Ik zou zeggen; zoek een studentenflat, de lange tafel moet je er maar even bij verzinnen, de rest komt vrij aardig overeenquote:Op vrijdag 16 april 2004 20:32 schreef stinkie het volgende:
Ik mis de echt oude etiquette, je weet wel, met z'n allen aan een lange tafel, het vleesch druipend van het vet aan het spit, gewoon met de handen eten, boeren en de afgekloven botten naar de vloer voor de honden.
Zowel titulatuur als "correcte kledij" zijn bedoeld om mensen een beeld te geven van iemand zonder hem op daden te hoeven beoordelen. Het is een verouderd systeem wat slechts in stand gehouden werd door degenen die die titels mochten dragen om een hoger aanzien te krijgen.quote:Op vrijdag 16 april 2004 20:24 schreef Fixers het volgende:Wat zie ik weinig: lessen titulatuur. Deze regels kan je alleen nog maar vinden in de betere etiquette gidsen of schrijfwijzer van Renkema. Niemand gebruikt meer de correcte adressering en aanhef tegenover mensen met titels. Zoals: adel, academische titels en functies (geestelijken en hoge ambtenaren). De Angel-Saksische (lees Amerikaanse) titels in het Ba-Ma stelsel mogen ze van mij weer afschaffen.
Ook correcte kledij is ver te zoeken. Sinds wijlen koninklijke hoogeheid prins Claus zijn stropdas afwierp is het normaal geworden om geen das meer te dragen. De Heinsbroek-look is helemaal erg: gekruikt overhemd, borsthaar, ongeschoren en slecht verzorgd kapsel. Er is niets mis met een nette stropdas. Let wel nette das, geen poppetjes, figuurtjes of andersoortige ongein.
Ik dacht dat je het evenwijdig op je bord moest plaatsen?quote:Op vrijdag 16 april 2004 23:29 schreef TruusDeMier het volgende:
Je bestek naar een kant als je klaar bent met eten. Verbazend hoe weinig mensen dat nog onder de knie hebben. Dat zou mij een hoop fooi schelen..
Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde. Je bestek naast elkaar aan 1 kant van het bord. Met de snijkant van het mes naar de vork gericht.quote:Op vrijdag 16 april 2004 23:34 schreef Lexie het volgende:
Ik dacht dat je het evenwijdig op je bord moest plaatsen?
Je hebt dan anders een universitaire studie afgerond hoor. Dat is best wat. Anders vind ik het bij bachelor. Geen idee hoe het gaat worden, maar bachelor stelt echt niets voor, dus die titel dragen is m.i. overbodig.quote:Op vrijdag 16 april 2004 23:16 schreef Fixers het volgende:
Dit zie je opvallend veel bij doctorandussen, dat ze hun titels gebruiken. Terwijl het eigenlijk weinig is om trots op te zijn. Je bent pas halverwege je studie, en nog hard opweg om dr. te worden (al worden de meesten dat nooit).
De correcte tafelmanieren mogen wat mij betreft wel weer eens ingevoerd worden. Thuis eet ik natuurlijk gewoon lekker simpel met een vork (en een mes, als dit nodig is). Maar als ik me in een keurig restaurant begeef of ergens op visite ben, dan zou ik toch graag laten zien dat ik precies weet hoe het hoort. En nu weet ik dat wel, gelukkig. Maar toch, ik zou er best nog meer over willen weten. Want tafeletiquette is natuurlijk veel meer dan met mes en vork eten en niet smakken.quote:Op vrijdag 16 april 2004 20:24 schreef Fixers het volgende:
Tegenwoordig wordt er veel te weinig aandacht besteedt aan etiquette en manieren. Welke gebruiken missen jullie en zien jullie graag weer terugkomen en wat kan je nu missen als kiespijn.
Je weet dat 'Hoogheid' is en geen 'hoogeheid'. hè? Als we 't toch over aanspreektitels hebbenquote:Ook correcte kledij is ver te zoeken. Sinds wijlen koninklijke hoogeheid prins Claus zijn stropdas afwierp is het normaal geworden om geen das meer te dragen. De Heinsbroek-look is helemaal erg: gekruikt overhemd, borsthaar, ongeschoren en slecht verzorgd kapsel. Er is niets mis met een nette stropdas. Let wel nette das, geen poppetjes, figuurtjes of andersoortige ongein.
Nou ja... op de uni wordt gewoon iedere tutor prof genoemd hoor, oftie nou een titel heeft of niet. Maar als je een referat schrijft vermeldt je dus wel de volledige titulatuur van de docent die het vak geeft. En soms zijn dat er best watquote:Op zaterdag 17 april 2004 12:51 schreef Fixers het volgende:
In het duist is de titulatuur inderdaad erg overdreven. Daar spreek je iemand nog aan met al zijn titels. Voor een beetje hooglereaar is dat dus iets als: Herr Proffessor Doctor ..... terwijl hier alleen de hoogst behaalde titel gerbuikt wordt.
Oeps typefoutjequote:Op zaterdag 17 april 2004 12:57 schreef Natalie het volgende:
[..]
De correcte tafelmanieren mogen wat mij betreft wel weer eens ingevoerd worden. Thuis eet ik natuurlijk gewoon lekker simpel met een vork (en een mes, als dit nodig is). Maar als ik me in een keurig restaurant begeef of ergens op visite ben, dan zou ik toch graag laten zien dat ik precies weet hoe het hoort. En nu weet ik dat wel, gelukkig. Maar toch, ik zou er best nog meer over willen weten. Want tafeletiquette is natuurlijk veel meer dan met mes en vork eten en niet smakken.
[..]
Je weet dat 'Hoogheid' is en geen 'hoogeheid'. hè? Als we 't toch over aanspreektitels hebben
...
Idd. En dat is ook precies waarom (veelal jongeren) met een titel of predicaat, deze niet willen voeren. Een titel is iets waar sommigen nog wel eens op neerkijken (ipv opkijken) En dan precies om de reden die jij nu noemt, behalve dat dus niet iedereen met een titel respect wil alleen omdat ze toevallig blauw bloed hebben, maar dat is wél wat er soms gedacht wordt.quote:Op zaterdag 17 april 2004 13:13 schreef dazzle123 het volgende:
En adelijke titels daar moet je bij mij al helamaal niet mee aankomen. Dat is net zo erg als rijkeluis zoontjes die teren op het succes van hun ouders. Respect en waardering moet je verdienen. En dat verdien je niet doormiddel van mooie kleding of op basis van je afkomst.
Inderdaad. Helemaal mee eens.quote:Op maandag 19 april 2004 19:19 schreef Zhukov het volgende:
Over roltrappen gesproken, dat doet mij denken aan de metro waar ik dagelijks in rijd. Daar erger ik me dood aan mensen die bij een halte staan te wachten en dan voor de deur blijven staan wanneer de metro stopt. Zo kunnen de mensen in de metro er haast niet uit.
De mensen die stonden te wachten dringen al voordat de deur helemaal open is naar binnen om maar zo snel mogelijk bij die ene lege stoel te komen. Daar kan ik me nou echt verschrikkelijk aan ergeren. Ik heb altijd geleerd dat mensen die ergens uit stappen 'voorrang' hebben, maar blijkbaar geldt dat niet meer.![]()
En dan heb ik het nog geeneens over het opstaan voor bejaarden/kreupelen/etc.![]()
Heel mooi punt daar. Algehele omgangs en gedrags praktijken in en om het openbaar vervoer zijn om van te huilen. We gaan steeds meer richting de parijse situatie. In Parijs kan je maar beter niet wachten to iedereen uitgstapt is uit de metro. Als je dan wil instappen zijn de deuren al dichtquote:Op maandag 19 april 2004 18:34 schreef Vamos het volgende:
* het gebruik van U en jij zou ik wel prettig vinden. Het straalt respect uit naar anderen.
* Evenals netjes stilstaan aan de rechterkant van de roltrap zodat haastigen er aan de linkerkant voorbij kunnen, net zoals in alle andere landen van de wereld (In de UK natuurlijk net andersom). Alleen in NL gebeurt dat niet omdat niemand in NL zich wil inschikken naar andermans wensen.
Waarom mogen wij ed glazen niet laten staan? Als je gewone wijnen inschenkt gaat dat prima. Mits je natuurlijk de juiste houding hebt:quote:Op woensdag 21 april 2004 10:36 schreef marchien het volgende:
-Mannen die vrouwen ACHTER zich laten lopen bij trap op, en VOOR zich bij trap af lopen, mag van mij wel weer ingevoerd (ik draag vaak rokken)
- Tafel etiquette terug naar wat het was, inclusief de "wijn inschenk regels"heb je zo'n ober die zich voor je langs buigt,je glas op tafel laat staan, de wijnfles beetpakt met het etiket naar beneden en zijn hand eromheen en dan OOK nog eens je glas aantikt.Behoorlijk suf...
-De regels van attend zijn vind ik (als vrouw zijnde) ook geweldig, mijn zwager bijvoorbeeld, doet altijd de deur van de auto voor je open en dicht en ergert zich als je in- of uitstapt voordat hij de deur open kan doen. TARAraboemdijee pakt vaak mijn jas aan, doet de deur open of schuift mijn stoel aan
-Als je gastheer of -vrouw bent, de jassen aanpakken van het bezoek en ze meteen een stoel wijzen (ik heb vaak genoeg gehad dat je midden in een kamer wat verloren staat rond te kijken waar je moet zitten)
-inderdaad de kinderen al jong leren om U te zeggen tegen oudere mensen en pas JIJ zeggen als ze dat zelf hebben aangegeven.
en nog wel meer denk i, ik ben nogal ouderwets geloof ik
Lijkt mij nogal lastig bij Champagne + Kristal...quote:Op woensdag 21 april 2004 13:19 schreef Fixers het volgende:
- Met één vloeiende beweging het gals volschenken tot de juiste hoogte zonder schuim te veroozaken.
Nee hoor, is heel makkelijk... gewoon het glas een beetje schuin houden, zodat je niet op de bodem schenkt, maar op de zijkant van het glas. Zo schenken de britten (en ik) ook het bier in; nooit last van zo'n vieze schuimkraag....quote:Op woensdag 21 april 2004 14:38 schreef Stewie het volgende:
Lijkt mij nogal lastig bij Champagne + Kristal...
Jij wilt beweren dat er ''vroeger'' alleen mannen waren die in pak liepen? En dat de stropdas door een aantal mensen niet meer gedragen wordt sinds Clause deze afwierp? Denk even aan de nozems...quote:Op vrijdag 16 april 2004 20:24 schreef Fixers het volgende:
Ook correcte kledij is ver te zoeken. Sinds wijlen koninklijke hoogeheid prins Claus zijn stropdas afwierp is het normaal geworden om geen das meer te dragen. De Heinsbroek-look is helemaal erg: gekruikt overhemd, borsthaar, ongeschoren en slecht verzorgd kapsel. Er is niets mis met een nette stropdas. Let wel nette das, geen poppetjes, figuurtjes of andersoortige ongein.
He bah, bier zonder schuim het is niet alleen niet lekker het is ook niet erg parktisch. Met een normale schuimkraag kan je iets harder 'klotsen' tijdens het vervoer van een vol glas. Veel schuim is overigens ook niet top, ik hou het persoonlijk het liefst op de afmetingen van een Guinnes kraag (1-cm). Champagne en kristal werkt prima ook zonder schuim als je maar rustig genoeg schenkt en het glas schuin houdt. (ervaring met vele honderden flessen bubbels en de bijbehorende kristallenglazen).quote:Op woensdag 21 april 2004 16:56 schreef Croga het volgende:
[..]
Nee hoor, is heel makkelijk... gewoon het glas een beetje schuin houden, zodat je niet op de bodem schenkt, maar op de zijkant van het glas. Zo schenken de britten (en ik) ook het bier in; nooit last van zo'n vieze schuimkraag....
Vooruit dan maar. Als de Britten het ook zo doen zal het wel goed zijnquote:Op woensdag 21 april 2004 16:56 schreef Croga het volgende:
[..]
Zo schenken de britten (en ik) ook het bier in; nooit last van zo'n vieze schuimkraag....
Je kan 'm natuurlijk over je schouder gooien.quote:Op woensdag 21 april 2004 18:42 schreef Stewie het volgende:
[..]
Vooruit dan maar. Als de Britten het ook zo doen zal het wel goed zijn![]()
@Fixers: Over de heinsbroek-look: Ik loop zelf regelmatig zonder das, maar was er zelf eerst ook zwaar op tegen. Ik heb echter besloten dat ik een uitzondering vorm op de regel, als architect in spé... Dat ding hangt anders maar in de weg op mijn tekentafel... Dasspeld en 'bouvrie'-strikje zijn voor mij echt geen optie.
Ja wij gebruiken Maya, maar handtekenen is nog steeds een vak apart. Om goed te kunnen ontwerpen moet je blijven (hand)tekenen vind ikquote:Op woensdag 21 april 2004 19:16 schreef Fixers het volgende:
Tekentafel? ik dacht dat tegenwoordig met de computer ging met CAD en sabosenzo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |