abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18567414
Het verkeer is een saai systeem: gedefinieerd door een aantal gedragsregels, weet je eigenlijk altijd al wel wat er zal gebeuren. Zelfs als je je niet aan die regels houdt is het geen verrassing meer: meestal gebeurt er niets, soms een bekeuring, soms een aanrijding.
Steeds meer wegen zijn bewijzerd, steeds meer onbewijzerde wegen zijn afgesloten voor algemeen verkeer.

Zo is het ook een beetje op andere gebieden van ons bestaan, zelfs van de wetenschap: hypothesen die voortvloeien uit andere hypothesen, al dan niet bewezen, een rigide systeem van publiceren en gequoted worden, strakke denkkaders die in wezen alleen maar uitgerold en toegepast worden.

Andere aspecten van ons leven lijden daar ook al aan: verzekerd van de wieg tot het graf, je leert je lesjes, sterker nog, er wordt soms per alinea aangegeven wat je wel en niet hoeft te weten, je blaat het gelezene na, en zie na enige tijd heb je een diploma.

Een diploma, dat au fond slechts bewijst dat je gehoorzaam bent geweest. Zoals militaire insignia bewijzen dat je bereid was eventuele geliefden, vrouw en kinderen in de steek te laten, jezelf op te offeren voor idealen en woorden.

Het is mogelijk, heel goed mogelijk, om zonder één originle gedachte een maatschappelijk succesvol bestaan te hebben. Denkend wat anderen al dachten, doend wat er in schemas en structuren vastgelegd was.

Doorbreek dit! Ga met een loempia op pad en smijt die door een open raam, snachts! Doe iets geheel en totaal onverwachts! Dit zal wellicht aanleiding geven tot originele gedachten, het voorspelbare gestructureerde patroon is doorbroken. Eindelijk gebeurt er weer iets nieuws, iets fris, iets onverwachts, iets wat totaal geen wortels had in hetgeen eerder gebeurde.
Zou dat niet een bron voor inspiratie kunnen zijn? Zou dat kunnen leiden tot nieuwe startpunten van gedachtes?
  woensdag 21 april 2004 @ 10:32:24 #2
47711 Harmvt
Bubblemaker
pi_18580125
Kben het eens met deze stelling, en heb hier dan ook niet veel commentaar aan toe te voegen.
Het doorbreken van de visieuze cirkel van onze maatschappij kan inderdaad ontzettend bevredigend zijn. Het is een soort kunst om de gave te gebruiken die ons in staat stelt iets totaal orgineels te ondernemen wat absoluut niet in rijtje van het 'verawachte' past.
  woensdag 21 april 2004 @ 10:33:24 #3
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_18580137
En dat maakt bepaalde mensen interessant!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  woensdag 21 april 2004 @ 10:37:16 #4
47711 Harmvt
Bubblemaker
pi_18580192
Het maakt vooral je eigen leven interessant is mijn mening.
  woensdag 21 april 2004 @ 10:39:20 #5
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_18580213
de trieste waarheid...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 21 april 2004 @ 10:44:22 #6
47711 Harmvt
Bubblemaker
pi_18580298
quote:
Op woensdag 21 april 2004 10:39 schreef Abbadon het volgende:
de trieste waarheid...
Wat heeft deze reactie nu voorn toevoegende waarde? Waar wil je heen met deze opmerking?
You might as well just shut up!
pi_18581373
ik hou ook wel van dat onverwachtte, m'n omgeving heeft er ook geen problemen mee, de wouten echter wel!
pi_18583458
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:24 schreef iteejer het volgende:
Het verkeer is een saai systeem: gedefinieerd door een aantal gedragsregels, weet je eigenlijk altijd al wel wat er zal gebeuren. Zelfs als je je niet aan die regels houdt is het geen verrassing meer: meestal gebeurt er niets, soms een bekeuring, soms een aanrijding.
Steeds meer wegen zijn bewijzerd, steeds meer onbewijzerde wegen zijn afgesloten voor algemeen verkeer.
Hier spreekt weinig waardering uit voor routinematige zaken en gecontroleerde procedures.
Als ik met het vliegtuig ga, wil ik toch graag dat alle beproefde procedures van check en double-check worden uitgevoerd volgens het boekje. Dus alsjeblieft geen onderhoudsmonteur, die denkt;
'heé zal ik dit eens proberen"
quote:
Zo is het ook een beetje op andere gebieden van ons bestaan, zelfs van de wetenschap: hypothesen die voortvloeien uit andere hypothesen, al dan niet bewezen, een rigide systeem van publiceren en gequoted worden, strakke denkkaders die in wezen alleen maar uitgerold en toegepast worden.
Het ontbreekt in de wetenschap idd aan originele ideeen. Dit komt omdat wetenschappers zich verenigd hebben in instituten. Alle energie is er als eerste op gericht om het instituut in stand te houden, plus de baantjes en de bureaucratie.
Bijna alle doorbraken zijn gedaan door eenlingen of kleine groepen, buiten de gevestigde orde.
Als je in zo'n instituut een "waanzinnig idee" hebt, wordt je door je vakgenoten genegeerd
Je krijgt dan een status die vergelijkbaar is van klokkeluider in het bedrijfsleven, dus veel animo om een andere gedachte te hebben zal er niet zijn.
quote:
Andere aspecten van ons leven lijden daar ook al aan: verzekerd van de wieg tot het graf, je leert je lesjes, sterker nog, er wordt soms per alinea aangegeven wat je wel en niet hoeft te weten, je blaat het gelezene na, en zie na enige tijd heb je een diploma.
Idd diploma's zijn weinig waard
quote:
Een diploma, dat au fond slechts bewijst dat je gehoorzaam bent geweest. Zoals militaire insignia bewijzen dat je bereid was eventuele geliefden, vrouw en kinderen in de steek te laten, jezelf op te offeren voor idealen en woorden.
Gehoorzaamheid en dicipline zijn "oude" waarden, die helaas bijna geheel ontbreken in onze moderne maatschappij ("alles moet kunnen").
quote:
Het is mogelijk, heel goed mogelijk, om zonder één originle gedachte een maatschappelijk succesvol bestaan te hebben. Denkend wat anderen al dachten, doend wat er in schemas en structuren vastgelegd was.
Eine geniale Gedanke ist mehr wert als ein ganzes Leben hinter Akten (Adolf Hitler)
quote:
Doorbreek dit! Ga met een loempia op pad en smijt die door een open raam, snachts! Doe iets geheel en totaal onverwachts! Dit zal wellicht aanleiding geven tot originele gedachten, het voorspelbare gestructureerde patroon is doorbroken. Eindelijk gebeurt er weer iets nieuws, iets fris, iets onverwachts, iets wat totaal geen wortels had in hetgeen eerder gebeurde.
Zou dat niet een bron voor inspiratie kunnen zijn? Zou dat kunnen leiden tot nieuwe startpunten van gedachtes?
Op de meeste terreinen lijkt mij dit een slecht idee. Verreweg het meeste is routine.
Op gebieden van filosofie en wetenschappen is het echter een vereiste om steeds weer nieuwe ideeen te krijgen en te toetsen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_18584367
quote:
Op woensdag 21 april 2004 10:32 schreef Harmvt het volgende:
Kben het eens met deze stelling, en heb hier dan ook niet veel commentaar aan toe te voegen.
Het doorbreken van de visieuze cirkel van onze maatschappij kan inderdaad ontzettend bevredigend zijn. Het is een soort kunst om de gave te gebruiken die ons in staat stelt iets totaal orgineels te ondernemen wat absoluut niet in rijtje van het 'verawachte' past.
idem hiero (oh damn weer de standaard manier gepakt en gereargeerd... )

BTW whoohoo wel _BALLS_ om deze zin te quoten... past wel overigens...
Eine geniale Gedanke ist mehr wert als ein ganzes Leben hinter Akten (Adolf Hitler)
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  woensdag 21 april 2004 @ 16:37:01 #10
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_18588733
inderdaad.. heb al lang zo'n idee dat het enorm aan het versuffen is hiero.. maar dit is wel eindelijk es concreet geformuleerd

(geniale quote btw)
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
  woensdag 21 april 2004 @ 20:22:33 #11
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_18593995
^&$*(#^($#^*(#$^^Y$@#Y$*(Y@$)*(Y$*($&$@)&!!
...dass wir fliegen.
pi_18642046
Heb dit topic van de week gelezen en eigenlijk is het voor mij iets wat je leest maar niet reageert omdat er niets te reageren is. Ik geloof dat iedere beweging verschil maakt en daarmee bijvoorbeeld ook jouw voorbeeld.
  vrijdag 23 april 2004 @ 21:47:03 #13
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_18642074
Ik doe niet anders en dat is heerlijk! Laat al die andere schapen zich maar lekker houden aan het verwachte
pi_18731598
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 21:45 schreef Stali het volgende:
Heb dit topic van de week gelezen en eigenlijk is het voor mij iets wat je leest maar niet reageert omdat er niets te reageren is. Ik geloof dat iedere beweging verschil maakt en daarmee bijvoorbeeld ook jouw voorbeeld.
Maar als dat verschil voortdurend weggekanaliseerd wordt in de bandbreedte die door een structuur geboden wordt, wordt het nieuwe gereduceerd tot iets marginaals.
Zoals de mode: beperkte variatie en individualiteit, maar wel binnen datgene wat 'de mode' is.
Er wordt een rond hekje neergezet: 'hierbinnen mag je dollen, daarbuiten niet'.
pi_18736622
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 22:00 schreef iteejer het volgende:
Maar als dat verschil voortdurend weggekanaliseerd wordt in de bandbreedte die door een structuur geboden wordt, wordt het nieuwe gereduceerd tot iets marginaals.
Zoals de mode: beperkte variatie en individualiteit, maar wel binnen datgene wat 'de mode' is.
Prachtig... Je verwoordt het ook altijd zo mooi

Maar concreet, wat kunnen we doen??? Loempia's moet je eten, iets anders ermee doen is weinig constructief, vooral als ik de pijn voel van hongerige mensen die hem nodig hebben...
  woensdag 28 april 2004 @ 10:37:53 #16
91336 Débrouilleur
Tot capita tot senses
pi_18739332
Jongens, wat een onzin. Het is inderdaad allemaal redelijk vastgesteld. Maar dan nog? Wat is er nou mis mee om gewoon je werk te doen, 's avonds thuis te komen bij vrouw en kinderen, en in het weekend een beetje te gaan stappen of naar je familie of wat dan ook?
Niks mis mee, toch?
Τι εστιν εν ονομα; Οτι και δ'εγω ουκ γνομαι.
pi_18740187
quote:
Op woensdag 28 april 2004 10:37 schreef Débrouilleur het volgende:
Jongens, wat een onzin. Het is inderdaad allemaal redelijk vastgesteld. Maar dan nog? Wat is er nou mis mee om gewoon je werk te doen, 's avonds thuis te komen bij vrouw en kinderen, en in het weekend een beetje te gaan stappen of naar je familie of wat dan ook?
Niks mis mee, toch?
Als dat jou bevredigt, prima toch? Dan is het alleen maar te hopen dat er binnen die opvatting nog wel de tolerantie aanwezig is om diegenen die daar anders over denken te kunnen respecteren
pi_18761962
quote:
Op woensdag 28 april 2004 10:37 schreef Débrouilleur het volgende:
Niks mis mee, toch?
Vandaag zag ik er weer zo een. Verlangende ogen. Verlangend naar iets anders, naar meer. Naar een scheiding in het verschiet...

Dat zijn de "normale" mensen. In een trainingsbroek even bij de afhaalbalie van de dichtsbijzijnde shoarmatent. De energie is zo bedroevend... Maar daar ben jij niet op afgesteld. Jij bent enkel afgesteld op eender welke teeveezender...

Straal positief mensen!
  FOK!fossiel zaterdag 1 mei 2004 @ 14:41:08 #19
25539 Tha_BlonT
Wonderlijke Woorden Wereld
pi_18810175
This way to originality, is a 'stupid way'

No original thought can be gained by doing that what is not right in the current system. Because the system already said it was not right. AKA you will just stay in the system, maybe with a few connections that no one just made, but the degree of originality is about as large as my thumb...

What is the original in saying, because all of you do that, I do this?
  FOK!fossiel zaterdag 1 mei 2004 @ 14:41:35 #20
25539 Tha_BlonT
Wonderlijke Woorden Wereld
pi_18810183
en we schrijven weer onbewust in het Engels ... sorry voor dat
pi_18832469
Ik ben het volkomen eens met de TS!

Het doet me denken aan een geniale tekst van Tool!
-------------------------------------------------------------------------
Tool - Lateralus

Black then white are, all i see in my infancy.
Red and yellow then came to be, reaching out to me.
Lets me see.

As below, so above and beyond, I imagine
drawn beyond the lines of reason.
Push the envelope. Watch it bend.

Over thinking, over analyzing separates the body from the mind.
Withering my intuition, missing opportunities and I must
Feed my will to feel my moment drawing way outside the lines.

Black then white are, all i see in my infancy.
red and yellow then came to be, reaching out to me.
lets me see
there is so much more and beckons me
to look thru to these infinite possibilities.
As below, so above and beyond, I imagine
drawn outside the lines of reason.
Push the envelope. Watch it bend.

Over thinking, over analyzing separates the body from the mind.
Withering my intuition leaving opportunities behind.

Feed my will to feel this moment, urging me to cross the line.
Reaching out to embrace the random.
Reaching out to embrace whatever may come.

(I embrace myyy
desire to 2x)
feel the rhythm, to
feel connected,
enough to step aside and,
weep like a widow, to
feel inspired, to
fathom the power, to
witness the beauty, to
bathe in the fountain, to
swing on the spiral, to
swing on the spiral, to

swing on the spiral of
our divinity and
still be a humannnnnnnnn

With my feet upon the ground I move myeslf between the sounds and open wide to suck it in.
I feel it move across my skin.
I'm reaching up and reaching out. I'm reaching for the random or what ever will bewilder me.
what ever will bewilder me.
And following our will and wind we may just go where no one's been.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been.
(Spiral out. Keep going. 4x)
----------------------------------------------------------------------

Admin dinsdag 4 mei 2004 @ 10:36:01 #22
2222 crew  iteejer
pi_18875498
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 14:41 schreef Tha_BlonT het volgende:
This way to originality, is a 'stupid way'

No original thought can be gained by doing that what is not right in the current system. Because the system already said it was not right. AKA you will just stay in the system, maybe with a few connections that no one just made, but the degree of originality is about as large as my thumb...

What is the original in saying, because all of you do that, I do this?
Niks mis met engels. Een forum als WFL zou wellicht zelfs kunnen overwegen om, teneinde een wat serieuzer karakter te krijgen, zich wat meer te richten op internationale users. En daartoe engels als tweede taal te nemen.
Maar das een 'bold plan', en offtopic

Inhoudelijke reactie: wat jij bedoelt, is het opzettelijk verkeerd rijden in het verkeer. Je blijft binnen een systeem, alleen ga je daar 'anders' doen.
Maar, verlaat de weg! (Dit voorbeeld niet letterlijk nemen; ik ben geen voorstander van offroad-crossen, we hebben al zo weinig natuur.. )
Betrokken op het loempia-voorbeeld: een nachtelijke wandaad die binnen het systeem zou blijven, zou bv kunnen bestaan uit het snachts belletje trekken. Dat is an sich niets vreemds, alleen het tijdstip is wat apart.
Maar 'snachts loempias door een open slaapkamerraam smijten heeft al heel wat minder raakvlakken met enigerlei vorm van normaal gedrag. En is verder niet erg schadelijk. Er bestaan nl ergere dingen dan vetvlekken op het behang of op het kleed, al vinden sommigen het schokkend om over zaken die erger zijn dan dat na te denken.
Vandaar dus dit voorbeeld.
pi_18968765
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 22:00 schreef iteejer het volgende:

[..]

Ik begrijp je tekst niet helemaal (zoals vaker helaas, zal mijn gebrek ook wel zijn ).
Maar wel de strekking en weinig is toch toe gevoegd aan je voor mij duidelijke opening, die ik wel heel leuk vind en ook in kan vinden.
Leef jij er ook naar?
  zaterdag 8 mei 2004 @ 01:32:16 #24
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_18969575
Ik vind het quatsch. Het idee knoopt zichzelf op.
...dass wir fliegen.
pi_18969590
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 01:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik vind het quatsch. Het idee knoopt zichzelf op.
Leg uit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')