Crosspostje vanuit Z&G: voor de stuitarchieven
![]()
Vandaag weer controle gehad in het ziekenhuis.
Echo: kindje ligt weer met kontje omlaag, voor de bekkeningang, dus nog niet helemaal ingedaald. De gyneacoloog die erbij gehaald werd, vond dat ik als de vliezen breken niet plat hoef te liggen, want: als ik moet wachten op de ambulance om me te halen, kan ik net zo goed zelf even in de auto stappen en naar het ziekenhuis komen. Met weeën mag ik gewoon wachten tot ze regelmatig zijn enzo.
Al mijn vragen werden wel naar tevredenheid beantwoord vond ik. Ze hebben best vaak stuitbevallingen. Laatste week 2, laatste maand 5. Er wordt altijd een gyn bijgehaald voor het laatste stuk van de bevalling (+een co-assistent + een arts-assistent + 1 of 2 verpleegsters - volle bak , ik moet dus ook in de grootste verloskamer...) en ik mag wel pijnstilling zo nodig. En ik krijg standaard een infuus en een CTG lijn op het kontje van beebje, dus ik kan het ziekenhuis niet door, maar wel nog staan of rond mijn bed lopen als ik dat wil.
Ik heb ook nog de kraamafdeling bekeken, en kindje ligt standaard in een wiegje naast het bed. En ze hebben hier een kraamsuite, met extra voorzieningen: koelkast, slaapbank, etc. Als die vrij is, mag ik daar in, en dan kan gelijk blijven slapen als ik nog een nachtje over zou moeten blijven. Prettig allemaal, om dat zo te zien, en ook fijn dat ze nog best vaak stuitbevallingen doen.
De arts-assistent haalde overigens nog een vervolgonderzoek op het Canadese stuitbevallingenonderzoek aan. Het Canadese onderzoek bewees dat stuitbevallingkindjes gemiddeld een lagere Apgarscore haalden dan een keizersnee-kindje. Reden om stuitbevallingen bijna te verbannen. Er is nu een Scandinavisch vervolgonderzoek geweest, waarin kindjes na 5 jaar nog eens werden onderzocht, en er bleek geen verschil in ontwikkeling meer te zijn tussen stuit en ks kindjes... Ik had trouwens al besloten dat ik die onderzoeken die er zijn geweest, appels en peren en moeilijk toe te passen vind, dus ik volg de gyn, maar toch is dit ook wel fijn om te horen...