quote:Dit is toch schandalig. Of niet soms. De zwart heeft zeker nog nooit van vrijheid tot meningsuiting gehoord!
De populaire mediasite RadioWereld.nl zal met ingang 1 augustus stoppen met het forum Mediaroddels. In dit forum was het mogelijk voor bezoekers van de website om te discusseren over allerlei zaken die in de media spelen.De makers van de site hebben het forum gesloten (per 1 augustus) omdat de directeur van het commerciële radiostation Radio 538, Erik de Zwart, dreigde met juridische stappen als de site doorging met de Mediaroddels. Volgens hem loopt zijn bedrijf schade op door de discussies in de Mediaroddels en stelt De RadioWereld verantwoordelijk voor de inhoud.
De makers van De Radiowereld erkennen geen enkele aansprakelijkheid voor onrechtmatig handelen tegen Radio 538 omdat de site slechts een open, democratisch forum faciliteert waar iedereen zijn of haar mening kwijt kan over radio en aanverwante zaken. Gelet op de functie van dit forum -en op praktische belemmeringen- is RadioWereld niet inhoudelijk betrokken bij deze uitingen. Dit is trouwens ook duidelijk aangegeven voor het publiek. Ook is De Radiowereld er niet van overtuigd dat de mediaroddels een onrechtmatig karakter van uitingen hebben, al is het maar omdat het onmiskenbaar om roddels gaat. Mocht iemand deze uitingen -waarschijnlijk als enige sitebezoeker- serieus nemen, dan is het misschien een troost dat iedere inzending voldoende reacties oproept, zodat per saldo een genuanceerd beeld ontstaat in het forum.
Aangezien de vrijwillige medewerkers van de RadioWereld geen tijd en zin hebben in een mogelijke lange juridische procedure is de site toch maar gestopt met de mediaroddels. “We betreuren dat deze beslissing genomen moest worden. Het was echter niet meer te doen. We beschikken helaas niet over de middelen om de in onze ogen onterechte aantijgingen via de rechter een halt toe te roepen”, aldus Martin Slijper van de RadioWereld. De RadioWereld gaat zich nu nog meer concentreren op het medianieuws en zal na een korte vakantieperiode een compleet nieuwe interactieve site lanceren op www.radiowereld.nl en www.radio.nl. “We zijn al marktleider onder de mediasite’s maar we zijn ervan overtuigd dat de nieuwe website een nog groter succes gaat worden”, aldus Martin Slijper van De RadioWereld.
Slotwoord aan alle bezoekers.
Helaas zal de RadioWereld de MediaRoddels, alsmede andere forums moeten te sluiten. Dit zal vanavond gebeuren. Dit vanwege aanhoudende druk van Radio 538. Ik vind het echt jammer dat deze beslissing genomen moest worden. Het was echter niet meer te doen. Ik beschik helaas niet over de middelen om (in mijn ogen onterechte) aantijgingen via de rechter tot een halt te roepen. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat Radio 538 geen schijn van kans had gemaakt bij een rechter, ben ik toch genoodzaakt om het niet zover te laten komen.Een verregaande vorm van censuur op de site, zoals Radio 538 dat graag wil, kan ik niet toestaan. In de afgelopen 3 maanden hebben we veel uitspraken en schriftelijke aantijgingen van Radio 538 ontvangen. Hierin meldde men De RadioWereld, dat er regelmatig postings als beledigend werden ervaren, wat volgens RadioWereld ten onrechte is.
Binnen enkele weken zullen we starten met de nieuwe site, met zoals van oudst ook een grote interactiviteit met jullie. RadioWereld is momenteel druk aan het broeden op nieuwe ideeën en oplossingen, maar vanwege de vakantietijd raden wij iedereen aan om zelf ook vakantie te nemen tot 1 september.
quote:Klopt, maar 538 is toch meer een flutstation met een dictator ?
Op dinsdag 31 juli 2001 18:38 schreef RB-tje het volgende:
Dit is toch schandalig. Of niet soms. De zwart heeft zeker nog nooit van vrijheid tot meningsuiting gehoord!
quote:yorin fm rules the waves zullen we maar zeggen!
Op dinsdag 31 juli 2001 18:44 schreef popolon het volgende:[..]
Klopt, maar 538 is toch meer een flutstation met een dictator ?
quote:LOL, het sarcasme druipt er vanaf....
Op dinsdag 31 juli 2001 18:45 schreef RB-tje het volgende:[..]
yorin fm rules the waves zullen we maar zeggen!
quote:kun je wel zeggen. Maar ik vind yorin beter dan 538. 538 is de copie van yorin. Sinds veronica fm yorin heet hebben ze jingle over de intro's van de platen heen. En raad eens wat ik deze week hoorde op 53slappe lach
Op dinsdag 31 juli 2001 18:46 schreef waspman het volgende:[..]
LOL, het sarcasme druipt er vanaf....
[Dit bericht is gewijzigd door NewBeatle op 31-07-2001 19:21]
quote:Sorry
Op dinsdag 31 juli 2001 19:20 schreef RB-tje het volgende:
einde van de reclame!~!
Ik begreep dat Prem nogwat (bekende advocaat) Radiowereld.nl gratis bij wou staan in een mogelijke rechtzaak. Jammer dat die niet doorgaat, De Zwart staat wat mij betreft heel zwak in deze zaak.
Dit geeft trouwens niet het niveau van de roddels/discussies weer, was soms best hoog. En veel roddels waren gewoon waar ( dat zal De Zwart nog wel het meest pijn doen
2 nieuwtjes, ving ik gister op via een ingewijde:
"Erik de Zwart snuift coke"
"Van Inkel gaat Radio538 verlaten"
quote:Kijk uit gek.
Op dinsdag 31 juli 2001 21:40 schreef beelzebub het volgende:
We kunnen hier vrolijk verder roddelen toch, dit is toch het mediaforum?2 nieuwtjes, ving ik gister op via een ingewijde:
"Erik de Zwart snuift coke"
"Van Inkel gaat Radio538 verlaten"
quote:Omdat het nog geen 1 augustus is?
Op dinsdag 31 juli 2001 22:21 schreef RB-tje het volgende:
inmiddels is het forum weer open, Weet iemand waarom?
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 18:38 schreef RB-tje het volgende:Het was echter niet meer te doen. Ik beschik helaas niet over de middelen om (in mijn ogen onterechte) aantijgingen via de rechter tot een halt te roepen. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat Radio 538 geen schijn van kans had gemaakt bij een rechter, ben ik toch genoodzaakt om het niet zover te laten komen.
quote:Ja schandalig.
Dit is toch schandalig. Of niet soms. De zwart heeft zeker nog nooit van vrijheid tot meningsuiting gehoord!
Overigens net zo schandalig van de heren van Radiowereld om hun forum te sluiten. De kwestie speelde een tijdje terug ook al, daar heb ik toen nog een uitgebreid bericht op de frontpage over neergezet. En ook hier is er een topic over geweest wat helaas verdwenen is door de crash.
Radiowereld bezit sinds kort ook www.radio.nl , wat rechtstreeks doorlinkt naar radiowereld. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze dit ten gelde willen maken. Ruzie met 538 komt slecht uit op de lange duur, maar is nu als publiciteit wel handig. Tevens een mooie manier om van het slechte forum af te komen, waar eigenlijk nooit interessante discussies staan, omdat er niet gemodereerd wordt. Een beetje vrijblijvend schelden en zeiken op DJ's en onzin berichten, is het enige wat er staat te lezen.
Nee, ik denk dat het de heren van Radiowereld wel goed uitkomt dat ze nu van dat forum af kunnen, en er ook nog publiciteit meekrijgen en de schuld op 538 kunnen afschuiven.
Want uit de berichtgeving in mei bleek al dat 538 géén poot had om op te staan. Bovendien was Radiowereld toen financiële steun toegezegd bij een mogelijke rechtszaak.
Zal even in mijn eigen archief op zoek gaan naar dat bericht, en oordeel dan zelf.
quote:Op 18 mei heb ik er dit bericht over geschreven op de frontpage. (Helaas ontbreken de berichten van 16 april tot 1 juni vanwege de crash)
Op woensdag 01 augustus 2001 00:29 schreef Meril het volgende:
Dit nieuws vond ik nou typisch iets voor de frontpage van Fokzine...maar dat waren de news-editors blijkbaar niet met me eens. Ik zal niet overal een complottheorie in zien... (Danny dealer van de Zwart?!)
Radio 538 wil internet forum censureren
18 mei 2001
Radio 538 heeft met juridische stappen gedreigd tegen de site radiowereld.nl Op die site was een forum te vinden onder de naam ''Mediaroddels''
Michel Palme, marketingmanager van 538, stuurde een boze e-mail naar Radio Wereld, omdat op die site in het forum mediaroddels, discjockeys van radio 538 volgens hem zeer vaak werden beledigd. Zo wordt Eric de Zwart, steevast Eric de Cokesnuiver genoemd en werd de drive in show van 538, gepresenteerd door Edwin Evers en Jeroen van Inkel, vergeleken met een bejaardensoos, waarvoor je rollators nodig zou hebben. Dit in verband met de hoge leeftijd van de DJ's.
Ook heeft 538 problemen met het onzin nieuws dat op mediaroddels verspreidt wordt. Van dat forum zou volgens hun de roddel afkomstig zijn dat Jeroen van Inkel 538 wilde verlaten. Dit soort berichten zou economische schade opleveren voor de jongerenzender.
Valentijn Siebrands, van Radiowereld.nl, vindt dat ''Mediaroddels'' een vrijplaats moet kunnen zijn waar iedereen zijn mening moet kunnen geven. Na de dreigementen van 538 zijn de eigenaren van radiowereld.nl gezwicht en hebben het forum verwijderd, zo liet hij in het BNN radioprogramma storing op radio 1 weten.
Media advocaat Prem Radhaskishun vindt de actie van 538 volslagen lachwekkend. Volgens hem zou radio 538 géén schijn van kans hebben kunnen maken bij een eventuele rechtszaak. De advocaat wees erop dat radio 538 zelf ook roddels uitzend in een shownieuws rubriek, hij ziet geen enkel verschil. Het bezwaar dat de roddels beledigend zijn voor bepaalde medewerkers van 538 wees hij van de hand. ''Jullie beledigen op 538 ook Michaël Jackson, door hem Wacko Jacko te noemen, maar als iemand Eric de Zwart een Cokesnuiver noemt slaan jullie op tilt. Dat is meten met twee maten. Bovendien heeft er jaren geleden een artikel in een blad gestaan, dat De Zwart samen met zijn toenmalige vriendin Angela Groothuizen doodziek was geworden na het eten van een hashcake. Dan is hij zelf verantwoordelijk voor roddels omtrent drugsgebruik''.
Advocaat Bram Moszkowicz ziet ook weinig in de actie van 538. ''Een rubriek die al mediaroddels heet, geeft al aan waar het om draait''.
Radio 538 vindt dat ze zwaar beledigd worden door de berichten op het roddelforum, en vindt het oneerlijk dat zomaar iedereen op internet ongecensureerd zijn zegje kan doen. Prem stelde dat dit juist de manier is waarop internet werkt, en dat het forum een vrijplaats hoort te zijn voor iedereen die ongezouten zijn mening wil geven. Overigens worden de IP nummers van de posters in het forum altijd gelogd, dus 538 zou individueel die mensen kunnen aanklagen.
Radiowereld heeft inmiddels besloten om het forum weer terug te plaatsen, zodat iedereen weer zijn mening kan geven. Michel Palme liet hierop weten dat 538 een rechtszaak overweegt, waarop Prem gratis zijn diensten aanbod aan radiowereld, omdat die rechtszaak fundamenteel over de vrijheid van internet zal gaan, en volgens hem in dit geval niet te verliezen is.
Het is de vraag wat radio 538 van plan is met vele andere forums op internet. Bovendien bestaat er op usenet de nieuwsgroep nl.media.radio, en je kunt je afvragen wat 538 daar óóit tegen zou kunnen ondernemen (usenet bestaat uit duizenden aan elkaar gekoppelde servers over de gehele wereld)
Wie interesse heeft kan <a href="http://www.radionrg.com/radiowereld-1.mp3" target="_blank">hier</a> een mp3 downloaden met het interview met betrokkenen. (BNN - Storing Radio 1)
© Fokzine
=========================================================
Kijk, nu komt het verhaal dat er ineens gestopt moet worden met het forum, wel een beetje vreemd over.
Want na de uitzending liet 538 weten ook weer niet zo zwaar aan de zaak te tillen. Ze hebben toen nog een ingezonden brief op Radiowereld.nl gezet.
En waarom gaat Radiowereld de strijd niet aan? Met de steun van dergelijke gerenomeerde advocaten moet dat toch geen probleem zijn???
quote:R@b.
Michel Palme liet hierop weten dat 538 een rechtszaak overweegt, waarop Prem gratis zijn diensten aanbod aan radiowereld, omdat die rechtszaak fundamenteel over de vrijheid van internet zal gaan, en volgens hem in dit geval niet te verliezen is.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 01-08-2001 01:56]
quote:Nee, Jeroen gaat naar 583
Op dinsdag 31 juli 2001 23:40 schreef tong80 het volgende:
Eric van Inkel dealt coke,
jeroen de zwart gaat naar 385.
quote:En jij niet van laster en smaad.
Op dinsdag 31 juli 2001 18:38 schreef RB-tje het volgende:
De zwart heeft zeker nog nooit van vrijheid tot meningsuiting gehoord!
quote:Moet hij de roddelpers ook allemaal voor de rechter slepen. Want die roddelen bij het leven af.
Op woensdag 01 augustus 2001 10:56 schreef EyE het volgende:[..]
En jij niet van laster en smaad.
Je kan over 3FM-roddelen op: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=737 (het forum van http://3fm.pagina.nl )
quote:Nou ja, dat hoeft hij niet te doen, maar je ziet dat dus idd wel eens gebeuren als de roddels te erg worden. Met rectificaties en soms schadevergoedingen tot gevolg.
Op woensdag 01 augustus 2001 11:02 schreef NewBeatle het volgende:
Moet hij de roddelpers ook allemaal voor de rechter slepen. Want die roddelen bij het leven af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |