Nee, nu niet, dat weet ik. Maar als ik nu een stuitbevalling heb, dan heb ik wel kans op thuisbevallingen bij evt volgende keren (as ifquote:Op woensdag 6 september 2006 21:54 schreef _evenstar_ het volgende:
Dat wel thuisbevallen mag niet meer.
dan schrik ik daar best van. Ik ben absoluut niet pro-ks maar dit zijn toch best allarmerende getallen vind ik. En dan vind ik persoonlijk een opmerking als "dan kan ik daarna nooit meer thuisbevallen" niet echt relevant, al kan ik me dat heel goed voorstellen want dat was ook 1 van de dingen die ik dacht toen bij mij een ks werd voorgesteld. Maargoed dit beeld is vast gekleurd omdat ik gehoord heb over een kindje dat tijdens een vaginale stuitbevalling is overleden.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 14:07 schreef Inky05 het volgende:
De kans op overlijden van het kind is tweemaal groter bij een natuurlijke bevalling dan bij een keizersnede. Het risico op geboortetrauma bij vaginale bevalling is driemaal groter en de kans op een Apgar-score beneden de 7 is zelfs 7 keer groter. Rietberg: ‘Ergens hoop je dat Nederland een positieve uitzondering is. Maar overall is de vaginale bevalling niet gunstiger, zeker niet voor het kind.’"
[/i]
bron: http://www.nvog.nl/pub/dynamic/algnews.asp?id=75938
lekker verwarrendquote:Op woensdag 6 september 2006 22:05 schreef poemojn het volgende:
trusten Anne_Chris
_evenstar_ dat heb je met meer onderwerpen hoor.ik moet nu ook verplicht naar het ziekenhuis omdat er een verhoogd risico is op herhaling vh grote bloedverlies door achterblijvende placenta vorige keer, maar de vk wist niet wat dat risico was, een online gyn weer wel. Ene ziekenhuis doet direct een infuus, andere stelt zich meer afwachtend op en ziet dat ook als 'actief beleid'. Ene vk-praktijk vindt dat je bij een evt 3e wel mag thuisbevallen als het bij de 2e wel goed gaat, andere praktijk wil je daarna sowieso alleen nog in het ziekenhuis hebben. Enz enz.
![]()
Als dat het enige argument was, dan was het voor mij ook wel makkelijk. Maar het risico bij een volgende zwangerschap is dan wel weer groter, en dat vind ik ook belangrijk.quote:Op woensdag 6 september 2006 22:04 schreef Karin het volgende:
Niet dat ik zelf voor die keuze sta (gelukkig). Maar als ik dan dit lees:
[..]
dan schrik ik daar best van. Ik ben absoluut niet pro-ks maar dit zijn toch best allarmerende getallen vind ik. En dan vind ik persoonlijk een opmerking als "dan kan ik daarna nooit meer thuisbevallen" niet echt relevant, al kan ik me dat heel goed voorstellen want dat was ook 1 van de dingen die ik dacht toen bij mij een ks werd voorgesteld. Maargoed dit beeld is vast gekleurd omdat ik gehoord heb over een kindje dat tijdens een vaginale stuitbevalling is overleden.
Ik val jou ook niet aan hoor, dat zeg ik, ik zit gelukkig niet in die situatie en zou waarschijnlijk ook meer naar mijn eigen gyn luisteren dan naar verhalen op internet. Maargoed ik wou eventjes tegengas geven aan al die positieve verhalen, juist vanwege dat verhaal wat ik gehoord heb.quote:Op woensdag 6 september 2006 22:22 schreef linda856763 het volgende:
[..]
Als dat het enige argument was, dan was het voor mij ook wel makkelijk. Maar het risico bij een volgende zwangerschap is dan wel weer groter, en dat vind ik ook belangrijk.
En ik geloof ook niet dat de gyneacoloog zin heeft in een verzetje en daarom maar een stuitbevalling voorstelt. Ik vertrouw er op dat zij toch de beste optie voorstellen, want welk belang hebben zij er bij om een groter risico te nemen? Maar misschien ben ik naief daarin.
En wat _evenstar_ zegt maar wsl anders bedoeltElke bevalling houdt een risico voor moeder en kind in. Ook een ks is niet zonder risico...
Anne_chris, ik wil niet naar bed, want dan lig ik maar te malen... Maar ik zal wel gaan hoor, ga wel een beetje lezen ofzo.![]()
Misschien moet ik dat ook maar doenquote:Op woensdag 6 september 2006 22:26 schreef Karin het volgende:meer naar mijn eigen gyn luisteren dan naar verhalen op internet.
quote:Op woensdag 6 september 2006 22:26 schreef Karin het volgende:
[..]
- knipje-.
pssst evenstar, je zegt al 2 x Lois tegen me![]()
Ja. Mijn 2e is gelukkig wel thuis geboren.quote:Op woensdag 6 september 2006 22:00 schreef _evenstar_ het volgende:
Weet alleen niet ofdat als je een normale stuitbevalling doet je daarna wel nog gewoon thuis bevallen mag.
En dit is voor mij heel dubbel. Want het risico voor mezelf vind ik wel belangrijk. In het ergste geval staatquote:Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef Martineke het volgende:
stuitbevalling was ik zoiezo niet aan begonnen. mijn keus natuurlijk, maar ik loop dan liever zelf risico dan mijn kind risico te laten lopen.
Helemaal 100% overtuigd zal ik nooit zijn, van beide opties niet. Het zal wel blijven knagen, maar mijn hart en zeker mijn verstand zeggen nu overwegend: ik probeer een stuitbevalling. En ik ga een heel lijstje met vragen en voorwaarden enzo klaarmaken voor de volgende afspraak in het ziekenhuis.quote:maar het is erg belangrijk om je gevoel te volgen!!!! als je 100% achter een stuitbevalling staat, doen dan! en als je twijfelt, niet doen!
Het been kan niet verkeer in de kom groeien, tijdens de zwangerschap.quote:Op woensdag 6 september 2006 21:46 schreef _evenstar_ het volgende:
De grotere kans op heupafwijking is omdat ze dus een (flink) aantal weken/dagen op een beentjes leunen, en dus teveel gewicht op hun nog zachte botjes krijgen, en dus ook niet gelijkredig verdeeld, waardoor dus een asymetrie kan ontstaan en of heupbeen verkeer din de kom kan "groeien"
Wat dacht je van ziekenhuis budget ....quote:Op woensdag 6 september 2006 22:22 schreef linda856763 het volgende:
[..]
......
En ik geloof ook niet dat de gyneacoloog zin heeft in een verzetje en daarom maar een stuitbevalling voorstelt. Ik vertrouw er op dat zij toch de beste optie voorstellen, want welk belang hebben zij er bij om een groter risico te nemen? Maar misschien ben ik naief daarin.
......
Omdat het nog niet echt een omsloten kom is. het kan er dus ook nog makkelijk uit.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:10 schreef -Bubseltje- het volgende:
Hoe kan het dan dat ik zelf met 1 been helemaal uit de kom en de andere half uit de kom geboren ben?
Mijn 1 beentje slingerde helemaal schijnbaar.
daar ben ik het geheel mee eens, zo heb ik het ook 2 x ervarenquote:Op donderdag 7 september 2006 21:16 schreef Inky05 het volgende:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat ik zo snel herstel omdat ik er uitgerust en op voorbereid aan ben begonnen en niet al een halve dag aan het puffen was....
[..]
quote:Op donderdag 7 september 2006 20:21 schreef anne_Chris het volgende:
Inky's advies kan ik me helemaal goed indenken - achteraf gezien.
Maar petje af voor Linda. Je volgt je gevoel en dat zegt gewoon geboren laten worden. Als het niet goed gaat kunnen ze altijd nog ingrijpen. Liever geen Amerikaanse toestanden hier.
Ik zou zeggen: heb vertrouwen in jezelf, in je lichaam, in je kindje en ga ervoor.
Die echo vind ik nog niet zo erg, maar dan ook weer een afspraak bij een orthopeed, en natuurlijk niet op de zelfde dag, dus weer naar het ziekenhuis met haar. Terwijl ik vind dat als de echo niets afwijkends geeft, ze dat ook wel door kunnen bellen. Dat gesleep met zo'n kindje...quote:Op zaterdag 4 november 2006 19:28 schreef pinquit het volgende:
ik zou het gewoon wel doen linda.![]()
uit voorzorg kan toch geen kwaad? vind niet dat ze dan in een 'medische molen' komt.
beter nu dan dat er later iets blijkt te zijn waaraan je eerder iets had kunnen doen toch?
maar als je je er naar bij voelt moet je het gewoon even aanzien hoor
Een arts van het Cb mag geen medicatie voorschrijven, mag alleen een prediagnose stellen, maar geen definitieve diagnose omdat ze daar nog de kennis nog de middelen nog de papieren toe hebben.quote:Op zaterdag 4 november 2006 19:42 schreef linda856763 het volgende:
[..]
-knip-
Edit: ik bedoel ook niet dat het onderzoek voor de statistieken wordt gedaan, maar vanwege de statistieken. Als een kind goed en symmetrisch beweegt, dan kan zo'n CB-arts toch ook een goede beoordeling doen? Maar blijkbaar niet...![]()
geloof me, daar merkt ze nu minder van dan dat ze doet als ze 7 maanden isquote:Op zaterdag 4 november 2006 19:42 schreef linda856763 het volgende:
[..]
Die echo vind ik nog niet zo erg, maar dan ook weer een afspraak bij een orthopeed, en natuurlijk niet op de zelfde dag, dus weer naar het ziekenhuis met haar. Terwijl ik vind dat als de echo niets afwijkends geeft, ze dat ook wel door kunnen bellen. Dat gesleep met zo'n kindje...
Ik kan even het uitgebreide artikel niet vinden. In onze krant stond er nl. veel meer.quote:Bonus verloskundigen voor beperken keizersneden
UTRECHT - Verloskundigen kunnen extra geld krijgen van verzekeraars als zij minder vrouwen voor een keizersnede doorverwijzen naar een gynaecoloog.
Dat heeft de organisatie van verloskundigen (KNOV) afgesproken met Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Een woordvoerder van ZN bevestigde een bericht hierover in de Volkskrant van vrijdag. ZN zegt de verloskundigen jaarlijks maximaal 1 miljoen euro toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |