Met veel gedult en veel gechekt heb ik m'n stukje dan toch passend weten te krijgen...mocht je kritiek willen leveren kom dan niet aan met ' ik heb geen zin in zo'n lap tekst' want dan heb ik (uiteraard) geen behoefte aan jou kritiek
![]()
Na de stevige discussie die woede in het truth forum ben ik mezelf eens gaan verdiepen in deze dingetjes, het George Orwell gevoel wat ik erbij had zat me niet lekker, en als (toch wel) conspiracy believer ben ik liever goed geinformeerd dan half beslagen
![]()
Ik heb geprobeerd er een begrijpelijk verhaal van te maken, met zoveel mogelijk bronverwijzingen en zo min mogelijk speculaties, alhoewel er genoeg vragen zijn gerezen tijdens mijn speurtocht naar deze vernuftige dingetjes, en waar ik eerder al van leer trok tegen het onderhuids implanteren van chips is mijn mening dan ook zeker niet veranderd…
Wat zijn die RFID tags nou eigenlijk?
Geheugenchips, in ’t kort, samen met een antennetje tot een zo klein mogelijk formaat gebracht zodat ze bij massaproductie en derhalve laag van prijs in alle voorkomende producten verwerkt kunnen worden, denk hierbij aan kleine dingetjes zoals scheermesjes, zaklampen, koffieverpakkingen en vleesschaaltjes of grote dingen autochassis bijvoorbeeld of pallets waar producten op vervoerd kunnen worden.
De eerste ontwikkelingen zijn al vroeg begonnen, Samen met de Epc (Electronic Production Code ) begint de voornaamste ontwikkeling hiervan ergens medio 2001 (zie
hier), RFID bestaat al veel langer, maar ik heb niet terug kunnen vinden wanneer hier mee begonnen is, vermoedelijk ergens in de jaren 70/80 toen IC kleiner werden en minder stroom verbruikten, en derhalve door inductie gevoed konden worden. (Inductie is in ’t kort het overbrengen van energie d.m.v. magnetisme met een spoeltje).
Die Epc is voor leveranciers en producenten erg handig, anders dan een barcode is de opslagcapaciteit van een RFID veel groter en kan er dus ook een veel uitgebreider nummer in staan:
{quote} “The ePC code is a new product numbering standard that goes way beyond identifying products. The ePC assigns a unique number to every single item that rolls off a manufacturing line! (e.g. Every single bottle of soda would have its own unique ePC number). The ePC will allow every company in the supply chain, including retailers, to track products at the individual item level. This means every single item on a shelf could be traced back to when it was made and when it is sold”{/quote}
In ‘t Nederlands: ieder product krijgt een dermate unieke code dat het tot op de plank in de winkel te identificeren is als
die fles die
dan geproduceerd is.
Het is dus absoluut niet te vergelijken met de huidige barcodes aangezien die alleen productieland, producent en artikel omschrijven (als ik mij niet vergis), dat dit verregaande consequenties heeft kan je wel nagaan, maar producenten hameren vooral op de voordelen ervan, als veelgebruikt voorbeeld word de intelligente koelkast genoemd die de inhoud herkend en berekend hoeveel hij moet koelen om zo efficient mogelijk met stroom om te gaan, maar ook een signaal geeft als je er bedorven melk in hebt staan (de tag laat de koelkast immers weten wanneer het geproduceerd is en wanneer het dus ook bedorven is)
“Kan er dan zoveel informatie op zo’n tag”? Denk je dan al gauw, ja dus, en niet te zuinig ook, ik heb even leentjebuur gespeeld bij een
fabrikant die de volgende specs meld:
Electromagnetic Inductive RFID Tag Inlets
V720-Series
2
Specifications
■ General Specifications
■ Tape Specifications
■ Tag Inlet Roll Delivery Form
Item
V720-D52P
V720S-D13P
Applicable chip
iI-CODE1
i-CODE SLI
Memory capacity
44 bytes (user area)
112 bytes (user area)
Memory type
64-byte EEPROM
128-byte EEPROM
Communications frequency
13.56 MHz
Data retention time
10 years after data is written (at 55°C max.)
Number of overwrites
100,000 times for each address
Ambient temperature in operation
-10°C to 55°C with no icing
Ambient temperature in storage
-30°C to 70°C with no icing
Heat resistance
No communications error after leaving the product for 250 hours at 85°C
Cold resistance
No communications error after leaving the product for 250 hours at -30°C
Thermal shock reistance
No communications error after 100 cycles between 85°C and -30°C, holding 30 minutes at each
temperature
Vibration resistance
Destruction: 10 Hz to 2 kHz, 1.5 mm double amplitude, 150 m/s
2
acceleration with 10 sweeps of 11
minutes each in X, Y, and Z directions
Shock resistance
Destruction: 500 m/s
2
3 times each in X, Y, and Z directions
Moisture resistance
No communications error after leaving the product for 250 hours at 85°C and 85% humidity
Met dank aan google
![]()
maareh 112 bytes op 128*8 adressen is dat niet (112*8)*(128*8)? Volgens mij wel (correct me if I’m wrong) dat zijn dus 917504 karakters, genoeg voor een duidelijke produkt omschrijving, d’r kan zelfs een recept bij voor chocolademelk, als we nog steeds van een pak melk uitgaan….let wel, het gaat hier om een simpele, industriele tag, dus niet de verisign implantaatdingen die we eerder bespraken!
Op zich nog steeds best nuttig, je kan je productie volgen en in geval van een fout waarbij producten terug geroepen moeten worden met een scannertje en je database zo achterhalen waar welk pak is terecht gekomen.
Waar maak ik me dan zo druk om? Omdat het niet bij dat pak melk ophoud, integendeel, voor wat grote producenten het liefst zouden zien word ongeveer alles getagd en op die manier gevolgd en bijgehouden, sterk staaltje van voorraadbeheer en producing on demand lijkt me, fictie? Nee, werkelijkheid
{quote} The ultimate goal is for RFID to create a "physically linked world" in which every item on the planet is numbered, identified, catalogued, and tracked. And the technology exists to make this a reality. Described as "a political rather than a technological problem," creating a global system "would . . . involve negotiation between, and consensus among, different countries." Supporters are aiming for worldwide acceptance of the technologies needed to build the infrastructure within the next few years.{/quote} (
bron)
Maar als niet alleen je pak melk en je scheermesjes maar ook je kleding word getagd dan heb je al een heel ander verhaal, best handig als je wasmachine weet wat je erin stopt, maar om in een kledingwinkel met schermen naar de rekken geleid te worden waar
mijn merken hangen (m’n kleding verteld de scanner bij de deur immers wat ik aan heb…) is nou niet echt mijn idee van lekker shoppen. (overigens heeft RFID zich ook al in de textielbranche binnengewerkt…zie
hier ) en niet denken dat ik verhaaltjes loop te verzinnen, vooral het op maat gesneden aanbiedingen doen in winkels en op internet is een van de marketingdoeleinden van RFID, je telefoon (de
Nokia 5140 bijvoorbeeld) leest je tags in en verzend die via bluetooth naar internet et voila, daar zijn de aanbiedingen al!
Wat maakt die tags dan in mijn ogen toch zo link zal je denken, productie word beter, sneller en meer toegespitst, de aanbiedingen die je krijgt zijn alleen maar in de richting die jij aangeeft door middel van je kleding (en de vulling van je koelkast) dus wat loop ik te zeuren?
De politiek, justitie en defensie voorop zullen staan te juichen als alles overal gevolgd kan worden, te beginnen met geld, want de ECB is dus inderdaad van plan de Euro te gaan beveiligen met RFID tags, zo snel mogelijk, in ieder geval vanaf 2005 te beginnen met 100,200 en 500 Euro biljetten (
zie hier met de door Hitachi ontwikkelde tags is het mogelijk een biltjet tot op 2 meter ‘uit te lezen’ en te zien welke waarde hij heeft en welk serienummer, handig tegen valsmunters en zwart geld, jammer als een overvaller op de hoek kan uitlezen wat jij net opgenomen hebt voor je vakantie, het grootste probleem nu zijn de kosten, de tags kosten 0.07 ct per stuk en het gaat hier om 7 miljard biljetten, vandaar eerst alleen de 100,200 en 500 Eurobiljetten, maar dat het gaat gebeuren staat dus al vast.
Wanneer gaat dit allemaal gebeuren denk je misschien? Wel eh…nu dus…, ze zijn al bezig
Ik doe ff een kleine copy&paste vanaf
hier:
Tesco:
Januari 2003: lancering van een proef met RFID-labels op Gillette Mach 3 scheermesjes in een winkel in Cambridge.
Juni 2003: de proef wordt uitgebreid naar DVD's in een Tesco Extra Store in Sandhurst.
Vanaf september 2003: proef met RFID-labels op dozen die van een distributiecentrum naar Peterborough en St. Neots worden verzonden.
Begin 2004: leveranciers starten met hun eigen R&D-activiteiten.
April: Tesco legt alle opties voor RFID naast elkaar, kondigt zijn eisen aan en noemt de eerste leveranciers die hun producten van een RFID-label moeten voorzien.
Juli: testen van het aanleveren van dozen met RFID-labels aan de distributiecentra.
September: begin van het leveren met RFID-labels op doosniveau door de eerste aangewezen leveranciers.
September 2006: begin van het leveren op doosniveau met RFID-labels door alle andere leveranciers.
Vanaf januari 2007: alle dozen van alle merken zijn voorzien van een RFID-label.
Metro:
Heden: testen van RFID in het warehousemanagement.
Samenwerking met drie grote leveranciers (Procter & Gamble, Gillette en Kraft).
In één distributiecentrum worden dozen van RFID-tags voorzien.
Toepassing in de Future Store in Rheinberg.
November 2004: start met een stappenplan voor de invoering van RFID. Dit wordt ingevoerd in de hele logistieke keten van de leveranciers naar de dc's en naar de winkels. Daarvoor werkt Metro samen met honderd grote leveranciers. Deze voorzien zelf hun pallets en omdozen van RFID-labels. Vervolgens wordt RFID ingevoerd op productniveau voor tien van de centrale distributiecentra. Aan 100 winkels van Real en Extra, 122 Galeria Kaufhof warenhuizen en 59 Metro Cash & Carry supermarkten worden omdozen met RFID-tags geleverd.
2007: alle 800 winkels in Duitsland worden beleverd met dozen die voorzien zijn van RFID-labels.
Metro heeft geen internationale plannen, maar is wel gestart met een RFID-proef met textiel in Kaufhof.
Andere initiatieven:
Wal-Mart: test 100 procent pallet uitlees en 100 procent uitlees van dozen op transportbanden.
Gillette: het traceren van pallets (Oral B tandpasta) met Tesco; omdozen op pallets in de Verenigde Staten (het verwerken van dozen en een 100 procent scantest van dozen).
Kimberly-Clark: plant pilots met leidende supermarktketens.
Phillips: is bezig met het traceren van hulsetiketten en kratten die opnieuw worden gebruikt.
Sara Lee: pallets en dozen (kleding).
Marks & Spencer: herbruikbare kratten met voedingsmiddelen; kleding: (mobiele ISO readers).
Het is nog veel buitenlands, geef ik onmiddellijk toe, maar wij Nederland zijn economisch betreft nog steeds een duitse provincie dus ’t komt ongetwijfeld met dezelfde planning ongeveer hierheen…
Nu gaan we het over een iets andere boeg gooien, ’t is en blijft immers het truth forum…
De volgende tekst kwam ik tegen bij de
NOS:
Iedere Nederlander krijgt met ingang van januari 2006 een uniek Burger Service Nummer (BSN). Dat heeft het kabinet besloten.
De ministers willen met het nummer de uitwisseling van persoonsgegevens tussen overheidsinstanties effiënter laten verlopen en fraude tegengaan. Het nieuwe nummer, dat deel uitmaakt van het project Andere Overheid, wordt gebaseerd op het bestaande sofinummer en is een eerste stap in de overheidsplannen om een iedere Nederlander een digitale identiteit te geven.
Door het sofinummer als basis te gebruiken, wil het kabinet de kosten van de invoering beperkt houden. Daarnaast wil de overheid dat het nieuwe nummer evenals het sofinummer, geen herleidbare gegevens bevat, zoals een postcode of een geboortedatum. Behalve de diensten die nu al gebruik maken het sofinummer, zoals uitkeringsinstanties en de belastingdienst, kunnen ook andere overheden en semi-overheden gebruik maken van het BSN. De uitgifte van het nummer is de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Het gebruik ervan moet door de verschillende ministeries zelf worden geregeld.
Mogelijk dat ook het aanstaande Zorg Identificatie Nummer (ZIN) deel gaat uitmaken van de BSN. In dat geval wordt het nieuwe nummer ook gebruikt in ziekenhuizen en andere zorginstellingen.
Fijn een zorg&sofi&uitkering&ander nummer wat niet herleidbaar is maar wel aan jou gekoppeld, goed tegen de fraude, heel goed tegen alle mogelijke terroristische aanslagen en het mag fijn door gemeentelijke diensten geadministreerd worden (alsof die zo zorgvuldig met gegevens omgaan, voor Eur 15 kan ik vrijwel iedereens huisadres loskrijgen…)samen met je BSN zou ik dan al via internet op jou naam transacties kunnen uitvoeren of online zaken opvragen die niet voor mijn ogen bedoeld zijn.
Ik vermoed dat dit nummer verwerkt gaat worden in ons nieuwe biometrische paspoort wat voorzien zal zijn van een (daar is ‘tie weer) RFID chip zie ook
hierNa een identificatie-procedure worden de gegevens, inclusief beeldmateriaal, van de paspoorthouder op een RFID chip vastgelegd. De paspoortcontrole gaat nu als volgt in z’n werk. Het paspoort gaat in een reader en tegelijkertijd wordt het gezicht van de paspoorthouder gescand. Dan vindt matching van de gegevens plaats en voilà de paspoorthouder is geïdentificeerd en geverifieerd.
Nog steeds niks mis mee vind je? Okay dan gooi ik het over een iets andere boeg, wat nou als die RFID tag geproduceert word door Matrics? Die lui van die beruchte swastika tag met ex NSA lieden aan de top en, daar zijn ze weer, ondermeer de Carlyle groep als investeerders (vaag verhaal? Nee hoor kijk
hier.
Die Carlyle groep is betrokken bij alle mogelijke soorten van industrie, veel investeringen in wapentuig, mogelijke banden met de familie Bin-Laden en een Senior functie voor Dhr Bush sr. En denk nou niet “da’s een ver van m’n bed show” want ze hebben ondermeer een dikke vinger in de pap bij
CasemaEn daarmee zijn ze ineens een heel stuk dichterbij, en geloof me, die jongens van de Carlyle groep zien het liefst de hele wereld 24/7 gemonitord worden, waarbij ieder produkt, elke dollar en iedere vreemde snuiter getraceerd kan worden.
Overdreven? Neu nie echt, ik quote ff wat stukjes van
hier:
“de huidige president Bush heeft directe banden met Carlyle gehad. In 1990 werd hij benoemd tot directielid van een van Carlyles eerste aankopen, de vliegtuigvoedsel producent Caterair. Het bedrijf werd met verlies weer verkocht, en in 1992 vertrok Bush om gouverneur van Texas te worden. In die functie benoemde Bush enkele leden van de commissie die de investeringen van een pensioenfonds voor leraren beheerde. Dezelfde commissie besloot later om honderd miljoen dollar van de belastingbetaler te investeren in de Carlyle Group.”
“De vele bedrijven waarvan de Carlyle Group eigenaar is zijn producenten van onder meer van apparatuur, voertuigen en wapens voor het Amerikaanse leger. United Defense maakt bijvoorbeeld raketlanceersystemen die op de Amerikaanse fregatten in de Golf worden gebruikt, alsmede andere lanceersystemen en gevechtsvoertuigen. Het bedrijf is op zijn beurt eigenaar van Bofors, een Zweedse munitiefabrikant. Maar Carlyle bezit ook de Franse krant Le Figaro en het bedrijf dat de flessen van het limonademerk Dr Pepper bottelt.”
“De oorlog in Afghanistan, en nu in Irak, waren voor de dochters van Carlyle een perfecte gelegenheid om hun oorlogstuig te leveren aan het Amerikaanse leger. Indirect komt dit ten goede aan de portemonnee van de werknemers van Carlyle, waaronder dus de vader van de huidige Amerikaanse president Bush. De oud-president wordt betaald met aandelen in de Carlyle Group, en verdient derhalve aan bijvoorbeeld de Irak-oorlog. Als zoon ligt het voor de hand dat de huidige president Bush erfgenaam is.”
Geen frisse lui dus en medefinanciers van een bedrijf wat RFID tags in grote hoeveelheden aan de amerikaanse overheid levert, wat ze daar allemaal mee gaan doen wil ik niet eens weten, maar frapant is wel dat ik tegen een
patentaanvraag ben opgebotst wat het volgende claimt:
“Apparatus for tracking and recovering humans utilizes an implantable transceiver incorporating a power supply and actuation system allowing the unit to remain implanted and functional for years without maintenance.”
En implantaat dus wat de ontvanger ervan in staat stelt om een persoon te volgen waar ook ter wereld en zonder onderhoud of batterij…lees het vooral even ’t klinkt echt als star trek!
Okay tot zover dus mijn RFID onderzoekje, deels feiten, deels wat waziger maar goed wat ik al eerder zei, dit is en blijft ’t truth forum dus ik lees de replies wel !