abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 april 2004 @ 14:50:14 #26
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_18586173
Zij is toch ook wel eens in beeld geweest bij De Kraamafdeling of zo. En toen lukte het dus niet!
  woensdag 21 april 2004 @ 14:53:41 #27
1087 Merisse
broddeltante
pi_18586264
quote:
Op woensdag 21 april 2004 14:48 schreef phileine het volgende:
Merisse je hebt het denk ik over die beroemde verloskundige in het Slotervaartziekenhuis.
Dat zou heel goed kunnen Phileine, ik weet dat die kennis er speciaal voor naar dat ziekenhuis is gegaan en ik meen ook op een rare tijd ja.
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  woensdag 21 april 2004 @ 15:01:56 #28
1087 Merisse
broddeltante
pi_18586452
Gefunden! Op de site van het Slotervaartziekenhuis http://ziekenhuis.slz.nl/ staat het volgende:

verloskundige riet van baaren houdt een speciaal spreekuur voor zwangeren met een kind in stuitligging. in gemiddeld de helft van de gevallen is zij in staat het kind te keren zodat een normale, natuurlijke, bevalling kan plaats vinden.
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  woensdag 21 april 2004 @ 15:06:10 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_18586545
Maar heeft het trouwens dan niet al zin om nu te proberen het kindje te keren? Ik bedoel, de kans dat hij terug draait is wel aanwezig, maar toch. Nu heb je iig meer ruimte.
  woensdag 21 april 2004 @ 15:16:11 #30
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18586784
Brighteyes, het schijnt juist zinloos te zijn om eerder dan 38 weken al te gaan draaien, omdat het kind dan subiet terugdraait. Bovendien is het een behoorlijk medische handeling die in het ziekenhuis door gynaecologen wordt uitgevoerd. Ik heb er al met al bijna een halve dag voor op de verloskamer gelegen. Eerst krijg je een tijdje een CTG, vervolgens wordt geprobeerd te keren door 2 mensen. Daarna moest ik weer een uur aan de CTG, zodat ze konden bepalen of Katja er van geleden had. Daarna moest ik dan nog een peperdure (zo is mij verteld) anti-D injectie.
Dit kost zoveel geld en tijd dat ze het pas uitvoeren als ze bijna zeker weten dat het kind niet meer uit zichzelf kan terugdraaien.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 21 april 2004 @ 15:19:10 #31
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_18586846
quote:
Op woensdag 21 april 2004 15:16 schreef livelink het volgende:
Brighteyes, het schijnt juist zinloos te zijn om eerder dan 38 weken al te gaan draaien, omdat het kind dan subiet terugdraait. Bovendien is het een behoorlijk medische handeling die in het ziekenhuis door gynaecologen wordt uitgevoerd. Ik heb er al met al bijna een halve dag voor op de verloskamer gelegen. Eerst krijg je een tijdje een CTG, vervolgens wordt geprobeerd te keren door 2 mensen. Daarna moest ik weer een uur aan de CTG, zodat ze konden bepalen of Katja er van geleden had. Daarna moest ik dan nog een peperdure (zo is mij verteld) anti-D injectie.
Dit kost zoveel geld en tijd dat ze het pas uitvoeren als ze bijna zeker weten dat het kind niet meer uit zichzelf kan terugdraaien.
Ah, ok, dat het in het ziekenhuis moest dat wist ik wel, kan ook nooit helemaal prettig zijn voor het kindje, al dat geduw en getrek.
En ja, als ze meteen weer terug draaien heeft het idd niet zo gek veel zin.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 21 april 2004 @ 16:00:06 #32
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18587800
Livelink, waarom kreeg je die anti-D injectie Die is voor rhesusproblemen (heb er zelf ook 2 gehad omdat ik Aneg heb, en Frank Apos). Wat heeft dat met het draaien te maken?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_18588370
quote:
Op woensdag 21 april 2004 15:01 schreef Merisse het volgende:
verloskundige riet van baaren
  woensdag 21 april 2004 @ 16:25:25 #34
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18588439
Rewimo, door het draaien (wat met tamelijk veel geweld gepaard gaat) kan er bloedcontact plaatsvinden tussen moeder en kind, daarom die anti-D injectie.

Ik ben ook rhesus-negatief en John rhesus positief. Je wilt niet weten hoeveel anti-D injecties ik inmiddels gehad heb. Na de curettage heb ik er ook één gehad.
Een dag voor de keizersnede van Job bleek mijn bloed antistoffen te bevatten. Grote paniek, totdat ze mijn dossier erbij hadden gepakt. Ik had zoveel injecties gehad dat er nog steeds antistoffen in mijn bloed zaten.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 21 april 2004 @ 17:09:27 #35
92756 es70
Nee! Nu! Even! Niet!
pi_18589645
Mijn oudste 2 kinderen lagen ook in stuitligging, dus dat wordt hier zowiezo een ziekenhuisbevalling (en ik had me bij de eerste zo verheugd op een knusse thuisbevalling).
Mijn gyneacoloog antwoordde op mijn vraag over het draaien van kindjes: 'niet gesteld te zijn op spoedkeizersnedes'. Bovendien schijnen babies dan toch ook nog vaak weer terug te draaien.
Na zijn opmerking over het draaien had ik meteen zoiets van: aan mijn lijf geen polonaise!
Mijn kinderen zijn uit voorzorg voor heupproblemen de eerste tijd dubbel geluierd (de beentjes kunnen dan niet helemaal bij elkaar wat eventuele luxatie voorkomt). Ze doen dat echter niet in elk ziekenhuis.
Mijn kinderen zijn uiteindelijk met een keizersnede geboren, maar dat hoeft niet perse. Mijn vriendin heeft haar dochtertje, dat ook in een stuit lag, via de normale weg 'uitgepoept' (bijna gelanceerd zelfs). Zij hoefde ook niet dubbel te luieren, maar ik ben blij dat ik het wel gedaan heb. Het kost geen moeite en: baat het niet, het schaadt ook niet!
Veel succes met de bevalling!
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen, maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
"The trouble with people is not that they don't know but that they know so much that ain't so."
  woensdag 21 april 2004 @ 17:13:58 #36
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_18589776
Een 'weetje' voor de geïnteresseerden:
Vroegah (medio jaren '60) (en in dit geval in Duitsland) was het gebruikelijk om, in geval van stuitligging, in de laatse 6 weken de a.s. moeder wekelijks op te laten draven om handmatig het kindje te keren. Zoals 1 van jullie al zei: meestal draaide het kind dan spontaan weer terug (dat was ik dus, maar in de allerlaatste week ben ik braaf blijven zitten zoals het moest!)
... ♥ ik mis je ♥
pi_18591176
Klopt ja Riet van Baaren. Ik vond dat toen inderdaad ook al zo'n opvallend toepasselijke naam. Maar goed, dat is dus misschien nog het proberen waard als het tegen die tijd nodig is (vast niet).
mooi he, alles
pi_18592610
Nog een toevoeging: wie geinteresseerd is in internationale richtlijnen van/voor gynaecologen voor stuitbevalling-of-keizersnee kan terecht bij http://www.gfmer.ch/Guide(...)pic¶m1=Pregnancy, kopje 'Breech presentation'.

/ edit
Hier kun je trouwens een handleiding met foto's vinden voor het assisteren bij een vaginale stuitbevalliing. (Engelstalig)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 21 april 2004 @ 20:22:03 #39
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18593983
quote:
Op woensdag 21 april 2004 16:25 schreef livelink het volgende:
Rewimo, door het draaien (wat met tamelijk veel geweld gepaard gaat) kan er bloedcontact plaatsvinden tussen moeder en kind, daarom die anti-D injectie.

Ik ben ook rhesus-negatief en John rhesus positief. Je wilt niet weten hoeveel anti-D injecties ik inmiddels gehad heb. Na de curettage heb ik er ook één gehad.
Een dag voor de keizersnede van Job bleek mijn bloed antistoffen te bevatten. Grote paniek, totdat ze mijn dossier erbij hadden gepakt. Ik had zoveel injecties gehad dat er nog steeds antistoffen in mijn bloed zaten.
Ah okee, het is me duidelijk Tnx.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 22 april 2004 @ 09:32:23 #40
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_18603207
Jeetje Poejmon, wat heb jij je best gedaan zeg! Dank je wel.

Over dat draaien; ik denk wel dat als het nodig is ik het wel ga proberen. Wel in het ziekenhuis natuurlijk met een gynacoloog en met behulp van echo-apparatuur. Ik wil nl. het liefst een normale bevalling. Zodat ik niet eerst zelf een paar dagen plat moet, maar gewoon fijn naar huis kan en daar kan genieten van onze beeb.
Ik wil het gewoon geprobeerd hebben.
Mocht het desondanks toch een stuitbevalling worden, dan wil ik dat het kindje zo min mogelijk risico loopt en kies ik dus voor een keizersnede. Dat ik dan zelf moet herstellen van een operatie neem ik dan op de koop toe. Als het met de kleine maar in orde is.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_18603954
Mocht het nodig zijn moet je het gewoon met je Gyn erover hebben wat hij zou adviseren... mijn gyn had het volste vertrouwen erin dat het zou lukken op de natuurlijke manier. Vandaar dat ik daar ook voor gegaan ben, maar als hij ook maar enigzins getwijfeld had, was ik toch ook voor een KS gegaan.
pi_18605434
* uit lurk stand springt *

Ik kan je niet echt helpen denk ik, maar wil je ff succes en sterkte wensen

Misschien helpt het als ik zeg dat mijn vriendins moeder 12 jaar geleden bevallen is van een drieling en zij lagen alle 3 in stuit en ze zijn ook nog is kerngezond!

* weer verdwijnd *
BabyS :))
  donderdag 22 april 2004 @ 12:26:28 #43
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_18606702
quote:
Op donderdag 22 april 2004 11:31 schreef Beaker1 het volgende:
* uit lurk stand springt *

Ik kan je niet echt helpen denk ik, maar wil je ff succes en sterkte wensen
* weer verdwijnd *
pi_18607338
Hoi Dutchie, vervelend dat je kind in een stuit ligt. Ik hoop dat het spontaan nog draait, maar ik heb 2 tips voor je. Een vriendin van mij had hetzelfde als jij, op een gegeven moment lag het kind in een stuit. Zij is toen op aanraden van haar verloskundige op een gegevn moment een middag lang echt met haar benen heel erg de lucht in gaan liggen en met haar bekken geloof ik ook. Zodat ze dus echt half ondersteboven lag. Ik geloof dat ze een soort constructie met de bank en een matras en allemaal kussens had gebouwd, zodat ze wel comfortabel lag. Echt een middag en het kind is toen gedraaid. Of dat meteen gebeurde en ze dat ook goed kon voelen en in welke week het allemaal was weet ik niet meer, maar dat kan ik voor je navragen, als je dat wilt.
Tweede tip: kijk eens op het viva forum. Bij de pijler baby's zit een onderverdeling 'rondom de bevalling' en daar staat dan ergens een topic: stuitligging, kijk hier. Daar vertelt een dame dat ze zelf haar baby in stuit gedraaid heeft met behulp van reiki (heeft ze zelf een opleiding) voor gedaan en dat ze ook een baby van kenissen heeft gedraaid met behulp van reiki. Zij biedt aan het ook bij anderen te doen. Gratis en voor niets. En reiki lijkt me een hele goede en veilige methode, omdat je als het ware het kind uitnodigt om ergens heen te gaan, er wordt niet geduwd en getrokken. Dus mocht je acupunctuur geen zin hebben dan is dat misschien nog een fijne optie.
Succes en sterkte.
  donderdag 22 april 2004 @ 14:52:58 #45
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_18609936
CNF, dank je wel voor je info.
Van die vriendin van je daar ben ik wel benieuwd naar. Lijkt me wel de moeite waard om te proberen. Zolang als ik het volhou natuurlijk.

Van die reiki-dame, dat maar even niet. Zoals ik in mijn openingspost al meldde, echte reden voor paniek is nu nog niet echt nodig. En om een 'amateur' aan me te laten friemelen gaat me nu te ver. Als het kind gedraaid moet worden, dan alleen door een gynacoloog.
pi_18612614
quote:
Op donderdag 22 april 2004 14:52 schreef dutchie het volgende:
CNF, dank je wel voor je info.
Van die vriendin van je daar ben ik wel benieuwd naar. Lijkt me wel de moeite waard om te proberen. Zolang als ik het volhou natuurlijk.
Ik zal haar even bellen en vragen hoe wat waar wanneer. Laat ik het wel weer weten hier.

Paniek is inderdaad absoluut niet nodig. Ga maar lekker over je teen wrijven en ik ga het vragen. Met al deze tips moet je wel een heel, heel, heel eigenwijze koter produceren wil het niet netjes het koppie laten zakken!
pi_18621467
Ik vond trouwens ook nog een heel interessant en vrij recent artikel op Artsennet dat specifiek over de Nederlandse situatie gaat.
Kiezen voor moeder of kind [Publicatie: Medische controversen].

De Term Breech Trial die ze aanhalen is overigens een wereldwijd onderzoek door een Canadese onderzoekster (wel in Westerse landen, ook NL) die graag wilde bewijzen dat vaginale stuitbevallingen niet zo risicovol zijn, omdat ze hoopte dat kennis over het asissteren bij stuitbevallingen daardoor niet verloren zou gaan. (Die zullen nl. altijd blijven voorkomen, bijv wanneer de bevalling zich aankondigt voor de datum vd geplande keizersnee.) Het onderzoek zou 5 jaar duren maar werd na 3 jaar afgebroken omdat men het niet ethisch verantwoord vond om door te gaan - zo duidelijk was dat stuitbevallingen risicovoller zijn dan keizersnedes.
  vrijdag 23 april 2004 @ 12:41:03 #48
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_18630848
Oef Poemojn, da's pittige informatie. En ook erg nuttig dank je wel!
Vind het geweldig lief van je dat je al die moeite voor me doet.
pi_18643450
Ik hoorde vandaag dat de zus van mijn schoonzus een stuitliggertje heeft.. De eerste verloskundige twijfelde over de ligging, de tweede dacht dat het hoofdje netjes ingedaald was. Voor de zekerheid toch maar een echo en jawel: stuitligging. Nu krijgt ze een keizersnee, zeer binnenkort want ze is al over tijd. Bij jou wordt 't in elk geval goed in de gaten gehouden nu, dat lijkt me toch een geruststellend idee.
  zaterdag 24 april 2004 @ 12:03:28 #50
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_18650286
Klopt Poemojn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')