Die bouwlampen geven op kleurenfilm een rode zweem. Om de negatieven goed af te drukken moet je of een KB12-filter gebruiken of de film simpelweg 2 stoppen overbelichten om correctieruimte in de negatieven te zetten.quote:Op maandag 26 april 2004 00:07 schreef tempelflower het volgende:
oke dan een vraagje, krijg je met bouwlampen niet te veel en te hel licht + een blauwzeem;
zou ik dit dan kunnen voorkomen met een softbox maken van b.v parachutestof.
heeft iemand niet toevallig een oud studio-flitsertje op zolder staan die niet meer wordt gebruikt, ik heb het hele weekend het web afgestruind voor een zacht prijsje maar er is heeel weinig te vinden.quote:Op zondag 25 april 2004 23:19 schreef Ouwesok het volgende:
En je neemt een stevig model reportageflitser die je voor weinig op Marktplaats of zo kunt vinden (richtgetalletje van 36 of meer)
ja maar ik heb begrepen dat lampen kleurzweem veroorzaken en omdat ik analoog fotografeer kan ik dat slecht bijwerken.quote:Op maandag 26 april 2004 12:14 schreef morpheus_at_work het volgende:
je kunt ook lampen kopen die daglicht redelijk benaderen en daar wat mee gaan spelen ,
als je gaat flitsen, jaquote:Op maandag 26 april 2004 13:01 schreef tempelflower het volgende:
[..]
ja maar ik heb begrepen dat lampen kleurzweem veroorzaken en omdat ik analoog fotografeer kan ik dat slecht bijwerken.
ook heb ik begrepen dat ze bloedheet worden.
wat heb ik nu precies nodig:
een studioflitser?
lampen?
[b]is een lichtmeter noodzakelijk?[b]
ik weet het niet meer wil goed doen maar ja wat doe je goed.quote:Op maandag 26 april 2004 13:30 schreef berc het volgende:
Ga je nu wel een studioflitser kopen?
ouwesokquote:Op maandag 26 april 2004 19:40 schreef Ouwesok het volgende:
pardon! hier sla ik de spijker zeker mis!quote:Op maandag 26 april 2004 20:53 schreef NiXz het volgende:
*bookmarkt*
Bookmark.oftewel een terugvindpost!quote:Op maandag 26 april 2004 21:04 schreef tempelflower het volgende:
[..]
pardon! hier sla ik de spijker zeker mis!
De flitser (model doet er niet toe, zolang er maar licht uitkomt) staat samen met de lamp in de boven beschreven box te schijnen. In het tekeningetje hierboven zie je een lamp staan, teken daar nog maar een flitser bij die dezelfde kant op schijnt.quote:Op maandag 26 april 2004 20:49 schreef tempelflower het volgende:
[..]
ouwesokvertel eens wat heb ik nu precies nodig een flitsertje (mag dit een staafflitser zijn);
moet de flitser in een "softbox".
en een lamp (ook in softbox)?
moeten deze boven elkaar bevestigd zijn of tegenover elkaar staan?
als ze bovenelkaar komen moet ik hier dan 2 setjes van maken?
en als ik dan ga flitsen heb ik dan geen lichtmeter nodig?
alvast bedankt!![]()
Ik zou mijn eerste schreden op het studiopad met één lichtbron beginnen. Met juist toegepaste reflectie en invulling sta je er werkelijk versteld van wat je met één lichtbron allemaal voor elkaar kunt krijgen.quote:Op maandag 26 april 2004 23:07 schreef tempelflower het volgende:
waarschijnlijk moet ik nog wel een lamp hebben om aan de andere kant te zetten of is dit alles voldoende?
Broncolor is een topmerk. De oudere generatoren blinken echter niet uit in werkgemak, vermogen is niet optimaal verstelbaar en al helemaal niet asymmetrisch (dus de beide uitgangen onafhankelijk) Om als studio-starter mee te beginnen vind ik het genoemde setje dus niet denderend.quote:Op donderdag 29 april 2004 15:40 schreef tempelflower het volgende:
"ouwesok"
ik heb een mailtje van iemand ontvangen en kan dit kopen:
1 generator Broncolor 1500 w/s
2 lampen 1500 w/s
2 paraplus doorschijnend
2 steunen voor paraplu's
Synchroonkabel
en een koffer voor de lampen
Je krijgt er een tweede generator bij die niet meer werkt maar kan dienen voor wisselstukken.
is het wat volgens jullie?
Een flitsbuis voor een dergelijke lampenkop kost ongeveer net zoveel. Oppassen dus als je zo'n setje koopt en er moet na een week of drie ineens een nieuwe buis in een kop (of in allebeiquote:Op donderdag 29 april 2004 16:07 schreef tempelflower het volgende:
ja dat maakte het denk ik interessant ¤ 360,00
als ik er gelijk klaar mee was geweest wilde ik nog we een bankje kraken!
Die van 199 zijn lampen.quote:Op donderdag 29 april 2004 19:52 schreef fr.oosje het volgende:
Je kan ook eens kijken naar een Falcon Eyes setje 2 flitslampen plus accesoires voor 250 euro. (bij foto abstede zag ik hem staan voor 199 euro. Is een leeuk setje om mee te beginnen
weet iemand of er op het net revieuws staan over vaklaboratoria?quote:Op dinsdag 27 april 2004 15:02 schreef OMenOM het volgende:
!!!!! En ik wist het niet omdat vaklab zo goed was dat ik de afdrukken perfect vond.Toen wist ik niet hoe een goed en slecht belicht negatief eruit zag.
Aan welke regio moet ik hierbij denkenquote:Op zondag 2 mei 2004 21:39 schreef tempelflower het volgende:
[..]
weet iemand of er op het net revieuws staan over vaklaboratoria?![]()
ouwesok weet je dat nog niet of was het laats fotoloog die dat vroeg?quote:Op maandag 3 mei 2004 00:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aan welke regio moet ik hierbij denkenAls je even een indicatie geeft zoek ik er een lab bij.
Aan 250 Ws heb je meer dan genoeg voor portretjes op kleinbeeld. Meer vermogen is zoals ik eerder al aangaf pas noodzakelijk wanneer je met grotere formaten gaat werken. Met het genoemde setje kun je al een behoorlijk end weg portrettenquote:Op maandag 3 mei 2004 10:05 schreef tempelflower het volgende:
[..]
ouwesok weet je dat nog niet of was het laats fotoloog die dat vroeg?
brabant omgeving moerdijk.
ik heb gezien dat de meeste in amsterdam zitten.
oja even een laatste update betreft studioflitsers;
ik heb toestemming van mijn wederhelft gekregen om toch een setje te kopen
jullie ook met al die links (geintje)
een denk ik goed setje van falcon eyes ben ik gelijk klaar,
als je n.l alles zelfgemaakt komt het bedrag toch hoger als je zou denken en ja dan komt de twijfel als je er in verder wilt is het dan niet gewoon slim om een goede start te maken.
dit is het setje:
Set Falcon Eyes: 2x DE250 flitser + toebehoren
2x statief 2,6m, 1x softbox 60x60 1x paraplu 100cm
wat denk jij ouwesok is dit iets?
mij sprak het wel aan en ik denk dat ik aan 250 w/s verlopig wel even genoeg heb
het is met halogeen instellicht en je kunt de flits ook instellen.
het setje moet 489 euries kosten (wat is duur tegenwoordig)
Ouwesokquote:Op maandag 3 mei 2004 21:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aan 250 Ws heb je meer dan genoeg voor portretjes op kleinbeeld. Meer vermogen is zoals ik eerder al aangaf pas noodzakelijk wanneer je met grotere formaten gaat werken. Met het genoemde setje kun je al een behoorlijk end weg portretten.
Misschien heb je na verloop van tijd nog wel de behoefte om een derde flits in te zetten voor achtergrondverlichting of voor een spotje. Ook daarmee kun je echter prima improviseren, vooral voor een achtergrondverlichting.
Voor een vaklab woon je inderdaad in een redelijk beroerde hoek van het land. Ik neem aan dat er wel een fotograaf of fotowinkel met studio bij je in de buurt zit. Via zo'n fotograaf kun je ook de diensten van een vaklab afnemen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Om de kosten een beetje in de hand te houden kun je overigens ook een goeie 'relatie' opbouwen met een fotograaf met een minilab. Als die zijn job een beetje goed doet kun je de meeste dingen daar gewoon kwijt, en als het dan echt een keer super moet worden laat je de boel naar een vaklab sturen.
kun jij me dan misschien vertellen naar watvoor lab ik ze dan het best kan sturen?quote:Op maandag 3 mei 2004 22:19 schreef tempelflower het volgende:
, en als het dan echt een keer super moet worden laat je de boel naar een vaklab sturen.
Is het deze??quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:11 schreef tempelflower het volgende:
nu de kogel is door de kerk,![]()
vandaag mijn eerste setje flitsers gekocht
de falcon eyes 250, ik moet zeggen voor zijn centen een heel mooi setje,
alleen dat moest ik natuurlijk weer hebben ze waren de plu kwijt maar nu kon ik voor een geringe meerprijs een 2e softbox erbij kopen.
dat pluutje komt nog wel kosten niet zo duur.
maar ja natuurlijk was ik weer veel duurder uit als ik voorgenomen had;![]()
![]()
ik had natuurlijk een flitsmetertje nodig en kon bij het setje een metertje kopen met 25 euries korting omdat ik dan alles nam, maar stomme ikdaar had ik me nog niet in verdiept.
maar toch maar gedaan ik hoop alleen dat ik er goed aan heb gedaan!!!!
het is een gossen sixtomat digitaal.
jammer genoeg zit er een kaartje voor in je zak aan nederlandse gebruiksaanwijzing bij,
dus als iemand een iets uitgebreiderder heeft hou ik me aanbevolen (bel in ieder geval morgen even met de importeur).
het metertje is op zich wel heel makkelijk in gebruik maar sommige termen begrijp ik niet en in het duits wordt het er niet beter op.
morgen lekker alles opstellen en uitproberen maar.![]()
![]()
![]()
Voor de werking van de knoppen is het het beste om gewoon die duits/engelse handleiding even te volgen. Daar waar de begrippen niet duidelijk zijn springen de studiokopstukken van hier wel een handje bij.quote:Op donderdag 6 mei 2004 10:16 schreef tempelflower het volgende:
vanmorgen, de importeur gebeld; de handleiding bestaat allleen maar in het duits/engels![]()
zou iemand mijn verder kunnen helpen om mijn lichtmeter beter te kunnen begrijpen?
Eerst de basics; Er bestaan twee methode van lichtmeten;quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:17 schreef tempelflower het volgende:
dat witte bolletje bovenop ik denk dat dat voor spotmeting is maar wanneer gebruik je dat en waarom kan het bolletje naar links en rechts?
-wat is contrastmeting?
-en wanneer gebruik je meting belichtings waarden?
- meervoudig flitsen wanneer gebruik je dit?
nu raak ik je even kwijt!quote:[b]Wil je meer winst dan moet je een trial&error-traject gaan inzetten om exact te weten hoe je je meting moet corrigeren (meter kan dat zelf niet, is namelijk afhankelijk van de gebruikte filmemulsie)
De methode met de bol geeft in de meeste gevallen al een goeie meting, en die zul je dus ook het meest gaan gebruiken.quote:Op donderdag 6 mei 2004 15:05 schreef tempelflower het volgende:
okidokie dan nu even een paar vraagjes over jullie uitleg:
-wanneer gebruik je de methode als het licht op het onderwerp valt en wanneer gebruik je de methode als het licht het onderwerp reflecteerd?
-als ik het goed heb begrepen dat als je het dopje eraf haalt krijg je spotmeting.
-op watvoor afstand moet je staan als je een onderwerp meet?
moet ik dan het gemiddelde tussen de metingen nemen en daarop mijn camera instellen?quote:Op donderdag 6 mei 2004 15:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De methode met de bol geeft in de meeste gevallen al een goeie meting, en die zul je dus ook het meest gaan gebruiken.
In de studio komt het erop neer dat je eerst middels een paar metingen met de bol het verlichtingscontrast meet en binnen de perken brengt (met flitsvermogen en reflectie)
Stel: Je meet een diafragma 2.8 en je wilt diafragma 8 . Je weet dat je voor een stop extra je verlichting moet verdubbelen.quote:Op donderdag 6 mei 2004 15:09 schreef tempelflower het volgende:
[..]
nu raak ik je even kwijt!![]()
in de korte beschrijving staat gewenste diafragma bijv. 4 f4= 4x flitsen.
Nee, je brengt het verlichtingscontrast binnen de perken door net zoveel invullicht(flitsers of reflectiemateriaal) in stelling te brengen tot het contrast door de film kan worden verwerkt. Hoeveel dat is hangt ook weer van de film af. Ga niet blind op de filmfabrikant die aangeeft dat de film enorme contrasten kan hebben. Probeer gewoon uit en houdt het verlichtingscontrast binnen de twee stopz. Mocht de weergave te vlak worden dan streef je naar een hoger verlichtingscontrast, slaat de schaduwkant dicht, dan ga je een stop terug.quote:Op donderdag 6 mei 2004 15:42 schreef tempelflower het volgende:
[..]
moet ik dan het gemiddelde tussen de metingen nemen en daarop mijn camera instellen?
Daar komt het inderdaad wel op neer. De tijd doet voor je camera niet veel terzake, de belichting wordt toch door de flitser gerealiseerd en gedoseerd middels het diafragma en de vermogensschuif van je flitser.quote:Op donderdag 6 mei 2004 15:40 schreef tempelflower het volgende:
ikzelf denk (correct me if i'm wrong) dat een goede snelheid in studio 125 is dan bepaalt de meter
wat voor diafragma ik op mijn camera moet instellen.
Neen, er zijn wel een aantal vuistregels voor, maar beter is het om gewoon lekker te experimenteren, dan krijg gaandeweg het beste gevoel voor het materiaalquote:Op donderdag 6 mei 2004 15:59 schreef tempelflower het volgende:
kan ik op de film of doosje zien hoeveel contrast een film kan hebben
Je stelt je sluiter in op de kortste tijd waarop je kunt flitsen (nemen we voor het gemak even 1/125 s)quote:Op donderdag 6 mei 2004 16:13 schreef tempelflower het volgende:
nu even een voorbeeld uit de praktijk:
stel je voor ik ga een baby of 1 persoon fotograveren in de studio
moet ik dan het licht op de plaats van de persoon meten of moet ik het reflecterende licht meten
ik stel mijn diafragma op 5 of 8 mijn metertje geeft dan de sluitertijd door ik stel deze in op de camera en zo zou ik kunnen beginnen met de foto's.
maar als mijn sluitertijd naar mijn idee nu te lang wordt (of zal dit niet het geval zijn)
of moet het andersom stel de sluitertijd in en het metertje geeft je diafragma (dit gaat in beetje tegen mijn gevoel in omdat ik altijd bepaalde vaste waardes heb voor portret.
heb net een canon schoentje gekocht maar ja moet toch terug voor mijn statieven neem ik wel een minolta schoentje mee.quote:Op donderdag 6 mei 2004 16:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Om te proberen zou het ideaal zijn als je een digitale camera hebt die een externe flitsaansluiting heeft en handinstelbaar diafragma. Kun je oefenen zonder dat het gelijk poen kost
Let wel even op de maximale ontsteekspanning voor een digitaaltje. Mocht de ontsteekspanning van je monoheads te hoog zijn, dan nog niet getreurd. Bij Foto&Flits-techniek in Oostzaan hebben ze een apparaatje waarmee je je fijnbesnaarde digitaaltje aan ongelijk welke barbaarse flitser kunt hangen. De voet wordt gebouwd door de Amerikaanse firma Wein, en is met zijn (uit mijn hoofd even) 69 Euro duurder dan het gemiddelde voetje, maar veeeeeel goedkoper dan een nieuwe digitale camera.quote:Op donderdag 6 mei 2004 16:52 schreef tempelflower het volgende:
[..]
heb net een canon schoentje gekocht maar ja moet toch terug voor mijn statieven neem ik wel een minolta schoentje mee.
Gebeurt ook niet vaak dat ik voor kei uitgemaakt wordt (soms beweeg ik zelfs een beetje)quote:MAAR ouwesok de beginsellen begrijp ik![]()
ik weet nu hoe ik het metertje moet gebruiken en de ervaring zal leren zolang je de basis maar weet.
he ouwesok weet je wat jij moet doen een boek schrijven met al die tekst hier op het forum wordt het een behoorlijke dikke pil.
ik ben je 1e koper wel even signeren natuurlijk!![]()
thx voor alles je bent een kei![]()
Even voor het begrip van de situatie, je zette de flitsmeter bij je onderwerp en vuurde met de ingebouwde flitser van de camera een flits af richting je flitsmeterquote:Op maandag 10 mei 2004 00:26 schreef tempelflower het volgende:
vanmiddag een paar fotootjes geschoten, ik wilde gelijk van mijn flitsmetertje gebruik maken.
ik zette de flitsmeter bij het onderwerp met de bol naar de camera,
hiermee probeerde ik mijn flitslicht te meten van mijn flitser op de camera,
dit lukte niet de meter gaf een omgekeerde u aan zou het komen omdat je geen flitslicht van de flitser op je camera kan meten?![]()
heb het nog een keer geprobeerdquote:Op maandag 10 mei 2004 22:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even voor het begrip van de situatie, je zette de flitsmeter bij je onderwerp en vuurde met de ingebouwde flitser van de camera een flits af richting je flitsmeter.
Kwam die omgekeerde u direct na de flits of al bij het inschakelen van de meter of nog later dan de flits
quote:[b]
In een home-made studio heb je echter ook nog de beschikking over die hele grote lichtbron (die enorme grote zeg maar) die gewoon voor iedereen (hobbyist en pro) beschikbaar is: de Zon.
de mooiste lamp die er is![]()
Nu er in het kader van de verbouwing
waar haal je de tijd vandaan om nog achter de comp te zitten![]()
maar mooie plaatjes kun je met invallend daglicht dus echt wel maken:
engeltjes zijn altijd al fotogeniek![]()
[afbeelding]
Even ter vergelijk: Een softbox van vier vierkante meter kost een godsvermogen. Er moet nogal een behoorlijke partij licht in zo'n ding dus over de prijs van de benodigde flitser gaan we het maar even niet hebben. En dan te bedenken dat er iedere morgen een prachtlichtbron boven de horizon verschijnt
iets om te koesteren![]()
En nu kan ik je even niet verder helpen omdat ik de handleiding van je meter niet bij de hand heb. (kan lezen en schrijven met een LunasixF maar daar heb je nu even niks aan)quote:Op maandag 10 mei 2004 23:51 schreef tempelflower het volgende:
[..]
hwat doe ik fout![]()
wow ik ben verslaafd aan chocolade, toch nog een praktisch dingetje die lichtmeter.quote:Op maandag 10 mei 2004 23:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
(misschien dat ik daar chocola van kan maken)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |