abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18352900
Zijn hier mensen die hun kinderenthuis onderwijzen ?

Dus vrijstelling hebben van schoolonderwijs.

(meestal gaat dit vanuit levensovertuigingen als bijv holisme of attachment parenting )

Ik ben benieuwd of hier ( op fok ) mensen rondlopen die dit doen, waarom en hoe ze dit ervaren.
Hoe onderwijs jij je kindje.
Wat is er zo anders aan jouw manier tov het reguliere ?

Groetjes een geïnteresseerde Mirage
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  Jubileum moderator zondag 11 april 2004 @ 21:43:18 #2
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_18354471
Overweeg jij dit voor je eigen kinderen Mirage?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 11 april 2004 @ 22:24:34 #3
46794 Berkery
Fat bastard
pi_18355470
Ik wist niet dat dit kon in nederland, ik heb een jaar of wat geleden eens een verhaal gelezen van een echtpaar dat om deze reden naar Ierland verhuisde.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_18355851
quote:
Op zondag 11 april 2004 21:43 schreef Lois het volgende:
Overweeg jij dit voor je eigen kinderen Mirage?
Uit een ander topic wat Mirage van de week geopend had kwam volgens mij naar voren dat ze haar kinderen naar een vrije school wilde sturen

ff zoeken hoor

gevonden: Vrije school
pi_18356008
ze kan toch ook verschillende alternatieven overwegen?

al kan ik me nooit zo goed voorstellen waarom mensen tot thuisonderwijs zouden besluiten, maar allez.
  zondag 11 april 2004 @ 22:48:54 #6
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_18356078
Er staat een grote wachtlijst op de vrije school, dus voor de overbruggende periode kan ik me dat heel goed voorstellen.
Op google kun je er veel over vinden Mirage!!!
pi_18356628
Vanaf de zwangerschap van mijn 1e kindje begon het mij al tegen te staan dat hij een groot deel gevormd zou worden door veel mensen die anders over de dingen denken dan ikzelf.

Ik vind het heel belangrijk dat hij overal mee om leert gaan, van alles proeft, maar níet dat ze datgene "uit" hem halen waarvan ik juist zo belangrijk vind dat hij het houdt.
Warmte, zachtaardigheid, EIGEN denkvermogen en nog een hele waslijst.

Ik heb al behoorlijk wat jaren met kinderen gewerkt, thuis én op school.
Wat ik daar gezien heb bevalt mij niet.
Noem het verharding, indoctrinatie.... ( geef het beestje een naam )

Ik word hier heel verdrietig van.

Daarnaast is de manier van lesgeven en omgaan met de kinderen niet " mijn " manier.

Toen de oudste 3 werd viel de gids in de bus waarin vermeldt staat dat de leerplicht leeftijd in zicht is.
Ze hebben alleen vergeten te melden dat LEERplicht iets anders is dan SCHOOLplicht.
De optie om thuis les te geven, kwam gewoon niet als haalbare optie in mij op.

Door verschillende verhuizingen en gerommel was het te laat om hem naar een vrije school te sturen.
De vrije school sluit nog niet helemaal aan bij míjn denkwijze, maar komt een héél stuk in de richting.

Ik heb alle scholen bezocht die op redelijke afstand van mijn huis zitten.
De school waarvan ik vond dat de beste normen, waarden en regels had uitgekozen.
Meningen en oordelen van mensen uit deze buurt ernaast gelegd..
en hem dus naar deze school gestuurd.

De laatste paar keer kwam ik jankend terug na het wegbrengen.

Inmiddels ben ik ervan op de hoogte dat de keuze voor thuisonderwijs wél te maken is in Nederland .
De vrije school heeft nog een wachttijd van 2 jaar. ( nu nog !! tenzij er 19 kinderen van Brian´s leeftijd van school gaan...... )

Ik wil hem echter geen dag langer naar zijn huidige school sturen.
Vrije school was de beste optie uit de keuze van scholen die er zijn.
Nog blijer zou ik zijn als ik hem gewoon thuis kon onderwijzen.

Deze optie speelde steeds vaker omhoog en ik heb hier inmiddels een complete verzameling liggen met alles wat ik nodig heb om de vrijstelling aan te vragen en mij in een eventuele rechtzaak te verweren.

Ikzelf ben volledig overtuigd van het feit dat ik Brian het beste kan geven waarvan ik denk dat hij nodig heeft.
Ik heb wetenschappelijke onderzoeken bestudeerd waarin de prestaties, verloop in de maatschappij etc uiteengezet is.
Hieruit bleek dat de vooroordelen ( die ikzelf eerlijk gezegd een paar jaar terug ook had !) onjuist zijn.
De kinderen hebben totaal geen leerachterstand, lopen meestal zelfs vooruit.
En ook op sociaal emotioneel vlak is er geen achterstand ( waar ik twijvels over had )
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_18356752
quote:
Op zondag 11 april 2004 22:24 schreef Berkery het volgende:
Ik wist niet dat dit kon in nederland, ik heb een jaar of wat geleden eens een verhaal gelezen van een echtpaar dat om deze reden naar Ierland verhuisde.
de mogelijheid is er wel.
Je hebt het recht zelfs, míts je de juiste onderbouwing hebt en aan wat voorwaarden voldoet.
Zelfs als je niet aan die voorwaarden voldoet kan je de aanvraag indienen.
Vaak wel met gevolg dat je voor de rechter gedaagd wordt.
Er zijn echter heel veel zaken waarin het VONNIS ( onherroepelijk dus ) in het voordeel van de ouders spreekt.

Het kan eigenlij kook niet anders want Nederland heeft een Europees verdrag getekend dat lijnrecht tegenover de manier van doorvoeren van de leerplicht hier in Nederland staat.
( Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten)

hahaha ja ja... ik heb hier een complete bundel van info/recente vonissen/verweren etc liggen. Als je serieus besluit je in zoiets te storten moet je het ook voorbereid doen vind ik anders is het zonde van je energie. En alles wat je kinderen aangaat moet je serieus en doordacht aanpakken vind ik.
Sir Winston Churchill
pi_18356768
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:09 schreef Mirage het volgende:
Ik heb wetenschappelijke onderzoeken bestudeerd waarin de prestaties, verloop in de maatschappij etc uiteengezet is.
Hieruit bleek dat de vooroordelen ( die ikzelf eerlijk gezegd een paar jaar terug ook had !) onjuist zijn.
De kinderen hebben totaal geen leerachterstand, lopen meestal zelfs vooruit.
En ook op sociaal emotioneel vlak is er geen achterstand ( waar ik twijvels over had )
Geldt dat laatste voor alle kinderen die thuisonderwijs hebben gehad, of alleen voor diegenen die daarnaast heel veel hebben gespeeld op straat en lid waren van sportclubs e.d.? Stond daar iets over bij in het verslag van het onderzoek?
  zondag 11 april 2004 @ 23:15:42 #10
34156 Mirage
Smile !!!
pi_18356785
Ow, even een linkje naar een onderzoek.
even kijken of ik hem ergen sonline kan zetten ( of dat ie er staat )

Moment.
Sir Winston Churchill
pi_18356890
ik geloof zeker dat jij je kind het allerbeste wil geven. toch ontneem je je kind hierdoor wel veel contact met de grote boze(?) maar ook gewone & reële buitenwereld, waar hij zich later ook in zal moeten begeven. op het eerste gezicht komt het op mij wat ongezond over. maar ik heb me er niet in verdiept hoor. heel veel succes met je beslissing/de realisering ervan.
  zondag 11 april 2004 @ 23:23:03 #12
34156 Mirage
Smile !!!
pi_18356973
Hahahaha, dom van me..
Picserver accepteert natúúrlijk geen pdf bestanden.

Hier is ie online en wel via een andere site
http://www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl/pdf/effectiviteit.pdf
Sir Winston Churchill
  zondag 11 april 2004 @ 23:28:14 #13
34156 Mirage
Smile !!!
pi_18357108
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:14 schreef thaleia het volgende:

[..]

Geldt dat laatste voor alle kinderen die thuisonderwijs hebben gehad, of alleen voor diegenen die daarnaast heel veel hebben gespeeld op straat en lid waren van sportclubs e.d.? Stond daar iets over bij in het verslag van het onderzoek?
Een heel logisch iets is dat als jij de moeite wilt doen om door een heel proces te gaan zodat jij je kindje thuis kan onderwijzen ( met alle gevolgen van dien. Het kost je ontzettend veel tijd, geduld...heel veel energie ), dan heb je die beslissing vol overtuiging gemaakt.
Anders stuur je je kinderen lekker makkelijk ( even oneerbiedig gezegd ) naar school.

De meeste ouders die thuisonderwijzen zullen aangesloten zijn bij groepen die mensen die thuisonderwijzen bij elkaar brengt.
Er worden uitjes georganiseerd, je zal je kind ongetwijveld op een club/muziekles noem maar op doen. Het sociaal emotionele deel is natuurlijk een deel van je "onderwijs".
Sir Winston Churchill
  maandag 12 april 2004 @ 08:36:47 #14
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18363631
Ik heb zelf als kind 1 jaar thuisonderwijs genoten. Ik was zgn. vroegwijs en kon lezen en rekenen op de kleuterschool. Ik was daardoor nogal een hel voor de kleuterjuf omdat ik me zo verveelde dat ik de hele dag besteedde aan het chagerijnig rondhangen in een hoekje.

Mijn moeder was zelf onderwijzeres en omdat ze het niet kon aanzien heeft ze me van de kleuterschool gehaald en is mij zelf gaan onderwijzen. Ik leerde van haar de dingen die ik nog niet wist die je normaal in de eerste klas (groep 3) wel leert.
Daardoor was ik 6 jaar oud toen ik naar de basisschool ging, net zo oud als ieder ander kind, maar ik ging meteen naar de tweede klas (groep 4 dus).

Over dat jaar thuisonderwijs heb ik zelf gemengde gevoelens. Ik miste klasgenootjes en speelkameraadjes maar anderzijds was het wel gezellig met mijn moeder. Omdat ik individueel les kreeg en dus sneller klaar was met alle taken bleef er meer tijd over voor leuke dingen, zoals spelen en knutselen.

Ik zelf heb het uiteindelijk vooral als negatief ervaren dat ik ineens op mijn 6e weer tussen de kinderen kwam. Daardoor was en bleef ik een beetje een einzelganger. Zij waren allemaal zo sociaal samen terwijl ik daar ineens tussen kwam. Daarnaast was ik natuurlijk ook nog eens een jaar jonger, wat het extra bemoeilijkte.

Ik heb dus maar een jaar thuisonderwijs gekregen en zou het zelf bij mijn kinderen niet doen. Ik vind de school waar ze op zitten goed genoeg en als ze er dingen leren die mij niet aan zouden staan dan kan ik ze daar zelf wel op wijzen. Een overweging voor thuisonderwijs is hier dus niet aan de orde.
  maandag 12 april 2004 @ 11:59:38 #15
3542 Gia
User under construction
pi_18365499
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:09 schreef Mirage het volgende:
Vanaf de zwangerschap van mijn 1e kindje begon het mij al tegen te staan dat hij een groot deel gevormd zou worden door veel mensen die anders over de dingen denken dan ikzelf.
Zoveel mensen zoveel meningen. Mag jouw kindje dan alleen maar gevormd worden naar jouw manier van denken? Is het niet belangrijk dat hij in aanraking komt met mensen die anders over bepaalde zaken denken? Is alleen jouw manier van denken goed en die van alle andere mensen niet goed voor je kind?

Zoals al eerder gezegd in deze thread, op een dag zal hij toch moeten samenleven met alle andere mensen in de samenleving. Hij zal collega's krijgen, misschien vrienden en zal ook moeten kunnen communiceren met bijvoorbeeld dokters, winkelpersoneel en noem maar op. Waarbij hij ook rekening moet kunnen houden met heel andere manieren van denken als de zijne. En ik denk dat dat heel moeilijk wordt als je dat als jong kind niet geleerd hebt.

Je kunt je kind nu eenmaal niet voor eeuwig beschermen tegen de grote boze buitenwereld.

Mijn kinderen zitten beide op een katholieke basisschool en gaan straks naar een openbare middelbare school. Ze komen met veel verschillende mensen in aanraking en ik zie dat het ze goed doet. Uiteraard is de opvoeding die je je kind geeft het allerbelangrijkste, maar ze moeten ook leren naar andere mensen te luisteren. En als je kind thuiskomt met iets wat de meester of juf vertelt heeft, waar je het als ouder niet mee eens bent, dan kun je dat met de school bespreken. Maar over het algemeen is het normale lesstof die ze geïndoctrineerd krijgen en naar mijn mening niets mis mee.

Ik denk zelfs dat jouw kind alleen opgroeit met jouw mening. Omdat hij niet in aanraking komt met de meningen van andere kinderen of grote mensen, zal voor hem maar één mening de waarheid zijn. Hij zal een beroerde discussiepartner zijn, omdat hij nooit van zijn mening zal terugkomen.

Maar goed, dat is waar ik voor vrees bij thuisonderwijs. Ik zou weleens willen weten waar jij zo bang voor bent in het reguliere onderwijs?
pi_18365694
ik heb 't op school over 't algemeen altijd prima naar m'n zin gehad hoor, maar vond het toch ook altijd weer fijn om naar huis te kunnen. nadeel van thuis door je eigen ouders onderwezen te worden lijkt mij dan ook dat die scheiding niet zo duidelijk is, en je altijd je juf om je heen hebt.
  maandag 12 april 2004 @ 12:11:47 #17
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_18365698
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:19 schreef bixister het volgende:
ik geloof zeker dat jij je kind het allerbeste wil geven. toch ontneem je je kind hierdoor wel veel contact met de grote boze(?) maar ook gewone & reële buitenwereld, waar hij zich later ook in zal moeten begeven.
Dat heb ik ook.
Wanneer doe je de "TL-lichten" aan en zeg je je kind: "Zo, dit was leuk, maar vanaf nu moet je het zien te rooien in de echte wereld!"? Het contrast kun je zelf erg groot maken op deze manier en dat terwijl vaststaat dát een kind (hoe volwassen het dan ook is) uiteindelijk toch met meer meningen, meer regels, meer onderwijssystemen en meer "wereld" geconfronteerd wordt.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_18365947
hier nog een die liever ziet dat zijn kind naar school gaat
Al was het alleen maar omdat je na het basisonderwijs toch echt verder moet.
En ik zie aan al mijn brugpiepers al (die dus al 8 jaar BO achter de rug hebben) dat het niet makkelijk is je te verweren/leren/omgaan etc in een grote groep mensen.........
  maandag 12 april 2004 @ 12:36:29 #19
80382 manny
30 is best veel
pi_18366119
even een berichtje van een montessori juf....Er zijn meerdere soorten onderwijs dan de vrije school. Maar dat weet je vast wel. Op mijn school wordt zelfstandig gewerkt en werken 3 jaargroepen bij elkaar. Ik heb groep3/4/5. We benoemen de groepen, bijna, nooit. De kinderen zitten in de middenbouw en niet in een groep, op deze wijze kunnen de kinderen nog beter op hun eigen niveau werken. De kinderen vergelijken zichzelf nauwelijks met de cognitieve vaardigheden van een ander. Ook het sociale aspect speelt een belangrijke rol binnen onze school. Het kind staat centraal en ik begeleid hem/haar met zijn/haar ontwikkeling. Veel samenwerken en veel aandacht gaat uit naar het omgaan met andere kinderen. Thuis les krijgen lijkt mij helemaal niet leuk als kind. De kinderen gaan met zoveel plezier naar school !
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  maandag 12 april 2004 @ 12:46:24 #20
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18366278
Ja, dat was ook mijn vraag. Hoe lang kan/mag je thuisonderwijs geven? Is dat alleen basisonderwijs of ook middelbaar onderwijs? En daarna? Je wordt volgens mij niet op een vervolgopleiding aangenomen zonder een diploma van je middelbaar onderwijs.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 13 april 2004 @ 18:11:00 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18397330
Mirage, waar wil je je kind tegen beschermen?
En wat als hij een eigen mening krijgt die niet met de jouwe strookt?
Ik denk dat het niet goed is een kind zo'n lange tijd welbewust in een uitzonderingspositie te plaatsen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 13 april 2004 @ 18:16:12 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_18397436
Dat je je kind niet naar een "normale" school wilt sturen, daar kan ik na jouw verhalen wel inkomen, maar kan je niet beter wel een ander zoeken die je kind wil onderwijzen? Jij zal nu altijd juf zijn of altijd moeder, en dat lijkt me noch voor jou, noch voor je zoontje prettig!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18411220
Ik heb een vriend die de kleuterklassen thuis heeft gedaan, dat kwam omdat zijn ouders scheepvaarders waren en door de week dus ook op zee zaten. Maar toen hij naar groep 3 kon zijn de ouders toch aan land gaan wonen. Hij lijkt daar geen last van te hebben en zit nu op de universiteit.
Maar ik denk als je een kind langer thuis les geeft dat hij moeilijk contact gaat krijgen met leeftijdsgenoten. En een einzelganger gaat worden...
pi_24577341
Een oud topic uit het archief gehaald.
Mirage, hoe denk je er nu over? Wil je inderdaad thuisonderwijs gaan geven?
En hoe wil je dan voorkomen dat je kinderen zich niet bij voorbaat al een uitzondering voelen omdat alle andere kinderen wel naar school gaan? Ken je andere ouders die to geven?
pi_24577379
Niet doen. Niet doen. Niet doen.

Damn, wat zal je kind ongelukkig worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')