekka, waar de Ka'ba stond. Doordat de Ka'ba een heilig artefact was voor de heidense religie van de Arabische stammen, mocht men in de omgeving geen geweld gebruiken en moest men zich aan andere richtlijnen houden. E.e.a. werkte in de hand dat Mekka in vrij korte tijd tot een welvarend centrum kon uitgroeien. Wat Mohammed echter zag was dat met de welvaart de oude religie en ook de oude tribale gewoonten en gebruiken langzaam verdwenen en plaats maakten voor meer individualistisch ingestelde normen en waarden. De Arabische stammen hadden dus een religie nodig die hen eenheid en normen en waarden bracht, precies zoals de Schriftbezitters bezaten. Op dit kruispunt van wegen werd in een periode van 23 jaar de Koran aan Mohammed "geopenbaard".
De Koran neemt veel over uit de tribale religie van de Arabieren. Zo is Allah zelf al een oude Arabische god in een nieuw jasje, de haddidh, de jihhad, de zakah (aalmoezen) bestaan al voordat er sprake was van een Koran. Wat de Koran daarbij toevoegt is een mengelmoesje van beïnvloeding van de overige Heilige Schriften, voor zover Mohammed daar natuurlijk weet van had. Er is ook een nauwe overeenkomst met de andere monotheïstische religies. Zo zouden de Arabieren afstammen van Abrahams onechte zoon Ismaël, bij bijvrouw Hagar. Een belangrijk aspect van de Koran leert dat de mens een rechtvaardige en billijke samenleving moet nastreven (als tegengif tegen de individualisatie in Mohammeds tijd) en dat de gelovige zich moet onderwerpen, niet aan zijn egen ingevegingen en inclinaties, maar aan de natuur, want daarin ziet men de tekenen van Gods werking. Tevens wordt de gelovige in de Koran geleerd dat alles, en dus ook hun welvaart, uiteindelijk afkomstig is van Allah. Ook overigens de boze Arabische geesten, of djinni -in a bottle-, blijven gewoon bestaan.
Er is idd even sprake van Satan, hoewel dit idee niet verder uitgewerkt wordt, ivm de duivelsverzen. De uitleg is interessant. Mohammed wilde een monotheïstische religie ontwikkelen, maar net als bij de Joden in de tijd van Mozes bleven de oude goden lange tijd gewoon bestaan in de harten der gelovigen. Op gegeven moment schafte hij de andere goden gewoon af en ontstond er een breuk tussen hem en een groot deel van de gelovigen die de oude goden niet wensten af te zweren, waardoor hij gedwongen was met een handvol gelovigen te vluchten naar Medina. Toen hij inmiddels 3 jaar nadat hij begon was terugkwam met zijn volgende boodschap van Gabriël stond hij het toe, als een soort tussenweg, wel de drie dochters, banat Allah, van Allah te aanbidden. Dit waren al-Lat, al-Oezza en Manat. Later, toen het monotheïstische karakter was aanvaard, werden dit duivelsverzen genoemd, ingezongen niet door Gabriël, maar door de Satan.
Een tijdje na Mohammeds dood gaat de islam, gelijk iedere gevestigde godsdienst doet, zich verbinden met het establishment. Op dat moment spelen de discussies over wat voor God Allah is hoog op. Je ziet dan verschillende kampen opdoemen, waarvan de traditionalisten idd een predistinatieleer ontwerpen. Predistinatie, waarover ook de protestanten zich gebogen hebben, is in principe een vrij defatistisch en berustend leerstuk en begunstigd niet zelden de gevestigde orde. Alles is zoals het is, en jij als gelovige kunt daaraan weinig veranderen. De moe'tzalistische geestelijkheid echter blijft standvastig in de representatie van een onpersoonlijk God en de vrijheid van keuze en handelen van de gelovige. Ook andere onverzettelijke trekjes die de Islam tegenwoordig nog bezit zijn af te leiden uit die connectie met de gevestigde orde. Voor zover niets nieuws, het christendom heeft dit ook gedaan.
Gevolg van vaderlijke vingerwijzing?quote:Op donderdag 29 april 2004 16:15 schreef ABBA het volgende:
[..]
Goede aanvulling! God zij dank is ook de toonzetting weer wat aangenamer...
Indien Al - Qaeda niét islamitisch zou zijn, was het dan niet terroristisch? Kan het niet zo zijn dat Osama bin Laden de Islam misbruikt voor eigen machtsgewin?quote:Op woensdag 28 april 2004 10:36 schreef Unidentified het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal eens met diegene die dit schreef. Denk maar eens aan Al-Qaeda.
De redenering van dhr. Laden is waarschijnlijk dat-ie in dezelfde (overgangs)tijd leeft als Mohammed, zie stukje boven. Een tijd waarin gelovigen dreigen hun normen en waarden op te geven voor de individualistisch ingestelde moraal van het Westen. Een tijd waarin de traditionele manier van leven gevaar loopt om te verdwijnen. Daarnaast speelt nog steeds een rol het feit dat de de VS troepen hebben in Saoudi-Arabië, hetgeen gezien wordt als bezoedeling van de heilige plaatsen. Ook is hij niet tevreden over het bestuur in zijn vaderland, dat zich verkocht heeft aan het Westen. De grootste inspiratiebron is uiteraard geweest de vestiging van een theocratie in Iran, de verdrijving van de machtige Sovjets uit Afghanistan en de ineenstorting van het communisme dat, volgens zijn redenering, hiervan het gevolg was. Nu de VS steeds meer en meer lijken te worden meegesleept in een guerilla oorlog in Irak (momenteel 739 Amerikaanse casualities), is er werkelijk niets dat inbreuk doet op zijn redenering.quote:Op vrijdag 30 april 2004 16:16 schreef Sater het volgende:
[..]
Indien Al - Qaeda niét islamitisch zou zijn, was het dan niet terroristisch? Kan het niet zo zijn dat Osama bin Laden de Islam misbruikt voor eigen machtsgewin?
Mijns inziens in Osama in het geheel geen moslim-fundamentalist, maar gebruikt hij dat masker om zijn 'troepen' in het gareel te krijgen. Religie is van oudsher al het ultieme machtsmiddel geweest om de massa's achter de meest idiote plannen te krijgen. Hij heeft een eigen politieke agenda (om redenen die Ryan3 noemt) en verbind zich aan allerhande extremisten om zijn deel van die agenda rond te krijgen. Tot zover lukt hem dat aardig, lijkt mij.quote:Op vrijdag 30 april 2004 16:16 schreef Sater het volgende:
Indien Al - Qaeda niét islamitisch zou zijn, was het dan niet terroristisch? Kan het niet zo zijn dat Osama bin Laden de Islam misbruikt voor eigen machtsgewin?
Dan zou dhr. Laden een cynicus zijn, hij is wel cynisch natuurlijk, maar niet wat zijn intenties betreft, vrees ik. Dhr. Laden is een segment van het wereldwijde verzet tegen het steeds kleiner worden van de wereld en de convergentie van gewoonten en gebruiken. Net als de extreemrechtse milities in de VS, die denken dat er een groot complot bezig is om via de VN een wereldregering te vestigen. Uiteindelijk vrees ik dat al die vormen van extremisme worden veroorzaakt door xenofobie.quote:Op zaterdag 1 mei 2004 13:14 schreef Doffy het volgende:
[..]
Mijns inziens in Osama in het geheel geen moslim-fundamentalist, maar gebruikt hij dat masker om zijn 'troepen' in het gareel te krijgen. Religie is van oudsher al het ultieme machtsmiddel geweest om de massa's achter de meest idiote plannen te krijgen. Hij heeft een eigen politieke agenda (om redenen die Ryan3 noemt) en verbind zich aan allerhande extremisten om zijn deel van die agenda rond te krijgen. Tot zover lukt hem dat aardig, lijkt mij.
Ik zie niet in waarom xenofobie en het gebruik van moslimfundamentalisme als machtsinstrument elkaar uitsluiten. Ik geloof best dat Osama Amerika en het Westen haat, en dat hij denkt dat de instrumenten die hij altijd gebruikt heeft (grof geweld en religieus fundamentalisme) ook deze keer zullen werken. Dat wil nog niet zeggen dat Osama zelf een fundamentalist is. Integendeel, ik schat hem intelligenter dan dat.quote:Op zaterdag 1 mei 2004 13:19 schreef Ryan3 het volgende:
Dan zou dhr. Laden een cynicus zijn, hij is wel cynisch natuurlijk, maar niet wat zijn intenties betreft, vrees ik. Dhr. Laden is een segment van het wereldwijde verzet tegen het steeds kleiner worden van de wereld en de convergentie van gewoonten en gebruiken. Net als de extreemrechtse milities in de VS, die denken dat er een groot complot bezig is om via de VN een wereldregering te vestigen. Uiteindelijk vrees ik dat al die vormen van extremisme worden veroorzaakt door xenofobie.
Jawel, toch, ik denk dat hij zo'n pious intellectueel type is, vroeger ook wel omschreven als neurasthenie-patiënt, behalve dat dat bij hem niet opgaat, omdat hij er ik weet niet hoeveel vrouwen en kinderen opnahoudt. Erg intelligente mensen kunnen soms ook schrikbarend monomaan zijn als een bepaald idee/geloof hen grijpt. Je zag dat ook bij de linkse (en rechtse) revolutionairen in het verleden. Ik denk dat je dhr. Laden als een dergelijk persoon moet zien. Het feit dat hij vrij eenvoudig leeft is dus niet alleen te gooien op de omstandigheid dat zowat de hele wereld hem op de hielen zit, ook omdat hij dat verkiest. Kortom als er geen camera bij is, zit-ie niet gezellig een biertje drinken oid.quote:Op zaterdag 1 mei 2004 13:52 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom xenofobie en het gebruik van moslimfundamentalisme als machtsinstrument elkaar uitsluiten. Ik geloof best dat Osama Amerika en het Westen haat, en dat hij denkt dat de instrumenten die hij altijd gebruikt heeft (grof geweld en religieus fundamentalisme) ook deze keer zullen werken. Dat wil nog niet zeggen dat Osama zelf een fundamentalist is. Integendeel, ik schat hem intelligenter dan dat.
Sommige mensen schiepen god naar zichzelve. Vanaf Augustus tot aan Constatijn achtten de Caesars zich goddelijk, met bijbehorende aanbiddingsplicht door onderdanen. Een gewoonte die nog niet helemaal is uitgebannen. Dictatoriaal leiderschap en zich goddelijk wanen!quote:Op dinsdag 27 april 2004 20:38 schreef Gajus het volgende:
Gelet op de inhoud zou ik de titel veranderen van 'de persoonlijke God' naar 'de gepersonifieerde God'.
Een inhoudelijke reactie geef ik later op de avond.
Iemand die zich als vroom moslim presenteert zul je inderdaad geen alcohol zien nuttigen. De man gebruikt voor mij culturele tribale voorislamitische rituelen voor vestiging van persoonlijke macht. Bij Moslims die daadwerkelijk vroom en dus niet wettisch volgens de Koran leven heeft OBL geen zaak. Deze laten geen vrouwen en kinderen vermoorden en zullen verheerlijking van en dreiging met dergelijk daden als vruchten van sjeitan veroordelen.quote:Op zaterdag 1 mei 2004 13:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jawel, toch, ik denk dat hij zo'n pious intellectueel type is, vroeger ook wel omschreven als neurasthenie-patiënt, behalve dat dat bij hem niet opgaat, omdat hij er ik weet niet hoeveel vrouwen en kinderen opnahoudt. Erg intelligente mensen kunnen soms ook schrikbarend monomaan zijn als een bepaald idee/geloof hen grijpt. Je zag dat ook bij de linkse (en rechtse) revolutionairen in het verleden. Ik denk dat je dhr. Laden als een dergelijk persoon moet zien. Het feit dat hij vrij eenvoudig leeft is dus niet alleen te gooien op de omstandigheid dat zowat de hele wereld hem op de hielen zit, ook omdat hij dat verkiest. Kortom als er geen camera bij is, zit-ie niet gezellig een biertje drinken oid.
Mag ik ervan uitgaan cynisch bedoeld is: het beleefd aanspreken van OSB met de heer.quote:Op zaterdag 1 mei 2004 13:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan zou dhr. Laden een cynicus zijn, hij is wel cynisch natuurlijk, maar niet wat zijn intenties betreft, vrees ik. Dhr. Laden is een segment van het wereldwijde verzet tegen het steeds kleiner worden van de wereld en de convergentie van gewoonten en gebruiken. Net als de extreemrechtse milities in de VS, die denken dat er een groot complot bezig is om via de VN een wereldregering te vestigen. Uiteindelijk vrees ik dat al die vormen van extremisme worden veroorzaakt door xenofobie.
Nee, hoor is niet cynisch bedoeld, dhr. Laden (OBL). Bij dhr. Laden is het duidelijk de angst voor het verdwijnen van de traditionele normen en waarden door veramerikanisering. Een angst die extreemrechts eveneens bezit.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 09:57 schreef Sater het volgende:
[..]
Mag ik ervan uitgaan cynisch bedoeld is: het beleefd aanspreken van OSB met de heer.
Ben het eens met je opmerking extremisme veroorzaakt door xenofobie.
Ga ervan uit: met inbegrip van OSB. Nou ja wellicht is hier mogelijk sprake van relifobie!.
Niet cynisch? Gewoon wellevend? Hoe kan extreemrechts veramerikanisering vrezen?quote:Op dinsdag 4 mei 2004 11:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, hoor is niet cynisch bedoeld, dhr. Laden (OBL). Bij dhr. Laden is het duidelijk de angst voor het verdwijnen van de traditionele normen en waarden door veramerikanisering. Een angst die extreemrechts eveneens bezit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |