abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41564459
27 jaar geleden mocht het ook niet (man was een stuiterdje).
pi_41564593
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:54 schreef _evenstar_ het volgende:
Dat wel thuisbevallen mag niet meer.
Nee, nu niet, dat weet ik. Maar als ik nu een stuitbevalling heb, dan heb ik wel kans op thuisbevallingen bij evt volgende keren (as if ) Met een ks nu, zit ik altijd aan het zkh vast..
Eva
pi_41564595
poemjon, opscheppert

* anne_Chris gaat nu slapen
en voor mamma Linda is het ook de hóógste tijd
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  woensdag 6 september 2006 @ 22:00:24 #204
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41564642
Weet alleen niet ofdat als je een normale stuitbevalling doet je daarna wel nog gewoon thuis bevallen mag.

Blijf het appatrt vinden dat er zoveel verschillende informatie gegeven wordt .
Engaging Infinite Improbability Drive..
  FOK!fossiel woensdag 6 september 2006 @ 22:04:06 #205
2628 Karin
pi_41564830
Niet dat ik zelf voor die keuze sta (gelukkig). Maar als ik dan dit lees:
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 14:07 schreef Inky05 het volgende:
De kans op overlijden van het kind is tweemaal groter bij een natuurlijke bevalling dan bij een keizersnede. Het risico op geboortetrauma bij vaginale bevalling is driemaal groter en de kans op een Apgar-score beneden de 7 is zelfs 7 keer groter. Rietberg: ‘Ergens hoop je dat Nederland een positieve uitzondering is. Maar overall is de vaginale bevalling niet gunstiger, zeker niet voor het kind.’"
[/i]
bron: http://www.nvog.nl/pub/dynamic/algnews.asp?id=75938
dan schrik ik daar best van. Ik ben absoluut niet pro-ks maar dit zijn toch best allarmerende getallen vind ik. En dan vind ik persoonlijk een opmerking als "dan kan ik daarna nooit meer thuisbevallen" niet echt relevant, al kan ik me dat heel goed voorstellen want dat was ook 1 van de dingen die ik dacht toen bij mij een ks werd voorgesteld. Maargoed dit beeld is vast gekleurd omdat ik gehoord heb over een kindje dat tijdens een vaginale stuitbevalling is overleden.
pi_41564889

trusten Anne_Chris

_evenstar_ dat heb je met meer onderwerpen hoor. ik moet nu ook verplicht naar het ziekenhuis omdat er een verhoogd risico is op herhaling vh grote bloedverlies door achterblijvende placenta vorige keer, maar de vk wist niet wat dat risico was, een online gyn weer wel. Ene ziekenhuis doet direct een infuus, andere stelt zich meer afwachtend op en ziet dat ook als 'actief beleid'. Ene vk-praktijk vindt dat je bij een evt 3e wel mag thuisbevallen als het bij de 2e wel goed gaat, andere praktijk wil je daarna sowieso alleen nog in het ziekenhuis hebben. Enz enz.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:08:09 #207
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41565011
Ik ken dan niemand in zo;n situatie als jij lois Karin
Elke operatie brengt risico's met zich mee en een KS is een behoorlijke buik operatie, maar tegenwoordig hebben ze er zoveel kennis etc van. dat het dus minder risicovol is als bijv. enkele jaren terug ( denk ik)
En bij wat voor bevalling dan ook heb je risico , bloedingen/placenta's die niet los willen komen etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door _evenstar_ op 06-09-2006 22:28:48 (oops) ]
  woensdag 6 september 2006 @ 22:08:52 #208
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41565050
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:05 schreef poemojn het volgende:

trusten Anne_Chris

_evenstar_ dat heb je met meer onderwerpen hoor. ik moet nu ook verplicht naar het ziekenhuis omdat er een verhoogd risico is op herhaling vh grote bloedverlies door achterblijvende placenta vorige keer, maar de vk wist niet wat dat risico was, een online gyn weer wel. Ene ziekenhuis doet direct een infuus, andere stelt zich meer afwachtend op en ziet dat ook als 'actief beleid'. Ene vk-praktijk vindt dat je bij een evt 3e wel mag thuisbevallen als het bij de 2e wel goed gaat, andere praktijk wil je daarna sowieso alleen nog in het ziekenhuis hebben. Enz enz.
lekker verwarrend
  FOK!fossiel woensdag 6 september 2006 @ 22:14:25 #209
2628 Karin
pi_41565350
Tuurlijk heb je bij elke bevalling risico evenstar maar als je toch al van te voren weet dat de kans dat je kind overlijdt tijdens een vaginale stuitbevalling 2 x groter is dan bij een ks is bij mij de keuze snel gemaakt. Maargoed wat ik zeg, ik zit niet in de positie gelukkig dat ik hoef te kiezen.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:17:55 #210
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41565543
Ik zat ff te dubben of ik dat verhaal aan zou halen Karin, het heeft hier volgens mij ook op FOK gestaan. Maar idd, ik zou voor de meest safe optie gaan.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:22:18 #211
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41565748
Daarom ging ik ook voor de KS loiskarin, voor mij en duidelijkheid en qua gvoel minder risicovol

[ Bericht 9% gewijzigd door _evenstar_ op 06-09-2006 22:29:13 (oops) ]
pi_41565766
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:04 schreef Karin het volgende:
Niet dat ik zelf voor die keuze sta (gelukkig). Maar als ik dan dit lees:
[..]

dan schrik ik daar best van. Ik ben absoluut niet pro-ks maar dit zijn toch best allarmerende getallen vind ik. En dan vind ik persoonlijk een opmerking als "dan kan ik daarna nooit meer thuisbevallen" niet echt relevant, al kan ik me dat heel goed voorstellen want dat was ook 1 van de dingen die ik dacht toen bij mij een ks werd voorgesteld. Maargoed dit beeld is vast gekleurd omdat ik gehoord heb over een kindje dat tijdens een vaginale stuitbevalling is overleden.
Als dat het enige argument was, dan was het voor mij ook wel makkelijk. Maar het risico bij een volgende zwangerschap is dan wel weer groter, en dat vind ik ook belangrijk.
En ik geloof ook niet dat de gyneacoloog zin heeft in een verzetje en daarom maar een stuitbevalling voorstelt. Ik vertrouw er op dat zij toch de beste optie voorstellen, want welk belang hebben zij er bij om een groter risico te nemen? Maar misschien ben ik naief daarin.

En wat _evenstar_ zegt maar wsl anders bedoelt Elke bevalling houdt een risico voor moeder en kind in. Ook een ks is niet zonder risico...

Anne_chris, ik wil niet naar bed, want dan lig ik maar te malen... Maar ik zal wel gaan hoor, ga wel een beetje lezen ofzo.
Eva
  FOK!fossiel woensdag 6 september 2006 @ 22:26:44 #213
2628 Karin
pi_41565977
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:22 schreef linda856763 het volgende:

[..]

Als dat het enige argument was, dan was het voor mij ook wel makkelijk. Maar het risico bij een volgende zwangerschap is dan wel weer groter, en dat vind ik ook belangrijk.
En ik geloof ook niet dat de gyneacoloog zin heeft in een verzetje en daarom maar een stuitbevalling voorstelt. Ik vertrouw er op dat zij toch de beste optie voorstellen, want welk belang hebben zij er bij om een groter risico te nemen? Maar misschien ben ik naief daarin.

En wat _evenstar_ zegt maar wsl anders bedoelt Elke bevalling houdt een risico voor moeder en kind in. Ook een ks is niet zonder risico...

Anne_chris, ik wil niet naar bed, want dan lig ik maar te malen... Maar ik zal wel gaan hoor, ga wel een beetje lezen ofzo.
Ik val jou ook niet aan hoor, dat zeg ik, ik zit gelukkig niet in die situatie en zou waarschijnlijk ook meer naar mijn eigen gyn luisteren dan naar verhalen op internet. Maargoed ik wou eventjes tegengas geven aan al die positieve verhalen, juist vanwege dat verhaal wat ik gehoord heb.

pssst evenstar, je zegt al 2 x Lois tegen me
pi_41566102
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:26 schreef Karin het volgende:meer naar mijn eigen gyn luisteren dan naar verhalen op internet.
Misschien moet ik dat ook maar doen Probleem is dat meer vertrouwen lijkt te hebben in internet dan in de gyn.

En nu
Eva
  woensdag 6 september 2006 @ 22:29:52 #215
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41566145
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:26 schreef Karin het volgende:

[..]

- knipje -.

pssst evenstar, je zegt al 2 x Lois tegen me
je méxcuse
  woensdag 6 september 2006 @ 22:30:29 #216
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41566174
Uiteindelijk denk ik dat er maar 1 ding leidend is, en dat is het gevoel dat jij er bij hebt Linda Met alles wat je weet, gehoord en gelezen hebt.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_41573802
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:00 schreef _evenstar_ het volgende:
Weet alleen niet ofdat als je een normale stuitbevalling doet je daarna wel nog gewoon thuis bevallen mag.
Ja. Mijn 2e is gelukkig wel thuis geboren.
De enige reden om bij de 1e naar het ziekenhuis te gaan was de stuitligging.
hier kommt die Sonne!
  donderdag 7 september 2006 @ 09:33:11 #218
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41575228
bij mij raadde ze een ks aan bij maxim ivm dat hij zo groot was. maar als hun dat niet hadden gedaan, had ik alsnog voor ks gekozen, juist door dat wat Karin liet zien aan tekst.
stuitbevalling was ik zoiezo niet aan begonnen. mijn keus natuurlijk, maar ik loop dan liever zelf risico dan mijn kind risico te laten lopen.
maar het is erg belangrijk om je gevoel te volgen!!!! als je 100% achter een stuitbevalling staat, doen dan! en als je twijfelt, niet doen!
pi_41575430
quote:
Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef Martineke het volgende:
stuitbevalling was ik zoiezo niet aan begonnen. mijn keus natuurlijk, maar ik loop dan liever zelf risico dan mijn kind risico te laten lopen.
En dit is voor mij heel dubbel. Want het risico voor mezelf vind ik wel belangrijk. In het ergste geval staat er alleen met een kind, en ben ik er niet meer. niet dat ik daar heel bang voor ben Ik weet niet wat erger is voor hem en ons.
quote:
maar het is erg belangrijk om je gevoel te volgen!!!! als je 100% achter een stuitbevalling staat, doen dan! en als je twijfelt, niet doen!
Helemaal 100% overtuigd zal ik nooit zijn, van beide opties niet. Het zal wel blijven knagen, maar mijn hart en zeker mijn verstand zeggen nu overwegend: ik probeer een stuitbevalling. En ik ga een heel lijstje met vragen en voorwaarden enzo klaarmaken voor de volgende afspraak in het ziekenhuis.
Eva
  donderdag 7 september 2006 @ 09:52:27 #220
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41575633
goed zo, als je daar achter staat moet je dat ook gewoon doen
straks word je beebje geboren en dan heb je dat toch wel mooi ff geflikt en word het alsnog een ks, dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd.
pi_41591307
Beste Linda,

Ik heb geen spijt van mijn beslissing tot een KS.
De Gyn had gezegd dat we een schoolvoorbeeld waren voor een stuitbevalling.
Maar zelfs na de KS moest Ryan toch nog in de couveuse en ter obervatie naar de kinderafdeling.

Bij z´n geboorte was de glucose te laag (hij fladderde met z´n armen), hart en ademhaling te hoog (kreeg blauw masker). Apgar score was 7 en 8 dus wel OK.
En dat was dan bij een situatie die voor het kind het minst belastend is voor het kind, wat zou er zijn gebeurd als ik het verwachte uur had moeten persen ?!
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:46 schreef _evenstar_ het volgende:
De grotere kans op heupafwijking is omdat ze dus een (flink) aantal weken/dagen op een beentjes leunen, en dus teveel gewicht op hun nog zachte botjes krijgen, en dus ook niet gelijkredig verdeeld, waardoor dus een asymetrie kan ontstaan en of heupbeen verkeer din de kom kan "groeien"
Het been kan niet verkeer in de kom groeien, tijdens de zwangerschap.
Er is (volgens mij) meer kan op niet erfelijke/genetische HD omdat als het kindje wordt geboren, en hij de voorkeur heeft om met z´n benen omhoog te liggen. De kom gaat zich naar die houding gaat zetten. Tot de geboorte is de kom namelijk nog niet gevormd, dat gebeurd pas na de geboorte.

Ik heb meteen na Ryan´s geboorte gevraagd hoe het met z´n benen was. En ze zeiden dat ze licht omhoog staken. Maar een paar uur later kon men al niet meer zien dat het een stuit kindje was, want z´n benen gedroegen zich prima. En dat terwijl hij sinds week 30 in stuit heeft gezeten. Wat wel evt kon is dat z´n balletje extra gevoelig was, omdat ie daar lang op heeft gezeten...

Als je nou een kindje hebt waarbij het langer duurt voordat z´n benen naar beneden gaan, dan wordt de heupkom harder, en zet zich naar die stand van de benen....
Zo heb ik het begrepen.
quote:
Op woensdag 6 september 2006 22:22 schreef linda856763 het volgende:

[..]
......
......
Wat dacht je van ziekenhuis budget ....
En een gyn die moet ook z´n vaardigheden bijhouden, vanaf 20 stuitbevallingen oid, mogen ze het pas zelfstandig doen. En gyns die stuit bevallingen kunnen worden al minder, doordat er toch vaak voor een KS wordt gekozen.
Mama van Ryan (04-09-06)
  donderdag 7 september 2006 @ 19:10:33 #222
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_41591840
Hoe kan het dan dat ik zelf met 1 been helemaal uit de kom en de andere half uit de kom geboren ben?
Mijn 1 beentje slingerde helemaal schijnbaar.
pi_41592316
ik kom er steeds meer achter dat het voor mij gewoon niet te beredeneren valt. Tegenover elke 'voor' voor een ks kan ik ook wel weer een 'voor' voor een stuitbevalling bedenken en andersom. Ook de ervaringen zijn niet eenduidig, en de cijfers ook niet. Risico's van nu moet ik vergelijken met risico's van later... Ik hou maar op met zoeken naar ervaringen en cijfers. Mijn gevoel zegt me dat ik een stuitbevalling in ieder geval ga proberen, en dat ik van te voren zo veel mogelijk ga vragen en ook een paar voorwaarden wil stellen.

Mijn moeder had vandaag nog een paar mensen er over gesproken trouwens, en een van hen raadde een ks aan. Waarom? Dat is minder pijnlijk Dat vind ik dus zo'n stom argument. En vooral erg kortzichtig. Alsof een ks zo'n peuleschilletje is...
'Amerikaanse toestanden'
Eva
pi_41593866
Inky's advies kan ik me helemaal goed indenken - achteraf gezien.

Maar petje af voor Linda. Je volgt je gevoel en dat zegt gewoon geboren laten worden. Als het niet goed gaat kunnen ze altijd nog ingrijpen. Liever geen Amerikaanse toestanden hier.

Ik zou zeggen: heb vertrouwen in jezelf, in je lichaam, in je kindje en ga ervoor.
hier kommt die Sonne!
pi_41595846
Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat ik zo snel herstel omdat ik er uitgerust en op voorbereid aan ben begonnen en niet al een halve dag aan het puffen was....
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:10 schreef -Bubseltje- het volgende:
Hoe kan het dan dat ik zelf met 1 been helemaal uit de kom en de andere half uit de kom geboren ben?
Mijn 1 beentje slingerde helemaal schijnbaar.
Omdat het nog niet echt een omsloten kom is. het kan er dus ook nog makkelijk uit.
Denk maar aan de ´zondags-armpjes´ dat is als de arm van een kind je uit de kom gaat als die heen en weer geslingerd wordt tussen 2 volwassenen. Het is nog allemaal zacht...
Mama van Ryan (04-09-06)
  donderdag 7 september 2006 @ 21:23:25 #226
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41596162
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:16 schreef Inky05 het volgende:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat ik zo snel herstel omdat ik er uitgerust en op voorbereid aan ben begonnen en niet al een halve dag aan het puffen was....
[..]
daar ben ik het geheel mee eens, zo heb ik het ook 2 x ervaren
pi_41598833
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:21 schreef anne_Chris het volgende:
Inky's advies kan ik me helemaal goed indenken - achteraf gezien.

Maar petje af voor Linda. Je volgt je gevoel en dat zegt gewoon geboren laten worden. Als het niet goed gaat kunnen ze altijd nog ingrijpen. Liever geen Amerikaanse toestanden hier.

Ik zou zeggen: heb vertrouwen in jezelf, in je lichaam, in je kindje en ga ervoor.
Mijn gevoel zegt elk uur wat anders... Nog steeds. Ik bedoel trouwens met Amerikaanse toestanden: kiezen voor een ks om de bevallingspijn te ontwijken. Niet als je er voor kiest omdat je dat veiliger vindt voor je kindje hoor!
Eva
pi_41600370
Ik herken het Linda

Bevallen is en blijft gewoon geen exacte wetenschap, je weet nooit wat er kan gebeuren en iedereen is weer anders, dus al heb je nog 2 dezelfde sitauties, dan kun je toch nog 2 verschillende uitkomsten hebben.

Je moet dus echt op gevoel een beslissing nemen, ofwel een beetje ´gokken´.
Mama van Ryan (04-09-06)
pi_41600932
Dank

Ga jij eens slapen
Doe ik dat ook. Of eigenlijk, even weer fijn malen
Eva
pi_41601263
dapper besluit linda! veel succes ermee!
  vrijdag 8 september 2006 @ 13:11:10 #231
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41614388
Linda, mijn keus is het niet, maar dat doet er niet toe. Ik wil je alleen maar heel veel succes wensen.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_41766633
Crosspostje vanuit Z&G: voor de stuitarchieven

Vandaag weer controle gehad in het ziekenhuis.
Echo: kindje ligt weer met kontje omlaag, voor de bekkeningang, dus nog niet helemaal ingedaald. De gyneacoloog die erbij gehaald werd, vond dat ik als de vliezen breken niet plat hoef te liggen, want: als ik moet wachten op de ambulance om me te halen, kan ik net zo goed zelf even in de auto stappen en naar het ziekenhuis komen. Met weeën mag ik gewoon wachten tot ze regelmatig zijn enzo.

Al mijn vragen werden wel naar tevredenheid beantwoord vond ik. Ze hebben best vaak stuitbevallingen. Laatste week 2, laatste maand 5. Er wordt altijd een gyn bijgehaald voor het laatste stuk van de bevalling (+een co-assistent + een arts-assistent + 1 of 2 verpleegsters - volle bak , ik moet dus ook in de grootste verloskamer...) en ik mag wel pijnstilling zo nodig. En ik krijg standaard een infuus en een CTG lijn op het kontje van beebje, dus ik kan het ziekenhuis niet door, maar wel nog staan of rond mijn bed lopen als ik dat wil.
Ik heb ook nog de kraamafdeling bekeken, en kindje ligt standaard in een wiegje naast het bed. En ze hebben hier een kraamsuite, met extra voorzieningen: koelkast, slaapbank, etc. Als die vrij is, mag ik daar in, en dan kan gelijk blijven slapen als ik nog een nachtje over zou moeten blijven. Prettig allemaal, om dat zo te zien, en ook fijn dat ze nog best vaak stuitbevallingen doen.

De arts-assistent haalde overigens nog een vervolgonderzoek op het Canadese stuitbevallingenonderzoek aan. Het Canadese onderzoek bewees dat stuitbevallingkindjes gemiddeld een lagere Apgarscore haalden dan een keizersnee-kindje. Reden om stuitbevallingen bijna te verbannen. Er is nu een Scandinavisch vervolgonderzoek geweest, waarin kindjes na 5 jaar nog eens werden onderzocht, en er bleek geen verschil in ontwikkeling meer te zijn tussen stuit en ks kindjes... Ik had trouwens al besloten dat ik die onderzoeken die er zijn geweest, appels en peren en moeilijk toe te passen vind, dus ik volg de gyn, maar toch is dit ook wel fijn om te horen...
Eva
  woensdag 13 september 2006 @ 12:39:59 #233
24188 Belana
kloon van belana
pi_41766854
linda, het klinkt allemaal goed en positief, ook hoe je er zelf tegenover staat
spannend allemaal! veel succes!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 14 september 2006 @ 08:26:54 #234
144251 anneVi
... die van ChrisVi, ja.
pi_41792287
Fijn dat ze je uitvoerig hebben ingelicht en daardoor ook gerustgesteld.
Ik hoop voor je dat de verwensuite vrij is, dat lijkt me nou echt heerlijk als je dan toch een nachtje moet blijven
pi_43239906
Oja, dit topic was er ook nog!

Het is dus toch een ks geworden, na het begin van een gewone bevalling. De navelstreng bleek bij Eva's voetjes te liggen, en toen mocht ik niet verder. En achteraf blij toe, dat natuurlijke blijkt niets voor mij te zijn. Wat een ellende vond ik het, ondanks mijn (objectief bekeken) niet erg lastige bevalling. Het ks herstel gaat supervoorspoedig, en Eva doet het ook prima.

Maar nu moet ze een heupecho vanwege het protocol bij stuitliggingen. Ik vind het zo onnodig! Er lijkt nu helemaal niets aan de hand met haar heupjes (ze is ook nog helemaal doorgelicht door een chiropractor - dat vond ik wel prettig, en het was een gratis consult ). Toen ik een afspraak wilde maken voor de echo, moest er ook gelijk een afspraak met een ortopeed gemaakt worden. Komt ze toch nog in een medische molen, en dat wil ik niet! Alleen maar vanwege statistieken en gemiddelden....
Dus ik overweeg om het eerst maar aan te zien en die echo te laten zitten. Of ben ik dan erg naief
Eva
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:28:57 #236
56471 pinquit
oh my lama!
pi_43240251
ik zou het gewoon wel doen linda.
uit voorzorg kan toch geen kwaad? vind niet dat ze dan in een 'medische molen' komt.
beter nu dan dat er later iets blijkt te zijn waaraan je eerder iets had kunnen doen toch?

maar als je je er naar bij voelt moet je het gewoon even aanzien hoor
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:41:19 #237
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43240703
Linda ik zou die echo toch doen, beter nu te voorzichtig als over een paar jaar erachter komen dat je beter toch toen had kunnen laten kijken.
De kans bij stuitkindjes is gewoonweg groter op een heupafwijking, omdat je geen kinderarts hebt krijg je er een orthopedagoog bij hij zal je de uitslag uitleggen e.d. verders heb je hopenlijk niets met die man van doen.

Stel er is wat kunnen ze er nu wat aan doen ( spreidbroekje zoals maria van sugar had ) en hebben ze er "minder"last van. wacht je ermee is ze veel ouder, heeft ze lang onnodig pijn gehad misschien, en als er wat gedaan moet worden, is het voor bijv. een kindje wat kan lopen niet leuk om immobiel te zijn.

Het onderzoek is niet voor de statistieken het is voor het welzijn van jou kindje, ja dan wordt het in de statistieken mee genomen misschien maar primair is het voor jou kindje! en in mijn ogen moet je daar geen risico in lopen
pi_43240736
Ik zou het ook doen, linda.
Als er wél wat is en er wordt niks aangedaan, dan ben je echt heel ver van huis, schijnt.

Ik ga met Iris ook een echo laten maken (geen stuitligging) maar, "alleen maar" omdat ik vroeg röntgenologisch achterliep ofzo. Dus niet eens een echt heupafwijking.
Better safe then sorry in dit geval
pi_43240747
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:28 schreef pinquit het volgende:
ik zou het gewoon wel doen linda.
uit voorzorg kan toch geen kwaad? vind niet dat ze dan in een 'medische molen' komt.
beter nu dan dat er later iets blijkt te zijn waaraan je eerder iets had kunnen doen toch?

maar als je je er naar bij voelt moet je het gewoon even aanzien hoor
Die echo vind ik nog niet zo erg, maar dan ook weer een afspraak bij een orthopeed, en natuurlijk niet op de zelfde dag, dus weer naar het ziekenhuis met haar. Terwijl ik vind dat als de echo niets afwijkends geeft, ze dat ook wel door kunnen bellen. Dat gesleep met zo'n kindje...

Maar ja, ik zal er wel aan moeten geloven ben ik bang, want ik heb ook geen zin om enorm op mijn strepen te gaan staan bij het CB, ik wil mijn energie bewaren voor eventuele andere discussies die daar misschien ook wel volgen.

Edit: ik bedoel ook niet dat het onderzoek voor de statistieken wordt gedaan, maar vanwege de statistieken. Als een kind goed en symmetrisch beweegt, dan kan zo'n CB-arts toch ook een goede beoordeling doen? Maar blijkbaar niet...
Eva
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:50:46 #240
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43240979
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:42 schreef linda856763 het volgende:

[..]

-knip-

Edit: ik bedoel ook niet dat het onderzoek voor de statistieken wordt gedaan, maar vanwege de statistieken. Als een kind goed en symmetrisch beweegt, dan kan zo'n CB-arts toch ook een goede beoordeling doen? Maar blijkbaar niet...
Een arts van het Cb mag geen medicatie voorschrijven, mag alleen een prediagnose stellen, maar geen definitieve diagnose omdat ze daar nog de kennis nog de middelen nog de papieren toe hebben.

edit:
Arwen bewoog ook prima symetrisch e.d. , toch was er op de eerste echo wel degelijk een afwijking, de echo hebben ze bij 4 maanden nog eens herhaald, omdat in die fase de kans nog redelijk groot was dat die bijgetrokken kon worden, hier is het goed afgelopen gelukkig
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:57:37 #241
56471 pinquit
oh my lama!
pi_43241193
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:42 schreef linda856763 het volgende:

[..]

Die echo vind ik nog niet zo erg, maar dan ook weer een afspraak bij een orthopeed, en natuurlijk niet op de zelfde dag, dus weer naar het ziekenhuis met haar. Terwijl ik vind dat als de echo niets afwijkends geeft, ze dat ook wel door kunnen bellen. Dat gesleep met zo'n kindje...
geloof me, daar merkt ze nu minder van dan dat ze doet als ze 7 maanden is
ik zeg niet dat het leuk is, maar toch, beter nu dan straks.

heb met max ook moeten slepen in het begin, vanwege zijn gebroken sleutelbeentje+voorkeursligging.
van fysio naar KA, heen en weer maar ben blij dat alles nu goed is.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_43241517
Oke, oke, ik ga al
Eva
pi_43244469
Ja toch maar doen hoor! Tis misschien onhandig maar liever voorkomen dan genezen toch?
Lara heeft ook een paar maand in een spreidbroek gezeten, hoewel het CB voor 99% zeker was dat er niets aan de hand was. Dus wel. Je weet het gewoon niet
Succes!
Screw them.
We're going home.
  zaterdag 4 november 2006 @ 22:01:34 #244
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_43245444
Ook bij Maria leek er niks aan de hand, volgens cb-arts en verpleegkundige. Natuurlijk zie je van buiten vaak niks.
Maria had een fikse heupsubluxatie, er was zelfs bijna een tractie nodig. Ze heeft 10 maanden dag en nacht een spreidbroek moeten dragen en daardoor kwam het helemaal goed. Ik moet er niet aan denken dat we niet naar die echo waren geweest.

Gáán, Linda!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 4 november 2006 @ 23:23:50 #245
103793 kozakken
Living the life
pi_43247524
Ik ben zelf met heupdysplasie geboren en heb in een tractie in het ziekenhuis gelegen en de nodige mikmak nadien. (en stuitliggertje) Maar het CB heeft niets gezien en het heeft mijn moeder echt meer dan gewoon praten gekost voordat ze als 'bezorgd moedertje' voor een foto 'mocht'. Toen was het zo erg dat ik meteen kon blijven

Jonne is voor een echo geweest, en Romme gaat 14 november. Echt, het risico dat er evt. iets zou zijn en dat pas veel later ontdekt wordt neem ik echt niet. Ik ken al twee gevallen waarin het veel te laat is ontdekt en waarbij beide vrouwen heel veel problemen ondervinden. Better safe than sorry.

(Maar je gevoel van al dat gesleep herken ik wel hoor. )
pi_43269297
Oe, een spreidbroek, wat vervelend en wat zielig! Nou, ik zal morgen bellen, en dan duimen dat het allemaal niet nodig was geweest
Eva
  zondag 5 november 2006 @ 21:35:42 #247
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_43273239
Hebben jullie trouwens dat stuk in de krant gelezen? Over dat zorgverzekeraars (weet even niet meer welke) een bonus geven aan verloskundigen die minder snel zwangeren doorverwijzen naar de gyn bij een stuitligging? Ik heb me hier vreselijk over op lopen winden. Verloskundigen zouden zelf weer moeten proberen om het kind te draaien. Ineens is er zeker geen risico meer dat het kind in moeilijkheden komt ofzo?
En dat allemaal om de kosten te drukken.

Even citaat van de Telegraaf:
quote:
Bonus verloskundigen voor beperken keizersneden

UTRECHT - Verloskundigen kunnen extra geld krijgen van verzekeraars als zij minder vrouwen voor een keizersnede doorverwijzen naar een gynaecoloog.

Dat heeft de organisatie van verloskundigen (KNOV) afgesproken met Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Een woordvoerder van ZN bevestigde een bericht hierover in de Volkskrant van vrijdag. ZN zegt de verloskundigen jaarlijks maximaal 1 miljoen euro toe.
Ik kan even het uitgebreide artikel niet vinden. In onze krant stond er nl. veel meer.

[ Bericht 42% gewijzigd door dutchie op 05-11-2006 21:56:11 ]
Als je niet lacht, ben je dood.
  zondag 5 november 2006 @ 22:35:20 #248
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_43276080
Kinderzaken in het nieuws deel 2 Hier stond 't ook al, dutch

maar mooi dat ik wel in het ziekenhuis zit, mocht dit kind zich alsnog omdraaien de komende weken
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_43285323
Als een vk de juiste apparatuur heeft, dus een echo-apparaat en een CTG, dan kan het me niet zoveel schelen wie de draaiing gaat doen. Maar volgens mij is dat in de meeste gevallen niet zo, dus dan moeten ze opzouten met hun kostenplaatje. Er zijn zat andere posten waar wel prima wat op bezuinigd kan worden lijkt mij. Er wordt in ziekenhuizen zo ontzettend inefficient gewerkt, laten ze dat eerst maar eens oplossen.
Eva
  maandag 6 november 2006 @ 12:01:06 #250
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43287102
Wat belachelijk
Er zit toch een behoorlijk risico aan een versie..
Toen bij mij de versie werd gedaan moest ik een ziekenhuissetje klaar staan, stond er een heel team klaar.. zijn ze met 4 man bezig geweest.. en dat moet een verlos ff in de eentje doen? en wat als er wat gebeurt? dan heb je nooit alle apparatuur erbij die nodig zijn, want dan voldoen een ctg en een echo apparaat heus niet, wat dacht je van de wee-en remmers , zuurstof etc..

vind het afschuwelijk, dat er verloskundige voor een paar extra centen de mensen en het kindje onnodig risico laat lopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')