abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 april 2004 @ 21:22:23 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18680105
Het is toch belachelijk dat er met zoveel verschillende maten gemeten wordt in de scheepvaart, luchtvaart , qua afstanden en snelheden.

Ik wil ervoor pleiten om voor afstanden nautical miles en voeten te gebruiken en voor snelheden knopen.. dan weet iedereen tenminste waarover gepraat wordt. Nu is de verwarricg groot. Ik weet wel wat een voet is , maar ik kan me voorstellen dat oma Klazina uit Lutjebroek het niet meer snapt. tijd dus voor eenheid en dan internationaal! Nautical miles, voeten en knopen zijn wereldwijd de meest gebruikte termen, dus laten we die invoeren!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_18680155
Ja, doen!
Doe jij dat is.
BHFH, ga jij dat doen?
We'll keep on whispering our mantras.
  zondag 25 april 2004 @ 21:32:09 #3
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18680359
waarok praat met bij boten en vliegtuigen over knopen en voeten.. ook in Nedelland!! Da wij nu halsstarrig aan meters en km/h vasthouden... je kan wel tegen de windmolens blijven vechten, aar uiteindelijk is het beter voor ons de standaard te gebruiken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_18680383
wat zijn nautical miles dan, waarom schep je dan ngo verwarring als je het toch allemaal wil veranderen? wat voorn brainloze actie is dit??

ps, het moeten dus gewoon kilometertjes worden
  zondag 25 april 2004 @ 21:35:54 #5
62249 PuR3_D4RkN355
Is Links Maar Rechts
pi_18680470
gebruik dan meters ivm het S.I.
Connection reset by toffe peer
pi_18680532
Geef eens de definitie van een nautical mile, niet gebruik makend van andere lengtematen.
  zondag 25 april 2004 @ 21:39:02 #7
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18680565
quote:
Op zondag 25 april 2004 21:32 schreef KlaPMonGooL het volgende:
wat zijn nautical miles dan, waarom schep je dan ngo verwarring als je het toch allemaal wil veranderen? wat voorn brainloze actie is dit??

ps, het moeten dus gewoon kilometertjes worden
1 nautical mile is 1852 meter, volkomen logisch. De aarde bestaat uit 360 graden en elke graad weer uit 60 minuten// 1 minuut is dus 1 nautical mile! (360*60*1852=de omtrek van de aarde in meters)

als je reist met 1 nautical mile per uur, heb je de snelheid van 1 knoop
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 25 april 2004 @ 21:40:16 #8
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_18680603
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  zondag 25 april 2004 @ 21:46:46 #9
62249 PuR3_D4RkN355
Is Links Maar Rechts
pi_18680808
quote:
Op zondag 25 april 2004 21:35 schreef PuR3_D4RkN355 het volgende:
gebruik dan meters ivm het S.I.
Connection reset by toffe peer
pi_18680815
Het is gelukkig ook helemaal niet verwarrend dat er een international mile (1609.344 m), statute mile (1609.347 m), nautical mile (1852 m) en geographical mile (1855 m) is.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zondag 25 april 2004 @ 21:52:10 #11
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18680935
quote:
Op zondag 25 april 2004 21:47 schreef SuperRembo het volgende:
Het is gelukkig ook helemaal niet verwarrend dat er een international mile (1609.344 m), statute mile (1609.347 m), nautical mile (1852 m) en geographical mile (1855 m) is.
de nautical mile is het meest gebruikt, vooral omdat die ook gelieerd is aan de knoop, die men in de scheepvaart en luchtvaart als snelheidsaanduiding gebruikt. Ik vind de graden minuten definitie van de nautical mile de meest handige en logische standaard voor afstand.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_18681001
Wil je die nautical mile dan ook gaan opdelen in nautical feet en nautical inches?
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_18681406
Mijlen, voeten, knopen... Opgerot met die onzin! Gewoon alles in meters. Is veel logischer, want:

• heel nauwkeurig gedefinieerd, namelijk met zo'n staaf in Parijs, da's een stuk preciezer dan "de omtrek van de aarde"

• de afgeleide lengte-eenheden zijn 10-machten van de meter (millimeter, kilometer, etc), en dat rekent een stuk handiger dan "een mile is 1955 yard, een yard is 3.5 voet, een voet is 12 inch.." hou toch op

Dat met mijlen en omtrek van de aarde, en 360 graden en shit is ook maar onhandig gepiel, want die verdeling van een cirkel in 360 graden (en die dan weer in 60 boogminuten) is ook volslagen random.

En hetzelfde moet worden gedaan voor gewichten en inhoudsmaten: gallons, ounces, enzovoort. Allemaal afschaffen en liters gebruiken, voorzien van 10-macht prefixes waar nodig.

Wat mij betreft idem voor tijd: 24 uren van 60 minuten van 60 seconden is (net als cirkels van 360 graden) aftandse rommel die van de Babyloniërs afstamt.
  • Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
      zondag 25 april 2004 @ 22:11:05 #14
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18681413
    waarom moeen we nou zo moeilijk doen! De nautical mile en de knoop zijn gewoon door de definitie de meest logische om te gebruiken.. ik snap niet dat we hier in dit achterlijk land nog steeds dit niet als standaard gebruiken.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      zondag 25 april 2004 @ 22:12:42 #15
    22497 Bioslock
    we hope that you choke
    pi_18681454
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 21:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    waarok praat met bij boten en vliegtuigen over knopen en voeten.. ook in Nedelland!! Da wij nu halsstarrig aan meters en km/h vasthouden... je kan wel tegen de windmolens blijven vechten, aar uiteindelijk is het beter voor ons de standaard te gebruiken.
    Ben je dronken?
      zondag 25 april 2004 @ 22:13:58 #16
    15080 static
    03.09.2006 - 11:35
    pi_18681485
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 21:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    voeten en knopen zijn wereldwijd de meest gebruikte termen
    Bron?
    Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
    pi_18681584
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    waarom moeen we nou zo moeilijk doen! De nautical mile en de knoop zijn gewoon door de definitie de meest logische om te gebruiken.. ik snap niet dat we hier in dit achterlijk land nog steeds dit niet als standaard gebruiken.
    Wat is daar logisch aan? En vooral: wat is daar handiger aan dan een decimaal systeem?
    Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
      zondag 25 april 2004 @ 22:22:25 #18
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18681673
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:19 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Wat is daar logisch aan? En vooral: wat is daar handiger aan dan een decimaal systeem?
    je kan het vergelijken met een vrouw. Een vrouw is ook niet vierkant. Netzomin is de aarde. Voor een bol zijn graden en minuten veel logischer dan op vierkanten gebaseerde grootheden.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18681764
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    je kan het vergelijken met een vrouw. Een vrouw is ook niet vierkant. Netzomin is de aarde. Voor een bol zijn graden en minuten veel logischer dan op vierkanten gebaseerde grootheden.
    WTF!?
    Je houdt ons voor de gek he, dit meen je niet

en vrouwen zijn ook niet logisch
      zondag 25 april 2004 @ 22:27:24 #20
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18681808
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:25 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

WTF!?
    Je houdt ons voor de gek he, dit meen je niet

en vrouwen zijn ook niet logisch
    is de aarde vierkant, of rond? Ik bedoel dat begrijp je toch wel! De aarde IS niet vierkant, DUS zijn knopen en nautical miles logischer dan kilometers.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      zondag 25 april 2004 @ 22:27:57 #21
    36959 Furby
    Geile neuk Harrie
    pi_18681826
    quote:
    Het is toch belachelijk dat er met zoveel verschillende maten gemeten wordt in de scheepvaart, luchtvaart , qua afstanden en snelheden.
    Ik weet niet wat je aan het zeuren bent maar in de luchtvaart en scheepsvaart meten ze al in nautical miles en mach.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
    Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
      zondag 25 april 2004 @ 22:29:31 #22
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18681869
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:27 schreef Furby het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je aan het zeuren bent maar in de luchtvaart en scheepsvaart meten ze al in nautical miles.

ja dat zeg ik toch! althans, dat bedoelde ik! het gaat om die landrotten die niet snappen dat zij degene zijn die niet weten hoe het in elkaar steekt!
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18681913
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    is de aarde vierkant, of rond? Ik bedoel dat begrijp je toch wel! De aarde IS niet vierkant, DUS zijn knopen en nautical miles logischer dan kilometers.
    De vorm van de aarde is niet één-dimensionaal, afstanden wel. DUS hebben die twee geen RUK met elkaar te maken.

Bovendien is "de omtrek van de aarde" nogal afhankelijk van waar je die meet, dus krijg je op die manier per definitie al geen precieze eenheden. Dus onbruikbare onzin. Leuk voor ruwe zeebonken met baarden die naar de zon kijken om te zien hoe laat het is ipv op een atoomklok, maar kut voor mensen die logisch denken.
      zondag 25 april 2004 @ 22:32:59 #24
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18681956
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:31 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

De vorm van de aarde is niet één-dimensionaal, afstanden wel. DUS hebben die twee geen RUK met elkaar te maken.

Bovendien is "de omtrek van de aarde" nogal afhankelijk van waar je die meet, dus krijg je op die manier per definitie al geen precieze eenheden. Dus onbruikbare onzin. Leuk voor ruwe zeebonken met baarden die naar de zon kijken om te zien hoe laat het is ipv op een atoomklok, maar kut voor mensen die logisch denken.
    de omtrek op de evenaar!! dat is de definitie!
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18681996
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Waar loopt de evenaar?
    pi_18682078
    quote:
    Die omtrek is bij lange na niet zo precies te meten als die staaf in Parijs, en bovendien verandert hij voortdurend.

En nogmaals: ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat (kilo)meters iets met "vierkant" te maken hebben ("terwijl de aarde rond is" ) maar dat is dus echt kolder.
      zondag 25 april 2004 @ 22:38:31 #27
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18682126
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:34 schreef thabit het volgende:

[..]

Waar loopt de evenaar?
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18682149
    quote:

[..]

inclusief hoogteverschillen?
    pi_18682183
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Maar zeebonken zijn vierkant.

Waarom is het logischer, een verdeling in 360 heeft geen logica, behalve wellicht de symbolische waarde van de 6 en 36. Maar kijk eens naar je vingers en zeg wat makkelijker telt en dus logischer is.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_18682184
    quote:

[..]

En wanneer dan,en met water of zonder water?Want dat wil nogal schelen i.v.m de invloed van de maan.....Kortom,rot toch op met die rare termen!Gewoon kilometers!
    Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
    pi_18682277
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Waar loopt de evenaar?
    Ach ja natuurlijk, dat boeit niet voor een nautische mijl.. Tenslotte hoeft niet iedere kapiteit altijd precies over de evenaar te varen! ofzo
      zondag 25 april 2004 @ 22:44:38 #32
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18682308
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:37 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Die omtrek is bij lange na niet zo precies te meten als die staaf in Parijs, en bovendien verandert hij voortdurend.

En nogmaals: ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat (kilo)meters iets met "vierkant" te maken hebben ("terwijl de aarde rond is" ) maar dat is dus echt kolder.
    ik bedoel te zeggen het ook niet voor niets is dat in de scheepvaart wel met knopen en nautical miles wordt gerekend. De nauical mile (en knoop) is direct af te leiden van de planeet waarop wij leven. De meter is iets onlogisch wat je niet kunt relateren aan onze planeet. Net als dat je een vrouw geen vierkant maandverband om kan laten doen. De vormen zijn rond en dat vraagt om graden en minuten, niet om meters. waarom zouden landrotten perse andere maten moeten gebruiken, die helemaal niet logisch zijn.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18682317
    quote:

tijd dus voor eenheid en dan internationaal! Nautical miles, voeten en knopen zijn wereldwijd de meest gebruikte termen, dus laten we die invoeren!
    Ik vrees dat je slecht geďnformeerd bent. kijk hier maar eens
    Ik ben het trouwens niet met je eens. Als ik de voordelen en nadelen van beide afweeg verkies ik toch het metrisch systeem.
    pi_18682336
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:40 schreef LowJoe het volgende:
    En wanneer dan,en met water of zonder water?Want dat wil nogal schelen i.v.m de invloed van de maan.....Kortom,rot toch op met die rare termen!Gewoon kilometers!
    Oh wacht, nu begrijp ik het! Doordat de poolkappen smelten komt er meer water in de zee waardoor al die ruwe zeebonken langere afstanden moeten varen. Maar door dat extra water neemt ook de omtrek over de evenaar toe, en daarmee de definitie van een nautische mijl, dus blijft de afstand hetzelfde! Scheelt tonnen aan brandstof! De nautische mijl is dus beter voor het milieu!!
      zondag 25 april 2004 @ 22:48:50 #35
    46114 DzjieDub
    M'n initialen, wat doe je
    pi_18682419
    Bovendien, als Onze Lieve Heer gewild had dat we het metrische systeem gebruikten had Hij ons vast wel 10 vingers gegeven!
    De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
    pi_18682443
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ik bedoel te zeggen het ook niet voor niets is dat in de scheepvaart wel met knopen en nautical miles wordt gerekend. De nauical mile (en knoop) is direct af te leiden van de planeet waarop wij leven. De meter is iets onlogisch wat je niet kunt relateren aan onze planeet. Net als dat je een vrouw geen vierkant maandverband om kan laten doen. De vormen zijn rond en dat vraagt om graden en minuten, niet om meters. waarom zouden landrotten perse andere maten moeten gebruiken, die helemaal niet logisch zijn.
    De Meter is universeel, die kunnen we dan ook op de Maan en op Mars gebruiken.
    Op de Maan en op Mars zijn geen zeeén dus daar is een nautical mile ongepast!!
      zondag 25 april 2004 @ 22:50:32 #37
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18682473
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:45 schreef dopa het volgende:

[..]

Ik vrees dat je slecht geďnformeerd bent. kijk hier maar eens
    Ik ben het trouwens niet met je eens. Als ik de voordelen en nadelen van beide afweeg verkies ik toch het metrisch systeem.
    och ja, maar dat klopt dus niet. In de scheep en luchtvaart gebruikt met GLOBAAL , dus inb alle landen knopen en nautical miles.. ook in Nederland dus,,..
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18682513
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Jezus christus, lees dan al die shit hierboven eens... die hele nautische mijl is niet eens fatsoenlijk te definieren!

De afstand die wij "meter" noemen is inderdaad willekeurig gekozen (beter hadden we iets kunnen nemen wat gerelateerd is aan de lengte van Planck), maar het is wel een fatsoenlijke afstandsmaat (want zeer nauwkeurig gedefinieerd en constant, ook wel handig), én vallen alle andere eenheden er van af te leiden zonder fratsen als "360 graden in een cirkel" of "omtrek over de evenaar".

Het afspreken van lengte-eenheden moet je aan natuurkundigen overlaten, niet aan ongestelde vrouwen of kapiteins met zeebenen.
      zondag 25 april 2004 @ 22:52:12 #39
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18682517
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:49 schreef Refragmental het volgende:

[..]

De Meter is universeel, die kunnen we dan ook op de Maan en op Mars gebruiken.
    Op de Maan en op Mars zijn geen zeeén dus daar is een nautical mile ongepast!!
    de maan en mars zijn wel rond, dus dan nog zijn de nautical mile en de knoop meer van toepassing... wel zou een nautical mile op de maan en op mars een andere afstand in meters behelzen, omdat ook de omtrek van die bollen anders is.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18682559
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

och ja, maar dat klopt dus niet. In de scheep en luchtvaart gebruikt met GLOBAAL , dus inb alle landen knopen en nautical miles.. ook in Nederland dus,,..
    En hoeveel mensen zijn betrokken bij lucht- of scheepvaart? Weinig. Dus kan het niet het meest gebruikte zijn. En een bron gewoon afdoen als niet kloppend is wel heel makkelijk.
    pi_18682567
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Ja maar als het in Nederland eb is, is het in andere landen vloed. Dus is op hetzelfde moment hun nautische mijl langer dan de onze.. lekker handig!!
      zondag 25 april 2004 @ 22:53:57 #42
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18682568
    -dubbel-
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      zondag 25 april 2004 @ 22:54:15 #43
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18682575
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:52 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Jezus christus, lees dan al die shit hierboven eens... die hele nautische mijl is niet eens fatsoenlijk te definieren!

De afstand die wij "meter" noemen is inderdaad willekeurig gekozen (beter hadden we iets kunnen nemen wat gerelateerd is aan de lengte van Planck), maar het is wel een fatsoenlijke afstandsmaat (want zeer nauwkeurig gedefinieerd en constant, ook wel handig), én vallen alle andere eenheden er van af te leiden zonder fratsen als "360 graden in een cirkel" of "omtrek over de evenaar".

Het afspreken van lengte-eenheden moet je aan natuurkundigen overlaten, niet aan ongestelde vrouwen of kapiteins met zeebenen.
    dat neemt niet weg dat er mondiaal met nautical miles en knopen wordt gerekend in de lucht en scheepvaart. dat is niet voor niets!!
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18682597
    En sinds wanneer wordt de norm bepaald door de lucht en scheepvaart?
    pi_18682602
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

de maan en mars zijn wel rond, dus dan nog zijn de nautical mile en de knoop meer van toepassing... wel zou een nautical mile op de maan en op mars een andere afstand in meters behelzen, omdat ook de omtrek van die bollen anders is.
    Ja maar er zijn geen zeeén op de Maan en op Mars.. hoe kun je dan spreken over zeemijlen?
    pi_18682652
    en als een planeet niet rond is?
    Zoals de astroiden!
    pi_18682726
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 22:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    dat neemt niet weg dat er mondiaal met nautical miles en knopen wordt gerekend in de lucht en scheepvaart. dat is niet voor niets!!
    Precies, dat is omdat die lui te eigenwijs zijn om hun systeem aan te passen (lees: alle afstanden vermenigvuldigen met een constante). Praktisch zal het geen drol uitmaken, want waar ze nu hun afstanden en snelheden in nautische mijlen en knopen per uur uitdrukken, kan dat nét zo goed in kilometers en km/u. Alleen de concrete getallen veranderen, en dat is gevoelsmatig allemaal wat te veel voor die stugge zeebonken.

Net zoals Amerikanen te eigenwijs zijn om hun debiele inches, feet, pounds, yards en gallons eens af te schaffen.

Sowieso moet je eens uitleggen waarom het zo handig zou zijn voor die lui om met eenheden te werken die precies één 360ste van een 60ste van de omtrek van de aarde is (wanneer gemeten trouwens? en was het toen eb of vloed?)
    pi_18682733
    En wat als een bevolking nog niet weet dat de planeet rond is, zoals de ridders?
    Want die hebben dan geen evenaar!
    pi_18682823
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:00 schreef Refragmental het volgende:
    En wat als een bevolking nog niet weet dat de planeet rond is, zoals de ridders?
    Want die hebben dan geen evenaar!
    Kom, niet zeuren, die gebruiken dan gewoon de diameter van "de schijf"! Of één 360-ste van de omtrek van de schijf, dan weet je tenminste zeker dat je afstandsmaat in overeenstemming is met de vorm van de wereld waarop je leeft. Zélfs als in de toekomst wordt ontdekt dat die vorm anders is dan ie nu lijkt, briljant toch!
      zondag 25 april 2004 @ 23:06:25 #50
    36959 Furby
    Geile neuk Harrie
    pi_18682870
    De meter is wel degelijk afgeleid uit de omtrek van de aarde alleen op een andere schaalverdeling. Die 360 graden kwam uit de tijd van 12 tallen (denk aan de 60 minuten/seconden en aan gros en dozijn bv) en de meter uit het decimale stelsel. De meter is trouwens nu niet meer door de staaf uit Parijs bepaald maar gedefinieerd door lichtsnelheid per seconde in vacuum.

Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
      zondag 25 april 2004 @ 23:07:16 #51
    21410 Fliepke
    Serieuze waarheid
    pi_18682886
    overigens is de aarde geen bol... maar een soort van ei.
    pi_18682928
    quote:
    To obtain a standard of length a quadrant of the earth (one-fourth of a circumference) was surveyed from Dunkirk to Barcelona along the meridian that passes through Paris. The distance from the pole to the equator was divided into ten million parts to constitute the meter (spelled metre in some countries). The definition of the meter has become more and more precise through the years since. Currently the meter is the distance light travels in a vacuum in 1/299 792 458 second.
    De meter is inderdaad volgens een vergelijkbare methode ontstaan als de zeemijl. Alweer een argument minder voor de zeemijl.
      zondag 25 april 2004 @ 23:19:50 #53
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18683139
    nee, ik vind die definitie van de meter juist wazig en is puur subjectief gekozen( (duinkerkerken ) itt de nautical mile. Ik vind de omtrek van de aarde rond de evenaar de meest logische uitgangspositie!
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18683187
    Een cirkel opdelen in 360 gelijke stukken is ook een puur subjectief gegeven.
      zondag 25 april 2004 @ 23:25:57 #55
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_18683245
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:22 schreef dopa het volgende:
    Een cirkel opdelen in 360 gelijke stukken is ook een puur subjectief gegeven.
    dat is logisch en gewoon een gegeven!
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_18683277
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    nee, ik vind die definitie van de meter juist wazig en is puur subjectief gekozen( (duinkerkerken ) itt de nautical mile. Ik vind de omtrek van de aarde rond de evenaar de meest logische uitgangspositie!
    duinkerkerken

En snap nou toch eens dat die hele "omtrek van de aarde rond de evenaar" gewoon een KUT uitgangspunt is, want niet exact te definiëren, onmogelijk nauwkeurig te meten, en bovendien niet eens constant!

En zoals al een paar keer is opgemerkt: dat er 360 graden in een cirkel gaan is ook compleet random gekozen.
    pi_18683329
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Ok, dan is de lengte van een meter (of zo je wilt, het aantal meters die het licht in een seconde aflegt) ook gewoon een gegeven.

En bovendien: WAT is er logisch aan 360 graden in een cirkel?
    pi_18683352
    Volgens mij zit BHFH zich gewoon kapot te lachen om al die dwazen die serieus op zijn onzin in gaan. Je meent er allemaal geen snars van, right BHFH?
      zondag 25 april 2004 @ 23:33:48 #59
    36959 Furby
    Geile neuk Harrie
    pi_18683408
    quote:

Dat is uit de tijd van 12 tallen en het decimale stelsel is NU het gegeven. Wat is er logisch aan in 12 tallen rekenen

pi_18683519
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:31 schreef Jace_TBL het volgende:
    Volgens mij zit BHFH zich gewoon kapot te lachen om al die dwazen die serieus op zijn onzin in gaan. Je meent er allemaal geen snars van, right BHFH?
    Duh!
    BHFH opent alleen maar bullshit topics
      maandag 26 april 2004 @ 01:30:51 #61
    82065 accelerator
    rechts medium
    pi_18685229
    BloodhoundFromHell is helemaal weg van de (in zijn ogen mooie) relatie tussen zijn eenheid (de nautische mijl) en de aarde. Hij wil hem daarom tot standaard verheffen. Hij lijkt echter niet in te zien dat het nauwelijks uitmaakt hoe de eenheid (lengte van je duim, diamter atoomkern, 1/40.000 deel van de aarde, etc) gekozen wordt. Als het maar een standaard is die zoals Jace al zei goed te verifieren is, want een vermenigv.-correctie-factor maakt het leven alleen maar lastiger (voor de niet astronomen op deze planeet). Als we het nou bij die ene standaard laten en decimale voorvoegsels gebruiken komt het allemaal goed.

Wel lache argumentatie: vierkant maandverband etc.
      maandag 26 april 2004 @ 01:33:21 #62
    82065 accelerator
    rechts medium
    pi_18685254
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:33 schreef Furby het volgende:

[..]

Wat is er logisch aan in 12 tallen rekenen

Daar is op zich niks mis mee.
    pi_18687262
    De lengtemaat relateren aan de lichtsnelheid in vacuum. Is toch altijd hetzelfde. ( en dat doen ze ook in SRT)
    pi_18687379
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 01:33 schreef accelerator het volgende:
    Wat is er logisch aan in 12 tallen rekenen
    Daar is op zich niks mis mee.
    Nee natuurlijk niet, maar waarom is de keuze voor 12 zo logisch (t.o.v. andere grondtallen)? Ik kan me best voorstellen dat ooit in een grijs verleden de keuze voor 12 handiger was dan bijv. 11 of 13 (want deelbaar door veel getallen), maar we hebben 10 vingers en de hele (menselijke) wereld rekent nu eenmaal decimaal. Als we dat toch zouden moeten veranderen, dan liever meteen 16.
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 09:14 schreef Haushofer het volgende:
    De lengtemaat relateren aan de lichtsnelheid in vacuum. Is toch altijd hetzelfde. ( en dat doen ze ook in SRT)
    (is dat zo, ook in de buurt van een grote massa?)

Overigens heb je voor zo'n op snelheid gebaseerde definitie ook een eenduidige tijdseenheid nodig.
      maandag 26 april 2004 @ 09:55:17 #65
    9740 Knarf
    Ik hou niet van titels
    pi_18687777
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:06 schreef Furby het volgende:
    De meter is wel degelijk afgeleid uit de omtrek van de aarde alleen op een andere schaalverdeling. Die 360 graden kwam uit de tijd van 12 tallen (denk aan de 60 minuten/seconden en aan gros en dozijn bv) en de meter uit het decimale stelsel. De meter is trouwens nu niet meer door de staaf uit Parijs bepaald maar gedefinieerd door lichtsnelheid per seconde in vacuum.

De meter is toch gedefineerd als 1/40.000.000 van de omtrek van de aarde?
    Alleen hebben ze het verkeerd gemeten. Toen.
    Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
    No keyboard found, press F1 to continue
    pi_18690554
    Was het niet door de golflengte van het licht, vanuit een bepaald kristal?
    For every fact, there is an equal and opposite opinion.
    Twitch.tv/bensel15
    pi_18717769
    Er is in de wetenschappelijke scriptie's al jaren een tendens om alles steeds meer in SI eenheden te berekenen. ( SI is het systeem wat we hier kennen aan het vasteland europa ) Ik denk dan ook dat de SI eenheden het in de toekomst gaat worden, dat zou mij in ieder geval een hoop moeite schelen. Ik moet er niet aan denken om al die natuurlijke constante's in een ander eenheden stelsel te moeten leren.
      dinsdag 27 april 2004 @ 13:06:47 #68
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_18718048
    iets wat ik ook belangrijk vind - wiens voeten gebruiken we dan als voorbeeld, en wat als diegene dood gaat (voeten op sterk water zetten? )
    pi_18718493
    quote:

[..]

Waarom niet in 1000 stukken?
    Of in 43563 stukken?

Ben eigenlijk best benieuwd naar de reden van het getal 360.
    pi_18718876
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 13:23 schreef Refragmental het volgende:
    Waarom niet in 1000 stukken?
    Of in 43563 stukken?

Ben eigenlijk best benieuwd naar de reden van het getal 360.
    Het 12-tallig (en aanverwant, 60-tallig) stelsel wat de Babyloniërs gebruikten had wat voordelen t.o.v. ons decimale stelsel, namelijk dat het deelbaar is door meer getallen (2,3,4,6 ipv alleen 2 en 5, en in geval van 60 ook nog 5, 10, 12, etc). Door de cirkelindeling hierop te baseren heb je het voordeel dat veelvoorkomende hoeken en cirkeldelen zoals 15, 30, 45, 60, 72 en 90 graden allemaal heeltallige hoeken zijn. Bij een cirkelindeling van 1000 graden, wat gezien ons decimale stelsel natuurlijker lijkt, of bij 400 graden wat ook wel eens gebruikt wordt (op je rekenmachine bijvoorbeeld: 'grad') is dat niet het geval.

Maar evengoed is het allemaal crap en zijn alleen radialen (waarvan er 2pi in een cirkel gaan) de enige echt logische keuze.
    pi_18722170
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 13:37 schreef Jace_TBL het volgende:

Maar evengoed is het allemaal crap en zijn alleen radialen (waarvan er 2pi in een cirkel gaan) de enige echt logische keuze.
    En toch blijf ik het metrisch stelsel de meest logische oplossing vinden. 1kg = 1l = 1dm3. Mooier kan het toch niet?
    pi_18722852
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 21:38 schreef thabit het volgende:
    Geef eens de definitie van een nautical mile, niet gebruik makend van andere lengtematen.
    1
    pi_18722871
    Ach,de mensen hebben het al moeilijk om eenvoudige decimale stelsel dingen aan te wennen!Kijk naar Engeland,al tiental jaren geloof ik al decimaal stelsel,maar je hoort nog steeds pound en inches en stones en miles en slechts zeldzaam en dan voornamelijk bij wetenschappers over meters en centimeters......
    Als ze dan ook nog moeten wennen aan meters en kilometers i.p.v knopen is het hek van de dam.Alhoewel,het is wel veel logischer om alles in 1 keer te veranderen i.p.v deze mix van decimaal en twaalftallig.Dan moeten ze in de luchtvaart ook eens ophouden met feet en miles.....
      dinsdag 27 april 2004 @ 16:06:41 #74
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_18722876
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 15:39 schreef dopa het volgende:

[..]

En toch blijf ik het metrisch stelsel de meest logische oplossing vinden. 1kg = 1l = 1dm3. Mooier kan het toch niet?
    1 kg en 1 l zijn wel even heel wat anders...
    pi_18722923
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 16:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Tja,niet elke vloeistof van 1 liter weegt 1 kilo!
      dinsdag 27 april 2004 @ 16:09:34 #76
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_18722941
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 16:08 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Tja,niet elke vloeistof van 1 liter weegt 1 kilo!
    alleen zuiver water om precies te zijn ja
    pi_18723210
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 16:09 schreef Alicey het volgende:

[..]

alleen zuiver water om precies te zijn ja
    Ik werp een blik in Binas en zie dat de dichtheid van water bij 293 graden K, 998 kg/m^3 bedraagd.
      dinsdag 27 april 2004 @ 16:22:47 #78
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_18723264
    zelfs water belazert de kluit dus
    pi_18724143
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 16:20 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik werp een blik in Binas en zie dat de dichtheid van water bij 293 graden K, 998 kg/m^3 bedraagd.
    je bedoelt waarschijnlijk:

Ik werp een blik in Binas en zie dat de dichtheid van water bij 293.15 K (20°C) 998 kg/mł bedraagt.
    pi_18727931
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 16:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ok ik was weer niet precies genoeg. Toch blijf ik aanhanger van het metrisch stelsel
      dinsdag 27 april 2004 @ 19:44:54 #81
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_18728034
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 19:40 schreef dopa het volgende:

[..]

Ok ik was weer niet precies genoeg. Toch blijf ik aanhanger van het metrisch stelsel
    ik bedoel meer dat een liter en een kilo beiden voor verschillende grootheden zijn. en ja, die zijn vastgesteld op de dichtheid van water, maar dat is natuurlijk geen argument dat het beter is dan stones en gallons etc.
      dinsdag 27 april 2004 @ 20:29:00 #82
    16442 Dutchman77
    Wat krijgen we #$%^& nou?
    pi_18729075
    Het maakt eigenlijk geen moer uit waar een lengte-eenheid vanaf is geleid. Het gaat er om of een eenheden systeem gemakkelijk in het gebruik is en goed te ijken is. Een tientallig systeem is natuurlijk altijd veel handiger dan een twaalftallig systeem. De gebruikers (of ik dat nu ben of een ruimtevaartkundige) heeft er geen voordeel van dat een nautical mile uit het aantal graden en de omtrek van de aarde uitgerekend kan worden. Waar hij/zij wel voordeel van heeft is dat een nm gemakkelijk naar een m of km omgezet gaan worden door eenvoudig een komma te verplaatsen.
    The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
      dinsdag 27 april 2004 @ 20:37:47 #83
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_18729327
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 20:29 schreef Dutchman77 het volgende:
    Een tientallig systeem is natuurlijk altijd veel handiger dan een twaalftallig systeem.
    hoezo is dat "natuurlijk"?
      dinsdag 27 april 2004 @ 20:58:42 #84
    16442 Dutchman77
    pi_18729979
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 20:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

hoezo is dat "natuurlijk"?
    Omdat we ook met een tientallig cijfersysteem werken. Nu hoeven we dus alleen komma's te verplaatsen als we van mm naar cm's of meters gaan. Gaan we van inch naar voet en van voet naar yard dan moeten we steeds met 12 vermenigvuldigen. Lekker handig is dat, moet je steeds je zakjapanner gebruiken.
      dinsdag 27 april 2004 @ 21:00:50 #85
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_18730029
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 20:58 schreef Dutchman77 het volgende:

[..]

Omdat we ook met een tientallig cijfersysteem werken. Nu hoeven we dus alleen komma's te verplaatsen als we van mm naar cm's of meters gaan. Gaan we van inch naar voet en van voet naar yard dan moeten we steeds met 12 vermenigvuldigen. Lekker handig is dat, moet je steeds je zakjapanner gebruiken.
    vroegah leerden we nog hoofdrekenen
      dinsdag 27 april 2004 @ 21:14:49 #86
    16442 Dutchman77
    pi_18730382
    Ja je kunt ook hoofdrekenen maar het ging er dus om wat het gemakkelijkste is. Uitrekenen hoeveel cm 0.147 m is is altijd eenvoudiger dan uitrekenen hoeveel inch 0.147 yard is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dutchman77 op 27-04-2004 21:53:28 ]
    pi_18731251
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 21:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

vroegah leerden we nog hoofdrekenen
    Deel jij maar eens 12'5'' door 6'' met hoofdrekenen. Knap als je dat in een paar seconden gedaan krijgt. Dit heeft weinig met hoofdrekenen te maken.
    pi_18738181
    Maarre BloodhoundFromHell, ben je nu al overtuigd dat het een belachelijk plan was?
    pi_18738300
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 09:28 schreef Jace_TBL het volgende:
    Maarre BloodhoundFromHell, ben je nu al overtuigd dat het een belachelijk plan was?
    Je hoort er inderdaad niet veel meer van. Hij is misschien op een onomstotelijk argument aan het broeden
    pi_18738872
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 09:36 schreef dopa het volgende:

[..]

Je hoort er inderdaad niet veel meer van. Hij is misschien op een onomstotelijk argument aan het broeden
    Dat zal heel lang duren denk ik!
    pi_18739327
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 10:12 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Dat zal heel lang duren denk ik!
    om nog wat olie op het vuur te gooien de Russen (en daarvoor dus de sovjets) hebben al hun vliegtuigen metrisch uitgerust. Oftewel met een mig vlieg je in km/h (of mach natuurlijk)... dus het argument dat _iedereen_ in de luchtvaart in mijlen rekent is dus onzin.

De russen zijn zo gek nog niet.
    "Mijn" fotoalbum...
    --> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
    pi_18740132
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 10:37 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

[..]

om nog wat olie op het vuur te gooien de Russen (en daarvoor dus de sovjets) hebben al hun vliegtuigen metrisch uitgerust. Oftewel met een mig vlieg je in km/h (of mach natuurlijk)... dus het argument dat _iedereen_ in de luchtvaart in mijlen rekent is dus onzin.

De russen zijn zo gek nog niet.
    Ok!Dat wist ik niet..
    pi_18742432
    De strekking is in ieder geval duidelijkk, zelfs voor BHFH is het duidelijk dat we met zijn allen op deze wereldn met een zelfde meet systeem moeten werken.

Een goed vorobeeld waarbij het fout is gegevaan was de ariane raket, een gedeelte van de berekeningen was in de VS gemaakt, en haddden ze bij de berekeningen vergeten een omrekeningsfactor van inches naar mm te gebruiken, daardoor een verkeerd meetregelsysteem gemaakt.

Lang leve napeleon welke in ieder geval een poging heeft gedaan om allees met het SI te laten werken.
    pi_18743021
    Overal ter wereld hetzelfde systeem gebruiken, daar was BHFH zelf ook al voorstander van. Hij propageert alleen het verkeerde systeem
    pi_20744579
    Als iemand die jarenlang met deze groteske nonsens als voeten en mijlen heeft moeten rekenen. Het summum van deze rekenpartijen gaat pas mooi worden als je oppervlaktes gaat bepalen.
    bv hoeveel vierkante voet gaat er in een vierkant nautische mijl. Je raakt binnen de kortste keren het hele gevoel van grootte kwijt. Vergelijkbaar missschien wel met vermenigvuldigen en delen in de Romeinse cijfer tekens I,V,X,L,C,D,M: heel moeilijk.
    En dat is zo mooi aan het tientallig stelsel, gebaseerd op een paar afgesproken standaarden, kun je snel allerleid groottes bepalen en je hebt er geen hogere opleiding voor nodig.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')