en ook die hoeven er wat mij betreft (voorlopig) niet bij.quote:Feit is dat Turkije er meer klaar voor is dan andere Oostbloklanden.
Zo, wat dacht je? FF wat vooroordeeltjes erbij gooien? Wat je nu zegt slaat gewoon helemaal nergens op. Turkije heeft meer gemeen met Europa dan met andere moslimlanden. Hun regering is anders, hun cultuur is anders en hun instelling is anders. Bovendien ligt het land voor de helft in Europa, met die andere helft kan de EU invloed uitoefenen op het Midden-Oosten en Azië. Het draait allemaal om macht en geld. Met Turkije haalt de EU een machtig land binnen.quote:Op dinsdag 20 april 2004 22:01 schreef accelerator het volgende:
[..]
en ook die hoeven er wat mij betreft (voorlopig) niet bij.
oh . . . en Marokko is ook klaar voor de EU. Mogen zij nu ook? Japan is natuurlijk helemaal ready . . . ook zij hebben allerlei westerse gebruiken overgenomen. Kom er maar bij!!!!
Wat voor vooroordeeltjes dan. Quote ze maar directquote:Op dinsdag 20 april 2004 22:10 schreef Steeven het volgende:
[..]
Zo, wat dacht je? FF wat vooroordeeltjes erbij gooien?
Turkije is niet Europees. Dat ze europeesche invloeden hebben overgenomen hartstikke leuk. Maar ze horen er gewoon niet bij.quote:Turkije heeft meer gemeen met Europa dan met andere moslimlanden. Hun regering is anders, hun cultuur is anders en hun instelling is anders.
Turkije???? Die liggen voor nog geen 10% op eur. grondgebiedquote:Bovendien ligt het land voor de helft in Europa,
dat zei ik dus ook. Die hoeven er voorlopig ook niet bij.quote:Nee, je moet blij zijn met Roemenië en Bulgarije, waar gewoon nog helemaal niets is aangepast, en toch mogen ze erbij (voor stabiliteit op de Balkan).
Dat heb ik al verteldquote:Op dinsdag 20 april 2004 22:22 schreef Steeven het volgende:
En nu je inhoudelijke mening waarom ze er niet bij moeten?
Om onze machtspositie te verbeteren toch?quote:Want dat horen ze wel degelijk.
gast . . . ik ben hoofdredacteur van Foreign Affairsquote:Misschien moet je Balans van de Macht - Robert Kagan eens lezen, dan kan je ook meepraten.
Absoluut mee eens.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:01 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik wil Rusland niet in de EU, dus ik staar niet blind op je kaartje. Een gedeelte van Turkije ligt wel in Europa, net zoals Frankrijk bijvoorbeeld ook gedeeltelijk in Europa ligt. Dus puur geografisch is het probleem van toetreding niet. Op het gebied van mensenrechten is er nog wel wat te doen, en de economische situatie moet nog wat veranderen. Het hoef niet een perfect land te zijn bij de invoering, maar de zaken moeten beter worden geregeld, en men moet laten zien dat ze er werk van willen maken. Maar Turkije zie ik het liefste wel bij de EU. Een goede "Islamitsiche" bondgenoot in de unie. De kans om meer actief invloed uit te oefenen in Turkije moet niet worden gemist.
en mogen die er in de toekomst ook bij?quote:En dan grenst de EU opeens aan landen als Syrie, Irak en Iran. .
Zo...bak er een taart voor!quote:Op dinsdag 20 april 2004 22:33 schreef accelerator het volgende:
gast . . . ik ben hoofdredacteur van Foreign Affairs
Blijkt niet uit je posts anders.quote:Op dinsdag 20 april 2004 22:33 schreef accelerator het volgende:
gast . . . ik ben hoofdredacteur van Foreign Affairs
niks daarvan. Turkije moest er toch bij omdat het o zo westers was? Waarom die andere landen dan niet?quote:Op dinsdag 20 april 2004 23:29 schreef ub40_bboy het volgende:
Wel grappig dat de enige argumenten tegen toedreding van Turkije nog zijn: Doen we Zambia er dan ook bij? O, Argentinie verwesterd laten we die er ook bij doen.
Bij gebrek aan betere argumenten.
nee jij hebt een nuttige inbrengquote:Op dinsdag 20 april 2004 23:30 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Blijkt niet uit je posts anders.
Wat Foreign Affairs ook mag zijn.
Maar dat is het wel. Turkije heeft maar een zeer klein gedeelte land dat in Europa ligt. Rusland heeft een veel groter gebied in Europa en die mogen er niet bij, terwijl je zegt dat het geografisch geen probleem is.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:01 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik wil Rusland niet in de EU, dus ik staar niet blind op je kaartje. Een gedeelte van Turkije ligt wel in Europa, net zoals Frankrijk bijvoorbeeld ook gedeeltelijk in Europa ligt. Dus puur geografisch is het probleem van toetreding niet.
Klopt:quote:Op dinsdag 20 april 2004 23:01 schreef Stuart het volgende:
Yeah right, Turkije in de EU, en wij maar nog meer betalen ! Het kost meer om Turkije in de EU te hebben, dan de 10 Oost Europese landen die we nu erbij krijgen (ook al zo'n geweldige zet).
Maar ik begrijp best dat Turkije wel wil. Het is wel duidelijk, wie er beter van worden, en wie niet !
Lijken mij toch 3 goede argumenten om ze niet toe te laten.quote:'Toetreding Turkije kost EU 14 miljard per jaar'
Gepubliceerd op dinsdag 24 februari 2004
MÜNCHEN (ANP) - Als Turkije aansluit, kost dat de Europese Unie ongeveer 14 miljard euro per jaar aan extra landbouw- en regiosubsidies. Het Osteuropa-Institut in München heeft dat berekend in een uitvoerige analyse, aldus de Duitse krant Die Welt dinsdag.
Toetreding van Turkije zou daarmee duurder uitpakken dan van de tien lidstaten die 1 mei aansluiten. Turkije heeft recht op zoveel geld, omdat het zo arm is. Een Turk verdient gemiddeld drie keer zo weinig als een EU-inwoner.
De 14 miljard moet betaald worden door de andere lidstaten van de Europese Unie, waaronder Nederland. De grootste bijdrage (3 miljard euro) zou moeten komen van het grootste land, Duitsland.
110.000 Turken erbij misschien, maar het dubbele vertrekt binnen 15 weer naar Turkije omdat er dan niet meer zo grote inkomensverschillen zullen zijn als nu.quote:Op woensdag 21 april 2004 00:29 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Overigens werd er door het CPB uitgerekent hoeveel Turken hier naar Nederland zou komen als Turkije toe zou treden bij de EU ivm de inkomensverschillen. Dat aantal werd geschat op 110.000 nieuwe Turken in Nederland binnen 15 jaar. En dat op de al bestaande hoeveelheid van 345.000.
Daarmee krijg je dus ong. één derde van de totale hoeveelheid Turken er binnen 15 jaar nog eens bij. Een enorme toestroom dus. Er werd er bij vermeld dat het zou gaan om Turken die veelal laag geschoold zijn. Die moet je dus ook weer helemaal eerst laten integreren, taalcursussen geven, van woningen voorzien, etc. En dat terwijl we het al zo moeilijk hebben op deze gebieden.
"Hebben verklaard" met een d.quote:Op woensdag 21 april 2004 00:00 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik heb Turkije voorlopig liever niet bij de EU, ze zeggen democratisch te zijn maar verbieden vrouwen en mannen om hun religie te praktiseren omdat ze het dragen van een hoofddoek of een tulband/fez verboden bij de wet hebben verklaart
Het gaat er juist om dat Turkije met Europese steun zich dusdanig ontwikkelt, dat de mensen daar dan niet meer zullen hoeven of willen emigreren.quote:Op woensdag 21 april 2004 00:29 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Overigens werd er door het CPB uitgerekent hoeveel Turken hier naar Nederland zou komen als Turkije toe zou treden bij de EU ivm de inkomensverschillen. Dat aantal werd geschat op 110.000 nieuwe Turken in Nederland binnen 15 jaar. En dat op de al bestaande hoeveelheid van 345.000.
Daarmee krijg je dus ong. één derde van de totale hoeveelheid Turken er binnen 15 jaar nog eens bij. Een enorme toestroom dus. Er werd er bij vermeld dat het zou gaan om Turken die veelal laag geschoold zijn. Die moet je dus ook weer helemaal eerst laten integreren, taalcursussen geven, van woningen voorzien, etc. En dat terwijl we het al zo moeilijk hebben op deze gebieden.
Precies, bovendien schijnt die schatting nogal overdreven te zijn. Toen Spanje en Portugal erbij kwamen kreeg je ook geen enorme toeloop hierheen, en die landen waren er net zo erg aan toe. Tenslotte is het een duurzame investering, het kost nu geld, maar dat haal je er over decennia wel honderd keer weer uit. En dat is de bedoeling.quote:Op woensdag 21 april 2004 00:54 schreef motown het volgende:
[..]
Het gaat er juist om dat Turkije met Europese steun zich dusdanig ontwikkelt, dat de mensen daar dan niet meer zullen hoeven of willen emigreren.
Dat was ook de insteek.. maar dat is dankzij druk vanuit de VS (en Turkije) aan het veranderen..quote:Op woensdag 21 april 2004 03:25 schreef sjun het volgende:
Verder vermoed ik dat van Turkije eerst oplossingen verwacht worden m.b.t. de Griekse verstandhouding en de Koerdenproblematiek voordat zij een zeer belangrijke getalsmatige rol krijgen toebedeeld in de Europese stemverhoudingen.
quote:Op dinsdag 20 april 2004 00:31 schreef HiZ het volgende:
... Verder zie ik niets mis in het gebruik van contacten, ook buitenlands, door de Minister President van Turkije die bijdragen aan de politieke stabiliteit van het land.
Als Turkije niets bij te dragen heeft, koopt dan voortaan wat minder auto's en onderdelen ervoor; laat merken als MeXX, Forecast, Levi's, Lee, Wrangler en nog ontzettend veel meer kleding merken liggen in de schappen; vergeet daarnaast de Coca cola, Grundig, Vestel, Bosch, etc. fabrieken ook maar meteen. Wat ik wil zeggen, tuurlijk kost het een hoop, maar zoals elke goede investering je krijgt er een hoop voor terug, denk eens aan de oppervlakte van dat land en de 60 miljoen inwoners dit is voor Europa een enorm afzetgebied waaraan wij onze producten kwijt kunnen.quote:Op dinsdag 20 april 2004 23:03 schreef Fidai het volgende:
Lijkt me echt een geweldig plan, waarom zou je? Turkije heeft niets bij te dragen, ze kunnen alleenmaar geld krijgen, kijk maar naar de turken in Nederland, die halen alleen belasting geld op, ze leveren nix op :S
Bij een stemming zou ik zeker overwegen om op de GP te stemmen iddquote:Op dinsdag 20 april 2004 10:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Gezien de vele links naar bronnen van de heer Uzan, ga ik ervan uit dat QSilver graag GP aan de macht had gezien.
Overigens vind ik het jammer dat sommige Turken zo verblind zijn van angst tegenover de Islam. Dit zijn mensen die partijen steunen alsof ze voetbalteams steunen, ook al zijn ze zo slecht. Zo zijn er blijkbaar nog steeds mensen die stemmen op CHP, ANAP, DSP, DYP en dergelijke. Zelfs een analfabete boer uit Anatolië kan je vertellen wat er zoal veranderd is en zal veranderen met de AKP aan de macht. Turkije had nooit zover kunnen komen zonder de AKP. Als het aan de andere partijen had gelegen was het land misschien al verkocht aan de hoogste bieder. Gelukkig zijn jouw soort 'landverraders' ver in de minderheid en heeft het grootste deel zijn oogkleppen al afgedaan. Daarvoor hoef je enkel te kijken naar de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Veel linkse bolwerken zijn nu in handen van de AKP en deze gebieden zullen goed profiteren van de voordelen hiervan.
Moge de AKP nog vele decennia doorregeren en daar lijkt het wel op.
Zoals ik al zei als ze in het nauw worden gedreven......ZUCHT....quote:Op dinsdag 20 april 2004 21:44 schreef HiZ het volgende:
God zeg, over ouwe koeien uit de sloot halen. De reden waarom hij veroordeeld was, was dat hij een gedicht citeerde. De veroordeling zelf is overigens veroordeeld door de EU. Dus wat wil je nou helemaal?
Hey is dat niet Zwitserland??? Zo is het wel erg makkelijk om argumenten te bedenken...quote:Op dinsdag 20 april 2004 18:50 schreef Robert_Jensen het volgende:
Dit is Europa. Ligt Turkije daarin?
[afbeelding]
Nee.
Turkije is lange tijd bezet geweest door Engeland, Griekenland, en Frankrijk, de invloeden van deze landen in Turkije zijn nog steeds overduidelijk, overigens is de Griekse en Turkse cultuur en ook de dultuur in de rest van de Balkanlanden trouwens onlosmakelijk verbonden.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:12 schreef accelerator het volgende:
[..]
Maar iig wel cultureel (taal, religie, etc.)
[..]
als de mensenrechten in Iran, Nigeria, Peru, Pakistan etc. ook ok zijn. Mogen die er dan ook bij?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |