bronquote:Gehypet of niet: de van oorsprong Amerikaanse handelswaar die door The Passion of the Christ nu ook langzaam Nederlands grondgebied aandoet, scoort. Ook hier dus. Of de rage net zulke grote vormen aanneemt als toen Madonna alweer in 1989 met Like a Prayer de poplijsten bestormde, moet nog blijken. Maar dat Jezus Christus opnieuw tot mode-icoon wordt gebombardeerd, is een feit.![]()
Naast de kettingen met kruizen, bekers met zijn afbeelding, nail pendant (een leren veter met een kopie van de kruisigingsspijker) en doornenkransen waarmee winkels nog steeds volhangen, zijn T-shirts van het Amerikaanse merk Teenage Millionaire hot. Er zijn twee versies. Het ene shirt is voorzien van een afbeelding en tekst 'Jesus is my Homeboy', het andere met 'Mary is my Homegirl'. Drie jaar geleden werd het merk gelanceerd, maar pas sinds de film The Passion of the Christ volle zalen trekt en sterren als Ashton Kutcher, Ben Affleck en Pamela Anderson erbij zweren, loopt het storm. "We zochten naar popiconen van de 21e eeuw en Jezus stond bovenaan de lijst", laat Chris Hoy van Teenage Millionaire weten. "Grappig is dat de shirts religieuze mensen aanspreken én trendy types."![]()
Drie jaar geleden al gelanceerd, maar deze shirtjes zijn sinds Gibsons film niet aan te slepen.
Sinds vijf weken zijn de shirtjes ook in Nederland te koop. "We hebben er inmiddels duizenden verkocht aan winkels als De Bijenkorf en de Maison de Bonneterie", zegt importeur Jeffrey Sterken. "Het is een ongelooflijke hit. Jezus is cool. 'Jesus is my Homeboy' is eigenlijk een geintje van de ontwerpers. Je moet er dus niet al te zwaar aan tillen. Het is pure humor en dat spreekt aan bij de doelgroep, jonge mensen tussen de 15 en 45. The Passion of the Christ is een geweldige aanleiding.Madonna in haar nieuwe film Four Rooms draagt net als in haar Like a Prayer-clip in 1998 een kruis. Dat ontketende toen een ware hype.
Maar onderschat de impact van de beroemde sterren niet."
Jeffrey, die vroeger werkte bij het Nederlandse streetwear-merk G-Sus Industries, kan zich nog herinneren dat het merk vanwege de naam en het doornenlogo regelmatig werd belaagd door evangelisten. Het zou immers ongepast zijn om de naam van Jezus Christus te misbruiken. Maar dat dat niet de intentie is van Jan Schrijvers en Angelique Berkhout, de ontwerpers van het label, mag duidelijk zijn. Het merk trekt nog steeds veel aandacht, maar is eerder rebels dan religieus bedoeld. Moe van de eeuwig oplaaiende discussie wil het duo niet meer ingaan op de kwestie. Modegril of niet, directeur van het Nederlands Bijbelgenootschap in Haarlem Haaije Feenstra is best blij met alle aandacht. "De basisvragen 'Wie ben ik?', 'Wat doe ik hier?' en 'Wat is de zin van het leven?' die tot nu toe in het publiek debat weinig aan bod kwamen, lijken weer te leven. Maar die toegenomen aandacht speelt eigenlijk al langere tijd. Er is een duidelijk stijgende belangstelling voor spiritualiteit en religie. 27 oktober komt de nieuwe bijbelvertaling uit, maar de aanvraag van teksten voor scholen, jongerenorganisaties, en ook de media zijn niet aan te slepen. The Passion of the Christ heeft de discussie over het geloof in de gehele breedte weer op de kaart gezet."
Ik niet helaas. Beetje provoceren (met daarnaast ook nog incorrect taalgebruik) vind ik alleen maar zieligquote:Op zondag 11 april 2004 17:13 schreef daeri het volgende:
[afbeelding]
Dit vind ik nou een leuk t-shirt
Je bent gelovig??quote:Op zondag 11 april 2004 17:28 schreef AltamirA het volgende:
[..]
Ik niet helaas. Beetje provoceren (met daarnaast ook nog incorrect taalgebruik) vind ik alleen maar zielig![]()
quote:Op zondag 11 april 2004 17:41 schreef schatje het volgende:
[..]
Je bent gelovig??.
Gelukkig is Jezus geen god, maar de zoon van godquote:Op zondag 11 april 2004 22:43 schreef Viking84 het volgende:
Goed, als jullie dat zo interessant vinden moeten jullie dat vooral doen. Ik hoop dat God iedereen zal vervloeken die met zo'n shirtje rondloopt en geen flauw idee heeft wat het betekent.
Overigens is zo'n shirtje een overtreding van één van de tien geboden:
Ik ben de Heer, uw God. Gij zult naast Mij geen andere goden hebben. Ge zult u geen beeld, noch een of andere gelijkenis maken, noch van hetgeen boven in de hemel, noch van hetgeen beneden op de aarde, noch van hetgeen in het water onder de aarde is.
ha, dat dacht je. Vraag me niet hoe het kan, maar Jezus maakt net als God uit van de Drieëenheid en is dus in feite God zelf, en beslist niet minderwaardig!quote:Op zondag 11 april 2004 22:50 schreef daeri het volgende:
[..]
Gelukkig is Jezus geen god, maar de zoon van god
Nee, hij is net als God onderdeel van de drieëenheid, maar dus nog niet God zelfquote:Op zondag 11 april 2004 22:51 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ha, dat dacht je. Vraag me niet hoe het kan, maar Jezus maakt net als God uit van de Drieëenheid en is dus in feite God zelf, en beslist niet minderwaardig!
maar dat maakt hem niet minderwaardig aan god, maar goed, dat is een topic voor in levensbeschouwing. kun je er met theologen over discussiërenquote:Op zondag 11 april 2004 23:27 schreef CybErik het volgende:
[..]
Nee, hij is net als God onderdeel van de drieëenheid, maar dus nog niet God zelf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |