FOK!forum / Politiek / Gesloten financiering voor wegennet
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:28
Wat vinden we hiervan:
Financiering van het wegennet gebeurt volledig door accijns op benzine. Dat geld dat we via de accijnzen krijgen mag niet ergens anders voor gebruikt worden. Echt alleen voor onderhoud van het wegennet.
Wegenbelasting schaffen we af.


Op deze manier betalen intensieve gebruikers van het wegennet (vb: zware vrachtwagens) er duidelijker aan mee.

Nu is het nog zo dat al het belasting-geld/acijnzen op de groote hoop gaan en vervolgens verdeeld worden over de departementen. Voor het wegennet schaffen we dat dus af. Het ministerie van verkeer en waterstaat moet het geld gewoon zelf direct bij de gebruikers halen.

Dit past ook goed in mijn ideologie van: als je ergens gebruik van maakt dan betaal je. Als je ergens geen gebruik van maakt dan hoef je ook niet te betalen.
ExtraWaskrachtdinsdag 20 april 2004 @ 18:33
Ik zou het prima vinden, mits het BPM ook afgeschaft en niet verrekend wordt daarnaast de totale lasten niet verzwaard worden. En daarnaast het kwartje van Kok teruggegeven wordt.
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:36
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik zou het prima vinden, mits het BPM ook afgeschaft en niet verrekend wordt daarnaast de totale lasten niet verzwaard worden. En daarnaast het kwartje van Kok teruggegeven wordt.
BPM? Bedoel je dat bedrag dat er bij de aankoop van je auto nog eens bovenop komt?

Over dat kwartje van Kok: Als dat kwartje niet nodig is voor een financiering van het wegennet zou ik zeggen dat het niet teruggegeven wordt.
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 18:38
Onzin, het wegennet dient een algemeen belang wat economie heet. Niemand die zonder een wegennet een fatsoenlijk inkomen zou hebben.

De accijnzen verhogen heeft trouwens GEEN FUCKING FUCK zin omdat het geld dan wegvloeit naar het buitenland waar de accijnzen minder zijn. De regel wie gebruikt betaald gaat niet op als het om accijnzen gaat.
ExtraWaskrachtdinsdag 20 april 2004 @ 18:39
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:36 schreef accelerator het volgende:
BPM? Bedoel je dat bedrag dat er bij de aankoop van je auto nog eens bovenop komt?
Ja, was iets van 40% geloof ik.
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:36 schreef accelerator het volgende:
Over dat kwartje van Kok: Als dat kwartje niet nodig is voor een financiering van het wegennet zou ik zeggen dat het niet teruggegeven wordt.
Als het niet nodig is, wordt het niet teruggegeven? Bedoel je niet dat het dan wel teruggegeven wordt?
Kaalheidinsdag 20 april 2004 @ 18:39
Het probleem is, is dat er sprake is van negatieve externaliteiten. Hierdoor kan het potje niet geheel dichtblijven, maar dat zou wel de meest ideale situatie zijn en is nastrevenswaardig. Helaas heeft de overheid liever de centen vrij, zodat ze ze kan uitgeven aan wat ze wil: Victory Boogy Woogy ed.
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:39
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:38 schreef pberends het volgende:
Onzin, het wegennet dient een algemeen belang wat economie heet. Niemand die zonder een wegennet een fatsoenlijk inkomen zou hebben.
de bakker om de hoek dient ook een algemeen belang. Die subsidieren we toch ook niet
quote:
De accijnzen verhogen heeft trouwens GEEN FUCKING FUCK zin omdat het geld dan wegvloeit naar het buitenland waar de accijnzen minder zijn. De regel wie gebruikt betaald gaat niet op als het om accijnzen gaat.
???
Wie zegt dat de accijnzen verhoogt moeten worden. Waarom vloeit het geld dan weg?
ExtraWaskrachtdinsdag 20 april 2004 @ 18:39
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:38 schreef pberends het volgende:
Onzin, het wegennet dient een algemeen belang wat economie heet. Niemand die zonder een wegennet een fatsoenlijk inkomen zou hebben.

De accijnzen verhogen heeft trouwens GEEN FUCKING FUCK zin omdat het geld dan wegvloeit naar het buitenland waar de accijnzen minder zijn. De regel wie gebruikt betaald gaat niet op als het om accijnzen gaat.
Hmm, dat is wel een goed punt. Accijnsen afschaffen en puur rekeningrijden dan maar?
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:40
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:


[..]

Als het niet nodig is, wordt het niet teruggegeven? Bedoel je niet dat het dan wel teruggegeven wordt?
ja dat bedoelde ik. Sorry
Sidekickdinsdag 20 april 2004 @ 18:41
En de subsidie voor het openbaar vervoer wil je ook afschaffen?
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:41
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef Kaalhei het volgende:
Het probleem is, is dat er sprake is van negatieve externaliteiten. Hierdoor kan het potje niet geheel dichtblijven,
dit snap ik niet
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 18:41
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Hmm, dat is wel een goed punt. Accijnsen afschaffen en puur rekeningrijden dan maar?
Het economisch meest efficiënt is het huidige systeem. Deels dat en deels dat andere. Alleen de balans wat economisch het beste is, is een klein beetje weg. Nederland kent de hoogste accijnzen in Europa. De wegenbelasting moet daarom licht omhoog en de accijnzen omlaag. Betere wegen en een betere economie
Kaalheidinsdag 20 april 2004 @ 18:41
Overigens lijkt het me effectiever om het betalen voor het gebruik van lucht en het gebruik van de weg te splitsen.
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 18:42
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef accelerator het volgende:

[..]

de bakker om de hoek dient ook een algemeen belang. Die subsidieren we toch ook niet


Goed, maar dom argument. Kep er geen antwoord op. Maar goed, ik ga uit van de intelligentie van de users op POL.
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:42
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef Sidekick het volgende:
En de subsidie voor het openbaar vervoer wil je ook afschaffen?
Niet direct het inderwerp van deze discussie.
Maar mijn antwoord is JA. Of je er nou via de belasting voor betaald of gewoon direct maakt niet uit.
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:44
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:42 schreef pberends het volgende:

[..]



Goed, maar dom argument. Kep er geen antwoord op. Maar goed, ik ga uit van de intelligentie van de users op POL.
Waarom is het een dom argument? Omdat je erg een antwoord op hebt? En met mijn inteliggentie is niks mis.
Kaalheidinsdag 20 april 2004 @ 18:45
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef Sidekick het volgende:
En de subsidie voor het openbaar vervoer wil je ook afschaffen?
Uiteraard, indien je betaalt voor het gebruik van de weg en van de lucht dan zal het OV wrs. goedkoper worden in veel situaties. Er ontstaat een optimaal overwicht tussen het gebruik van de alternatieven als ze ook daadwerkelijk kosten wat ze verbruiken.
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 18:45
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:44 schreef accelerator het volgende:

[..]

Waarom is het een dom argument? Omdat je erg een antwoord op hebt? En met mijn inteliggentie is niks mis.
Het is zo dom dat ik er geen antwoord op heb.

Ik zal er is een topic over openen.
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:45
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Het economisch meest efficiënt is het huidige systeem. Deels dat en deels dat andere. Alleen de balans wat economisch het beste is, is een klein beetje weg. Nederland kent de hoogste accijnzen in Europa. De wegenbelasting moet daarom licht omhoog en de accijnzen omlaag. Betere wegen en een betere economie
?
Waarom is het huidige systeem economisch het beste (volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo) ?
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 18:46
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is zo dom dat ik er geen antwoord op heb.

Ik zal er is een topic over openen.
graag. Ik ben namelijk (oprecht) zeer benieuwd.
ExtraWaskrachtdinsdag 20 april 2004 @ 18:47
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is zo dom dat ik er geen antwoord op heb.

Ik zal er is een topic over openen.
Dat ligt in de lijn der verwachting
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 18:48
Rare argumenten.
Kaalheidinsdag 20 april 2004 @ 18:49
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef accelerator het volgende:

[..]

dit snap ik niet
Er is sprake van een externaliteit als bij een transactie tussen twee actoren een derde actor positief of negatief effect ervan ondervindt. Er zal dan respectievelijk een evenwicht ontstaan dat onder en boven het sociaal wenselijk evenwicht ligt.
Partij 1 is de autorijder die betaalt voor de weg
Partij 2 is de overheid die int voor het gebruik van de weg
Deze twee gaan een deal aan, maar er is nog een derde partij:
Partij 3 is de persoon die naast de snelweg woont en hinder ondervindt van voorbijrazend verkeer
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 18:51
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:45 schreef accelerator het volgende:

[..]

?
Waarom is het huidige systeem economisch het beste (volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo) ?
Wegenbelasting is gekoppeld aan het land. Om wegenbelasting niet te betalen kan je niet naar het buitenland. Bij accijnzen kan dat wel. Dus als je die wegenbelasting afschaft (dat gaat echt om miljarden), dan gaan de accijnzen zo 40 tot 80% omhoog. En huppakee, enorme volksstammen gaan voortaan in het buitenland tanken. Kortom: slecht voor de economie, het wegennet, de overheidsinkomsten, etfuckingcetra.
Kaalheidinsdag 20 april 2004 @ 18:58
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:51 schreef pberends het volgende:

[..]

Wegenbelasting is gekoppeld aan het land. Om wegenbelasting niet te betalen kan je niet naar het buitenland. Bij accijnzen kan dat wel. Dus als je die wegenbelasting afschaft (dat gaat echt om miljarden), dan gaan de accijnzen zo 40 tot 80% omhoog. En huppakee, enorme volksstammen gaan voortaan in het buitenland tanken. Kortom: slecht voor de economie, het wegennet, de overheidsinkomsten, etfuckingcetra.
Waarom zou dit beter zijn dan rekeningrijden?
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 19:11
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:58 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Waarom zou dit beter zijn dan rekeningrijden?
1 woord; oh nee eigenlijk 2: bureau-fucking-cratie.
ExtraWaskrachtdinsdag 20 april 2004 @ 19:13
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:11 schreef pberends het volgende:

[..]

1 woord; oh nee eigenlijk 2: bureau-fucking-cratie.
Kan allemaal geautomatiseerd en verrekend worden met belastingen.
Kaalheidinsdag 20 april 2004 @ 19:15
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:11 schreef pberends het volgende:

[..]

1 woord; oh nee eigenlijk 2: bureau-fucking-cratie.
1 woord, oh nee eigenlijk 3: ICT.
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 19:16
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:51 schreef pberends het volgende:

[..]

Wegenbelasting is gekoppeld aan het land. Om wegenbelasting niet te betalen kan je niet naar het buitenland. Bij accijnzen kan dat wel. Dus als je die wegenbelasting afschaft (dat gaat echt om miljarden), dan gaan de accijnzen zo 40 tot 80% omhoog. En huppakee, enorme volksstammen gaan voortaan in het buitenland tanken. Kortom: slecht voor de economie, het wegennet, de overheidsinkomsten, etfuckingcetra.
Het zou natuurlijk mooi zijn als het in europees verband geregeld werd
ExtraWaskrachtdinsdag 20 april 2004 @ 19:16
.

[ Bericht 57% gewijzigd door ExtraWaskracht op 20-04-2004 19:22:11 (onzinnige reply) ]
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 19:16
.

[ Bericht 99% gewijzigd door accelerator op 20-04-2004 19:18:01 ]
Steijndinsdag 20 april 2004 @ 20:27
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:28 schreef accelerator het volgende:
Wat vinden we hiervan:
Financiering van het wegennet gebeurt volledig door accijns op benzine. Dat geld dat we via de accijnzen krijgen mag niet ergens anders voor gebruikt worden. Echt alleen voor onderhoud van het wegennet.
Wegenbelasting schaffen we af.
Een wegennet is wel wat duurder dan er door de accijnzen wordt opgebracht.
acceleratordinsdag 20 april 2004 @ 20:51
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 20:27 schreef Steijn het volgende:

[..]

Een wegennet is wel wat duurder dan er door de accijnzen wordt opgebracht.
Waar komt die extra financiering dan vandaan?
(zou je trouwens een bron kunnen geven?)
pberendsdinsdag 20 april 2004 @ 21:10
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:15 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

1 woord, oh nee eigenlijk 3: ICT.
LOL
Steijnwoensdag 21 april 2004 @ 01:30
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 20:51 schreef accelerator het volgende:

[..]

Waar komt die extra financiering dan vandaan?
(zou je trouwens een bron kunnen geven?)
Ik ga er morgen wel even op in.

Wel kan ik al melden dat er sinds de jaren 50 enige biljoenen euro's (12 nullen) in het wegennet zijn geinvesteerd. Dat maak je met accijnsen nooit goed.
acceleratorwoensdag 21 april 2004 @ 09:25
quote:
Op woensdag 21 april 2004 01:30 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik ga er morgen wel even op in.

Wel kan ik al melden dat er sinds de jaren 50 enige biljoenen euro's (12 nullen) in het wegennet zijn geinvesteerd. Dat maak je met accijnsen nooit goed.
Ik zit op een bedrag per jaar te wachten natuurlijk