Klopt, ATA100 heeft een max van 137 GB alles daarboven wordt niet goed ondersteunt, hoe de huidige status van ATA133 in de kernel is moet ik even opzoekenquote:Op vrijdag 23 april 2004 13:08 schreef ToBe het volgende:
Vraagje, ik hoorde ergens dat het niet verstandig is om HD's te kopen boven de 120 (?) GB, omdat die door Linux niet goed ondersteund gaan worden. Het lijkt mij een fabeltje en heb er zo gauw ook niets van terug gevonden. Kan iemand het bevestigen/ontkennen?
Hmm, daar moet ik even op gaan letten. Ik ga straks nieuwe pc kopen en daar komt alleen SuSE op te staan.quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:14 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Klopt, ATA100 heeft een max van 137 GB alles daarboven wordt niet goed ondersteunt, hoe de huidige status van ATA133 in de kernel is moet ik even opzoeken
Serial-ATA zelfs, moet je iig 2.6 hebben, in 2.4 zit nog geen SATA support, hoewel ze dit wel willen gaan backportenquote:Op vrijdag 23 april 2004 13:19 schreef ToBe het volgende:
[..]
Hmm, daar moet ik even op gaan letten. Ik ga straks nieuwe pc kopen en daar komt alleen SuSE op te staan.
AMD 64 3000
1024 DDR 400
2* SATA 160GB
Iilyama 481s 19" tft
Die HDD's zijn dus niet echt een goed idee.
2.6 ga ik sowieso draaien (meen dat ie al standaard zit in de 64 bit distro van SuSE.).quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:26 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Serial-ATA zelfs, moet je iig 2.6 hebben, in 2.4 zit nog geen SATA support, hoewel ze dit wel willen gaan backporten
Update: zit inmiddels in 2.4.27-pre1
Uit wat ik zou 1,2,3 kon vinden lijkt het zolang je ATA controller ondersteunt wordt dat het ook de ATA133 functionaliteit kan gebruiken
Voor dvd moet je gewoon een aantal libs installen, libdvdread & libdvdcss (voor filmpjes), voor cdrw heb je aan cdrtools (cdrecord, mkisofs, cda2wav etc) genoeg.quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:30 schreef ToBe het volgende:
[..]
2.6 ga ik sowieso draaien (meen dat ie al standaard zit in de 64 bit distro van SuSE.).
Moet alleen ff kijken voor de kernel. IDE support voor DVD speler en brander, SCSI support voor SATA (?), en voor USBstick en fotocam.
Dat soort logging gaat via syslog. Zoek een HOWTO of handleiding over syslog en alles zal duideljk worden.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:28 schreef Werewolf het volgende:
*knip log verhaal*
Kan iemand me hierbij verder helpen?
De logs van je FW worden dmv syslog gelogt, in syslogd.conf kun ja aan geven in welke file of op welke host de logs moeten worden weggeschreven.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:28 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben geen guru, maar meer een advanced user(Distro's RedHat en Suse).
Ik heb een firewall draaien met IPTables. Alles wat ik door mijn firewall laat loggen komt nu automatisch in mijn /var/log/messages file erbij, maar hier staat vanalles in.....
Eigenlijk wil ik alle logging van de firewall naar een apart bestand loggen.
Ook heb ik ergens gelezen dat je ook logs naar een printer kan sturen, zodat je hardcopy logs hebt...
Volgens mij is dit alletwee mogelijk, maar heb na lang 'googlen' niet echt iets kunnen vinden....
Kan iemand me hierbij verder helpen?
Alvast bedankt!
WW
Een tijdje terug was een 80 GB HD mega groot en zou niet werken onder Linux. Een kernel patch was voldoende. Deze zit nu standaard in de kernel en die grootte is dus nu al lang geen probleem meer.quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:08 schreef ToBe het volgende:
Vraagje, ik hoorde ergens dat het niet verstandig is om HD's te kopen boven de 120 (?) GB, omdat die door Linux niet goed ondersteund gaan worden. Het lijkt mij een fabeltje en heb er zo gauw ook niets van terug gevonden. Kan iemand het bevestigen/ontkennen?
't wordt een gloednieuw bordje (http://www.tweakers.net/nieuws/32093 deze zws) Dus ik vermoed dat er geen problemen mee zijn. Maar voordat ik alles ga kopen, ga ik nog even goed rondvragen. Beetje jammer als ik straks met iets zit waar ik niets mee kan.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:44 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Een tijdje terug was een 80 GB HD mega groot en zou niet werken onder Linux. Een kernel patch was voldoende. Deze zit nu standaard in de kernel en die grootte is dus nu al lang geen probleem meer.
Als ik me nog goed herinner was het een patch die een grote schijf liet werken op een computer met een oude bios, die die grootte dus niet aankon. Door de patch sprak Linux de schijf direkt aan, dus zonder gebruik van het BIOS.
Of de 160 GB disk zal werken onder Linux hangt dus voor een groot deel af van je BIOS (eventueel flashen). Als je daarnaast geen exotische chipset op je moederbord hebt zal het geen probleem zijn.
Geeft niks. Ik ben bezig om FreeBSD te verkennen. Dus als ik ergens tegen aanloop, dan weet ik je te vinden!quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:42 schreef RichyRich het volgende:
* Hiawatha meldt Freebsd en Openbsd
Maarja, das geen linux
DVD speler: UDF filesystem supportquote:Op vrijdag 23 april 2004 13:30 schreef ToBe het volgende:
[..]
2.6 ga ik sowieso draaien (meen dat ie al standaard zit in de 64 bit distro van SuSE.).
Moet alleen ff kijken voor de kernel. IDE support voor DVD speler en brander, SCSI support voor SATA (?), en voor USBstick en fotocam.
Ik weet wel wat van syslog en heb meerdere dingen erover gelezen. Heb ook al messages naar een aparte logserver gestuurd, maar heb de eerdergenoemde opties niet kunnen terugvinden.....quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:38 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Dat soort logging gaat via syslog. Zoek een HOWTO of handleiding over syslog en alles zal duideljk worden.
Dr zit een NForce chipset op, er nogal wat problemen met de NForce chipsets, Asus heeft een BIOS update uitgebracht welke een hoop probs oplost (voor o.a. A7N8X-X), maar ik kan niet garanderen dat deze chipset zonder problemen zal werken, tevens zijn de chipsets van SiS ook niet geweldig ondersteunt (1st hand experiencequote:Op vrijdag 23 april 2004 14:47 schreef ToBe het volgende:
[..]
't wordt een gloednieuw bordje (http://www.tweakers.net/nieuws/32093 deze zws) Dus ik vermoed dat er geen problemen mee zijn. Maar voordat ik alles ga kopen, ga ik nog even goed rondvragen. Beetje jammer als ik straks met iets zit waar ik niets mee kan.
Kijk anders hier eens naar of naar een van dezequote:Op vrijdag 23 april 2004 14:54 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik weet wel wat van syslog en heb meerdere dingen erover gelezen. Heb ook al messages naar een aparte logserver gestuurd, maar heb de eerdergenoemde opties niet kunnen terugvinden.....
Of heb ik niet goed gelezen![]()
Het gaat dus om alle logs die mijn IPTables firewall aanmaakt te filteren en deze in een apart bestandje te plaatsen.
Minder belangrijk, maar wel leuk is het loggen van bepaalde zaken naar een printer....
Elke log heeft een bepaald niveau van hoe belangrijk de log is. Afhankelijk van dit niveau wordt het in een bepaalde file weggeschreven. Je zou natuurlijk een bepaald niveau kunnen reserveren voor IPtables en daar dus een aparte logfile kunnen aanmaken. Zie --log-level in de LOG sectie van iptables.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:54 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik weet wel wat van syslog en heb meerdere dingen erover gelezen. Heb ook al messages naar een aparte logserver gestuurd, maar heb de eerdergenoemde opties niet kunnen terugvinden.....
Of heb ik niet goed gelezen![]()
/dev/lp0 als logfile instellen. (of aan welke poort je printer dan ook hangt)quote:Het gaat dus om alle logs die mijn IPTables firewall aanmaakt te filteren en deze in een apart bestandje te plaatsen. Minder belangrijk, maar wel leuk is het loggen van bepaalde zaken naar een printer....
Ik heb vele IPTables rules die gelogd worden en hiervan is de log-prefix telkens anders, dus dat is niet echt een oplossing.quote:Op vrijdag 23 april 2004 15:07 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Elke log heeft een bepaald niveau van hoe belangrijk de log is. Afhankelijk van dit niveau wordt het in een bepaalde file weggeschreven. Je zou natuurlijk een bepaald niveau kunnen reserveren voor IPtables en daar dus een aparte logfile kunnen aanmaken. Zie --log-level in de LOG sectie van iptables.
Wat denk ik beter is, is om een prefix voor je iptables logs in te stellen (man iptables: --log-prefix) en voor het bekijken van je iptables log met grep je logfile te filteren.
[..]
Tenzij je het slim aanpakt. Je kunt natuurlijk voor elke prefix laten beginnen met een vaste kreet waarop je weer kan filteren. Een pre-prefix zeg maar.quote:Op vrijdag 23 april 2004 15:15 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb vele IPTables rules die gelogd worden en hiervan is de log-prefix telkens anders, dus dat is niet echt een oplossing.
Nee, helemaal niet. Hoewel ik er zelf niet aan zou beginnen, zijn LinSpire van Xandros prima desktop distro's. Ideaal voor diegene die er niet zoveel verstand van hebben. En dit soort distro's, net zoals wat Novell met SuSE en IBM met RedHat aan het doen zijn, zijn noodzakelijk om Linux tot een succes te maken. Linux zal eerst door het bedrijfsleven geaccepteerd moeten worden, zij vragen of maken drivers en andere software die de gewone consument dan ook weer kan gebruiken. Dus om die reden vind ik LinSpire en Xandros alleen maar prachtig en goed.quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:02 schreef 8op het volgende:
Vertel eens, wat vinden jullie GURU's van Lindows... eh LinSpire? Of ben ik nu aan het vloeken???
Het idee erachter is niet verkeerd, het gebruiksgemak van Windows en de stabileit van Linux.quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:02 schreef 8op het volgende:
Vertel eens, wat vinden jullie GURU's van Lindows... eh LinSpire? Of ben ik nu aan het vloeken???
Virussen & spyware zijn erg zeldzaam, mocht je het tegenkomen stuur me een copyquote:Op vrijdag 23 april 2004 16:47 schreef 8op het volgende:
Dank voor de vriendelijke woorden. Ik als bedrijf aan huis heb iets nodig wat werkt en ik wil eigenlijk van Windows af (geen zin om mijn Win 98 up te daten naar het virusgevoelige XP). Vandaar dat ik in LinSpire een mooi alternatief zag.
Zijn er eigenlijk virussen bekend voor Linux, LinSpire etc.? Of iets van spyware?
Als je het voor je bedrijf wil gaan gebruiken zeg ik: neem een Apple. De kracht van UNIX (FreeBSD om precies te zijn) met een zeer gebruiksvriendelijke schil (MS heeft niet voor niets veel van Apple afgekeken/gejat). Linux is al geruime tijd zeer geschikt als server, maar als desktop nog niet echt (tenzij je computerhobby-en leuk vind). Ga voor je bedrijf gewoon kijken naar een mooie iBook. Daar draait ook MS office op, iets wat (helaas) toch noodzakelijk is in het bedrijfsleven.quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:47 schreef 8op het volgende:
Dank voor de vriendelijke woorden. Ik als bedrijf aan huis heb iets nodig wat werkt en ik wil eigenlijk van Windows af (geen zin om mijn Win 98 up te daten naar het virusgevoelige XP). Vandaar dat ik in LinSpire een mooi alternatief zag.
Zijn er eigenlijk virussen bekend voor Linux, LinSpire etc.? Of iets van spyware?
In kernel 2.4.26 zit support voor de nForce netwerkkaart (welliswaar nog experimenteel, maar toch). Heb je die al geprobeerd? En wat voor een foutmeldingen krijg je bij het emergen van de nForce / nVidia drivers?quote:Op vrijdag 23 april 2004 17:07 schreef yootje het volgende:
Geen toevallige Gentoo-goeroe?Ach, ik probeer het hier ook even, op GOT heb ik een paar dagen geleden nog een topic geopend, en dit is een nogal domme vraag:[/qoute]
Jep, me!En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
[quote]Het zit zo: ik heb Gentoo opnieuw geinstalleerd omdat ik problemen kreeg met het emergen. Alles ging perfect (soepelste installatie die ik heb meegemaakt Ik gebruik Gentoo 1.4 icm 1.4 stage tarballs en development-source (2.6.6-rc2). Bij mijn vorige installatie, die niet perfect ging, had ik geen problemen met het netwerk. Met deze installatie echter wel. Ik heb een onboard nforce-netwerkkaart, dus ik heb nforce-net ge-emerged. Hij kan echter geen device vinden (eth0), dus het lijkt me dat er nog iets mis is met de drivers oid. Ik heb al een hostname en een domainname ingesteld. Het gekke is trouwens ook dat ik nforce-net (en nvidia-kernel) niet kan unmergen. Hotplug kan ik wel unmergen.
Ik krijg geen foutmeldingen bij het mergen, maar bij het unmergen. Hij kan simpelweg het pakket niet vinden, terwijl ik 100% zeker weet dat ik ze heb ge-emerged.quote:Op vrijdag 23 april 2004 17:48 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
In kernel 2.4.26 zit support voor de nForce netwerkkaart (welliswaar nog experimenteel, maar toch). Heb je die al geprobeerd? En wat voor een foutmeldingen krijg je bij het emergen van de nForce / nVidia drivers?
Ik heb toch niks te doen, ik installer hem ff nog ene keerquote:Op vrijdag 23 april 2004 18:02 schreef yootje het volgende:
[..]
Ik krijg geen foutmeldingen bij het mergen, maar bij het unmergen. Hij kan simpelweg het pakket niet vinden, terwijl ik 100% zeker weet dat ik ze heb ge-emerged.
Ow, oeps, verkeerd gelezen.quote:Op vrijdag 23 april 2004 18:02 schreef yootje het volgende:
[..]
Ik krijg geen foutmeldingen bij het mergen, maar bij het unmergen. Hij kan simpelweg het pakket niet vinden, terwijl ik 100% zeker weet dat ik ze heb ge-emerged.
Hmmm, weet je zeker dat je hardware helemaal in orde is?quote:Op vrijdag 23 april 2004 21:44 schreef yootje het volgende:
Net 2 keer opnieuw geinstalleerd, de eerste keer kwam hij niet verder nadat hij gentoo had geladen, nu loopt ie vast als hij pci hotplugging doet.
Als hij eerst 5 keer hierover geen foutmledingen geeft, ben ik daar wel vrij zeker vanquote:Op zaterdag 24 april 2004 10:39 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Hmmm, weet je zeker dat je hardware helemaal in orde is?
Ik denk dat het niet zo'n probleem zal zijn. Ik meen dat RedHat ook redelijke ok tools had om te upgraden naar een nieuwere versie.quote:Op zondag 25 april 2004 09:30 schreef yootje het volgende:
Ok, ik ben heet zat, ik stap over naar Fedora
Maar daar had ik een vraagje over: Fedora core 1, kan die makkelijk geupdate worden naar Fedora core 2 (als hij uitkomt). Want ik heb geen zin om een maand te wachten en de testversie is ook niet zo aanlokkelijk.
De gratis live verie van Mandrake ondersteunt dat denk ik niet. Ik dacht dat het zou werken, en ik had net een USB key gekocht om samen met MDK live te gebruiken, en kwam er toen via Inet achter dat het niet mogelijk is. Weet niet 100% zeker of het ook voor HDD's geldt dat het niet werkt.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:56 schreef Bensel het volgende:
Okee, ff een vraagje om zelfs de grootste guru's ineen te laten kruipen.. Hoe sla ik instellingen op op een fat32 schijf, met een mandrake live CD (gedownloade versie, dus niet retail). Liefst zo dat als hij opstart, hij m'n instellingen onthoud, en automatisch gebruikt (bij inloggen)
Fijnquote:Op zondag 25 april 2004 09:38 schreef ToBe het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet zo'n probleem zal zijn. Ik meen dat RedHat ook redelijke ok tools had om te upgraden naar een nieuwere versie.
Nou, Gentoo viel dus af: ik heb aardig wat egduld, maar als hij na 10 keer installeren om 5 verschillende reden niet goed geinstalleerd is gaat voor mij de lol er ook een beetje af (zal vast aan mij liggen, geen kwaad woord over Gentoo). Bij Debian vind ik het erg irritant dat de packages zo outdated zijn (ik maak zelf wel uit of ik de nieuwste versie van iets wil installeren, ook al gaat mijn computer er van naar de klote). Mandrake en Suse vind ik te commercieel, en dat heeft zo zijn nadelen en zijn beperkingen (ook voordelen, maar die gelden niet voor mijquote:Waarom kies je trouwens voor Fedora?
BTW, na wat snuffelen op de CD, ben ik erachter gekomen dat er her en der toch wat tooltjes zijn om je instellingen op te slaan.. zit alleen heel erg goed verstopt (kheb ergens een backup utilitie gevonden, en bij het opstarten van de CD kun je wat instellingen meegeven) maar hoe of wat precies weet ik niet.. Het is me nog niet gelukt om m'n instelingen op een gemounte fat32 te op te slaan... Any help?quote:Op zondag 25 april 2004 09:40 schreef ToBe het volgende:
[..]
De gratis live verie van Mandrake ondersteunt dat denk ik niet. Ik dacht dat het zou werken, en ik had net een USB key gekocht om samen met MDK live te gebruiken, en kwam er toen via Inet achter dat het niet mogelijk is. Weet niet 100% zeker of het ook voor HDD's geldt dat het niet werkt.
misschien eerst zo klein/makkelijk mogelijk beginnen?quote:Op zondag 25 april 2004 09:49 schreef yootje het volgende:
Nou, Gentoo viel dus af: ik heb aardig wat egduld, maar als hij na 10 keer installeren om 5 verschillende reden niet goed geinstalleerd is gaat voor mij de lol er ook een beetje af (zal vast aan mij liggen, geen kwaad woord over Gentoo)
Voor desktopsystemen kun je in principe gewoon de unstable-tree gebruiken. Dat Debian het unstable noemt komt omdat zij onder stable iets ander verstaan dan de andere distro's.quote:Op zondag 25 april 2004 09:49 schreef yootje het volgende:
Bij Debian vind ik het erg irritant dat de packages zo outdated zijn (ik maak zelf wel uit of ik de nieuwste versie van iets wil installeren, ook al gaat mijn computer er van naar de klote).
Ik zou geen 'unstable' nemen, maar 'testing'. In testing is er niet iets meer gekeken naar stabiliteit en ook testing is redelijk bij de tijd.quote:Op zondag 25 april 2004 10:35 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Voor desktopsystemen kun je in principe gewoon de unstable-tree gebruiken. Dat Debian het unstable noemt komt omdat zij onder stable iets ander verstaan dan de andere distro's.
xfce4 (4.0.3-3)quote:Op zondag 25 april 2004 10:35 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Voor desktopsystemen kun je in principe gewoon de unstable-tree gebruiken. Dat Debian het unstable noemt komt omdat zij onder stable iets ander verstaan dan de andere distro's.
De vraag is wat je onder stabiel verstaat. De meeste pakketten zijn al door anderen getest, dus waarom zou je die fase opnieuw doorlopen.quote:Op zondag 25 april 2004 11:25 schreef Hiawatha het volgende:
Ik zou geen 'unstable' nemen, maar 'testing'. In testing is er niet iets meer gekeken naar stabiliteit en ook testing is redelijk bij de tijd.
Als ik die bij mij moet compileren, kan ik net zo goed wachten.quote:Op zondag 25 april 2004 12:59 schreef yootje het volgende:
En de nieuwste versie is 4.05, en die zit wel mooi in de Gentoo package database
Scherpquote:Op zondag 25 april 2004 13:28 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als ik die bij mij moet compileren, kan ik net zo goed wachten.![]()
Manual, maar ik had een eerdere error over het hoofd gezien: dit krijg je als je boot:quote:Op zondag 25 april 2004 14:35 schreef Falcon4ever het volgende:
hmm yootje heb je je kernel manual gemaakt of via genkernel, ik hoefde alleen mijn onboard lancard in de kernel (maunual) in te stellen en daarna werkte het direct, geen optionele packages dus...
quote:Bringing eth0 up...
SIOCSIFADDR: No such device
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFBRDADDR: No such device
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device
Failed to bring eth0 up
ERROR: problem starting needed services
"netmount" was not started
Het gaat niet zo zeer om een afzonderlijk pakket, maar om de samenwerking tussen de verschillende paketten: een lib die ontbreekt, een dependancy die ontbreekt, etc. MHt uitgeven van een distributie houdt meer in dan software verzamelen...quote:Op zondag 25 april 2004 13:24 schreef NewOrder het volgende:
[..]
De vraag is wat je onder stabiel verstaat. De meeste pakketten zijn al door anderen getest, dus waarom zou je die fase opnieuw doorlopen.
Slechts een enkele keer gaat het fout met de dependencies, dan moet je zelf ff sleutelen. Maar dat nadeel weegt wat mij betreft niet op tegen het voordeel van recentere packages.quote:Op zondag 25 april 2004 15:08 schreef Hiawatha het volgende:
Het gaat niet zo zeer om een afzonderlijk pakket, maar om de samenwerking tussen de verschillende paketten: een lib die ontbreekt, een dependancy die ontbreekt, etc. MHt uitgeven van een distributie houdt meer in dan software verzamelen...
Na menuconfig heb je de kernel wel opnieuw gecompileerd he?quote:Op maandag 26 april 2004 09:21 schreef Perzikje het volgende:
Ok mensen, hier ben ik weer. Het probleem is als volgt:
Mijn computer loopt vast als hij bepaalde bestanden wil emergen. Ik heb een nForce moederbord. Nu weet ik inmiddels dat nForce+apic=problemen. Nu kan je dit uit de kernel slopen met menuconfig, maar dit helpt weinig. Nu weet ik ook dat je als boot options noapic (en nolapic) moet meegeven. Maar ik heb geen zin om Gentoo opnieuw te installeren. Hoe geef je dit dan aan?
En veroorzaakt acpi (dus niet apic) nou ook problemen of niet?
edit: gepost onder het account van mn zus, ik ben yootje.
Bedankt! Voor noapic en nolapic is het append="noapic nolapic" lijkt me?quote:Op maandag 26 april 2004 09:49 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Na menuconfig heb je de kernel wel opnieuw gecompileerd he?
En boot opties kan je via lilo meegeven. /etc/lilo.conf aanpassen. Voorbeeld:
image = /boot/kernel-2.4.26
root = /dev/hda3
label = 2.4.26
read-only
append="noapic"
Na het aanpassen 'lilo' uitvoeren en rebooten maar.
Geef eens wat meer informatie (in fatsoenlijk nederlands aub).quote:Op zondag 25 april 2004 14:49 schreef DakDuuf het volgende:
beste goeroeszzz...
Vraagje.. kheb hiero een hp proliant server. hotzwapble hdsz, 2 keer 200 mmx cpu... alleen nu lukt het niet om een netwerk+ inet te draaien, of het een of het andere werkt... Daarbij komt het "probleem" dat ik in een shell bezig ben.. is nie mijn sterkste kant. Ik kan mn video kaart nie "compileren".. dan zou ik in kde (kut door eenvoud???).. bezig kenne gaan. Sugestiesz mijn waarde vrienden? ( i net= kabel, essent /sbin/ifconfig geeft wel een lading ip's+ d "Rest" aan, pingenkan soms wel soms nie...)
chatjunkies.nl #dutch ..<-- irc
heb je zowel noapic als noacpi geprobeerd?quote:Op maandag 26 april 2004 11:37 schreef yootje het volgende:
En het noapic werkt ook niet...
Ik heb ook kernel 2.6.6-rc1quote:Op maandag 26 april 2004 14:42 schreef Falcon4ever het volgende:
yootje waarom gebruik je eigelijk de 2.4 kernel? ik zou als ik jouw was gewoon een 2.6 proberen (gentoo-dev-sources) ik had namelijk zelf problemen met m'n kt600 die door 2.4 niet goed werd ondersteunt en door 2.6 perfect....
Ik krijg telkens tegenstellende reacties, de ene zegt dat apci er niks mee te maken heeft en de ander wel. Maar ik zal het eens proberen. Moet ik het dan ook uit de kernel slopen? Overigens kan ik geen apic vinden in menuconfig.quote:Op maandag 26 april 2004 13:34 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
heb je zowel noapic als noacpi geprobeerd?
inloggen natuurlijkquote:Op maandag 26 april 2004 21:56 schreef Premium het volgende:
Ok, ik heb SuSe 9.1 Live CD gedownload. Daarna een ISO gebrand en gestart. Dat lijkt in eerste instantie goed te gaan, maar dan ineens een scherm met fouten die voor mij Chinees zijn.
Een heel scherm met Bad character height 0... failed en verwijzingen naar mappen en bestanden en gzip.
Vervolgens de volgende melding:
failed services runlevel 5
pcmcia sshd postfix kbd cups en nog een paar.
Daaronder:
Welcome to SuSe Linux 9.1
linux login:
met achter de dubbele punt een knipperende cursor. Het zal ongetwijfeld een domme vraag zijn, maar wat moet ik nu doen?
P.S.: Het is voor mij de allereerste keer dat ik Linux start dus ik ben nog helemaal blanco wat kennis betreft. Ik ken verder ook niemand die Linux gebruikt, dus ik probeer mijn geluk hier.
tik in:quote:Op dinsdag 27 april 2004 06:58 schreef Premium het volgende:
Kun je iets duidelijker zijn?
Wat bedoel je met root?
Premium, wellicht is het handiger als je eerst zelf wat gaat opzoeken en lezen over Linux. Op Internet is er genoeg te vinden. Via google kun je verschillende, zogehete, Newbie guides vinden.quote:Op dinsdag 27 april 2004 06:58 schreef Premium het volgende:
Kun je iets duidelijker zijn?
Wat bedoel je met root?
Check deze site van Intel, daar staan Linux drivers, deze werken waarschijnlijk beter dan de modules in de vanilla kernel. Ondanks dat Inter Hardware over het algemeen goed ondersteunt wordt.quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:48 schreef meranto het volgende:
Algemeen linux probleem hier: Op een Dell Inspiron 1150 met intel 852GMV chipset willen alleen de oude versies van XFree86 draaien, alle distro's die met 4.3.0 of nieuwer geleverd worden crashen met een groen beeld als X gestart wordt. Alleen met de "vesa" module werkt de boel op max 8bpp kleuren, niet echt om blij van te worden dus.
Videokaart is onboard bij dat moederboard, ze noemen het Intel Extreme Graphics onboard met 64 MB shared memory maar linux ziet em dus als intel85x videokaartquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:52 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Welke videokaart zit erin? NVidia, ATI, iets anders ?
Check de linux drivers @ de website van betreffende fabrikant, deze zullen waarschijnlijk wel/beter werken dan de vanilla kernel modules
Volgens mij zelfs al in een 2.2 kernel..quote:Op dinsdag 27 april 2004 15:08 schreef smoking2000 het volgende:
bridging zit al tijden in 2.4 als ik mij niet vergis, in 2.4.26 zit t iig
2.4.20 is niet meer aan te raden ivm security issues mremap ed
De afweging 'nieuwe kernel + downtime en mogelijke onstabiliteit' vs 'iets minder veilig maar stabiel' slaat niet altijd door naar het eerstequote:Op dinsdag 27 april 2004 15:08 schreef smoking2000 het volgende:
2.4.20 is niet meer aan te raden ivm security issues mremap ed
ur welcomequote:Op dinsdag 27 april 2004 15:22 schreef robh het volgende:
[..]
De afweging 'nieuwe kernel + downtime en mogelijke onstabiliteit' vs 'iets minder veilig maar stabiel' slaat niet altijd door naar het eerste
Maar thnx iig'
doe es:quote:Op dinsdag 27 april 2004 17:58 schreef Premium het volgende:
Ik ben nu iets verder. Na het intikken van root verschijnt de volgende tekst:
Have a lot of fun...
Daarna een nieuwe prompt met
linux:~ #
met daarachter een knipperende cursor. Ook hier heb ik weer root achter getikt, maar dan kom ik niet meer verder. Iemand een idee hoe verder? Het is dus een startbare live cd-rom van SuSe.
Ik zou toch even wat gaan lezenquote:Op dinsdag 27 april 2004 17:58 schreef Premium het volgende:
Ik ben nu iets verder. Na het intikken van root verschijnt de volgende tekst:
Have a lot of fun...
Daarna een nieuwe prompt met
linux:~ #
met daarachter een knipperende cursor. Ook hier heb ik weer root achter getikt, maar dan kom ik niet meer verder. Iemand een idee hoe verder? Het is dus een startbare live cd-rom van SuSe.
En dan vraagt hij wat hij vervolgens moet doen (als x al goed geconfigureerd is enzo). Niet echt een structurele oplossingquote:Op dinsdag 27 april 2004 18:02 schreef ToBe het volgende:
[..]
doe es:
startx
Ik gok dat er dan een windows omgeving geladen wordt.
Het gaat om een livecd als ik het goed las. Startx zou genoeg moeten zijn.quote:Op dinsdag 27 april 2004 18:08 schreef yootje het volgende:
[..]
En dan vraagt hij wat hij vervolgens moet doen (als x al goed geconfigureerd is enzo). Niet echt een structurele oplossing
niet toevallig iets dat er voor windows gewoon al is dat er op lijkt?quote:Op dinsdag 27 april 2004 23:15 schreef yootje het volgende:
Nee, de maker van Kolf (http://kde.org/areas/people/jason.html) is een nogal KDE/Linux fanaatOok zie ik het niet op zijn site (http://katzbrown.com/shiritsu/programming/) en is Kolf speciaal voor KDE geschreven.
Ik, op m'n server, desktop en laptop.quote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
Uit pure intresse: hoeveel mensen draaien hier fulltime Linux, en welke taken voeren ze ermee uit?
Alleen server (Debian 3.0) voor web, ftp en file.quote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
Uit pure intresse: hoeveel mensen draaien hier fulltime Linux, en welke taken voeren ze ermee uit?
RedHat 9 op laptop.quote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
Zie sigquote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
Waarom ben je dit topic dan gestart? Ik ben een Linux-Newbie. Ben ik dan niet de doelgroep van dit topic?quote:Op dinsdag 27 april 2004 21:52 schreef Hiawatha het volgende:
Premium, nogmaals. We willen je best helpen met je Linux problemen. Maar zo te horen zijn er bij jou niet echt problemen. Je hebt gewoon weinig verstand van Linux. Ga eerst eens Newbie Guides lezen (google dat maar) en probeer de dingen die daar in staan in de praktijk. Mocht je dan nog tegen dingen aanlopen, kom dan maar vragen.
Kijk, je hebt gewoon geen diee waar je mee bezig bent. Niks ergs aan, maar om nou hier een manual te laten schrijven speciaal voor jou.... Kun je toch beter je even verdiepen in een boek of een goed artikel op internet?quote:Op woensdag 28 april 2004 17:41 schreef Premium het volgende:
[..]
Waarom ben je dit topic dan gestart? Ik ben een Linux-Newbie. Ben ik dan niet de doelgroep van dit topic?
Mandrake thuis op mijn servertje...quote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
server 1:Debian Woody (stable)quote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
# emerge /usr/portage/sys-kernel/development-sources/development-sources-2.6.6_rc2.ebuildquote:Op woensdag 28 april 2004 15:13 schreef yootje het volgende:
Klein vraagje: Ik heb dus Gentoo, en ik wil graag kernel 2.6.6-rc2 draaien. Als je echter emerge development-sources draait, krijg je natuurlijk rc1, want die is stable. Nu heb ik al merge "=development-sources-2.6.6_rc2", emerge "~development-sources-2.6.6_rc2" en emerge ">development-sources-2.6.6_rc1" geprobeerd, maar ik kan rc2 nog steed sniet emergen. Wat is het juiste commando?
Ik kwam 'm laatst ook tegen inderdaad, en damn ik was meteen verliefd (-: Dit is helemaal handig voor de beginners (zoals ik), je hoeft niet eens meer zelf te compilen.Kan er dus ook minder fout gaan (-; En wat ik er helemaal heerlijk aan vind is dat je niet meer het probleem hebt dat er bepaalde dependencies niet geinstalleerd zijn die je dan weer een nieuwe zoektocht opleveren. Die dependencies zorgden hier altijd wel voor een flinke scheldpartij (-;quote:Op woensdag 28 april 2004 19:54 schreef yootje het volgende:
Voor alle mensen met Fedora/Redhat:
hier kun je een programma (wat onneerbiedig gezegd, het is wel iets meer) downloaden waarmee je apt-gets kan doen (a la Debian). De keuze is nog beperkt (het zijn vooral kleine pakketten), maar zeker veelbelovend.
De paketten zijn anders wel sterk verouderd zie ik nu. Kan je misschien ook ergens een package list zien van yum?quote:Op woensdag 28 april 2004 20:38 schreef coenraad het volgende:
[..]
Ik kwam 'm laatst ook tegen inderdaad, en damn ik was meteen verliefd (-: Dit is helemaal handig voor de beginners (zoals ik), je hoeft niet eens meer zelf te compilen.Kan er dus ook minder fout gaan (-; En wat ik er helemaal heerlijk aan vind is dat je niet meer het probleem hebt dat er bepaalde dependencies niet geinstalleerd zijn die je dan weer een nieuwe zoektocht opleveren. Die dependencies zorgden hier altijd wel voor een flinke scheldpartij (-;
Ik heb er nog niet naar gezocht. Maar het verouderd zijn van de paketten valt voor zover ik heb gemerkt mee. Ik installeer gewoon de pakketten door te proberen, als hij niet gevonden wordt ga ik zelf wel aan de slag..quote:Op woensdag 28 april 2004 20:52 schreef yootje het volgende:
[..]
De paketten zijn anders wel sterk verouderd zie ik nu. Kan je misschien ook ergens een package list zien van yum?
ik ken de distributie die je gebruikt niet, maar je kan vast ergens instellen dat ie bij het booten het modem niet moet opzoeken. Stel in dat ie pas verbinding moet maken via het modem als je daarom vraagt.quote:Op donderdag 29 april 2004 09:12 schreef Lod het volgende:
<modem verhaal>
Ik alleen fulltime op mijn server. Op mijn desktop draai ik het parttime, beide draaien Slackware 9.1. Mijn laptopje is een Apple, dus daar draai ik ook Unix opquote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
probeer es:quote:Op woensdag 28 april 2004 15:13 schreef yootje het volgende:
Klein vraagje: Ik heb dus Gentoo, en ik wil graag kernel 2.6.6-rc2 draaien. Als je echter emerge development-sources draait, krijg je natuurlijk rc1, want die is stable. Nu heb ik al merge "=development-sources-2.6.6_rc2", emerge "~development-sources-2.6.6_rc2" en emerge ">development-sources-2.6.6_rc1" geprobeerd, maar ik kan rc2 nog steed sniet emergen. Wat is het juiste commando?
Thanks, een handige site die link. Ga er lekker verder mee klooienquote:Op donderdag 29 april 2004 10:20 schreef smoking2000 het volgende:
tips
volgens mij heb ik die jou ooit aanbevolenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 02:14 schreef RX_Shorty het volgende:
Hmm ik ben redelijk bekend met Suse Linux op het moment, Draai nu 9.0 professional.
Over een paar dagen ga ik 9.1 halen
Het schijnt dan mogelijk te zijn je 3D Hardware versnelling (NVIDIA) zo aan te zetten zonder zelf d NVIDIA driver te downloaden en te installeren.
Wat ook prachtig is YAST man wat werkt dat lekker
/etc/network/interfacesquote:Op woensdag 5 mei 2004 00:04 schreef Mr.Noodle het volgende:
GVD, kut Linux hoe moet ik in godsnaam via shell "IP via DHCP verkrijgen" instellen in Mandrake. Ik heb de hele dag nu al lopen prutsen aan dat apparaat en ik schop dat ding nog een keer op straat...
dat weet ik wel...quote:Op maandag 10 mei 2004 10:04 schreef Hiawatha het volgende:
Als je dat echt wil, dan moet dat met behulp van een bootoptie die ik even niet uit mijn hoofd weet. Waarom niet? Omdat het geen kont uitmaakt welke kaart nou eth0 en welke eth1 heet. Het is maar een naampje.
//offtopicquote:sinan@server:~$ uname -a;id;cat /proc/cpuinfo
Linux server 2.4.18-bf2.4 #1 Son Apr 14 09:53:28 CEST 2002 i686 unknown
uid=1001(sinan) gid=1001(sinan) groups=1001(sinan)
processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 3
model name : Pentium II (Klamath)
stepping : 3
cpu MHz : 232.976
cache size : 512 KB
cpuid level : 2
bogomips : 463.66
Debian Woody 3.0R1quote:Op woensdag 28 april 2004 00:32 schreef zugzug het volgende:
//offtopic
Als naam heb ik gewoon "server" genomen, dat had ik hiervoor ook en toen werkte het zonder problemen;quote:Op maandag 10 mei 2004 10:24 schreef Hiawatha het volgende:
Meestal is dat een DNS probleem. Heb je de naam van je server in /etc/hosts gezet?
quote:127.0.0.1 localhost
192.168.0.3 server
# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
# (added automatically by netbase upgrade)
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
dat is niet helemaal waar, op mijn Debian Stable Firewall/router is de nic t dichst bij de CPU (de bovenste) eth0 en die eronder eth1, dus het is niet per definitie van onder naar boven of vice versa. (Wel 2 dezelfde nics)quote:Op maandag 10 mei 2004 10:18 schreef robh het volgende:
Linux herkent de kaarten van "onder" naar "boven". Je onderste nic in je kast is dus (meestal altijd) eth0. Is geen oplossing, maar wel handig om te weten![]()
Er moet vast iets te vinden zijn in de logfiles (voor sshd is dat /var/log/auth.log geloof ik). Wat staat daar in?quote:Op maandag 10 mei 2004 10:25 schreef saban het volgende:
[..]
Als naam heb ik gewoon "server" genomen, dat had ik hiervoor ook en toen werkte het zonder problemen;
[..]
May 10 09:19:06 server sshd[8130]: Could not reverse map address 192.168.0.5.quote:Op maandag 10 mei 2004 10:28 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Er moet vast iets te vinden zijn in de logfiles (voor sshd is dat /var/log/auth.log geloof ik). Wat staat daar in?
Thx, probleem opgelostquote:Op maandag 10 mei 2004 10:33 schreef Hiawatha het volgende:
zet het ip van je client anders ook effen in /etc/hosts
tijd: apt-get install ntpdate, /etc/default/ntp-servers invullen en /etc/init.d/ntpdate draaien
bijna elke provider heeft er wel een. Probeer eens: ntp.<naam van je provider>.nlquote:Op maandag 10 mei 2004 10:37 schreef saban het volgende:
[..]
Thx, probleem opgelost
Even ntpdate proberen.
/edit
Waar kan ik eventuele ntp-servers vinden ?
Thx, wanadoo helaas niet, wel ntp.xs4all.nlquote:Op maandag 10 mei 2004 10:41 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
bijna elke provider heeft er wel een. Probeer eens: ntp.<naam van je provider>.nl
kan wel een oplossing voor me wezen...quote:Op maandag 10 mei 2004 10:18 schreef robh het volgende:
Linux herkent de kaarten van "onder" naar "boven". Je onderste nic in je kast is dus (meestal altijd) eth0. Is geen oplossing, maar wel handig om te weten![]()
Ik zeg ook meestal . Het ligt ook aan de kaarten, aan het bios etc. Maar mijn ervaring is dat het heel vaak wel klopt.quote:Op maandag 10 mei 2004 10:26 schreef smoking2000 het volgende:
dat is niet helemaal waar, op mijn Debian Stable Firewall/router is de nic t dichst bij de CPU (de bovenste) eth0 en die eronder eth1, dus het is niet per definitie van onder naar boven of vice versa. (Wel 2 dezelfde nics)
Op de IPCop Linux router @work, is de bovenste NIC eth1, omdat deze later gedetecteerd werdt dan de onderste (welke dus eth0 is geworden) (ook 2 dezelfde nics)
Volgens mij worden eth0-ethn op volgorde van IRQ ge-assigned, dus laagste IRQ heeft eth0.
Zeker weten dat je hardware in orde is?quote:Op maandag 10 mei 2004 21:09 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik probeer Suse 9.0 op mijn systeem te zetten, maar dat wil niet echt (meer) lukken. Het is een Intel Celeron 666 (?). Als ik de installatie van cd probeer te draaien, krijg ik na het opstartscherm (met daarop de keuze uit booten van hd en installatie), als ik kies voor installatie een scherm vol met tekens, die overwegend groen zijn en een deel ervan knippert. Ik kan dan dus niks meer met mn systeem (behalve uitzetten, uit het raam gooien etc.) Waar kan dit aan liggen?
Ik heb Mandrake 9.2 er ook op gehad, ging redelijk, maar wil nu weer naar Suse. Trouwens, Knoppix wil ook niet helemaal lekker draaien, opstarten gaat soms goed, maar soms blijft ie hangen.
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik vind het zo raar dat Mandrake het wel doet en goed wordt weergegeven. Ik heb inmiddels trouwens aan het begin van de installatie de resolutie op 'tekst mode' gezet. De installatie ging perfect, hij herkent een grafische kaart en het type monitor, alleen start hij de KDE-desktop niet op maar komt direct in de konsole. Is dit een optie die ik ergens aan moet zetten zodat ie wel de desktop opstart. Ik kan vanavond ook wel eens kijken of ik nog een grafische kaart heb liggen. Maar het lijkt mij dat ie het gewoon zou moeten doen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 10:34 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Zeker weten dat je hardware in orde is?
Jeps, dat is een instelling. Linux kent verschillende runlevels, 0 tm 6.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:10 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
[..]
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik vind het zo raar dat Mandrake het wel doet en goed wordt weergegeven. Ik heb inmiddels trouwens aan het begin van de installatie de resolutie op 'tekst mode' gezet. De installatie ging perfect, hij herkent een grafische kaart en het type monitor, alleen start hij de KDE-desktop niet op maar komt direct in de konsole. Is dit een optie die ik ergens aan moet zetten zodat ie wel de desktop opstart. Ik kan vanavond ook wel eens kijken of ik nog een grafische kaart heb liggen. Maar het lijkt mij dat ie het gewoon zou moeten doen.
dat moet dus dit wordenquote:id:3:initdefault:
hmm, fok kent geen code-tagsquote:id:5:initdefault:
Bedankt! Werkt super.....!quote:Op dinsdag 11 mei 2004 10:33 schreef Hiawatha het volgende:
Werkend script!
opzich elke linux... als je maar niet teveel toeters en bellen installeertquote:Op donderdag 13 mei 2004 09:59 schreef Klonk het volgende:
Ik heb van het weekend een ouwe pentium (233 geloof ik) gekregen (afdankertje van iemand) en wil de eerste stappen op linux gebied nu echt gaan zetten, welke linux draait een beetje op die wat oudere pc ?
Zet voor de zekerheid in je iptables script de regelquote:Op donderdag 13 mei 2004 09:56 schreef rihago het volgende:
ik heb een vaag probleem met fedora...
ik wil er een router van maken maar het wil niet helemaal lekker
de volgende handelingen heb ik gedaan.
in mijn /etc/sysctl.conf heb ik net.ipv4.ip_forward=0 in net.ipv4.ip_forward=1 veranderd
daarna heb ik 1 gezet in ip_forward doormiddel van
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
maar hij haalt die 1 telkens automatisch niet weg en routen wil hij niet....
SMP support zit al jaren in de kernel, nu zelfs heftige NUMA support, dus SMP in 2.6 is geen probleemquote:Op donderdag 13 mei 2004 10:02 schreef mvdlubbe het volgende:
Oja. Dit is een supertopic!
Ik heb dus een Ml370 met 2 x 733 PIII. SMP kernel, dus. De vraag is nu, is er een 2.6 versie beschikbaar voor smp?
En de tweede vraag: hoe zit het met de source voor de 2.4.20-28.8smp? Ik kan wel de source vinden voor 2.4.20, maar daar houdt het dan op. Voor het installeren van hpasm (server management) heb ik de source nodig van 2.4.20-28.8, die zag ik dus niet staan op ftp.nl.kernel.org.
Ja.. Waarschijnlijk is het geheugen niet in gebruik, maar alleen gereserveerd. Je kan dat ook zien, hoeveel geheugen daadwerkelijk in gebruik is, en hoeveel alleen gereserveerd is. Ben alleen het commando daarvoor kwijt.. Iemand anders?quote:Op donderdag 13 mei 2004 14:20 schreef rihago het volgende:
is dit normaal voor een linux web server??
http://www.koekjestrommel.nl
dat het geheugen zo vol zit???
sander@bilbo:~$ free -mquote:Op donderdag 13 mei 2004 16:00 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Ja.. Waarschijnlijk is het geheugen niet in gebruik, maar alleen gereserveerd. Je kan dat ook zien, hoeveel geheugen daadwerkelijk in gebruik is, en hoeveel alleen gereserveerd is. Ben alleen het commando daarvoor kwijt.. Iemand anders?
quote:Op vrijdag 14 mei 2004 11:05 schreef rihago het volgende:
oke wat doe ik fout of wat vergeet ik
heb een fedora machine
2 netwerkkaarten... eth0 en eth1
eth0 = 192.168.1.1
eth1 = ext internet adres
ik wil van de machine een router maken
in /etc/sysctl.conf heb ik net.ipv4.ip_forward=0 in net.ipv4.ip_forward=1 veranderd
en echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward uitgevoerd
via cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward krijg ik netjes 1 terug...
maar op machine 2 die 192.168.1.2 en als gateway 192.168.1.1 heeft
kan ik niet pingen of internetten..
wat vergeet ik of doe ik fout
ff je firewall logs checken, wordt icmp verkeer gedrop misschien?quote:tail -f /var/log/messages
quote:# Firewall configuration written by redhat-config-securitylevel
# Manual customization of this file is not recommended.
*filter
:INPUT ACCEPT [0:0]
:FORWARD ACCEPT [0:0]UTPUT ACCEPT [0:0]
:RH-Firewall-1-INPUT - [0:0]
-A INPUT -j RH-Firewall-1-INPUT
-A FORWARD -j RH-Firewall-1-INPUT
-A RH-Firewall-1-INPUT -i lo -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -i eth1 -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -i eth0 -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -p icmp --icmp-type any -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -p 50 -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -p 51 -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 22 -j ACCEPT
-A RH-Firewall-1-INPUT -j REJECT --reject-with icmp-host-prohibited
COMMIT
Blijkt er dus een enorme bug in de i810 module te zitten. Gelukkig heb ik via http://www.chzsoft.com.ar/855patch.html een patch gevonden om te starten voordat X start zodat de boel niet crasht. Voor de 852GMV gebruikt men 855wrap door bijvoorbeeld ergens bij de init.d dit te starten voordat X start.quote:Algemeen linux probleem hier: Op een Dell Inspiron 1150 met intel 852GMV chipset willen alleen de oude versies van XFree86 draaien, alle distro's die met 4.3.0 of nieuwer geleverd worden crashen met een groen beeld als X gestart wordt. Alleen met de "vesa" module werkt de boel op max 8bpp kleuren, niet echt om blij van te worden dus.
Je NAT je je clients niet, je moet alles wat van je LAN afkomt MASQUERADE'n of SNAT'ten in de PREROUTING chain van de nat tabel.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 11:38 schreef rihago het volgende:
ik kan er van binnen en van buitenaf in komen via ssh
dit is btw nu op het moment mijn iptables
[..]
Lijkt me dat Fedora wel een wizard oid daarvoor heeft... anders gluren op http://www.tldp.org voor een NAT howto..quote:Op zaterdag 15 mei 2004 18:09 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Je NAT je je clients niet, je moet alles wat van je LAN afkomt MASQUERADE'n of SNAT'ten in de PREROUTING chain van de nat tabel.
Ja, dat kan wel. Ik snap alleen niet helemaal waarom alles perse op een floppy moet (bestaat/bestond overigens wel, ben alleen (weer eens) de naam kwijt.). Daarmee beperk je je keuze al heel erg.quote:Op zondag 16 mei 2004 14:36 schreef rihago het volgende:
volgens mij werkt die usb modem niet op linux
Zet er bv IPCop linux op. Heeft webinterface ed. zal mogelijk wel zelf t modem aan de praat moeten zien te krijgen (Staat mij iets bij dat op t ipcop forum een howto stond voor dat modem)quote:Op zondag 16 mei 2004 17:35 schreef Caesu het volgende:
modem werkt wel met linux - er zijn drivers.
ik wil het op een bootflop zodat ik de hd eruit kan halen - scheelt stroom en geluid.
maar als ik het nu toch op die hd wil doen. hoe pak ik het dan aan? het is een pentium 100 met 32mb.
schop!quote:Op zondag 16 mei 2004 18:13 schreef mighty_myte het volgende:
ik heb uit verveling mandrake gedownload. (2 gig nog wel)
ik ben zeker geen newbie, maar is mandrake leuk? dan wil ik het wel es op mijn pc zetten.
tot dus ver alleen redhat, cadera en debian gebruikt.
Het schijnt een heel leuke distro te zijn, ook mensen die bijvoorbeeld die-hard Debian-users zijn vinden dat (via-via gehoord).quote:Op woensdag 19 mei 2004 19:23 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
schop!![]()
Definieer "leuk" ?quote:Op woensdag 19 mei 2004 19:23 schreef mighty_myte het volgende:
schop!![]()
De driver van je geluidskaart is niet geladen? Probeer eens modconf en kijk of het ding erbij staat.quote:Op zondag 23 mei 2004 18:39 schreef R-Mon het volgende:
Elke keer als ik KDE opstart krijg ik de error:
"Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (no such device)"
En ik heb dus geen geluid. Het gaat om Debian Woody 3.0r2, kernel 2.2. Mijn geluidskaart is van cmedia (type weet ik even niet). Wie o wie kan mij helpen mijn geluid terug te krijgen?
Hij staat er niet tussen. Wat nu?quote:Op zondag 23 mei 2004 19:59 schreef robh het volgende:
[..]
De driver van je geluidskaart is niet geladen? Probeer eens modconf en kijk of het ding erbij staat.
Juiste kernelsource downloaden, make menuconfig, driver als module compileren selecteren, make modules, make modules_install.quote:Op zondag 23 mei 2004 20:16 schreef R-Mon het volgende:
Hij staat er niet tussen. Wat nu?
Okee, ik ga het proberen. Dankjequote:Op zondag 23 mei 2004 20:17 schreef robh het volgende:
[..]
Juiste kernelsource downloaden, make menuconfig, driver als module compileren selecteren, make modules, make modules_install.
En dan staat ie er wel bij
Onder Debian zitten normale users niet in de group audio, alleen users in de group audio mogen de sounddevice (dsp) gebruiken.quote:Op zondag 23 mei 2004 18:39 schreef R-Mon het volgende:
Elke keer als ik KDE opstart krijg ik de error:
"Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (no such device)"
En ik heb dus geen geluid. Het gaat om Debian Woody 3.0r2, kernel 2.2. Mijn geluidskaart is van cmedia (type weet ik even niet). Wie o wie kan mij helpen mijn geluid terug te krijgen?
Dankje, maar dat is het ook niet. Ik heb wel de driver gevonden, en een wat uitgebreidere handleiding over wat robh zei, maar ik kom er niet echt uit.quote:Op maandag 24 mei 2004 12:37 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Onder Debian zitten normale users niet in de group audio, alleen users in de group audio mogen de sounddevice (dsp) gebruiken.
Dit is gedaan omdat anders elke users ook je microfoon kan gebruiken, dus mocht jij iets aan t inspreken zijn voor bv Voice Over IP dan zou ik met een (remote) sessie de mogelijkheid hebben om met mijn useraccount jou soundinput af te luisteren.
Voeg je username toe aan de group audio in /etc/group om dit te verhelpen.
Als de kerneldriver/module niet geladen/mee gecompileerd is kan zo'n error ook voorkomen, zoals eerder ookal genoemt
Moederbord chipset Intel 845Dquote:Op maandag 24 mei 2004 17:24 schreef smoking2000 het volgende:
OK dan heb ik wat meer info nodig,
Moederbord (voornamelijk chipset),
soudcard,
kernel versie,
Linux distributie,
de output van `lspci`,
de output van `lsmod` ,
en of de soundcard onboard (op je moederbord) of een losse kaart is.
Even uit nieuwsgierigheid... is dit een desktopsysteem? Waarom draai je dan geen 2.6.x kernel? Die is standaard voorzien van alsa-support.quote:Op maandag 24 mei 2004 19:24 schreef R-Mon het volgende:
Moederbord chipset Intel 845D
soundcard onboard, cmedia 8738
kernel 2.2
Debian Woody 3.0r2
Niet alles is Open Source en niet alle OSS is gratis.quote:Op maandag 24 mei 2004 22:56 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:
- Als alles open-source is, waarom moet ik dan nog betalen voor een registratie van me wlan drivers, en waarom is hier geen crack of dergelijk voor gebouwd
1. hoe kom je erbij dat alles voor linux open source is?quote:Op maandag 24 mei 2004 22:56 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:
Hoihoi's
Ik ben een iets wat gevorderde SuSE Linux n00b
Ik ben al een tijdje met Linux aan het aankloten (sinds SuSE 6.1), alleen ik heb nooit echt de tijd/zin gehad om me er echt in te verdiepen.
Dat heb ik nu gelukkig wel, en daarom ben ik weer flink bezig met mijn SuSE 9.1 installatie op mijn laptop.
Het is me al gelukt om (na veel kloten en vloeken) mijn wlan kaartje aan de praat te krijgen, alleen ik zit nog met een vraag...
- Als alles open-source is, waarom moet ik dan nog betalen voor een registratie van me wlan drivers, en waarom is hier geen crack of dergelijk voor gebouwd
- Hoe zorg ik ervoor dat hij niet meteen in X opstart, maar gewoon in Bash ?
bvd
Voer `modconf` uit als root en selecteer de "C-Media PCI (CMI8338/8738)" driver uit de "Sound" sectie van de drivers (in je kernel .config is hij te vinden als: CONFIG_SOUND_CMPCI), dit zou de driver voor je sound moeten zijn, kan niet garanderen dat ie in 2.2.20-idepci zit, in 2.4 iig wel, dus misschien een nieuwe kernel-image apt-get install'en ?quote:Op maandag 24 mei 2004 19:24 schreef R-Mon het volgende:
[..]
Moederbord chipset Intel 845D
soundcard onboard, cmedia 8738
kernel 2.2
Debian Woody 3.0r2
lspci en lsmod, ik krijg het hier niet geplakt, hier een txt-bestandje
Check voor de zekerheid of je je normale username ook onder de group audio hebt staan anders mag je de dsp niet gebruikenquote:audio:x:29:bas
Waarschijnlijk om de zelfde reden als dat ie geen 2.4 kernel draait.quote:Op maandag 24 mei 2004 22:44 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Even uit nieuwsgierigheid... is dit een desktopsysteem? Waarom draai je dan geen 2.6.x kernel? Die is standaard voorzien van alsa-support.
Freesco?quote:Op zondag 16 mei 2004 16:15 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Ja, dat kan wel. Ik snap alleen niet helemaal waarom alles perse op een floppy moet (bestaat/bestond overigens wel, ben alleen (weer eens) de naam kwijt.). Daarmee beperk je je keuze al heel erg.
Regel een HD van 1 gb (bijv) en je kan er ook nog een beetje leuk mee knoeien..
Om te zorgen dat je in bash opstart moet je even yast starten en dan bij "system" zorgen dat 'ie in runlevel 3 boot ipv. 5quote:Op maandag 24 mei 2004 22:56 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:
Hoihoi's
Ik ben een iets wat gevorderde SuSE Linux n00b
Ik ben al een tijdje met Linux aan het aankloten (sinds SuSE 6.1), alleen ik heb nooit echt de tijd/zin gehad om me er echt in te verdiepen.
Dat heb ik nu gelukkig wel, en daarom ben ik weer flink bezig met mijn SuSE 9.1 installatie op mijn laptop.
Het is me al gelukt om (na veel kloten en vloeken) mijn wlan kaartje aan de praat te krijgen, alleen ik zit nog met een vraag...
- Hoe zorg ik ervoor dat hij niet meteen in X opstart, maar gewoon in Bash ?
bvd
Je moet echt meer info geven! Wat lukt niet? Logmeldingen? Staat je netwerkkaart is dmesg? Laad ie wel een driver, maar krijgt ie geen ip?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:56 schreef Risp het volgende:
Hey ik probeer gentoo te installeren 1.4 maar het lukt me maar niet om het netwerk aan te praat te krijgen. Ik heb al via net-setup eth0 handmatig en automatisch geprobeert maar dat werkt niet. Ook heb ik via modprobe de juiste driver geladen: modprobe via-rhine. Maar zelfs dit helpt niet. Wat zou ik nog meer kunnen proberen?
Wat gaat er fout, werkt het laden van de driver via modprobe niet of gaat het daarna fout ?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:56 schreef Risp het volgende:
Hey ik probeer gentoo te installeren 1.4 maar het lukt me maar niet om het netwerk aan te praat te krijgen. Ik heb al via net-setup eth0 handmatig en automatisch geprobeert maar dat werkt niet. Ook heb ik via modprobe de juiste driver geladen: modprobe via-rhine. Maar zelfs dit helpt niet. Wat zou ik nog meer kunnen proberen?
Als ik "ping -c 3 google.com" intyp gebeurt er gewoon niets. "emerge sync" levert een timeout op.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:11 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Je moet echt meer info geven! Wat lukt niet? Logmeldingen? Staat je netwerkkaart is dmesg? Laad ie wel een driver, maar krijgt ie geen ip?
En wat zegt ifconfig eth0 (neem aan dat je een netwerkkaart hebt)quote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:19 schreef Risp het volgende:
[..]
Als ik "ping -c 3 google.com" intyp gebeurt er gewoon niets. "emerge sync" levert een timeout op.
Ik krijg geen foutmelding als ik "modprobe via-rhine" intyp en ik weet zeker dat dit de juiste driver is (in een andere distro ook gebruikt)
Wat dmesg zegt me niets; maar de netwerktkaart werkte wel onder andere distros
In het begin niets totdat ik net-setup eth0 uitvoer en alles handmatig invoer. Dan komt er een lijste met ipadressen dat ik net daarvoor heb ingevoerdquote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:21 schreef BarBaar het volgende:
[..]
En wat zegt ifconfig eth0 (neem aan dat je een netwerkkaart hebt)
En "dmesg | grep eth0" ??quote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:23 schreef Risp het volgende:
[..]
In het begin niets totdat ik net-setup eth0 uitvoer en alles handmatig invoer. Dan komt er een lijste met ipadressen dat ik net daarvoor heb ingevoerd
Het lag aan de kernel. Ik heb nu 2.4 met geluid. Mijn dank is groot!quote:Op dinsdag 25 mei 2004 00:14 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Voer `modconf` uit als root en selecteer de "C-Media PCI (CMI8338/8738)" driver uit de "Sound" sectie van de drivers (in je kernel .config is hij te vinden als: CONFIG_SOUND_CMPCI), dit zou de driver voor je sound moeten zijn, kan niet garanderen dat ie in 2.2.20-idepci zit, in 2.4 iig wel, dus misschien een nieuwe kernel-image apt-get install'en ?
Hier een sample uit mn /etc/group
[..]
Check voor de zekerheid of je je normale username ook onder de group audio hebt staan anders mag je de dsp niet gebruiken
"dmesg | grep eth0" geeft: "eth1394 : eth0 : ieee.1394 IPv4 over 1394 Ethernet (ohci1394)quote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:26 schreef BarBaar het volgende:
[..]
En "dmesg | grep eth0" ??
Verder niets in je syslog of messages?
bestaat nietquote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:25 schreef rihago het volgende:
en je /etc/sysconfig/network/ifcfg-eth0 *alssie daar staat*
wat staat daarin?
Misschien staat je netwerk-config ergens anders (ik ken je distro verder niet)quote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:42 schreef Risp het volgende:
[..]
"dmesg | grep eth0" geeft: "eth1394 : eth0 : ieee.1394 IPv4 over 1394 Ethernet (ohci1394)
niets kunnen vinden in de syslog
[..]
bestaat niet![]()
Verder valt mij heel op dat er niet op poort 25 wordt geluisterd dus mailen zal lastig gaan. Ik zie alleen dat hij iets logt van smtpd maar daar draait niets van dus dat lijkt me ook niet de bedoeling...quote:root 1665 0.0 0.1 1352 292 ? S 00:04 0:00 supervise qmail-smtpd
root 1667 0.0 0.1 1352 292 ? S 00:04 0:00 supervise qmail-send
qmaill 1669 0.0 0.1 1364 288 ? S 00:04 0:00 /usr/local/bin/multilog t /var/log/qmail/smtpd
qmails 1670 0.0 0.1 1524 364 ? S 00:04 0:00 qmail-send
qmaill 1673 0.0 0.1 1364 292 ? S 00:04 0:00 /usr/local/bin/multilog t /var/log/qmail
root 1678 0.0 0.1 1492 308 ? S 00:04 0:00 qmail-lspawn ./Maildir
qmailr 1679 0.0 0.1 1488 312 ? S 00:04 0:00 qmail-rspawn
qmailq 1680 0.0 0.1 1480 320 ? S 00:04 0:00 qmail-clean
root 11404 0.0 0.2 1768 572 pts/0 S 00:32 0:00 grep qmail
qmailctl stat geeft:
/service/qmail-send: up (pid 18773) 26 seconds
/service/qmail-send/log: up (pid 18774) 26 seconds
/service/qmail-smtpd: up (pid 18904) 1 seconds
/service/qmail-smtpd/log: up (pid 18778) 26 seconds
Ik heb een keer een mini OpenSSL handleiding geschreven. Daarmee moet je het kunnen oplossen.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 11:32 schreef Wouta het volgende:
Hoi,
Ik heb even een vraag ik heb een SSL certificaat gemaakt alleen apache vraagt bij het starten een wachtwoord. Nu vindt ik dit wel lastig als ik de pc opnieuw opstart dat ik dan later nog eens handmatig apache moet gaan starten omdat hij om een wachtwoord vraagt.
Ik heb hiervoor ook apache met ssl gehad alleen toen vroeg apache niet op een wachtwoord. Dus ik vraag me nu af hoe ik dat voor elkaar krijg....
ben er al uit heb de oplossing gevonden naar veel zoeken op de site van openssl
Kan je me de titel van een goed boek over FreeBSD geven?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 09:26 schreef fOubie het volgende:
BSD gurumeldt zich
Het blijkt altijd bij de laatste 0.2 mb fout te gaanquote:Op donderdag 27 mei 2004 12:48 schreef Risp het volgende:
Het probleem met mijn netwerkkaart is eindelijk opgelost door de livecd 2004.0 te pakken ipv 2004.1 alleen nu heb ik een ander probleem.
Namelijk dat als ik via konqueror naar een andere computer ga: smb://ipadres en ik dan een file wil downloaden via copy paste ik het bestand niet binnen krijg. Tot 90% gaat het meestal goed maar daarna niet meer. Het lukt dus niet om complete files binnen te krijgen. Ik heb gewoon emerge samba gedaan en voor de rest niets aangepast. Waar zou dit aan kunnen liggen? bvd
Emerge is dus installeren verteld google me zojuistquote:Op donderdag 27 mei 2004 12:51 schreef Risp het volgende:
[..]
Het blijkt altijd bij de laatste 0.2 mb fout te gaan
Moet wel kunnen lijkt mij. Probeer mpg123 eens.quote:Op donderdag 27 mei 2004 16:26 schreef yootje het volgende:
Op een Pentium 166 mp3's afspelen met een console mp3-speler lukt wel toch?
op een 486 - 66MHz ookquote:Op donderdag 27 mei 2004 16:26 schreef yootje het volgende:
Op een Pentium 166 mp3's afspelen met een console mp3-speler lukt wel toch?
De standaard werken:quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:17 schreef Hiawatha het volgende:
Kan je me de titel van een goed boek over FreeBSD geven?
Probeer eens om je ftp-client op passive ftp te zetten ipv activequote:Op dinsdag 1 juni 2004 17:10 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb nu een Suse installatie draaien, maar ik kan op een of andere manier niet FTPen. Kan wel browsen op internet, maar als ik iets van een FTPsite wil downloaden, dan krijg ik timeouts....
Weet iemand even snel waar dat aan ligt?
Het is niet "heb je", het is "wil je" high-memory support.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 15:32 schreef devzero het volgende:
Heb je "hi-memory"
Should do the trickquote:Op woensdag 2 juni 2004 11:34 schreef Vetinari het volgende:
[..]
Probeer eens om je ftp-client op passive ftp te zetten ipv active
Als je veel RAM hebt en meer dan 1 CPU zou je de enterprise kernel kunnen gebruiken. Het is natuurlijk handiger om zelf een kernel te bakken (= veel makkelijker dan het klinkt!).quote:Op vrijdag 28 mei 2004 15:26 schreef BarBaar het volgende:
Hmm, vraagje van mij maar eens dan!
Mandrake 10 heeft 2 kernels inzich; een gewone 2.6.3 kernel, en een enterprise versie van deze kernel.. Wanneer wil ik die enterprise kernel gaan gebruiken? De enterprise memory heeft o.a. native support voor hi-memory en SMP
Ik heb inderdaad nog een beetje gelezen.. SMP is voor meerdere cpu's.. ik heb er maar een (wel met hyperthreading, maardaar is geen smp voor nodig).. HI-memory is idd voor meer dan 4 gb.. en ik heb 1 gb..quote:Op woensdag 2 juni 2004 12:36 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Als je veel RAM hebt en meer dan 1 CPU zou je de enterprise kernel kunnen gebruiken. Het is natuurlijk handiger om zelf een kernel te bakken (= veel makkelijker dan het klinkt!).
That didn't do the trick....quote:Op woensdag 2 juni 2004 11:34 schreef Vetinari het volgende:
[..]
Probeer eens om je ftp-client op passive ftp te zetten ipv active
En ik kan trouwens wel gewoon op de FTPserver van XS4ALL komen zag ik net....quote:An error occured while loading
ftp://ftp.mozilla.org/pub(...)-pc-linux-gnu.tar.gz:
Could not connect to host ftp.mozilla.org
Heb je al contact gehad met xs4all ? Ik heb begrepen dat ze nog wel eens uitgaand verkeer willen blokkeren op bepaalde poorten.quote:Op woensdag 2 juni 2004 18:34 schreef Werewolf het volgende:
[..]
That didn't do the trick....![]()
Als ik in de Konquerer browser bijvoorbeeld een download van de Mozillasite aanklik krijg ik de volgende melding:
[..]
En ik kan trouwens wel gewoon op de FTPserver van XS4ALL komen zag ik net....![]()
(screendump)quote:NETDEV WATCHDOG: eth1: transmit timed out
eth1: no RX buffer allocated
Mja, dat zijn andere errors, maar ik ga vanavond eens een en ander proberen. Hiawatha heeft via MSN de volgende tips gegeven:quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:47 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Kijk hier eens, QuietGuy. Je bent niet de enige.
Op mijn Windows rammelbak doet alles het wel.....en die gebruikt toch dezelfde poorten.....quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:09 schreef Vetinari het volgende:
[..]
Heb je al contact gehad met xs4all ? Ik heb begrepen dat ze nog wel eens uitgaand verkeer willen blokkeren op bepaalde poorten.
Probeer anders IPCop, da's een Linux-distro gemaakt voor routers/NAT's. Ik gebruik hem nu al bijna een paar jaar en het werkt heel fijn! Download ff de ISO van 20MB, of de bootflop en dan via een webserver je LAN installeren, configureren en klaar. Binnen een paar uur heb je een router met hopen functionaliteit! En je kan hem via SSH en http onderhouden. Echt een "install and forget"-pakket.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 18:24 schreef Caesu het volgende:
weet weinig af van Linux. het enige wat ik er mee gedaan heb is een Knoppix cd gemaakt en één keer gebruikt toen m'n harde schijf kapot ging - met Knoppix kon ik zo belangrijke gegevens op een cd branden.
ik heb een P100 met Windows 98 erop. die maakt verbinding met internet en deelt die verbinding voor 3 Windows XP computers.
nu wil ik daar helemaal geen Windows 98 op want hij loopt zo eens in de 2 dagen vast.
ik wil Linux er op. het liefst vanaf een floppy dat ie zo meteen opstart, verbinding maakt en internet gaat delen. dan kan ik de cd-rom drive, harde schijven eruit gooien enzo.
het ingewikkelde is volgens mij dat hij op een nogal aparte manier verbinding maakt.
get gaat nl. zo:
er zit een PCI USB kaart in (Q-tec 422U USB2.0 PCI Card)
daarin zit die groene Alcatel Speed Touch USB modem.
verder zit er nog een 3com PCI Ethernet kaart en via een hub zitten die andere pc's er weer op aangesloten.
een firewall hoeft van mij geeneens.
iemand enige idee hoe ik zo'n floppy kan maken? er zijn wel Linux drivers te vinden voor dat USB modem, die PCI USB kaart en die Ethernet-kaart maar ik weet niet hoe ik zo'n Linux opstart schijf ervan moet maken.
(ik kan natuurlijk ook een Speedtouch Ethernet modem - maar ik ben benieuwd of ik het zo ook op kan lossen)
bvd
Misschien is het filesystem "out of sync". Wat staat er in je /etc/fstab ?quote:Op donderdag 27 mei 2004 12:48 schreef Risp het volgende:
Het probleem met mijn netwerkkaart is eindelijk opgelost door de livecd 2004.0 te pakken ipv 2004.1 alleen nu heb ik een ander probleem.
Namelijk dat als ik via konqueror naar een andere computer ga: smb://ipadres en ik dan een file wil downloaden via copy paste ik het bestand niet binnen krijg. Tot 90% gaat het meestal goed maar daarna niet meer. Het lukt dus niet om complete files binnen te krijgen. Ik heb gewoon emerge samba gedaan en voor de rest niets aangepast. Waar zou dit aan kunnen liggen? bvd
Druk er maar een andere nic in. Een brakke driver oplappen door de rest van je systeem aan te passen is niet echt slim. Helemaal niet wanneer het een server betreft.quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:50 schreef QuietGuy het volgende:
Mja, dat zijn andere errors, maar ik ga vanavond eens een en ander proberen. Hiawatha heeft via MSN de volgende tips gegeven:Sluit alle daemons (vooral SMB-toepassingen)
Verwissel de netwerkkaart (ik heb er 2, in iedere server 1)
Dat ga ik dan ook vanavond even proberen, m'n servers moeten sowieso ff uit m'n rack gehaald worden omdat er wieltjes onder gezet gaan worden
Die zal toch wel gewoon door ALSA ondersteund worden. Heb je er al info over opgezocht?quote:Op donderdag 3 juni 2004 14:30 schreef Lunar het volgende:
Ik heb sinds gisteravond Mandrake 10.0 op mijn pc staan (van de PCM DVD).
Ik ben er erg tevreden over en blijft gewoon lekker op mijn pc draaien![]()
Maar nu heb ik toch een klein probleem met mijn geluidskaart, Mandrake ziet 'm namelijk niet.
Volgens windows XP is het een Creative Soundblaster 16 Plug and Play (WDM).
Werkt deze kaart niet onder Linux en moet ik een modernere uitproberen? (het is wel een hele goed geluidskaart, mooi geluid)
BVD.
Het schijnt in bug de zijn in kde of samba; hij staat tenminste op de kde buglist.quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:59 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Misschien is het filesystem "out of sync". Wat staat er in je /etc/fstab ?
Mijn geluidskaart wordt niet gezien door Mandrake 10.0. Ook heb ik gekeken op de website van Creative of er drivers aanwezig zijn, niet dusquote:Op donderdag 3 juni 2004 20:41 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Die zal toch wel gewoon door ALSA ondersteund worden. Heb je er al info over opgezocht?
Welke kaart heb je?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 08:42 schreef Lunar het volgende:
[..]
Mijn geluidskaart wordt niet gezien door Mandrake 10.0. Ook heb ik gekeken op de website van Creative of er drivers aanwezig zijn, niet dus
Is ALSA een soort algemene driver, of is het iets totaal anders?
Windows XP zegt dat het een Creative Soundblaster 16 Plug and Play (WDM) is.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 08:47 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Welke kaart heb je?
Heb je misschien hier iets aan? http://linux-sound.org/drivers.htmlquote:Op vrijdag 4 juni 2004 08:55 schreef Lunar het volgende:
[..]
Windows XP zegt dat het een Creative Soundblaster 16 Plug and Play (WDM) is.
Waaruit concludeer je dat het de driver is die brak is?quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:00 schreef robh het volgende:
[..]
Druk er maar een andere nic in. Een brakke driver oplappen door de rest van je systeem aan te passen is niet echt slim. Helemaal niet wanneer het een server betreft.
Ik kan niet veel wijzer worden van die site... op opensource.creative.com wordt je naar de site van ALSA ( www.alsa-project.org ) gestuurd maar die wil niet openen hierquote:Op vrijdag 4 juni 2004 09:07 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Heb je misschien hier iets aan? http://linux-sound.org/drivers.html
Voor niet professionele doeleinden is een edimax perfect. Een Intel presteert wel wat beter, en snoept minder van je cpu af..quote:Op vrijdag 4 juni 2004 09:22 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Waaruit concludeer je dat het de driver is die brak is?
Overigens heb ik 2 servers met in allebei dezelfde NIC. Ik heb ze verwisseld en ben zo tot de conclusie gekomen dat sowieso die NIC kapot is. Maar met de vervangde NIC, die in een andere (windows-)server wél werkt, krijg ik de zelfde errors.
Overigens, is Intel veel beter dan Edimax? Er is een prijsverschil van 29 euro tussen die 2, dat vind ik eigenlijk nogal veel geld...
Omdat je schreefquote:Op vrijdag 4 juni 2004 09:22 schreef QuietGuy het volgende:
Waaruit concludeer je dat het de driver is die brak is?
Overigens heb ik 2 servers met in allebei dezelfde NIC. Ik heb ze verwisseld en ben zo tot de conclusie gekomen dat sowieso die NIC kapot is. Maar met de vervangde NIC, die in een andere (windows-)server wél werkt, krijg ik de zelfde errors.
Nou ja, aan de hand van wat je schrijft lijkt het me nog steeds een brakke driver. Ikzelf heb tot nu toe alleen nog maar te maken gehad met 3com gigabit kaarten en die drivers zijn prima (duh, voor dat geld..) .quote:Mijn windows-server werkt overigens wel met beide kaarten, dus dan moet het op linux toch zéker kunnen?
Precies, en ik draai een 2.6-kernel. Drivers zitten dan ook meegebakken in de kernel. Ik ga toch een intel-kaartje proberen. Mocht dat níet de oplossing zijn breng ik die gewoon ff terug.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 10:47 schreef robh het volgende:
[..]
Ik zie trouwens dat Realtek wel drivers heeft voor de 2.4 kernel.
ALSA is een "algemeen" stuurprogramma voor geluidskaarten onder Linux: voor elke kaart is er wel een driver, en dan zijn er nog wat tools om je geluidskaart mee te configgen. Heel fijn programma, ik denk dat het Mandrake het ook wel gebruikt.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 08:42 schreef Lunar het volgende:
[..]
Mijn geluidskaart wordt niet gezien door Mandrake 10.0. Ook heb ik gekeken op de website van Creative of er drivers aanwezig zijn, niet dus
Is ALSA een soort algemene driver, of is het iets totaal anders?
Compile de kernel eens met de Realtek-driver als module. Misschien levert het meer info op als je de driver dan modprobet.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 10:48 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Precies, en ik draai een 2.6-kernel. Drivers zitten dan ook meegebakken in de kernel. Ik ga toch een intel-kaartje proberen. Mocht dat níet de oplossing zijn breng ik die gewoon ff terug.
Ik zal de stappen eens doornemen, ik hoop dat het werkt. Alvast bedankt!!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 12:34 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
ALSA is een "algemeen" stuurprogramma voor geluidskaarten onder Linux: voor elke kaart is er wel een driver, en dan zijn er nog wat tools om je geluidskaart mee te configgen. Heel fijn programma, ik denk dat het Mandrake het ook wel gebruikt.
Hier staat hoe je je geluidskaart kunt aan de praat krijgen.
Compiling... duurt wel ff op een P1 133mHzquote:Op zaterdag 5 juni 2004 12:36 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Compile de kernel eens met de Realtek-driver als module. Misschien levert het meer info op als je de driver dan modprobet.
Daar is wel een trucje voor, met distcc kun je meerdere pc's inzetten voor het compileerwerk. Je hebt natuurlijk wel een werkend netwerk nodig.quote:Op maandag 7 juni 2004 21:12 schreef QuietGuy het volgende:
Compiling... duurt wel ff op een P1 133mHz
Als het goed is werken de windows IPSec clients die op UDP port 4500 connecten ipv UDP 500, zorg dat de betreffende service draait.quote:Op donderdag 3 juni 2004 17:04 schreef BarBaar het volgende:
Voor de echte kenners dan maar:
Wie heeft er wel eens een linux-server met een windows-client laten vpn'en? Het liefst met een 2.6 kernel en mbv ipsec/racoon/isakmpd.. (eventueel mag openswan ook, maar dan wel een goeie howto svp!)
Enne, op de windows client niet gebruik maken van extra software..
ALSA heeft standaard het geluidsnivo op 0 staan, gooi mbv alsamixergui oid je pcm, master e.d. soundchannels omhoogquote:Op maandag 7 juni 2004 08:36 schreef Lunar het volgende:
[..]
Ik zal de stappen eens doornemen, ik hoop dat het werkt. Alvast bedankt!!
Of t onder firefox anders gaat weet ik niet zeker, maar onder mozilla ram je op Ctrl+P, in t Print dialog klik je op Properties en zet bij "Print Command" ipv lp of lpr alleen kprinterquote:Op maandag 7 juni 2004 21:05 schreef NewOrder het volgende:
Is het toevallig iemand al gelukt om met Firefox + Kprinter te printen?
Ik ken die hele free/open-swan site al bijna uit me kopquote:Op dinsdag 8 juni 2004 11:58 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Als het goed is werken de windows IPSec clients die op UDP port 4500 connecten ipv UDP 500, zorg dat de betreffende service draait.
Verder: FreeS/Wan Documentation
In FireFox heb je een keuzemenu waarbij je uit verschillende printers kan kiezen. Daar staat Kprinter echter niet bij. Je kunt in ieder geval geen printer commando instellen. Ik zal nog wel eens proberen of het via about:config wel lukt...quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:04 schreef smoking2000 het volgende:
Of t onder firefox anders gaat weet ik niet zeker, maar onder mozilla ram je op Ctrl+P, in t Print dialog klik je op Properties en zet bij "Print Command" ipv lp of lpr alleen kprinter
hier staat wat info mbt windows ipsec clientsquote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:05 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Ik ken die hele free/open-swan site al bijna uit me kopMaar helaas spreken de diverse howto's elkaar redelijk tegen.. En ik heb begrepen dat het met kernel 2.6 native geregeld moet zijn (dus zonder openswan).. dat wil ik het liefst..
Als jij een werkende/goeie/duidelijke howto weet voor vpn (eventueel met openswan) icm windowsclients die roadwarriors zijn.. dan zou je me redelijk gelukkig maken..
Dat "printer command" staat niet bij alle printers. Wel bij de "Postscript/default", maar die kun je niet als default instellenquote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:04 schreef smoking2000 het volgende:
Of t onder firefox anders gaat weet ik niet zeker, maar onder mozilla ram je op Ctrl+P, in t Print dialog klik je op Properties en zet bij "Print Command" ipv lp of lpr alleen kprinter
edit /etc/resolv.confquote:Op vrijdag 11 juni 2004 19:55 schreef DutchBlood het volgende:
Is er een manier om meer dan twee DNS servers in te stellen in linux Red Hat?
Dankje.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 16:18 schreef Skinkie het volgende:
[..]
edit /etc/resolv.conf
Kernels kun je gewoon op je snelste PC compilen en dan op de doel-PC installeren. Je moet gewoon zorgen dat de CPU architecture in de kernel-settings overeenkomt met die van de doel-PC.quote:Op maandag 7 juni 2004 21:12 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Compiling... duurt wel ff op een P1 133mHz
gebruik je php om te uploaden?quote:Op maandag 14 juni 2004 10:14 schreef Chandler het volgende:
vraagje an de kenners.
Wanneer ik een bestand upload met een script op een webserver krijgt de directory die dit script aanmaakt gelijk de rechten van de user apache, en wanneer ik met mijn ftp deze directories wil benaderen zegt ie dat er geen rechten zijn om de directory te bekijken dat komt omdat de user apache de directories heeft aangemaakt. Hoe krijg ik het voor elkaar dat wanneer ik iets via een scriptje upload dezelfde gebruiker geselecteerd wordt als waarmee ik bestanden upload via de ftp!?
Nee, daarvoor moet je eigenaar (of root) van die dir zijn.quote:Op maandag 14 juni 2004 10:16 schreef Chandler het volgende:
euh nou jaals http-upload-form hé
verder ken ik chown, daar moet je echter admin (root) rechten voor hebben (tog?)
en kreeg als outputquote:<?
function recurse_chown_chgrp($mypath, $uid, $gid)
{
$d = opendir ($mypath) ;
while(($file = readdir($d)) !== false) {
if ($file != "." && $file != "..") {
$typepath = $mypath . "/" . $file ;
//print $typepath. " : " . filetype ($typepath). "<BR>" ;
if (filetype ($typepath) == 'dir') {
recurse_chown_chgrp ($typepath, $uid, $gid);
}
chown($typepath, $uid);
chgrp($typepath, $gid);
}
}
}
recurse_chown_chgrp ("upload", "***", "***") ;
?>
*** = prive naamquote:Warning: chown(): Operation not permitted in /home/***/domains/***/public_html/upload/chown.php on line 15
Warning: chgrp(): Operation not permitted in /home/***/domains/***/public_html/upload/chown.php on line 16
Warning: chown(): Operation not permitted in /home/***/domains/***/public_html/upload/chown.php on line 15
Warning: chgrp(): Operation not permitted in /home/***/domains/***/public_html/upload/chown.php on line 16
Als het iTunes AAC files zijn moet je eens naar FairPlay gaan kijkenquote:Op zaterdag 12 juni 2004 14:53 schreef SpuitElf het volgende:
Ik heb een klein software vraagje: Ik zit hier met ene paar AAC muziekbestandjes sie ik graag naar mp3 of ogg wil converteren. Voor zover ik weet zit er geen DRM op. Ik heb al een tijdje zitten zoeken, maar kan er niet echt wat voor vinden.. Heeft iemand een suggestie?
Ik ben verder wel positief verrast, ik heb Suse 9.1 naast Windows XP staan, gewoon om eens te proberen en van tevoren had ik verwacht dat ik toch standaard het meeste nog wel op XP zou doen, maar sinds 't er op staat heb ik XP nooit meer geboot!
In de configuratie van je DNS client (pump, dhclient oid) kan je vaak de settings die je van de DHCP server krijgt overrulen door zelf waardes in te stellen.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:06 schreef DutchBlood het volgende:
[..]
Dankje.
-edit-
Dat heeft helaas geen nut, de NIC wordt door DHCP geconfigged, dus elke keer na het verkrijgen van een nieuw IP zijn die nameservers weer weg.
Je zou ook een group kunnen maken en /etc/group en daar de apache user en ftp user lid van maken en zorgen dat de directory welke gedeeld moet worden tussen deze 2 users geowned wordt door de nieuwe group en dat die group lees+schrijf rechten op de directory heeftquote:Op maandag 14 juni 2004 10:16 schreef Chandler het volgende:
euh nou jaals http-upload-form hé
verder ken ik chown, daar moet je echter admin (root) rechten voor hebben (tog?)
Ja hoor, dat heeft iemand ook wel eens gehad. Controleer je apache config en je permissies..quote:Op maandag 14 juni 2004 11:37 schreef dujour het volgende:
ik heb ook een probleem met apache onder linux ik heb apache met php en mysql geinstalleerd
alleen als ik een forum installeer erop dan kan ik niet inloggen dan zegt ie pagina niet gevonden heeft iemand dit ook gehad?
Daarmee haal je het complete nut van de dhcp-server eg, en dus is dat "not done". Met andere woorden: config je server goed!quote:Op maandag 14 juni 2004 11:22 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
In de configuratie van je DNS client (pump, dhclient oid) kan je vaak de settings die je van de DHCP server krijgt overrulen door zelf waardes in te stellen.
Howto voor instellingen met dhclient
Mjah, een extra dns-server toevoegen lijkt me idd niet een reden om vage hacks uittevoerenquote:Op maandag 14 juni 2004 14:17 schreef BarBaar het volgende:
Je dhcp-server kan je nl ook specifieke configuraties laten uitvoeren voor bepaalde clients.
Dat is gewoon standaard voor een dhcp server...quote:Op maandag 14 juni 2004 16:25 schreef devzero het volgende:
[..]
Mjah, een extra dns-server toevoegen lijkt me idd niet een reden om vage hacks uittevoeren![]()
Wie heeft het hier over een extra dns-server dan?quote:Op maandag 14 juni 2004 16:25 schreef devzero het volgende:
[..]
Mjah, een extra dns-server toevoegen lijkt me idd niet een reden om vage hacks uittevoeren![]()
De via HTTP (je PHP script) geuploade bestanden zijn eigendom van de user waaronder het apache process draait.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:51 schreef Chandler het volgende:
Nou mensen ik zal mijn probleem eens ietsje duidelijker proberen uit te leggen.
Wanneer ik bestanden upload met php, worden hier een andere gebruiker aangekoppeld dan wanneer ik de bestanden zou uploaden met ftp, doordat de gebruikers via het script anders zijn als de gebruiker van de ftp kan ik de directories niet benaderen.
Wie heeft hier een gepaste oplossing voor!? mischien koppeling van users op mijn ftp account? of is er een instelling in PHP mogelijk gelijk de rechten op de juiste gebruiker te zetten, want chown werkt helaas na het aanmaken van een directory of move_uploaded_file
Tnx.
Deze file is eigendom van de apache user en van de apache groupquote:-rw-rw-r--- apache apache some_file_uploaded_via_php_script.txt
8 dns-servers noem ik "extra" jaquote:Op maandag 14 juni 2004 16:49 schreef BarBaar het volgende:
Wie heeft het hier over een extra dns-server dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |