abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18459180
Bij mij is kort geleden een ernstig tekort aan vitamine b12 geconstateerd.
Waarde is 89, terwijl deze tussen de 130-700 moet liggen.
Nav meerdere klachten aan met name beide armen en handen ( bijna constant verzuurd gevoel in armen, zeurende kramp, tintelingen, gevoel dat spieren uitmekaar trekken, krachtsverlies in beide handen, soms steken bij bewegen en bepaalde handelingen niet kunnen uitvoeren zonder kramp te krijgen, afwijkende reflexen)
Ik moet nu om de 3 dagen een injectie met vitamine b12 ( 2 ampullen) en dat 10 keer.
Verbeteren de klachten niet binnen 10 dagen, dan word ik verder onderzocht.
Zowiezo is er een opnamestoornis van de vitamine, daar ik meer dan voldoende dierlijke producten eet en daar het vitamine in zit.
De klachten duren nu een maand, maar het kan zijn dat meerdere vorige klachten er ook van afgeleid zijn.
Bij jonge mensen komt het tekort niet echt vaak voor ( ben 26), maar ik ben erg benieuwd of meer jonge mensen soortgelijke problemen bij een vitamine b12 tekort hebben( gehad), wat de behandeling was, wat voor klachten had jij, zijn de klachten verdwenen etc?
Hoor het wel
Wat info.. voor mensen die denken waar the f** heeft ze het over : http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/

[ Bericht 4% gewijzigd door Brennie op 20-05-2004 13:02:35 ]
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  vrijdag 16 april 2004 @ 02:20:09 #2
21420 systemlord
[ text here ]
pi_18459289
Ik hier, iedere 3 weken inmiddels prik halen.
Zo'n lekker prik met zo'n dikke lange naald

Tja, je hebt Crohn en dan moest op een gegeven moment met spoed de overgang van de dunne naar dikke darm eruit (spoed = 3 uur 's nachts), omdat hij geperforeerd was.
Maarja, dan mis je letterlijk het stuk darm dat voor de opname van b12 zorgt...

Terwijl dat een gegeven feit is, duurt het toch een kleine 2 jaar voor de doktoren bovenstaande klachten op miraculeuze wijze verklaarden > B12

En nu, anderhalf jaar later, kan ik niet zeggen dat alle destijds ontstaande klachten, ook verdwenen zijn, maja
It's alive
pi_18459297
Vitamine B zit toch in bier?
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
pi_18459319
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 02:20 schreef systemlord het volgende:
Ik hier, iedere 3 weken inmiddels prik halen.
Zo'n lekker prik met zo'n dikke lange naald

Tja, je hebt Crohn en dan moest op een gegeven moment met spoed de overgang van de dunne naar dikke darm eruit (spoed = 3 uur 's nachts), omdat hij geperforeerd was.
Maarja, dan mis je letterlijk het stuk darm dat voor de opname van b12 zorgt...

Terwijl dat een gegeven feit is, duurt het toch een kleine 2 jaar voor de doktoren bovenstaande klachten op miraculeuze wijze verklaarden > B12

En nu, anderhalf jaar later, kan ik niet zeggen dat alle destijds ontstaande klachten, ook verdwenen zijn, maja
Dat is niet mis wat je hebt en hebt moeten doorstaan.
Lang heeft het geduurd zeg voor ze wat aan die tekort deden!
Gelukkig was mijn nieuwe huisarts zo snugger om direct daar aan te denken
Nu moet ik maar afwachten verder.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_18459324
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 02:21 schreef El_Nino het volgende:
Vitamine B zit toch in bier?
Misschien wel in bepaalde ( je hebt aardig wat b vitamines waaronder: b6, b11)
pi_18459338
Systemlord, waar laat jij het prikken?
( bil of been?)
En is het alleen de 1e keer een klotegevoel ( de vloeistof) of maakt dat niet uit?
  vrijdag 16 april 2004 @ 02:25:28 #7
86067 giulio
giulio is cool as cartman said
pi_18459342
Er zit heel veel vitamine b in red bull.
En bij de aldi heet dat golden power!!!
pi_18459351
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 02:25 schreef giulio het volgende:
Ow? wist ik niet
Desalniettemin maakt het voor mij niets uit.. mijn lichaam neemt het niet op in de dunne darm.
  vrijdag 16 april 2004 @ 02:50:44 #9
21420 systemlord
[ text here ]
pi_18459741
Ik laat mij altijd in mijn echter bovenbeen prikken, raakt de ass. per ongeluk daar mijn bot...
Ehhhhm, lijkt het mij minder erg, dan dat ik dalijk niet zitten kan
Opzich mag je wel wat voelen, maar niet elke keer ruwe pijn,
je kan ook switchen tussen het prikvolk en dan kies je op het slaatst gewoon de beste prikker

En wat het doorstaan betreft, tis chronisch, en de darmpies enzo 'zijn gewoon kapoet'.
Maar: Lang leve de prednison, sinds vandaag weer gekregen (feliciteer systemlord in onzin

Quick specs: p/d 2gr pentasa, 30Mg pretnison, tramal 100, 2 questran, 2 pantozol, 9Mg entocort en tussendoor nog is actonel, imodium, ibuprofen enz enz enz en de b12 prik natuurlijk
(bedank systemlord in klaagbank voor de ziektekostenpremiesverhogingen)

Jammergenoeg zitten deze dingen van binnen, en neemt de helft je nieteens serieus
It's alive
pi_18459827
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 02:50 schreef systemlord het volgende:
Ik laat mij altijd in mijn echter bovenbeen prikken, raakt de ass. per ongeluk daar mijn bot...
Ehhhhm, lijkt het mij minder erg, dan dat ik dalijk niet zitten kan
Opzich mag je wel wat voelen, maar niet elke keer ruwe pijn,
je kan ook switchen tussen het prikvolk en dan kies je op het slaatst gewoon de beste prikker

En wat het doorstaan betreft, tis chronisch, en de darmpies enzo 'zijn gewoon kapoet'.
Maar: Lang leve de prednison, sinds vandaag weer gekregen (feliciteer systemlord in onzin

Quick specs: p/d 2gr pentasa, 30Mg pretnison, tramal 100, 2 questran, 2 pantozol, 9Mg entocort en tussendoor nog is actonel, imodium, ibuprofen enz enz enz en de b12 prik natuurlijk
(bedank systemlord in klaagbank voor de ziektekostenpremiesverhogingen)

Jammergenoeg zitten deze dingen van binnen, en neemt de helft je nieteens serieus
Een chronische rotziekte.. maar je kunt ermee leven ( tja je moet wel)
Hoop medicatie moet je innemen.
Wat betreft het serieus nemen.. das vaak zo, alles wat men niet ziet wordt niet begrepen
Zou willen dat mensen zich wat meer inleven en inlezen in bepaalde ziektebeelden.
Hoop dat de 2e prik minder pijnlijk is.
Kan het in principe zelf prikken in mijn been ( ben verpleegkundige), maar doe dat liever niet.
Werden jou klachten direct na de 1e injectie erger of juist minder?
  vrijdag 16 april 2004 @ 03:01:27 #11
21420 systemlord
[ text here ]
pi_18459878
De 2e prik is altijd minder pijnlijk in mijn ervaring, maar er zitten zeker gemene tussen!
De klachten werden wel minder, hoewel ik wel een keer compleet de weg kwijt was op de terugweg naar huis. (in een ader geprikt?, kweenie) morgen mag ik weer
It's alive
pi_18459907
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 03:01 schreef systemlord het volgende:
De 2e prik is altijd minder pijnlijk in mijn ervaring, maar er zitten zeker gemene tussen!
De klachten werden wel minder, hoewel ik wel een keer compleet de weg kwijt was op de terugweg naar huis. (in een ader geprikt?, kweenie) morgen mag ik weer
Damn.. jakkes
Tja.. prik altijd mensen.. maar als het jezelf betreft, is het toch andere koek
Ik heb gisteren voor het eerst een injectie gehad.. maar de klachten zijn tot op heden niet minder, erger juist
Nou succes weer morgen!
Lees morgen de reacties verder, ga nu slapen.
Truste systemlord
  vrijdag 16 april 2004 @ 03:04:47 #13
21420 systemlord
[ text here ]
pi_18459927
Truste Brennie!
Je mag me best prikken hoor
It's alive
pi_18460011
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 02:25 schreef Brennie het volgende:
Systemlord, waar laat jij het prikken?
( bil of been?)
En is het alleen de 1e keer een klotegevoel ( de vloeistof) of maakt dat niet uit?
Dat klotegevoel blijft wel iedere keer denk ik. Al had ik minder last van de prik zelf dan van het gevoel dat erna bleef hangen.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  vrijdag 16 april 2004 @ 03:16:17 #15
21420 systemlord
[ text here ]
pi_18460069
Tja, een prik krijgen is een wereld van verschil.
Ik ga bijv. altijd op vrijdag, die ass is lief, althans kan goed prikken.
En dan ga je 1 keer naar een ander, die duwt dan weer de naald veeeeeel te langzaam naar binnen en das ook govverdorie pijn! ja....
En dan moet die dikke drap er nog ingespoten worden :!

Nou, dan maar de assistent van vrijdag
It's alive
  vrijdag 16 april 2004 @ 06:59:29 #16
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_18460930
Ik heb ook een behoorlijk te kort gehad aan B12, ik neem aan dat het nu weer op peil is aangezien ik ook elke maand een injectie moet halen. Als ik het topic zo lees zijn er best veel jongeren met die klachten.

BIj mij zijn ze er achter gekomen omdat ik al een hele tijd rondloop met ernstige vermoeidheidsklachten. Mijn ijzergehalte was ook veel te laag. Dit is allemaal weer bijgevuld. Maar mijn vermoeidheidsklachten zijn nog niet over.
That's the way the cookie crumbles
  vrijdag 16 april 2004 @ 07:18:36 #17
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_18460988
Oja.. ik laat hem in mijn bil spuiten, maar heb er niet veel last van. De prik is even vervelend, en als de vloeistof zelf ingespoten is voelt het wat branderig. Maar dat is maar heel kort.

Bij mij is ook het probleem dat het in de dunne darm niet opgenomen wordt. Maar waarom is helemaal niet duideljik. Ik heb wel een dunne darm onderzoek gehad, maar alles was oke.

Op zich zijn de klachten die jij noemt vrij logisch voor mensen met een vit B12 tekort omdat een tekort het isolatielaagje van de zenuwen aantast (is mij verteld).
  vrijdag 16 april 2004 @ 07:34:33 #18
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_18461040
Hoi, ik heb ook een chronisch B12 tekort. Alle onderzoeken twee keer gehad, maar ze komen er niet achter waarom. Nu moet ik 1 x in de maand me laten prikken, laat het altijd in mijn bil doen.
Ik merk voortaan ( heb het nu een paar jaar) precies wanneer ik het nodig heb, fietsen gaat moeilijk omdat mijn benen loodzwaar voelen, mijn handen gaan trillen, ik kom niet goed meer uit mijn woorden , etc.
Wat ik trouwens echt idioot vind, is dat ik op het moment behalve B12 ook B1 en B6 moet laten spuiten (zit allemaal in 1 ampul), en dat die ampullen niet vergoed worden, terwijl bij alleen B12 dat wel het geval is.
*snucks*
  vrijdag 16 april 2004 @ 07:46:29 #19
24672 Ghettobob
Get rich, or die trying
pi_18461081
Hey ik zag laatst op een flesje B52 (soort red bull) dat daar 2000% van de ADH B12 in zit...
Remind yourself: Nobody's build like you, you designed yourself...
  vrijdag 16 april 2004 @ 07:46:55 #20
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_18461086
Ik neem het niet op, dus drinken heeft weinig zin
*snucks*
  vrijdag 16 april 2004 @ 07:58:00 #21
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_18461117
Voor de mensen die advies geven in de trand van 'in dit of dat zit veel B12, probeer dat eens': dat helpt niet. Meestal zijn er problemen met het opnemen van B12, dus al zou je een karrevracht B12 naar binnen werken, het helpt niet. Het wordt simpelweg niet door het lichaam opgenomen...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 16 april 2004 @ 07:58:02 #22
24672 Ghettobob
Get rich, or die trying
pi_18461118
oeps...slecht gelezen...t is nog vroeg he
Remind yourself: Nobody's build like you, you designed yourself...
pi_18461173
en bij bijvoorbeeld voedselvergiftinging zegt de arts "veel cola drinken"
bij vitaminentekort zegt ie "pikkie halen", en niet "veel dit of dat drinken"
hij kiest ervoor om een metalen staaf in je reet te laten rammen omdat het de beste oplossing is, en niet omdat het zo'n sadist is.
pi_18461516
Jah,dat heeft mijn moeder heel erg
Nah jah,heb er geen last van,ze slaapt zowat de heel dag
pi_18465576
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 03:10 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Dat klotegevoel blijft wel iedere keer denk ik. Al had ik minder last van de prik zelf dan van het gevoel dat erna bleef hangen.
Hmmm das minder, en idd de prik zelf stelt weinig voor, tis de vloeistof
pi_18465665
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 07:18 schreef IJzercookie het volgende:
Oja.. ik laat hem in mijn bil spuiten, maar heb er niet veel last van. De prik is even vervelend, en als de vloeistof zelf ingespoten is voelt het wat branderig. Maar dat is maar heel kort.

Bij mij is ook het probleem dat het in de dunne darm niet opgenomen wordt. Maar waarom is helemaal niet duideljik. Ik heb wel een dunne darm onderzoek gehad, maar alles was oke.

Op zich zijn de klachten die jij noemt vrij logisch voor mensen met een vit B12 tekort omdat een tekort het isolatielaagje van de zenuwen aantast (is mij verteld).
Ik denk dat ik het ook maar in mijn bil laat spuiten.
Dat het in mijn lichaam niet opgenomen wordt is duidelijk, want ik eet immers een overdaad aan dierlijke producten, waar het in zit.
Het is inderdaad zo dat het tekort de isolatielaag ( myelineschede) van de zenuwen aantast.
Hoe langer het tekort, hoe ernstiger de neurlogische klachten kunnen zijn.
pi_18465723
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 06:59 schreef IJzercookie het volgende:
Ik heb ook een behoorlijk te kort gehad aan B12, ik neem aan dat het nu weer op peil is aangezien ik ook elke maand een injectie moet halen. Als ik het topic zo lees zijn er best veel jongeren met die klachten.

BIj mij zijn ze er achter gekomen omdat ik al een hele tijd rondloop met ernstige vermoeidheidsklachten. Mijn ijzergehalte was ook veel te laag. Dit is allemaal weer bijgevuld. Maar mijn vermoeidheidsklachten zijn nog niet over.
Das het verrotte van het tekort, het is niet gegarandeerd dat je klachten volledig weg zullen gaan.
Ook al wordt het tekort aangevuld.
Ik zal mijn ijzergehalte ook eens laten testen, al heb ik niet het idee dat ik bloedarmoede heb nu.
pi_18465787
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 07:34 schreef floopzz het volgende:
Hoi, ik heb ook een chronisch B12 tekort. Alle onderzoeken twee keer gehad, maar ze komen er niet achter waarom. Nu moet ik 1 x in de maand me laten prikken, laat het altijd in mijn bil doen.
Ik merk voortaan ( heb het nu een paar jaar) precies wanneer ik het nodig heb, fietsen gaat moeilijk omdat mijn benen loodzwaar voelen, mijn handen gaan trillen, ik kom niet goed meer uit mijn woorden , etc.
Wat ik trouwens echt idioot vind, is dat ik op het moment behalve B12 ook B1 en B6 moet laten spuiten (zit allemaal in 1 ampul), en dat die ampullen niet vergoed worden, terwijl bij alleen B12 dat wel het geval is.
Klote is dat!
Idd echt idioot dat ze b1 en b6 niet vergoeden!
Het schijnt dat de b12 injecties onwijs duur zijn.
pi_18465813
Bedankt voor jullie ervaringen tot dusver
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 april 2004 @ 12:51:06 #30
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18466002
Mijn stiefvader heeft dit ook, die moet elke maand een prik halen.

En ikzelf heb ook een hele lage waarde, zit nog net boven de grens. Ik slik daarom elke dag een vitamine B complex Forte.

Het vervelende is, dat vitamines niet vergoed worden door de ziektekostenverzekering. Nu is dat voor mij nog niet zo'n probleem, want 90 van die pilletjes kosten iets van 3 euro. Maar mijn stiefvader moet zijn B12-ampullen ook zelf betalen, en die zijn niet zo goedkoop
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 16 april 2004 @ 12:58:59 #31
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_18466210
Een hele goede vriend van mij is net naar de dokter geweest en die zei ook dat hij te weinig B12 had.
Ik weet niet of hij daar klachten door heeft eigenlijk. Hij is natuurlijk welles moe (te vaak naar mijn idee, maar is het gewend en vindt het normaal) , maar dat kan overal door komen.

Dus ik weet het niet (hij had trouwens ook te weinig foliumzuur, doet dat nog wat?)
Carpe diem
pi_18466235
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 12:51 schreef Rewimo het volgende:
Mijn stiefvader heeft dit ook, die moet elke maand een prik halen.

En ikzelf heb ook een hele lage waarde, zit nog net boven de grens. Ik slik daarom elke dag een vitamine B complex Forte.

Het vervelende is, dat vitamines niet vergoed worden door de ziektekostenverzekering. Nu is dat voor mij nog niet zo'n probleem, want 90 van die pilletjes kosten iets van 3 euro. Maar mijn stiefvader moet zijn B12-ampullen ook zelf betalen, en die zijn niet zo goedkoop
Lang leve de ziektekostenverzekeringen
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 april 2004 @ 13:02:00 #33
13151 crew  Rewimo
pi_18466278
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:00 schreef Brennie het volgende:

[..]

Lang leve de ziektekostenverzekeringen
Tja... en zonder die injecties gaat ie dood. Dus wat doe je dan...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_18466325
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 12:58 schreef marchien het volgende:
Een hele goede vriend van mij is net naar de dokter geweest en die zei ook dat hij te weinig B12 had.
Ik weet niet of hij daar klachten door heeft eigenlijk. Hij is natuurlijk welles moe (te vaak naar mijn idee, maar is het gewend en vindt het normaal) , maar dat kan overal door komen.

Dus ik weet het niet (hij had trouwens ook te weinig foliumzuur, doet dat nog wat?)
Vermoeidheid kun je idd krijgen door een tekort van zowel foliumzuur als vit. b12.
Beide vitamines spelen een rol bij de bloedvorming ( aanmaak rode bloedcellen)
Er is een kans dat die goede vriend van jou bloedarmoede heeft.
Het is hem aan te raden zijn hb/ijzergehalte te laten testen via bloedonderzoek.

Zie ook: http://members.lycos.nl/c(...)20vitamine%20B12.htm
pi_18466347
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:02 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Tja... en zonder die injecties gaat ie dood. Dus wat doe je dan...
Je hebt geen keus idd
En reken maar dat ze dat dondersgoed weten, maar interesseert het hen?
Nope
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:16:08 #36
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_18466611
Zijn hele bloed is net onderzocht op echt vanalles, dus zal er wel in mee genomen zijn.
Hij moet nu een gastrocopie.
Carpe diem
  vrijdag 16 april 2004 @ 15:13:45 #37
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_18469179
Bij mij kwam het B12 tekort ook vrij laat pas aan het licht. De huisarts had me er niet op getest, pas toen ik aandrong op verder onderzoek kwam de internist er achter. Nou ja.. er achter, alleen maar dat ik een tekort heb aan ijzer en B12, mijn Hb gehalte was wel gewoon goed
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:52:42 #38
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_18472300
Ik heb naast mijn B12-tekort ook een ijzer- en foliumzuurtekort. Het tekort aan B1 en B6 is redelijk nieuw voor me Nu wordt het nog ingespoten, vanaf volgende week ga ik het slikken (hopelijk neem ik dat wel op).
*snucks*
pi_18472510
Vreemd... Op de site van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) (http://www.cvzkompassen.nl/) staat oa het Farmacotherapeutisch Kompas. Hierin staan alle (?) medicijnen die in Nederland mogen worden voorgeschreven beschreven, inclusief prijs. En als je zoekt naar hydroxocobalamine, het vit B12-preparaat, staat dat het slechts 39 cent per ampul (1000 mg) kost.
  vrijdag 16 april 2004 @ 18:16:03 #40
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_18472656
en begint t je nou te dagen hoe t werkt hier in Nederland?

Ik heb zelf trouwens geen idee wat het kost, wordt bij mij dus wel vergoed...
*snucks*
  zaterdag 17 april 2004 @ 01:26:46 #41
21420 systemlord
[ text here ]
pi_18482722
Tja, nu ook dus de veroorzaker van de vroegere bloedarmoede gevonden, tnx.
Dat zo'n dok dat niet weet, jemig, heb ik eigenlijk, achteraf, dus voor niets bloedtransfusies gehad ( en weet ik veel hoeveel onderzoeken )

Nou ja, nu tenminste 1 voordeel, muggen ruiken die b12 in je bloed, dus die blijven 'weg'.
(is mij verteld en mijn ervaring, althans, ik wordt vrijwel niet meer geprikt in de zomer, mischien incidenteel een keertje, maar dat zal wel een verkoude mug zijn )
It's alive
pi_18482946
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 01:26 schreef systemlord het volgende:
Dat zo'n dok dat niet weet, jemig, heb ik eigenlijk, achteraf, dus voor niets bloedtransfusies gehad ( en weet ik veel hoeveel onderzoeken )

Nou ja, nu tenminste 1 voordeel, muggen ruiken die b12 in je bloed, dus die blijven 'weg'.
(is mij verteld en mijn ervaring, althans, ik wordt vrijwel niet meer geprikt in de zomer, mischien incidenteel een keertje, maar dat zal wel een verkoude mug zijn )
Oh das dan weer een aardige bijkomstigheid
Weet ik dat ook weer, tenminste nog 1 voordeel eraan
  zaterdag 17 april 2004 @ 12:04:51 #43
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_18486812
alle B-vitaminen zorgen toch voor de 'werking' en productie van je bloed zegmaar? daarom zitten er vaak ook zoveel in redbull-achtige drankjes
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
pi_18486867
Klinkt vervelend Brennie.. sterkte ermee hoor .
  zaterdag 17 april 2004 @ 13:52:54 #45
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_18488669
En is supplementatie geen alternatief tegenover die injecties?

Ik zelf neem 2x per dag een vitamine B 50mg complex (50mcg = 5.000% ADH).
Godfather Bodybuilding topic reeks
  zaterdag 17 april 2004 @ 23:05:11 #46
21420 systemlord
[ text here ]
pi_18501222
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 13:52 schreef Mr.J het volgende:
En is supplementatie geen alternatief tegenover die injecties?
Nope, omdat het in dit geval medisch vastgesteld is, dat het in 'ons geval ' niet door de (beschikbare) darmen wordt opgenomen.
It's alive
pi_18503187
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 12:08 schreef schatje het volgende:
Klinkt vervelend Brennie.. sterkte ermee hoor .
Dank je
pi_18503246
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 23:05 schreef systemlord het volgende:

[..]

Nope, omdat het in dit geval medisch vastgesteld is, dat het in 'ons geval ' niet door de (beschikbare) darmen wordt opgenomen.
Idd!
We kunnen 5 kilo vlees naar binnen werken, maar b12 wordt gewoon niet opgenomen.
Tabletten innemen heeft daarom ook geen nut, slechts via de spieren wordt een gedeelte opgenomen.
Veganisten kunnen daarentegen wel tabletten innemen, omdat de oorzaak puur het gebrek aan dierlijke producten is.
  zondag 18 april 2004 @ 00:17:33 #49
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_18503431
Ik heb ergens gelezen dat een B12 tekort ook veroorzaakt kan worden door kwikvergiftiging door grijze vullingen in je tanden.

En dat was nog maar een klein gedeelte van de klachten die je door dat kwik kunt krijgen.
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
pi_18562001
Heeft iemand ervaring met de uitwerking van de b12 na het injecteren?
Ik krijg nml elektrische ladingen ( anders kan ik het niet omschrijven) en het gevoel dat er mieren door mijn lichaam lopen.
Niet constant, maar zo nu en dan.
Is dat normaal?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 20 april 2004 @ 15:49:18 #51
13151 crew  Rewimo
pi_18562332
Ik slik wel tabletten, omdat het bij mij nog wel opgenomen wordt, tenminste als ik een grote dosis slik. Uit mijn voeding alleen haal ik kennelijk te weinig B12.
  dinsdag 20 april 2004 @ 17:37:53 #52
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_18565092
Die electrische ladingen heb ik ook, maar ik weet niet of dat bij het injecteren van B12 hoort. Ik zal eens opletten. Nu heb ik het nl niet en eigenlijk moet ik al weer voor een injectie.
Maar mieren... nee..
pi_18565378
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 15:49 schreef Rewimo het volgende:
Ik slik wel tabletten, omdat het bij mij nog wel opgenomen wordt, tenminste als ik een grote dosis slik. Uit mijn voeding alleen haal ik kennelijk te weinig B12.
Welke dosis slik jij die? Gewone uit de drogisterij of hoge dosis met doktersvoorschrift?

*benieuwd*
pi_18565476
Brennie, ik krijg mijn mail terug als ik naar jouw fok adres mail. Het forward adres van planet wordt niet herkend oid.

Zou je me een dezer dagen even willen mailen aangaande B12 enzo (of heb je een ander adres?)
pi_18566461
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 17:37 schreef IJzercookie het volgende:
Die electrische ladingen heb ik ook, maar ik weet niet of dat bij het injecteren van B12 hoort. Ik zal eens opletten. Nu heb ik het nl niet en eigenlijk moet ik al weer voor een injectie.
Maar mieren... nee..
Aha, wel misschien hoort het erbij, ik moet vrijdag naar de huisarts.. zal het wel ff vragen.
pi_18566488
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 17:54 schreef Roönaän het volgende:
Brennie, ik krijg mijn mail terug als ik naar jouw fok adres mail. Het forward adres van planet wordt niet herkend oid.

Zou je me een dezer dagen even willen mailen aangaande B12 enzo (of heb je een ander adres?)
Kan kloppen, heb een nieuw mailadres..
Had gemaild naar een crewlid, maar die doet de forwarder waarschijnlijk niet meer.
Ik mail wel ff naar forum@fok.nl
Binnenkort kun je dan wel mailen.
Een ander adres heb ik nml niet
pi_18566620
Hmm, een vriendin van mij heeft dat ook!
Moet ook altijd prikken halen enzo..

Ze zei overigens tegen mij dat ik het ook misschien kon hebben, omdat ik altijd zo moe ben,
nu vroeg ik me af: kan dat??
Of zijn er meer klachten nodig dan alleen moe zijn?
(overigens heb ik geen pffiefer, daar ben ik al op getest)
pi_18566649
Doe het wel ff hier. <spam>

Tegenwoordig is er als alternatief voor injecties namelijk ook hoge dosis b12 tabletten. Op www.b12.nl vind je meer informatie. Mogelijk kan je hier met je huisarts over hebben, want je lek laten prikken als het zo kan is ook zo jammer. De dosis die in 1 tablet zit is 10.000 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Voor de bijsluiter geldt het volgende voor jou het meest denk ik
quote:
Hoe te gebruiken en in welke hoeveelheid
-knip-
bij vitamine B12 gebrek, uitsluitend in het zenuwstelsel, 1 per dag tot een maximum van een maand, daarna minimaal een week stoppen en eventueel een maand doorgaan met een halve tablet en daarna stoppen en hervatten na overleg met arts. Bij voorkeur combineren met B-complex en multivitamine.

-knip-

Eventuele schadelijke bijwerkingen op andere organen ten gevolge van zeer hoge dosis vitamine B12 zijn tot op heden niet bekend. In diverse landen worden al vele jaren dagelijkse doseringen van 5000-10.0000 mcg B12 per injectie gedurende gebruikt. De hoogste bekende dosis (toegepast bij cyanidevergiftiging) is 200.000 per infuus per dag. Hierbij worden geen bijwerkingen gezien. De langst beschreven toegediende hoge dosis is dagelijks 60.000 mcg per injectie gedurende 6 maanden, zonder dat bijwerkingen gemeld zijn.
tot zover
</spam>

pi_18566705
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:49 schreef Freaky_pauwie het volgende:
Hmm, een vriendin van mij heeft dat ook!
Moet ook altijd prikken halen enzo..

Ze zei overigens tegen mij dat ik het ook misschien kon hebben, omdat ik altijd zo moe ben,
nu vroeg ik me af: kan dat??
Of zijn er meer klachten nodig dan alleen moe zijn?
(overigens heb ik geen pffiefer, daar ben ik al op getest)
Dat kan goed, maar vermoeidheid kan bij duizend en 1 ziektes horen, of gewoon een gevolg zijn van je leefwijze.
Je kan het met de huisarts overleggen, of het zinvol is om de waarde in het bloed te laten testen.
pi_18566759
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:51 schreef Roönaän het volgende:
Doe het wel ff hier. <spam>

Tegenwoordig is er als alternatief voor injecties namelijk ook hoge dosis b12 tabletten. Op www.b12.nl vind je meer informatie. Mogelijk kan je hier met je huisarts over hebben, want je lek laten prikken als het zo kan is ook zo jammer. De dosis die in 1 tablet zit is 10.000 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Voor de bijsluiter geldt het volgende voor jou het meest denk ik
[..]

tot zover
</spam>

Bedankt voor de info
Tabletten innemen is echter alleen zinvol wanneer het gebrek aan b12 gekomen is door een onvoldoende inname van dierlijke producten ( vlees en in mindere mate kaas,eieren etc)
Voor zover ik weet is het innemen van tabletten daarom niet geschikt, daar ik gewoon voldoende en zelfs veel dierlijke producten nuttig
De site kon ik volgens mij nog niet, ga even kijken

Over een klein half uur ga ik mezelf in de spier injecteren met de b12.. brrrrr ( wish me luck )
pi_18566806
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:57 schreef Brennie het volgende:

[..]

Bedankt voor de info
Tabletten innemen is echter alleen zinvol wanneer het gebrek aan b12 gekomen is door een onvoldoende inname van dierlijke producten ( vlees en in mindere mate kaas,eieren etc)
Voor zover ik weet is het innemen van tabletten daarom niet geschikt, daar ik gewoon voldoende en zelfs veel dierlijke producten nuttig
De site kon ik volgens mij nog niet, ga even kijken

Over een klein half uur ga ik mezelf in de spier injecteren met de b12.. brrrrr ( wish me luck )
Deze pil heeft een iets hogere dosis en betere werking dan een kruitvat-b12 hoor

**rilt bij injecties *

have fun of succes?
pi_18566872
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:58 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Deze pil heeft een iets hogere dosis en betere werking dan een kruitvat-b12 hoor

**rilt bij injecties *

have fun of succes?
Zal het eens aan de huisarts voorleggen
Doe maar succes, het is de 1e keer dat ik mezelf injecteer
Prik bijna dagelijks patienten, dus weet wel wat ik doe.. maar tis wel freaking eng
pi_18566953
In je been ofzo?

Ja ik ben een watje
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 20 april 2004 @ 19:08:01 #64
13151 crew  Rewimo
pi_18567044
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 17:50 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Welke dosis slik jij die? Gewone uit de drogisterij of hoge dosis met doktersvoorschrift?

*benieuwd*
Ik slik vitamine B-complex Forte. Ik haal het in de apotheek, maar wel zonder recept. Overigens wel op aangeven van de huisarts.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 20 april 2004 @ 19:09:33 #65
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18567082
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:51 schreef Roönaän het volgende:
De dosis die in 1 tablet zit is 10.000 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Die heb ik. Zijn echt reteduur!
Maar wél lekker!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_18567109
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:09 schreef Moonah het volgende:

[..]

Die heb ik. Zijn echt reteduur!
Maar wél lekker!
Dan kende jij de site wel

Erg lekker inderdaad. ook makkelijk bij winter depressies

Edit: vorige week is er een nieuw vlakje op de site gekomen, misschien heb jij er wat aan:
quote:
12BWell 10 mg tablet vergoed?
of via uw ziektekostenverzekering als medicijn of anders:
informeer bij uw belastingconsulent onder welke voorwaarden u deze tabletten als bijzondere dieetvoorziening van uw inkomstenbelasting af kunt trekken.
(tot ¤ 750,- per jaar)
U kunt via een emailconsult een verklaring van dr. wijlhuizen krijgen.
pi_18567782
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:04 schreef Roönaän het volgende:
In je been ofzo?

Ja ik ben een watje
Yep, done.. en ik ben nu retetrots op mezelf
Niet denken, gewoon doen
Stuk minder pijnlijk dan wanneer ik het door een collega laat doen
pi_18567843
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:38 schreef Brennie het volgende:

[..]

Yep, done.. en ik ben nu retetrots op mezelf
Niet denken, gewoon doen
Stuk minder pijnlijk dan wanneer ik het door een collega laat doen
kben helemaal opgelucht nu

hoevaak moet dat nou? elke dag 2 maal ofzo?

yuk
pi_18568434
sorry dat ik een beetje offtopic ga...
die site van www.b12.nl heeft een testje. Die heb ik dus gedaan, en er kwam uit: U leeft erg ongezond

Lekkere test hoor!

(ik leef trouwen wel gezond, maar ben de laatste paar maanden erg moe en kan me niet concentreren enzo)
pi_18568493
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 19:40 schreef Roönaän het volgende:

[..]

kben helemaal opgelucht nu

hoevaak moet dat nou? elke dag 2 maal ofzo?

yuk
Om de 3 dagen 1 injectie ( 2 ampullen)
Tis niet fijn.. maargoed, nu hoef ik niet iedere keer de deur uit voor de stomme prik
pi_18569233
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 20:00 schreef octopussy het volgende:
sorry dat ik een beetje offtopic ga...
die site van www.b12.nl heeft een testje. Die heb ik dus gedaan, en er kwam uit: U leeft erg ongezond

Lekkere test hoor!

(ik leef trouwen wel gezond, maar ben de laatste paar maanden erg moe en kan me niet concentreren enzo)
ontkenningsfase
  dinsdag 20 april 2004 @ 23:09:08 #72
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_18574166
ow wow, je doet die injecties zelf! Dat lijkt me heel erg tegen natuurlijk!

Ik ga er voor naar de huisarts... maar heb dan ook helemaal geen ervaring met injecties
pi_18574434
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 23:09 schreef IJzercookie het volgende:
ow wow, je doet die injecties zelf! Dat lijkt me heel erg tegen natuurlijk!

Ik ga er voor naar de huisarts... maar heb dan ook helemaal geen ervaring met injecties
Vandaag voor het eerst gedaan.. tis idd erg vreemd, je moet echt over een drempel heen.
Tis dat ik precies weet wat ik doe.. want anders zou ik het never nooit niet doen!
  woensdag 21 april 2004 @ 07:33:36 #74
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_18578417
gelukkig maar!
pi_18601312
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 20:01 schreef Brennie het volgende:
Om de 3 dagen 1 injectie ( 2 ampullen)
Vreemd: Ik neem de B12 niet meer op, maar mag/moet 1x per 3 á 4 weken, 1 ampul laten prikken.
Hoewel ik ontzettend afwezig ben en chaotisch als de pest enzo.
Toch weer een babbeltje met de internist dan maar?

(nu even minder afwezig, maar das meer door de prednison en tramal combie )
(en nog veel meer, magoe, zolang het helpt )
It's alive
  donderdag 22 april 2004 @ 07:04:26 #76
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_18602240
ik moet ook 1 ampul per maand, dat is de onderhoudsdosering. Waarschijnlijk is Brennie bezig met de startdosering.
pi_18701943
Heb me net zelf weer de b12 toegediend via injectie.
Wat was het dit keer naar zeg
Ben helemaal van slag erdoor.
Moest t ff kwijt
pi_18704273
quote:
Op maandag 26 april 2004 19:53 schreef Brennie het volgende:
Moest t ff kwijt
Iedere keer dat je prikt gaat het makkelijker.
Ik heb zelf 1,5 jaar EPO geprikt, de ene keer ging het makkelijker dan de andere keer (het prikken zelf). Maar de drempel werd iedere keer lager.

Nu prik ik alweer een jaar 4x per week 2 dialysenaalden in mijn arm. En de helft van de tijd raak ik een zenuw, wat g************** pijn doet. Maar neemt niet weg dat de drempel erg laag is. Hoe vaker hoe makkelijker dus (voor mij). Je wordt er ook steeds beter in, je leert steeds betere prikbewegingen te maken. En, jij kent je eigen lichaam het beste. Als je dus zelf prikt zal het ook het minste pijn doen, omdat je zelf voelt hoe je prikt en hoe je dus ook niet moet prikken.

In ieder geval knap dat je het zelf doet. Ik heb al veel mensen gesproken die huiveren alleen al bij de gedachte.
pi_18704848
Ik ben nu al ongeveer 12 weken geleden naar de dokter geweest omdat ik erg vermoeid en snel duizelig was. Verder niet echt klachten. Toen bloed laten prikken en daar kwam lichte bloedarmoede uit. Geen pfeiffer o.i.d. Toen dus 7 weken staalpillen geslikt, maar dat hielp eigenlijk niks, plus dat ik er nog andere darm/maagklachten bij kreeg.

Weer naar de dokter geweest, verhaal gehouden etc. Vond toch wel dat ik naar de internist moest, bovendien toen weer bloed laten prikken. M'n HB-gehalte was notabene gedaald! Ondanks die staalpillen. Vorige week maandag naar de internist geweest en weer bloed laten prikken en een longfoto laten maken. Mag aanstaande donderdag weer terug komen en kijken wat er verder gaat gebeuren.

Maar wat ik me afvroeg, dat zou dus inderdaad ook een vitamine b12-tekort kunnen zijn? Ze konden trouwens sowieso aan de bezinking zien dat er wel een ontsteking zat ergens. Ik eet overigens vaak ook vegetarisch (lees: geen vlees, maar kaassoufflé), dus niet echt goed vervangen. Daar kan je ook tekorten van oplopen?
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
  maandag 26 april 2004 @ 21:23:34 #80
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_18705147
hmmm, anderen prikken kan ik wel, maar dat vind ik enger dan mezelf hoor
Heb mezelf wel eens bloedgeprikt, omdat ze in het ziekenhuis geen ader konden vinden
Maar anderen vind ik echt eng....
Mezelf prikken vind ik trouwens ook niet leuk.
Wel weer lollig: als iemand mij prikt vind ik dat prima, geen enkele moeite mee, maar als iemand een ander prikt, vind ik dat altijd heel zielig om te zien...

... ik ben raar...
Carpe diem
  maandag 26 april 2004 @ 21:53:36 #81
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_18706086
Noooooit van gehoord.

Ik was naar aanleiding van het 'bikkeltopic' toch wel nieuwsgierig geworden. Nu ik hier op fok al zoveel mensen aantref die er mee opgezadeld zitten vraag ik me af hoe vaak het voorkomt en hoe het ontstaat of wat de eerste symptomen zijn.

En die vloeistof; is dat heel dik ofzo dat het zo een pijn doet ?
Jawohl Herr Kaloin!
  maandag 26 april 2004 @ 21:55:17 #82
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_18706140
quote:
Op maandag 26 april 2004 19:53 schreef Brennie het volgende:
Moest t ff kwijt
op je prikkie.

Over !
Jawohl Herr Kaloin!
pi_18707506
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:14 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Ik ben nu al ongeveer 12 weken geleden naar de dokter geweest omdat ik erg vermoeid en snel duizelig was. Verder niet echt klachten. Toen bloed laten prikken en daar kwam lichte bloedarmoede uit. Geen pfeiffer o.i.d. Toen dus 7 weken staalpillen geslikt, maar dat hielp eigenlijk niks, plus dat ik er nog andere darm/maagklachten bij kreeg.

Weer naar de dokter geweest, verhaal gehouden etc. Vond toch wel dat ik naar de internist moest, bovendien toen weer bloed laten prikken. M'n HB-gehalte was notabene gedaald! Ondanks die staalpillen. Vorige week maandag naar de internist geweest en weer bloed laten prikken en een longfoto laten maken. Mag aanstaande donderdag weer terug komen en kijken wat er verder gaat gebeuren.

Maar wat ik me afvroeg, dat zou dus inderdaad ook een vitamine b12-tekort kunnen zijn? Ze konden trouwens sowieso aan de bezinking zien dat er wel een ontsteking zat ergens. Ik eet overigens vaak ook vegetarisch (lees: geen vlees, maar kaassoufflé), dus niet echt goed vervangen. Daar kan je ook tekorten van oplopen?
Het kan heel goed zijn dat je een te laag b12 gehalte hebt.
Van een laag b12 gehalte kun je nml perniceuze anemie krijgen.
Wanneer je vegatarisch eet, krijg je idd minder b12 binnen, omdat de vitamine in dierlijke producten zit.
Voor veel info moet je ff op de link klikken in mijn openingspost.
pi_18707568
quote:
Op maandag 26 april 2004 20:55 schreef dawg het volgende:

[..]

Iedere keer dat je prikt gaat het makkelijker.
Ik heb zelf 1,5 jaar EPO geprikt, de ene keer ging het makkelijker dan de andere keer (het prikken zelf). Maar de drempel werd iedere keer lager.

Nu prik ik alweer een jaar 4x per week 2 dialysenaalden in mijn arm. En de helft van de tijd raak ik een zenuw, wat g************** pijn doet. Maar neemt niet weg dat de drempel erg laag is. Hoe vaker hoe makkelijker dus (voor mij). Je wordt er ook steeds beter in, je leert steeds betere prikbewegingen te maken. En, jij kent je eigen lichaam het beste. Als je dus zelf prikt zal het ook het minste pijn doen, omdat je zelf voelt hoe je prikt en hoe je dus ook niet moet prikken.

In ieder geval knap dat je het zelf doet. Ik heb al veel mensen gesproken die huiveren alleen al bij de gedachte.
Wow das ook niet niets, eerder knap van jou
Ik prik zelf altijd mensen dus ik ken de technische handeling.
Het wisselt, de ene keer voel ik bijna niets, andere keer is het best pijnlijk. ( de vloeistof)
pi_18707619
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:53 schreef Captain_Chaos het volgende:
Noooooit van gehoord.

Ik was naar aanleiding van het 'bikkeltopic' toch wel nieuwsgierig geworden. Nu ik hier op fok al zoveel mensen aantref die er mee opgezadeld zitten vraag ik me af hoe vaak het voorkomt en hoe het ontstaat of wat de eerste symptomen zijn.

En die vloeistof; is dat heel dik ofzo dat het zo een pijn doet ?
Zie mijn link in de openingspost
Tis een vrij stroperige/plakkerige vloeistof, het gaat in een spier dus dat voel je wel.
pi_18707646
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:55 schreef Captain_Chaos het volgende:

[..]

op je prikkie.

Over !
Oh is allang weer over, maar thanks
  maandag 26 april 2004 @ 22:42:10 #87
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_18707713
quote:
Op maandag 26 april 2004 22:39 schreef Brennie het volgende:

[..]

Zie mijn link in de openingspost
Tis een vrij stroperige/plakkerige vloeistof, het gaat in een spier dus dat voel je wel.
Oké.

Ik heb vanwege de aard van mijn werk ook al heel wat spuiten gehad.
Dat dikke spul spuit je echt een taaie bult mee in een spier.
Ik heb nu wél het veiligste bloed van het westelijk halfrond overigens
Jawohl Herr Kaloin!
pi_18709260
Brennie, ik heb het ff allemaal doorgelezen en dat klinkt echt niet leuk , en vooral het prikken elke keer weer! ik vind het goed dat je jezelf kan prikken lijkt me echt eng!
Veel sterkte!!
  dinsdag 27 april 2004 @ 00:10:45 #89
63890 bugeye
Fok verlaten heeft :'(
pi_18710073
Sterkte Brennie

ik heb niets toe te voegen, het klinkt allemaal erg ingewikkeld (en niet leuk ), maar ik besef eens dat het zeker geen onbelangrijke zaak is
Ik zit niet langer meer hier.... snik....
pi_18710117
jeeh die gevoelens komen me bekend voor...
ook prikkels enzo in je gehemelte of is dat nu hooikoorts?
Kom er niet meer uit zo langzamerhand..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_18717979
Dank je Hyper en Bugeye
pi_18718003
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 00:12 schreef zhe-devilll het volgende:
jeeh die gevoelens komen me bekend voor...
ook prikkels enzo in je gehemelte of is dat nu hooikoorts?
Kom er niet meer uit zo langzamerhand..
Nee dat heb ik niet..
Je kan even navragen aan de doc wat het is.. het zegt me weinig zo.
pi_18719442
Ik zou dat echt niet kunnen, zelf spuiten .

Het zal ook wel meer de schrik reactie zijn van het inbrengen lijkt me.
pi_18720989
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:01 schreef schatje het volgende:
Ik zou dat echt niet kunnen, zelf spuiten .

Het zal ook wel meer de schrik reactie zijn van het inbrengen lijkt me.
Dat is het idd ook, je moet even over een drempel
  zondag 2 mei 2004 @ 03:08:30 #95
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_18826655
Ik heb een licht tekort aan B12 doordat ik zo'n 6 jaar lang zwaar onderbehandeld met een ernstige hypothyreoidie (verminderde schildklierfunctie) heb rondgelopen.
Ook mijn Hb is erg laag enzo, het werkt natuurlijk allemaal met elkaar samen dus op een gegeven moment konden de verschillende stofjes en hormoontjes enzo het niet meer compenseren.
Zit nu dus aan de zwaar gedoseerde B12 (100.000 keer ADH) en daarbij nog selenium, zink, B-complex. ijzerpillen, vitamine C voor de ijzeropname en een hele hand vol schildklierpreparaten.
Het is er rekening mee houden met het innemen van de pillen (5 keer per dag) maar dan heb je ook wat!
Voel me nu duizend keer beter dan een jaar terug and I'm still improving!

Heel veel sterkte he, veel vage klachten is gewoon klote, je kunt beter 1 simpel op te lossen iets hebben, dan is het ook alleen al makkelijker uit te leggen aan mensen, want met al die ingewikkelde verhalen snappen mensen er ook geen reet meer van, haha (en nu ga ik slapen, ik ben echt helemaal op)
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 2 mei 2004 @ 03:11:35 #96
19018 Brennie
CCU nurse
pi_18826679
quote:
Op zondag 2 mei 2004 03:08 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb een licht tekort aan B12 doordat ik zo'n 6 jaar lang zwaar onderbehandeld met een ernstige hypothyreoidie (verminderde schildklierfunctie) heb rondgelopen.
Ook mijn Hb is erg laag enzo, het werkt natuurlijk allemaal met elkaar samen dus op een gegeven moment konden de verschillende stofjes en hormoontjes enzo het niet meer compenseren.
Zit nu dus aan de zwaar gedoseerde B12 (100.000 keer ADH) en daarbij nog selenium, zink, B-complex. ijzerpillen, vitamine C voor de ijzeropname en een hele hand vol schildklierpreparaten.
Het is er rekening mee houden met het innemen van de pillen (5 keer per dag) maar dan heb je ook wat!
Voel me nu duizend keer beter dan een jaar terug and I'm still improving!

Heel veel sterkte he, veel vage klachten is gewoon klote, je kunt beter 1 simpel op te lossen iets hebben, dan is het ook alleen al makkelijker uit te leggen aan mensen, want met al die ingewikkelde verhalen snappen mensen er ook geen reet meer van, haha (en nu ga ik slapen, ik ben echt helemaal op)
Rot zeg .. en een toestand ook met al die pillen, sterkte ermee.
Bedankt, ook voor je info
Op dit moment krijg ik ook nog een hoge dosering b12.
Klachten zijn op dit moment rustig maar het wisselt.
Volgende week moet ik naar de neurloog.. want het is nu nog onzeker bij mij of het alleen het tekort aan b12 is.
  maandag 3 mei 2004 @ 16:27:44 #97
93590 DHuuf
Mad as can be...
pi_18858784
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 02:25 schreef giulio het volgende:
Zo veel is dat anders niet:
B3 7,2millig (40%ADH)
B5 2millig (33%ADH)
B6 0,8millig (40%ADH)
B12 0,4microg (40%)
Deze zijn afkomstig van een blikje golden power wat hier naast me staat.
Kadett 2.1 8v GSI met BITURBO, dikke intercooler, waterinjectie en lachgas: 433pk, 386Nm. Volle Gaas Sinterklaas!!
Corvette 5,7V8 supercharged 860pk 930Nm.
  maandag 3 mei 2004 @ 18:58:45 #98
19018 Brennie
CCU nurse
pi_18862042
quote:
Op maandag 3 mei 2004 16:27 schreef DHuuf het volgende:

[..]

Zo veel is dat anders niet:
B3 7,2millig (40%ADH)
B5 2millig (33%ADH)
B6 0,8millig (40%ADH)
B12 0,4microg (40%)
Deze zijn afkomstig van een blikje golden power wat hier naast me staat.
Das idd niets..
Ik krijg om de 3 dagen 2000 microg
Ik denk dat je uit vlees meer b12 haalt..
Tja , maar als je het niet opneemt in je lichaam
pi_18862256
Hoevaak heb je nu zelf geprikt? En hoe vind je dat het gaat?
pi_18862613
quote:
Op maandag 3 mei 2004 18:58 schreef Brennie het volgende:

[..]

Das idd niets..
Ik krijg om de 3 dagen 2000 microg
Ik denk dat je uit vlees meer b12 haalt..
Tja , maar als je het niet opneemt in je lichaam
Maar je neemt wel iets op toch.. vreemd..
Ik heb eigenlijk niets nuttigs te melden, alleen dit topic me opviel omdat ik toevallig net iets hierover heb zitten leren...donderdag tentamen

Een stofje in je maag 'Intrinsic Factor' is nodig om aan vitamine B12 te binden, zodat het later in de dunne darm geabsorbeerd kan worden.. die intrinsic factor is toevallig de enige maagfunctie die essentieel is voor het leven

Maar dan zou het dus betekenen dat je van die stof te weinig hebt.. daar is geen medicijn voor, enkel om de paar maanden zo'n injectie..
  maandag 3 mei 2004 @ 19:32:32 #101
19018 Brennie
CCU nurse
pi_18862937
quote:
Op maandag 3 mei 2004 19:07 schreef dawg het volgende:
Hoevaak heb je nu zelf geprikt? En hoe vind je dat het gaat?
Heb nu 7 injecties gehad, waarvan 5 keer mezelf geinjecteerd.
Moet nog 3 keer ( in ieder geval)
Het blijft een beetje eng om te prikken, maar ik weet gelukkig wat ik doe
  maandag 3 mei 2004 @ 19:36:21 #102
19018 Brennie
CCU nurse
pi_18863030
quote:
Op maandag 3 mei 2004 19:20 schreef Sven- het volgende:

[..]

Maar je neemt wel iets op toch.. vreemd..
Ik heb eigenlijk niets nuttigs te melden, alleen dit topic me opviel omdat ik toevallig net iets hierover heb zitten leren...donderdag tentamen

Een stofje in je maag 'Intrinsic Factor' is nodig om aan vitamine B12 te binden, zodat het later in de dunne darm geabsorbeerd kan worden.. die intrinsic factor is toevallig de enige maagfunctie die essentieel is voor het leven

Maar dan zou het dus betekenen dat je van die stof te weinig hebt.. daar is geen medicijn voor, enkel om de paar maanden zo'n injectie..
Leuk he biologie?
Of ik de intristic factor heb of niet is niet onderzocht.. maar er is een kans dat ik hem dus niet heb.
Ik eet meer dan genoeg vlees ( waar het in zit), dus dat is niet de oorzaak.
Ik heb nu een hoge dosering in mijn lichaam..
Op den duur, wanneer ik niet meer injecteer zal de voorraad weer opraken met als grote gevolg dat de klachten in alle hevigheid weer terugkomen.
Grote kans dat ik de rest van mijn leven eraan vastzit.. ( injecties)
Maar daar is wel mee te leven
pi_19262759
Brennie, heel erg bedankt voor dit topic trouwens.
Ik had de laatste 2 jaar erg last van probleempjes die steeds erger werden.
Het lijkt er nu op dat het door vitaminen tekort kwam
Het begon met oedeem, en ik vond het vaag maar dacht dat het wel over zou gaan vanzelf.
Was dus niet zo, en werd erger en erger. toen werd ik zomaar halfdoof aan een oor, en werd ik trillerig.
dat was het moment dat ik eigenlijk van plan was naar de dokter te gaan, maar had er niet echt zin in en liep door omdat ik dacht dat het wel over zou gaan omdat het al 4 maanden bezig was.
nou op het moment dat je dat tegen jezelf zegt gaat het natuurlijk al mis, en het werd alles behalve beter.
ik voelde mezelf steeds zwakker en zwakker worden. zelfs staan (vooral in de ochtend) was erg zwaar. ik zakte bijna door mijn benen heen en een arm optillen om iets op te pakken kostte gigantisch veel energie.
deed alleen nog steeds zo alsof er niets aan de hand was om vervolgens helemaal kapot te zijn van alle inspanning.
toen kwamen er symptonen die niet meer echt te verbergen waren zoals samentrekken van spieren en dergelijke.
mijn hand kon zomaar verkrampen (minimaal eens per uur) en dat valt nogal op. mijn voeten deden dat ook maar dat zie je niet zo.
verder ging mijn hele huid tintelen, en vooral in mijn gezicht, en dat kon je ook zien.
mijn oogleden begonnen hevig te trillen, en het gedeelte onder mijn ogen ook. ik was er inmiddels eigenlijk zelf wel erg bang voor dat ik niet meer echt lang te leven had omdat ik geen idee had wat er mis was en mijn klachten toch wel erg werden. ook had ik nog pijn bij het inademen en een enorme druk op mijn borstkas.
het is natuurlijk stom om niet naar een dokter te gaan, en het zelf uit te willen vogelen, maar ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan, of dat ik de oorzaak zou vinden.
op het moment dat ik redelijk wanhopig werd omdat ik zelfs moeite kreeg met mijn evenwicht zag ik dit topic.
ik had er natuurlijk als veganist zijnde wel van gehoord, maar dacht dat de klachten nooit erg zouden kunnen zijn. meer iets van dat je sneller een griepje oploopt of iets dergelijks.
anyway.. ik ging maar een paar potjes doodnormale vitaminepillen halen (een gewone en B), en begon die te slikken.
binnen 2 dagen gewoon alle klachten zo goed als over!
dus bedankt daarvoor
  donderdag 20 mei 2004 @ 12:57:11 #104
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19267108
Hoi ZzaZz,

Hartstikke fijn dat al je klachten inmiddels zo goed als verdwenen zijn, en ben blij dat ik heb kunnen meedragen aan het oplossen van je ellende.
Zo zie je maar, dat het openen van topics door users echt mensen kan helpen.. op wat voor manier dan ook.
Veel ' vage' klachten maar ook ernstige klachten kunnen voortkomen uit een tekort aan een bepaalde vitamine. ( maar ook een tekort aan mineralen)
Voor artsen is het vaak ook moeilijk dit te herkennen en zo kun je jaren doorlopen met lichamelijke kwalen.
Ikzelf was me daar ook niet echt bewust van. ( dat de klachten zo ernstig kunnen zijn)
Totdat bleek dat ik een ernstig tekort had aan b12 en daar meer over ging lezen.
Ik ken het wel, je krijgt allerlei klachten en gaat piekeren en peinzen.. " ach het is vast niets,ik ben gewoon wat vermoeid, gaat wel over" en een dokterbezoek stel je dan uit.
Misschien stom, maar daarin ben je echt niet de enige.
Je wilt je geen aansteller/ zeikerd voelen door voor elke klacht bij de dokter aan te kloppen.
Zo zit ik ook inmekaar hoor
Helaas zijn bij mij de klachten nog niet verminderd, zo nu en dan wel rustiger maar ze beheersen mijn leven en het vermoeden bestaat dat er meer aan de hand is.
( ook omdat ik zeer afwijkende peesreflexen heb)
Ik heb inmiddels 20 ampullen b12 gehad, zonder succes.
Ook word ik met de dag vermoeider en lijken mijn spieren in de benen ook achteruit te gaan.
Ik moet binnenkort voor een MRI van de hersenen en heb bloed laten prikken.
Dus als mensen nog wat meer info hebben over een tekort aan b12 en bepaalde aandoeningen/ ziektebeelden die daar tegelijkertijd bij voorkomen? ( al hoop ik dat ik gewoon niets bijzonders heb )
Hopelijk kan ik met dit topic ook nog wat meer mensen met soortgelijke problemen op het juiste spoor brengen.
pi_20966356
Ok, flinke schop
er is een klacht bijgekomen, die is niet erg, edoch irritant
ik was in geen jaren gestoken door muggen, en nu word ik (net als kind zijnde) me toch een partij aangevallen dus die klote beesten!
ik had serieus iets van 10 jaar lang geen een muggebult gehad, en nu heb ik er een stuk of 15, en elke dag komen er weer een paar bij lijkt wel.
kan dat ook te maken hebben ermee?
misschien in de zomermaanden maar geen vitaminen nemen, en op een whisky dieet ofzo
  zaterdag 31 juli 2004 @ 00:14:31 #106
19018 Brennie
CCU nurse
pi_20966794
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 23:56 schreef zZaZz het volgende:
Ok, flinke schop
er is een klacht bijgekomen, die is niet erg, edoch irritant
ik was in geen jaren gestoken door muggen, en nu word ik (net als kind zijnde) me toch een partij aangevallen dus die klote beesten!
ik had serieus iets van 10 jaar lang geen een muggebult gehad, en nu heb ik er een stuk of 15, en elke dag komen er weer een paar bij lijkt wel.
kan dat ook te maken hebben ermee?
misschien in de zomermaanden maar geen vitaminen nemen, en op een whisky dieet ofzo
Hai,

Ik heb zelf een enorme dosis gehad en afgelopen zondag weer een injectie.
Ik ben welgeteld o keer gestoken.
Het kan in jouw geval toeval zijn..
Er staat me iets van bij dat je bij een tekort of teveel niet meer aantrekkelijk bent voor die beeste.
Volgens mij stond het in dit topic.
Zal even kijken.
  zaterdag 31 juli 2004 @ 00:17:55 #107
19018 Brennie
CCU nurse
pi_20966867
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 01:26 schreef systemlord het volgende:

In jouw geval zou je dus niet gestoken moeten worden, maar het heeft bij jou het tegenovergestelde effect.
b12 kan wat bijwerkingen geven, waaronder huidklachten. ( zie link in openingspost)
Misschien is dat het wel ipv muggenbulten?
pi_20966906
ohja ik lees het nu.
alleen is het hier precies andersom naja, raar
zijn bij jou de klachten minder geworden trouwens? het is namelijk alweer een tijdje geleden
[edit]ik weet haast zeker dat het gewone muggenbeten zijn.
ik word nu ook ineens 's nachts wakker omdat die beesten om mijn kop heen zoemen. eerst bleven ze gewoon netjes weg. ook overdag moet ik ze ineens van me afslaan
[/edit]
  zaterdag 31 juli 2004 @ 00:33:20 #109
19018 Brennie
CCU nurse
pi_20967167
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 00:19 schreef zZaZz het volgende:
ohja ik lees het nu.
alleen is het hier precies andersom naja, raar
zijn bij jou de klachten minder geworden trouwens? het is namelijk alweer een tijdje geleden
[edit]ik weet haast zeker dat het gewone muggenbeten zijn.
ik word nu ook ineens 's nachts wakker omdat die beesten om mijn kop heen zoemen. eerst bleven ze gewoon netjes weg. ook overdag moet ik ze ineens van me afslaan
[/edit]
Typisch idd..
Er zal vast een verklaring zijn..
Niet iedereen is hetzelfde
Ik heb in een maand tijd 20 ampullen gekregen en 2 maanden later weer 1 ampul.
Het is een heel lang verhaal, maar het gaat niet zo goed met me.
Buiten het tekort spelen er ( mogelijk) andere problemen.
Klachten die ik had ( toen ik begon met de injecties) zijn er nog..
Sommigen klachten die ik had zijn verdwenen of minder heftig aanwezig, er zijn klachten bijgekomen en er zijn klachten hetzelfde gebleven.
Zit in de medische molen, al een tijd dus
Maar wat de oorzaak is, is nog niet bekend.
Meer zeg ik er niet over, mijn laatste ervaring met jezelf bloot geven was.. dat er direct grappen over worden gemaakt ( op fok)
Niet dat ik denk dat jij dat doet, integendeel
pi_20967331
ja dat is het risico van de anonimiteit op een forum helaas
toch maar hopen dat het allemaal snel weer helemaal goed gaat.
sterkte iig!
  zaterdag 31 juli 2004 @ 00:51:09 #111
19018 Brennie
CCU nurse
pi_20967488
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 00:42 schreef zZaZz het volgende:
ja dat is het risico van de anonimiteit op een forum helaas
toch maar hopen dat het allemaal snel weer helemaal goed gaat.
sterkte iig!
Dank je
  zaterdag 31 juli 2004 @ 02:00:45 #112
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_20968606
Sterkte Brennie, ik hoop dat je er snel achter komt wat er aan de hand in en welke oplossing daarvoor is...
Leuk is anders
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zaterdag 31 juli 2004 @ 10:23:05 #113
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_20970886
ik heb vorige week weer een injectie gehaald, maar ik word net als altijd lek geprikt door de muggen.

Brennie, kan ik met je gaan mailen? Het klinkt als of je een beetje in dezelfde shit zit als ik en ik weet ook nog niets..
  zaterdag 31 juli 2004 @ 16:42:35 #114
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_20976496
Mijn vader krijgt ook om de paar dagen vitamine B12 injecties. Ik ben zelf de laatste tijd ook erg moe, misschien moet ik me toch maar eens laten testen... Maar als ik het hier zo hoor is het niet echt fijn die injecties! Ik zal het mijn vader eens vragen, hoor hem er nooit over namelijk (zie alleen altijd dat mijn moeder hem die prik geeft...)
NSJ & Lowlands still on my mind
pi_20981576
quote:
Op maandag 26 april 2004 22:35 schreef Brennie het volgende:

[..]

Het kan heel goed zijn dat je een te laag b12 gehalte hebt.
Van een laag b12 gehalte kun je nml perniceuze anemie krijgen.
Wanneer je vegatarisch eet, krijg je idd minder b12 binnen, omdat de vitamine in dierlijke producten zit.
Voor veel info moet je ff op de link klikken in mijn openingspost.
Geheel offtopic, even een kleine update. Het was dus geen te laag b12 gehalte, maar de ziekte van Crohn.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_20984153
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 02:00 schreef BBQ-kip het volgende:
Sterkte Brennie, ik hoop dat je er snel achter komt wat er aan de hand in en welke oplossing daarvoor is...
Leuk is anders
Dank je
pi_20984168
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 10:23 schreef IJzercookie het volgende:
ik heb vorige week weer een injectie gehaald, maar ik word net als altijd lek geprikt door de muggen.

Brennie, kan ik met je gaan mailen? Het klinkt als of je een beetje in dezelfde shit zit als ik en ik weet ook nog niets..
Dat mag, als het ged is doet mij FOKadres het
pi_20984195
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 16:42 schreef Nokia3310 het volgende:
Mijn vader krijgt ook om de paar dagen vitamine B12 injecties. Ik ben zelf de laatste tijd ook erg moe, misschien moet ik me toch maar eens laten testen... Maar als ik het hier zo hoor is het niet echt fijn die injecties! Ik zal het mijn vader eens vragen, hoor hem er nooit over namelijk (zie alleen altijd dat mijn moeder hem die prik geeft...)
Het valt mee die injecties.
Leuk is anders, maar je wordt niet gillend gek van de pijn.
Mere even een vervelend gevoel ( en ook niet altijd)
Misschien idd verstandig het te prikken.
pi_20984208
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 21:36 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Geheel offtopic, even een kleine update. Het was dus geen te laag b12 gehalte, maar de ziekte van Crohn.
Had ik dat niet gelezen in het 'Crohn' topic..
Klote zeg
Sterkte!
ps: b12 tekort komt wel vaak voor bij Crohn.
  zondag 1 augustus 2004 @ 00:44:20 #120
12913 GreatWhiteSilence
pi_20984512
quote:
Op donderdag 20 mei 2004 12:57 schreef Brennie het volgende:
Dus als mensen nog wat meer info hebben over een tekort aan b12 en bepaalde aandoeningen/ ziektebeelden die daar tegelijkertijd bij voorkomen? ( al hoop ik dat ik gewoon niets bijzonders heb )
Hopelijk kan ik met dit topic ook nog wat meer mensen met soortgelijke problemen op het juiste spoor brengen.
Ik heb MS en ik heb gelezen dat een vitamine B12 tekort daar ook vaak bij voorkomt. Ik heb er zelf ook wel last van, maar niet in ernstige mate...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_20984791
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 00:44 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ik heb MS en ik heb gelezen dat een vitamine B12 tekort daar ook vaak bij voorkomt. Ik heb er zelf ook wel last van, maar niet in ernstige mate...
Klopt heb ik ook gelezen..
De oorzaak hiervan ligt dacht ik ergens in een auto-immuunreactie van het lichaam
Zowel Ms als b12 tekort wordt wel omschreven als een auto-immuunziekte ( onder andere)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 augustus 2004 @ 09:14:04 #122
13151 crew  Rewimo
pi_20986574
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 01:05 schreef Brennie het volgende:

[..]

Klopt heb ik ook gelezen..
De oorzaak hiervan ligt dacht ik ergens in een auto-immuunreactie van het lichaam
Zowel Ms als b12 tekort wordt wel omschreven als een auto-immuunziekte ( onder andere)
Heeee, ik heb vitiligo, dat is ook een auto-immuunziekte...
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_20986938
Wat naar Brennie dat je al zo'n tijd met klachten loopt (k weet er alles van hoe het is), hoe is je ijzergehalte nou? Zijn ze daar al achter?
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_20996135
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 10:29 schreef vdo28 het volgende:
Wat naar Brennie dat je al zo'n tijd met klachten loopt (k weet er alles van hoe het is), hoe is je ijzergehalte nou? Zijn ze daar al achter?
Tis erg verrot idd..
Ze hebben het volgende bekeken: -BSE,-CK,-TSH,-foliumzuur, - 2 x het b12 gehalte en de stoffen die wijzen op ziekte van Lyme en coeliakie.
Alleen het b12 gehalte was erg afwijkend.
Ijzer hebben ze niet onderzocht.. ( nog niet)
Maar ben een wijsneus en ga a.s donderdag even goed met de neuroloog praten.
Ze onderzoeken steeds maar een klein gedeelte, het schiet niet op.
Weet jij al meer? ( je werd toch onderzocht op coeliakie?)
  zondag 1 augustus 2004 @ 20:28:22 #125
12913 GreatWhiteSilence
pi_20996485
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 20:07 schreef Brennie het volgende:
Krijg je naast de MRI ook een lumbaalpunctie ofzo? Of vindt de neuro dat niet nodig?
pi_20996952
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 20:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Krijg je naast de MRI ook een lumbaalpunctie ofzo? Of vindt de neuro dat niet nodig?
Geen idee, daar zal ik het donderdag wel met hem over hebben.
( Neb 6 weken moeten wachten voor dat gesprek, wat dus nu as donderdag is)
Lang leve de gezondheidszorg.
  zondag 1 augustus 2004 @ 21:28:30 #127
12913 GreatWhiteSilence
pi_20997656
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 20:53 schreef Brennie het volgende:

[..]

Geen idee, daar zal ik het donderdag wel met hem over hebben.
( Neb 6 weken moeten wachten voor dat gesprek, wat dus nu as donderdag is)
Lang leve de gezondheidszorg.
6 weken? Toen ik voor het eerst klachten had zat ik dezelfde dag nog bij de neuroloog... Heb zeker nogal een invloedrijke huisarts?
pi_20997665
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 20:07 schreef Brennie het volgende:

[..]

Tis erg verrot idd..
Ze hebben het volgende bekeken: -BSE,-CK,-TSH,-foliumzuur, - 2 x het b12 gehalte en de stoffen die wijzen op ziekte van Lyme en coeliakie.
Alleen het b12 gehalte was erg afwijkend.
Ijzer hebben ze niet onderzocht.. ( nog niet)
Weet jij al meer? ( je werd toch onderzocht op coeliakie?)
Ik vind het ontzettend dom, als dat tenminste echt zo is,dat ze geen ijzer hebben onderzocht.
Je moet btw zelf aangeven wat jij mogelijk aan geeft als gedachte wat het mogelijk kan zijn.
Als je BSE goed is is het waarschijnlijk iig geen infectie of iets dergelijks.
TSH is dan goed dus geen schildklier, alhoewel FT4 ook interessant is.
Dat de Ck goed is is gelukkig wel logisch.
En een bloedonderzoek naar coeliakie is bij volwassenen maar voor 40% betrouwbaar, dus als je echt niets kan vinden dan zul je toch een biopt moeten doen.
Je zult niet de eerste zijn die een vit B12 tekort heeft door coeliakie.

Maar ik snap werkelijk niet waarom je bloedonderzoek zo beperkt is
Wat ze nog ff moeten bekijken:
Ferritine
TYBC
Transferrine
Ijzer
ALAT
ASAT

Die laatste 2 voor de zekerheid, maar dit soort zaken waar jij last van hebt zijn meestal in de darm te zoeken.
Coeliakie zou me dan ook niet verbazen maar daar moet je toch echt een biopt voor hebben.
Neem iig maar van mij aan dat je hier wel druk op moet zetten want anders kunnen dit soort dingen in jou nadeel heel lang duren.

In mijn geval hebben ze nog niets gevonden behalve syndroom van Gilbert, dus een teveel aan Bilirubine. Ik heb op dit moment ook geelzucht.
Maar of dit al mijn symptomen kan veroorzaken dat zoeken ze nog uit.
Ik wil iig dolgraag weer achter het stuur maar moet morgen heen voor een uitkering
(ik wil gewoon werken )

Sterkte iig
pi_20997719
Waar gaan ze btw mri van doen?
Ruggenmerg?
pi_20999113
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 21:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

6 weken? Toen ik voor het eerst klachten had zat ik dezelfde dag nog bij de neuroloog... Heb zeker nogal een invloedrijke huisarts?
Oh maar daarvoor heb ik al een mri en bloedonderzoek gehad..
Ben al een tijd bezig, helaas.
pi_20999445
Heb wat gekeken naar het forum; kwam daarna wat info over gebrek aan intrinsic factor tegen (bron: http://www.mlds.nl/pages/(...)ID=17&aID=110&char=P enigszins gemodificeerd en aangevuld met eigen kennis)

Het maagslijmvlies produceert een bepaalde stof (intrinsic factor). Intrinsic factor is nodig om in de dunne darm vitamine B-12 op te nemen. Zonder intrinsic factor vindt deze opname niet plaats en ontstaat er een tekort aan vitamine B-12 in het lichaam.

Tekort aan intrinisic factor/vit B12 oorzaken:
1. Verminderde productie van intrinic factor bij atrofische gastritis (vorm van chronisch ontstoken maagslijmvlies. Bij atrofische gastritis is het slijmvlies van de maag blijvend veranderd. Dit heeft tot gevolg dat er weinig of geen maagzuur, spijsverteringsenzymen en intrinsic factor wordt gevormd.

2. verminderde beschikbaarheid van maagcellen die intrinsic factor produceren of intrinsic factor zelf door antilichamen die door het lichaam gevormd worden bij bepaalde auto-immuunziekten (vaak worden hier ook andere organen aangedaan bv schildklier/darmen)

3. Verminderde opname van intrinsic factor/VitB12complex; bij ziekten het slijmvlies van de dunne darm (Crohn, Coeliakie e.d.)

4. Verminderde intake van VitB12 (bij slecht dieet)

Gevolgen/klachten bij gebrek aan VitB12/intrinsic factor:
Bloedarmoede:
Klachten bij een vitamine B-12 tekort komen sterk overeen met die van gewone bloedarmoede (de bloedarmoede bij vit B12 tekort heet "pernicieuze anemie"). Men voelt zich slap, is moe en licht in het hoofd, ziet bleek en heeft vaak weinig eetlust. Soms is er sprake van een pijnlijk aanvoelende tong (de korrelige structuur van de tong ontbreekt) en kan er gewichtsverlies en diarree optreden.

atrofische gastritis (indien dit de oorzaak is van het tekort):
Als gevolg van het ontstoken maagslijmvlies hebben de patiënten vaak maagklachten zoals maagpijn, misselijkheid en braken.

Invloed op het zenuwstelsel:
Het vitamine B-12 tekort kan op de lange duur neurologische gevolgen hebben, omdat ook het zenuwstelsel aangetast wordt. Patiënten klagen over tintelingen en een doof gevoel in handen en voeten. Na verloop van tijd gevolgd door een zwaar gevoel in de benen en moeilijkheden bij het lopen.Het kan dan lijken alsof men op vilt loopt. Ook kunnen er coördinatieproblemen en psychische stoornissen optreden.

Beloop van de klachten:
De belangrijkste klachten worden veroorzaakt door een tekort aan VitB12; vaak duurt het jaren voordat ze erg genoeg zijn dat een arts bezocht wordt. Het lichaam beschikt namelijk over een grote reserve aan vitamine B-12. Pas nadat de reservecapaciteit uitgeput is tot ongeveer 10% gaan er klachten optreden.

Welke behandeling is er?
Allereerst moet een onderliggende oorzaak van het intrinsic factor tekort/vitB12 tekort worden onderzocht. Hierbij wordt de meeste nadruk gelegd op het vinden van ernstige (kwaadaardig gezwel) en behandelingsvergende (auto-immuun ziekten wo Crohn en coeliakie) oorzaken te vinden. Als er geen oorzaak gevonden kan worden (en dat is niet ongebruikelijk), moet het VitB12 tekort aangevudl worden.

Bij Intrinsic factor tekort wordt behandeld door gedurende de rest van het leven injecties met vitamine B-12 te geven. (je kunt het nl niet via je darmen openemen omdat daar intrinsic factor voor nodig is.) Dit gebeurt ook bij mensen die een slecht werkende dunne darm hebben.

Soms is het gebruiken van VitB12 tabletten voldoende bij mensen die voldoende intrinsic factor en geen dunne darmziekten hebben.

Beloop na starten behandeling
Kort na het starten van de behandeling voelt men zich meteen een stuk beter en verdwijnen de meeste klachten. Eventuele neurologische klachten zullen alleen herstellen als ze niet langer dan een half jaar aanwezig zijn. Neurologische klachten die langer dan een half jaar bestaan zijn onherstelbaar.
pi_20999513
Zo, ik heb weer een flinke lap text geproduceerd Hoop dat het enigszins nuttig is
pi_20999718
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 21:28 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Ik vind het ontzettend dom, als dat tenminste echt zo is,dat ze geen ijzer hebben onderzocht.
Je moet btw zelf aangeven wat jij mogelijk aan geeft als gedachte wat het mogelijk kan zijn.
Als je BSE goed is is het waarschijnlijk iig geen infectie of iets dergelijks.
TSH is dan goed dus geen schildklier, alhoewel FT4 ook interessant is.
Dat de Ck goed is is gelukkig wel logisch.
En een bloedonderzoek naar coeliakie is bij volwassenen maar voor 40% betrouwbaar, dus als je echt niets kan vinden dan zul je toch een biopt moeten doen.
Je zult niet de eerste zijn die een vit B12 tekort heeft door coeliakie.

Maar ik snap werkelijk niet waarom je bloedonderzoek zo beperkt is
Wat ze nog ff moeten bekijken:
Ferritine
TYBC
Transferrine
Ijzer
ALAT
ASAT

Die laatste 2 voor de zekerheid, maar dit soort zaken waar jij last van hebt zijn meestal in de darm te zoeken.
Coeliakie zou me dan ook niet verbazen maar daar moet je toch echt een biopt voor hebben.
Neem iig maar van mij aan dat je hier wel druk op moet zetten want anders kunnen dit soort dingen in jou nadeel heel lang duren.

In mijn geval hebben ze nog niets gevonden behalve syndroom van Gilbert, dus een teveel aan Bilirubine. Ik heb op dit moment ook geelzucht.
Maar of dit al mijn symptomen kan veroorzaken dat zoeken ze nog uit.
Ik wil iig dolgraag weer achter het stuur maar moet morgen heen voor een uitkering
(ik wil gewoon werken )

Sterkte iig
Ik weet het, ik weet het..
Zelf denk ik niet dat ik een ijzergebrek heb ( of laag hb/ht) al kun je dat nooit zeker weten.
Ben echter nu nog wat voorzichtig geweest met het aankaarten van wat onderzocht moet worden. ( pushen betekent vaak weerstand)

Neemt niet weg dat dit mijn lijf is en dat ik recht heb op de juiste onderzoeken, en dat ik daar schijt aan moet hebben.
Ik heb wel gedacht zal ik pushen.. zeggen dat dit,dit en dit onderzocht moet worden.. maar ergens zit er bij me ook een ontkenning " het valt vast mee, is het niet gewoon wat stress?"
Eerst maar een paar onderzoekjes, en levert dat niets op.. dan zal ik verder meer mijn ideeen aankaarten.
( Alleen duurt het hierdoor wel wat langer voor ze evt wat vinden, misschien)
Ik heb tot in detail mijn klachten verteld en tot dusver geduldig afgewacht..
Maar het geduld raakt op en ik weet heeeel goed wat er imo nog onderzocht zou moeten worden.
Vinden ze niets dan weet ik ze wel wat te vertellen.
Nee afschepen gebeurt niet ( das een beetje het voordeel van 'zuster' zijn)
Tot dusver hebben ze wel aardig wat, maar lang niet alles onderzocht wat de klachten kunnen verklaren.
Ben zelf nogal actief met het opzoeken van info.. en weet precies wat de meeste labwaardes en veel onderzoeken inhouden.
Ook ben ik bekend met het feit dat bloedonderzoek alleen lang niet alles uitsluit ( geldt voor coeliakie, maar ook bv ziekte van Lyme)
Ik weet hoe je je voelt, tis zo frustrerend..
Al die onderzoeken, afwachten, je leven niet kunnen oppakken, die onzekerheid.
Maargoed.. verder geen zieligheid hier.. mij krijgen zie niet klein
Jij ook veel sterkte!
pi_20999773
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 22:41 schreef jalipton het volgende:
Zo, ik heb weer een flinke lap text geproduceerd Hoop dat het enigszins nuttig is
Thanks
Voor mij bekend, maar misschien nuttig voor anderen
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 08:24:17 #135
12913 GreatWhiteSilence
pi_21091841
Heb je de onderzoeken gekregen die je wilde, Brennie? Is er al wat meer duidelijkheid?
pi_21092005
Ze zeggen altijd dat vegetariers er een grotere kans op hebben, maar ondanks dat ik dat ben heb ik er gelukkig nog nooit last van gehad. Wel ooit een kleine hoeveelheid ijzer tekort, waardoor ik toen na heel lang wachten geen bloed mocht doneren.

Maar ik heb wel gelezen dat je maar een ontzettend kleine hoeveelheid b12 nodig hebt, en dat de rest niet wordt opgenomen door je lichaam. Daarom verbaast het me wel dat je er injecties van krijgt. Maar wellicht is dat niet zozeer om de hoeveelheid, maar meer omdat het dan sneller in je lichaam wordt opgenomen door het bloed.

Edit: Ik heb het nog eens opgezocht:
quote:
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B12 is 0,001 mg (= 1 microgram). Doseringen van 5 - 50 microgram zijn voor de meeste mensen voldoende, neem hogere doseringen alleen op advies van een deskundige. De maximale aanbevolen veilige dosis is 200 mg per dag.

[ Bericht 34% gewijzigd door Pauline op 06-08-2004 08:52:25 ]
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 09:04:10 #137
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21092180
Er worden injecties gegeven omdat het via de natuurlijke manier (maag, darmen) niet in het bloed opgenomen kan worden. Daarom is een injectie noodzakelijk.
Bij een injectie bouw je dan ook een flinke buffer op.

Ik ben trouwens wel vegetarier, maar dat is niet de oorzaak van het tekort.
pi_21093088
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 09:04 schreef IJzercookie het volgende:
Er worden injecties gegeven omdat het via de natuurlijke manier (maag, darmen) niet in het bloed opgenomen kan worden.

Waarom bestaat er dan zoiets als een vitamine b12 pil?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 augustus 2004 @ 10:19:34 #139
13151 crew  Rewimo
pi_21093211
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 10:11 schreef Roönaän het volgende:

[..]

quote:
Uit post van Jalipton, hierboven ergens:

Welke behandeling is er?
Allereerst moet een onderliggende oorzaak van het intrinsic factor tekort/vitB12 tekort worden onderzocht. Hierbij wordt de meeste nadruk gelegd op het vinden van ernstige (kwaadaardig gezwel) en behandelingsvergende (auto-immuun ziekten wo Crohn en coeliakie) oorzaken te vinden. Als er geen oorzaak gevonden kan worden (en dat is niet ongebruikelijk), moet het VitB12 tekort aangevudl worden.

Bij Intrinsic factor tekort wordt behandeld door gedurende de rest van het leven injecties met vitamine B-12 te geven. (je kunt het nl niet via je darmen openemen omdat daar intrinsic factor voor nodig is.) Dit gebeurt ook bij mensen die een slecht werkende dunne darm hebben.

Soms is het gebruiken van VitB12 tabletten voldoende bij mensen die voldoende intrinsic factor en geen dunne darmziekten hebben.
pi_21093406
http://www.vaakmoe.nl/?p=b12faq#item16
quote:
B12 opname bij een lage intrinsic factor
Ik hoor dat er naast injecties ook tabletten zijn. Omdat de doktersassistente niet zal willen prikken en ik niet zou weten wie het dan wel moet doen, is dat voor mij de eerste optie. Ik heb echter een erfelijk tekort aan intrinsic factor. Zal ik die oraal genomen vitamine B12 dan wel kunnen opnemen? Mijn huisarts heeft het nooit over tabletten gehad en de dokterassistente houdt vol dat ze niet eens bestaan.
antwoord: internist dokter bruinsslot heeft in 1953 in het nederlands tijdschrift voor geneeskunde al gepubliceerd dat tabletten in hogere dosering voldoende zijn OOK bij een tekort aan intrinsic factor
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 10:41:18 #141
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21093553
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 10:11 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Een vitamine B12 pil werkt hetzelfde als B12 in de voeding, het moet worden opgenomen door de maag/darmen. Dat gebeurt dus niet... vandaar de injectie.
Als je niet genoeg voeding binnen krijgt dat vitamine B12 bevat, zoals bijvoorbeeld sommige vegetariers/veganisten kan je het oplossen door een pil te slikken.
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 10:43:36 #142
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21093599
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 10:31 schreef Roönaän het volgende:
http://www.vaakmoe.nl/?p=b12faq#item16
[..]
Hoe dat zit kan ik natuurlijk niet vertellen, ik heb deze info van mijn internist.
Ik geloof niet dat hij me injecties zou geven als het op te lossen was met een pilletje! Maar goed, ik heb die wijsheid helaas ook niet in pacht.

Wat ik alleen niet begrijp is dat als je geen vit B12 opneemt, waarom je dan wel vit B12 opneemt in een grote dosis.
pi_21093759
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 10:43 schreef IJzercookie het volgende:
Hoe dat zit kan ik natuurlijk niet vertellen, ik heb deze info van mijn internist.
Ik geloof niet dat hij me injecties zou geven als het op te lossen was met een pilletje! Maar goed, ik heb die wijsheid helaas ook niet in pacht.

Wat ik alleen niet begrijp is dat als je geen vit B12 opneemt, waarom je dan wel vit B12 opneemt in een grote dosis.
Ik heb het wel een keer uitgelegt gekregen door internist Wijlhuizen, maar het is me niet precies bijgebleven hoe het precies zat. Punt is dat er veel onduidelijkheid is omtrend b12 en vermoeidheid en de manieren van toedienen. injecties kan soms succesvol vervangen worden door tabletten heb ik gehoord, maar dit soort zaken zitten niet in het standaardpakket voor medici en vereist bijscholing om alle hoeken en kantjes tekennen.
pi_21095020
Ik geloof dat ik het nu helemaal snap via weer een andere site. Het komt er op neer dat de b12 die zich in je darmen bevindt (en die je lichaam zelf aanmaakt) niet kan worden opgenomen in het lichaam.
quote:
Het niet kunnen opnemen van B12 door de darmen heeft niets te maken met hygiëne of het gebruik van alcohol, koffie of tabak. De in de darmen geproduceerde B12 kan nooit opgenomen worden.
Om de een op andere vreemde reden produceert je lichaam dus wel enige B12 (in je darmen dus), maar kun je 'er niet bij', omdat je het gewoon uitpoept.

Verder kan het wel opgenomen worden via de spijsvertering, maar dat is alleen nuttig voor mensen die geen ernstig tekort hebben, omdat het via de spijsvertering teveel tijd kost. Daarom wordt bij mensen met een groot tekort de voorkeur gegeven aan injecties. Zie lap tekst:
quote:
B12-supplementen kunnen op verschillende manieren genuttigd en opgenomen worden door ons lichaam. Het lichaam kan gewoonlijk de B12 gewoon via het spijsverteringsstelsel opnemen. Dit is echter een wat meer tijdnemende zaak en men is geneigd in gevallen van duidelijk tekort directe injectie B12 te accepteren die voorgeschreven kan worden door b.v. de huisarts. Een enkeling heeft de pech dat haar/zijn lichaam om de een of andere reden B12 uit de pillen niet via het spijsverteringsstelsel kan opnemen. In dat geval kan men zijn toevlucht nemen tot opname middels diffusie van B12 via het hiertoe zeer geschikte weefsel onder de tong. De diffusiemethode kan gebruikt worden middels het kauwen en onder de tong werken van B12-pillen van hoge dosis, 1000 of 2000 microgram. Een alternatief is de spray-methode, maar hierbij is een fors aantal 'pufjes' van de spray noodzakelijk om via diffusie de gewenste aantal microgrammen binnen te krijgen.
pi_21102989
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 08:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Heb je de onderzoeken gekregen die je wilde, Brennie? Is er al wat meer duidelijkheid?
Ik heb wel wat onderzoeken gehad nav mijn klachten.
Tot nu toe is er alleen een ernstig b12 tekort geconstateerd.
Ze gaan nu niet verder kijken, over 3 maanden moet ik terugkomen of wanneer de klachten verergeren.
Lang niet alles is onderzocht, snap er niets van.
Op dit moment loop ik belabberd, maar daar wordt niet eens naar gekeken.
Ik was woedend toen ik hoorde dat er 3 maanden niets meer wordt gedaan..
( Terwijl er wordt gezegd:" er is wat mis,maar we weten het nu niet" )
Kon mijn woede en vragen niet uitten, wilde zo snel mogelijk wegwezen uit het ziekenhuis.
En nu zit ik bedenken wat ik moet doen.
:')
pi_21103119
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 18:25 schreef Brennie het volgende:

[..]

Ze gaan nu niet verder kijken, over 3 maanden moet ik terugkomen of wanneer de klachten verergeren.
Kon mijn woede en vragen niet uitten, wilde zo snel mogelijk wegwezen uit het ziekenhuis.
Kun je je voorstellen waar alle CVS* vdo28 patienten doorheen moeten?
En dat niet alleen, alle patienten met moeilijke diagnoses...
Zucht, het houdt nooit op.
pi_21103815
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 18:32 schreef vdo28 het volgende:
Zucht,
Jaja. we hebben al medelijden hoor. sjonge jonge.

/zal de hitte zijn. sorry.
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 19:25:57 #148
12913 GreatWhiteSilence
pi_21104105
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 18:25 schreef Brennie het volgende:

[..]

Kun je niet naar je huisarts en vragen om een second opinion?

Zeg dat je merkt dat je constant achteruit gaat en dat je niet wil afwachten hoe erg het kan worden. Zeg dat je het er niet mee eens bent dat er geen lumbaalpunctie is gedaan(of iets anders waar je zelf de noodzaak van ziet). Benadruk ook dat het het slechte lopen e.d. je erg beangstigd. Zeg ook dat je je niet serieus genomen voelt, zeker gezien je klachten.

Misschien helpt dat...
pi_21104313
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 19:25 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Kun je niet naar je huisarts en vragen om een second opinion?

Zeg dat je merkt dat je constant achteruit gaat en dat je niet wil afwachten hoe erg het kan worden. Zeg dat je het er niet mee eens bent dat er geen lumbaalpunctie is gedaan(of iets anders waar je zelf de noodzaak van ziet). Benadruk ook dat het het slechte lopen e.d. je erg beangstigd. Zeg ook dat je je niet serieus genomen voelt, zeker gezien je klachten.

Misschien helpt dat...
Dat zijn idd allemaal dingen die door mijn hoofd gaan..
Ben al eerder bij de huisarts geweest omdat ik het niet vertrouwde.
Die zei: " je moet maar afwachten, de stress zal je klachten wat verergeren" ( wel duh, natuurlijk wordt het wat erger als je erover in zit)
Maargoed, tot dusver heb ik rustig afgewacht ( omdat ze onderzoeken bleven afspreken)
Nu dat niet meer gebeurt, zal ik stappen moeten ondernemen.
Ik snap gewoon niet waarom ze d'r mee kappen, kan zo 6 onderzoeken ( ook bloed) noemen die nog gedaan kunnen worden.
Ik had gister bij de arts ook nog wat klachten niet verteld en ik had meer moeten pushen.
Was echter lamgeslagen.
Normaal ben ik als verpleegkundige zo assertief voor andere patienten.. maar als het mezelf betreft...
Maargoed, verder ben ik niet zielig en ik laat het er niet bij zitten.
Ik wil duidelijkheid, en dat zal er komen!
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 19:48:12 #150
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21104495
Brennie, klinkt als het verhaal dat ik zou kunnen schrijven
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 21:03:38 #151
12913 GreatWhiteSilence
pi_21105831
Kun je niet iemand meenemen naar een volgende afspraak? Met z'n tweeën sta je sterker. Een vriend(in) die je verhaal en geschiedenis kent kan een hele steun zijn naast je...
pi_21107602
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 19:48 schreef IJzercookie het volgende:
Brennie, klinkt als het verhaal dat ik zou kunnen schrijven
Ja, jij, ik en velen anderen, helaas..
Je kan nog altijd beter je been breken..
Is vervelend, maar tis overduidelijk wat het is en wat je te wachten staat.
pi_21107684
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 21:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Kun je niet iemand meenemen naar een volgende afspraak? Met z'n tweeën sta je sterker. Een vriend(in) die je verhaal en geschiedenis kent kan een hele steun zijn naast je...
Mijn vriend gaat mee..
Deze steunt me enorm..
Ik weet echter beter dan hem wat mijn klachten zijn. ( althans kan beter verwoorden wat ik voel)
Het enige wat hij ziet is hoe ik loop..
Dat heeft hij bevestigd..
Maar ook dat maakt weinig uit, helaas.
pi_21118651
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 19:11 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Jaja. we hebben al medelijden hoor. sjonge jonge.

/zal de hitte zijn. sorry.
Wat ben jij achterlijk
Het gaat er niet om dat het zielig is, het gaat er om dat deze dingen eens een keer moeten veranderen....
En je bent een eikel maar daar waren we al achter...
pi_21118707
En dat geldt btw ook niet voor mij...
pi_21118796
Alsof er meer gedaan wordt als je er telkens op wijst hoeveel medelijden er wel niet moet zijn. Lekker constructief ook. Je mag blij zijn dát er artsen zijn die het proberen op te lossen.
CVS/ ME is een nog grijs gebied waar niet voldoende onderzoek is gepleegd. En door te zuchten en te steunen komt daar echt geen verandering in. Alsof mogelijke donateurs nog enig idee hebben waar ze hun geld moeten doneren als er tig verschillende stichtingen zijn die plegen iets te doen met ME, maar er nauwelijks iets gebeurd.
En ik vind niet dat je het de artsen erg kan kwalijk nemen. Niet alsof jullie massaal genegeerd worden.
pi_21118864
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 13:56 schreef Roönaän het volgende:
Alsof er meer gedaan wordt als je er telkens op wijst hoeveel medelijden er wel niet moet zijn. Lekker constructief ook. Je mag blij zijn dát er artsen zijn die het proberen op te lossen.
CVS/ ME is een nog grijs gebied waar niet voldoende onderzoek is gepleegd. En door te zuchten en te steunen komt daar echt geen verandering in. Alsof mogelijke donateurs nog enig idee hebben waar ze hun geld moeten doneren als er tig verschillende stichtingen zijn die plegen iets te doen met ME, maar er nauwelijks iets gebeurd.
En ik vind niet dat je het de artsen erg kan kwalijk nemen. Niet alsof jullie massaal genegeerd worden.
Telkens op wijst

En weet je wel dat heel veel artsen ME patienten met opzet van het kastje naar de muur sturen in de hoop dat ze hun "waan" ideeen kwijt raken.
En dat is geen excuus dat je niet normaal kunt reageren op mijn post, je bent toch geen pubertje meer
pi_21118897
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 13:59 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Telkens op wijst

En weet je wel dat heel veel artsen ME patienten met opzet van het kastje naar de muur sturen in de hoop dat ze hun "waan" ideeen kwijt raken.
En dat is geen excuus dat je niet normaal kunt reageren op mijn post, je bent toch geen pubertje meer
Moet je een andere arts zoeken. Jullie zijn toch niet labiel ofzo. Ga je op je strepen zijn. Er zijn voldoende artsen die vermoeidheidspatienten wel serieus oppakken; maar die laten we maar even buiten beschouwing, dan is het makkelijker om je zo veroordeeld te voelen.
pi_21118948
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 14:01 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Moet je een andere arts zoeken. Jullie zijn toch niet labiel ofzo. Ga je op je strepen zijn. Er zijn voldoende artsen die vermoeidheidspatienten wel serieus oppakken; maar die laten we maar even buiten beschouwing, dan is het makkelijker om je zo veroordeeld te voelen.
Hoeveel tijd denk jij dat er al verloren is voordat mensen hier achter zijn?
Tuurlijk moet je op je strepen staan, maar je bent zelf geen arts, dus voordat jij erachter bent dat sommige zaken volledig fout gegaan zijn ben je al een hele tijd verder.
En ik voel me totaal niet veroordeeld hoor
En ik denk de meeste ME patienten ook niet, dus waarom noem je dat nou de hele tijd.
Je miste het hele punt van de discussie
pi_21118963
En ik heb btw geen ME, volgens mij denk je dat, maar dat is niet zo.
pi_21118980
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 14:04 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Hoeveel tijd denk jij dat er al verloren is voordat mensen hier achter zijn?
Tuurlijk moet je op je strepen staan, maar je bent zelf geen arts, dus voordat jij erachter bent dat sommige zaken volledig fout gegaan zijn ben je al een hele tijd verder.
En ik voel me totaal niet veroordeeld hoor
En ik denk de meeste ME patienten ook niet, dus waarom noem je dat nou de hele tijd.
Je miste het hele punt van de discussie :')
Het ging hier om B12, wat helpt bij vermoeidheidsklachten. Waarom jij er dan steeds cvs/ me bij moet halen weet ik ook niet.
pi_21119013
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 14:06 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Het ging hier om B12, wat helpt bij vermoeidheidsklachten. Waarom jij er dan steeds cvs/ me bij moet halen weet ik ook niet.
Steeds
Wat lul jij ongelovelijk dingen bij elkaar
Ik noemde het 1 keer als reactie op een post...
Je mag het offtopic noemen, en dan begin jij te ouwehoeren.
Als jij normaal had gedaan was het niet weer genoemd
pi_21119073
Sorry, mijn fout inderdaad. Je naam deed mij dingen herinneren uit het Fibro/ ME topic. irritante dingen.
pi_21119460
We zijn nu wel genoeg offtopic gegaan....
pi_21128706
Wat een vage discussie..
Maargoed..
Ik he btw ook geen ME/CVS
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 13:32:44 #166
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21178777
Vandaag heb ik de uitslag terug van een bloedtest, even voor de zekerheid. Nu blijkt dat ondanks mijn maandelijkse injecties het vitamine B12 gehalte nog steeds aan de lage kant is. Wat de waarde precies was ben ik natuurlijk weer vergeten te vragen.
Nu moet ik om de twee weken een injectie gaan halen.

Ik vind dat wel raar hoor. Ik krijg elke maand 1000 ug Hydrocobamine, en heb de laatste vier weken multivitamine geslikt omdat ik geen voeding binnen kon houden. Daar zat 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid in. Dat geeft maar weer aan dat het met een pilletje echt niet werkt!
pi_21178925
Maar wat is dan precies de reden dat jou b12 waarde zo laag is?
Misschien malabsorptie? Want dan kun je slikken wat je wilt maar word het toch niet opgenomen....
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 13:41:19 #168
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21179004
de reden is nooit gevonden bij de internist. Voeding was oke, dat is uitgezocht bij de dietiste, Intrinsic factor was ook goed volgens de internist.... en daarmee was het afgelopen.
Internist vond 1 injectie per 2 maanden oke als onderhoudsdosis, eerst drie injecties vlak achter elkaar gehad. Huisarts wilde over gaan naar 1 keer per maand, wat nu dus weer aangepast gaat worden naar 1x per twee weken.
pi_21179200
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 13:41 schreef IJzercookie het volgende:
de reden is nooit gevonden bij de internist. Voeding was oke, dat is uitgezocht bij de dietiste, Intrinsic factor was ook goed volgens de internist.... en daarmee was het afgelopen.
Internist vond 1 injectie per 2 maanden oke als onderhoudsdosis, eerst drie injecties vlak achter elkaar gehad. Huisarts wilde over gaan naar 1 keer per maand, wat nu dus weer aangepast gaat worden naar 1x per twee weken.
Weet je ongeveer hoe "laag" je waarde is dan?
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 13:52:33 #170
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21179275
dat ben ik dus vergeten te vragen. Het ging telefonisch. Ik was nogal verbaasd over de uitslag en voor je het weet is het telefoongesprek afgerond.
pi_21179305
Je mag van dat soort dingen gewoon een kopietje vragen he?
Want dan kun je zelf een beetje de waardes in de gaten houden....
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 13:58:27 #172
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21179442
ik weet niet of dat kan, ik zal het eens vragen als ik weer op het spreekuur ben.
pi_21179473
Tuurlijk kan dat, je hebt recht op inzage van alles....
De assistente van mijn dokter geeft me altijd een kopietje mee van dit soort dingen.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 14:03:50 #174
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21179587
dat is handig!
Ga ik de volgende keer ook doen!
pi_21186354
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 13:32 schreef IJzercookie het volgende:
Vandaag heb ik de uitslag terug van een bloedtest, even voor de zekerheid. Nu blijkt dat ondanks mijn maandelijkse injecties het vitamine B12 gehalte nog steeds aan de lage kant is. Wat de waarde precies was ben ik natuurlijk weer vergeten te vragen.
Nu moet ik om de twee weken een injectie gaan halen.

Ik vind dat wel raar hoor. Ik krijg elke maand 1000 ug Hydrocobamine, en heb de laatste vier weken multivitamine geslikt omdat ik geen voeding binnen kon houden. Daar zat 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid in. Dat geeft maar weer aan dat het met een pilletje echt niet werkt!
Heb je wel een stootkuur gehad?
Dus om de 3 dagen ( maand lang) 1000 ug?
Een injectie per maand of 2 maanden doet niet zo snel wat.
Dat is meer voor een onderhoudsdosering nml.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 21:46:47 #176
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_21192155
neej, alleen 3 dagen achterelkaar een injectie, daarna het onderhoud.
pi_23904921
Depressies kunnen volgens mij ook vaak veroorzaakt worden door een tekort aan B12.
  zondag 12 december 2004 @ 01:19:59 #178
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_23911857
*Hoopt dat Brens zwarte lettertjes hier niets mee te maken hebben.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_23925377
quote:
Op zondag 12 december 2004 01:19 schreef Captain_Chaos het volgende:
*Hoopt dat Brens zwarte lettertjes hier niets mee te maken hebben.
Eeeeh..
In april opende ik dit topic, inmiddels is het december.
Sommige dingen ( die ik in de Op schreef) zijn minder heftig aanwezig of verdwenen, andere klachten die ik in de Op schreef zijn verergerd. Helaas zijn er ook nog andere klachten bijgekomen.
Ik had een ernstig tekort, maar de artsen denken niet dat het (alleen) daar aan ligt.
Na de injecties had ik namelijk op moeten knappen.
Mijn zwarte lettertjes hebben er dus wel mee te maken, helaas.
Verder wil ik er niet teveel over uitwijden.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 22:13:27 #180
93082 Beaver
He! Ik ben je bitch niet!
pi_40308141
*kick*

Afgelopen donderdag zat ik bij de internist vanwege mijn PDS problemen. Wat bleek, ik heb helemaal geen PDS maar blijkbaar al jaren een B12-tekort.

De internist zei dat het kon komen dat mijn lichaam gewoon geen vitamine B12 opneemt of dat er misschien een parasiet in mijn maag zit die voorkomt dat er B12 opgenomen word. Gek, dat ik dit hier nog niet eerder gelezen heb. Ik krijg wel vast de B12 injecties en 29 augustus krijg ik een echoscopie (*ril*) waarbij ze een stukje van mijn maagslijmvlies weghalen om te controleren op parasieten. Indien er geen parasiet gevonden word moet ik dus elke 2 maanden een injectie.

Heeft er iemand wel eens een echoscopie gehad naar aanleiding van het B12 tekort?

Brennie, ik heb het hele topic gelezen en vraag me af hoe het nu met je is! Hopelijk komt die topic weer naar boven in je AT en hopelijk gaat het nu beter met je!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')