abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18570036
Minder banen meer werken?

Ontslag, na ontslag, na ontslag en opnieuw ontslag, na ontslag, na ontslag. Aantal ontslagen schijnt inmiddels recordhoogte te hebben bereikt. Desondanks blijft Balkenende II het pad bewandelen van: de schouders eronder en aan het werk. Sollicitatieplicht voor mensen met een uitkering. (iets minder streng voor 60+ers) De Geus ziet het helemaal zitten. Hoe? Dat mogen de gemeenten zélf uitzoeken. Vanaf 01 - 01 - '04 is de uitvoering van de Rijkswet Bijstand en Werk in handen van de gemeenten. Amsterdam is voornemens in één werkverband samen te voegen:
Sociale Dienst - N.V. Werk - Maatwerk. Te noemen Dienst Werk en Inkomen. Geheel in de lijn van deze Regering. Het aloude wie niet werkt zal niet eten, (b)lijkt in ere hersteld.

Minder banen meer werken. Haagse bluf of?
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_18570287
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 20:53 schreef Sater het volgende:
Minder banen meer werken?

Ontslag, na ontslag, na ontslag en opnieuw ontslag, na ontslag, na ontslag. Aantal ontslagen schijnt inmiddels recordhoogte te hebben bereikt. Desondanks blijft Balkenende II het pad bewandelen van: de schouders eronder en aan het werk. Sollicitatieplicht voor mensen met een uitkering. (iets minder streng voor 60+ers) De Geus ziet het helemaal zitten. Hoe? Dat mogen de gemeenten zélf uitzoeken. Vanaf 01 - 01 - '04 is de uitvoering van de Rijkswet Bijstand en Werk in handen van de gemeenten. Amsterdam is voornemens in één werkverband samen te voegen:
Sociale Dienst - N.V. Werk - Maatwerk. Te noemen Dienst Werk en Inkomen. Geheel in de lijn van deze Regering. Het aloude wie niet werkt zal niet eten, (b)lijkt in ere hersteld.

Minder banen meer werken. Haagse bluf of?
Jah volg het ook niet helemaal
pi_18570426
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:01 schreef StephanL het volgende:

[..]

Jah volg het ook niet helemaal
Helemaal onnavolgbaar zijn de riante wachtgeldregelingen voor teruggetreden politici!
pi_18570492
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:05 schreef Sater het volgende:

[..]

Helemaal onnavolgbaar zijn de riante wachtgeldregelingen voor teruggetreden politici!
Daar kan ik wel mee leven, maar dat je moet soliciteren terwijl er 700.000 mensen werkloos zijn schiet niet echt op.
pi_18570780
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 21:07 schreef StephanL het volgende:

[..]

Daar kan ik wel mee leven, maar dat je moet soliciteren terwijl er 700.000 mensen werkloos zijn schiet niet echt op.

Waar bij komt: werkgevers zijn niet verplicht om sollicitanten aan te nemen. Daarop had men het volgende bedacht: aanmoedigingspremies voor die werkgevers die moeilijk bemiddelbare sollicitanten aannemen. Schijnt, ons bent zunig, inmiddels afgeschaft te zijn. Meen dat het hier om zogeheten In- en Doorstroombanen gaat. (voorheen Melkertbanen) In Amsterdam is dit type werk tot eind van 2004 gegarandeerd en dan? Opnieuw solliciteren naar de aloude functies loempiavouwers en aannaaisters van vleugeltjes aan damesverband?
pi_18572870
Ik vind het echt belachelijk dat er zo krampachtig over de bijstand wordt gedaan. Waarom al die moeite om de bijstanders het zo moeilijk te maken? Wat geeft het nu, dat er een paar mensen geld van de staat ontvangen. Moeten ze daarvoor op de hielen gezeten worden?
  dinsdag 20 april 2004 @ 22:54:40 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18573784
CAO's, bijstanden, WW's en dergelijke zijn de enige veroorzakers van structurele werkeloosheid.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18573894
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 22:28 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vind het echt belachelijk dat er zo krampachtig over de bijstand wordt gedaan. Waarom al die moeite om de bijstanders het zo moeilijk te maken? Wat geeft het nu, dat er een paar mensen geld van de staat ontvangen. Moeten ze daarvoor op de hielen gezeten worden?
Ja want: Wie niet werkt, zal niet eten. Het bijbelwoord als arbeidsethos. Hoewel? Ere wie ere toekomst De fractievoorzitter van de Christen Unie André Rouvoet komt krachtdadig op voor de minderbedeelden iin de samenleving. Overigens is het wel zo dat ook tijdens de Paarse Kabinetten Kok de sociale houding méér richting werk ging. Toenmalig minister Sociale Zaken Willem Vermeend wist tenminste behoorlijk van wanten. Niet, danwel traag, werkende Sociale Diensten gingen op de schop. Amsterdam en Rotterdam voorop
  woensdag 21 april 2004 @ 09:08:34 #9
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_18579023
quote:
Een paar?
Say your prayers
  woensdag 21 april 2004 @ 19:25:20 #10
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_18592761
quote:
Je woont zeker in een vinexwijk?
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_18592803
Dat iedereen moet doorwerken is nodig om ons sociale stelsel betaalbaar te houden. Dat er op het moment geen arbeidsplekken zijn komt door de conjunctuur. Als over een aantal jaar de economie weer aantrekt kunnen al die mensen makkelijk aan de slag.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_18594217
quote:
Op woensdag 21 april 2004 19:27 schreef UnderWorld_ het volgende:
Dat iedereen moet doorwerken is nodig om ons sociale stelsel betaalbaar te houden. Dat er op het moment geen arbeidsplekken zijn komt door de conjunctuur. Als over een aantal jaar de economie weer aantrekt kunnen al die mensen makkelijk aan de slag.
Je hebt gelijk met je opmerking m.b.t. doorwerken en behoud sociale stelsel. Dat is n.l. de reden waarom minder mensen, dan tot nu toe gebruikelijk, daadwerkelijk van hun bijstandsrecht gebruik kunnen maken. Vandaar eerst drie maanden aantoonbaar solliciteren, voordat het Centrum voor Werk en Inkomen een uitkering verstrekt. Waar baseer je overigens je slotopmerking op?
pi_18594276
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 22:54 schreef Kaalhei het volgende:
CAO's, bijstanden, WW's en dergelijke zijn de enige veroorzakers van structurele werkeloosheid.
Bedoel je dat dit notoire werkweigeraars zijn? Hoe beoordeel je hen ontslagen vanwege: fuseren, verplaatsen van fabrieken naar lage - lonen - landen?
pi_18594365
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:33 schreef Sater het volgende:

[..]

Je hebt gelijk met je opmerking m.b.t. doorwerken en behoud sociale stelsel. Dat is n.l. de reden waarom minder mensen, dan tot nu toe gebruikelijk, daadwerkelijk van hun bijstandsrecht gebruik kunnen maken. Vandaar eerst drie maanden aantoonbaar solliciteren, voordat het Centrum voor Werk en Inkomen een uitkering verstrekt. Waar baseer je overigens je slotopmerking op?
Er zijn verschillende rapporten uitgebracht waarin is aangetoond dat de sociale stelsels in west-europa onhoudbaar zijn. Noodzakelijk is het om ze sterk te hervormen (in te korten), maar ook mensen meer te laten werken zodat er langer premies worden betaald. Dat klopt.

Mijn laatst opmerking baseer ik op gezonde redenering. Als je naar de geschiedenis kijkt dan zie je dat banen (met enige delay) meegaan met de conjunctuur. Daarnaast zag ik de Geus gisteren nog bij Knevel die dezelfde uitspraak deed (dat er weer genoeg werkgelegenheid zal zijn als de economie weer aantrekt in een paar jaar).

Hou vooral de lange termijn in de gaten als het gaat om maatregelen die de overheid neemt, dat is erg belangrijk
  woensdag 21 april 2004 @ 20:45:32 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18594466
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:36 schreef Sater het volgende:

[..]

Bedoel je dat dit notoire werkweigeraars zijn? Hoe beoordeel je hen ontslagen vanwege: fuseren, verplaatsen van fabrieken naar lage - lonen - landen?
Nee, het werpt barrieres op waardoor bedrijven geen gebruik kunnen maken van de volledige capaciteit van de arbeidsmarkt. Zonder de maatregelen is er een werkeloosheid van 0.1-0.5%, de frictionele werkeloosheid: mensen die tussen twee banen inzitten.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18594497
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:36 schreef Sater het volgende:

[..]

Nee, hij bedoelt dat een deel van deze mensen misschien wel had gewerkt als er geen uitkering zou zijn geweest (dan is de noodzaak voor werken hoger). Maar aan de andere kant kan je natuurlijk moeilijk mensen zonder inkomsten laten leven (moreel niet verantwoord).

Wat wel mogelijk is, is om deze regelingen te hervormen (vaak zijn het ruime regelingen). Door de regelingen te hervormen spoor je meer mensen meer aan tot werken en beperk je de kosten van de sociale zekerheid.
pi_18594526
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:45 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nee, het werpt barrieres op waardoor bedrijven geen gebruik kunnen maken van de volledige capaciteit van de arbeidsmarkt. Zonder de maatregelen is er een werkeloosheid van 0.1-0.5%, de frictionele werkeloosheid: mensen die tussen twee banen inzitten.
Derhalve zul je tevreden zijn met de wet Werk en Inkomen.
pi_18594613
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:45 schreef Kaalhei het volgende:

[..]
Zonder de maatregelen is er een werkeloosheid van 0.1-0.5%
Wat een onzin. De Verenigde Staten kent veel minder sociale zekerheid (alleen privaat) en daar komt het werkloosheidscijfer ook niet dicht bij de 0.1-0.5 %.
  woensdag 21 april 2004 @ 21:25:53 #19
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18595370
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:52 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Wat een onzin. De Verenigde Staten kent veel minder sociale zekerheid (alleen privaat) en daar komt het werkloosheidscijfer ook niet dicht bij de 0.1-0.5 %.
minimumloon, does that ring bell?
Alle personen in de maatschappij die een productiviteit hebben die lager is dan het minimumloon zijn sowieso werkeloos. Ik zoek wel weer even een bron voor je.
pi_18595486
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:25 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

minimumloon, does that ring bell?
Alle personen in de maatschappij die een productiviteit hebben die lager is dan het minimumloon zijn sowieso werkeloos. Ik zoek wel weer even een bron voor je.
Dit is onzin. Het miniumloon en de private sociale zekerheid hebben in Amerika geen effect van meerdere procenten op de werkloosheid. Dat de werkloosheid altijd tussen de .1 en .5% zal liggen bij een afschaffing van het miniumloon is natuurlijk onzin.
  woensdag 21 april 2004 @ 21:44:46 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18595833
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:30 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dit is onzin. Het miniumloon en de private sociale zekerheid hebben in Amerika geen effect van meerdere procenten op de werkloosheid. Dat de werkloosheid altijd tussen de .1 en .5% zal liggen bij een afschaffing van het miniumloon is natuurlijk onzin.
Ik kan zo snel geen empirisch bewijs vinden van mijn stelling. Wel weet ik dat in een land in ZO-Azie, in meen Singapore, Taiwan of Hong Kong, nauwelijks beperkende regulering was en bijna alleen maar een frictionele werkeloosheid had, die rond het betreffende percentage lag. Wel een paar van de kwalitatieve analyses die ik gevonden heb:
http://www.meervrijheid.nl/index.html?werkwerkloosheid.htm
http://www.ncpa.org/oped/bartlett/aug2100.html
http://www.arts.uwaterloo.ca/~minsley/ec202_winter04/chapter6.pdf
http://www.meervrijheid.nl/index.html?wb-kapitalistischzwijn.htm
  woensdag 21 april 2004 @ 21:44:50 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18595834
Er zijn zelfs mensen die zeggen dat elke ingreep door de overheid op de economie zorgt voor een verhoging van de werkeloosheid en een verslechtering van de economie. Of dat werkelijk zo is zou ik niet kunnen beoordelen.
Wat wel vast staat is dat er in principe altijd werk te doen is.
  woensdag 21 april 2004 @ 21:49:43 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18595961
quote:
In Sept 1996, the minimum wage was raised from $4.25 to $4.75. Here’s what happened:

Unemployment rates, before & after
3rd Q 1996 1st Q 1997
Teenagers 16.6% 17.0%
Single mothers 8.5% 9.1%
All workers 5.3% 5.3%

Other studies: A 10% increase in the minimum wage increases teenage unemployment by 1-3%.
www.buec.udel.edu/butkiewj/Intermediate%20Macroeconomics/ Unemployment%20Chapter%206.ppt
  woensdag 21 april 2004 @ 21:52:25 #24
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18596036
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Er zijn zelfs mensen die zeggen dat elke ingreep door de overheid op de economie zorgt voor een verhoging van de werkeloosheid en een verslechtering van de economie. Of dat werkelijk zo is zou ik niet kunnen beoordelen.
Correct, het werk kan niet op zijn.
pi_18596481
quote:
Op woensdag 21 april 2004 21:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Indien zo dan leve de vrije markteconomie zónder overheidsisteun en -ingrijpen. Sociaal - maatschappelijke aspecten louter en alleen als burgerlijke verantwoordelijkheden. Gewenst?

M.b.t. vaststaand feit: hiertoe behoort ook vrijwilligerswerk. De wet Werk en Inkomen stelt:
In bepaalde gevallen zullen mensen met een uitkering verplicht vrijwilligerswerk moeten doen.
Men zou dit een vorm van sociale dienstplicht kunnen noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')