Naar aanleiding van een discussie aangaande de commercie rondon christelijke feestdagen en in het bijzonder het open zijn van winkels open ik deze topic. Een topic over winkelverslaving.
Een jaar telt vele dagen en een aantal dagen van dat jaar zijn zogeheten 'stille' dagen. Onder deze 'stille' dagen vallen dagen als zondag, eerste en tweede kerstdag, eerste en tweede paasdag enzovoort. Voorheen was het zo, dat op deze dagen commercie in de algemene zin van het woord niet plaatsvond. Dat is nu anders. Men durft tijdens de kerst de winkels te openen, tijdens pasen en structureel ook op zondagen. Ik vind dat een grof schandaal.
Welk argument wordt hier altijd voor gegeven? Juist, het argument van "ik bepaal zelf wel op welke dagen ik wil winkelen." Het is weer één van de vele waardeloze argumenten die duiden op het afschuwelijke relativisme. Natuurlijk bepaal je niet alles zelf. De arrogantie alleen al. Het enige waar dit gedrag op duidt is winkelverslaving. De commerciele wereld indoctrineert de koopgevoelige mens en de mens gehoortzaamt netjes en er onstaat een winkel verslaving.
Neem een doorsnee week. Een week heeft zeven dagen, waarvan één 'stille' dag: de zondag. Nu was het dus voorheen zo, dat de zondag commercievrij was en de overige dagen niet. Nu is dat niet meer zo, of in veel gevallen niet althans. De winkelverslaving uit zich er dan in, dat van al die zes dagen in de week waarop men wel kan kopen, men kennelijk die ene dag niet kan missen. Zes dagen tegenover één; zie je het absurde? En zo geldt dat ook voor de andere 'stille' dagen.