abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18541783
Wie doet of heeft ooit lessen gevold van tai chi tao? Of lessen gevolgd van Chi Kung, of Tai chi Chuan of dergelijke? Waarom heb je dat gedaan en wat vond je ervan? En heeft het geholpen? Ikzelf doe Tai Chi Tao en sinds dat ik het doe ben ik veel rustiger geworden en sindsdien niet meer ziek geworden (ik doe het nu ongeveer een half jaar). Ik raak ook minder snel moe en voel me goed.
  maandag 19 april 2004 @ 19:01:56 #2
92576 Rim
Its so easy
pi_18542393
Hoi ,Ik heb net 2 lessen gevolgd. Ik heb last van mijn rug (al een paar maanden) en ik merk echt verbetering als ik daar ben geweest. Tis wel moeilijk vind ik, maar ik wil het graag onder de knie krijgen!
Hou ook rekening met de mening van degenen die zwijgen.
pi_18544194
Kunnen jullie misschien meer vertellen hierover? Wat is het en hoe werkt het?

Ik ben niet nieuwsgierig hoor, maar ik wil wel graag alles weten. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_18545872
Leuk hey voor je Sjapie, k hoop dat het je veel goed zal doen. ^_^

Zelf zoek ik ook al een tijdje naar een school... maar de dichts bij zijnde zijn in Utrecht... een klein uurtje hier vandaan... =/
That which you give thought to, is that which you invite into your reality. Give though only to what you are wanting to see and forget what you do not wish to see.
  dinsdag 20 april 2004 @ 11:41:23 #5
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_18556645
Ik doe Tai Chi Chuan voor ongeveer ehm ehm 2 en een half jaar. Ik doe de normale 'Vorm' (60 bewegingen) en ben bezig met de 'zwaardvorm'.
Ik vond het sierlijke eraan wel mooi en het werken met energieen. Je (jullie) zullen ook wel vast warme handen krijg. Omdat je veel op je handen concentreert gaat je energie erheen en krijg je warme handen. Enne je kunt heel veel principes in het dagelijks leven gebruiken bij bijv zwaar tillen.
- Altijd rug recht
- Eerst ontspannen
- En inademen tijdens de til-actie

Heeft iemand er trouwens leuke links over. Voor achtergrondinfo voor onze MUUS en anderen?!?
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
  dinsdag 20 april 2004 @ 13:27:57 #6
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_18558858
tcc wil ik ook gaan volgen, ben benieuwd naar de reacties
mooi wat die chinesen met chi kung kunnen doen, dingen als beton met hun hoofd breken en speren tegen hun keel duwen en dan kracht zetten
pi_18559010
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 11:41 schreef sir_Tachyon het volgende:
Ik doe Tai Chi Chuan voor ongeveer ehm ehm 2 en een half jaar. Ik doe de normale 'Vorm' (60 bewegingen) en ben bezig met de 'zwaardvorm'.
Ik vond het sierlijke eraan wel mooi en het werken met energieen. Je (jullie) zullen ook wel vast warme handen krijg. Omdat je veel op je handen concentreert gaat je energie erheen en krijg je warme handen. Enne je kunt heel veel principes in het dagelijks leven gebruiken bij bijv zwaar tillen.
- Altijd rug recht
- Eerst ontspannen
- En inademen tijdens de til-actie

Heeft iemand er trouwens leuke links over. Voor achtergrondinfo voor onze MUUS en anderen?!?
Zwaardvorm? Hoorde ik zwaard? Why heet het zwaard?
pi_18560181
Ik heb me weer aangemeld voor de cursus Tai Chi Tao. Wordt bij ons georganiseerd door de studentensportvereniging Nu maar hopen dat ik deze keer wel ingeloot word. Allemaal voor me duimen he!

Omschrijving:
T’ai chi tao is een van oudsher overgeleverd systeem van oefeningen, ontstaan in het oude China van duizenden jaren geleden. De bewegingen zijn altijd vloeiend, zacht en harmonieus en worden op een rustige en ontspannende manier uitgevoerd. Hierdoor wordt de ademhaling dieper en verbetert o.a. de bloedsomloop, wat een grotere souplesse en beweeglijkheid van lichaam en geest tot gevolg heeft. Doordat alle bewegingen hun oorsprong vinden in het bekkengebied, glijden stress en spanningen via nek en schouders naar de aarde. Door het beweeglijker worden van het bekken wordt de ruggengraat buigzamer evenals de knieën en de enkels. De balans en het contact met de grond worden zo verbeterd.
pi_18560276
ik ben ook al een tijdje op zoek naar een sport zoas deze,
inderdaad wel handig om te weten waar het allemaal gegeven word.

m'n broer doet aan san shou, di zou ik het liefst doen,, maar het dichtsbijzijnd is voor mij in haarlem, en vanuit Alkmaar is dat een flink eind.

dus als iemand iets weet,, graag ! !
experience is what you get when you didn't get what you wanted
pi_18560862
een maand gedaan maar echt rustig werd ik er niet van, sterker nog, als ik er niet mee bezig was werd ik alleen maar nukkiger en sneller chaggie... verder lees en hoor ik alleen maar positieve dingen, helaas werkt het voor mij niet zo denderend
  dinsdag 20 april 2004 @ 14:57:05 #11
75447 sir_Tachyon
pi_18560994
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 13:33 schreef -Trinity- het volgende:
Zwaardvorm? Hoorde ik zwaard? Why heet het zwaard?
Omdat je dan een zwaard in je klauwen hebt. Een Tai Chi-zwaard. Een recht meestal flexibel zwaard tenzij je een echte supergave hebt uit China ( kost een paar duizend).
Verder zijn principes van bewegingen hetzelfde alleen je moet opletten dat je je mede-Tai Chi'er niet verwondt. Oftewel je hebt heel wat meer ruimte nodig.
  dinsdag 20 april 2004 @ 16:34:38 #12
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_18563523
Zwaardvorm zou ik ook nog graag willen gaan doen maar dat is hier in apeldoorn op dezelfde maandag als dat ik in deventer ninjutsu en tai chi doe...
mja, heb het maar op mijn lijstje gezet voor 'later'
Ik doe nu ongeveer een jaartje tai chi (korte vorm van William CC Chen) en dat bevalt me uitstekend! Het is een heerlijke manier om stress uit je lichaam te halen, een goede ademhaling en lichaamshouding te trainen, je bloedsomloop te stimuleren en te leren voelen hoe je zelf beweegt, hoe een ander beweegt en je ervan bewust te zijn wat je doet. Na de tai chi les voel ik me altijd heerlijk ontspannen, 'schoon' van binnen en weer lekker opgeladen (qua energie).

Ik weet niet of ik het hier mag neerzetten maar er geven een aantal mensen aan geinteresseerd te zijn in tai chi. Haal het maar weg als het niet mag. Komende zondag geeft mijn leraar een workshop tai chi,
het is voor alle niveau's, ook voor mensen die nog nooit tai chi gedaan hebben. De workshop duurt vijf uur met een pauze om te eten. op het programma staat verdieping van de korte vorm van William CC Chen, Pushing Hands, ontspanning- en meditatieoefening en luisteroefeningen. (niet met de oortjes luisteren maar met je gevoel)
Als iemand er interesse in heeft wil ik wel verdere info geven.

En misschien worden er wel workshops tai chi zwaard gegeven ergens? (zeer nieuwschierig is)
pi_18565249
Ik heb zelf een hele korte tijd Tai Chi Tao gedaan, maar dat beviel mij niet zo heel erg goed. Op zich is het een hele goede kunst, maar waar ik het leerde was iedereen op mij na 65+ ik hou het bij Tai Chi Chuan, ik ben meer geïnteresseerd in de martiale dan de geneeskundige applicatie van Tai Chi. Voor iedereen die net als mij denkt, kan ik trouwens Ba Gua Zhang heel erg aanraden
"Great spirits have always found violent opposition from mediocrities. The latter cannot understand it when a man does not thoughtlessly submit to hereditary prejudices but honestly and courageously uses his intelligence."
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:18:45 #14
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_18566045
allemaal 65+?
zat je in een senioren groep of was dat wel bedoeld voor alle leeftijden?
pi_18566358
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 14:27 schreef Matho het volgende:
ik ben ook al een tijdje op zoek naar een sport zoals deze,
inderdaad wel handig om te weten waar het allemaal gegeven word.

m'n broer doet aan san shou, dit zou ik het liefst doen,, maar het dichtst-bijzijnd is voor mij in Haarlem, en vanuit Alkmaar is dat een flink eind.

dus als iemand iets weet,, graag ! !
In Alkmaar kon je het dacht ik ook doen, zoek eens op Taijchiquan. En A'dam natuurlijk. In Z'dam wordt in het Achmea health Center, Body Combat en Body Balance gegeven en als je daar verzekerd bent, krijg je nog korting ook .

Body Combat

Bodycombat is een groepsprogramma op basis van bewegingen uit verschillende vechtsporten, waaronder karate, boksen en tai-chi. Dit betekent dat er niet alleen intensieve en explosieve, maar ook rustige en ontspannende bewegingen worden uitgevoerd, gericht op evenwicht, concentratie en coördinatie. De combinatie van vechtbewegingen en fantastische muziek zorgt voor zowel een lichamelijke als een mentale uitdaging.

Bodycombat verbetert je conditie en leert je de meest eenvoudige en effectieve vechttechnieken. Verder heeft Bodycombat positieve effecten op coördinatie, evenwicht, snelheid, uithoudingsvermogen, lenigheid, vetverbranding en spierversteviging. Ook is deze activiteit een effectief middel tegen stress en heeft het positieve effecten op zelfvertrouwen, concentratie en welzijnsgevoel.

Body Balance

Body balance is een Body & Mind groepsactiviteit. Deze training maakt gebruik van de traditionele yoga en tai-chi. Oude culturen uit India en het verre oosten wijzen al eeuwen op de voordelen van een goede balans tussen lichaam en geest. Onderdelen zijn gecontroleerd ademhalen, flexibiliteit, statische kracht, concentratie en meditatie. Al met al is het een alles omvattende workout die geest en lichaam in balans brengt. Bij Bodybalance draait alles om het verbeteren van je houding, lenigheid, statische kracht, coördinatie, en evenwicht. Je bereikt een hogere graad voor ontspanning, zodat de dagelijkse stressfactoren minder schadelijke effecten zullen hebben.
pi_18567641
Leuk al die positieve reacties. Alleen wat ik nog niet goed snap is de beweging zelf. Ik snap niet goed of je de beweging nu moet doen met energie, of met spierkracht. Ik als beginner zou de bewegingen natuurlijk alleen nog maar met spierkracht kunnen doen. Maar mijn leraar vertelde me dat ik dan zeg maar als ik mijn arm beweeg, een 2e arm moest visualiseren die zeg maar net iets verder weg was van de echte arm. Zeg maar dat de gevisualiseerde arm de echte arm mee trok als het ware. Als ik dit doe dan voel ik ook mijn arm licht worden meegetrokken, maar ik moet nog altijd spierkracht gebruiken om mijn arm te bewegen. Of doe ik het nu helemaal fout, iemand tips of ideetjes hoe ik het beter kan doen?
pi_18567901
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 14:22 schreef Geartsjuh het volgende:
Ik heb me weer aangemeld voor de cursus Tai Chi Tao. Wordt bij ons georganiseerd door de studentensportvereniging Nu maar hopen dat ik deze keer wel ingeloot word. Allemaal voor me duimen he!

Omschrijving:
T’ai chi tao is een van oudsher overgeleverd systeem van oefeningen, ontstaan in het oude China van duizenden jaren geleden. De bewegingen zijn altijd vloeiend, zacht en harmonieus en worden op een rustige en ontspannende manier uitgevoerd. Hierdoor wordt de ademhaling dieper en verbetert o.a. de bloedsomloop, wat een grotere souplesse en beweeglijkheid van lichaam en geest tot gevolg heeft. Doordat alle bewegingen hun oorsprong vinden in het bekkengebied, glijden stress en spanningen via nek en schouders naar de aarde. Door het beweeglijker worden van het bekken wordt de ruggengraat buigzamer evenals de knieën en de enkels. De balans en het contact met de grond worden zo verbeterd.
Oh, dat! Dat zie je toch vaak in parken in China?

Dank je voor de uitleg Gearstjuh .

Maar waarom eigenlijk in Truth en niet in Lifestyle?
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_18569166
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:18 schreef briana_muirinn het volgende:
allemaal 65+?
zat je in een senioren groep of was dat wel bedoeld voor alle leeftijden?
Bedoeld voor alle leeftijden 65+ is meer voor de illustratie van mijn punt, ik denk dat de gemiddelde leeftijd rond de 50-55 was. De jongste (op mij na dan) was tegen de 40 aan, en de oudste wel in de 70...ik ben wel zo slim om te kijken of ik niet in een seniorengroep mee ga doen hoor

Edit: MUUS, wat je veel in parken ziet is niet alleen Tai Chi Tao maar ook veel andere vormen van Tai Chi, zoals Yang-stijl Tai Chi, Sun-stijl Tai Chi enzovoorts. 'Tao' staat hier voor een stijlaanduiding, Tai Chi is de 'algemene' naam.
"Great spirits have always found violent opposition from mediocrities. The latter cannot understand it when a man does not thoughtlessly submit to hereditary prejudices but honestly and courageously uses his intelligence."
  dinsdag 20 april 2004 @ 20:36:46 #19
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_18569568
Misschien heeft TS dit in truth gezet omdat niet iedereen in het bestaan van chi gelooft? Het zou ook in lifestyle kunnen omdat je dit in je manier van leven kunt integreren, maar veel mensen zien het ook als een sport. Weet het niet zeker meer maar dacht dat ik ooit een tai chi topic in het sportforum had gezien.

Sjapie, die beweging krijg je vanzelf wel een keer door, je leert steeds iets nieuws, gaat er steeds dieper mee. Je leraar zal je vanzelf wel meer uitleggen als hij/zij ziet dat je het vorige begrepen hebt en je een volgend stukje geven. Mensen doen er niet voor niks lang over, het ziet er alleen aan de buitenkant heel simpel uit.
  donderdag 22 april 2004 @ 12:20:33 #20
75447 sir_Tachyon
pi_18606584
Mijn Tai Chi Chuan leraar heeft na +/- 10 jaar training een aantal energie-stootervaringen gehad:
Hij zei: Dat hij steeds een dezelfde beweging moest doen in een applicatie (toepassing van een tai chi beweging) en die moet je dan doen bij een ander. Hij moest steeds iemand naar achteren duwen ofzoo (maar wat voor beweging het is doet er niet echt toe). Hij deed het een twintigtal keer ofzoo. En op een gegeven moment lag die vent (wie hij naar achteren duwde) een meter of 2 a 3 van hem weg. Hij zei: "Wat doe jij dan????" En die andere vent zei: "Ik deed niks, jij duwde mij weg". Dat zonder zijn spieren te gebruiken.
Hij had dit ook met een zwaardsteek tegen een blokje hout die de 'tegenstander' vasthield. Toen viel die vent ook naar achteren.

Sorry voor het lange verhaal maar ik kon het niet beknopter uitleggen.
Heeft iemand anders ook deze ervaringen gehad of van gehoord??????
pi_18606841
Tachyon, dat is denk ik het gebruik van je Chi, wat normaal gesproken alleen zal lukken na jarenlange training, het is hetzelfde principe als in Aikido, ik zag in een documentaire dat een grootmeester zijn leerlingen door de lucht liet vliegen m.b.v. Chi.
  donderdag 22 april 2004 @ 14:44:57 #22
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_18609715
ikzelf ook tai chi doe...al een half jaar ofzo
in onze lessen doen we tai chi tao en tai chi chuan..vind het heerlijk ontspannend en zorgt ervoor dat je chi rijkelijk vloeit en kan blijven vloeien
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_18610068
quote:
Op donderdag 22 april 2004 12:33 schreef Nature het volgende:
Tachyon, dat is denk ik het gebruik van je Chi, wat normaal gesproken alleen zal lukken na jarenlange training, het is hetzelfde principe als in Aikido, ik zag in een documentaire dat een grootmeester zijn leerlingen door de lucht liet vliegen m.b.v. Chi.
Zoek bijvoorbeeld maar eens naar filmpjes van O-sensei Morihei Ueshiba, de grondlegger van Aikido. Wat deze man doet is behoorlijk indrukwekkend en gaaf om te zien.
  donderdag 22 april 2004 @ 15:50:18 #24
75447 sir_Tachyon
pi_18611523
quote:
Op donderdag 22 april 2004 14:57 schreef Vogelbekdier het volgende:

Zoek bijvoorbeeld maar eens naar filmpjes van O-sensei Morihei Ueshiba, de grondlegger van Aikido. Wat deze man doet is behoorlijk indrukwekkend en gaaf om te zien.
Gewoon via Google?? Of moet ik die klotenKazaa weer installeren.
quote:
Gèèèèèèèèld trùùùùùùùùg!
~Visscher
Vogelbekdier, Vogelbekdier niet zo snel. We 'quoten' meee!!!!!!
pi_18612123
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 14:57 schreef sir_Tachyon het volgende:

[..]

Omdat je dan een zwaard in je klauwen hebt. Een Tai Chi-zwaard. Een recht meestal flexibel zwaard tenzij je een echte supergave hebt uit China ( kost een paar duizend).
Verder zijn principes van bewegingen hetzelfde alleen je moet opletten dat je je mede-Tai Chi'er niet verwondt. Oftewel je hebt heel wat meer ruimte nodig.
Ah, mja ik heb zelf wat katana's maar die zijn niet superkwaliteit. Ik wist wel dat er erg rustgevende oefeningen voor bestonden, maar dat maakt dus al veel duidelijk Lijkt me wel cool, alleen ik denk dat ze weer eens in dit gat daar niet aan doen... Ik zal es rond gaan kieken hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')