Daar is ie dan, een kort verslag - inclusief eigen foto's - van mijn groundhopping-avontuur
![]()
.
Na even getankt te hebben en het ophalen van mijn nieuwe FC Den Bosch-seizoenkaart te hebben afgehandeld, reden we om kwart voor 10 vanuit Rosmalen de snelweg op. Via Tilburg waren we een klein uurtje later al op de ring van Antwerpen, en tot onze eigen verbazing stonden we na 65 minuten rijden
voor achter het oude stadion van Germinal Ekeren!!
![]()
De goede ingang hadden we al snel gevonden, en toen konden we op ons dooie gemak een rondje (vervallen) stadion maken.
![]()
Hierna kon het zoeken alleen maar slechter gaan, en dat deed het dus ook.... we hebben op zoek naar het stadion van Berchem Sport heel Antwerpen gezien, maar toen op een gegeven moment mijn stadion-instinct tijdens het rijden een tribune leek te ontdekken bleken we toch beet te hebben! Het bleek toen we dichterbij kwamen echter wel het Olympisch stadion van GBA te zijn, maar toch....
![]()
Helaas konden we alleen de (oudste) hoofdtribune op, en bleek alle nieuwbouw omheind met gesloten hekken.
![]()
Toen dus nogmaals op zoek naar het Ludo Coeck-stadion, maar opnieuw verdwaalden we in Antwerpen. Dankzij een behulpzame inwoner die ons de weg goed kon uitleggen kwamen we een half uurtje later dan toch aan bij het stadion van Berchem Sport! Alle ingangen van de hoofdtribune bleken op slot, dus eerlijk als we zijn gingen we het toch maar even navragen bij de aangrensende kantine. "Ik heb ier gene sleutel, mor vanavond is de eerste training en dan zal ut bestuur er wel zijn se", was alles wat we te horen kregen, dus toen maar weer het groundhoppers-instinct laten werken en op een minder legale manier naar binnen gekomen!
![]()
![]()
Tijd om Antwerpen te verlaten en koers richting Mechelen te zetten, waar ons twee stadions stonden te wachten. De weg was onverwacht snel gevonden, en na een korte tussenstop bij een broodjeszaak was het eerste stadion dat op haar beurt ook weer vrij snel gevonden was dat van Racing Mechelen. Een enorm oud en lelijk ding, maar daarom voor mij een juist extra interessant object!
![]()
![]()
Na een rondje stadion (letterlijk álle tribunes en vakken gehad!) wilden we doorrijden naar de concurrent, maar toen we de auto weer wilden opzoeken bleek dat de terreinknecht onze in-(en dus uit)-gang had dichtgemaakt en hij was met de noorderzon vertrokken...
![]()
Een hek met prikkeldraad was echter al snel getrotseerd, waarna we onze tocht konden hervatten. Het stadion "Achter de Kazerne", dat van KV Mechelen dus, was het volgende doel en lag slechts op een figuurlijke steenworp afstand van de Racing-grond. Erg sfeervol stadion, wat door de vip-boxen aan één doelzijde helaas wat van zijn charme verliest.
![]()
De dag was al een heel stuk gevorderd, dus - na de meegenomen FCDB-vlag op de foto te hebben gezet - werd weer snel koers gezet naar het volgende station: het stadion van Lyra. Een volgens mij grote omweg naar Lier (we volgden toch echt de borden!!) volgde, en in de stad zelf was het zoeken naar een naald in een hooiberg. Een passant wees ons de weg, maar we kwamen (terwijl ik nog zo zei "niet
Lierse, maar
Lyra!") uit bij stadion 't Lisp van Lierse SK...
![]()
Daar was ik dus al eens geweest, maar toch maar snel even naar binnen gelopen, wat de volgende kiek opleverde:
![]()
Opnieuw op zoek naar het klein clubje Lyra, en na wat vragen werd via een stads-plattegrond dit stadionnetje vrij snel gevonden. Het was wel even vreemd om de hoofdingang een meter naast een pompstation te zien, maar ach.. het is België!
![]()
Een Engels aandoend stadionnetje hield ons ook weer even bezig, maar toen ik plotseling zag dat de digicam al bijna vol met foto's stond, stopte ik maar snel met knippen en reden we weer verder...
![]()
Op de terugweg naar Nederland stonden namelijk nog twee stadions op het programma. Via-via kwam mij de avond voor de tour ter oren dat in het plaatsje Rijkevorsel een 4e klasser genaamd "Zwarte Leeuw" haar kunsten tweewekelijks liet zien, en ook in the middle of nowhere zou een aardig stadionnetje moeten staan. Dat klopte, want ondanks de geringe status van de bespeler was er toch een leuk ding te vinden:
![]()
Met de klok inmiddels op 19:00 uur werd koers gezet naar Turnhout, alwaar ons laatste stadion van de dag zou volgen. Opnieuw moesten we weer even de weg vragen, maar tegen half 8 bereikten we dan toch ons laatste mikpunt. Terwijl wij de wat krappe parkeerplaats opreden, vertrok de A-selectie (allen in trainingspak) met verschillende auto's in tegenovergestelde richting. Een vreemd gezicht... zeker toen we het stadion betraden en er een honderdtal supporters stonden te wachten op de eerste training van het seizoen (die blijkbaar zonder dat de fans het wisten ergens anders werd afgewerkt)!
![]()
![]()
Even nog snel wat overtollige foto's weggooien, en een paar Turnhout-plaatjes knippen en weer op naar Nederland. Zo luidde het plan, maar plotseling werkte de batterij van de digitale niet echt meer mee... Die was dus op, terwijl er pas één foto was gemaakt!
![]()
Snel weer naar de auto om de vorige batterij (die eerder die dag al vervangen was) te halen. Snel kon ik nog enkele foto's knippen, maar helaas heb ik de hoofdtribune er niet helemaal goed opgekregen...
Een afspraak om 20:00 uur was inmiddels uitgesteld naar een uur of 9 en dus werd nog snel even de Mac in Eindhoven opgezocht (werd wel eens tijd dat we gingen eten...) en zo was een lange maar mooie groundhop-dag ten einde! We hebben de smaak te pakken en dus staat binnenkort een dagje Brussel (en omstreken) in de planning
![]()
.