En dan verklaren mensen mij voor gek als ik zeg dat ik niet op het terras onder de martinitoren wil zitten. Nou, voor je het weet heb je zo'n gek in je nek, dat blijkt maar weerquote:Groningen is zelfmoordstad nummer één
groningen - In de gemeente Groningen maken verhoudingsgewijs meer mensen een einde aan hun leven dan elders. Dat blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het gemiddelde aantal zelfdodingen in de grote Nederlandse gemeenten ligt op 9,6 per 100.000 inwoners. In Groningen beëindigen 15 op de 100.000 inwoners hun leven. Daarmee staat Groningen boven steden als Amsterdam (2) en Eindhoven (3). Het onderzoek richt zich op de zelfdodingen in de periode 1996/2002.
Buiten
Er worden relatief meer zelfdodingen gepleegd in de stad dan op het platteland. Vroeger was dat andersom. Jan Broer, piketarts en epidemioloog bij de Hulpverleningsdienst Groningen, vermoedt dat die trend samenhangt met de vermaatschappelijking van de psychiatrie. "Steeds meer psychiatrische patiënten leven, in tegenstelling tot vroeger, buiten psychiatrische klinieken", zegt Broer. Hij vermoedt ook een verband met de wat minder goede economische tijden. "Het zijn de kwetsbare mensen die er het eerst uitvliegen. Dit weekend was ik nog bij iemand die suïcidaal was nadat hij was ontslagen."
Geerhard Schaap, psychiater en lid van de Raad van Bestuur van de GGz Groningen kan zich ook voorstellen dat de relatief jonge bevolking van Groningen een factor is. Onder mensen tussen de 10 en 25 jaar is zelfdoding, na verkeersongelukken, doodsoorzaak nummer 1. Onder mensen tussen de 25 en 45 jaar is suïcide zelfs de belangrijkste doodsoorzaak.
Preventie
Er lopen in Groningen diverse projecten om zelfdoding te voorkomen. Zo is er tegenwoordig een suïcidecommissie die iedere geslaagde zelfdoding in Groningen uitvoerig analyseert, met het doel de hulp aan mensen die dood willen te verbeteren. Daarnaast werken medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen aan een nieuw hulpprogramma voor nabestaanden van mensen die zelfmoord hebben gepleegd. Deze mensen lopen zelf namelijk ook een verhoogd risico.
Het Noorden
In Nederland sterven jaarlijks zo'n 1500 mensen aan zelfdoding. Ongeveer 170 komen uit Groningen, Friesland en Drenthe. Opvallend is dat de gemiddelde leeftijd van mensen die een einde aan hun leven maken, daalt. Tweederde van de zelfdoders is man. Zelfdoding komt het meest voor bij mannen van middelbare leeftijd. Het blijkt dat in vrijwel alle gevallen sprake een psychiatrische ziekte een rol speelt. Veel suïcides gebeuren in psychiatrische instellingen.
Lekker tegenstrijdig zeg..quote:Op donderdag 22 april 2004 09:57 schreef robh het volgende:
Geerhard Schaap, psychiater en lid van de Raad van Bestuur van de GGz Groningen kan zich ook voorstellen dat de relatief jonge bevolking van Groningen een factor is. Onder mensen tussen de 10 en 25 jaar is zelfdoding, na verkeersongelukken, doodsoorzaak nummer 1. Onder mensen tussen de 25 en 45 jaar is suïcide zelfs de belangrijkste doodsoorzaak.
Het Noorden
In Nederland sterven jaarlijks zo'n 1500 mensen aan zelfdoding. Ongeveer 170 komen uit Groningen, Friesland en Drenthe. Opvallend is dat de gemiddelde leeftijd van mensen die een einde aan hun leven maken, daalt. Tweederde van de zelfdoders is man. Zelfdoding komt het meest voor bij mannen van middelbare leeftijd.
Als er genoeg zelfmoorden plaats vinden wordt de gemiddelde Groninger niet zo oud, dus dan kan 25-45 best al middelbare leeftijd zijnquote:Op donderdag 22 april 2004 10:15 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Lekker tegenstrijdig zeg..
Het stikt in Groningen van de rollators hoorquote:Op donderdag 22 april 2004 10:18 schreef Skyclad het volgende:
Als er genoeg zelfmoorden plaats vinden wordt de gemiddelde Groninger niet zo oud, dus dan kan 25-45 best al middelbare leeftijd zijn
dat hele stuk is slecht geschrevenquote:Op donderdag 22 april 2004 10:15 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik dacht al dat het aan mij lagquote:Op donderdag 22 april 2004 10:25 schreef Re het volgende:
dat hele stuk is slecht geschreven
Goed idee! Een slogan zoals 'Pleeg geen zelfmoord, maar reageer het af op andere' of 'Pleeg zelfmoord maar niet in uw eentje'.quote:Op donderdag 22 april 2004 13:22 schreef Disorder het volgende:
Als zelfmoord één van de belangrijkste doodsoorzaken is, zouden we dan niet affiches en spotjes moeten zien die zelfmoord zouden moeten tegengaan?
Dat 'Ieder voor zich' moet veranderen ja, maar je wilt niet weer terug naar de middeleeuwen door mensen aan te moedigen in denkbeeldige wezens te gaan geloven.quote:Op donderdag 22 april 2004 13:57 schreef Masker het volgende:
[..]
Goed idee! Een slogan zoals 'Pleeg geen zelfmoord, maar reageer het af op andere' of 'Pleeg zelfmoord maar niet in uw eentje'.
Als zelfmoord één van de belangrijkste doodsoorzaken is, zouden we dan als maatschappij niet even moeten nadenken wat voor mentaliteit er heerst onder de bevolking?
De mentaliteit is tot op heden nog steeds: 'Ieder voor zich...God bestaat niet'. Dan sta ik er niet raar van te kijken dat ieder op zich zelfmoord pleegt vanwege de mentaliteit.
Dat klopt. Iedereen komt onder Groningen terecht.quote:Op donderdag 22 april 2004 09:57 schreef robh het volgende:
Toch gaat er niets boven Groningen
Ah, het is de schuld van de Atheïsten.quote:Op donderdag 22 april 2004 13:57 schreef Masker het volgende:
[..]
De mentaliteit is tot op heden nog steeds: 'Ieder voor zich...God bestaat niet'. Dan sta ik er niet raar van te kijken dat ieder op zich zelfmoord pleegt vanwege de mentaliteit.
35-40 lijkt me vrij middelbaar hoor..quote:Op donderdag 22 april 2004 10:15 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Lekker dan, een commissie om ze er beter bij te helpenquote:Op donderdag 22 april 2004 09:57 schreef robh het volgende:
[.Zo is er tegenwoordig een suïcidecommissie die iedere geslaagde zelfdoding in Groningen uitvoerig analyseert, met het doel de hulp aan mensen die dood willen te verbeteren. .]
Ik las het vanmorgen in het 'Dagblad van het noorden'.quote:Op donderdag 22 april 2004 17:46 schreef Scalley het volgende:
Ik zie nergens een bronvermelding van het artikel staan.. komt zeker uit 1 of andere prutskrant als Telegraaf of AD...
val doodquote:Op donderdag 22 april 2004 21:16 schreef FokCrash het volgende:
[..]
Lekker dan, een commissie om ze er beter bij te helpen![]()
![]()
Wat is er dan mis mee als iemand zelfmoord wil plegen!?quote:Op donderdag 22 april 2004 13:22 schreef Disorder het volgende:
Als zelfmoord één van de belangrijkste doodsoorzaken is, zouden we dan niet affiches en spotjes moeten zien die zelfmoord zouden moeten tegengaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |