Geloof mij, ik maak het structureel mee.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:30 schreef Intxaurraga het volgende:
Waarom zou een internethonk 'shemelsnaam normen en waarden moeten hebben? Alleen die die hele enkele gevallen dat zo'n reactie echt een topic verkloot zie ik het probleem in
Was het dan 10-20 jaar geleden echt zoveel beterquote:Op zaterdag 17 april 2004 23:32 schreef nikky het volgende:
en daarbij denk ik dat het niet alleen op dit forum is maar overal.
Druiloor.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:39 schreef Xebrozius het volgende:
Oh nee : '(
De horror.... Laat ons allen tot Den Here wenden...
Prevel zijn naam, bidt tot Hem. Vrees Jezus wederopstanding...
Leidt ons niet in bekoring
Wie verlost ons van dit kwaad, ik zie mezelf als beest ipv mens.
Waar gaat het heen met de wereld!![]()
ik ben wel van mening dat op het internet, mede doordat het anoniem is, raar genoeg altijd weer meer ongenuanceerde en onnodige scheldpartijen plaatsvinden.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:32 schreef nikky het volgende:
en daarbij denk ik dat het niet alleen op dit forum is maar overal.
Nee, maar wel groot liefhebber van zijn gedachtegoed.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:40 schreef klappernoot2000 het volgende:
Ben jij familie van Balkenellende?![]()
Het zit hem in het impliciete karakter van de reacties nietwaar?quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:34 schreef FuifDuif het volgende:
Behalve die van nikky en Intxaurraga zie ik alleen nog maar reacties die mijn bericht bevestigen.
als ik nu bijvoorbeeld naar de kinderen kijk van een jaar of 12 dan zie ik toch een heel groot verschil qua mentaliteit van toen en nu.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:35 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Was het dan 10-20 jaar geleden echt zoveel beter?
daar heb je absoluut gelijk in... mensen zijn "anoniem" en durven dan meerquote:Op zaterdag 17 april 2004 23:41 schreef Toad het volgende:
[..]
ik ben wel van mening dat op het internet, mede doordat het anoniem is, raar genoeg altijd weer meer ongenuanceerde en onnodige scheldpartijen plaatsvinden.
De teloorgang is losgebarsten in alle hevigheidquote:Op zaterdag 17 april 2004 23:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Druiloor.
bengelquote:Op zaterdag 17 april 2004 23:49 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
De teloorgang is losgebarsten in alle hevigheid
Al dit irritante (pseudo) gerel bevalt me meer dan uitstekend.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:50 schreef nikky het volgende:
[..]
bengel
Wat een naieve opmerking dit. Hahahahahahahahahahahahaha. Natuurlijk valt er wel wat aan te doen. Lekker makkelijk of niet? Denken dat er niets aan te doen is. Het forum is vanwege de anonimiteit helemaal niet een afspiegeling van de maatschappij. IRL worden mensen enigzins in het gareel gehouden door pakkans.quote:Op zondag 18 april 2004 00:04 schreef Sylvana het volgende:
Ik vind het hier nog wel meevallen hoorEn het forum is een afspiegeling van de maatschappij, de mensen zijn tegenwoordig gewoon zo en daar valt weinig aan te doen.
Ik heb het idee dat je er tegen bent dat kinderen iets moeten, maar aan de andere kant zouden ze dan jou iets anders moeten.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:46 schreef nikky het volgende:
ten eerste kinderen "moeten" zogenaamd heel snel vowassen wordenwat ik jammer vind want van je jeugd moet je genieten
He, dank u. Dat is een handige lijst zeg. Daar kan menig persoon hier veel van leren.quote:Op zondag 18 april 2004 00:46 schreef Modafinil het volgende:
Ik vind het een moreel zeer prijzenswaardige daad als er in discussies geen drogredeneringen ende schijnargumenten worden gebruikt. Een mooie lijst van schijnargumenten is te vinden via de volgende link:
*klik*http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy*klik*
>>> ff doorscrollen voor de lijst...
Helaas zou een te stringente naleving van die hoge morele code niet bevoorderlijk zijn voor de sappigheid van de discussies.
dan even drie korte en makkelijke met leuke voorbeelden erbij... dat zal toch wel moeten lukken...quote:Op zondag 18 april 2004 00:51 schreef Tha_T het volgende:
die link is teveel voor een zaterdagavond
een mooi voorbeeld is van wat ze in het latijn "argumentum ad odium" hebben genoemdquote:Bill Gates dumped you in highschool. Therefore you should never buy any Microsoft products
Wij danken u voor de samenvattingquote:Op zondag 18 april 2004 01:06 schreef Modafinil het volgende:
[..]
dan even drie korte en makkelijke met leuke voorbeelden erbij... dat zal toch wel moeten lukken...
http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_pity
http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_ridicule
http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_spite
voor de niet-klikkers: via de laatste link had je kunnen lezen dat het argument
[..]
een mooi voorbeeld is van wat ze in het latijn "argumentum ad odium" hebben genoemd
Leg dat eens uit?quote:Op zondag 18 april 2004 01:10 schreef Xennia het volgende:
moraliteit is kudde-instinct in individuen
Ja, dat zou kunnen. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de exclusiviteit. GC, SEX, R&P enzovoort worden wat meer bezocht door de mainstream. Daar zijn ook de grootste mongolen dus actief.quote:Op zondag 18 april 2004 01:15 schreef Tijn het volgende:
De grap is dat dit allemaal voornamelijk gebeurt in de fora die me toch al het minst boeien... in leuke fora als MUZ, FTR en DIG merk ik nauwelijks iets van een verslapping whatsoever
hmm fuifduif zijn dat niet ook meteen de forums die jij het liefst bezoekt?quote:Op zondag 18 april 2004 01:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, dat zou kunnen. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de exclusiviteit. GC, SEX, R&P enzovoort worden wat meer bezocht door de mainstream. Daar zijn ook de grootste mongolen dus actief.
Tsja, dat weet ik niet... als je naar de postaantallen kijkt zijn MUZ, FTR en DIG nou niet echt kleine jongens. Ik denk dat het voornamelijk komt omdat de onderwerpen meer ruimte bieden voor een leuk gesprek ipv altijd maar dat eeuwige gediscussieer. Dat laatste is in elk geval iets waar ik niet op zit te wachten.quote:Op zondag 18 april 2004 01:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, dat zou kunnen. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de exclusiviteit. GC, SEX, R&P enzovoort worden wat meer bezocht door de mainstream. Daar zijn ook de grootste mongolen dus actief.
Ja, daar posten inderdaad de grootste mongolen.quote:Op zondag 18 april 2004 01:24 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
hmm fuifduif zijn dat niet ook meteen de forums die jij het liefst bezoekt?
Ja, dat klopt, lieve p-etr-a. Daarom kan ik daar ook het beste over oordelen, maar ik ben er van overtuigd dat jij doelt op mijn aanhaling van mongolen en dat ik er in feite zelf eentje ben. Dat mag jij vinden en dus versterkt dat het idee, dat de grootste mongolen die fora bezoeken.quote:Op zondag 18 april 2004 01:24 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
hmm fuifduif zijn dat niet ook meteen de forums die jij het liefst bezoekt?
Ja, ik denk ook inderdaad dat het vooral ligt aan de aard van de onderwerpen. Het zijn in feite niet echte discussiefora, maar meer gezellig praten over desbetreffende onderwerpen. Discussies daarentegen kunnen vaak fel worden en dat verklaart de veelal negatievere sfeer binnen deze discussiefora.quote:Op zondag 18 april 2004 01:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tsja, dat weet ik niet... als je naar de postaantallen kijkt zijn MUZ, FTR en DIG nou niet echt kleine jongens. Ik denk dat het voornamelijk komt omdat de onderwerpen meer ruimte bieden voor een leuk gesprek ipv altijd maar dat eeuwige gediscussieer. Dat laatste is in elk geval iets waar ik niet op zit te wachten.
Nou ik zou je zeggen, ik krijg soms wel een wat drukkend gevoel op mijn borst, wanneer ik mij weer eens te druk gemaakt heb. En dat meen ik serieus.quote:Op zondag 18 april 2004 09:07 schreef Ayaxola het volgende:
Fuifduif je maakt je weer veel te veel druk jonge, je krijgt er nog een keer een hartaanval van.
Ehhm......... Vroegâh? Toen was jij hier nog niet (ik ook niet, ask Danny)quote:zaterdag 27 maart 2004 @ 17:53
Ter relativering: dat zei men ook over jouw generatie toen jij 12 was.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:46 schreef nikky het volgende:
[..]
als ik nu bijvoorbeeld naar de kinderen kijk van een jaar of 12 dan zie ik toch een heel groot verschil qua mentaliteit van toen en nu.
met alle respect, maar dat maakt jou dus tot een druiloor.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, maar wel groot liefhebber van zijn gedachtegoed.
quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:26 schreef Dubbeldrank het volgende:
Tis wat...
quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:31 schreef rotskibo het volgende:
Jij heb ook niks te doen.
quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Druiloor.
quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:42 schreef vexz het volgende:
[..]
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:50 schreef nikky het volgende:
[..]
bengel
quote:Op zondag 18 april 2004 00:51 schreef Tha_T het volgende:
die link is teveel voor een zaterdagavond
quote:Op dinsdag 20 april 2004 09:05 schreef FuifDuif het volgende:
Conclusie: de moraal is verslapt en het wordt door velen nog toegejuigd ook. Stelletje anarchisten!
Vergeet zondag dit onderwerp in de kerk aan te snijden.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:34 schreef FuifDuif het volgende:
Behalve die van nikky en Intxaurraga zie ik alleen nog maar reacties die mijn bericht bevestigen.
Serieuze vraag: kan jij mij dan uitleggen wat 'de moraal' in 2004 is? Blijkbaar heb ik heel wat gemist...quote:Op zondag 18 april 2004 19:43 schreef CarManiac het volgende:
[..]
met alle respect, maar dat maakt jou dus tot een druiloor.
JP Potter is nou een prototype van een politicus met een verslapte middeeuwse moraal.
Ja, die JP, die staat z'n mannetje!quote:Op dinsdag 20 april 2004 09:52 schreef Idril-2 het volgende:
[..]
Ik ben blij dat iemand als Balkenende zijn nek uit durft te steken met de 'normen en waarden' discussie.
Als ie zelf nou even het goede voorbeeld zou geven, zou het helemaal perfect zijn.quote:Op dinsdag 20 april 2004 09:52 schreef Idril-2 het volgende:
Ik ben blij dat iemand als Balkenende zijn nek uit durft te steken met de 'normen en waarden' discussie.
Een waarheid als een koe!quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:33 schreef Xebrozius het volgende:
Mijn God, Balkenende heeft Fok ontdekt
ik ben het met je eens.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:24 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, dit is een bericht over de moraal. En niet zomaar een moraal, mensen. Het gaat hier over de moraal op dit forum, of beter gezegd: de afwezigheid ervan. Oke, afwezigheid is misschien op dit moment een te groot woord, maar van een verval van de moraal kunnen we wel spreken. Ik ga hier geen lang verhaal van maken, want daar zit niemand op te wachten. Ik geeft kort een klein aantal puntjes van kritiek en hoop daarbij een startsein gegeven te hebben voor een wederopbouw van de moraal:
Schelden, vloeken, discrimineren
Er wordt wat af gescholden, gevloekt en gediscrimineerd en ik vraag mij af: waarom? Reacties als "kankerhomo", "mongool", "bosneger", "godverdomme", "klootzak" enzovoort zijn eerder regel dan uitzondering. En dan niet te vergeten al die aanvallen op het geloof.
Relativerende reacties
Waar ik ook een gruwelijke hekel aan begin te krijgen zijn die constante relativerende reacties. Bah, wat vind ik dat toch verschikkelijk. Reacties als "laat iedereen in zijn waarde", "iedereen bepaalt zelf wel wat ie doet", "bepaal jij wat ik moet doen?" of "bemoei je met je eigen zaken, lul" bijvoorbeeld. Stuk voor stuk dooddoeners die weinig ruimte open laten voor discussie. Ja, we leven in een individualistische samenleving, maar dat betekent niet dat je over onderwerpen niet meer kunt discussiëeren. Als je het er niet mee eens ben, kom je met argumenten en niet met dooddoeners.
Geloofstereotypering
Telkens als ik ook maar over iets begin dat neigt naar moralisme, wordt ik uitgemaakt voor EO'er, domme christen, grevo, Jehova's getuige, of wat dan ook. Klinkklare onzin is dat. De meeste discussies gaan over maatschappelijke issue's, zoals strings, korte truitjes, seks enzovoort en daar heeft het geloof in die context niets mee te maken. Maar ik begrijp dat het moeilijk te aanvaarden is, dat ook dergelijke standpunten onderstreept kunnen worden buiten de context van het geloof.
Oh die goede oude tijd
Ook een veelvoorkomende reactie is een reactie in de zin van het sarcasme van vroegah. Het lijkt erop dat men een definitieve afkeer heeft tegen vroeger, zonder ook maar na te denken over de inhoud. Dat is met oogkleppen op redeneren. Niet alles van vroeger is goed, maar sommige dingen kunnen als voorbeeld dienen. Maar ondanks dat, je moet helemaal niet kijken naar vroeger, maar naar nu. Wat zijn de problemen nu en hoe kunnen we ze oplossen en dat een mogelijke oplossing zijn oorsprong heeft in vroeger, so be it. En dan dat argument van "tijden veranderen". Bah, wat een dom argument. Tijden veranderen niet, mensen veranderen. Je moet niet doen alsof de tijd iets magisch die ons oplegt hoe wij ons moeten gedragen. Daar zijn wij altijd nog zelf bij.
Zo en tot zover even een opsomming van een aantal punten aangaande het verval van de moraal hier. Ik zou hier graag een serieuze discussie van willen maken en kijken in hoeverre men dit onderschrijft. Waarschijnlijk zullen in het verloop van de discussie nog regelmatig punten worden toegevoegd, door mij of een ander. Bij voorbaat dank voor de inbreng.
Hypocriet.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Druiloor.
Begin eens bij jezelf en probeer eens open te staan voor mensen met een andere mening, in plaats van de hele tijd te denken dat jouw mening voor iedereen de juiste is. Je komt vaak nogal generaliserend uit de hoek, maar da's mijn mening (en dus ook niet de waarheid). Dan komt het vast allemaal wel weer goed.quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:24 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, dit is een bericht over de moraal. En niet zomaar een moraal, mensen. Het gaat hier over de moraal op dit forum, of beter gezegd: de afwezigheid ervan. Oke, afwezigheid is misschien op dit moment een te groot woord, maar van een verval van de moraal kunnen we wel spreken. Ik ga hier geen lang verhaal van maken, want daar zit niemand op te wachten. Ik geeft kort een klein aantal puntjes van kritiek en hoop daarbij een startsein gegeven te hebben voor een wederopbouw van de moraal
....
Het is toegejuicht, helder licht.quote:Op dinsdag 20 april 2004 09:05 schreef FuifDuif het volgende:
Conclusie: de moraal is verslapt en het wordt door velen nog toegejuigd ook. Stelletje anarchisten!
Goedzo FD met zo'n opmerking bevestig je je eigen openingspostquote:Op zondag 18 april 2004 00:27 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat een naieve opmerking dit. Hahahahahahahahahahahahaha. Natuurlijk valt er wel wat aan te doen. Lekker makkelijk of niet? Denken dat er niets aan te doen is. Het forum is vanwege de anonimiteit helemaal niet een afspiegeling van de maatschappij. IRL worden mensen enigzins in het gareel gehouden door pakkans.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |