abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 september 2006 @ 21:23:25 #226
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41596162
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:16 schreef Inky05 het volgende:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat ik zo snel herstel omdat ik er uitgerust en op voorbereid aan ben begonnen en niet al een halve dag aan het puffen was....
[..]
daar ben ik het geheel mee eens, zo heb ik het ook 2 x ervaren
pi_41598833
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:21 schreef anne_Chris het volgende:
Inky's advies kan ik me helemaal goed indenken - achteraf gezien.

Maar petje af voor Linda. Je volgt je gevoel en dat zegt gewoon geboren laten worden. Als het niet goed gaat kunnen ze altijd nog ingrijpen. Liever geen Amerikaanse toestanden hier.

Ik zou zeggen: heb vertrouwen in jezelf, in je lichaam, in je kindje en ga ervoor.
Mijn gevoel zegt elk uur wat anders... Nog steeds. Ik bedoel trouwens met Amerikaanse toestanden: kiezen voor een ks om de bevallingspijn te ontwijken. Niet als je er voor kiest omdat je dat veiliger vindt voor je kindje hoor!
Eva
pi_41600370
Ik herken het Linda

Bevallen is en blijft gewoon geen exacte wetenschap, je weet nooit wat er kan gebeuren en iedereen is weer anders, dus al heb je nog 2 dezelfde sitauties, dan kun je toch nog 2 verschillende uitkomsten hebben.

Je moet dus echt op gevoel een beslissing nemen, ofwel een beetje ´gokken´.
Mama van Ryan (04-09-06)
pi_41600932
Dank

Ga jij eens slapen
Doe ik dat ook. Of eigenlijk, even weer fijn malen
Eva
pi_41601263
dapper besluit linda! veel succes ermee!
  vrijdag 8 september 2006 @ 13:11:10 #231
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41614388
Linda, mijn keus is het niet, maar dat doet er niet toe. Ik wil je alleen maar heel veel succes wensen.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_41766633
Crosspostje vanuit Z&G: voor de stuitarchieven

Vandaag weer controle gehad in het ziekenhuis.
Echo: kindje ligt weer met kontje omlaag, voor de bekkeningang, dus nog niet helemaal ingedaald. De gyneacoloog die erbij gehaald werd, vond dat ik als de vliezen breken niet plat hoef te liggen, want: als ik moet wachten op de ambulance om me te halen, kan ik net zo goed zelf even in de auto stappen en naar het ziekenhuis komen. Met weeën mag ik gewoon wachten tot ze regelmatig zijn enzo.

Al mijn vragen werden wel naar tevredenheid beantwoord vond ik. Ze hebben best vaak stuitbevallingen. Laatste week 2, laatste maand 5. Er wordt altijd een gyn bijgehaald voor het laatste stuk van de bevalling (+een co-assistent + een arts-assistent + 1 of 2 verpleegsters - volle bak , ik moet dus ook in de grootste verloskamer...) en ik mag wel pijnstilling zo nodig. En ik krijg standaard een infuus en een CTG lijn op het kontje van beebje, dus ik kan het ziekenhuis niet door, maar wel nog staan of rond mijn bed lopen als ik dat wil.
Ik heb ook nog de kraamafdeling bekeken, en kindje ligt standaard in een wiegje naast het bed. En ze hebben hier een kraamsuite, met extra voorzieningen: koelkast, slaapbank, etc. Als die vrij is, mag ik daar in, en dan kan gelijk blijven slapen als ik nog een nachtje over zou moeten blijven. Prettig allemaal, om dat zo te zien, en ook fijn dat ze nog best vaak stuitbevallingen doen.

De arts-assistent haalde overigens nog een vervolgonderzoek op het Canadese stuitbevallingenonderzoek aan. Het Canadese onderzoek bewees dat stuitbevallingkindjes gemiddeld een lagere Apgarscore haalden dan een keizersnee-kindje. Reden om stuitbevallingen bijna te verbannen. Er is nu een Scandinavisch vervolgonderzoek geweest, waarin kindjes na 5 jaar nog eens werden onderzocht, en er bleek geen verschil in ontwikkeling meer te zijn tussen stuit en ks kindjes... Ik had trouwens al besloten dat ik die onderzoeken die er zijn geweest, appels en peren en moeilijk toe te passen vind, dus ik volg de gyn, maar toch is dit ook wel fijn om te horen...
Eva
  woensdag 13 september 2006 @ 12:39:59 #233
24188 Belana
kloon van belana
pi_41766854
linda, het klinkt allemaal goed en positief, ook hoe je er zelf tegenover staat
spannend allemaal! veel succes!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 14 september 2006 @ 08:26:54 #234
144251 anneVi
... die van ChrisVi, ja.
pi_41792287
Fijn dat ze je uitvoerig hebben ingelicht en daardoor ook gerustgesteld.
Ik hoop voor je dat de verwensuite vrij is, dat lijkt me nou echt heerlijk als je dan toch een nachtje moet blijven
pi_43239906
Oja, dit topic was er ook nog!

Het is dus toch een ks geworden, na het begin van een gewone bevalling. De navelstreng bleek bij Eva's voetjes te liggen, en toen mocht ik niet verder. En achteraf blij toe, dat natuurlijke blijkt niets voor mij te zijn. Wat een ellende vond ik het, ondanks mijn (objectief bekeken) niet erg lastige bevalling. Het ks herstel gaat supervoorspoedig, en Eva doet het ook prima.

Maar nu moet ze een heupecho vanwege het protocol bij stuitliggingen. Ik vind het zo onnodig! Er lijkt nu helemaal niets aan de hand met haar heupjes (ze is ook nog helemaal doorgelicht door een chiropractor - dat vond ik wel prettig, en het was een gratis consult ). Toen ik een afspraak wilde maken voor de echo, moest er ook gelijk een afspraak met een ortopeed gemaakt worden. Komt ze toch nog in een medische molen, en dat wil ik niet! Alleen maar vanwege statistieken en gemiddelden....
Dus ik overweeg om het eerst maar aan te zien en die echo te laten zitten. Of ben ik dan erg naief
Eva
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:28:57 #236
56471 pinquit
oh my lama!
pi_43240251
ik zou het gewoon wel doen linda.
uit voorzorg kan toch geen kwaad? vind niet dat ze dan in een 'medische molen' komt.
beter nu dan dat er later iets blijkt te zijn waaraan je eerder iets had kunnen doen toch?

maar als je je er naar bij voelt moet je het gewoon even aanzien hoor
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:41:19 #237
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43240703
Linda ik zou die echo toch doen, beter nu te voorzichtig als over een paar jaar erachter komen dat je beter toch toen had kunnen laten kijken.
De kans bij stuitkindjes is gewoonweg groter op een heupafwijking, omdat je geen kinderarts hebt krijg je er een orthopedagoog bij hij zal je de uitslag uitleggen e.d. verders heb je hopenlijk niets met die man van doen.

Stel er is wat kunnen ze er nu wat aan doen ( spreidbroekje zoals maria van sugar had ) en hebben ze er "minder"last van. wacht je ermee is ze veel ouder, heeft ze lang onnodig pijn gehad misschien, en als er wat gedaan moet worden, is het voor bijv. een kindje wat kan lopen niet leuk om immobiel te zijn.

Het onderzoek is niet voor de statistieken het is voor het welzijn van jou kindje, ja dan wordt het in de statistieken mee genomen misschien maar primair is het voor jou kindje! en in mijn ogen moet je daar geen risico in lopen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_43240736
Ik zou het ook doen, linda.
Als er wél wat is en er wordt niks aangedaan, dan ben je echt heel ver van huis, schijnt.

Ik ga met Iris ook een echo laten maken (geen stuitligging) maar, "alleen maar" omdat ik vroeg röntgenologisch achterliep ofzo. Dus niet eens een echt heupafwijking.
Better safe then sorry in dit geval
pi_43240747
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:28 schreef pinquit het volgende:
ik zou het gewoon wel doen linda.
uit voorzorg kan toch geen kwaad? vind niet dat ze dan in een 'medische molen' komt.
beter nu dan dat er later iets blijkt te zijn waaraan je eerder iets had kunnen doen toch?

maar als je je er naar bij voelt moet je het gewoon even aanzien hoor
Die echo vind ik nog niet zo erg, maar dan ook weer een afspraak bij een orthopeed, en natuurlijk niet op de zelfde dag, dus weer naar het ziekenhuis met haar. Terwijl ik vind dat als de echo niets afwijkends geeft, ze dat ook wel door kunnen bellen. Dat gesleep met zo'n kindje...

Maar ja, ik zal er wel aan moeten geloven ben ik bang, want ik heb ook geen zin om enorm op mijn strepen te gaan staan bij het CB, ik wil mijn energie bewaren voor eventuele andere discussies die daar misschien ook wel volgen.

Edit: ik bedoel ook niet dat het onderzoek voor de statistieken wordt gedaan, maar vanwege de statistieken. Als een kind goed en symmetrisch beweegt, dan kan zo'n CB-arts toch ook een goede beoordeling doen? Maar blijkbaar niet...
Eva
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:50:46 #240
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43240979
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:42 schreef linda856763 het volgende:

[..]

-knip-

Edit: ik bedoel ook niet dat het onderzoek voor de statistieken wordt gedaan, maar vanwege de statistieken. Als een kind goed en symmetrisch beweegt, dan kan zo'n CB-arts toch ook een goede beoordeling doen? Maar blijkbaar niet...
Een arts van het Cb mag geen medicatie voorschrijven, mag alleen een prediagnose stellen, maar geen definitieve diagnose omdat ze daar nog de kennis nog de middelen nog de papieren toe hebben.

edit:
Arwen bewoog ook prima symetrisch e.d. , toch was er op de eerste echo wel degelijk een afwijking, de echo hebben ze bij 4 maanden nog eens herhaald, omdat in die fase de kans nog redelijk groot was dat die bijgetrokken kon worden, hier is het goed afgelopen gelukkig
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:57:37 #241
56471 pinquit
oh my lama!
pi_43241193
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:42 schreef linda856763 het volgende:

[..]

Die echo vind ik nog niet zo erg, maar dan ook weer een afspraak bij een orthopeed, en natuurlijk niet op de zelfde dag, dus weer naar het ziekenhuis met haar. Terwijl ik vind dat als de echo niets afwijkends geeft, ze dat ook wel door kunnen bellen. Dat gesleep met zo'n kindje...
geloof me, daar merkt ze nu minder van dan dat ze doet als ze 7 maanden is
ik zeg niet dat het leuk is, maar toch, beter nu dan straks.

heb met max ook moeten slepen in het begin, vanwege zijn gebroken sleutelbeentje+voorkeursligging.
van fysio naar KA, heen en weer maar ben blij dat alles nu goed is.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_43241517
Oke, oke, ik ga al
Eva
pi_43244469
Ja toch maar doen hoor! Tis misschien onhandig maar liever voorkomen dan genezen toch?
Lara heeft ook een paar maand in een spreidbroek gezeten, hoewel het CB voor 99% zeker was dat er niets aan de hand was. Dus wel. Je weet het gewoon niet
Succes!
Screw them.
We're going home.
  zaterdag 4 november 2006 @ 22:01:34 #244
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_43245444
Ook bij Maria leek er niks aan de hand, volgens cb-arts en verpleegkundige. Natuurlijk zie je van buiten vaak niks.
Maria had een fikse heupsubluxatie, er was zelfs bijna een tractie nodig. Ze heeft 10 maanden dag en nacht een spreidbroek moeten dragen en daardoor kwam het helemaal goed. Ik moet er niet aan denken dat we niet naar die echo waren geweest.

Gáán, Linda!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 4 november 2006 @ 23:23:50 #245
103793 kozakken
Living the life
pi_43247524
Ik ben zelf met heupdysplasie geboren en heb in een tractie in het ziekenhuis gelegen en de nodige mikmak nadien. (en stuitliggertje) Maar het CB heeft niets gezien en het heeft mijn moeder echt meer dan gewoon praten gekost voordat ze als 'bezorgd moedertje' voor een foto 'mocht'. Toen was het zo erg dat ik meteen kon blijven

Jonne is voor een echo geweest, en Romme gaat 14 november. Echt, het risico dat er evt. iets zou zijn en dat pas veel later ontdekt wordt neem ik echt niet. Ik ken al twee gevallen waarin het veel te laat is ontdekt en waarbij beide vrouwen heel veel problemen ondervinden. Better safe than sorry.

(Maar je gevoel van al dat gesleep herken ik wel hoor. )
pi_43269297
Oe, een spreidbroek, wat vervelend en wat zielig! Nou, ik zal morgen bellen, en dan duimen dat het allemaal niet nodig was geweest
Eva
  zondag 5 november 2006 @ 21:35:42 #247
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_43273239
Hebben jullie trouwens dat stuk in de krant gelezen? Over dat zorgverzekeraars (weet even niet meer welke) een bonus geven aan verloskundigen die minder snel zwangeren doorverwijzen naar de gyn bij een stuitligging? Ik heb me hier vreselijk over op lopen winden. Verloskundigen zouden zelf weer moeten proberen om het kind te draaien. Ineens is er zeker geen risico meer dat het kind in moeilijkheden komt ofzo?
En dat allemaal om de kosten te drukken.

Even citaat van de Telegraaf:
quote:
Bonus verloskundigen voor beperken keizersneden

UTRECHT - Verloskundigen kunnen extra geld krijgen van verzekeraars als zij minder vrouwen voor een keizersnede doorverwijzen naar een gynaecoloog.

Dat heeft de organisatie van verloskundigen (KNOV) afgesproken met Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Een woordvoerder van ZN bevestigde een bericht hierover in de Volkskrant van vrijdag. ZN zegt de verloskundigen jaarlijks maximaal 1 miljoen euro toe.
Ik kan even het uitgebreide artikel niet vinden. In onze krant stond er nl. veel meer.

[ Bericht 42% gewijzigd door dutchie op 05-11-2006 21:56:11 ]
Als je niet lacht, ben je dood.
  zondag 5 november 2006 @ 22:35:20 #248
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_43276080
Kinderzaken in het nieuws deel 2 Hier stond 't ook al, dutch

maar mooi dat ik wel in het ziekenhuis zit, mocht dit kind zich alsnog omdraaien de komende weken
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_43285323
Als een vk de juiste apparatuur heeft, dus een echo-apparaat en een CTG, dan kan het me niet zoveel schelen wie de draaiing gaat doen. Maar volgens mij is dat in de meeste gevallen niet zo, dus dan moeten ze opzouten met hun kostenplaatje. Er zijn zat andere posten waar wel prima wat op bezuinigd kan worden lijkt mij. Er wordt in ziekenhuizen zo ontzettend inefficient gewerkt, laten ze dat eerst maar eens oplossen.
Eva
  maandag 6 november 2006 @ 12:01:06 #250
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43287102
Wat belachelijk
Er zit toch een behoorlijk risico aan een versie..
Toen bij mij de versie werd gedaan moest ik een ziekenhuissetje klaar staan, stond er een heel team klaar.. zijn ze met 4 man bezig geweest.. en dat moet een verlos ff in de eentje doen? en wat als er wat gebeurt? dan heb je nooit alle apparatuur erbij die nodig zijn, want dan voldoen een ctg en een echo apparaat heus niet, wat dacht je van de wee-en remmers , zuurstof etc..

vind het afschuwelijk, dat er verloskundige voor een paar extra centen de mensen en het kindje onnodig risico laat lopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')