abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41564459
27 jaar geleden mocht het ook niet (man was een stuiterdje).
pi_41564593
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:54 schreef _evenstar_ het volgende:
Dat wel thuisbevallen mag niet meer.
Nee, nu niet, dat weet ik. Maar als ik nu een stuitbevalling heb, dan heb ik wel kans op thuisbevallingen bij evt volgende keren (as if ) Met een ks nu, zit ik altijd aan het zkh vast..
Eva
pi_41564595
poemjon, opscheppert

* anne_Chris gaat nu slapen
en voor mamma Linda is het ook de hóógste tijd
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  woensdag 6 september 2006 @ 22:00:24 #204
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41564642
Weet alleen niet ofdat als je een normale stuitbevalling doet je daarna wel nog gewoon thuis bevallen mag.

Blijf het appatrt vinden dat er zoveel verschillende informatie gegeven wordt .
Engaging Infinite Improbability Drive..
  FOK!fossiel woensdag 6 september 2006 @ 22:04:06 #205
2628 Karin
pi_41564830
Niet dat ik zelf voor die keuze sta (gelukkig). Maar als ik dan dit lees:
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 14:07 schreef Inky05 het volgende:
De kans op overlijden van het kind is tweemaal groter bij een natuurlijke bevalling dan bij een keizersnede. Het risico op geboortetrauma bij vaginale bevalling is driemaal groter en de kans op een Apgar-score beneden de 7 is zelfs 7 keer groter. Rietberg: ‘Ergens hoop je dat Nederland een positieve uitzondering is. Maar overall is de vaginale bevalling niet gunstiger, zeker niet voor het kind.’"
[/i]
bron: http://www.nvog.nl/pub/dynamic/algnews.asp?id=75938
dan schrik ik daar best van. Ik ben absoluut niet pro-ks maar dit zijn toch best allarmerende getallen vind ik. En dan vind ik persoonlijk een opmerking als "dan kan ik daarna nooit meer thuisbevallen" niet echt relevant, al kan ik me dat heel goed voorstellen want dat was ook 1 van de dingen die ik dacht toen bij mij een ks werd voorgesteld. Maargoed dit beeld is vast gekleurd omdat ik gehoord heb over een kindje dat tijdens een vaginale stuitbevalling is overleden.
pi_41564889

trusten Anne_Chris

_evenstar_ dat heb je met meer onderwerpen hoor. ik moet nu ook verplicht naar het ziekenhuis omdat er een verhoogd risico is op herhaling vh grote bloedverlies door achterblijvende placenta vorige keer, maar de vk wist niet wat dat risico was, een online gyn weer wel. Ene ziekenhuis doet direct een infuus, andere stelt zich meer afwachtend op en ziet dat ook als 'actief beleid'. Ene vk-praktijk vindt dat je bij een evt 3e wel mag thuisbevallen als het bij de 2e wel goed gaat, andere praktijk wil je daarna sowieso alleen nog in het ziekenhuis hebben. Enz enz.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:08:09 #207
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41565011
Ik ken dan niemand in zo;n situatie als jij lois Karin
Elke operatie brengt risico's met zich mee en een KS is een behoorlijke buik operatie, maar tegenwoordig hebben ze er zoveel kennis etc van. dat het dus minder risicovol is als bijv. enkele jaren terug ( denk ik)
En bij wat voor bevalling dan ook heb je risico , bloedingen/placenta's die niet los willen komen etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door _evenstar_ op 06-09-2006 22:28:48 (oops) ]
  woensdag 6 september 2006 @ 22:08:52 #208
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41565050
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:05 schreef poemojn het volgende:

trusten Anne_Chris

_evenstar_ dat heb je met meer onderwerpen hoor. ik moet nu ook verplicht naar het ziekenhuis omdat er een verhoogd risico is op herhaling vh grote bloedverlies door achterblijvende placenta vorige keer, maar de vk wist niet wat dat risico was, een online gyn weer wel. Ene ziekenhuis doet direct een infuus, andere stelt zich meer afwachtend op en ziet dat ook als 'actief beleid'. Ene vk-praktijk vindt dat je bij een evt 3e wel mag thuisbevallen als het bij de 2e wel goed gaat, andere praktijk wil je daarna sowieso alleen nog in het ziekenhuis hebben. Enz enz.
lekker verwarrend
  FOK!fossiel woensdag 6 september 2006 @ 22:14:25 #209
2628 Karin
pi_41565350
Tuurlijk heb je bij elke bevalling risico evenstar maar als je toch al van te voren weet dat de kans dat je kind overlijdt tijdens een vaginale stuitbevalling 2 x groter is dan bij een ks is bij mij de keuze snel gemaakt. Maargoed wat ik zeg, ik zit niet in de positie gelukkig dat ik hoef te kiezen.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:17:55 #210
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41565543
Ik zat ff te dubben of ik dat verhaal aan zou halen Karin, het heeft hier volgens mij ook op FOK gestaan. Maar idd, ik zou voor de meest safe optie gaan.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:22:18 #211
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41565748
Daarom ging ik ook voor de KS loiskarin, voor mij en duidelijkheid en qua gvoel minder risicovol

[ Bericht 9% gewijzigd door _evenstar_ op 06-09-2006 22:29:13 (oops) ]
pi_41565766
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:04 schreef Karin het volgende:
Niet dat ik zelf voor die keuze sta (gelukkig). Maar als ik dan dit lees:
[..]

dan schrik ik daar best van. Ik ben absoluut niet pro-ks maar dit zijn toch best allarmerende getallen vind ik. En dan vind ik persoonlijk een opmerking als "dan kan ik daarna nooit meer thuisbevallen" niet echt relevant, al kan ik me dat heel goed voorstellen want dat was ook 1 van de dingen die ik dacht toen bij mij een ks werd voorgesteld. Maargoed dit beeld is vast gekleurd omdat ik gehoord heb over een kindje dat tijdens een vaginale stuitbevalling is overleden.
Als dat het enige argument was, dan was het voor mij ook wel makkelijk. Maar het risico bij een volgende zwangerschap is dan wel weer groter, en dat vind ik ook belangrijk.
En ik geloof ook niet dat de gyneacoloog zin heeft in een verzetje en daarom maar een stuitbevalling voorstelt. Ik vertrouw er op dat zij toch de beste optie voorstellen, want welk belang hebben zij er bij om een groter risico te nemen? Maar misschien ben ik naief daarin.

En wat _evenstar_ zegt maar wsl anders bedoelt Elke bevalling houdt een risico voor moeder en kind in. Ook een ks is niet zonder risico...

Anne_chris, ik wil niet naar bed, want dan lig ik maar te malen... Maar ik zal wel gaan hoor, ga wel een beetje lezen ofzo.
Eva
  FOK!fossiel woensdag 6 september 2006 @ 22:26:44 #213
2628 Karin
pi_41565977
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:22 schreef linda856763 het volgende:

[..]

Als dat het enige argument was, dan was het voor mij ook wel makkelijk. Maar het risico bij een volgende zwangerschap is dan wel weer groter, en dat vind ik ook belangrijk.
En ik geloof ook niet dat de gyneacoloog zin heeft in een verzetje en daarom maar een stuitbevalling voorstelt. Ik vertrouw er op dat zij toch de beste optie voorstellen, want welk belang hebben zij er bij om een groter risico te nemen? Maar misschien ben ik naief daarin.

En wat _evenstar_ zegt maar wsl anders bedoelt Elke bevalling houdt een risico voor moeder en kind in. Ook een ks is niet zonder risico...

Anne_chris, ik wil niet naar bed, want dan lig ik maar te malen... Maar ik zal wel gaan hoor, ga wel een beetje lezen ofzo.
Ik val jou ook niet aan hoor, dat zeg ik, ik zit gelukkig niet in die situatie en zou waarschijnlijk ook meer naar mijn eigen gyn luisteren dan naar verhalen op internet. Maargoed ik wou eventjes tegengas geven aan al die positieve verhalen, juist vanwege dat verhaal wat ik gehoord heb.

pssst evenstar, je zegt al 2 x Lois tegen me
pi_41566102
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:26 schreef Karin het volgende:meer naar mijn eigen gyn luisteren dan naar verhalen op internet.
Misschien moet ik dat ook maar doen Probleem is dat meer vertrouwen lijkt te hebben in internet dan in de gyn.

En nu
Eva
  woensdag 6 september 2006 @ 22:29:52 #215
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41566145
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:26 schreef Karin het volgende:

[..]

- knipje -.

pssst evenstar, je zegt al 2 x Lois tegen me
je méxcuse
  woensdag 6 september 2006 @ 22:30:29 #216
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41566174
Uiteindelijk denk ik dat er maar 1 ding leidend is, en dat is het gevoel dat jij er bij hebt Linda Met alles wat je weet, gehoord en gelezen hebt.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_41573802
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:00 schreef _evenstar_ het volgende:
Weet alleen niet ofdat als je een normale stuitbevalling doet je daarna wel nog gewoon thuis bevallen mag.
Ja. Mijn 2e is gelukkig wel thuis geboren.
De enige reden om bij de 1e naar het ziekenhuis te gaan was de stuitligging.
hier kommt die Sonne!
  donderdag 7 september 2006 @ 09:33:11 #218
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41575228
bij mij raadde ze een ks aan bij maxim ivm dat hij zo groot was. maar als hun dat niet hadden gedaan, had ik alsnog voor ks gekozen, juist door dat wat Karin liet zien aan tekst.
stuitbevalling was ik zoiezo niet aan begonnen. mijn keus natuurlijk, maar ik loop dan liever zelf risico dan mijn kind risico te laten lopen.
maar het is erg belangrijk om je gevoel te volgen!!!! als je 100% achter een stuitbevalling staat, doen dan! en als je twijfelt, niet doen!
pi_41575430
quote:
Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef Martineke het volgende:
stuitbevalling was ik zoiezo niet aan begonnen. mijn keus natuurlijk, maar ik loop dan liever zelf risico dan mijn kind risico te laten lopen.
En dit is voor mij heel dubbel. Want het risico voor mezelf vind ik wel belangrijk. In het ergste geval staat er alleen met een kind, en ben ik er niet meer. niet dat ik daar heel bang voor ben Ik weet niet wat erger is voor hem en ons.
quote:
maar het is erg belangrijk om je gevoel te volgen!!!! als je 100% achter een stuitbevalling staat, doen dan! en als je twijfelt, niet doen!
Helemaal 100% overtuigd zal ik nooit zijn, van beide opties niet. Het zal wel blijven knagen, maar mijn hart en zeker mijn verstand zeggen nu overwegend: ik probeer een stuitbevalling. En ik ga een heel lijstje met vragen en voorwaarden enzo klaarmaken voor de volgende afspraak in het ziekenhuis.
Eva
  donderdag 7 september 2006 @ 09:52:27 #220
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41575633
goed zo, als je daar achter staat moet je dat ook gewoon doen
straks word je beebje geboren en dan heb je dat toch wel mooi ff geflikt en word het alsnog een ks, dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd.
pi_41591307
Beste Linda,

Ik heb geen spijt van mijn beslissing tot een KS.
De Gyn had gezegd dat we een schoolvoorbeeld waren voor een stuitbevalling.
Maar zelfs na de KS moest Ryan toch nog in de couveuse en ter obervatie naar de kinderafdeling.

Bij z´n geboorte was de glucose te laag (hij fladderde met z´n armen), hart en ademhaling te hoog (kreeg blauw masker). Apgar score was 7 en 8 dus wel OK.
En dat was dan bij een situatie die voor het kind het minst belastend is voor het kind, wat zou er zijn gebeurd als ik het verwachte uur had moeten persen ?!
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:46 schreef _evenstar_ het volgende:
De grotere kans op heupafwijking is omdat ze dus een (flink) aantal weken/dagen op een beentjes leunen, en dus teveel gewicht op hun nog zachte botjes krijgen, en dus ook niet gelijkredig verdeeld, waardoor dus een asymetrie kan ontstaan en of heupbeen verkeer din de kom kan "groeien"
Het been kan niet verkeer in de kom groeien, tijdens de zwangerschap.
Er is (volgens mij) meer kan op niet erfelijke/genetische HD omdat als het kindje wordt geboren, en hij de voorkeur heeft om met z´n benen omhoog te liggen. De kom gaat zich naar die houding gaat zetten. Tot de geboorte is de kom namelijk nog niet gevormd, dat gebeurd pas na de geboorte.

Ik heb meteen na Ryan´s geboorte gevraagd hoe het met z´n benen was. En ze zeiden dat ze licht omhoog staken. Maar een paar uur later kon men al niet meer zien dat het een stuit kindje was, want z´n benen gedroegen zich prima. En dat terwijl hij sinds week 30 in stuit heeft gezeten. Wat wel evt kon is dat z´n balletje extra gevoelig was, omdat ie daar lang op heeft gezeten...

Als je nou een kindje hebt waarbij het langer duurt voordat z´n benen naar beneden gaan, dan wordt de heupkom harder, en zet zich naar die stand van de benen....
Zo heb ik het begrepen.
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:22 schreef linda856763 het volgende:

[..]
......
......
Wat dacht je van ziekenhuis budget ....
En een gyn die moet ook z´n vaardigheden bijhouden, vanaf 20 stuitbevallingen oid, mogen ze het pas zelfstandig doen. En gyns die stuit bevallingen kunnen worden al minder, doordat er toch vaak voor een KS wordt gekozen.
Mama van Ryan (04-09-06)
  donderdag 7 september 2006 @ 19:10:33 #222
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_41591840
Hoe kan het dan dat ik zelf met 1 been helemaal uit de kom en de andere half uit de kom geboren ben?
Mijn 1 beentje slingerde helemaal schijnbaar.
pi_41592316
ik kom er steeds meer achter dat het voor mij gewoon niet te beredeneren valt. Tegenover elke 'voor' voor een ks kan ik ook wel weer een 'voor' voor een stuitbevalling bedenken en andersom. Ook de ervaringen zijn niet eenduidig, en de cijfers ook niet. Risico's van nu moet ik vergelijken met risico's van later... Ik hou maar op met zoeken naar ervaringen en cijfers. Mijn gevoel zegt me dat ik een stuitbevalling in ieder geval ga proberen, en dat ik van te voren zo veel mogelijk ga vragen en ook een paar voorwaarden wil stellen.

Mijn moeder had vandaag nog een paar mensen er over gesproken trouwens, en een van hen raadde een ks aan. Waarom? Dat is minder pijnlijk Dat vind ik dus zo'n stom argument. En vooral erg kortzichtig. Alsof een ks zo'n peuleschilletje is...
'Amerikaanse toestanden'
Eva
pi_41593866
Inky's advies kan ik me helemaal goed indenken - achteraf gezien.

Maar petje af voor Linda. Je volgt je gevoel en dat zegt gewoon geboren laten worden. Als het niet goed gaat kunnen ze altijd nog ingrijpen. Liever geen Amerikaanse toestanden hier.

Ik zou zeggen: heb vertrouwen in jezelf, in je lichaam, in je kindje en ga ervoor.
hier kommt die Sonne!
pi_41595846
Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat ik zo snel herstel omdat ik er uitgerust en op voorbereid aan ben begonnen en niet al een halve dag aan het puffen was....
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:10 schreef -Bubseltje- het volgende:
Hoe kan het dan dat ik zelf met 1 been helemaal uit de kom en de andere half uit de kom geboren ben?
Mijn 1 beentje slingerde helemaal schijnbaar.
Omdat het nog niet echt een omsloten kom is. het kan er dus ook nog makkelijk uit.
Denk maar aan de ´zondags-armpjes´ dat is als de arm van een kind je uit de kom gaat als die heen en weer geslingerd wordt tussen 2 volwassenen. Het is nog allemaal zacht...
Mama van Ryan (04-09-06)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')