Goedemiddag iedereen,
Eindelijk een beetje vrije tijd, mijn mensen zijn in het centrum van Parijs en ik moet eigenlijk mijn administratie gaan bijwerken, maar een half uurtje internet kan er nu wel af.
Net voordat ik met mijn nieuwe tour zou beginnen, kreeg ik een telefoontje uit Lugano dat ik een andere tour moest gaan doen vanwege een emergency. Prima, dacht ik, dan verzet ik mijn afspraken en ga ik een dagje eerder naar Calais (de tour zou namelijk een dag eerder beginnen dan degene die ik had moeten doen).
Zo gezegd zo gedaan, ik haalde mijn nieuwe groep vrijdag op, 43 man maar liefst, een aantal Amerikanen, Canadezen, Nieuw Zeelanders, Pakistani, Trinidad, Ukraine, India, Filipino`s, etc. De ellende begon helaas al op dag 2. Iedereen kwam te laat, ik ben een Indisch vrouwtje vergeten langs de snelweg in Duitsland waardoor de een omweg van 100 kilometer moesten maken, iedereen klaagde me de oren van het hoofd, de Sloveense chauffeur was werkelijk een ENORME lul, hij kauwde kauwgom als een koe, zei de hele dag door bullshit en fuck en werd om het minste of geringste kwaad op mij. Hij beweerde 30 jaar voor de concurrent gewerkt te hebben, maar hij kende geeneen hotel en ook de weg kende hij meestal niet waardoor we vertraging opliepen.
De mensen kochten bijna geen excursies waardoor ik weer commentaar kreeg van het kantoor. Toen werd het nog erger; ik moest naar Italie. Nog nooit in mijn leven was ik daar geweest en ik werd gedropt in Venetie, waar ik `s avonds een excursie moest gaan begeleiden, Venice by night. De boot die de lokaal agent had besteld kwam niet opdagen en daardoor begonnen de mensen na 20 minuten weer te klagen. Ik wist niet wat ik moest doen, dus ik deed wat me het beste leek, ik nam de public boat die op elk eiland stopte. Ik wist bij god niet waar ik van die boot afmoest dus ik vroeg bij iedere halte in mijn steenkolen Italiaans of we er al waren, en uiteindelijk waren we eindelijk op de goede plek aangekomen. Aldaar heb ik ze bij een restaurant met live orkest gedumpt en daarna hebben we de boot terug genomen, dit keer was de prive boot er gelukkig wel. Maar ook dat gaf problemen, want de mensen vonden de public boat blijkbaar zo leuk dat ze ook met de public boat terug wilden. Dat heb ik niet gedaan, want de prive boot zou dan zijn comissie mislopen en kwaad op mij worden. Probeer dat eens discreet uit te leggen aan een stelletje veeleisende mensen?
De volgende dag moest ik met 43 man van het ene naar het andere eiland voor de stadsrondleiding. Gelukkig hoefde ik die niet zelf te doen, dat deed een lokale gids. Terwijl de mensen op de excursie waren, moest ik me melden bij de lokaal agent, die ik natuurlijk niet kon vinden. Uiteindelijk gevonden en gelijk weer commentaar dat ik NOOOOOOOOOOIT meet de public boat mag nemen; maar een noodnummer moet bellen. Ja, en dan nog 20 minuten wachten zeker.
Na het bezoek aan de lokaal agent moest ik 16 mensen op de gondola zetten, een optionele excursie die mensen kunnen boeken bij mij. Natuurlijk kon ik die gondola niet vinden, maar net op tijd aangekomen bleek dat ik verkeerd geteld had. Ik had aan de gondoliers doorgegeven dat ik 15 mensen had, maar het bleken er 16 te zijn. De gondeliers begonnen tegen me te schreeuwen in het Italiaans wat ik half niet verstond en iedereen in de straat stond me aan te staren. Toen de 16 mensen weg waren kwamen er 2 anderen uit mijn groep naar me toe met het commentaar dat het toch wel belachelijk was dat men in Europa moet betalen voor toiletten. Toen ging op datzelfde moment mijn tas en zonnebril kapot en belde de lokaal agent dat ik beter mijn mensen moest tellen. Ja en toen had ik het dus niet meer he. Ik stond daar middenin een bloedheet Venetie en barstte in tranen uit, gelukkig niemand van mijn groep in de buurt maar wel de straat helemaal vol mensen. Toen belde mijn beste vriendin me ook nog eens (precies op het juiste moment) en toen veranderde ik helemaal in een waterval. Het was echt dramatisch, ik voelde me zo ellendig, 19 uur per dag werken, alleen maar gezeik aanhoren, niets goed doen, ruzie maken met hotels omdat ze niets aan porterage doen, een KUTchauffeur hebben, de taal niet spreken, jezelf continu verdedigen en ook nog eens de kleuterjuffrouw uithangen voor 43 man die niet op tijd wilden komen en vervolgens klaagden dat ze overal zo weinig tijd hadden....
De volgende dag naar Florence en Pisa en vanaf daar ging het wel weer redelijk, behalve dat de Pakistani die op huwelijksreis waren tegen me begonnen te zeiken dat ik niet genoeg voor ze deed (right, ik gaf ze iedere avond de beste kamer van het hotel indien mogelijk en had al voor 20 euro voor ze gebeld) en dat ik een te hoge exchange rate vroeg, bij het hotel in Munchen kregen ze namelijk 0.74 voor de dollar en ik gaf ze 0.82 volgens mijn papieren. Dus wilden ze een klachtenbrief sturen. Ach, tja, ze doen maar. In Zwitserland werd ik ook nog eens ziek omdat mijn lieve chauffeur de airco niet lager wilde zetten en nu ben ik in Parijs en lach ik om mijn eigen ellende
![]()
Oh ja, ik ben ook nog eens jarig vandaag, maar zo voel ik me niet haha. Ik heb net stiekem de enquetes gelezen en daarop staat dat ze me toch erg goed vonden, dus daar ben ik al met al erg blij om.
Morgen dump ik mijn chauffeur en groep in Calais en ga ik voor 5 dagen naar Nederland, vriendinnetje heeft me haar kamer tijdelijk afgestaan dus ik ga 5 dagen lang slapen
![]()
En daarna moet ik een 18 daagse trip gaan doen tot aan Rome en Lyon, maar het publiek schijnt een stuk beter te zijn op die reis, dus ik heb er wel zin in!!