Zo, dan ben je flink intelligent.quote:Floor Sietsma, twaalf jaar en briljant, begint in september aan twee universitaire studies. Het Amstelveense meisje gaat wiskunde en informatica studeren aan de Universiteit van Amsterdam, want op de middelbare school heeft ze niets meer te zoeken.
Dit is niet eerder vertoond; Floor is de jongste universitaire studentje van Nederland ooit.
Sinds een jaar gaat ze niet meer naar de middelbare school, maar bereidt ze zich met behulp van het speciale onderwijsinstituut Smart School voor op het vwo-examen. Als ze slaagt voor het centraal schriftelijk in mei en het staatsexamen in juli, heeft ze de laatste vijf studiejaren van het vwo in één jaar voltooid.
Iris Hettelingh, studieadviseur van de UvA, maakt zich geen zorgen over de komst van het wonderkind: ''De faculteit is klein en de begeleiding intensief, zowel door docenten als medestudenten. We zullen goed op haar passen.''
Floor zelf heeft er zin in: eindelijk een omgeving en mensen met wie ze kan praten op haar eigen niveau. ''Ik heb er een hekel aan als volwassenen me behandelen als een kind.''
Nee, dat is leuk! 6 jaar rondlopen op een school waar je alles al snapt, waar leraren met hun handen in het haar zitten omdat ze geen passende leerstof voor je hebben, waar je waarschijnlijk meerdere keren zal blijven zitten omdat je gewoon geen zin hebt om die enorm saaie stof te behandelen, waar je 'er niet bijhoort' omdat je te slim bent voor de rest van de klas, waar je met mensen omgaat die geestelijk stukken jonger zijn dan jij. Ja, dat is een normale jeugdquote:Op zaterdag 24 april 2004 17:32 schreef Jimmy het volgende:
Ja, en dan later merk je opeens dat het toch best kut is dat je geen normale jeugd hebt gehad.
Toen ik nog wat regelmatiger op de UvA kwam op dezelfde faculteit waar dit kind gaat studeren, liep er ook een jochie van 13 of 14 rond ofzo.
Nou misschien dat de docenten zo iemand 'normaal' behandelen, maar dat joch hoort er toch niet bij. (Dat zijn moeder hem kwam brengen en halen en vaak de hele tijd met hem mee liep, hielp ook niet echt).
Lekker leven heb je dan. Gedraag je toch lekker zo oud als je bent.
quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:30 schreef hace_x het volgende:
Ze is ook een kind, dus is er niks raars aan dat volwassenen haar zo behandelen. Vreemd dat ze dat niet eens begrijpt.
Wacht maar dat de pubertijd eens behoorlijk toeslaat bij het wicht, dan zal ze eens beleven wat een isolement inhoud.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:46 schreef Lievelientje het volgende:
Ik vind het heel dubbel, aan de ene kant kun je zeggen dat ze geen 'normale' jeugd krijgt op deze manier, maarja het is ook geen 'normaal' kind. Het zou voor haar ook niks zijn om gewoon normaal school te volgen waar ze alles al snapt, juist daardoor hoor je vaak dat dit soort kinderen de verkeerde kant uit gaan (uit verveling spijbelen enz.) Het is goed om haar een uitdaging te geven en haar bezig te houden op haar niveau, lijkt me beter dan haar als meisje van 12 te behandelen want kwa inteligentie is ze nou eenmaal een stuk verder!
Denk wel eerderquote:Op zaterdag 24 april 2004 17:44 schreef KaatjeNDMMB het volgende:
Lijkt me wel een saai leven, als je zo super snel leert. Ben je tegen je 20ste wel uitgedacht, dacht ik zo...![]()
![]()
Die 'hoogbegaafde' kinderen denken vooral vaak dat ze geestelijk volwassener zijn. 1 of 2 klassen overslaan, ok! Maar ze loopt dus 6 jaar voor, de andere eerstejaars zitten echt niet op een brugpieper te wachten hoor.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:37 schreef BlaatschaaP het volgende:
Nee, dat is leuk! 6 jaar rondlopen op een school waar je alles al snapt, waar leraren met hun handen in het haar zitten omdat ze geen passende leerstof voor je hebben, waar je waarschijnlijk meerdere keren zal blijven zitten omdat je gewoon geen zin hebt om die enorm saaie stof te behandelen, waar je 'er niet bijhoort' omdat je te slim bent voor de rest van de klas, waar je met mensen omgaat die geestelijk stukken jonger zijn dan jij. Ja, dat is een normale jeugd.
Ken jij haar persoonlijk danquote:Op zaterdag 24 april 2004 17:42 schreef Kugari-Ken het volgende:
meisje toont aan dat ze op nog heel wat vlakken achter loopt, haar sociaal emotionele ontwikkeling lijkt me bedroevend laag. Ze heeft nog geen besef van hoe andere mensen denken, ze heeft nog niet het vermogen ontwikkelt dat ertoe leidt dat mensen zich kunnen inleven in de denkwijze van een ander.
Dit zou natuurlijk kunnen, maar niet elk hoogbegaafd kind is hetzelfde. Daarnaast al zou ze op haar 20e diep ongelukkig zijn doordat ze een wonderkind is, verandert dat iets aan de zaak over het wel of niet naar de universiteit gaan op haar twaalfde. Als ik het goed begrijp, is ze nu juist dood ongelukkig op de middelbare school waar ze totaal geen aansluiting heeft, omdat ze té intelligent is. Of de universiteit haar wel gelukkiger zal maken, is een andere vraag, maar iig beter dan de middelbare school waar ze toch al niet gelukkig is.quote:Wonderkinderen lopen vaak het risico als ze 20 zijn diep ongelukkig te zijn. Aan de ene kant voelen ze zich superieur aan de andere, en dus is er een zekere arrogantie die ze behoedt om een normaal en gezond sociaal leven op te bouwen, want de basis van een gezond sociaal leven is niet de gedachte "jullie staan beneden mij jullie a-intelectuele maden".
Aan de andere kant zijn ze inferieur omdat ze nooit geleerd hebben hoe ze om moeten gaan met leeftijdsgenoten. Ze leven erg gesloten levens waarbij ze altijd van anderen te horen hebben gekregen hoe knap ze wel niet zijn, maar ze hebben nooit ervaren hoe het is om een gelijkwaardige relatie te hebben met een leeftijdsgenoot. Het emotionele en sociale aspect is vaak verzwakt of verziekt.
Ze is in ieder geval slimmer dan jij, want ze zegt niet dat ze dat niet begrijpt, maar dat ze er een hekel aan heeft.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:30 schreef hace_x het volgende:
Ze is ook een kind, dus is er niks raars aan dat volwassenen haar zo behandelen. Vreemd dat ze dat niet eens begrijpt.
Dit is zeer waarschijnlijk, maar niet noodzakelijk. Zoals de ene hoogbegaadde oneindig veel meer sociale souplesse kan bezitten dan de andere, zo kan de ene twaalfjarige zich veel beter thuis voelen tussen zestienjarigen en zelfs achttien - en twintigjarigen.quote:Op zaterdag 24 april 2004 19:39 schreef Jimmy het volgende:
D'r is toch wel een groot verschil tussen iemand van 12 en iemand van 16.
Die speciale opleiding kan er ook op duiden dat ze geaccepteerd hebben dat hun kind blijkbaar niet to haar recht kwam op een gewone school. Misschien hebben ze er wel enorm voor krom gelegen. En pianoles is niet echt een kenmerk van strebers, geloof ik.quote:Op zaterdag 24 april 2004 19:49 schreef Toeps het volgende:
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de ouders van het kind. Is er nergens een interview of zo? Ik heb op het eerste gezicht het idee dat de ouders strebers zijn, ook gezien de pianoles, en de speciale VWO-opleiding. Als het kind snel verveeld is kun je het klassen over laten slaan, maar je kunt het kind natuurlijk ook stimuleren om meer sociale dingen te gaan doen. Teamsport of zo. Dat zal in de ontwikkeling van het kind alleen maar goed zijn denk ik.
Kan ook natuurlijk. Maar bij dit soort verhalen krijg ik meestal visioenen van vreselijke ouders, zo van: kijk mijn kind eens!quote:Op zaterdag 24 april 2004 19:52 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Die speciale opleiding kan er ook op duiden dat ze geaccepteerd hebben dat hun kind blijkbaar niet to haar recht kwam op een gewone school. Misschien hebben ze er wel enorm voor krom gelegen. En pianoles is niet echt een kenmerk van strebers, geloof ik.
Je krijgt dan hele andere bezigheden. Denk je eerst na over alledaagse zaken, vervolgens over politieke en sociologische zaken, psychologische en/of wiskundige zaken, filosofische zaken. Er is altijd wel iets dat de aandacht weet vast te houden. Sommigen weten zich te verliezen in taal en betekenisverlening, anderen in mythen, religie en bewustzijn, weer anderen in sociale en gedachtenconstructiesof in analyse van gebeurtenissen, communicatief handelen,... dan zijn er nog die zich geboeid weten door de kunst, de muziek en/of diverse andere vormen van expressie.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:44 schreef KaatjeNDMMB het volgende:
Lijkt me wel een saai leven, als je zo super snel leert. Ben je tegen je 20ste wel uitgedacht, dacht ik zo...![]()
![]()
Een jaar of vier...quote:Op zaterdag 24 april 2004 19:39 schreef Jimmy het volgende:
D'r is toch wel een groot verschil tussen iemand van 12 en iemand van 16.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |