abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 januari 2005 @ 10:53:03 #26
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24577443
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:19 schreef bixister het volgende:
ik geloof zeker dat jij je kind het allerbeste wil geven. toch ontneem je je kind hierdoor wel veel contact met de grote boze(?) maar ook gewone & reële buitenwereld, waar hij zich later ook in zal moeten begeven. op het eerste gezicht komt het op mij wat ongezond over. maar ik heb me er niet in verdiept hoor. heel veel succes met je beslissing/de realisering ervan.
Dit is ook mijn idee.
Weerstand hoort ook bij het leerproces.
pi_24578537
Ja.. maar tegen welke prijs?
Stel dat Saskia elke dag op school gepest zou worden, tot thuis achtervolgd zou worden door klasgenootjes Swets (om maar een extreem voorbeeld te geven), zou je dat laten gebeuren 'want weerstand hoort ook bij het leerproces'?
Een probleem met het onderwijs nu is juist dat veel kinderen buiten de boot vallen: te goed voor speciaal onderwijs, maar passen ook niet binnen regulier onderwijs. Zij worden daarom soms officieel ontslagen van de leerplicht, soms wordt het gedoogd; in elk geval krijgen ze geen onderwijs meer (wanneer de leerplicht vervalt, heeft het kind door de wetgeving in NL ook geen recht meer op onderwijs; andere landen maken onderscheid tussen leerplicht en schoolplicht).
Pas nog was er een 9(?)-jarig jongetje uit Nederland die gepest werd, die andere scholen niet wilden accepteren als leerling, en die nu naar familie in Frankrijk is verhuist en daar naar school gaat. Het reguliere onderwijssysteem is ook niet bepaald ideaal te noemen.

Interessant: Thuisonderwijs moet mogen, een aflevering van 'Bij ons thuis' van Teleac/NOT, met op de site ook allerlei artikelen erover en meningen van voor- en tegenstanders. De aflevering zelf is ook online te bekijken.
pi_24578621
Wat vind je van Iederwijs?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 januari 2005 @ 12:34:27 #29
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24578856
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:15 schreef poemojn het volgende:
Ja.. maar tegen welke prijs?
Stel dat Saskia elke dag op school gepest zou worden, tot thuis achtervolgd zou worden door klasgenootjes Swets (om maar een extreem voorbeeld te geven), zou je dat laten gebeuren 'want weerstand hoort ook bij het leerproces'?
Dat staat helemaal los van dit topic Ik begrijp de vergelijking derhalve niet.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 januari 2005 @ 12:35:18 #30
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24578875
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:20 schreef Toeps het volgende:
Wat vind je van Iederwijs?
Daar staat toevallig vandaag een heel stuk over in het AD.... Ik word er niet vrolijk van
pi_24579069
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:20 schreef Toeps het volgende:
Wat vind je van Iederwijs?
Dan nog liver thuis
pi_24579134


'Unschooling', wat ze op Iederwijs doen, komt ook bij thuisonderwijs voor. Dat is een manier van lesgeven die losstaat van de onderwijsomgeving. Het lijkt mij voor een bepaalde groep kinderen juist erg goed (bijv kinderen die een enorme weerstand tegen leren hebben gekregen doordat ze op het reguliere onderwijs niet pasten, of kinderen die zo leergierig zijn en snel leren dat ze veel te snel willen voor het reguliere onderwijs).

Swets, wat ik bedoelde: weerstand hoort ook bij het leerproces, zeg jij. Maar wat bedoel jij met weerstand, hoe moet een kind dat volgens jou opdoen, en waarom zou dat thuis niet kunnen?
Wat maakt een school daarvoor een betere omgeving?
pi_24579450
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Daar staat toevallig vandaag een heel stuk over in het AD.... Ik word er niet vrolijk van
Kan ik dat ook ergens online lezen?
pi_24579527
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:47 schreef poemojn het volgende:


'Unschooling', wat ze op Iederwijs doen, komt ook bij thuisonderwijs voor. Dat is een manier van lesgeven die losstaat van de onderwijsomgeving. Het lijkt mij voor een bepaalde groep kinderen juist erg goed (bijv kinderen die een enorme weerstand tegen leren hebben gekregen doordat ze op het reguliere onderwijs niet pasten, of kinderen die zo leergierig zijn en snel leren dat ze veel te snel willen voor het reguliere onderwijs).
Het had voor mij ook ideaal geweest. In groep 1 van mijn reguliere Christelijke basisschool was ik ontzettend ongelukkig. Als we iets gingen maken zij de juf bijvoorbeeld: "Hier heb ik een sticker met je naam erop, want jullie kunnen nog niet zelf schrijven." Dat kon ik wél, maar in een klas met 30 kinderen is er geen tijd om daar aandacht aan te besteden. Dat komt wel in groep 3, denken ze dan. Ik kwam elke dag boos en driftig thuis, doordat ik me de hele dag in moest houden op school. Ik ben naar een Montessorischool gegaan, dat was wel een verademing.

Ik geloof helemaal in unschooling en iederwijs. Als ik naar mezelf en mijn broertje kijk, zie ik dat wij al voordat school begon heel leergierig waren. Ik wílde leren lezen en schrijven. Elk kind wil toch ook leren lopen en praten? Pas als school gaat afremmen en dwingen op momenten dat je met heel iets anders bezig bent, ontwikkel je aversie en een hele hoop frustratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2005 13:10:07 ]
pi_24579695
individueel onderwijs is in de regel natuurlijk altijd beter dan groepsgewijs.
Mijn neefje moet overigens altijd even 'uitrazen' na schooltijd; het valt niet altijd mee voor hem om 'in de pas te lopen', zogezegd. School hoeft natuurlijk ook niet altijd leuk te zijn. Als een kind echter echt geen aansluiting kan vinden is thuisonderwijs zeker een optie. Sportverenigingen, muziekverenigingen e.d. kunnen dan misschien meer geschikt zijn voor sociale en maatschappelijke vorming.
Iederwijs is net als ieder andere soort onderwijs slechts voor een bepaald type leerling geschikt.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 januari 2005 @ 14:10:16 #36
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24580495
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:47 schreef poemojn het volgende:


Swets, wat ik bedoelde: weerstand hoort ook bij het leerproces, zeg jij. Maar wat bedoel jij met weerstand, hoe moet een kind dat volgens jou opdoen, en waarom zou dat thuis niet kunnen?
Wat maakt een school daarvoor een betere omgeving?
Misschien dat kinderen op school leren meerdere meningen te respecteren?
Thuis komen ze in ieder geval niet zo gek veel mening tegen en degene welke ze tegen komen zijn nogal overheersend.
pi_24580710
Aha.
Nu ben ik zelf Gereformeerd-vrijgemaakt (GKV), en is het de gewoonte dat kinderen dan naar de eigen GKV-school gestuurd worden en dezelfde leer ook in de kerk natuurlijk te horen krijgen. Veel variatie in meningen krijg je dan als kind natuurlijk ook niet te horen.
Op school is de mening van de leerkracht vaak overheersend.
Ik denk dat dit nadeel meer te maken heeft met de opstelling/houding van de volwassenen met wie het kind omgaat (geven ze hem de ruimte een eigen mening te ontwikkelen) dan met school vs thuisonderwijs.
pi_24583153
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 13:09 schreef Toeps het volgende:

[..]

Als ik naar mezelf en mijn broertje kijk, zie ik dat wij al voordat school begon heel leergierig waren. Ik wílde leren lezen en schrijven. Elk kind wil toch ook leren lopen en praten? Pas als school gaat afremmen en dwingen op momenten dat je met heel iets anders bezig bent, ontwikkel je aversie en een hele hoop frustratie.
Dat hoeft natuurlijk niet op alle scholen zo te zijn. Toen ik een jaar of 5 was en nog op de kleuterschool zat, kon ik al zelf lezen. Dat had ik gewoon thuis geleerd toen ik dat zelf wilde. Op de kleuterschool hielden ze dat absoluut niet tegen maar gaven ze me juist extra materiaal zodat ik me toch niet verveelde! Je kunt dus niet alle reguliere basisscholen over één kam scheren, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend was dat de school waar jij op zat, niet echt rekening hield met het feit dat jij al wat verder was...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 januari 2005 @ 18:26:48 #39
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24584422
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:26 schreef poemojn het volgende:
Aha.
Nu ben ik zelf Gereformeerd-vrijgemaakt (GKV), en is het de gewoonte dat kinderen dan naar de eigen GKV-school gestuurd worden en dezelfde leer ook in de kerk natuurlijk te horen krijgen. Veel variatie in meningen krijg je dan als kind natuurlijk ook niet te horen.
Dat is dus jue eigen keuze.
quote:
Op school is de mening van de leerkracht vaak overheersend.
Yep, en die kan anders zijn die die van de ouders. weer een mening erbij om uiteindelijk een eigen beeld te kunnen vormen
quote:
Ik denk dat dit nadeel meer te maken heeft met de opstelling/houding van de volwassenen met wie het kind omgaat (geven ze hem de ruimte een eigen mening te ontwikkelen) dan met school vs thuisonderwijs.
Ook, maar hoe beperkter de kring des te minder te leren mbt sociale vaardigheden... welke je wel degelijk nodig hebt in het dagelijks levens.

Maar goed, vrije scholen, thuisonderwijs... ik vind het onverantwoordelijk.
pi_24584615
Mijn belangrijkste bezwaar tegen thuisonderwijs is dat je kind niet automatische die sociale en maatschappelijke omgeving krijgt die een school te bieden heeft, terwijl dat in mijn ogen de belangrijkste functie is van school. Ik denk dat je een behoorlijke achterstand oploopt als je niet van jongs af aan je leert te bewegen in een groep mensen met verschillende karakters, verschillende opvattingen, verschillende achtergronden en verschillende gradaties van intelligentie en sociaal gedrag. Natuurlijk probeer je je kind een sociale omgeving te bieden als vervanging, maar zo groot en complex als die van een school kun je volgens mij heel moeilijk bieden. Temeer omdat de andere kinderen allemaal wèl naar school gaan.

Ik heb zelf op de Vrije School gezeten. Op zich eentje (Den Haag) die best goed met twee benen in de maatschappij staat en qua onderwijs ook behoorlijk in de buurt komt van reguliere scholen, maar toch bleef het een behoorlijk beschermde omgeving. Een upperclass "happy few", waarbij veel "lagere" kanten van de samenleving behoorlijk werden afgeschermd. Toen ik van school kwam was het best een schrik om te ontdekken dat mijn omgeving niet de norm, maar eerder de uitzondering was. Ik heb de eerst jaren hard moeten werken om dat in te halen en me te kunnen schikken naar de maatschappij zoals hij is. Ik was immers opgevoed voor de maatschappij zoals die idealitair zou moeten zijn volgens de Vrije School.
mooi he, alles
pi_24585032
Heb je de link gelezen die Mirage gaf in een van haar posts? Met die sociale vaardigheden valt het wel mee, kinderen die to krijgen komen er eerder beter uit dan kinderen die naar school gaan. Ze worden alleen wel in een andere omgeving gesocialiseerd, maar dat heeft geen negatieve gevolgen volgens die onderzoeken. Voorstanders van to zien een schoolklas dus ook als een kunstmatige omgeving, en wijzen op de negatieve gevolgen die dat kan hebben.
pi_24585078
Nou, de toffe sociale omgeving van de basisschool heeft me veel opgeleverd zeg. Not! Wat ik daar heb geleerd? Dat je je maar zo goed mogelijk aan moet passsen, omdat je anders gepest wordt. Dat je vooral niet met je kop boven het maaiveld uit moet steken. Ik zie nu helemaal niemand meer van de basisschool, en het nut ervan zie ik ook niet in.

Ik vind wél dat je, als je je kind thuis onderwijst, een sociale omgeving moet bieden. Maar ik denk ook echt wel dat ouders die hun kind thuis opvoeden dat bieden. Zo zijn er bijvoorbeeld speelgroepen en worden er uitjes gepland met anderen die hun kinderen thuis opvoeden.
pi_24586226
Oei, oud topic hoor

Mijn hart ging en gaat natuurlijk uit naar een klas vol kinderen waar mijn zoontje iedere dag naar toe kan gaan. Dit was natuurlijk mijn 1e keus ( anders had ik hem niet naar school gestuurd ).
Het punt was dat de dingen die ik daar tegen kwam absoluut niet door de beugel kunnen.

Ik heb mijn kindje inderdaad een tijdje thuis gehouden en na veel overleg met de directeur is hij terug gegaan. Er zijn heel wat maatregelen getroffen, de directeur heeft mij zelfs verteld dat HIJ zijn kinderen ook niet naar deze ( of soort gelijke ) school zou sturen.
De leerkrachten op deze school durven de ouders zelfs niet op de regels te wijzen ( en dat was voor mij een punt dat heel hoog zat )

Ik ben redelijk actief op school en we zingen het wel uit tot we verhuisd zijn of hij naar een wat mij betreft betere school kan ( wachtlijst ).
quote:

DOOR TOEPS

Nou, de toffe sociale omgeving van de basisschool heeft me veel opgeleverd zeg. Not! Wat ik daar heb geleerd? Dat je je maar zo goed mogelijk aan moet passsen, omdat je anders gepest wordt. Dat je vooral niet met je kop boven het maaiveld uit moet steken. Ik zie nu helemaal niemand meer van de basisschool, en het nut ervan zie ik ook niet in.

Ik vind wél dat je, als je je kind thuis onderwijst, een sociale omgeving moet bieden. Maar ik denk ook echt wel dat ouders die hun kind thuis opvoeden dat bieden. Zo zijn er bijvoorbeeld speelgroepen en worden er uitjes gepland met anderen die hun kinderen thuis opvoeden.
Klopt, daar ben ik het helemaal mee eens.
Sociale contacten was ook het 1e waar ik mij over gebogen heb toen ik sterk aan thuis onderwijs dacht. Ik was ook bang dat dat een struikelblok ( en reden om het niet te doen ) zou zijn, maar onderzoek ( navraag, contacten gezocht etc ) heeft mij toen in laten zien dat dat totaal geen probleem is.
Vandaar dat ik thuisonderwijs zeker als optie zag als er niet op een andere manier een houdbare situatie gecreeerd kon worden.


Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_24586269
Trouwens... het hele punt was dat op deze school zowieso geen SOCIALE omgeving was......
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_24586417
quote:
Op maandag 12 april 2004 11:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Zoveel mensen zoveel meningen. Mag jouw kindje dan alleen maar gevormd worden naar jouw manier van denken? Is het niet belangrijk dat hij in aanraking komt met mensen die anders over bepaalde zaken denken? Is alleen jouw manier van denken goed en die van alle andere mensen niet goed voor je kind?
Echt precies wat ik dacht maar niet zo netjes kon verwoorden!!! Maar ik snap wel dat niets goed genoeg is voor je kind, zo`n gevoel heb ik ook altijd bij mijn drie knullen

Ow sorry, het is I Loena
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_24589357
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 19:03 schreef poemojn het volgende:
Heb je de link gelezen die Mirage gaf in een van haar posts? Met die sociale vaardigheden valt het wel mee, kinderen die to krijgen komen er eerder beter uit dan kinderen die naar school gaan. Ze worden alleen wel in een andere omgeving gesocialiseerd, maar dat heeft geen negatieve gevolgen volgens die onderzoeken. Voorstanders van to zien een schoolklas dus ook als een kunstmatige omgeving, en wijzen op de negatieve gevolgen die dat kan hebben.
Dat onderzoek naar sociale vaardigheden was nauwelijks representatief te noemen, daar klaagt de auteur zelf ook over. Daarnaast vind ik het niet zo interessant hoe de to-leerlingen zich voelen tijdens of vlak na het onderwijs gedragen, maar hoe het ze vergaat verder in het leven als ze de "echte" maatschappij in stappen (dus na hun evt. vervolgstudie). Het gros van de Vrije School leerlingen is bijvoorbeeld ook zelfbewuster en zelfverzekerder dan gemiddeld, staat ook in de buitenwereld aangeschreven als zelfstandig en sociaal zeer goed functionerend (hele gewilde stagiaires bijvoorbeeld), maar een opvallend groot deel stort na een jaar of 5 toch nog behoorlijk in. Bovendien gaat dat onderzoek over de VS, waar speciale groepen zijn waar kinderen die thuisonderwijs krijgen elkaar kunnen regelmatig ontmoeten, waarbij je het probleem van een sociale omgeving al voor een deel mee op lost.

Hoe kun je een klas nu een kunstmatige omgeving noemen? We krijgen dagelijks te maken met allerlei "kunstmatige" omgevingen. Collega's, sportteams, verenigingen, etc. Da's allemaal net zo "kunstmatig" als een klas. En als je daarin niet geleerd hebt te functioneren, heb je toch een behoorlijk groot probleem.
mooi he, alles
pi_24595219
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Echt precies wat ik dacht maar niet zo netjes kon verwoorden!!! Maar ik snap wel dat niets goed genoeg is voor je kind, zo`n gevoel heb ik ook altijd bij mijn drie knullen

Ow sorry, het is I Loena
Nou, wat contact hebben met mensen die anders/verschillend denken betreft denk ikzelf dat ik behoorlijk open opvoeding geef.
Daar ging het helemaal niet om.

Het punt was het geweld, het taalgebruik en de manier waarop er niet ingegrepen werd.
Dat heeft niets met eigen ideeen door de neus van je kinderen boren, maar puur met bescherming. te maken.


Enkele punten waarvan ik vind dat ik recht heb te ontvangen/ kunnen verwachten van school zijn:

- Kind komt niet thuis met een paars/blauwe ruggegraat. (toenik het hoofd van de school de blauwe plekken liet zien was hij bang dat ik er nog meer werk van zou maken, want HIJ zou dat wel hebben gedaan )
- kind komt niet thuis met een been dat blauw en vol blauwe bulten zit. ( een gat in zijn hoofd omdat hij en een klasgenootjes vechten om een schepje zou ik dan wel weer "normaal" vinden als dat een keer gebeurd )
- Als ouders zowel verbaal als fysiek geweld toepassen BINNEN de school zowel naar kleine kinderen als naar elkaar ( nota bene een hoog zwangere vrouw ), dan moet daar op in gegrepen worden. Niet doen vind ik onacceptabel.
- Als ouders uitgenodigd worden deel te nemen aan een programma waarvan de doelstelling is :
weten wat je kindje zijn/haar ontwikkeling is, waar ze op dat moment mee bezig zijn in de klas en een stukje contact vergroten met je kind, dan ga ik ervan uit dat met OUDERS ook de vaders bedoelt wordt.
Als de vader dan tegen gehouden wordt bij de deur ( omdat er moeders zijn die er geen mannen bij willen hebben ), dan vind ik dit onacceptabel.


Dit is maar een kleine greep uit dingen waar ik tegen aan stuitte.
Er is zelfs een keer geweest dat ik huilend naar huis ben gelopen.

Dit heeft niets met eigen ideeen te maken of je kindje alleen met mensen om laten gaan die dezelfde denkwijze hebben.
Hier sla je de plank totaal mis mee.

Het heeft met heel normale dingen te maken die ik verwacht van school.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mirage op 16-01-2005 12:34:48 ]
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_24595310
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 23:20 schreef phileine het volgende:

[..]


Hoe kun je een klas nu een kunstmatige omgeving noemen? We krijgen dagelijks te maken met allerlei "kunstmatige" omgevingen. Collega's, sportteams, verenigingen, etc. Da's allemaal net zo "kunstmatig" als een klas. En als je daarin niet geleerd hebt te functioneren, heb je toch een behoorlijk groot probleem.
Beetje offtopic, maar dit is wel een heel belangrijk punt.

Ik ken een dame die uit ene antroposofisch gezin komt.
De ouders waren een beetje doorgeslagen en hebben de kinderen echt binnenshuis gehouden en volledig van de buitenwereld afgesloten gelaten.
Alles gebeurd in hun eigen wereldje.
De vrouw kwam op leeftijd dat ze op zichzelf ging wonen.. man, kindje, werk en kreeg het erg moeilijk.
Ze heeft in een rap tempo moeten leren om met de `normale` gang van zaken om te gaan.
Ze heeft haar overtuiging gehouden , maar behoorlijk wat moeten leren.

Zij heeft bewust de keuze van regeuliere school ( tot grote ergernis van opa en oma ) gemaakt zodat goed contact opbouwd met de maatschappij.
I
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_24595834
Klopt, ik ben ook bang dat kinderen die thuisonderwijs krijgen minder geschikt zijn voor dat soort omgevingen, of in ieder geval minder ervaring ermee hebben opgedaan, en meer op hun plek zullen zijn in de vrijere beroepen (op zich geen ramp; NL wil graag meer ondernemers omdat we er daar in verhouding weinig van hebben ). Maar ik zoek nog onderzoeken die dat soort effecten ook aantonen. Hoe dat met Vrije School-kinderen zit weet ik niet, ik vind sommige dingen wel leuk aan dat onderwijs (grappig dat ze tafels ook leren stampen ed, mooi speelgoed) maar de filosofie die er verder achterzit is niet de mijne.
Wat ik vervelend vind aan de keus voor onderwijs is dat het begint met een negatieve start (niet: het kind heeft recht op onderwijs, maar: je bent wettelijk verplicht je kind naar school te sturen). Je kunt alleen kiezen voor thuisonderwijs bij je 1e kind, voor je hem/haar bij een school hebt ingeschreven. Het lijkt mij helemaal geen ideale onderwijsvorm maar in sommige situaties wel beter dan school. Alleen is het in NL geen gelijkwaardige keuze.
Er zitten nu wel veel kinderen thuis die bijv hoogbegaafd zijn of Asperger hebben, en dat gecombineerd met in onze directe familie 5 vd 11 kinderen die grote problemen kregen op school door het onderwijssysteem en/of pesten maakt wel dat ik alle bestaande opties wil bekijken voor we een keus maken. Het lijkt mij nl ook niet ideaal dat iemand met een IQ > 130 van VWO naar HAVO naar VMBO wordt verplaatst, dan zonder diploma naar het MBO gaat en daar op het allerlaagste niveau binnenstroomt (vroeger voor ivbo'ers), en dan blij is met elke 6 die hij haalt omdat zijn zelfvertrouwen op onderwijsgebied totaal onderuit is gehaald. Je hebt dan wel particuliere scholen maar die zijn erg duur, en een jaartje thuishouden om aan z'n zelfvertrouwen te werken is niet mogelijk zonder de leerplichtambtenaar op je dak te krijgen. Dat soort situaties kennen wij in onze omgeving, en dat maakt de kijk op het onderwijssysteem hier wat minder positief, en maakt ook dat we alternatieven ook serieus in overweging nemen. En gebrek aan zelfvertrouwen door gepest te zijn of doordat dat zelfvertrouwen op school onderuit werd gehaald doordat de leerkracht 't niet kon hebben als de leerling meer wist (en van een kind kun je niet zomaar de tact verwachten om de leerkracht daarin te ontzien) komt je sociale vaardigheden ook niet ten goede.
pi_24597779
quote:
Op zondag 16 januari 2005 13:08 schreef poemojn het volgende:

Wat ik vervelend vind aan de keus voor onderwijs is dat het begint met een negatieve start (niet: het kind heeft recht op onderwijs, maar: je bent wettelijk verplicht je kind naar school te sturen). Je kunt alleen kiezen voor thuisonderwijs bij je 1e kind, voor je hem/haar bij een school hebt ingeschreven. Het lijkt mij helemaal geen ideale onderwijsvorm maar in sommige situaties wel beter dan school. Alleen is het in NL geen gelijkwaardige keuze.
Klopt.
Het is een lastig traject als je je kind thuisonderwijs wil geven na dat je kind ingeschrevne heeft gestaan bij het reguliere onderwijs.
Het is echter niet onmogelijk..
ik heb ten tijde van dit onderwerp een paar zaken gevonden waarin de ouders hun recht hebben gekregen ( of gehouden ? ) , die zaken zullen iedere toekomstige ouder helpen.

Mensen die bijvoorbeeld attachment parenting leven/toepassen kiezen vaak voor thuisonderwijs.
( het heeft dus vaak te maken met de levensovertuiging en op DIE grond mag je je kind dan ook thuisonderwijs geven )
Sommige ( of veel ) mensen komen pas tijdens het leven van hun leven tot bepaalde inzichten die hun levensovertuiging vormen. Volgens het huidige rechtssysteem mag dat niet ( om het even zwart wit te zetten ).
quote:
Er zitten nu wel veel kinderen thuis die bijv hoogbegaafd zijn of Asperger hebben, en dat gecombineerd met in onze directe familie 5 vd 11 kinderen die grote problemen kregen op school door het onderwijssysteem en/of pesten maakt wel dat ik alle bestaande opties wil bekijken voor we een keus maken. Het lijkt mij nl ook niet ideaal dat iemand met een IQ > 130 van VWO naar HAVO naar VMBO wordt verplaatst, dan zonder diploma naar het MBO gaat en daar op het allerlaagste niveau binnenstroomt (vroeger voor ivbo'ers), en dan blij is met elke 6 die hij haalt omdat zijn zelfvertrouwen op onderwijsgebied totaal onderuit is gehaald. Je hebt dan wel particuliere scholen maar die zijn erg duur, en een jaartje thuishouden om aan z'n zelfvertrouwen te werken is niet mogelijk zonder de leerplichtambtenaar op je dak te krijgen. Dat soort situaties kennen wij in onze omgeving, en dat maakt de kijk op het onderwijssysteem hier wat minder positief, en maakt ook dat we alternatieven ook serieus in overweging nemen. En gebrek aan zelfvertrouwen door gepest te zijn of doordat dat zelfvertrouwen op school onderuit werd gehaald doordat de leerkracht 't niet kon hebben als de leerling meer wist (en van een kind kun je niet zomaar de tact verwachten om de leerkracht daarin te ontzien) komt je sociale vaardigheden ook niet ten goede.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')