abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18570732
Ok, ik had net in het OSG De Hogeberg Slowchattopic een discussie met klasgenoten over de wet van behoud van energie. Die hebben we net gehad met natuurkunde en die houd dus in dat de energie aan het begin gelijk is aan de energie aan het eind. Zwaarte-energie wordt gedefinieerd als m*g*h, massa * gravitatieversnelling * hoogte boven de grond. Als je nu met een raket van de aarde afgaat, wordt de zwaarte-energie eerst groter, omdat de hoogte boven de grond toeneemt. Dit is logisch, want je stopt er energie in, van je motoren. Maar als je eenmaal op redelijke hoogte bent wordt de zwaarte energie opeens weer minder, omdat de gravitatieversnelling minder wordt. Op een gegeven moment heb je zo geen zwaarte energie meer. Maar naar mijn weten is die zwaarte energie niet omgezet in kinetische of warmte energe (meer hebben we nog niet gehad).
Kan iemand mij een antwoord geven op de vraag waar de zwaarte-energie in behouden is?
"What a splendid head, yet no brain."
"Why use Windows when there is a door?"
pi_18571012
het wil niet echt vlotte hier he.. hans ... maar waarom vraag je het gewoon niet ff morgen aan fred. Als ik met dit soort dingen zit loop ik wel gewoon ff snel naar hem toe (woond naast me)
  dinsdag 20 april 2004 @ 21:24:13 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_18571035
Je "zwaarte-energie" gaat niet op, maar neemt steeds minder snel toe (om het net zo krom uit te leggen als de vraag is)...
Vandaar dat de ontsnappingssnelheid van de aarde (11.2 km/s) nodig is om nooit meer terug te komen.

En het feit dat JIJ in je raketje je potentiele energie nooit meer terugziet, wil niet zeggen dat het ook echt weg is!
Draai maar om, dan kom je met een rotklap terug op aarde!
censuur :O
pi_18571195
Massa is ook een vorm van energie.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_18571224
Er is steeds minder energie nodig om buiten de invloedssfeer van de aarde te komen. Alle chemische energie (raketmotor) wordt omgezet in kinetische energie (snelheid). Op een gegeven moment draait de capsule om de aarde met een zodanige snelheid dat de centrifugale kracht even groot is als de zwaartekracht van de aarde en blijft hij daar dus zweven. Met kleien hoeveelheden energie wordt de capsule steeds in een hoger baan gebracht tot deze bij de ISS aankomt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_18571253
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Je "zwaarte-energie" gaat niet op, maar neemt steeds minder snel toe (om het net zo krom uit te leggen als de vraag is)...
Vandaar dat de ontsnappingssnelheid van de aarde (11.2 km/s) nodig is om nooit meer terug te komen.

En het feit dat JIJ in je raketje je potentiele energie nooit meer terugziet, wil niet zeggen dat het ook echt weg is!
Draai maar om, dan kom je met een rotklap terug op aarde!
Ja ok, dat had ik me ook al bedacht na gediscusieer met klasgenoten. Maar dan heb je ook potentiele zwaarte energie op alfa-centauri en verder. Kan natuurlijk, maar dan krijg je wel een vage definitie. En, wij hebben de zwaarte-energie dus gedefinieerd gekregen als m*g*h. Als je ver van de aarde afkomt, wordt dat m*bijna nul * heel veel.
Als je dan heel ver weg van de aarde af bent, wordt je er bijna niet meer door aangetrokken, maar zou de energie nog wel heel groot zijn (groter dan als je 'vlakbij' de aarde bent)

En sorry voor het vage verhaal, maar dan moeten ze maar beter Nederlands geven op school hoor
pi_18571312
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:29 schreef Deetch het volgende:
Er is steeds minder energie nodig om buiten de invloedssfeer van de aarde te komen. Alle chemische energie (raketmotor) wordt omgezet in kinetische energie (snelheid). Op een gegeven moment draait de capsule om de aarde met een zodanige snelheid dat de centrifugale kracht even groot is als de zwaartekracht van de aarde en blijft hij daar dus zweven. Met kleien hoeveelheden energie wordt de capsule steeds in een hoger baan gebracht tot deze bij de ISS aankomt.
Waarom het ISS

Maar dit is niet echt wat ik bedoel; het gaat meer over dat je, zoals ik nu denk, geen zwaarte-energie overhoud.
pi_18571316
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:30 schreef errrrr het volgende:

[..]

En sorry voor het vage verhaal, maar dan moeten ze maar beter Nederlands geven op school hoor
Well, als jij niet naar de lessen komt, kun je de school moeilijk de schuld geven.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_18571325
quote:

[..]
Als je dan heel ver weg van de aarde af bent, wordt je er bijna niet meer door aangetrokken, maar zou de energie nog wel heel groot zijn (groter dan als je 'vlakbij' de aarde bent)
nee
quote:
Lame excuus hans, jij moet eerst eens goed over je vraag nadenken voordat je het post, dit is ook niet te doen voor anderen
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
  dinsdag 20 april 2004 @ 21:33:57 #10
42436 errrrr
aka HaQDaQ
pi_18571356
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:32 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Well, als jij niet naar de lessen komt, kun je de school moeilijk de schuld geven.
Well, als Joost al vantevoren zegt: Ow we hebben nog een les heh, nou waarschijnlijk is er examenstunt... ik geef iig geen huiswerk op, en we doen wel wat leuks, dan heb ik zo'n gevoel, ik ga gezellig met NoFFeL naar een museum als (irritant verplichte, echte onzin dus) culturele activiteit in De Koog. Helaas bleek het museum dicht te zijn.
  dinsdag 20 april 2004 @ 21:35:49 #11
42436 errrrr
aka HaQDaQ
pi_18571423
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:32 schreef -Mzraki- het volgende:

[..]

nee
je zou ook iets uitgebreidere antwoorden kunnen geven, waarin je verteld waar je precies 'nee' op zegt, en waarom dit zo is (is niet altijd nodig hoor )
quote:
[..]

Lame excuus hans, jij moet eerst eens goed over je vraag nadenken voordat je het post, dit is ook niet te doen voor anderen
Nou met Nederlands leren we eigenlijk nooit dit soort dingen schrijven, en ik moest toch een smoesje verzinnen of niet soms?
pi_18571574
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:35 schreef errrrr het volgende:

[..]

je zou ook iets uitgebreidere antwoorden kunnen geven, waarin je verteld waar je precies 'nee' op zegt, en waarom dit zo is (is niet altijd nodig hoor )
Waarom zou de Ez dan wél zo enorm groot zijn als je zo ver van de aarde verwijdert bent? Omdat de h (hoogte in m) zo enorm zou zijn? Nee?
quote:
Nou met Nederlands leren we eigenlijk nooit dit soort dingen schrijven, en ik moest toch een smoesje verzinnen of niet soms?
Je zóu ook toe kunnen geven dat je niet erg goed in staat bent je gedachtes over te zetten op tekst, maarja, toegeven is moeilijk
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
  dinsdag 20 april 2004 @ 21:42:52 #13
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_18571655
Joost, Hans. Sjesus anders ga je hier ff slowchatten

Het antwoord is al gegeven door RemcoDelft trouwens
  dinsdag 20 april 2004 @ 22:10:03 #14
42436 errrrr
aka HaQDaQ
pi_18572357
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:40 schreef -Mzraki- het volgende:

[..]

Waarom zou de Ez dan wél zo enorm groot zijn als je zo ver van de aarde verwijdert bent? Omdat de h (hoogte in m) zo enorm zou zijn? Nee?
[..]
Dat is dus wel zo volgens Remco, en dat schijnt dus gewoon waar te zijn (meerdere mensen zeggen het), dus dat de hoogte sneller toeneemt dan de gravitatieversnelling afneemt.
quote:
Je zóu ook toe kunnen geven dat je niet erg goed in staat bent je gedachtes over te zetten op tekst, maarja, toegeven is moeilijk
helemaal gelijk

En ach, slowchatten is toch gezellig
Iig bedankt allemaal, ik ga nu slapen (morgen ckv, bio & nederlands proefwerk...)
Als iemand nog een 'overtuigendere' (ik ben dus erg moeilijk te overtuigen, maargoed) uitleg heeft, graag
  dinsdag 20 april 2004 @ 22:28:36 #15
42436 errrrr
aka HaQDaQ
pi_18572891
Ik stond net dus onder de douche, en ik begon is te denken (wow)...
Waarom zou dat wat Remco zegt niet kunnen (dus dat je in de ruimte ook zwaarte-energie hebt): omdat ik het me gewoon niet voor kon stellen. Dan bezit je namelijk zo gigantisch veel zwaarte energie. Maar wat is het probleem? Volgens alles klopt dat, en het wordt hier door meerdere mensen beaamd.
Waarom was ik het er dan dus niet mee eens, weet niet, soms begrijp ik mezelf ff niet
En dus bedankt voor het inzicht allemaal
pi_18575184
mgh geldt alleen op korte afstanden, over lange afstanden verandert de g immers ook. Dan moet je geloof ik -Cm/h nemen, waarbij C een constante is.
pi_18575337
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 23:51 schreef thabit het volgende:
mgh geldt alleen op korte afstanden, over lange afstanden verandert de g immers ook. Dan moet je geloof ik -Cm/h nemen, waarbij C een constante is.
Je hebt zeg maar de zwaartekrachtvector F = GMm/r^2
Deze wijst in radiele richting. Er geld ook dat F = -grad V, waarbij V de potentiele energie is.
Dus V = GMm/r
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_18575375
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 23:58 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Je hebt zeg maar de zwaartekrachtvector F = GMm/r^2
Deze wijst in radiele richting. Er geld ook dat F = -grad V, waarbij V de potentiele energie is.
Dus V = GMm/r
Juist, die ja! Maar er moet nog wel een minteken voor. .
pi_18575383
quote:
Op woensdag 21 april 2004 00:00 schreef thabit het volgende:
Juist, die ja! Maar er moet nog wel een minteken voor. .
Die mintekens ook altijd
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_18587529
zwaarte energie is de integraal van mgh met g de formule van zwaartekracht. De integraal loopt van 0 tot oneindig waar dus G naar 0 gaat. is wel uit te rekenen
  woensdag 21 april 2004 @ 16:23:31 #21
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_18588394
ja, maar als je in de buurt van een ander hemellichaam komt, krijg je opeens veel meer zwaarte energie van dat lichaam en verdwijnt de zwaartenergie tov de aarde misschien wel compleet..
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
pi_18590254
Nee als je op een bepaald punt in de ruimte bent zodanig dat de zwaartekracht verwaarloosbaar 0 is, is in feite alle energie potientele (zwaartekrachts) energie van jouw t.o.v. dat lichaam maximaal. dus van elk lichaam heb je die zwaartekrachtsenergie, in die mate dat als je er naartoegetrokken wordt(omdat g niet helemaal 0 is) die energie gaandeweg wordt omgezet in kinetische energie.

Als je dus in de buurt van een ander lichaam komt veranderd er niets met die van de aarde die blijft maximaal. T.o.v. het andere lichaam wordt de eerst maximale potentiaalenergie omgezet in kin. energie.
pi_18595511
Wat err niet moet vergeten is dat het eigenlijk een integraal is, van integraal (mg)dh.
Die m is over het algemeen constant, g daarentegen niet.
Echter als je binnen 10 km van de aarde blijft is die nagenoeg constant , als je verder gaat zal g veranderen. Maar dan is het niet meer zo simpel als mg(h2-h1) , omdat g niet meer als constante mag worden verondersteld.

Ik blijf het trouwens nog steeds een beetje maf vinden dat de potentiele energie 0 wordt naarmate r oneindig nadert. Wie kan mij dat uitleggen ?
  woensdag 21 april 2004 @ 21:56:18 #24
42436 errrrr
aka HaQDaQ
pi_18596154
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:32 schreef mockin het volgende:
Wat err niet moet vergeten is dat het eigenlijk een integraal is, van integraal (mg)dh.
Die m is over het algemeen constant, g daarentegen niet.
Echter als je binnen 10 km van de aarde blijft is die nagenoeg constant , als je verder gaat zal g veranderen. Maar dan is het niet meer zo simpel als mg(h2-h1) , omdat g niet meer als constante mag worden verondersteld.

Ik blijf het trouwens nog steeds een beetje maf vinden dat de potentiele energie 0 wordt naarmate r oneindig nadert. Wie kan mij dat uitleggen ?
Dat laatste van jou dacht ik eerst dus ook, maar volgens velen hier (en wat achteraf gezien ook erg logisch is) is dat dus niet zo. Dat was mijn hele probleem
  woensdag 21 april 2004 @ 23:44:12 #25
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_18599130
quote:

[..]

Ja ok, dat had ik me ook al bedacht na gediscusieer met klasgenoten. Maar dan heb je ook potentiele zwaarte energie op alfa-centauri en verder. Kan natuurlijk, maar dan krijg je wel een vage definitie. En, wij hebben de zwaarte-energie dus gedefinieerd gekregen als m*g*h. Als je ver van de aarde afkomt, wordt dat m*bijna nul * heel veel.

Die van de hoogte energie gaat niet op, h neemt recht evenredig toe, de g neemt kwadratisch af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')