quote:
Op maandag 3 mei 2004 20:58 schreef merdeka het volgende:
Ik denk inderdaad dat het gezichtsveldonderzoek voor jou het meeste uithaalt. Op zich fijn dat ze wel vervolgonderzoeken plannen, dan heb je iig het idee dat ze het goed willen uitzoeken.
Maar om terug te komen op een eerdere vraag van je:
Als het iets van de oogzenuwen lijkt te zijn zullen ze je doorverwijzen naar een neuroloog. Ik heb daar MRI-scans etc gehad. Aan de vorm van migraine zonder hoofdpijn konden ze niets doen, hoewel het redelijk vaak voor schijnt te komen. Dat betekent dat ik tijdelijk gezichtsverlies blijf hebben gedurende enkele keren per maand. Meestal een paar uur, soms duurt het zelfs dagen.
De aandoening aan de oogzenuwen is slecht te behandelen en progressief, maar het gaat traag. De aantasting veroorzaakt een vernauwing van mijn gezichtsveld, maar het kan dus vertraagd worden. Het is overigens ontstaan uit een bacteriele infectie die op de oogzenuwen is geslagen, nadat ik bij een allergische reactie te vaak mijn ogen druppelde en wreef. Ook niet doen dus!
Veel, maar niet alle oogzenuwaandoeningen zijn redelijk te behandelen. Ik heb vernomen dat een 'shock' voor je ogen een zenuwaandoening kan verergeren, de flits zou er dus iets mee te maken kunnen hebben. Verder wordt het erger naarmate je je meer zorgen maakt, dat merk ik tenminste echt. Als ik erg gestresst ben kan mijn zicht behoorlijk wegvallen. Al die zorgen om je ogen lijken me dus niet erg bevorderlijk!
Vervelend is wel dat ALS er uit dat gezichtsveldonderzoek iets komt, je opzich nog niet echt iets weet. Je/ ze weten dan alleen DAT je inderdaad gezichtsvelduitval hebt en het dus geen inbeelding is. Maar wat het dan is weten ze dan nog niet, alhowel de locatie van het gezichtsvelduitval wel aanwijzingen kan geven in de richting waarin ze moeten zoeken...dus tja dat is dan toch een stapje voor mij denk ik, weten ze wel beter waar ze moeten zoeken. Of ik bij een oogarts moet blijven of naar een neuroloog moet worden doorverwezen bijv.
Ik hoop maar dat het iets is waar nog iets aan gedaan kan worden......ik wordt echt gek als dit niet meer overgaat. Minder kunnen zien of blind worden heeft me altijd al het ergste geleken wat je kan overkomen....en nu overkomt het me....ik word er echt heel erg depressief van.
Maargoed als ik eenmaal weet waar het aan ligt en ik weet hoe het ziekteproces zal verlopen (blijft het stabiel, wordt het langzaam erger, wordt het snel erger) dan kan ik me tenminste ergens op instellen en dan kan ik tenminste echt zeggen dat ik iets heb (moeten mensen me wel geloven) en dat kan ik nu niet. Ik kan op dit moment alleen maar lijdzaam toezien hoe mijn zicht met de dag vermindert en dat de dokters en mijn ouders niks vinden of me zelfs niet geloven.
Mja wat ik heb zit denk ik in ieder geval niet het begin van mijn oogzenuw wat uitkomt in je oog, de papil, want als deze afwijkend was van kleur of vorm zouden ze dat in 1 van die 3 onderzoeken van de afgelopen 5 jaar toch wel gezien moeten hebben denk ik.
t kan natuurlijk wel verderop in mijn oogzenuwen zitten, of t moet iets zijn wat niet te herkennen valt zo door er naar te kijken.
Ja ik denk zelf ook wel dat die flits misschien een shock was voor mijn oogzenuwen.
Vorig jaar heb ik ook een allergische reactie gehad (van hooikoorts neem ik aan), ik had toen echt heeeeeeeel opgezwollen ogen omdat ik er maar in bleef wrijven, t zag er echt niet uit, net 2 tomaten.
Oogdruppels heb ik nooit gebruikt daarna geloof ik.
Maargoed ik heb al 8 jaar lang klachten dus neem niet aan dat het een bacteriele infectie is.
Donderdag ga ik naar een vervangend huisarts, proberen of hij geen contact kan leggen met mijn oogarts om de (imo) ernst van de situatie aan te geven (want het wordt steeds erger) zodat ik misschien eerder terecht kan....nja weinig hoop op maar tis mn laatste hoop op eerder aan de beurt komen.
Ik heb ook al gebeld of ze me wilden bellen als er een gaatje vrijkwam en gebeld naar andere oogziekenhuizen/ oogafdelingen maar daar kan ik ook niet zomaar terecht en daar kampen ze ook met lange wachtlijsten.