Jelle Van Damme is niet happy met zijn huidige rol bij Ajax. 'Ik zit veel meer op de bank dan me lief is.' Volgend seizoen wil hij spelen, hetzij bij Ajax of ergens anders.
Coach Ronald Koeman maakt dit seizoen zelden gebruik van Van Damme. Slechts zes competitieduels mocht de lange Belg het veld in, goed voor iets meer dan tweehonderd minuten in totaal. De twintigjarige Waaslander uit zijn ongenoegen in de Gazet van Antwerpen.
'Af en toe mag ik eens een matchke meedoen, maar meestal sta ik ernaast. Het probleem is dat ik Maxwell voor me heb, momenteel de beste speler van Ajax. Koeman zegt me dat ik me moet richten op een plaats centraal in de verdediging, maar ik voel me het best als linksback.'
Vorige week sprak Van Damme met coach Koeman en assistent Ruud Krol. 'Ze hebben gezegd dat ik niet per se weg moet bij Ajax. Ik kan hier over twee jaar een heel grote worden, zei Koeman. Dat is leuk om te horen, maar ik voel dat ik wekelijks moet spelen. Ik word 21 jaar, het is hoog tijd om ergens ervaring op te doen.'
'Ik moet afwachten wat Maxwell gaat doen. Verlaat hij Ajax en zegt Koeman dat ik voluit de kans zal krijgen als linksback, dan blijf ik. Ajax is een fantastische club, ik wil hier eigenlijk niet weg. Maar als ik volgend seizoen weer op de bank beland, is het 't best dat ik een andere club zoek.'
Verhuurd wil Van Damme liever niet worden. 'Negen van de tien spelers die door Ajax uitgeleend worden, keren niet meer terug naar Ajax. Dan ben je verloren voor de top.' Alleen een tijdelijk verblijf bij een zeer ambitieuze club, ziet Van Damme als tussenoplossing. Zoals Anderlecht, dat volgens berichten in Belgische media van plan is de international te huren. 'Als zij me een jaartje willen huren, zou ik er niks op tegen hebben.'
Zesvoudig international Van Damme let vooral op zijn eigen ontwikkeling en zijn plek bij de Rode Ruivels. 'Daarom moet ik volgend seizoen een basisplaats hebben. Binnen veertien dagen beslis ik over mijn toekomst.'