abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18364802
Toen ik een jaar of 12 was heb ik mijn PADI junior brevet gehaald, dit ging opzich zonder problemen, op 1 groot probleem na....

Altijd als ik dook (vaak tussen 10-20m), had ik ontzettend last van je oren, op allerlei mogelijke manieren probeerde ik mijn oren te klaren, het ging alleen niet. Ik heb het met mijn instructeur daar over gehad maar die wist ook niet hoe dit kon komen.

Nu ik over 2 weken op vakantie ga naar Egypte en ik zeer zeker weer wil gaan duiken, vraag ik me toch af wat dit kan zijn.

Volgende week ga ik naar de dokter i.v.m. de injecties tegen een aantal ziektes in Egypte, maar ik ga wellicht ook vragen stellen over die oorproblemen.

Nu is mijn vraag aan jullie, of iemand ook dezelfde problemen ondervonden heeft en wat je daar tegen hebt gedaan.

Alvast bedankt
pi_18364862
Lastig. Volgensmij heb je gewoon mensen die daar veel moeite mee hebben en houden.
Ik zou igg een opfris cursusje in NL doen voordat je gaat duiken, dan behandelen ze het klarenm ook uitgebreid.

Het lukt mij heel makkelijk, gewoon net doen alsof ik ga gapen en hop, open.
  maandag 12 april 2004 @ 11:26:53 #3
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18364921
Klaren is de enige mogelijkheid om geen last te krijgen van je oren.
Daarnaast is het ook een aanrader om even een half metertje te stijgen als het écht pijn gaat doen omdaarna weer slikkend en klarend te dalen. ( tussendoor stijgen helpt zoie zo ).
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen van mensen die écht niet kunnen klaren. Dat is erg vervelend als je zó veel van duiken houdt ...
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  maandag 12 april 2004 @ 11:29:20 #4
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_18364961
het kan natuurlijk zijn dat jouw buis van eustachius niet goed open is, dan lukt klaren ook niet goed
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_18365095
quote:
Op maandag 12 april 2004 11:29 schreef _joepie_ het volgende:
het kan natuurlijk zijn dat jouw buis van eustachius niet goed open is, dan lukt klaren ook niet goed
Zou het verder te maken kunnen hebben met mijn amandelen? Deze zijn nooit verwijdert en ik ben dan ook vaak verkouden/meer moeite met slikken dan mensen waarbij ze verwijderd zijn.
  maandag 12 april 2004 @ 12:04:45 #6
3658 _joepie_
pi_18365585
als je verkouden bent is die buis vaak verstopt en kun je klaren helemaal wel vergeten
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_18366256
Wanneer je vaak verkouden bent wordt het klaren moeilijker.
Ik zou even naar de huisarts gaan en vragen of er iets aan te doen is en wellicht even in het oor laten kijken.
Is het niet mogelijk om tijdens het duiken wat te kauwen? ( iets wat niet schadelijk is als je het doorslikt)
Wanneer je kauwt kun je makkelijker je oren open houden.
Succes
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_18366392
Het kan ook zijn dat je neusschotje een beetje scheef staat. Dat maakt het klaren erg moeilijk. Dit kan overigens heel goed verholpen worden met een kleinen ingreep. Ik zou eens naar een KNO-arts gaan om je te laten onderzoeken. Als je tijdens het duiken niet kan klaren, ga het dan absoluut niet forceren want voor je het weet heb je een perforatie in je trommelvlies, en dan ben je nog verder van huis.
Egypte is echt geweldig mooi onderwater (de rode zee dan), dus het zou zonde zijn om hierdoor je vakantie te laten verpesten. Veel succes verder!
pi_18370512
Misschien een heel flauwe tip maar duik niet te diep !

Er verder kan ik alleen maar herhalen wat er al gezegd is.

- oren
- neus
- verkoudheid

Dus ff bij de dokter navragen en zonodig langs KNO-arts ! Succes ermee !
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_18418132
iig nooit gaan duiken met een neusspray! Als dat op diepte uitgewerkt raakt kom je ook niet meer boven. Logisch op zich maar ik denk ik geef hem toch maar even.
pi_18418328
quote:
Op woensdag 14 april 2004 15:54 schreef el_bario het volgende:
iig nooit gaan duiken met een neusspray! Als dat op diepte uitgewerkt raakt kom je ook niet meer boven. Logisch op zich maar ik denk ik geef hem toch maar even.
Je komt wel weer boven maar je moet dan wel even je trommelvliezen laten scheuren.
idd echt NOOIT met neusspray duiken of je bent het bokje.
Eagels may soar, but weasles don't get stuck in jet engines.
pi_18418902
Wat gebeurd er dan?
pi_18421854
Je kan dan een 'reverseblock' krijgen. Dat betekent dat als je neusspray uitgewerkt is en je bent op diepte, dat je bij het opstijgen niet meer de druk in je oren kan gelijkmaken met de waterdruk. Bij het opstijgen wordt de omgevingsdruk lager, en zou je dus een overdruk krijgen in je oren. Als je dit forceert riskeer je barotrauma. Erg pijnlijk trouwens.

Bovendien kan je door een dichtzittende neus ook je bril niet meer klaren. Bij het afdalen kan er dan onderdruk onstaan in je duikbril. Ik heb dit een keer gehad, en alle adertjes in mijn ogen zijn toen gesprongen, waarna ik 3 maanden met bloedrode ogen heb rondgelopen.
pi_18421900
Weer wat geleerd
pi_18428019
quote:
Op maandag 12 april 2004 12:45 schreef Brennie het volgende:
...
Is het niet mogelijk om tijdens het duiken wat te kauwen? ( iets wat niet schadelijk is als je het doorslikt)
...
Lijkt me niet zo handig ...
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_18432814
Ik ben niet altijd even serieus, maar heb je misschien een klein gaatje in je trommelvlies, heb ik helaas ook en merk er verder niks van kwa horen en zo, maar kom niet dieper als een meter of vijf (helaas).

succes in ieder geval en fijne vakantie>

donderdag 15 april 2004 @ 11:56:48 #17
6201 ralphk
Go Banana !!
pi_18439912
Kheb zelf altijd de ervaring dat de eerste 5-10 meter het ergste zijn, als ik dieper zit merk ik er bijna niks meer van en zit ik zo op 30m. Ook is mij iets bijgebleven dat de eerste 10m een verdubbeling van de druk betekend, daarna wordt het relatief gezien minder.

Ga zelf de 18e weer eens duiken, ditmaal in Sharm El Sheik.
DYSLECTICS HAVE MORE NUF
  donderdag 15 april 2004 @ 13:31:04 #18
3658 _joepie_
pi_18442031
quote:
Op donderdag 15 april 2004 11:56 schreef ralphk het volgende:
Kheb zelf altijd de ervaring dat de eerste 5-10 meter het ergste zijn, als ik dieper zit merk ik er bijna niks meer van en zit ik zo op 30m. Ook is mij iets bijgebleven dat de eerste 10m een verdubbeling van de druk betekend, daarna wordt het relatief gezien minder.
Klopt, ik vond de eerste 10 meter ook het zwaarste, daarna viel het wel mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')