Dat is niet mis wat je hebt en hebt moeten doorstaan.quote:Op vrijdag 16 april 2004 02:20 schreef systemlord het volgende:
Ik hier, iedere 3 weken inmiddels prik halen.
Zo'n lekker prik met zo'n dikke lange naald![]()
Tja, je hebt Crohn en dan moest op een gegeven moment met spoed de overgang van de dunne naar dikke darm eruit (spoed = 3 uur 's nachts), omdat hij geperforeerd was.
Maarja, dan mis je letterlijk het stuk darm dat voor de opname van b12 zorgt...
Terwijl dat een gegeven feit is, duurt het toch een kleine 2 jaar voor de doktoren bovenstaande klachten op miraculeuze wijze verklaarden > B12![]()
En nu, anderhalf jaar later, kan ik niet zeggen dat alle destijds ontstaande klachten, ook verdwenen zijn, maja![]()
Misschien wel in bepaalde ( je hebt aardig wat b vitamines waaronder: b6, b11)quote:Op vrijdag 16 april 2004 02:21 schreef El_Nino het volgende:
Vitamine B zit toch in bier?
Ow? wist ik nietquote:Op vrijdag 16 april 2004 02:25 schreef giulio het volgende:
Er zit heel veel vitamine b in red bull.
En bij de aldi heet dat golden power!!!
Een chronische rotziekte.. maar je kunt ermee leven ( tja je moet wel)quote:Op vrijdag 16 april 2004 02:50 schreef systemlord het volgende:
Ik laat mij altijd in mijn echter bovenbeen prikken, raakt de ass. per ongeluk daar mijn bot...
Ehhhhm, lijkt het mij minder erg, dan dat ik dalijk niet zitten kan
Opzich mag je wel wat voelen, maar niet elke keer ruwe pijn,
je kan ook switchen tussen het prikvolk en dan kies je op het slaatst gewoon de beste prikker
En wat het doorstaan betreft, tis chronisch, en de darmpies enzo 'zijn gewoon kapoet'.
Maar: Lang leve de prednison, sinds vandaag weer gekregen(feliciteer systemlord in onzin
![]()
Quick specs: p/d 2gr pentasa, 30Mg pretnison, tramal 100, 2 questran, 2 pantozol, 9Mg entocort en tussendoor nog is actonel, imodium, ibuprofen enz enz enz en de b12 prik natuurlijk
(bedank systemlord in klaagbank voor de ziektekostenpremiesverhogingen)
Jammergenoeg zitten deze dingen van binnen, en neemt de helft je nieteens serieus
Damn.. jakkesquote:Op vrijdag 16 april 2004 03:01 schreef systemlord het volgende:
De 2e prik is altijd minder pijnlijk in mijn ervaring, maar er zitten zeker gemene tussen!
De klachten werden wel minder, hoewel ik wel een keer compleet de weg kwijt was op de terugweg naar huis. (in een ader geprikt?, kweenie) morgen mag ik weer
Dat klotegevoel blijft wel iedere keer denk ik. Al had ik minder last van de prik zelf dan van het gevoel dat erna bleef hangen.quote:Op vrijdag 16 april 2004 02:25 schreef Brennie het volgende:
Systemlord, waar laat jij het prikken?
( bil of been?)
En is het alleen de 1e keer een klotegevoel ( de vloeistof) of maakt dat niet uit?
Hmmm das minder, en idd de prik zelf stelt weinig voor, tis de vloeistofquote:Op vrijdag 16 april 2004 03:10 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Dat klotegevoel blijft wel iedere keer denk ik. Al had ik minder last van de prik zelf dan van het gevoel dat erna bleef hangen.
Ik denk dat ik het ook maar in mijn bil laat spuiten.quote:Op vrijdag 16 april 2004 07:18 schreef IJzercookie het volgende:
Oja.. ik laat hem in mijn bil spuiten, maar heb er niet veel last van. De prik is even vervelend, en als de vloeistof zelf ingespoten is voelt het wat branderig. Maar dat is maar heel kort.
Bij mij is ook het probleem dat het in de dunne darm niet opgenomen wordt. Maar waarom is helemaal niet duideljik. Ik heb wel een dunne darm onderzoek gehad, maar alles was oke.
Op zich zijn de klachten die jij noemt vrij logisch voor mensen met een vit B12 tekort omdat een tekort het isolatielaagje van de zenuwen aantast (is mij verteld).
Das het verrotte van het tekort, het is niet gegarandeerd dat je klachten volledig weg zullen gaan.quote:Op vrijdag 16 april 2004 06:59 schreef IJzercookie het volgende:
Ik heb ook een behoorlijk te kort gehad aan B12, ik neem aan dat het nu weer op peil is aangezien ik ook elke maand een injectie moet halen. Als ik het topic zo lees zijn er best veel jongeren met die klachten.
BIj mij zijn ze er achter gekomen omdat ik al een hele tijd rondloop met ernstige vermoeidheidsklachten. Mijn ijzergehalte was ook veel te laag. Dit is allemaal weer bijgevuld. Maar mijn vermoeidheidsklachten zijn nog niet over.
Klote is dat!quote:Op vrijdag 16 april 2004 07:34 schreef floopzz het volgende:
Hoi, ik heb ook een chronisch B12 tekort. Alle onderzoeken twee keer gehad, maar ze komen er niet achter waarom. Nu moet ik 1 x in de maand me laten prikken, laat het altijd in mijn bil doen.
Ik merk voortaan ( heb het nu een paar jaar) precies wanneer ik het nodig heb, fietsen gaat moeilijk omdat mijn benen loodzwaar voelen, mijn handen gaan trillen, ik kom niet goed meer uit mijn woorden , etc.
Wat ik trouwens echt idioot vind, is dat ik op het moment behalve B12 ook B1 en B6 moet laten spuiten (zit allemaal in 1 ampul), en dat die ampullen niet vergoed worden, terwijl bij alleen B12 dat wel het geval is.![]()
Lang leve de ziektekostenverzekeringenquote:Op vrijdag 16 april 2004 12:51 schreef Rewimo het volgende:
Mijn stiefvader heeft dit ook, die moet elke maand een prik halen.
En ikzelf heb ook een hele lage waarde, zit nog net boven de grens. Ik slik daarom elke dag een vitamine B complex Forte.
Het vervelende is, dat vitamines niet vergoed worden door de ziektekostenverzekering. Nu is dat voor mij nog niet zo'n probleem, want 90 van die pilletjes kosten iets van 3 euro. Maar mijn stiefvader moet zijn B12-ampullen ook zelf betalen, en die zijn niet zo goedkoop
Tja... en zonder die injecties gaat ie dood. Dus wat doe je dan...quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:00 schreef Brennie het volgende:
[..]
Lang leve de ziektekostenverzekeringen
Vermoeidheid kun je idd krijgen door een tekort van zowel foliumzuur als vit. b12.quote:Op vrijdag 16 april 2004 12:58 schreef marchien het volgende:
Een hele goede vriend van mij is net naar de dokter geweest en die zei ook dat hij te weinig B12 had.
Ik weet niet of hij daar klachten door heeft eigenlijk. Hij is natuurlijk welles moe (te vaak naar mijn idee, maar is het gewend en vindt het normaal) , maar dat kan overal door komen.
Dus ik weet het niet (hij had trouwens ook te weinig foliumzuur, doet dat nog wat?)
Je hebt geen keus iddquote:Op vrijdag 16 april 2004 13:02 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Tja... en zonder die injecties gaat ie dood. Dus wat doe je dan...
Oh das dan weer een aardige bijkomstigheidquote:Op zaterdag 17 april 2004 01:26 schreef systemlord het volgende:
Tja, nu ook dus de veroorzaker van de vroegere bloedarmoede gevonden, tnx.
Dat zo'n dok dat niet weet, jemig, heb ik eigenlijk, achteraf, dus voor niets bloedtransfusies gehad( en weet ik veel hoeveel onderzoeken )
Nou ja, nu tenminste 1 voordeel, muggen ruiken die b12 in je bloed, dus die blijven 'weg'.
(is mij verteld en mijn ervaring, althans, ik wordt vrijwel niet meer geprikt in de zomer, mischien incidenteel een keertje, maar dat zal wel een verkoude mug zijn)
Nope, omdat het in dit geval medisch vastgesteld is, dat het in 'ons geval ' niet door de (beschikbare) darmen wordt opgenomen.quote:Op zaterdag 17 april 2004 13:52 schreef Mr.J het volgende:
En is supplementatie geen alternatief tegenover die injecties?
Dank jequote:Op zaterdag 17 april 2004 12:08 schreef schatje het volgende:
Klinkt vervelend Brennie.. sterkte ermee hoor.
Idd!quote:Op zaterdag 17 april 2004 23:05 schreef systemlord het volgende:
[..]
Nope, omdat het in dit geval medisch vastgesteld is, dat het in 'ons geval ' niet door de (beschikbare) darmen wordt opgenomen.
Welke dosis slik jij die? Gewone uit de drogisterij of hoge dosis met doktersvoorschrift?quote:Op dinsdag 20 april 2004 15:49 schreef Rewimo het volgende:
Ik slik wel tabletten, omdat het bij mij nog wel opgenomen wordt, tenminste als ik een grote dosis slik. Uit mijn voeding alleen haal ik kennelijk te weinig B12.
Aha, wel misschien hoort het erbij, ik moet vrijdag naar de huisarts.. zal het wel ff vragen.quote:Op dinsdag 20 april 2004 17:37 schreef IJzercookie het volgende:
Die electrische ladingen heb ik ook, maar ik weet niet of dat bij het injecteren van B12 hoort. Ik zal eens opletten. Nu heb ik het nl niet en eigenlijk moet ik al weer voor een injectie.
Maar mieren... nee..
Kan kloppen, heb een nieuw mailadres..quote:Op dinsdag 20 april 2004 17:54 schreef Roönaän het volgende:
Brennie, ik krijg mijn mail terug als ik naar jouw fok adres mail. Het forward adres van planet wordt niet herkend oid.
Zou je me een dezer dagen even willen mailen aangaande B12 enzo(of heb je een ander adres?)
tot zoverquote:Hoe te gebruiken en in welke hoeveelheid
-knip-
bij vitamine B12 gebrek, uitsluitend in het zenuwstelsel, 1 per dag tot een maximum van een maand, daarna minimaal een week stoppen en eventueel een maand doorgaan met een halve tablet en daarna stoppen en hervatten na overleg met arts. Bij voorkeur combineren met B-complex en multivitamine.
-knip-
Eventuele schadelijke bijwerkingen op andere organen ten gevolge van zeer hoge dosis vitamine B12 zijn tot op heden niet bekend. In diverse landen worden al vele jaren dagelijkse doseringen van 5000-10.0000 mcg B12 per injectie gedurende gebruikt. De hoogste bekende dosis (toegepast bij cyanidevergiftiging) is 200.000 per infuus per dag. Hierbij worden geen bijwerkingen gezien. De langst beschreven toegediende hoge dosis is dagelijks 60.000 mcg per injectie gedurende 6 maanden, zonder dat bijwerkingen gemeld zijn.
Dat kan goed, maar vermoeidheid kan bij duizend en 1 ziektes horen, of gewoon een gevolg zijn van je leefwijze.quote:Op dinsdag 20 april 2004 18:49 schreef Freaky_pauwie het volgende:
Hmm, een vriendin van mij heeft dat ook!
Moet ook altijd prikken halen enzo..
Ze zei overigens tegen mij dat ik het ook misschien kon hebben, omdat ik altijd zo moe ben,
nu vroeg ik me af: kan dat??
Of zijn er meer klachten nodig dan alleen moe zijn?
(overigens heb ik geen pffiefer, daar ben ik al op getest)
Bedankt voor de infoquote:Op dinsdag 20 april 2004 18:51 schreef Roönaän het volgende:
Doe het wel ff hier. <spam>
Tegenwoordig is er als alternatief voor injecties namelijk ook hoge dosis b12 tabletten. Op www.b12.nl vind je meer informatie. Mogelijk kan je hier met je huisarts over hebben, want je lek laten prikken als het zo kan is ook zo jammer. De dosis die in 1 tablet zit is 10.000 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Voor de bijsluiter geldt het volgende voor jou het meest denk ik
[..]
tot zover
</spam>
Deze pil heeft een iets hogere dosis en betere werking dan een kruitvat-b12 hoorquote:Op dinsdag 20 april 2004 18:57 schreef Brennie het volgende:
[..]
Bedankt voor de info
Tabletten innemen is echter alleen zinvol wanneer het gebrek aan b12 gekomen is door een onvoldoende inname van dierlijke producten ( vlees en in mindere mate kaas,eieren etc)
Voor zover ik weet is het innemen van tabletten daarom niet geschikt, daar ik gewoon voldoende en zelfs veel dierlijke producten nuttig
De site kon ik volgens mij nog niet, ga even kijken
Over een klein half uur ga ik mezelf in de spier injecteren met de b12.. brrrrr ( wish me luck)
Zal het eens aan de huisarts voorleggenquote:Op dinsdag 20 april 2004 18:58 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Deze pil heeft een iets hogere dosis en betere werking dan een kruitvat-b12 hoor
**rilt bij injecties*
have fun of succes?![]()
Ik slik vitamine B-complex Forte. Ik haal het in de apotheek, maar wel zonder recept. Overigens wel op aangeven van de huisarts.quote:Op dinsdag 20 april 2004 17:50 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Welke dosis slik jij die? Gewone uit de drogisterij of hoge dosis met doktersvoorschrift?
*benieuwd*
Die heb ik. Zijn echt reteduur!quote:Op dinsdag 20 april 2004 18:51 schreef Roönaän het volgende:
De dosis die in 1 tablet zit is 10.000 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Dan kende jij de site welquote:Op dinsdag 20 april 2004 19:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Die heb ik. Zijn echt reteduur!
Maar wél lekker!![]()
quote:12BWell 10 mg tablet vergoed?
of via uw ziektekostenverzekering als medicijn of anders:
informeer bij uw belastingconsulent onder welke voorwaarden u deze tabletten als bijzondere dieetvoorziening van uw inkomstenbelasting af kunt trekken.
(tot ¤ 750,- per jaar)
U kunt via een emailconsult een verklaring van dr. wijlhuizen krijgen.
Yep, done.. en ik ben nu retetrots op mezelfquote:Op dinsdag 20 april 2004 19:04 schreef Roönaän het volgende:
In je been ofzo?
Ja ik ben een watje![]()
quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:38 schreef Brennie het volgende:
[..]
Yep, done.. en ik ben nu retetrots op mezelf
Niet denken, gewoon doen
Stuk minder pijnlijk dan wanneer ik het door een collega laat doen
Om de 3 dagen 1 injectie ( 2 ampullen)quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:40 schreef Roönaän het volgende:
[..]kben helemaal opgelucht nu
hoevaak moet dat nou? elke dag 2 maal ofzo?
yuk
ontkenningsfasequote:Op dinsdag 20 april 2004 20:00 schreef octopussy het volgende:
sorry dat ik een beetje offtopic ga...
die site van www.b12.nl heeft een testje. Die heb ik dus gedaan, en er kwam uit: U leeft erg ongezond
![]()
Lekkere test hoor!
(ik leef trouwen wel gezond, maar ben de laatste paar maanden erg moe en kan me niet concentreren enzo)
Vandaag voor het eerst gedaan.. tis idd erg vreemd, je moet echt over een drempel heen.quote:Op dinsdag 20 april 2004 23:09 schreef IJzercookie het volgende:
ow wow, je doet die injecties zelf! Dat lijkt me heel erg tegen natuurlijk!
Ik ga er voor naar de huisarts... maar heb dan ook helemaal geen ervaring met injecties
Vreemd: Ik neem de B12 niet meer op, maar mag/moet 1x per 3 á 4 weken, 1 ampul laten prikken.quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:01 schreef Brennie het volgende:
Om de 3 dagen 1 injectie ( 2 ampullen)
Iedere keer dat je prikt gaat het makkelijker.quote:Op maandag 26 april 2004 19:53 schreef Brennie het volgende:
Heb me net zelf weer de b12 toegediend via injectie.
Wat was het dit keer naar zeg
Ben helemaal van slag erdoor.
Moest t ff kwijt
quote:Op maandag 26 april 2004 19:53 schreef Brennie het volgende:
Heb me net zelf weer de b12 toegediend via injectie.
Wat was het dit keer naar zeg
Ben helemaal van slag erdoor.
Moest t ff kwijt
Het kan heel goed zijn dat je een te laag b12 gehalte hebt.quote:Op maandag 26 april 2004 21:14 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Ik ben nu al ongeveer 12 weken geleden naar de dokter geweest omdat ik erg vermoeid en snel duizelig was. Verder niet echt klachten. Toen bloed laten prikken en daar kwam lichte bloedarmoede uit. Geen pfeiffer o.i.d. Toen dus 7 weken staalpillen geslikt, maar dat hielp eigenlijk niks, plus dat ik er nog andere darm/maagklachten bij kreeg.
Weer naar de dokter geweest, verhaal gehouden etc. Vond toch wel dat ik naar de internist moest, bovendien toen weer bloed laten prikken. M'n HB-gehalte was notabene gedaald! Ondanks die staalpillen. Vorige week maandag naar de internist geweest en weer bloed laten prikken en een longfoto laten maken. Mag aanstaande donderdag weer terug komen en kijken wat er verder gaat gebeuren.
Maar wat ik me afvroeg, dat zou dus inderdaad ook een vitamine b12-tekort kunnen zijn? Ze konden trouwens sowieso aan de bezinking zien dat er wel een ontsteking zat ergens. Ik eet overigens vaak ook vegetarisch (lees: geen vlees, maar kaassoufflé), dus niet echt goed vervangen. Daar kan je ook tekorten van oplopen?
Wow das ook niet niets, eerder knap van jouquote:Op maandag 26 april 2004 20:55 schreef dawg het volgende:
[..]
Iedere keer dat je prikt gaat het makkelijker.
Ik heb zelf 1,5 jaar EPO geprikt, de ene keer ging het makkelijker dan de andere keer (het prikken zelf). Maar de drempel werd iedere keer lager.
Nu prik ik alweer een jaar 4x per week 2 dialysenaalden in mijn arm. En de helft van de tijd raak ik een zenuw, wat g************** pijn doet. Maar neemt niet weg dat de drempel erg laag is. Hoe vaker hoe makkelijker dus (voor mij). Je wordt er ook steeds beter in, je leert steeds betere prikbewegingen te maken. En, jij kent je eigen lichaam het beste. Als je dus zelf prikt zal het ook het minste pijn doen, omdat je zelf voelt hoe je prikt en hoe je dus ook niet moet prikken.
In ieder geval knap dat je het zelf doet. Ik heb al veel mensen gesproken die huiveren alleen al bij de gedachte.
Zie mijn link in de openingspostquote:Op maandag 26 april 2004 21:53 schreef Captain_Chaos het volgende:
Noooooit van gehoord.
Ik was naar aanleiding van het 'bikkeltopic' toch wel nieuwsgierig geworden. Nu ik hier op fok al zoveel mensen aantref die er mee opgezadeld zitten vraag ik me af hoe vaak het voorkomt en hoe het ontstaat of wat de eerste symptomen zijn.
En die vloeistof; is dat heel dik ofzo dat het zo een pijn doet ?
Oh is allang weer over, maar thanksquote:Op maandag 26 april 2004 21:55 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
op je prikkie.
Over !
Oké.quote:Op maandag 26 april 2004 22:39 schreef Brennie het volgende:
[..]
Zie mijn link in de openingspost
Tis een vrij stroperige/plakkerige vloeistof, het gaat in een spier dus dat voel je wel.
Nee dat heb ik niet..quote:Op dinsdag 27 april 2004 00:12 schreef zhe-devilll het volgende:
jeeh die gevoelens komen me bekend voor...
ook prikkels enzo in je gehemelte of is dat nu hooikoorts?
Kom er niet meer uit zo langzamerhand..
Dat is het idd ook, je moet even over een drempelquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:01 schreef schatje het volgende:
Ik zou dat echt niet kunnen, zelf spuiten.
Het zal ook wel meer de schrik reactie zijn van het inbrengen lijkt me.
Rot zegquote:Op zondag 2 mei 2004 03:08 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb een licht tekort aan B12 doordat ik zo'n 6 jaar lang zwaar onderbehandeld met een ernstige hypothyreoidie (verminderde schildklierfunctie) heb rondgelopen.
Ook mijn Hb is erg laag enzo, het werkt natuurlijk allemaal met elkaar samen dus op een gegeven moment konden de verschillende stofjes en hormoontjes enzo het niet meer compenseren.
Zit nu dus aan de zwaar gedoseerde B12 (100.000 keer ADH) en daarbij nog selenium, zink, B-complex. ijzerpillen, vitamine C voor de ijzeropname en een hele hand vol schildklierpreparaten.
Het is er rekening mee houden met het innemen van de pillen (5 keer per dag) maar dan heb je ook wat!
Voel me nu duizend keer beter dan een jaar terug and I'm still improving!
Heel veel sterkte he, veel vage klachten is gewoon klote, je kunt beter 1 simpel op te lossen iets hebben, dan is het ook alleen al makkelijker uit te leggen aan mensen, want met al die ingewikkelde verhalen snappen mensen er ook geen reet meer van, haha (en nu ga ik slapen, ik ben echt helemaal op)
Zo veel is dat anders niet:quote:Op vrijdag 16 april 2004 02:25 schreef giulio het volgende:
Er zit heel veel vitamine b in red bull.
En bij de aldi heet dat golden power!!!
Das idd niets..quote:Op maandag 3 mei 2004 16:27 schreef DHuuf het volgende:
[..]
Zo veel is dat anders niet:
B3 7,2millig (40%ADH)
B5 2millig (33%ADH)
B6 0,8millig (40%ADH)
B12 0,4microg (40%)
Deze zijn afkomstig van een blikje golden power wat hier naast me staat.
Maar je neemt wel iets op toch.. vreemd..quote:Op maandag 3 mei 2004 18:58 schreef Brennie het volgende:
[..]
Das idd niets..
Ik krijg om de 3 dagen 2000 microg
Ik denk dat je uit vlees meer b12 haalt..
Tja , maar als je het niet opneemt in je lichaam
Heb nu 7 injecties gehad, waarvan 5 keer mezelf geinjecteerd.quote:Op maandag 3 mei 2004 19:07 schreef dawg het volgende:
Hoevaak heb je nu zelf geprikt? En hoe vind je dat het gaat?
Leuk he biologie?quote:Op maandag 3 mei 2004 19:20 schreef Sven- het volgende:
[..]
Maar je neemt wel iets op toch.. vreemd..
Ik heb eigenlijk niets nuttigs te melden, alleen dit topic me opviel omdat ik toevallig net iets hierover heb zitten leren...donderdag tentamen![]()
Een stofje in je maag 'Intrinsic Factor' is nodig om aan vitamine B12 te binden, zodat het later in de dunne darm geabsorbeerd kan worden.. die intrinsic factor is toevallig de enige maagfunctie die essentieel is voor het leven
Maar dan zou het dus betekenen dat je van die stof te weinig hebt.. daar is geen medicijn voor, enkel om de paar maanden zo'n injectie..
Hai,quote:Op vrijdag 30 juli 2004 23:56 schreef zZaZz het volgende:
Ok, flinke schop
er is een klacht bijgekomen, die is niet erg, edoch irritant
ik was in geen jaren gestoken door muggen, en nu word ik (net als kind zijnde) me toch een partij aangevallen dus die klote beesten!
ik had serieus iets van 10 jaar lang geen een muggebult gehad, en nu heb ik er een stuk of 15, en elke dag komen er weer een paar bij lijkt wel.
kan dat ook te maken hebben ermee?
misschien in de zomermaanden maar geen vitaminen nemen, en op een whisky dieet ofzo![]()
In jouw geval zou je dus niet gestoken moeten worden, maar het heeft bij jou het tegenovergestelde effect.quote:Op zaterdag 17 april 2004 01:26 schreef systemlord het volgende:
Tja, nu ook dus de veroorzaker van de vroegere bloedarmoede gevonden, tnx.
Dat zo'n dok dat niet weet, jemig, heb ik eigenlijk, achteraf, dus voor niets bloedtransfusies gehad( en weet ik veel hoeveel onderzoeken )
Nou ja, nu tenminste 1 voordeel, muggen ruiken die b12 in je bloed, dus die blijven 'weg'.
(is mij verteld en mijn ervaring, althans, ik wordt vrijwel niet meer geprikt in de zomer, mischien incidenteel een keertje, maar dat zal wel een verkoude mug zijn)
Typisch idd..quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:19 schreef zZaZz het volgende:
ohja ik lees het nu.
alleen is het hier precies andersomnaja, raar
zijn bij jou de klachten minder geworden trouwens? het is namelijk alweer een tijdje geleden
[edit]ik weet haast zeker dat het gewone muggenbeten zijn.
ik word nu ook ineens 's nachts wakker omdat die beesten om mijn kop heen zoemen. eerst bleven ze gewoon netjes weg. ook overdag moet ik ze ineens van me afslaan
[/edit]
Dank jequote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:42 schreef zZaZz het volgende:
ja dat is het risico van de anonimiteit op een forum helaas
toch maar hopen dat het allemaal snel weer helemaal goed gaat.
sterkte iig!![]()
Geheel offtopic, even een kleine update. Het was dus geen te laag b12 gehalte, maar de ziekte van Crohn.quote:Op maandag 26 april 2004 22:35 schreef Brennie het volgende:
[..]
Het kan heel goed zijn dat je een te laag b12 gehalte hebt.
Van een laag b12 gehalte kun je nml perniceuze anemie krijgen.
Wanneer je vegatarisch eet, krijg je idd minder b12 binnen, omdat de vitamine in dierlijke producten zit.
Voor veel info moet je ff op de link klikken in mijn openingspost.
Dank jequote:Op zaterdag 31 juli 2004 02:00 schreef BBQ-kip het volgende:
Sterkte Brennie, ik hoop dat je er snel achter komt wat er aan de hand in en welke oplossing daarvoor is...
Leuk is anders
Dat mag, als het ged is doet mij FOKadres hetquote:Op zaterdag 31 juli 2004 10:23 schreef IJzercookie het volgende:
ik heb vorige week weer een injectie gehaald, maar ik word net als altijd lek geprikt door de muggen.
Brennie, kan ik met je gaan mailen? Het klinkt als of je een beetje in dezelfde shit zit als ik en ik weet ook nog niets..
Het valt mee die injecties.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 16:42 schreef Nokia3310 het volgende:
Mijn vader krijgt ook om de paar dagen vitamine B12 injecties. Ik ben zelf de laatste tijd ook erg moe, misschien moet ik me toch maar eens laten testen... Maar als ik het hier zo hoor is het niet echt fijn die injecties! Ik zal het mijn vader eens vragen, hoor hem er nooit over namelijk (zie alleen altijd dat mijn moeder hem die prik geeft...)
Had ik dat niet gelezen in het 'Crohn' topic..quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:36 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Geheel offtopic, even een kleine update. Het was dus geen te laag b12 gehalte, maar de ziekte van Crohn.
Ik heb MS en ik heb gelezen dat een vitamine B12 tekort daar ook vaak bij voorkomt. Ik heb er zelf ook wel last van, maar niet in ernstige mate...quote:Op donderdag 20 mei 2004 12:57 schreef Brennie het volgende:
Dus als mensen nog wat meer info hebben over een tekort aan b12 en bepaalde aandoeningen/ ziektebeelden die daar tegelijkertijd bij voorkomen? ( al hoop ik dat ik gewoon niets bijzonders heb)
Hopelijk kan ik met dit topic ook nog wat meer mensen met soortgelijke problemen op het juiste spoor brengen.
Klopt heb ik ook gelezen..quote:Op zondag 1 augustus 2004 00:44 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik heb MS en ik heb gelezen dat een vitamine B12 tekort daar ook vaak bij voorkomt. Ik heb er zelf ook wel last van, maar niet in ernstige mate...
Heeee, ik heb vitiligo, dat is ook een auto-immuunziekte...quote:Op zondag 1 augustus 2004 01:05 schreef Brennie het volgende:
[..]
Klopt heb ik ook gelezen..
De oorzaak hiervan ligt dacht ik ergens in een auto-immuunreactie van het lichaam
Zowel Ms als b12 tekort wordt wel omschreven als een auto-immuunziekte ( onder andere)
Tis erg verrot idd..quote:Op zondag 1 augustus 2004 10:29 schreef vdo28 het volgende:
Wat naar Brennie dat je al zo'n tijd met klachten loopt (k weet er alles van hoe het is), hoe is je ijzergehalte nou? Zijn ze daar al achter?
Krijg je naast de MRI ook een lumbaalpunctie ofzo? Of vindt de neuro dat niet nodig?quote:Op zondag 1 augustus 2004 20:07 schreef Brennie het volgende:
Maar ben een wijsneus en ga a.s donderdag even goed met de neuroloog praten.
Ze onderzoeken steeds maar een klein gedeelte, het schiet niet op.
Geen idee, daar zal ik het donderdag wel met hem over hebben.quote:Op zondag 1 augustus 2004 20:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Krijg je naast de MRI ook een lumbaalpunctie ofzo? Of vindt de neuro dat niet nodig?
6 weken? Toen ik voor het eerst klachten had zat ik dezelfde dag nog bij de neuroloog... Heb zeker nogal een invloedrijke huisarts?quote:Op zondag 1 augustus 2004 20:53 schreef Brennie het volgende:
[..]
Geen idee, daar zal ik het donderdag wel met hem over hebben.
( Neb 6 weken moeten wachten voor dat gesprek, wat dus nu as donderdag is)
Lang leve de gezondheidszorg.
Ik vind het ontzettend dom, als dat tenminste echt zo is,dat ze geen ijzer hebben onderzocht.quote:Op zondag 1 augustus 2004 20:07 schreef Brennie het volgende:
[..]
Tis erg verrot idd..
Ze hebben het volgende bekeken: -BSE,-CK,-TSH,-foliumzuur, - 2 x het b12 gehalte en de stoffen die wijzen op ziekte van Lyme en coeliakie.
Alleen het b12 gehalte was erg afwijkend.
Ijzer hebben ze niet onderzocht.. ( nog niet)
Maar ben een wijsneus en ga a.s donderdag even goed met de neuroloog praten.
Ze onderzoeken steeds maar een klein gedeelte, het schiet niet op.
Weet jij al meer? ( je werd toch onderzocht op coeliakie?)
Oh maar daarvoor heb ik al een mri en bloedonderzoek gehad..quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
6 weken? Toen ik voor het eerst klachten had zat ik dezelfde dag nog bij de neuroloog... Heb zeker nogal een invloedrijke huisarts?
Ik weet het, ik weet het..quote:Op zondag 1 augustus 2004 21:28 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ik vind het ontzettend dom, als dat tenminste echt zo is,dat ze geen ijzer hebben onderzocht.
Je moet btw zelf aangeven wat jij mogelijk aan geeft als gedachte wat het mogelijk kan zijn.
Als je BSE goed is is het waarschijnlijk iig geen infectie of iets dergelijks.
TSH is dan goed dus geen schildklier, alhoewel FT4 ook interessant is.
Dat de Ck goed is is gelukkig wel logisch.
En een bloedonderzoek naar coeliakie is bij volwassenen maar voor 40% betrouwbaar, dus als je echt niets kan vinden dan zul je toch een biopt moeten doen.
Je zult niet de eerste zijn die een vit B12 tekort heeft door coeliakie.
Maar ik snap werkelijk niet waarom je bloedonderzoek zo beperkt is![]()
Wat ze nog ff moeten bekijken:
Ferritine
TYBC
Transferrine
Ijzer
ALAT
ASAT
Die laatste 2 voor de zekerheid, maar dit soort zaken waar jij last van hebt zijn meestal in de darm te zoeken.
Coeliakie zou me dan ook niet verbazen maar daar moet je toch echt een biopt voor hebben.
Neem iig maar van mij aan dat je hier wel druk op moet zetten want anders kunnen dit soort dingen in jou nadeel heel lang duren.
In mijn geval hebben ze nog niets gevonden behalve syndroom van Gilbert, dus een teveel aan Bilirubine. Ik heb op dit moment ook geelzucht.
Maar of dit al mijn symptomen kan veroorzaken dat zoeken ze nog uit.
Ik wil iig dolgraag weer achter het stuur maar moet morgen heen voor een uitkering![]()
(ik wil gewoon werken)
Sterkte iig
Thanksquote:Op zondag 1 augustus 2004 22:41 schreef jalipton het volgende:
Zo, ik heb weer een flinke lap text geproduceerdHoop dat het enigszins nuttig is
![]()
quote:De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B12 is 0,001 mg (= 1 microgram). Doseringen van 5 - 50 microgram zijn voor de meeste mensen voldoende, neem hogere doseringen alleen op advies van een deskundige. De maximale aanbevolen veilige dosis is 200 mg per dag.
quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 09:04 schreef IJzercookie het volgende:
Er worden injecties gegeven omdat het via de natuurlijke manier (maag, darmen) niet in het bloed opgenomen kan worden.
quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 10:11 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Waarom bestaat er dan zoiets als een vitamine b12 pil?
quote:Uit post van Jalipton, hierboven ergens:
Welke behandeling is er?
Allereerst moet een onderliggende oorzaak van het intrinsic factor tekort/vitB12 tekort worden onderzocht. Hierbij wordt de meeste nadruk gelegd op het vinden van ernstige (kwaadaardig gezwel) en behandelingsvergende (auto-immuun ziekten wo Crohn en coeliakie) oorzaken te vinden. Als er geen oorzaak gevonden kan worden (en dat is niet ongebruikelijk), moet het VitB12 tekort aangevudl worden.
Bij Intrinsic factor tekort wordt behandeld door gedurende de rest van het leven injecties met vitamine B-12 te geven. (je kunt het nl niet via je darmen openemen omdat daar intrinsic factor voor nodig is.) Dit gebeurt ook bij mensen die een slecht werkende dunne darm hebben.
Soms is het gebruiken van VitB12 tabletten voldoende bij mensen die voldoende intrinsic factor en geen dunne darmziekten hebben.
quote:B12 opname bij een lage intrinsic factor
Ik hoor dat er naast injecties ook tabletten zijn. Omdat de doktersassistente niet zal willen prikken en ik niet zou weten wie het dan wel moet doen, is dat voor mij de eerste optie. Ik heb echter een erfelijk tekort aan intrinsic factor. Zal ik die oraal genomen vitamine B12 dan wel kunnen opnemen? Mijn huisarts heeft het nooit over tabletten gehad en de dokterassistente houdt vol dat ze niet eens bestaan.
antwoord: internist dokter bruinsslot heeft in 1953 in het nederlands tijdschrift voor geneeskunde al gepubliceerd dat tabletten in hogere dosering voldoende zijn OOK bij een tekort aan intrinsic factor
Een vitamine B12 pil werkt hetzelfde als B12 in de voeding, het moet worden opgenomen door de maag/darmen. Dat gebeurt dus niet... vandaar de injectie.quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 10:11 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Waarom bestaat er dan zoiets als een vitamine b12 pil?
Hoe dat zit kan ik natuurlijk niet vertellen, ik heb deze info van mijn internist.quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 10:31 schreef Roönaän het volgende:
http://www.vaakmoe.nl/?p=b12faq#item16
[..]
Ik heb het wel een keer uitgelegt gekregen door internist Wijlhuizen, maar het is me niet precies bijgebleven hoe het precies zat. Punt is dat er veel onduidelijkheid is omtrend b12 en vermoeidheid en de manieren van toedienen. injecties kan soms succesvol vervangen worden door tabletten heb ik gehoord, maar dit soort zaken zitten niet in het standaardpakket voor medici en vereist bijscholing om alle hoeken en kantjes tekennen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 10:43 schreef IJzercookie het volgende:
Hoe dat zit kan ik natuurlijk niet vertellen, ik heb deze info van mijn internist.
Ik geloof niet dat hij me injecties zou geven als het op te lossen was met een pilletje! Maar goed, ik heb die wijsheid helaas ook niet in pacht.
Wat ik alleen niet begrijp is dat als je geen vit B12 opneemt, waarom je dan wel vit B12 opneemt in een grote dosis.
Om de een op andere vreemde reden produceert je lichaam dus wel enige B12 (in je darmen dus), maar kun je 'er niet bij', omdat je het gewoon uitpoept.quote:Het niet kunnen opnemen van B12 door de darmen heeft niets te maken met hygiëne of het gebruik van alcohol, koffie of tabak. De in de darmen geproduceerde B12 kan nooit opgenomen worden.
quote:B12-supplementen kunnen op verschillende manieren genuttigd en opgenomen worden door ons lichaam. Het lichaam kan gewoonlijk de B12 gewoon via het spijsverteringsstelsel opnemen. Dit is echter een wat meer tijdnemende zaak en men is geneigd in gevallen van duidelijk tekort directe injectie B12 te accepteren die voorgeschreven kan worden door b.v. de huisarts. Een enkeling heeft de pech dat haar/zijn lichaam om de een of andere reden B12 uit de pillen niet via het spijsverteringsstelsel kan opnemen. In dat geval kan men zijn toevlucht nemen tot opname middels diffusie van B12 via het hiertoe zeer geschikte weefsel onder de tong. De diffusiemethode kan gebruikt worden middels het kauwen en onder de tong werken van B12-pillen van hoge dosis, 1000 of 2000 microgram. Een alternatief is de spray-methode, maar hierbij is een fors aantal 'pufjes' van de spray noodzakelijk om via diffusie de gewenste aantal microgrammen binnen te krijgen.
Ik heb wel wat onderzoeken gehad nav mijn klachten.quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 08:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Heb je de onderzoeken gekregen die je wilde, Brennie? Is er al wat meer duidelijkheid?
Kun je je voorstellen waar alle CVS* vdo28 patienten doorheen moeten?quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 18:25 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik heb wel wat onderzoeken gehad nav mijn klachten.
Tot nu toe is er alleen een ernstig b12 tekort geconstateerd.
Ze gaan nu niet verder kijken, over 3 maanden moet ik terugkomen of wanneer de klachten verergeren.
Lang niet alles is onderzocht, snap er niets van.
Op dit moment loop ik belabberd, maar daar wordt niet eens naar gekeken.
Ik was woedend toen ik hoorde dat er 3 maanden niets meer wordt gedaan..
( Terwijl er wordt gezegd:" er is wat mis,maar we weten het nu niet" )
Kon mijn woede en vragen niet uitten, wilde zo snel mogelijk wegwezen uit het ziekenhuis.
En nu zit ik bedenken wat ik moet doen.
![]()
Jaja. we hebben al medelijden hoor. sjonge jonge.quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 18:32 schreef vdo28 het volgende:
Zucht,
Kun je niet naar je huisarts en vragen om een second opinion?quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 18:25 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik heb wel wat onderzoeken gehad nav mijn klachten.
Tot nu toe is er alleen een ernstig b12 tekort geconstateerd.
Ze gaan nu niet verder kijken, over 3 maanden moet ik terugkomen of wanneer de klachten verergeren.
Lang niet alles is onderzocht, snap er niets van.
Op dit moment loop ik belabberd, maar daar wordt niet eens naar gekeken.
Ik was woedend toen ik hoorde dat er 3 maanden niets meer wordt gedaan..
( Terwijl er wordt gezegd:" er is wat mis,maar we weten het nu niet" )
Kon mijn woede en vragen niet uitten, wilde zo snel mogelijk wegwezen uit het ziekenhuis.
En nu zit ik bedenken wat ik moet doen.
![]()
Dat zijn idd allemaal dingen die door mijn hoofd gaan..quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 19:25 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Kun je niet naar je huisarts en vragen om een second opinion?
Zeg dat je merkt dat je constant achteruit gaat en dat je niet wil afwachten hoe erg het kan worden. Zeg dat je het er niet mee eens bent dat er geen lumbaalpunctie is gedaan(of iets anders waar je zelf de noodzaak van ziet). Benadruk ook dat het het slechte lopen e.d. je erg beangstigd. Zeg ook dat je je niet serieus genomen voelt, zeker gezien je klachten.
Misschien helpt dat...
Ja, jij, ik en velen anderen, helaas..quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 19:48 schreef IJzercookie het volgende:
Brennie, klinkt als het verhaal dat ik zou kunnen schrijven
Mijn vriend gaat mee..quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 21:03 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Kun je niet iemand meenemen naar een volgende afspraak? Met z'n tweeën sta je sterker. Een vriend(in) die je verhaal en geschiedenis kent kan een hele steun zijn naast je...
Wat ben jij achterlijkquote:Op vrijdag 6 augustus 2004 19:11 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Jaja. we hebben al medelijden hoor. sjonge jonge.
/zal de hitte zijn. sorry.
quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 13:56 schreef Roönaän het volgende:
Alsof er meer gedaan wordt als je er telkens op wijst hoeveel medelijden er wel niet moet zijn. Lekker constructief ook. Je mag blij zijn dát er artsen zijn die het proberen op te lossen.
CVS/ ME is een nog grijs gebied waar niet voldoende onderzoek is gepleegd. En door te zuchten en te steunen komt daar echt geen verandering in. Alsof mogelijke donateurs nog enig idee hebben waar ze hun geld moeten doneren als er tig verschillende stichtingen zijn die plegen iets te doen met ME, maar er nauwelijks iets gebeurd.
En ik vind niet dat je het de artsen erg kan kwalijk nemen. Niet alsof jullie massaal genegeerd worden.
Moet je een andere arts zoeken. Jullie zijn toch niet labiel ofzo. Ga je op je strepen zijn. Er zijn voldoende artsen die vermoeidheidspatienten wel serieus oppakken; maar die laten we maar even buiten beschouwing, dan is het makkelijker om je zo veroordeeld te voelen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 13:59 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Telkens op wijst
En weet je wel dat heel veel artsen ME patienten met opzet van het kastje naar de muur sturen in de hoop dat ze hun "waan" ideeen kwijt raken.
En dat is geen excuus dat je niet normaal kunt reageren op mijn post, je bent toch geen pubertje meer![]()
Hoeveel tijd denk jij dat er al verloren is voordat mensen hier achter zijn?quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 14:01 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Moet je een andere arts zoeken. Jullie zijn toch niet labiel ofzo. Ga je op je strepen zijn. Er zijn voldoende artsen die vermoeidheidspatienten wel serieus oppakken; maar die laten we maar even buiten beschouwing, dan is het makkelijker om je zo veroordeeld te voelen.
Het ging hier om B12, wat helpt bij vermoeidheidsklachten. Waarom jij er dan steeds cvs/ me bij moet halen weet ik ook niet.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 14:04 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Hoeveel tijd denk jij dat er al verloren is voordat mensen hier achter zijn?
Tuurlijk moet je op je strepen staan, maar je bent zelf geen arts, dus voordat jij erachter bent dat sommige zaken volledig fout gegaan zijn ben je al een hele tijd verder.
En ik voel me totaal niet veroordeeld hoor![]()
En ik denk de meeste ME patienten ook niet, dus waarom noem je dat nou de hele tijd.
Je miste het hele punt van de discussie :')
Steedsquote:Op zaterdag 7 augustus 2004 14:06 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Het ging hier om B12, wat helpt bij vermoeidheidsklachten. Waarom jij er dan steeds cvs/ me bij moet halen weet ik ook niet.
Weet je ongeveer hoe "laag" je waarde is dan?quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 13:41 schreef IJzercookie het volgende:
de reden is nooit gevonden bij de internist. Voeding was oke, dat is uitgezocht bij de dietiste, Intrinsic factor was ook goed volgens de internist.... en daarmee was het afgelopen.
Internist vond 1 injectie per 2 maanden oke als onderhoudsdosis, eerst drie injecties vlak achter elkaar gehad. Huisarts wilde over gaan naar 1 keer per maand, wat nu dus weer aangepast gaat worden naar 1x per twee weken.
Heb je wel een stootkuur gehad?quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 13:32 schreef IJzercookie het volgende:
Vandaag heb ik de uitslag terug van een bloedtest, even voor de zekerheid. Nu blijkt dat ondanks mijn maandelijkse injecties het vitamine B12 gehalte nog steeds aan de lage kant is. Wat de waarde precies was ben ik natuurlijk weer vergeten te vragen.
Nu moet ik om de twee weken een injectie gaan halen.
Ik vind dat wel raar hoor. Ik krijg elke maand 1000 ug Hydrocobamine, en heb de laatste vier weken multivitamine geslikt omdat ik geen voeding binnen kon houden. Daar zat 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid in. Dat geeft maar weer aan dat het met een pilletje echt niet werkt!
Eeeeh..quote:Op zondag 12 december 2004 01:19 schreef Captain_Chaos het volgende:
*Hoopt dat Brens zwarte lettertjes hier niets mee te maken hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |