Dat leidt maar tot een conclusie: de gelovige is dom, achterlijk en heeft weinig verstand. Dommigheid is zijn kenmerk. De gelovige volgt iets waarvan hij niet weet wat hij volgt. Hij zwerft rond zonder mening en wauwelt slechts andere dommen achterna. Het geloof? Een groot fiasco!
Vrij naar de de ultieme domheid
Dit is volgens mij niet echt zo'n slimme zet van je, als een persoon zoiets plaats van "athei"sme is een fiasco" dan moet jij toch gewoon beter weten en daar boven staan toch?
Nu ben je precies het zelfde bezig als die gast en krijg je hier weer van die achterlijke discussies op.
Ik geloof dus alles wat in de bijbel staat en daarvan is alles nog uitgekomen en nog nooit is er iets tegenstrijdigs gevonden dat de moeite waard is om te bestuderen.
Je zegt dat geloof voor de dommen is, nou bedankt, ik hou ook van jou
ze zijn niet dom, maar willen niet nadenken, omdat ze:
a: bang zijn voor iets
b: het eerst moeilijk hadden en zich nu gered voelen (geloof is een beveiligingsmechanisme van de mens)
c: het leuk vinden om bij een groep te zitten.
quote:Dat heet over-een-kam scheren, ik heb helemaal niks met de paus te maken, maar ik ben wel christelijk, er bestaat ook nog zoiets als protestant-christelijk...zonder die paus.
Op vrijdag 03 augustus 2001 10:05 schreef Oracle het volgende:
Het christendom heeft zoveel doden en wreedhedenop zijn geweten, en
met een 'sorry' van de paus komen ze er niet vanaf.
Om maar met de woorden van Bono af te sluiten: Thank you God, For the Blessings, For the Blessings!
Kerstmis vier ik wel nog...maar dan is het gewoon omdat het dan gezellig is enzo...met lekker eten en drinken.
Dat liedje van southpark vind ik op z'n plaats ...." I heart that they don't celebrate christmas in the little middle east....no snow no trees no santaclaus....."... Hey there mister Hindoeist ...Merry Fucking Christmas".
quote:het is toch ook een (totaal uit de hand gelopen) sekte, wat zou het vershil moeten zijn dan.
het leek wel vaker een sekte
quote:De Bijbel zegt,, Mensen zonder God dissen leugens op; zij zijn ontspoord vanaf hun geboorte, zij dwalen van jongs af aan. Ze spuwen gif als een adder, ze zijn doof als een slang" (Psalm 58:4-5)
Op vrijdag 03 augustus 2001 09:05 schreef Jesusfreak het volgende:Ik geloof dus alles wat in de bijbel staat
Je zegt dat geloof voor de dommen is, nou bedankt, ik hou ook van jou
quote:ben ik blij dat ik nooit de bijbel gelezen heb.
Op vrijdag 03 augustus 2001 11:44 schreef R@b het volgende:[..]
De Bijbel zegt,, Mensen zonder God dissen leugens op; zij zijn ontspoord vanaf hun geboorte, zij dwalen van jongs af aan. Ze spuwen gif als een adder, ze zijn doof als een slang" (Psalm 58:4-5)
quote:Oh.. nou als we zo gaan beginnen, weet ik er ook nog wel een paar. De bijbel is iig niet voor domme mensen.
De Bijbel zegt,, Mensen zonder God dissen leugens op; zij zijn ontspoord vanaf hun geboorte, zij dwalen van jongs af aan. Ze spuwen gif als een adder, ze zijn doof als een slang" (Psalm 58:4-5)
"Maar Jezus neerbukkende schreef met zijn vinger in het zand. En als zij hem bleven vragen, richtte hij zich op en zei tot hen: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. En wederom neerbukkend schreef hij in de aarde. Maar zij die dit hoorden en van hun eigen geweten overtuigd waren, gingen uiteen, de een na de ander, beginnende van de oudsten tot de laatsten. Jezus werd alleen gelaten. En Jezus zich oprichtende, zag niemand behalve de vrouw die van overspel was beschuldigd en die zij hadden willen stenigen, en Jezus zei tot haar: vrouw, waar zijn zij die u beschuldigden? Heeft u niemand veroordeeld? En zij zei: niemand, Heer. En Jezus zei tot haar: dan veroordeel ik u ook niet." (Johannes 8:6-11)
[Dit bericht is gewijzigd door RaisinGirl op 03-08-2001 12:06]
quote:Als ik dit letterlijk interpreteer (en dat doen veel kerkelijke stromingen), dan heb ik hier geen goed woord voor over. Je reinste generalisatie, geen enkel oog voor mensen met een andere mening of gedachtengoed.
Ik heb wel eens de gedachte gehad om de bijbel eens wat minder letterlijk te nemen, en dan kijken of hij beter toepasbaar is.
Vervang het woord 'God' eens door 'normen en waarden' of 'maatschappelijke betrokkenheid'. Heej! daar staat ineens iets heel anders. daar kan ik me goed in vinden!
Is God in de bijbel niet gewoon een symboliek voor alles wat goed is in een mens? Dus niet de hogere macht maar het goede wat van binnen is (volgens mij ook de basis van veel religies in het Verre Oosten).
Ik heb al eerder eens iets genoemd over mijn beeld van goddeloosheid. Voor mij betekent het dat ik niet echt iemand heb om op terug te vallen (bijvoorbeeld om 'me van mijn zonden te verlossen'), en dat ik zelf verantwoordelijk voor mijn daden ben. En dat maakt mij een zelfbewuster mens, denk ik.
© iemand
Is het niet zo dat als iemand iets gedaan heeft en er geestelijk onder lijdt, het dan voor de persoon zijn geestelijke gezondheid beter is als je hem verteld dat zijn zonden worden vergeven?
Is het niet zo dat als je in de woestijn leeft het beter is dat je geen varkensvlees eet omdat je hiermee een grote kans op hebt voedselvergiftiging, omdat je dat niet goed kunt koelen?
Is het niet zo dat het in verband met de persoonlijke hygiene het misschien beter is dat je geen voorhuid hebt, zodat zich daar geen bacteriën kunnen ophopen?
En zo kan ik nog wel 100 voorbeelden verzinnen.
Voor alle duidelijkheid, de Bijbel / Koran /What-ever is een boek met leefregels, die goed zijn voor je gezondheid zowel lichamelijk als geestelijk.
Er is een hele grote maar:
Er staan genoeg dingen in die door de wetenschap allang achterhaald zijn.
Vergeet niet dat het ZEER gedateerde boeken zijn!
- Als je een douche en een koelkast hebt, dan zijn er al 2 van bovengenoemde leefregels al niet meer nodig, we hebben immers een betere oplossing.
-Voor mijn eerste voorbeeld ga ik mij nu op glad ijs begeven en een hoop kritiek op mijn hals halen:
Ik ben van mening dat het hele idee van vergeven van schulden, en geestelijke steun zoals mensen dat uit de bijbel halen slechts tot doel heeft de mensen die daar behoefte aan hebben, een lichpuntje te geven wat hun weer de kracht moet geven verder te gaan met hun leven. NIET omdat er iemand is die de schulden op zich neemt, of je vergeeft, maar als steun voor de mensen die daar in geloven.
Voorbeelden:
ALs je ziek bent (griepje ofzo) en ik geef je een placebo, dan voel je je beter.
Als je iets heel onvergeefelijks hebt gedaan (eigen kind iets aangedaan ofzo) en iemand verteld je dat je dit wordt vergeven als je daar iets voor doet (bidden/pelgimstocht/aflaat/verzinmaariets) kun je makkelijker leven met hetgeen je begaan hebt.
Dat er iemand is die je vergeeft, dat er een Hemel is, dat er een God is, er is maar een waarheid: ALLEMAAL VERZONNEN om de mensen die geestelijk tekort komen om een goed leven te leiden te helpen. Vergelijk het maar met sinterklaas en leugentjes om bestwil.
Om mijn verhaal te illustreren zal ik nog wat van de hierboven belooft 100 voorbeelden zetten.
Is het niet zo dat als je een frisse start wil maken in het leven is het niet goed om achteruit te kijken (Bijbels verhaal, stel verliet stad, zij draaide zich om (BEELDSPRAAK!), en veranderde in steen.)
Is het niet zo dat als mensen het erg moeilijk hebben (2e W.O.) er meer mensen geestelijke steun nodig hebben? (verklaart leegloop kerken na de wederopbouw)
Is het niet zo dat het motiverend werkt dat al je inspanningen uiteindelijk beloont worden? (Hemel na een goed leven)
Is het niet zo dat het een stok is om mee te slaan als iemand "slecht" leeft je hem kunt vertellen dat hij daaruiteindelijk op afgerekend wordt terwijl jij daar zelf de mogelijkheid niet toe hebt? (Hel)
Is het niet zo dat dat vele "wonderen" die het bestaan van een "hogere macht" verklaaren niet meer zijn dan een speling van de natuur, dan wel wetenschappelijk bewezen, nagedaan of verklaart kunnen worden?
Zelf het splijten van de zee tijdens de uittocht uit Egypte is wetenschappelijk verklaart, doordat op dat moment een vulkaanuitbarsting een hele grote vloedgolf veroorzaakte (weet naam vulkaan even niet meer) was er eerst een terugtrekking van het water, waardoor hele stukken van de relatief ondiepe middenlandse zee droogvielen
Slotconclusie:
- Ik zeg niet dat geloven fout is, want vele verhalen berusten op de waarheid, maar de conclusie die er aan verbonden is dat het door God gebeurt zou zijn is een onterechte, omdat er geen God bestaat.
- Vele leefregels zoals die in de "heilige boeken" beschreven staan zijn achterhaald en niet meer van toepassing.
-Mensen die wel willen geloven dat er iets bestaat hebben dus blijkbaar geestelijke bijstand nodig om dat ze zelf niet sterk genoeg zijn de waarheid* onder ogen te zien.
*waarheid:
Er bestaat geen Hemel, als je dood bent is het over.
Als je iets verkeerd doet, dan ben je zelf verantwoordelijk.
Er is niemand die je van bovenaf in de gaten houdt en je gebeden verhoort. You are on Your own!
Je stamt van de aap af middels de evolutie.
[me]Mboogie2 heeft kramp van het typen, en denkt dat hij vandaag aardig wat heilige huisje heeft omgeschopt, en weinig vrienden heeft gemaakt in het theologie-forum[/me]
quote:Ineens ben ik het niet meer met de topic starter eens!!!
Ik zou het er mee eens kunnen zijn als hier zoals boven ook al genoemd staat iets van "sociale vaardigheden of medeleven of gevoel" zou staan ipv God. Dit is typisch weer een stuk dat óf slecht vertaald is of verkeerd begrepen en uit z'n context gehaald. Dit is een voedingsbodem voor extremisten en andere hard-liners!
quote:Het staat er wel ongeveer zo, hoor. Maar onnodig om te zeggen dat het geloof niet op die manier beleden wordt (behalve misschien door wat extremisten uit de ChristenUnie-hoek).
Op vrijdag 03 augustus 2001 13:38 schreef mboogie2 het volgende:
b]Ineens ben ik het niet meer met de topic starter eens!!![/b]Ik zou het er mee eens kunnen zijn als hier zoals boven ook al genoemd staat iets van "sociale vaardigheden of medeleven of gevoel" zou staan ipv God. Dit is typisch weer een stuk dat óf slecht vertaald is of verkeerd begrepen en uit z'n context gehaald. Dit is een voedingsbodem voor extremisten en andere hard-liners!
quote:Hear hear!!
Op vrijdag 03 augustus 2001 12:22 schreef Latindancer het volgende:[..]
Als ik dit letterlijk interpreteer (en dat doen veel kerkelijke stromingen), dan heb ik hier geen goed woord voor over. Je reinste generalisatie, geen enkel oog voor mensen met een andere mening of gedachtengoed.
Ik heb wel eens de gedachte gehad om de bijbel eens wat minder letterlijk te nemen, en dan kijken of hij beter toepasbaar is.
Vervang het woord 'God' eens door 'normen en waarden' of 'maatschappelijke betrokkenheid'. Heej! daar staat ineens iets heel anders. daar kan ik me goed in vinden!Is God in de bijbel niet gewoon een symboliek voor alles wat goed is in een mens? Dus niet de hogere macht maar het goede wat van binnen is (volgens mij ook de basis van veel religies in het Verre Oosten).
Ik heb al eerder eens iets genoemd over mijn beeld van goddeloosheid. Voor mij betekent het dat ik niet echt iemand heb om op terug te vallen (bijvoorbeeld om 'me van mijn zonden te verlossen'), en dat ik zelf verantwoordelijk voor mijn daden ben. En dat maakt mij een zelfbewuster mens, denk ik.
Man, I love you!
quote:Wat echter dan weer niet wegneemt dat de bijbel toe is aan een update. Morele keuzes van de 21ste eeuw zijn niet de morele keuzes van 20 eeuwen geleden.
Op vrijdag 03 augustus 2001 14:36 schreef Alcyone het volgende:[..]
Hear hear!!
Man, I love you!
quote:Ben het met 2 dingen heel erg oneens, de rest vind ik absoluut zinnig.
Op vrijdag 03 augustus 2001 13:25 schreef mboogie2 het volgende:Zelf het splijten van de zee tijdens de uittocht uit Egypte is wetenschappelijk verklaart, doordat op dat moment een vulkaanuitbarsting een hele grote vloedgolf veroorzaakte (weet naam vulkaan even niet meer) was er eerst een terugtrekking van het water, waardoor hele stukken van de relatief ondiepe middenlandse zee droogvielen
Slotconclusie:
- Ik zeg niet dat geloven fout is, want vele verhalen berusten op de waarheid, maar de conclusie die er aan verbonden is dat het door God gebeurt zou zijn is een onterechte, omdat er geen God bestaat.
- Vele leefregels zoals die in de "heilige boeken" beschreven staan zijn achterhaald en niet meer van toepassing.
-Mensen die wel willen geloven dat er iets bestaat hebben dus blijkbaar geestelijke bijstand nodig om dat ze zelf niet sterk genoeg zijn de waarheid* onder ogen te zien.*waarheid:
Er bestaat geen Hemel, als je dood bent is het over.
Als je iets verkeerd doet, dan ben je zelf verantwoordelijk.
Er is niemand die je van bovenaf in de gaten houdt en je gebeden verhoort. You are on Your own!
Je stamt van de aap af middels de evolutie.[me]Mboogie2 heeft kramp van het typen, en denkt dat hij vandaag aardig wat heilige huisje heeft omgeschopt, en weinig vrienden heeft gemaakt in het theologie-forum[/me]
Als water zich wegtrekt voor een vloedgolf, waar bleef die vloedgolf dan? Als het water zich zo ver zou hebben weggetrokken zouden ze heel kort daarna weggespoeld moeten zijn. Staat toch niks over beschreven?
Enne.... je redevoering was heel mooi en compleet, jammer dat je 't een beetje verpest door te zeggen dat "god" niet bestaat. Het is namelijk onmogelijk te bewijzen dat ie niet bestaat. Misschien ooit wel mogelijk te bewijzen van wel.
Vrienden maak je bij mij door gefundeerd kritisch te zijn, ik ben ook wars van heilige huisjes.
quote:Pak de bijbel er maar eens bij, de achtervolgende legers van Egypte werden overspoelt, dit kwam (volgens de bijbel) door de hand van god.
Als water zich wegtrekt voor een vloedgolf, waar bleef die vloedgolf dan? Als het water zich zo ver zou hebben weggetrokken zouden ze heel kort daarna weggespoeld moeten zijn. Staat toch niks over beschreven?
Dat ik het bestaan van god ontken komt doordat ik over dit onderwerp veel heb nagedacht, en voor mijzelf tot de conclusie ben gekomen dat het hele bestaan een verzinsel is van oude culturen dat tot doel heeft de mensen een wet, leidraad en steun te geven.
Maar aangezien ik hier en nu leef heb ik die "steun" niet nodig, en hoef dus ook niet te geloven dat God bestaat.
[kromme vergelijkings mode]
Als je oud genoeg bent, hoef je niet meer in sinterklaas te geloven, omdat je dan oud en wijs genoeg bent om zelf mensen met een kado te verblijden, en te beseffen dat je ouders de goedheiligman zijn.
(sinterklaas bestaat niet)
[/kromme vergelijkings mode]
[edit] Kromme vergelijking iets bijgebogen [/edit]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |