Das experimentquote:Op woensdag 14 april 2004 22:23 schreef Biancavia het volgende:
Ja, die van dat ze een gevangenis nabootsten.
Ja, ik ben die website daarvan kwijt...quote:Op woensdag 14 april 2004 22:26 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Das experiment![]()
rare film. maar dat experiment liep niet zo goed af
* Biancavia krabt even aan haar neus.quote:Op woensdag 14 april 2004 22:46 schreef Tropos het volgende:
<Verhaal over experiment>
http://www.prisonexp.org/quote:Op woensdag 14 april 2004 22:26 schreef Boschjesman het volgende:
Das experiment![]()
rare film. maar dat experiment liep niet zo goed af
Dat is idd het Milgram-experiment. 2/3 van de proefpersonen ging door tot een dodelijke schok, omdat een gezaghebbend iemand (dokter - man in een witte jas) vroeg om door te gaan. "Please continue", was voldoende om mensen over de streep te trekken en een dodelijke schok toe te dienen.quote:Op woensdag 14 april 2004 22:22 schreef cyber_rebel het volgende:
Soms zijn er best interessante onderzoeken naar de psychologie van de mens, vooral omdat vaak de proefkonijnen niet weten wat er onderzocht wordt.
Bekend hierbij is het onderzoek waarbij mensen aan een persoon in een ander kamer vragen moesten stellen. Bij foutief onderzoek moest een toenemend hoog voltage stroom op die persoon worden gezet door een druk op een knop. Er was alleen contact door middel van een microfoon d8 ik. Degene op de stoel hoorde bij het experiment en kreeg geen echte stroomstoten maar gaf bewust foutieve antwoorden. Nou bleek dat veel mensen helemaal gingen tot de knoppen met dodelijk erop. Ook al protesteerde men bij hoge voltages toch ging men door onder invloed van de wetenschapper, want het diende voor een psychologisch experiment.
Weten jullie van andere leuke psychologische experimenten? Post ze dan hier
Doe es Nederlands, want op dit uur hou ik niet van in het engels lezen.quote:Op donderdag 15 april 2004 01:33 schreef Plastic_Power het volgende:
Tajfels "Minimal Group Experiments":
Minimal group experiment – Name given to a set of studies by TAJFEL, Turner and others, in which PARTICIPANTS (often schoolchildren) were assigned to groups with limited (or even non-existant) justification. In all of these studies, at least a degree of ETHNOCENTRISM was found to be the consequence of the groupings, even when the participants knew the groupings to be made on a random basis. Mere membership of a group appears suffidient to make participants think that the group in question is the best of all possible groups for them.
Leer hier meer: http://www.age-of-the-sag(...)l
Okee bedankt, nu snap ik em.quote:Op donderdag 15 april 2004 02:38 schreef Plastic_Power het volgende:
Zo beter?![]()
Mijn wat vrije (en vrij matige) vertaling:
<vertaling>
Ah, oke leuk om te wetenquote:Op donderdag 15 april 2004 00:35 schreef R_ON het volgende:
[..]
Dat is idd het Milgram-experiment. 2/3 van de proefpersonen ging door tot een dodelijke schok, omdat een gezaghebbend iemand (dokter - man in een witte jas) vroeg om door te gaan. "Please continue", was voldoende om mensen over de streep te trekken en een dodelijke schok toe te dienen.
Later is het experiment op andere manieren gehouden. Boven een winkel deed minder professioneel aan en gingen mensen dus ook minder lang door met toedienen van schokken dan in een ziekenhuis.
Ook een witte jas straalt gezag uit.
Onderzoek over 'macht'.
Beangstigend hoe makkelijk mensen zich laten meeslepen.
Weet je zeker dat dat 2/3 doorgingen tot de dodelijke schok? Volgens mij is dat namelijk niet zo. 2/3 van de proefpersonen ging wel door nadat ze gesmeek hoorde vanuit de andere kamer om het experiment af te breken, maar die hebben het volgens mij lang niet allemaal tot de dodelijke schok gered.quote:
Dat is idd het Milgram-experiment. 2/3 van de proefpersonen ging door tot een dodelijke schok, omdat een gezaghebbend iemand (dokter - man in een witte jas) vroeg om door te gaan. "Please continue", was voldoende om mensen over de streep te trekken en een dodelijke schok toe te dienen.
Later is het experiment op andere manieren gehouden. Boven een winkel deed minder professioneel aan en gingen mensen dus ook minder lang door met toedienen van schokken dan in een ziekenhuis.
Ook een witte jas straalt gezag uit.
Onderzoek over 'macht'.
Beetje zonde dat je het verklapt, het leukste is natuurlijk om het filmpje te zien terwijl je van niets weetquote:Op donderdag 15 april 2004 11:15 schreef Mie het volgende:
Ik heb een keertje een filmpje zitten kijken waarbij 5 mensen met zwarte t-shirts en 5 in witte meespeelden. De zwarte hadden een bal en de witte ook. Nu gingen alle mensen door elkaar heenlopen en de bal naar elkaar stuiteren. De witte naar de witte en de zwarte naar de zwarte. Ik moest dus gaan tellen hoevaak de witte de bal naar elkaar stuiterde. Ikke geconcentreed kijken en tellen en ik kwam tot 15 ofzo.
De persoon die naast me zat vroeg nu nog een keertje het filmpje te bekijken en nu zonder te tellen. Wat bleek, halverwege het filmpje kwam er dus een persoon in een apenpak het filmpje binnen gelopen, ging in het middenstaan en begon op zijn borst te bonken. Na een paar sec liep ie rustig door. DIT HAD IK DUS TOTAAL NIET GEZIEN. Echt niet. heel raar.
De chirurg is zijn moederquote:Op donderdag 15 april 2004 01:21 schreef R_ON het volgende:
Een Amerikaanse testvraag luidt als volgt:
Een vader zit met zijn zoon in een auto. Er vindt een aanrijding plaats, waarbij de zoon ernstig gewond wordt. Men transporteert hem naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, waar de dienstdoende chirurg weigert hem te opereren met de woorden: "ik voel me niet in staat om mijn eigen zoon te opereren."
VRAAG: Hoe is het mogelijk, aangezien de vader toch zelf in de auto zat?
Denk een hele minuut over het antwoord na. Misschien ben jij slimmer dan 80% der geesten die het juiste antwoord niet vonden!
(TIP: het gaat over rollen en rolpatronen)
zeker dat 2/3 (volgens mij was het zelfs 70%) doorging tot de dodelijke schok. wat je zegt klopt inderdaad, de proefpersonen waren de uitvoerder van de daad, niet de leider. Ze droegen de verantwoordelijkheid niet zelf. Nabijheid zorgt wel voor daling van dit percentage, hoe dichterbij het schachtoffer ze zijn hoe minder mensen doorgaan tot het bittere einde. Dit soort onderzoeken (ook het eerder vermelde onderzoek van Ash, de stokjes, en het gevangenisexperiment --> conformiteitprincipe) werden vooral gedaan omdat psychologen erg geïnteresseerd waren in leiderschap en conformiteit aangaande de tweede wereldoorlog. (en hoe mensen zulke gruweldaden konden begaan natuurlijk)quote:Op donderdag 15 april 2004 12:52 schreef MsCarmen het volgende:
[..]
Weet je zeker dat dat 2/3 doorgingen tot de dodelijke schok? Volgens mij is dat namelijk niet zo. 2/3 van de proefpersonen ging wel door nadat ze gesmeek hoorde vanuit de andere kamer om het experiment af te breken, maar die hebben het volgens mij lang niet allemaal tot de dodelijke schok gered.
Sorry voor deze bedweterigheid, maar je moet het natuurlijk niet uit zn verband rukken en het nog erger maken dan het al is.
Verklaring voor het feit dat de mensen doorgingen kan ook zijn omdat de verantwoordelijkheid van hun daden niet bij henzelf lag, maar bij de wetenschappers in witte jassen.
Hier geloof ik echt helemaal geen zak van, heb je een link oid?quote:Op donderdag 15 april 2004 14:34 schreef TheRoman het volgende:
Het tweede geval was toen een buschauffeur van 'mentally disabled', een fout had gemaakt, waardoor de groep ontsnapte. In paniek scheurde de chauffeur door de stad en haalde willekeurige mensen bij bushokjes op (gewone mensen die op de bus wachtten). Toen hij de bus volhad, sloot hij de deur en reed hij naar het instituut. De laatste patiënt die was ontslagen, was in 1998, precies 2 jaar na zijn 'ontvoering'. Ook hier, werd geen enkele patiënt ontslagen wegens genezing, maar alleen wegens 'non-agressive coping'.
freaky..
Over lichtsterkte is inderdaad veel onderzoek geweest.quote:Op donderdag 15 april 2004 19:55 schreef janvier_egalite het volgende:
Een groep arbeiders worden getest op hun gewone werklocatie, met hun medeweten.
De onderzoekers bekijken met welke lichtsterkte de arbeidsproductiviteit het hoogste is.
Hoe ze precies beginnen (licht of donker) weet ik niet meer. Ze veranderen in elk geval stapje voor stapje de lichtsterkte en de productiviteit stijgt. Zodra ze vervolgens weer terug gaan stapje voor stapje blijkt de productiviteit toch nog te stijgen.
Conclusie: de arbeiders waren gewoon bijzonder blij met de aandacht die ze kregen en vandaar gingen ze harder werken.
ALS dat waar was natuurlijk.quote:Op donderdag 15 april 2004 20:21 schreef Ype het volgende:
[..]
Toen ik een tijd terug bij een rondleiding in de Tweede Kamer meeliep hoorde ik ook iets frapants. Ze houden het licht binnen zo gedimd mogelijk, zodat de fractie niet te progressief gaat stemmen op wetsvoorstellen.
Dat zei de vrouw die de rondleiding gaf dus.
Achja, je kunt mensen inderdaad herinneringen aanpraten, zo goed dat ze inderdaad zelf geloven dat ze dingen die ze hebben meegemaakt die ze absoluut niet hebben kunnen meemaken.quote:Op donderdag 15 april 2004 20:33 schreef sizzler het volgende:
Leuk topic!
Niet echt een 'experiment' maar wel opmerkelijk:
In de jaren '50 kwamen twee kinderen in Rusland het politiebureau binnenrennen. Ze waren helemaal lyrisch en vertelde dat ze zojuist een UFO over het park hadden zien vliegen. Een aanwezige journalist van de krant hoorde het verhaal en was net op tijd om de avondeditie te halen. Na het verschijnen van die krant werd het politiebureau platgebeld door mensen die de UFO ook gezien hadden.
Maar.... het verhaal zelf bleek te zijn verzonnen. De kinderen verveelde zich en bij wijze van grap hadden ze verzonnen dat ze een UFO zagen. En toch, zelfs nadat bekend was dat het een verzonnen verhaal bleek, bleven mensen volhouden dat ze ook een UFO gezien hebben!
Absoluut. Was ook bij Oprah: zodra 1 persoon heel overtuigd zegt dat de verdachte een knalrood shirt aanhad terwijl die blauw was dan zullen anderen die stelling met dezelfde overtuiging overnemen.quote:Op donderdag 15 april 2004 20:38 schreef Ype het volgende:
[..]
Tevens is dit een sublieme reden om getuigenissen niet meer als volwaardige bewijstlast te gebruiken.
Mja, maar dan moet er dus ook aan enorm strikte condities worden voldaan.quote:Op donderdag 15 april 2004 20:45 schreef sizzler het volgende:
[..]
Absoluut. Was ook bij Oprah: zodra 1 persoon heel overtuigd zegt dat de verdachte een knalrood shirt aanhad terwijl die blauw was dan zullen anderen die stelling met dezelfde overtuiging overnemen.
Pas als er meerdere getuigen zijn die onafhankelijk van elkaar hetzelfde zeggen kan je er conclusies uit trekken.
Of een vrouw die werd verkracht terwijl ze een tv reportage zag. Later gaf ze een beschrijving van de reporter. Gelukkig had hij een goed alibiquote:Op donderdag 15 april 2004 20:38 schreef Ype het volgende:
[..]
Achja, je kunt mensen inderdaad herinneringen aanpraten, zo goed dat ze inderdaad zelf geloven dat ze dingen die ze hebben meegemaakt die ze absoluut niet hebben kunnen meemaken.
Zo was er eens een persoon die absoluut niet in buitenaards leven dmv. hypnose een herinnering ingebracht dat hij ontvoerd en onderzocht is door aliens.
Machtig apparaatje dat brein.
Tevens is dit een sublieme reden om getuigenissen niet meer als volwaardige bewijstlast te gebruiken.
Diffusie van verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 15 april 2004 20:42 schreef sizzler het volgende:
Ohja, nog een experiment:
Een proefpersoon loopt langs een ladder waarop iemand een lamp aan het repareren is (=acteur). Daarnaast is een wachtkamer waar hij alleen zit. Dan hoort de proefpersoon een luid kabaal. De acteur is zogenaamd gevallen. De proefpersoon staat 9 van de 10 keer op om te kijken. In dezelfde situatie maar dan met meerdere acteurs in de wachtkamer die NIET opstaan en net doen of er niets gebeurde bleef de proefpersoon echter in 9 van de 10 gevallen gewoon zitten! Zelfs als er maar 1 andere persoon in de wachtruimte zat die net deed of er niets aan de hand was beinvloedde de reactie van de proefpersoon al zo erg dat de helft niets deed en de andere helft wel!
Zes misschien?quote:Op donderdag 15 april 2004 20:21 schreef Hyper het volgende:
Of wat dacht je van deze oude:
Tel hoevaak de letter 'F' voor komt in het volgende stuk
FINISHED FILES ARE THE RE-
SULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS
Bijna iedereen heeft het fout
Dat laatste is een broodje aapquote:Op donderdag 15 april 2004 14:34 schreef TheRoman het volgende:
Eentje die mij erg aangreep was een context-experiment. Om te bewijzen wat voor rol een context had, is dit experiment 2 keer uitgevoerd, waarvan 1x expres en 1x 'per ongeluk'.
Een Amerikaanse psycholoog zocht een vrijwilliger die het aandurfde om in een 'mental disorder' instituut te gaan zitten, met als klacht 'schizofrenie'. De enige die dan zou weten van die vrijwilliger, was de psycholoog en de vrijwilliger zelf, van het ziekenhuis wist niemand het. Het doel: hoe lang zou het duren voordat hij eruit was. Hij heeft daar uiteindelijk anderhalf jaar gezeten. Zijn reden van ontslag was niet 'genezing', maar 'the ability to cope with his disorder'.
Het tweede geval was toen een buschauffeur van 'mentally disabled', een fout had gemaakt, waardoor de groep ontsnapte. In paniek scheurde de chauffeur door de stad en haalde willekeurige mensen bij bushokjes op (gewone mensen die op de bus wachtten). Toen hij de bus volhad, sloot hij de deur en reed hij naar het instituut. De laatste patiënt die was ontslagen, was in 1998, precies 2 jaar na zijn 'ontvoering'. Ook hier, werd geen enkele patiënt ontslagen wegens genezing, maar alleen wegens 'non-agressive coping'.
freaky..
Ja, dat laatste komt omdat je, als je een potlood in je mond hebt, een soort grijns op je gezicht hebt. Als je lacht, ookal ben je niet bepaald vrolijker, helpt dat toch om je stemming meer positief te laten worden. Dit werkt zelfs door in talen. In talen waar veel klanken zitten waarbij je je mondhoeken meer omhoogt trekt, is de bevolking gelukkiger dan in landen waar het tegenovergestelde waar is. E is bijvoorbeeld vrolijk, I ook, U en O zijn minder vrolijk. Duitsland heeft meer U's en O's en Spanje meer I's en E's, dus doe de match.quote:Op zondag 18 april 2004 12:12 schreef stoopkind het volgende:
lift-experiment:
een hele groep acteurs in een lift en 1 proefpersoon. Als alle acteurs ineens met hun gezicht naar de achterwand gaan staan <vlak na elkaar> doet de proefpersoon dat ook. Maakt niet uit hoe de groep gaat staan, de proefpersoon volgt steeds netjes. Hij doet uiteindelijk zijn hoed af zodra de rest dat ook doet.
Hoezo volgzaam?
Proefje die wij met college hebben gedaan: ene helft van de studenten neemt een potlood tussen de tanden, andere helft heeft niks bijzonders <paar honderd studenten, dus redelijke controlegroep> Vervolgens moesten we van stripjes zeggen hoe grappig ze waren. De mensen met het potlood tussen de tanden vond alle stripjes gemiddeld leuker dan de controlegroep.
Moeilijke keuzeëxperimenten zijn er heel veel.quote:Op zondag 18 april 2004 11:24 schreef cyber_rebel het volgende:
Ik hoorde/las ook eens over de volgende gedachteexperiment.
1e vraag: Je staat op het perron bij een treinwissel met de hendel om deze te veranderen. Nou weet je dat er een op hol geslagen trein aankomt recht op een groep mensen af. Nou kun je de wissel omhalen maar op de andere baan staat er ook 1 persoon. Wat doe je?
2e vraag: Dezelfde plek en trein, maar nu is er geen hendel en wissel. Wel staat er een onwijs dik persoon voor je die de trein kan stoppen. Wat doe je nu? Gooi je hem voor de trein om het groepje te redden?
Ik weet dat het geen realistische scenario's zijn, dus ga daar niet over beginnen, maar denk er maar eens over na. Je hebt in beide gevallen weinig tijd om te handelen trouwens.
Jij leest Psychologie Magazinequote:Op zondag 18 april 2004 13:36 schreef Ype het volgende:
[..]
Moeilijke keuzeëxperimenten zijn er heel veel.
Deze is ook leuk:
Stel je voor dat de knapste persoon ter wereld (Vrouwelijk/Mannelijk, wat je wilt) op je af komt en tegen je zegt: "Je mag kiezen: je mag een hele nacht echt alles met me doen, maar aan het eind mag je het aan absoluut niemand vertellen, of je mag me meenemen naar een feest waarbij je tegenover iedereen met me opschept, maar dan mag je niets met me doen".
De meeste mensen zeggen in eerste instantie dat ze voor de hete nacht gaan, maar als mensen er langer over nadenken en eerlijk antwoorden, zullen ze toch voor de andere optie gaan, omdat het idee dat je het nooit aan iemand mag vertellen te erg is.
Ik zou ook voor de tweede optie gaan waarschijnlijk.
Sommige dingen zijn gewoon veel leuker om rond te bazuinen en dat plezier duurt ook langer dan 1 nacht.quote:Op zondag 18 april 2004 13:36 schreef Ype het volgende:
[..]
Moeilijke keuzeëxperimenten zijn er heel veel.
Deze is ook leuk:
Stel je voor dat de knapste persoon ter wereld (Vrouwelijk/Mannelijk, wat je wilt) op je af komt en tegen je zegt: "Je mag kiezen: je mag een hele nacht echt alles met me doen, maar aan het eind mag je het aan absoluut niemand vertellen, of je mag me meenemen naar een feest waarbij je tegenover iedereen met me opschept, maar dan mag je niets met me doen".
De meeste mensen zeggen in eerste instantie dat ze voor de hete nacht gaan, maar als mensen er langer over nadenken en eerlijk antwoorden, zullen ze toch voor de andere optie gaan, omdat het idee dat je het nooit aan iemand mag vertellen te erg is.
Ik zou ook voor de tweede optie gaan waarschijnlijk.
doet me dwenken aan de star trek (met janeway) aflevering dan zitten kim en PAris vast in een gevangenis, met een apparaat dat de klem genoemd word, die klem maaktje helemalgek zodatje iedereen uitmoordquote:Op donderdag 15 april 2004 11:39 schreef Karrakas het volgende:
Ik herken zulke experimenten van een Discovery documentaire.
Daar draaide het om misdadigers die opgesloten zaten in verscheidene Amerikaanse staatsgevangenissen. Deze misdadigers werden volgepompt met drugs, om te experimenteren wat voor effect dat precies zou hebben. Verder zou er om allerlei manieren geprobeerd zijn om mensen te hersenspoelen. Hoe dit precies in z'n werk ging weet ik niet meer.
Jep, wel zo handig voor mijn studie.quote:Op maandag 19 april 2004 17:51 schreef R_ON het volgende:
[..]
Jij leest Psychologie Magazine
Dat duurt wel wat langer dan. Ik ben wel eens zolang wakker gebleven.quote:Op maandag 19 april 2004 19:59 schreef Wuder het volgende:
Wat dacht je van 72 uur of nog langer wakker te blijven.. Gegarandeerd dat je gek wordt!
Of je zou dezelfde lijn niet twee keer mogen volgen anders:quote:Op woensdag 21 april 2004 00:41 schreef killswitch het volgende:
tijdje geleden met psygologie (vooral met betreking tot waarneming doe een grafische opleiding)
een hele rits visuele testjes gehad, meeste ken je vast wel zoals plaatjes waarin meerdere firuren zichtbaar zijn enzo en eentje die als volgt ging
verbind de volgende 9 stippen door middel van 4 lijnen zonder je pen van het papier te halen
* * *
* * *
* * *
hint : buiten vastgestelde patronen denken![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je weet het niet...
Ziezo! Da's mooi van Aviko! --> Power to the pieper!
En geef ze geld om te spelen alsof.quote:Op woensdag 21 april 2004 09:02 schreef cinnamongirl het volgende:
Een interessant experiment vind ik het programma Temptation Island.
Zet 6 stelletjes apart op 2 eilanden, vrouwen bij elkaar en mannen bij elkaar.
Zorg voor een paar aantrekkelijke verleiders op ieder eiland en voila, je zult iedere keer weer zien dat er flink wordt vreemdgegaan. Echt, elke keer gebeurt het.
Waar schrijf ik me in?quote:Op woensdag 21 april 2004 13:04 schreef Ype het volgende:
[..]
En geef ze geld om te spelen alsof.
Je hebt het over een ziekte (niet KUNNEN slapen) en dat leidt in alle bekende gevallen tot de dood, las er puur toevallig nl over in een engels vaktijdschrift vandaarquote:Op maandag 19 april 2004 20:03 schreef Ype het volgende:
[..]
Dat duurt wel wat langer dan. Ik ben wel eens zolang wakker gebleven.
Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die helemaal niet slapen. Tevens zijn ze nog niet eens uit over het nut van slaap.
Weer een reden om niet met het OV te gaanquote:Op donderdag 15 april 2004 14:34 schreef TheRoman het volgende:
freaky..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |