Als je er grapjes over maakt, wat ik eerder al zei, is het voor je zelf een stuk relaxter en voor de persoon waarmee je praat ook. Als jij niet uit een woord komt en heel gespannen gaat stotteren omdat je er zo snel mogelijk uit wilt komen, voelt die andere persoon zich heel waarschijnlijk behoorlijk ongemakkelijk! Ik denk dat als ik die andere persoon zou zijn dat ik dat zeker zou voelen!! (maar ik stotter zelf, dus nooit in die positie gezeten)
Dus.. als ik niet uit een woord kom begin ik te lachen en zeg: Shit ik kom er niet uit! Help even wil je?
Voel jij je een stuk relaxter en de ander ook. Als zij zien dat jij goed met je handicap kan omgaan en het accepteert en er dus grapjes over kan maken, weten ze dat je een behoorlijk sterk persoon bent en zeker van jezelf bent. Heel veel mensen die stotteren zijn onzeker door hun gestotter.
Hoe meer je relaxt, hoe makkelijker je praat. Dat weet jij ook heel goed. In gespannen situaties stotter je heel waarschijnlijk veel meer.
Dus.. ga lekker met meisjes praten, relaxt doen, gewoon zeggen dat je stottert, maak er een grapje over als je er niet uitkomt, etc. Meisjes hebben veel liever een persoon die zelfverzekerd is dat een onzeker persoon die maar een beetje zit te stuntelen. (hoewel meisjes dat ook af en toe wel schattig vinden hoor
![]()
)
Nou, als je nog vragen hebt, vraag maar raak!