abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18352150
Naar aanleiding van een discussie aangaande de commercie rondon christelijke feestdagen en in het bijzonder het open zijn van winkels open ik deze topic. Een topic over winkelverslaving.

Een jaar telt vele dagen en een aantal dagen van dat jaar zijn zogeheten 'stille' dagen. Onder deze 'stille' dagen vallen dagen als zondag, eerste en tweede kerstdag, eerste en tweede paasdag enzovoort. Voorheen was het zo, dat op deze dagen commercie in de algemene zin van het woord niet plaatsvond. Dat is nu anders. Men durft tijdens de kerst de winkels te openen, tijdens pasen en structureel ook op zondagen. Ik vind dat een grof schandaal.

Welk argument wordt hier altijd voor gegeven? Juist, het argument van "ik bepaal zelf wel op welke dagen ik wil winkelen." Het is weer één van de vele waardeloze argumenten die duiden op het afschuwelijke relativisme. Natuurlijk bepaal je niet alles zelf. De arrogantie alleen al. Het enige waar dit gedrag op duidt is winkelverslaving. De commerciele wereld indoctrineert de koopgevoelige mens en de mens gehoortzaamt netjes en er onstaat een winkel verslaving.

Neem een doorsnee week. Een week heeft zeven dagen, waarvan één 'stille' dag: de zondag. Nu was het dus voorheen zo, dat de zondag commercievrij was en de overige dagen niet. Nu is dat niet meer zo, of in veel gevallen niet althans. De winkelverslaving uit zich er dan in, dat van al die zes dagen in de week waarop men wel kan kopen, men kennelijk die ene dag niet kan missen. Zes dagen tegenover één; zie je het absurde? En zo geldt dat ook voor de andere 'stille' dagen.
  zondag 11 april 2004 @ 20:10:08 #2
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_18352303
Get a fucking life
  zondag 11 april 2004 @ 20:10:37 #3
79550 Ymke
your ghost
pi_18352318
goh
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_18352335
Ik ben het wel met je eens, ze waren (of zijn) zelfs van plan om alle winkels, het hele jaar door, 7 dagen in de week geopend te laten zijn.

Ik persoonlijk vind ook dat de zondag een rustdag is, en de winkels gewoon gesloten moeten blijven.
pi_18352339
Reacties zoals ik ze wel had verwacht tot dusver.

Edit:
Behalve Logitik . Sorry, ik had dit bericht al geplaatst voordat ik jouw bericht zag.
pi_18352362
je doet het er gewoon om, fuifduif.
pi_18352363
Tsja.. wat wil je met de ontzuiling..

In Azie bv. zijn alle dagen hetzelfde.. weekend is hetzelfde als bv. dinsdag of woensdag..

Was even wennen.. maar beviel me ontzettend.. kun je zelf alles lekker bepalen en niet de 'massa'.. perfect toch..
pi_18352395
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:11 schreef Logitik het volgende:
Ik ben het wel met je eens, ze waren (of zijn) zelfs van plan om alle winkels, het hele jaar door, 7 dagen in de week geopend te laten zijn.

Ik persoonlijk vind ook dat de zondag een rustdag is, en de winkels gewoon gesloten moeten blijven.
Dat heet nou de 24 uurs economie.. Mensen hebben weinig tijd omdat ze hard moeten werken voor een schijt loontje en weinig overhouden door de euro.. Bedank meneer Zalm en zijn vriendjes maar
  zondag 11 april 2004 @ 20:14:50 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_18352435
Aan de ene kant kan ik me er wel wat bij voorstellen. Hoe kan je het idee van een 24-uurs-economie hoog houden als de winkels wel gewoon dicht gaan? Aan de andere kant moet je ook gewoon een keer rust kunnen hebben. De 24-uurs-economie werkt een gejaagd bestaan wel in de hand natuurlijk......
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_18352436
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:12 schreef p-etr-a het volgende:
je doet het er gewoon om, fuifduif.
Nee, helemaal niet. Wat is er mis met een dergelijke discussie? Niets lijkt me.
pi_18352467
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:13 schreef kibber het volgende:

[..]

Dat heet nou de 24 uurs economie.. Mensen hebben weinig tijd omdat ze hard moeten werken voor een schijt loontje en weinig overhouden door de euro.. Bedank meneer Zalm en zijn vriendjes maar
Dikke lul.. 24 uurs economie in Nederland.. Nederland is een dorp waar never nooit iets plaatsvind..

Geef mij maar HongKong of een stad zoals Bangkok.. .. dat is pas 24 uur doorknallen met de economie..
pi_18352487
quote:
Natuurlijk bepaal je niet alles zelf. De arrogantie alleen al.
pi_18352496
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:16 schreef Omkron het volgende:
Dikke lul.. 24 uurs economie in Nederland.. Nederland is een dorp waar never nooit iets plaatsvind..

Geef mij maar HongKong of een stad zoals Bangkok.. .. dat is pas 24 uur doorknallen met de economie..
Landverrader. .
pi_18352519
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Aan de ene kant kan ik me er wel wat bij voorstellen. Hoe kan je het idee van een 24-uurs-economie hoog houden als de winkels wel gewoon dicht gaan? Aan de andere kant moet je ook gewoon een keer rust kunnen hebben. De 24-uurs-economie werkt een gejaagd bestaan wel in de hand natuurlijk......
Nee.. het feit dat mensen niet kunnen bepalen wat ze willen doen werkt juist dat gejaagde gevoel in de hand..
pi_18352536
Het gaat er gewoon om, dat mensen kennelijk zo dom zijn, dat ze zich ten eerste door de commercie laten inpakken om maar te consumeren en te consumeren en dan vervolgens de religie van de markt ook nog gaan verkondigen. En tegelijkertijd durven ze de traditionele gelovigen te bekritiseren.
pi_18352542
nuja je zegt dat je die reacties verwachtte, maar op die reacties hoopte je ook als ik het zo eens lees.
ik vind dat als mensen op zondag willen werken dat prima is, maar ik heb er zelf geen zin in. als winkelieren enzo het ook zouden laten vind ik dat geen probleem.
pi_18352610
Marktwerking lost alle problemen op.. laat ze maar 7 dagen in de week open zijn.. ze komen er vanzelf wel achter of het rendabel is of niet.. toch..?
pi_18352629
p-etr-a, ik bedoelde daarmee, dat als ik een dergelijk topic schrijf, ik wel kan verwachten dat er altijd een paar nitwits komen om te gaan trollen. Die hebben geen zinnig woord toe te voegen, alleen maar een beetje irriteren.

En of koopzondagen nu wel of niet mogen bestaan, feit blijft naar mijn idee, dat de grote voorstanders lijden aan winkelverslaving.
pi_18352652
Ik vind dat prima,alle dagen open.Alleen niet met hetzelfde personeel......En waar hebben we het nou over?Kijk naar de omringende landen,daar is het al heel lang heel gewoon!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_18352670
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:20 schreef Omkron het volgende:
Marktwerking lost alle problemen op.. laat ze maar 7 dagen in de week open zijn.. ze komen er vanzelf wel achter of het rendabel is of niet.. toch..?
Hahahahaha. De gedachte van de werking van volledige marktwerking is al lang achterhaald.
pi_18352691
grote voorstanders kunnen lijden aan een winkelverslaving, een te druk leven hebben, zelf erg veel winst draaien op zondagen .... ga zo maar door
pi_18352710
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:22 schreef LowJoe het volgende:
Ik vind dat prima,alle dagen open.Alleen niet met hetzelfde personeel......En waar hebben we het nou over?Kijk naar de omringende landen,daar is het al heel lang heel gewoon!
Ja dus? Omdat de omringende landen het doen, moeten wij het ook doen? Als ze in Duitsland kinderarbeid legaliseren, moet dat hier ook gebeuren? Wat een dom argument man.
pi_18352716
Ben het met de TS eens.. dat het gros van de mensen er een ondoordacht uitgave patroon op nahouden.. zeg nu zelf.. wat heb je nodig om te leven..? Vrij weinig is mijn mening.. ik koop tegenwoordig enkel wat ik nodig heb.. en dat koop ik dan van middelmatige tot maximale kwaliteit/functionaliteit..
pi_18352755
ik koop meer dan wat ik nodig heb, maar niet op zondag. zondag is een rotdag om te winkelen.
pi_18352760
quote:
Op zondag 11 april 2004 20:23 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Hahahahaha. De gedachte van de werking van volledige marktwerking is al lang achterhaald.
In Nederland is nog nooit volledige marktwerking geweest toch..?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')